• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa mostu-prowizorki w Lipcach dopiero za rok?

Maciej Naskręt
20 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na moście nad Kanałem Raduni w Lipcach ruch odbywa się wahadłowo. Na moście nad Kanałem Raduni w Lipcach ruch odbywa się wahadłowo.

Nie ma szans, by w tym roku został przebudowany prowizoryczny most nad Kanałem Raduni w Lipcach zobacz na mapie Gdańska. Opóźnia się przekazanie do ZDiZ projektu budowlanego obiektu, który ma zastąpić obecną przeprawę. Na budowę mostu potrzeba szacunkowo 8 mln zł.



Węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska. Kierowcy rzadko korzystają z tego zjazdu. Chętniej wybierają wątpliwej jakości ul. Starogardzką. Węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska. Kierowcy rzadko korzystają z tego zjazdu. Chętniej wybierają wątpliwej jakości ul. Starogardzką.
Kierowcy będą musieli na dłużej zacisnąć zęby podróżując ul. Starogardzką w Gdańsku, która umożliwia dojazd do rozwijających się miejscowości - Straszyna czy Rotmanki. Projektantom na czas nie udało się przygotować dokumentacji mostu nad Kanałem Raduni. Projekt miał być gotowy pod koniec stycznia tego roku.

ZDiZ zapewnia, że trudności nie leżały jednak po stronie biura. - Przedłużyły się procedury pozyskiwania pozwoleń niezbędnych do opracowania dokumentacji. Stąd musieliśmy aneksować podpisaną umowę. Projekt powinien być ostatecznie gotowy w czerwcu tego roku - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Obecnie prace projektowe prowadzi firma Trab z Gdyni, za co zainkasuje ok. 65 tys zł.

Wąskie gardło, jakim jest most nad Kanałem Raduni (ruch drogowy odbywa się wahadłowo) być może zostanie zlikwidowane w przyszłym roku. - W tym roku nie ma szans na budowę nowego mostu nad Kanałem Raduni - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Którą drogę wybrał(a)byś jadąc z autostrady A1 do centrum Gdańska?

Ile potrzeba pieniędzy na most w Lipcach?

W związku z przesunięciem terminu pozyskania dokumentacji nie może podać realnych kosztów inwestycji. - Na podstawie koncepcji z roku 2007, przewidującej inne parametry mostu, w dużym przybliżeniu można oszacować koszty budowy mostu na ok. 8 mln zł - wyjaśnia Kuczyńska.

Co ciekawe, w docelowej inwestycji nad Kanałem Raduni jest budowa nie jednego, a dwóch mostów. Każdy, według koncepcji, obsługiwałby ruch dwoma pasami w przeciwnym kierunku. Jednak budowa drugiego obiektu jest według urzędników w obecnej sytuacji zbędna z dwóch powodów. Po pierwsze lwią część ruchu z ul. Starogardzkiej przejęła Południowa Obwodnica Gdańska. Z tym jednak tak do końca nie jest, o czym piszemy niżej.

Na razie przeprawa nad kanałem nie wymaga dużej przepustowości - jeden most ma wystarczyć. Rozbudowa południowej dzielnicy Maćkowy nie postępuje gwałtownie.

Po drugie ul. Starogardzka pozostanie na razie w układzie jedna jezdnia po dwa pasy w każdą stronę (1x2). Gdyby powstał drugi most, samochody i tak musiałyby tuż za kanałem przejechać zwężenie z dwóch w jeden pas drogi, a rozbudowa ul. Starogardzkiej do dwóch jezdni to melodia bardzo odległej przyszłości.

Kierowcy nie chcą jeździć Południową Obwodnicą Gdańska

Po oddaniu do ruchu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. i Węzła Lipce pół roku później kierowcom nowy układ nie przypadł do gustu. Z dwóch ważnych powodów.

Po pierwsze podróż do centrum Gdańska ul. Starogardzką trwa krócej - przynajmniej na odcinku od Borkowa do Traktu św. Wojciecha. Natomiast kierowcy ze Straszyna lub Rotmanki, którzy zdecydują się pojechać drogą ekspresową - Obwodnicą Trójmiasta i Obwodnicą Południową do Traktu św. Wojciecha nadkładają 1,5 km drogi.

Po drugie systemy geolokalizacji, z których korzystają kierowcy, w tym często turyści, też zachęcają do jazdy ul. Starogardzką. To wciąż najkrótsza droga z autostrady A1 do śródmieścia.

W tej sytuacji miasto nie ma wyboru. Musi przebudować most nad kanałem Raduni, tym bardziej, że niebawem na terenach dzielnicy Maćkowy pojawią się kolejne budynki mieszkalne. Energa Operator otrzymała zielone światło na budowę głównego punktu zasilania we wspomnianej dzielnicy. Inwestycja w energetykę uruchomi też północne tereny gminy Pruszcz Gdański.

Opinie (57)

  • bo trzeba było zrobić bezkolizyjny zjazd na estakadę

    i wtedy nie byłoby problemu z mostem na Starogardzkiej....a tak nikt nie chce jechać kawałek dalej aby jadąc w korkach stać jeszcze aby się wbić w nowo wybudowaną estakadę. Estakadę można by wydłużyć aby łączyła się z drogą na Starogard omijając Straszyn.

    • 23 5

  • Pewnie, są przecież ważniejsze sprawy inwestycje jak ECS !!!

    • 47 8

  • Urzędnicy

    nie śpieszcie się to nie jest az tak ważna inwestycja my Gdańszczanie przyzwyczajeni jesteśmy do długiego czekania...

    • 23 5

  • (1)

    prowizorka ma to do siebie, że jest najbardziej trwała!

    • 39 1

    • do czasu ....

      • 0 0

  • Tak ! Polskie mosty to jest to i nasze Polskie drogi !!! ciezkie i kręte drogi i mosty do wolnosci!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Przebudowa kladki zwanej mostem uwazam iz powinna miec takze certyfikat NASA oraz potwierdzenie zdjeciami satelitarnymi przez NATO ! tak mysle ze to przekazanie projektu tez powinno byc potwierdzone najlepiej w Brukseli przez wysokich urzednikow do spraw mostow !......Czy te mosty w NY tez maja takie procedury jak w PL bo tam jakos wszystko mozna zrobic szybko i sprawnie !

    • 18 6

    • W NY nie wiem,ale w San Francisco budowa mostu opóźniła się o 20 lat

      • 1 0

  • "Przebudowa mostu-prowizorki w Lipcach.." (4)

    Małe sprostowanie. Most znajduje się w dzielnicy Orunia a nie jak napisano Lipce

    • 30 4

    • Potwierdzam (1)

      Redaktorzy nawet nie wiedzą gdzie Gdańsk się zaczyna a gdzie kończy, pewnie Niegowo niedługo znowu wsią nazwą.

      • 6 4

      • mieszkaniec

        jestem z Niegowa i potwierdzam

        • 6 0

    • To jest początek Lipec (1)

      ...a od Oruni i jej dresiarzy się głęboko odżegnujemy...

      • 5 3

      • Lipce ?

        Lipce zaczynają się za Justyną most to Orunia !! Mieszkam tam .

        • 2 1

  • Lipce i Orunia to stracone dzielnice (2)

    Widać że nasi włodarze nie lubią tych dzielnic. Jak nie most w Lipcach to przejazd kolejowy przy ul Dworcowej na Oruni. Co oni tam zrobili to dopiero jest paranoja !!!!!

    • 28 5

    • Orunia - św. Wojciech - Lipce (1)

      Ludzie Orunia - św. Wojciech - Lipce to jedna Dzielnica!
      Dzielnicą nie jest napewno Maćkowy który jest Chełmem...

      • 2 2

      • Maćkowy Chełmem ?!

        Co Ty piszesz...

        • 2 1

  • (4)

    Dalej więc niech miasto buduje ścieżki rowerowe w cenie milion zlotych za kilometr i przekonuje mieszkańców, że na inne inwestycje, naprawdę potrzebne, nie ma pieniedzy. A obcisłogacie oszołomy i tak nie zwracają uwagi na scieżki i jezdżą jak im wygodniej.

    • 26 13

    • (2)

      Ciężko jest czasem jechać ścieżką rowerową, jak wiesz, że za 100m się skończy, choć dopiero co się zaczęła, więc to oczywiste, że nawet nie będę na nią wjeżdżał, tym bardziej, że prawo mi na to pozwala.

      No i nie ma co generalizować - pieszych i kierowców nie umiejących się zachować na drodze jest równie dużo (jak nie więcej), co rowerzystów. Prawda jest taka, że jeszcze minie sporo czasu, zanim wszyscy nawzajem będą siebie szanować w ruchu drogowym. A najlepiej zacząć od siebie, co staram się robić i liczę na wzajemność.

      Pozdrawiam

      • 12 9

      • (1)

        Cięzko jest jechać samochodem ulicą jak wiesz, że za 100 m zaczyna sie korek. Nawet więc nie bede na nia wjezdżał Oczywiste jest, że pojadę chodnikiem, ściezką rowerową lub torowiskiem, w ramach wzajemnego szanowania się w ruchu drogowym.

        • 13 6

        • Jeśli ma się takie podejście, to ciężko się dziwić, że kultura w ruchu jest taka, a nie inna.

          Rowerzysta ma zagwarantowaną wg prawa możliwość do korzystania zarówno z drogi, jak i ścieżki rowerowej - tym większe w wypadku drogi, gdy biegnąca obok ścieżka nie prowadzi w kierunku, w którym chciałby się udać. W przeciwieństwie do samochodu, który wg prawa poruszać się może tylko po wyznaczonej do tego jezdni.

          Natomiast rowerzystę na chodniku można spotkać głównie w centrum, gdzie ścieżki brak, a na jezdnię (często 2-3 pasmową) nie wjedzie w obawie o własne zdrowie/życie. Nie mówię tu oczywiście o oszołomach na rowerze, jak i również za kierownicą (wszędzie się tacy zdarzają), tylko o normalnych ludziach zdających sobie sprawę z tego, że nie są sami w ruchu drogowym.

          • 5 3

    • I to jest myśl, zamknąć most dla samochodów i wtedy rowery mogą po nim się mijać :P

      • 1 0

  • Była taka opcja, że "tuskobus" miał być w Lipcach w lipcu (1)

    i pan premier miał osobiście w asyście pana Budynia przekazać worek euro na most. Niestety PiS, który jest przy władzy od 2007 roku, pokrzyżował im plany.

    • 26 14

    • o, sr@llux :) dawno cie nie widzialem,

      na przepustce? :)

      • 9 7

  • Budujmy teatry szekspirowskie zamiast mostów

    Taką mam koncepcje..)

    • 46 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane