• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa platformy "Petrobaltic" wstrzymana. Kolejny raz nie "dopięto" umowy

Robert Kiewlicz
31 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji. Miało to nastąpić w połowie 2016 roku. Teraz te plany stoją pod znakiem zapytania. Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji. Miało to nastąpić w połowie 2016 roku. Teraz te plany stoją pod znakiem zapytania.

Fiaskiem okazało się drugie już podejście do przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic" na centrum produkcyjne. Umowa dotycząca przebudowy miała zostać podpisana 30 kwietna 2015 roku, jednak terminu tego nie dotrzymano, a umowa nadal nie weszła w życie. Może to zaprzepaścić całkowicie szanse na szybkie rozpoczęcie przez Lotos pełnego wydobycia na bałtyckim złożu B8. Spółka twierdzi, że ze względu na niskie ceny ropy nie wyklucza ponownej optymalizacji kosztowej i operacyjnej projektu wydobycia ropy z podmorskich złóż na Bałtyku.


Czy powinniśmy zwiększać wydobycie gazu i ropy naftowej w Polsce?


Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Koszt przebudowy platformy szacowano na ok. 380 mln zł, a zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Władze Lotosu tłumaczyły wówczas, że tylko dzięki podjęciu decyzji dotyczących zmiany zakresu modernizacji platformy "Petrobaltic" udało się znacznie obniżyć koszty remontu, co miało pozytywnie wpłynąć na opłacalność realizacji całego programu zagospodarowania złoża B8.

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku jednak będzie mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania.

Przedstawiciele MARS-a uspokajali, że przedłużające się negocjacje z Lotosem nie wpłyną na realizację kontraktu. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, sam Lotos nie miał natomiast podpisanych umów z bankami mającymi współfinansować przebudowę platformy.

- Spółka Lotos Petrobaltic jest w trakcie finalizacji potwierdzenia finansowania przebudowy platformy "Petrobaltic". Decyzje instytucji finansujących są spodziewane w najbliższym czasie. Umowa z konsorcjum Energomontażu Północ Gdynia i Stoczni Nauta na przebudowę platformy "Petrobaltic" została zawarta z warunkiem zawieszającym wejścia w życie po spełnieniu warunków uruchomienia finansowania. Aktualnie prowadzone są ustalenia między stronami kontraktu dotyczące uwarunkowań terminu wejścia umowy w życie. Moment uruchomienia docelowego wydobycia jest szczegółowo analizowany pod kątem dostępności finansowania oraz z uwagi na aktualne wahania notowań ropy naftowej. Ceny surowca w ciągu ostatniego miesiąca spadły o 25 proc. i są na najniższym poziomie od ostatnich sześciu miesięcy. Nie wykluczamy, że przy utrzymaniu się tego trendu konieczna będzie dalsza optymalizacja kosztowa i operacyjna realizacji projektu B8 - twierdzi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
Lotos znów chce ciąć koszty dotyczące przebudowy "Petrobaltic", choć już poprzednia optymalizacja inwestycji miała gwarantować koncernowi opłacalność wydobycia ropy z tego złoża nawet przy cenie ropy poniżej 50 dolarów za baryłkę. W chwili obecnej cena za baryłkę ropy wynosi ponad 53 dolary.

Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji od platformy "Lotos Petrobaltic". Miało to nastąpić w połowie 2016 roku. Potencjał wydobywczy złoża B8 został oszacowany na ok. 3,5 mln ton ropy naftowej, co stanowi ok. 14 proc. rocznego zapotrzebowania Polski. Przy rocznym wydobyciu na poziomie 250 tys. ton miała to być trzecia pod względem wielkości kopalnia ropy naftowej w Polsce.

- Projekt uruchomienia wydobycia ropy naftowej ze złoża B8 jest realizowany. Trwa m.in. wykonanie ostatniego odwiertu na złożu. Według przyjętego harmonogramu wstępna produkcja ruszy pod koniec września 2015 roku. Będzie ona realizowana przy pomocy zakupionej na początku 2014 roku platformy "Lotos Petrobaltic" - zapewnia Zachowicz.
"Lotos Petrobaltic" to jednak przede wszystkim platforma wiertnicza, która w pełni nie może zastąpić centrum wydobywczego, jakim miała stać się przebudowana platforma "Petrobaltic". Istnieje obawa, że kolejna optymalizacja cenowa jej przebudowy postawi pod znakiem zapytania dalszy sens wydobycia z bałtyckich złóż Lotosu.

Rozwiązaniem może być włączenie się w proces inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu, która już analizuje możliwości dofinansowania przebudowy platformy "Petrobaltic".

Podpisanie pierwszej umowy na przebudowę platformy "Petrobaltic".



Platforma "Lotos Petrobaltic" wpłyna do gdyńskiego portu.

Miejsca

Opinie (46) 1 zablokowana

  • Dziwne. (7)

    Oczywiście że dzisiejsze ceny ropy stawiają pod znakiem zapytania celowość inwestycji. Ale ceny te pójdą w górę za czas jakiś, i należy być wówczas w pełni przygotowanym na zyski, a nie dopiero wtedy myśleć o inwestycji. Chcąc zarobić w przyszłości, trzeba inwestować dziś i być w pełni przygotowanym na skonsumowanie efektów tych dzisiejszych inwestycji w przyszłości. Tak mi się wydaje.

    • 43 9

    • Takie moje przemyślenie

      Coś czuje że tutaj głównym problemem są banki. Jak było wspomniane w tekście, Lotos jeszcze nie miał umów podpisanych (pytanie czy teraz już ma, w co wątpię), a banki jakie są każdy wie kto próbuje kredyt wziąć. Bank zobaczył spadające ceny ropy, zmniejszył swój ewentualny wkład, może jeszcze jakieś dodatkowe zabezpieczenia chce inwestycji. Bank chce zysku ponad wszystko, oni mogą sobie znaleźć inny cel do zainwestowania, to Lotos musi udowadniać bankom że warto w nich inwestować. To że w niekreślonej przyszłości ceny pójdą w górę banków na ogół nie obchodzi (no chyba że są w stanie przewidzieć kiedy), bank chce wiedzieć kiedy mu się zwróci kasa którą dali.

      Tutaj może ktoś lepiej znający takie sprawy mógł by się wypowiedzieć.

      • 6 2

    • No ale w excelu to już tak ładnie nie wygląda

      i nie ma się czym pochwalić przed zarządem ;)

      • 7 0

    • Cyt.: "Chcąc zarobić w przyszłości, trzeba inwestować dziś"... (1)

      Ale po kiego cha prezes pcha się na Bałtyk? Jakoś na lądzie wszystkie inwestycje GL się udają i zarabiają na siebie. Cóż, ambicje szefostwa niejedna firmę już położyły.

      • 2 7

      • położą i tą

        I Salomon z pustego nie naleje, gdy dziurawe wiadro

        • 3 0

    • Celowość inwestycji w przebudowę stawia pod znakiem zapytania stan technizny i stopień rozkładu platformy, a raczej tego co kiedyś było platformą. a także wielkość i ilość złóż na Bałtyku.

      • 5 0

    • Sądzę, że na tym Misiu już wielu zarobiło.

      • 5 0

    • Nie robi się remontu bez forsy

      Nie mam kasy, to nie zaczynam remontu ani przebudowy, ani nie szukam frajera, którego obarczę niepowodzeniem. Prosta zasada gwarantująca sukces.

      • 1 0

  • ale jazda (2)

    A MARS-jakie już odtrąbili sukces. I co teraz z dużą grupą"dziecięciotysiecznikow" zatrudnionych do Energomontażu??? Zwolnienia? Widać, że Zarząd Remontowej podjął dobrą decyzję o nie angażowaniu się w ten cyrk.

    • 43 2

    • hehehehehe

      tak się robi interesy z ''PL-company''

      • 8 0

    • Jestem pracownikiem EPG i jedyne co w tej firmie się dzieje w ostatnim czasie w polityce kadrowej to zwolnienia najlepiej zarabiających pracowników (rzecz jasna poza nietykalnym zarządem i świtą). Zapewniam Cię, że "dziesięciotysięczniki" to jakiś mit.

      Natomiast uważam, że sprawa może mieć też drugie dno - w EPG szepta się, że firma nie jest w najlepszej kondycji finansowej i mogłaby nie podołać zleceniu od Lotosu.

      • 4 2

  • Cena benzyny? (2)

    Dlaczego cena benzyny nie maleje? Kto robi nas w bambuko czy to marsjanie?

    • 32 6

    • Cena benzyny nie maleje z 3 powodów: (1)

      1. Dolar się umocnił, ale niewiele - to nie jest główny powód
      2. Lotos i Orlen zanotowały duże straty i teraz muszą je odrobić na polskich kierowcach
      3. Wybory - ceny spadną na jesieni, by rząd mógł się pochwalić jaki jest świetn, wygrać wybory i dalej rządzić.

      Każdy postępuje racjonalnie w układzie w jakim mu przyszło działać, do nikogo nie można mieć pretensji.

      • 11 3

      • No i jeszcze zasada: jeśli ceny ropy rosną, cena paliw natychmiast skacze do góry na stacjach, ceny ropy maleją, "musimy wykorzystać najpierw ropę którą kupiliśmy drożej zanim obniżymy ceny". Pamiętam wypowiedź któregoś tam dyrektora firmy dostarczającej gaz (chyba nie w Gdańsku, ale nie pamiętam skąd) parę lat temu jak spadła cena surowca o jakieś 15% i się utrzymywała na takim poziomie. Redaktorka wprost się spytała czy w związku z tym można się spodziewać obniżenia rachunków za gaz, to on odpowiedział że firma postanowiła nie obniżać cen za jednostkę gazu i zamienić to w dodatkowy zysk dla firmy.

        Wszyscy już chyba zapomnieli te wizje armagedonu na miesiąc przed Wielkanocą 2011 roku, gdzie unia europejska kazał wszystkim hodowcą kur zmieniać klatki. 10 jajek miał być od 8zł do 10zł, ceny miały o 30% podskoczyć w górę. Po za chwilowym skokiem cen z tamtejszą paniką wykorzystaną przez sklepy dziś nadal jajka kupuje M 30 sztuk za 10.90, jak chce L to za 4zł z groszami z 10sztuk. Czasem zdarzą się droższe, czasem tańsze (jak kroś chce to i S 30sz za 9zł dostanie), no ale to naturalne.

        • 6 1

  • gdzie niby jest te 53 dolary??

    ja widze ze juz jest 52 :/

    • 7 3

  • Petrobaltic (4)

    Studnia bez dna. Kloś w Lotosie się wreszcie poznał że sprzęt niewart nakładu.
    A wystarczyło po pierwszym remoncie zapytać jakiegokolwiek stoczniowca co o tym myśli. Dobra decyzja ale widać że Lotos ma ręce bardzo daleko oddalone od głowy.

    • 23 6

    • Jesne, jasne. Masz rację. Najlepiej o inwestycję rzędu 300 mln PLN na rynku ropy (2)

      zapytać stoczniowca Wieśka, Pana Henia taksówkarza z Lanosa oraz Panią Jadwigę z kiosku naprzeciwko. Oni będą wiedzieli najlepiej co z tym zrobić.

      • 8 6

      • a co lanos ma do tego? (1)

        I kto to jest Heniek?

        • 4 1

        • Gostek, który kupuje gazety u Jadzi ;-)

          • 4 0

    • Srotos

      Zacznijmy od początku platforma Petrobaltic powstała w Holenderskiej stoczni Verolme w Roterdamie. Na całość złożyły sie Polska DDR ZSSR o mało brakowało a po 89 r platforma by poszła do Rosji dzieki determinacji Pana Kurka została tak sie zaczęła nowa era Petrobalticu. S.A wtedy jeszcze nikt nie słyszał o żadnym Lotosie ani Olechnowiczu ten robił karierę w Zamechu rozpieprzajac go w skuteczny sposób za co dostał posadę w ABB.Wracajac do Petrobalticu pierwsza ropa po płynęła 1993 z złoża B3 potem czarter oraz zakup platformy West Beta obecnie Baltic Beta. Przyszedł rok 2005 dzieki byłym komuchom Pani Ostrowskiej Petrobaltic zostaje wciśnięty razem z Rafineriami południowymi zaczyna sie linia pochyla ku rozpieprzaniu tego co starano sie stworzyć tak pieczołowicie nie potrzebna był rozrost biur ani administracji typu B8 wystarczył zapał ludzi Pana Jana Kurka i śp Pana Bokinca Jaworskiego ktorzy w wyprowadzili na prosta firmę.

      • 8 1

  • Remontować ! Inwestować w przemysł! Nie w muzea!!!!! (1)

    Co za bezsens skoro już kupili tą wieżę ( na marginesie w największej górce ....Teraz pewnie kosztowała by połę mniej..) moim zdaniem mimo wszystko powinni kończyć tę inwestycję. Ropa jeszcze długo da zarobić nie wiadomo jakie będzie miała zastosowanie za 5 lat. Przewrotnie: 380 mln - co to jest dla nas ....Skoro ecs kosztował lekko 280 mln , stadion w gd ponad 600 mln, teatr szekspirowski ponad 40 mln ....A teraz budujemy muzeum ii wojny nie wiem za ile chyba ponad 100 mln. Z tych "inwestycji" żadna złotówka nie wpłynie do kasy państwa ..Wręcz przeciwnie - te "inwestycje" będą obciążać państwo czyli nas. Więc może lepiej pompować kasę w port, w infrastrukturę, ropę ....Może tam chociaż coś zarobimy, no i chociaż ludzie będą mieli pracę ...Na bilet do "szekspirowskiego" czy na stadion...
    p.S. Pytanie do włodarzy trójmiasta: przed wojną jak był budowany port w gdyni (przez okres około 15 lat !!!) ile stadionów i muzeów wybudowano? :-)

    • 24 3

    • Lotos zbudwa teatr - co ty pisze z zgbdury?

      • 4 4

  • Straty Lotosu (2)

    Ciekawe w którym stuleciu koncesje Lotosu na szelfie norweskim staną się opłacalne. Stawiam diamenty przeciwko orzechom, że nigdy. Gazeta Prawna w 2012 roku pisała o stracie 1 mld zlotych. Wróble ćwierkają, ze chodzi o 1 mld ale dolarów.

    • 23 0

    • Są jeszcze tacy, co pamiętają strategię z r. 2007:

      wydobycie z Bałtyku milion ton ropy rocznie w 2012 roku ;-P

      • 15 0

    • re

      poatrz jak sie swiat zmenia...

      • 0 0

  • Tak trzeba. (1)

    Rynek trudny ale inwestować trzeba bo inaczej konkurencja ucieknie.
    ceny ropy są teraz bardzo niskie. W przyszłości raczej należy się spodziewać, że podrożeje, a wtedy zyski same przyjdą. Trochę cierpliwości. Ważne inwestycje wymagaj czasu.

    • 4 6

    • ale nie kosztem pracowników

      Bo to jest nieetyczne

      • 0 0

  • Kto z MARSem zaczyna, ten ląduje na Marsie.

    • 16 3

  • Dwa słowa

    Ta platforma to takie zgniłe jajo i dlatego nikt go nie chce. Nie chce go Nauta Crist Remontowa Grupa Banki a nawet Petrobaltic. Kto się weźmie za na to wtapia. Tylko Włosi się cieszą. Szkoda, bo idea uruchomienia złoża jest słuszna. Niestety realizacja całego projektu jest do d***. Trzeba było zamiast Monitora kupić platformę wydobywczą i już by wszystko hulało. A tak został sam kadłub w naftoporcie trochę jak pomnik ludzkiej niekompetencji.

    • 32 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane