• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciążone auta dostawcze w Trójmieście

Maciej Naskręt
12 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wyniki ważenia najcięższego pojazdu - zamiast maksymalnie 3,5t ważył 7,6 t.
  • Dociążone koło i oś pojazdu dostawczego o masie całkowitej 7,6 t.
  • Ważenie pojazdów na al. Armii Krajowej w Gdańsku.
  • Ważenie pojazdów na al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Nie tylko kierowcy samochodów ciężarowych są pod lupą inspektorów transportu. Od pewnego czasu trwa akcja ważenia pojazdów dostawczych. W ręce inspektorów wpadł właśnie kierowca auta, którego dopuszczalne obciążenie zostało przekroczone aż ośmiokrotnie.



Czy przeciążyłeś kiedykolwiek swoje auto?

W środę Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska kontrolowali pojazdy dostawcze w Gdańsku. Z uwagi na podejrzenie przeciążenia, wytypowano do kontroli sześć pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

- Wszystkie pojazdy skierowano na punkt wagowy na al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska w celu ustalenia rzeczywistej masy całkowitej. Każdy z sześciu wytypowanych do kontroli pojazdów był przeciążony - mówi Janusz Staniszewski p.o. Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Niechlubnym rekordzistą był 3,5-tonowy dostawczak, który ważył 7,6 tony.

- Jego dopuszczalna ładowność była przekroczona o ponad 800 proc. - mówi Staniszewski.
Tak duże przeciążenie powoduje naruszenie stateczności pojazdu, wpływa negatywnie na drogę zatrzymania, doprowadza do szybszego zużycia elementów i podzespołów pojazdu.

Podejmowanie ryzyka przewozu ładunków takimi pojazdami w przypadku zdarzenia drogowego może doprowadzić do odpowiedzialności karnej, łącznie z karą pozbawienia wolności.

W przypadku środowych kontroli inspektorzy nałożyli 6 mandatów karnych na kwotę 2 tys. zł. Ponadto nakazali kierowcom doprowadzenie pojazdów do normatywności, co wymagało przeładownia towaru na inne pojazdy ciężarowe, a w jednym przypadku wydano decyzję o skierowaniu pojazdu na parking administracyjny.

W ostatnich czterech miesiącach tego roku inspektorzy ujawnili 203 przypadki przeciążenia pojazdów do 3,5 tony, które zakończyły się mandatami karnymi dla kierujących na kwotę blisko 60 tys. zł.

Opinie (167) 9 zablokowanych

  • 500

    Tyle kosztuje mandat za przeładowany samochód.

    • 0 0

  • Kierowcy sami się oszukują. Zabierając tyle ile jest dopuszczone w dokumentach pojazdu zrobi dwa lub więcej transportów.

    tylko wszystkim wydaje się że są mistrzami transportu. Jeżeli za np jeden kurs ma 100 zł netto w ten sposób miałby 200 lub więcej. No ale nie, lepiej obniżyć stawkę i powiedzieć że wezmę więcej niż konkurencja.

    • 4 1

  • (1)

    Propunuje zmienić przepisy żeby kat.b była do 7,5t jak u Niemca większość tych aut np sprintery są 5 tonowe i trzeba je rejestrować na 3,5t bo mamy tak durne przepisy.Paka na 6 euro palet,a musisz wozic 2 po co wtedy auta dostawcze?

    • 6 1

    • masz stare dane. jest już jak w Polsce. dotyczy dokumentów po chyba 93 roku

      • 0 0

  • Więcej kontroli

    Powinno być więcej kontroli. Wszystkie dostawczaki powinny trafiać na wagę. Duże ciężarowe unikają zbyt dużych ładunków a w przypadku dostawczaka przeładowanie o 1000kg to norma. Ciekawe dlaczego nie ma takich akcji codziennie - dla nowej władzy to kopalnia złota

    • 4 4

  • poduszki pompowane z tyłu

    Na pierwszy rzut oka nie widać przeładowania.Dostawczaki po Europie Z kat B.

    • 1 0

  • (1)

    Czytam te wszystkie bzdety o niszczeniu dróg niszczeniu samochodów i dziw bierze, że nikt nie wpadł na to, że to przepisy nie przystają do realiów. Jeżeli samochód dostawczy ważył nawet 10T (co oczywiście jest już przesadą) to dopuszczalny nacisk na oś wynosi, na polskich drogach min. 8T. Nie ma to, a przynajmniej nie powinno mieć, wpływu na drogę. Druga sprawa to to, że producenci specjalnie zaniżają ładowność aby pojazd spełniał określone normy. Iveco czy sprinter na bliźniakach spokojnie może przewieźć 2,5T bez uszczerbku na sprawności samochodu. Jeśli weźmiemy np. Iveco do przewozu małych kontenerów na odpady, zakładając że kontener waży 500 kg a ładowność takiego pojazdu to ok. 1T to nie uwierzę, że ktokolwiek pilnuje tego aby wrzucić do kontenera 500 kg bo taki pojazd musiałby jeździć prawie pusty.
    Podsumowując, przepisy są z poprzedniej epoki kiedy za fajerą autobusu musiał siedzieć rosły facet bo nie było wspomagania, i przy każdej zmianie biegów robić przegazówki. Skoro do pięcioosobowego samochodu osobowego może wsiąść pięciu facetów po 100 kg i do tego zabrać ze sobą jeszcze 200 kg bagażu w bagażniku zgodnie z literą prawa, to nie widzę problemu aby zwiększyć DMC dostawczaków do 4,5 -5 T.

    • 6 0

    • Większości nie przetłumaczy.

      Większości nie przetłumaczy. Szkoda tłumaczyć. Większość czytających te denne artykuły i komentujący to ludzie korzystający z komunikacji miejskie, dym**ące co dzień rowerami nie rozumieją tego, że do ich biletów, do ich autobusów i na ich ścieżki rowerowe dopłacają wszyscy kierowcy kupując paliwo.
      Bo swój samochód utrzymuję sam bez żadnych dopłat, samemu zarabiając na paliwo i ubezpieczenia. Gdyby nie to, to wasze socjalistyczne roszczenia do taniej komunikacji, ścieżek rowerowych i zasiłków nawet by nie powstały. Więc nie pie***cie o 3,5t !!!

      • 2 0

  • 800% (1)

    Drogie trojmiasto.pl 7,6 tony w porownaniu do 3,5 maksymalnej ladownosci to 217% nie 800% :)

    • 2 2

    • Bzdury piszesz. Co innego ładownośc, a co innego masa własna. Samochód dostawczy o masie własnej 3,5 tony ma w papierach wpisaną nośność np 200kg...Ze względu na przepisy.

      • 3 1

  • Wodę z mózgu dajecie sobie robić.

    Te auta są przeciążone tylko w papierach. W Polsce obowiązują absurdalne przepisy dotyczące uprawnień do prowadzenia pojazdów ciężarowych. Aby je obejść
    i nie przekroczyć dopuszczlnej masy 3,5 tony w paierach takie dostawczki mają nośność np 100kg! A na forum Janusze intelektu piszą potem o niszczenie dróg przez "przeciążone" dostawczki.

    • 6 2

  • obywatel

    Ale , że dał radę? Za dawnych dobrych czasów dla kierowców, przeładowałem Żuka o niecałe 100% to była prawie agonia, jednak technologia mocno poszybowała, "brawo Jogi", szerokości.

    • 2 0

  • Zawalidrogi

    STANOWCZE NIE dla aut dostawczych, TIRow, wywrotek itp. w godzinach szczytu! Jeden moloch zajmuje cale swiatla zeby skrecic na skrzyzowaniu, to jest wlasnie jedna z przyczyn korkow!

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane