• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów

Patryk Szczerba
27 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.



Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie. Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie.

Jak oceniasz zachowanie kierowców wobec staszych i niepełnosprawnych?

Buta, arogancja oraz brak kultury to powszechne zarzuty pasażerów w stosunku do kierowców i kontrolerów. W 4 na 5 przypadkach okazuje się, że sytuacja wyglądała inaczej, niż opisali to pasażerowie. Niekiedy wina pracowników jest jednak ewidentna i wtedy - jak zapewniają organizatorzy komunikacji miejskiej w Trójmieście - ponoszą konsekwencje swojego zachowania.

Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.

Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.

- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał SmirnowZKM Gdynia

Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.

Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.

- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.

Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.

- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.

Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.



Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • A kto nauczy pasażerów kultury ??? (4)

    • 212 11

    • to kwestia bycia, a nie kursu

      burak zawsze bedzie burakiem

      • 24 3

    • "uderz w stół a nożyce się odezwą"

      • 7 7

    • pasazer tylko pod krawatem !

      • 8 0

    • mama.

      • 1 0

  • (3)

    Pasażerowie też powinni przejść kurs kultury i życzliwości !

    • 158 6

    • Przykład idzie z góry

      Nasze elity tryskają kulturą i życzliwością

      • 13 2

    • w nocnych autobusacch to patoligia jeździ

      z piwem z pizzą i mordę drą i tacy są pasażerowie, maja biletomaty a kupuja bilety od kierowców i nawet nie wiedza na jakim bilecie miesiecznym jada i tylko opózniaja odjazd z przystanku

      • 16 0

    • ten kurs to jedna

      wielka ściema.Nabijanie kasy firmom,które prowadzą takie kursy,dokładnie tak samo jak na poczcie.

      • 2 0

  • (2)

    "buta i arogancja" kanarom należy się dać buta na twarz za ich praktyki.

    • 25 55

    • Tak, też byłem świadkiem, jak sprawdzają bilety i wlepiaja mandaty Bogu ducha winnym gapowiczom. Bydlaki.

      • 55 1

    • Buta na twarz

      Za łapanie złodziei? Bo jeśli nie masz ważnego biletu, to jesteś złodziejem i nie zwalaj na kontrolerów, że sprawdzą, że kradniesz.

      • 11 3

  • Myjcie tą komunikację (4)

    Siedzenia zasyfione i śmierdzące, plastiki i podłoga brudna i zakurzona.
    Gdynia, Gdańsk i SKM - wszędzie to samo

    • 52 27

    • Zrzędzisz. Nie jest gorzej niż w Londynie czy Berlinie, jest o niebo lepiej niż w Brukseli czy Manchesterze.

      • 19 5

    • brud (1)

      Popatrz co za element jezdzi w obsikanych brudnych ciuchach.Wozy sa codziennie dokladnie sprzatane

      • 16 1

      • Na cholerę w autobusy są obicia ba siedzeniach. Na te krótkie trasy wystarczyłoby plastikowe perforowane siedzenia które można codziennie umyć karcherem. To bardziej higieniczne od tych wypierdzianych gabek

        • 36 0

    • Niech się pasażerowie zaczną myć najpierw.

      • 15 2

  • (4)

    Niech tajemniczy pasażerowie przysłani do kontroli zwrócą uwagę na styl jazdy. Niepotrzebnie ostre przyspieszanie, gwałtowne hamowanie, branie zakrętów z dużą prędkością, np na pętli Łostowice Świętokrzyska - młodemu trudno ustać

    • 49 18

    • nie trzymaj się za kabel od smartfona tylko za trzymadło

      • 30 11

    • (2)

      chyba raczej należałoby napiętnować to że kierowcy autobusów wloką się jak karawan! kto bywa w wawie niech porówna jak tam autobusy jeżdżą

      • 3 1

      • tak samo jak w trójmieście albo wolniej po nagonce telewizji

        • 1 0

      • a w Gdyni narzekają jak autobus ma 5 minut opóźnienia w warszawie mają więcej i ludzie widzą że to nie wina kierowcy. W Warszawie kierowca może odmówić sprzedaży biletu jeżeli jest opóźniony powyżej 3 min. co nie zwalnia pasażera z jego posiadania a w Gdyni robi się aferę i trzeba ukarać kierowce

        • 3 1

  • Na kursie im mówią jedno a oni się śmieją bo wiedzą jaka jest natura ludzka i "typowy" pasażer (2)

    • 44 1

    • (1)

      typowy pasażer to taki co wsiada, kasuje bilet (chyba że ma miesięczny); zajmuje miejsce (siedzące albo stojace) i wysiada na swoim przystanku. Takich jest większość; czasem wsiądzie burak, dobrze wiedzieć jak sobie z nim poradzić, ale drugi burak będzie się nakręcał, robił złośliwości (np zamykając drzwi przed nosem) albo pyskował.. to i na szkoleniu będzie się śmiał bo wie lepiej.

      • 4 0

      • na takiego buraka wzywa się policje i czeka na interwencje nie wysiadając z kabiny aby nie oberwać bo potem o takim buraku będzie artykuł że go policja pobiła a w sądzie sprawa będzie trwała kilka lat i będą chcieli zgonić na kierowce że go sprowokował gdyż burak jest w zarządzie jakiejś firmy i mając już zawiasy grozi mu to że pójdzie siedzieć

        • 1 0

  • gdy pasażer to burak nic nie pomoże, żadne szkolenie.

    • 50 7

  • pasażer lini 194 (10)

    Największym problemem jest gwałtowne hamowanie.Kiedyś zwróciłam uwagę kierowcy że zbyt gwałtownie hamuje ,że przecież można zacząć hamować prędzej ,płynniej ,że ludzie lecą do przodu ale nie zareagował tylko na zakręcie skręcił tak gwałtownie że wszyscy poopadali na bok.Tym zachowaniem dał do zrozumienia kto tu ma władzę.Bardzo często zdarza się taka sytuacja na trasie 194

    • 66 14

    • tak, tak (1)

      potwierdzam, jest taki gość,
      dość bezczelny i nerwowy....i nie powinien kierować autobusem

      • 27 0

      • Piszcie skargi.

        • 17 2

    • (6)

      jak mu jakiś baran zajedzie drogę, a to jest nagminne - wpychanie się na drugi pas na centymetry - to jak ma hamować? jasne, może wjechać w tył pojazdu poprzedzającego, ale szkody dla pasażerow będą większe niż przy hamowaniu. Pasażerowie, często nie mający prawa jazdy, najbardziej jak zwykle znają się na prowadzeniu pojazdu ;)

      • 19 12

      • (4)

        Robią takie rzeczy na zupełnie pustej drodze. Zawsze się zastanawiam, jaki jest sens gwałtownego przyspieszania za rondem Wielkopolska-Ofiar Grudnia, by potem gwałtownie hamować do zatrzymania na przystanku "Hokejowa".

        • 18 4

        • (3)

          9 kciuków w górę jakby wiedzieli gdzie jest rondo Wielkopolska-Ofiar Grudnia....40 lat mieszkam w Gdyni a nie wiem.

          • 7 1

          • Może i w Gdańsku podszkolą, przydałoby się.

            • 3 0

          • może (1)

            chodzi mu o cały ten odcinek, na tej trasie jeździ linia R, także piszący by chciał żeby pojazd jadący na linii R na tym odcinku w ogóle nie przyśpieszał, tylko jechał 20-30 km/h. No jest to jakieś rozwiązanie, przy takiej prędkości mógłby wiosna/lato/jesień nie zamykać drzwi i każdy mógłby podczas jazdy wskoczyć lub wyskoczyć tam gdzie mu pasuje, najczęściej pojazd jedzie prawym pasem także nikt by nie wpadł pod nadjeżdżający inny pojazd.

            • 5 0

            • Kiedyś traktowałem ludzi dobrze.Teraz-z wzajemnoscią

              • 5 0

      • tak ale tu głównie chodzi o zatrzymywanie sie na przystankach ,przecież znają trasę i wiedza kiedy jest przystanek i można po mału zwalniać i płynnie zahamować,a niestety jest tak ze pędza i tuz przy przystanku gwałtownie hamują

        • 0 1

    • Jeżdżę codziennie 194 od wielu lat i nie mogę narzekać na kierowców

      • 2 2

  • znowu jakieś cwaniaki wyczuły możliwość wyciagnięcia kasy na fikcyjne szkolenia

    kulturę się wynosi z domu oraz z własnej osobowości a nie uczy na szkoleniach. zarobią firmy znajomków, którzy zajmą się szkoleniami i nie zdziwię się jak to beda ludzie powiązani z ZKM

    • 51 5

  • Maży mi się formacja (7)

    która na każdym przystanku ma przedstawiciela. Przed wejściem do pojazdu,każdy śmierdziel palacz, każdy podejrzany ryj i połowa spóźnionych do nikąd emerytów, powinni dostać zapobiegawczo po pysku

    • 50 14

    • Sorry, marzy mi się. (1)

      • 12 2

      • To jeszcze "donikąd" :)

        • 9 0

    • Jeszcze czerwony dywan i pan w liberii,proponowałbym zmienić lekarza.

      • 9 2

    • To wspaniałe co piszesz

      każdy ma jakieś marzenia.....W afryce marzą o wodzie, gdzie indziej marzy się ludziom pokój, szczęście, dobrobyt. A polakowi marzy się .............

      • 5 0

    • Ty też

      za ortografię. Za ryj pewnie też.

      • 1 0

    • pal licho Twoją ortografię, ale rzeczywiście, dokąd oni się tak spieszą?

      • 4 0

    • a może pomarz o własnym aucie ??

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane