• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetasowania na trójmiejskim rynku sprzedaży samochodów

Bawo,Mart
3 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Dealerzy walczący o rynek stawiają na coraz nowocześniejsze i bardziej atrakcyjne salony sprzedaży. Wciąż jednak nie mamy co liczyć na takie obiekty, jak te, które stoją przy Polach Elizejskich w Paryżu. Dealerzy walczący o rynek stawiają na coraz nowocześniejsze i bardziej atrakcyjne salony sprzedaży. Wciąż jednak nie mamy co liczyć na takie obiekty, jak te, które stoją przy Polach Elizejskich w Paryżu.

Pomorskich dealerów samochodów przez lata uznawano za lokalnych potentatów biznesowych. W skali całego kraju nasz rynek można uznać za średniej wielkości. Mimo słabej sprzedaży nowych aut, nie obserwujemy jednak wielkich bankructw, a raczej proces powolnego wykluczania się poszczególnych przedstawicielstw i zajmowaniach ich miejsca przez inne.



Przez lata na trójmiejskim rynku dealerskim panowała stagnacja - przyzwyczailiśmy się, że samochody sprzedają i serwisują ciągle ci sami gracze. Poważne zmiany zaczęły się mniej więcej w 2010 roku, kiedy cicho i bez fajerwerków pojawił się w Sopocie śląski potentat sprzedaży samochodów i kupił Porsche Centrum Sopot wraz z przyległym do niego salonem Skody.

Niewykluczone, że miejsca lokalnych dealerów zaczną zajmować także inni potentaci z głębi kraju. Nieoficjalnie w branży można usłyszeć, że na początku przyszłego roku właściciela zmieni przynajmniej jeszcze jeden salon sprzedaży samochodów segmentu premium.

Dotychczasowym właścicielem salonu Porsche Centrum Sopot była znana, nie tylko w Trójmieście, rodzinna firma Groblewski, która działa w Trójmieście od ponad 30 lat.

Jeszcze dziesięć lat temu motoryzacyjne imperium sopockiej rodziny Groblewskich było jednym z największych polskich przedstawicielstw Volkswagena i Audi. W dalszym marszu po sukces miały pomóc marki Skoda i Porsche.

Stało się jednak inaczej. Po inkorporacji przez śląskiego dealera Skody i Porsche, przyszedł czas też na matecznik, czyli Volkswagena i Audi. Tym razem udziały w spółce przejął jednak lokalny gracz znany od lat na rynku motoryzacyjnym, firma Fota Ltd.

Mimo fuzji, Fota pozostawiła sobie jako oddzielny podmiot gdyński serwis BMW i Mini. Nieoficjalnie w branży mówi się, że znany gdyński podmiot przygotowuje się jednak do kolejnych przekształceń.

Nowym podmiotem, który właśnie rozpoczął działalność w Trójmieście, jest firma WP Motors, która przejęła obiekt i przedstawicielstwo Seata od firmy Auto Gosk. WP Motors, drugi dealer Seata w Trójmieście, kończy właśnie remont salonu przy ul. Jabłoniowej w Gdańsku.

Przedstawiciele WP Motors przyznają, że w branży motoryzacyjnej stawiają dopiero pierwsze kroki, jednak świeże spojrzenie jest ich atutem. Klientów chcą przyciągnąć także przystępnym cenowo serwisem.

Już niedługo nową siedzibę otworzy także kolejny dealer Seata, firma KMJ, która inwestuje w nowy obiekt w Gdyni. Znajdzie się tam miejsce dla całej oferty przedstawicielstwa: Seata, Nissana, Yamahy, oraz serwisu Hyundaia.

Poważne plany ekspansji realizuje właśnie firma Margo, największy pomorski dealer Hyundaia. W zeszłym roku firma sprzedała prawie 700 samochodów. To jeden z lepszych wyników w kraju. Miesiąc temu także w Gdyni Margo rozpoczęło budowę ponad 600-metrowego salonu oraz serwisu. Otwarcie zaplanowano na sierpień.

W ostatnim czasie to właśnie Gdynia stała się atrakcyjnym terenem do inwestowania przez dealerów. Buduje się tam nie tylko Margo i KMJ. Nowy obiekt planuje postawić tu także BMW Zdunek. W Gdyni znajdziemy też piękny salon należący do sopockiego dealera Peugeota - firmy Center Mot.

Przetasowania rynku, mimo dobrej pozycji lokalnych sprzedawców, zaczną się, gdy na Wybrzeżu pojawią się silni przedstawiciele z głębi kraju. W Sopocie mamy już wspomnianego śląskiego Lellka, a w Gdańsku warszawską firmę Chodzeń, która przejęła część udziałów w firmie Carter, sprzedającej toyoty.

Swego czasu na trójmiejski rynek szykowały się też takie firmy, jak BMW Bawaria Motors czy sprzedająca volkswageny Auto Viva.

Coraz bardziej widać też parcie na Trójmiasto dealerów z najbliższego sąsiedztwa. Jeszcze pięć lat temu nikt by nie podejrzewał, że silną pozycję zbudują sobie tutaj takie firmy, jak K&K z Wejherowa, Automobil z Wejherowa czy firma HADM ze Starogardu, sprzedająca Skodę i Kię.

Na Gdańsk napiera też coraz bardziej firma Gołębiewski, sprzedająca fordy, konkurując tutaj z Big Autohandlem. Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Najwięcej fordów sprzedaje w trójmieście firma Euro Car z Gdyni. To największy pomorski dealer tej marki. Bardzo dobrą pozycję ma Volvo Drywa, które jest cały czas w czołówce sprzedaży marki w Polsce. Dobre wyniki osiągają też dealerzy Mercedesa.
Bawo,Mart

Miejsca

Opinie (83) 1 zablokowana

  • Biedna w kraju... (7)

    ...ale samochody sie sprzedają. Nie rozumiem skąd na to kase biorą ludzie ??!

    • 30 9

    • handy dandy (3)

      jak to skad...na kredyt, jak moj byly szef. na wyplaty dla ludzi nie bylo ale porsche sie smigalo. rata kredytu rzecz swieta....

      • 21 1

      • Trzeba było zostać szefem (1)

        to byś sobie dwa kupił. Kazdy jest kowalem swojego losu.

        • 6 6

        • nie potrafię kraść. a ty potrafisz?

          • 3 2

      • A Tobie kto broni?

        • 2 3

    • uczyli sie, rozwijali, poznawali jezyki, maja dobra prace to ich stac (1)

      • 8 9

      • raczej punkty za pochodzenie

        • 5 0

    • widac taka bieda. W teatrach na premierach za 100-120 zl tez komplet. Skad ludzie maja kase? PRzeciez u nas zawsze zle, zawsze najbiedniej, a tu normalne zycie na poziomie. Bieda Panie, bieda!

      • 2 2

  • jak żyć? (1)

    W garażu dwuletni Mercedes ML. Żona jeździ poczciwym już jaguarem z 2007. A w trójmieskich salonach, co chwila jakieś nowości. Pytam się: jak żyć Panie premierze?

    • 64 1

    • krótko

      nie słyszałeś?

      • 7 5

  • Co autor miał na myśli....

    • 12 0

  • Nabiorą kredytów ,ledwo com przędą ale nowy samochód musi być żeby pochwalić się przed rodziną ,głupcy (2)

    • 24 1

    • Przed sąsiadami,jeszcze zapomniałeś dodać!! (1)

      • 4 0

      • ja ma rozne rzeczy na kredyt i sasiadow w d*pie. Dla siebie kupuje, a nie dla kogos. Utarlo sie, ze trzeba miec dla kogos. Kiedy zrozumiecie, ze w Polsce jest lepiej, bogacimy sie i ludzi stac na luksus? Ot tak sobie? Dla siebie? Bo zaczynaja zyc normalnie, jak na zachodzie, z normalnymi, nowymi, lepszymi rzeczami dookola? A nie ciagle z przechodzonymi? Ile mozna? Bo maja wieksze wymagania niz wyszczerbiony zestal stolowy i ciuchy dla wlasnych dzieci w spadku po dzieciach kuzynki czy siostry?

        • 4 2

  • Ostatnio widziałem poczciwego POLONEZA (1)

    który w ramce nad rejestracją miał napis: "STARY ALE SPŁACONY"...:)

    • 61 0

    • poldki to było coś!

      • 0 0

  • myślałem, że się dowiem czegoś czego nie wiem (2)

    co do tych pięknych salonów na Morskiej jeszcze nie otwarty Center Mot a już wisi reklama o możliwości wynajęcia części salonu

    po co takie budowy?

    • 9 0

    • fakt coś długo tam się ic nie dzieje

      • 0 0

    • żeby płącić wieczne raty

      • 0 0

  • cytat: "Na Gdańsk napiera też coraz bardziej firma[...]" z j. polskiego dwójka chyba była redaktorze. (2)

    • 5 1

    • zawsze mogłobyć, że "ciśnie" ;)

      • 1 0

    • napadywuje ;)

      • 0 0

  • Co autor miał na myśli.... (4)

    pisząc te brednie i bzdury na temat trójmiejskiego ( z dodatkiem prowincji ) rynku
    motoryzacyjnego. Zapaść w tej branży jest bardziej jak widoczna. Bo dla kogo
    takie sukcesy.. Lellek i Fota rodrapawszy zbankrutowanych Groblewskich
    sprzedają po kilka aut rocznie, reszta po prostu pada; Auto Gosk stracił markę
    Seat, Margo musiało oddać Mitsubishi, Carter już prawie nie istnieje a "salony"
    tych dealerów są trochę większe od dziupli. I nie są to żadne przetasowania,
    po prostu większy pożera mniejszego ( słabszego ) no bo jak długo będzie
    istniał Schewe mając za obwodnicą Plichtę ? A to parcie na Gdynię już było
    ( przykład salon Mazdy ), KMJ wychodzi z Gdańska bo musi, Center Mot z Sopotu bo zainwestował - a jak to widać, już poszukuje podnajemcy na połowę salonu. Reszta z okolic rozpiera się gdzie może, bo ile może sprzedać
    fordów Gołębiewski w Starogardzie Gdańskim... będącym zagłębiem sprowadzanych z zachodu szrotów. Takie właśnie są perspektywy tzw dealerów pozostanie może trzech, a reszta jeżeli będzie chciała utrzymać się na powierzchni to zacznie lepiej działać na rynku aut używanych bo aktualnie
    największą hossę mają fachowcy od skupu całych, rozbitych, za gotówkę,
    z możliwością złomowania.....

    • 32 1

    • jo gotówka od reki umowa na Żura

      i tyle w temacie tak w większości działają te skupy

      • 6 0

    • izka znasz sie na rzeczy

      • 4 0

    • racja, do tego w artykule nie ma, że BMG odpuścił temat Jeep'a i przeniósł Mazdę z końca Morskiej na Łużycką (1)

      • 0 0

      • Iza ciekawie prawi

        nieznane fakty z rynku

        • 1 0

  • (2)

    Na Grabówku mial powstac duzy salon P. ale juz szukają najemcy....dziwne czyzby kryzys ?

    • 7 0

    • i pewnie znajdą, Biedronka i Mc Donald generują ruch

      pewnie dlatego działka była za grube bańki, że się prze 15 lat nie pozbierają

      • 0 0

    • oj tam kryzys, typowe przeinwestowanie

      • 0 0

  • A że w Gdyni powstał salon Alfa Romeo to już nie napisano (2)

    jw

    • 6 0

    • to może sam byś Jurku nas oświecił gdzie i kiedy? (1)

      • 2 1

      • na Wielkopolskiej Ogórku

        sa jakoś chyba od tego roku bo prędzej był tylko Fiat

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane