• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek Gdańsk Osowa zmieni się kosztem 24 mln zł

Maciej Naskręt
30 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tak będzie wyglądał przebudowany przystanek Gdańsk Osowa.


Kosztem 24 mln zł na przystanku w Osowie zobacz na mapie Gdańska powstają dwa dwukrawędziowe perony o długości 160 m, wiaty przystankowe oraz przejście podziemne z windami. Będą służyć m.in. pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz nowy przystanek?

Choć prace budowlane jeszcze trwają, gotowa jest już wizualizacja przystanku. Jest on jednym z trzech (razem z Gdynią Karwiny i Gdynią Stadion), jakie powstaną lub zostaną zmodernizowane przy istniejącej linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Jest ona połączona z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Rębiechowie.

Te trzy przystanki pierwotnie miały powstać dopiero za kilka lat, przy rozbudowie PKM. Ponieważ jednak inwestycja pomorskiego samorządu zdobyła wyższe finansowanie z funduszy unijnych - z 70 do 85 proc. całości - udało się znaleźć pieniądze na budowę przystanków już teraz.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy. Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy.
Roboty torowe w Osowej prowadzi spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna. PKM buduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na pociąg z obu stron linii kolejowej. Do dyspozycji pasażerów będą także 4 cztery windy - na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu.

Inwestycja czterokrotnie droższa niż planowano

Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł. Dla porównania przypomnijmy, że pojazdy, które będą jeździć po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztują odpowiednio: dwuczłonowy - 10,701 mln zł, a trójczłonowy - 11,7 mln zł.

Czytaj także: Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Dlaczego cena tak bardzo wzrosła? Właśnie z powodu budowy tunelu dla pieszych wraz z windami.

- Postęp naszych prac przy przebudowie stacji Gdańsk Osowa uzależniony jest od robót prowadzonych na linii relacji Gdynia - Kościerzyna, które są prowadzone na zlecenie spółki PKP PLK. Zakładamy jednak, że pociągi PKM będą tam zatrzymywały się 1 września - od czasu uruchomienia naszej linii - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Kiedy zakończenie robót?

Władze PKM także z uwagi na prowadzenie inwestycji we współpracy z PKP PLK nie chcą jednoznacznie wskazać terminu zakończenia prac przy przebudowie stacji w Osowej. Obecnie ruch pociągów na trasie między stacją Gdynia Główna - Gdańsk Osowa jest wstrzymany, co umożliwia sprawne wymienianie nawierzchni. Pociągi mają tam powrócić 21 sierpnia.

Po wybudowaniu przystanku PKM ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa będzie odbywać się identycznie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymywać się będą pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne.



Perony będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

Przystanki w Gdyni mają być gotowe do końca 2016 r.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    Przystanek w polu, wszędzie daleko.

    • 80 60

    • Jak by Ci zrobili pod domem to byś płakał, że głośno

      • 57 6

    • Ja mam 12min z buta (2)

      1,5km na miękko można się przejść, a jak masz dalej to sobie podjedziesz 269, 210 albo 169 nie musisz fury wystawiać od razu.

      • 20 2

      • i jeszcze rowerem, hulajnogą i na rolkach czy deskorolce - też podjedziesz, da radę. (1)

        • 6 3

        • Najlepiej na rolkach po...

          dziurach na Osowskich ulicach a potem do dentysty po nowe ząbki ;)

          • 1 2

    • Oj tam oj tam...

      Za to niewielka różnica, 6 a 24mln.
      Ten miś jest nasz, przez nas zbudowany i to nie jest nasze ostatnie słowo!

      • 13 5

    • Nie płacz, Kaszubskie pendolino to stacja w polu...

      • 5 3

    • Patrząc z góry wygląda, że jest na środku dzielnicy

      właśnie tam

      • 3 0

  • A gdzie parking na 2000 samochodów? (10)

    PKM bez parkingów P&R jest nic nie warte.
    Bez parkingu w tak dużej obszarowo dzielnicy jak Osowa jest tylko do ozdoby.
    Bez wspólnego biletu jest za drogie.
    Bez kursowania co 10 min będzie puste, bo będzie wymagać zbyt dużej koordynacji z innymi środkami komunikacji.
    Prorokuję: nie będzie więcej kursów bo "nie będzie zainteresowania".

    • 132 30

    • Na piechotę albo rowueremndojedź sobie (5)

      nie musisz samochodem z sypialni po sam pociag jechac

      • 19 15

      • (4)

        Ile będzie miejsc na rowery w szynobusie? Puknij się w łeb

        • 8 8

        • Odpowiednio (1)

          • 4 1

          • Lemingowaty debil zawsze jest zadowolony. Nawet jak mu sr*ją na łeb

            • 2 6

        • ilu będzie złodziei na jeden rower, zapytajmy lepiej :)

          • 0 1

        • a Kto...

          ....Tobie każe rower do szynobusu wkładać. Rowerem masz tylko dojechać do stacji PKM i tam go zostawić. Ale u co po niektórych myślenie przychodzi z wielkim trudem, a może aż wręcz boli.

          • 0 0

    • Budowa parkingów i dojazdów jest po stronie miasta

      I jak można było wiele razy przeczytać w mediach - także na Trójmieście.pl - taki projekt węzła P&R wraz z modernizacją całej ul. Barnieewickiej miasto Gdańsk przygotowuje.

      • 10 4

    • Parking się buduje na trasach dojazdowych a nie już w mieście. (2)

      Temu będzie duży parking w Rębiechowie docelowo. Nie wiem czy prace już ruszyły czy rusza lada chwila.

      • 4 2

      • okłamali cię

        Nie ma tam żadnego dużego parkingu lemingu

        • 5 8

      • Temu?

        Z jakiej wiochy ty?

        • 3 0

  • Osowej!! (22)

    Nauczcie się w końcu poprawnej odmiany nazw dzielnic w mieście.

    • 53 28

    • (9)

      Oliwa - Oliwie
      Osowa - Osowie

      • 10 26

      • w Osowej matole! (4)

        Dawniej Olchowa Góra

        W Olchowej Górze - W Osowej

        • 13 9

        • podobny przykład: (3)

          Rzeczpospolita Polska - w Rzeczpospolitej Polskiej

          Polska - w Polsce

          Czasem przymiotniki samodzielnie używane do nazywania czegoś tracą funkcję przymiotnikową.

          • 5 2

          • ściślej (2)

            w RzeczYpospolitej = w państwie
            w "Rzeczpospolitej" = w gazecie

            • 7 6

            • zajrzyj do swojego dowodu osobistego (1)

              popatrz chwilę i usuń komentarz

              • 6 4

              • Rzeczypospolitej Wolskiej

                Osowej oliwej

                • 5 0

      • (3)

        Osów - Osowie
        Osowa - Osowej

        i co teraz?

        • 16 6

        • (1)

          Tyle, że dawno dwie opcje zostały przez polonistów zaakceptowane ;-)

          • 7 6

          • poczytaj sabie wątek

            • 6 1

        • Teraz:

          Częstochowa - Częstochowej
          Częstochów - Częstochowie.
          ;)

          • 8 6

    • Wersje sa akurat dwie (5)

      Bardziej poprawna w Osowej oraz mniej (ale również poprawna) w Osowie.

      • 16 1

      • Prawdziwy Danziger mówi tylko i wyłącznie "Ich fahre nach Espenkrug" (4)

        Reszta to tylko kłótnie Polaków.

        • 16 4

        • Szkoła - w szkole
          D*pa - w d*pie

          • 8 3

        • (2)

          Nie każdy danziger gadał tylko po niemiecku. Nie zapominaj, że byli tu elementem napływowym.

          • 2 1

          • Lub odpływowy do Chicago

            Zwany też spóźnionym na statek z niemieckiego der Kaszüben

            • 1 0

          • ?

            Każdy gdańszczanin czul się Niemcem i mówił po nieniecku.
            Było też trochę ludności napływowej ze wsi.

            • 0 0

    • Gdańsk Osowa. (5)

      Jadę do Osowy.

      Podobnie jak Gdynia Dąbrowa, więc do Gdyni Dąbrowy, a nie do Dąbrowej.

      • 3 15

      • jedz, ale do szkoły !!! (2)

        • 8 4

        • O! Wykształciuch beknął.

          :D:D

          • 3 5

        • przeciez sa wakacje

          !!

          • 1 1

      • POniał?

        Schowa - do Schowej

        • 0 1

      • do Warszawy i Częstochowy, ale do Włoszczowej (wszystkie zakończenia -wa)

        .

        • 1 0

  • 3miasto wie jak robić interesy. (2)

    • 24 21

    • Nic z tego nie będzie. Ta linia została deficytowa zanim jeszcze zaczął kursować pierwszy pociąg. (1)

      • 4 5

      • Pisuarowe mendactwo zaklinania rzeczywistosci .!

        wszystko wiedza najlepiej , oczywiscie ze bedzie najgorzej . Czy to masowanie prostaty kurdupla to nie jest juz obciazenie dziedziczne?

        • 5 2

  • Szkoda. (3)

    Jedna z ostatnich w okolicy stacji w starym, nostalgicznym stylu. Wystarczy zmienić/zmodernizować torowisko, odnowić budyneczek jeśli taka potrzeba - za dużo mniejsze pieniądze. A tak będzie nowoczesna betono-blacharnia.
    Szkoda.

    • 104 28

    • tak normalnie? bez łapóweczek? (1)

      • 7 3

      • a dlaczego bez, zaraz? to się nie da przepłacić za odnowienie starego budynku? po prostu szwagier ma hurtownię betonu, a nie zakład renowacji zabytków.

        • 2 1

    • Dwa niezależne perony

      To tam będzie taki ruch, że trzeba wybudować aż dwa perony?
      Pieniądze z Uni (czyli nie nasze), to można szaleć...

      • 9 4

  • (1)

    Uważam, że przystanek jest zbyt przaśny. Za okrągłe 100 mln. można by dopiero postawić jakiś łady przystanek.

    • 27 19

    • Skąd ty to wiesz mądralo?

      • 0 3

  • A przejazd? (7)

    Przystanek za 24 mln zł, parking na 76 (słownie siedemdziesiąt sześć) samochodów, brak przejazdu bezkolizyjnego dla wielu mieszkańców, tak wyglądają proporcje i priorytety. No brawo...

    • 49 12

    • Z przejazdem będzie jeszcze drożej, też byś darł japę

      • 4 1

    • Tak to sie ma,chodzi o pieniądze dla a nie owygode dla mieszkanca (1)

      • 1 2

      • A Ja sie pytam czy moderator przes godzine spał

        • 2 0

    • A na co Ci tam przejazd bezkolizyjny?? (2)

      Przyjedziesz trochę szybciej, albo pojedziesz przez kieleńską :)
      Jeśli chłopaki poparsują przy automatyce nie będzie takiej potrzeby żeby stać tam pół godziny... Jeśli pociągi przy max obciążeniu planowanym mają jechac co 15 min.. to postoisz jakieś 2-3 min przez przejazdem i bd spokój :)

      Pomyśl sobie że istnieja takie miejscowości gdzie jest jeden przejazd na całe miasteczko i sie czeka po 20 min bo Pendolino i 3 osobowe po sobie jadą :)

      • 2 1

      • no toś mnie pocieszył, że gdzieś mają gorzej

        • 1 1

      • tam potrzebny jest bezkolizyjny przejazd

        a dlatego że jest tam taki dróżnik który zamyka szlabany jak pociąg wyjeżdża chyba z Kościerzyny a otwiera jak ludzie z pociągu wysiądą, czasami stoi się 20 minut na przejeździe, najczęściej około 10. Po 5 minutach dęba staje całe skrzyżowanie ulic Nowy Świat, Barniewicka, Planetarna, a z drugiej strony samochody potrafią stać na zjeździe do jeziora. Fakt że mówią że szlabany mają być zautomatyzowane i że jest dobra przepustowość przejazdu, może i jest dobra przepustowość ale tylko wtedy gdy pociąg nie jedzie i szlabany są otwarte.
        Dla mnie budowa kolei metropolitalnej to tylko WYRZUCONE PIENIĄDZE, ZNISZCZONY KRAJOBRAZ (zaprojektowane przystanki nie pasują do żadnego miejsca w których powstaną, są brzydkie, szpetnie i nie do końca wiadomo co artysta miał ma myśli jak je projektował, może miały szokować, nie wiem), ZNISZCZONE ŚRODOWISKO (wycięto wiele drzew, zniszczono miejsca rekreacyjne mieszkańców, a co w zamian?...)

        • 1 1

    • Wszystko zle

      jak nie ma przystanku narzekacie , jak jest tez narzekacie
      Gorzej nie bedzie, nie martwcie sie. Kto nie chce niech nie korzysta, pomysł tez o tym ze nie każdy bedzie dojeżdzał tam samochodem np. Młodzież

      • 1 1

  • Stara stacja ma swój urok.

    • 42 7

  • Zróbcie wpierw i potem sie podniecajcie. (2)

    Póki co nie ma, nieczynne i nie ma o czym gadać.

    • 11 16

    • Mówi sie najpierw!!!!

      • 7 0

    • po kaszebczi

      Wpierw ;)

      • 1 1

  • "Gdynią Stadion" (4)

    Należy rozdzielić na dwa, ponieważ jest mało miejsca wokół nich.
    W jedną stronę (torów) zrobić przy Olimpijskiej, a w drugą przy Stryjskiej i pomiędzy stadionami a torami położyć chodnik i ścieżkę rowerową łączącą obydwa, a tak naprawdę jeden przystanek.

    Przy Stryjskiej wraz z tą inwestycją pogłębić istniejący wiadukt i wykonać prawdziwy chodnik i ścieżkę oraz dołożyć (wykopać)jeszcze jeden prawidłowy wiadukt dla drugiego pasa jezdni (+chodnik i ścieżkę). Tym samym można by podczas trwania meczu zamykać tylko jeden pas jezdni pozostawiając drugi w ruchu. Przy Olimpijskiej wydrążyć pod torami dodatkowe miejsce na chodnik i ścieżkę rowerową.

    To jest niezbędna konieczność w innym razie przystanki te nie maja racji bytu!

    • 15 12

    • czyli dwa w jednym (3)

      i na dodatek zapleczem. Chyba wygodne i mądre oraz najlepsze rozwiązanie komunikacyjne.

      • 4 0

      • Tylko prawda jest taka, szpanowata PKM powstała tylko dla Gdańska (2)

        celem pokazówki, którym PO będzie się chwalić, tak jak Moskiewskie Metro, tylko akurat tam jest ono w 100% wykorzystane i przydatne. Jak PO będzie miało dobry humor to spadną z pańskiego stołu jakieś ochłapy dla Gdyni. Bo przecież widać wyraźnie, że nazwanie tego projektu jak i obwodnicy"Metropolitarna" to już całkowita kpina i gra na nosie, a do tego jedna wielka ściema :)), aby jeszcze bardziej upokorzyć i POgrążyć MIASTO z MORZA? W końcu to prywatna linia miejska dla Gdańska na lotnisko w Rębiechowie sprezentowana przez Marszałka woj. pomorskiego. A nazwana i zbudowana za pieniądze przeznaczone dla mieszkańców trójmiasta i okolic w końcu macie Metropolie :))). Nie dosyć, że koszty budowy i utrzymania będą wielkie to przystanki są tam gdzie nie mieszkają ludzie w tzw. szczerym polu oddalony od osiedli nawet na ludnej Zaspie brak przystanku i aby wyruszyć w drogę należy cofnąć się do Wrzeszcza :))) nie wspominając o tych PO drodze tam nawet kilka kilometrów.

        Mieszkańcy Gdyni w takim razie powinni olać tę inwestycje, jeśli na ich terenie będzie nieużytecznym i pozbawianej funkcji bajerem? Do tego żadnych miejskich pieniędzy a jeśli już to po właściwym wybudowaniu tylko na synchronizującą infrastruktury. Nigdzie natomiast nie mogę doczytać się o TEJ KOLEJCE do Oksywia, Babich Dołów i ew. łącznika z Dąbrową , Wiczlinem,...

        • 3 4

        • Stępa ponoć analizy robił, że północne dzielnice nie potrzebują kolejki, bo mają trasę Kwiatkowskiego lub dojazd przez Rumię

          • 1 3

        • Jak powstawało SKM przystanek Zaspa też był w szczerym polu.

          Idzie o to by przedmieścia Gdańska lepiej skomunikować, tak by wzrost ilości mieszkańców w tych na razie jeszcze słabo zabudowanych regionach nie doprowadził do paraliżu komunikacyjnego tamtych regionów jak i dróg dojazdowych do centrum.

          A czego potrzeba by było Gdyni? W zasadzie tego by ta kolej szła po większym łuku przez dzielnice zachodnie, bo tam będzie za 10 lat główny problem z komunikacją. Ale z tym atakiem na Gdynię to bym nie przesadzał. Fakt, trochę zmarnowano okazję ale winnych jest wielu, w tym władze Gdyni, które już na wczesnym etapie projektu bardziej naciskały na niespecjalnie poprzednią odnogę do Babich dołów zamiast skupić się na próbie wymuszenia nowej nitki przez Chwarzno i tamtejsze okolice. Z drugiej strony może też przemawiała niechęć do oddania gruntów pod budowę nowej linii temu woleli by jechała po istniejących torach?

          A metropolitarna jest nazwą dobrą, Są stacje w Gdyni, są w gminie Żukowo a i głębiej w Kaszuby ten pociąg pojedzie.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane