• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2014 roku

Katarzyna Moritz
23 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.

SKM-ki będą dojeżdżać do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście dopiero od 2014 roku. Przedłużają się formalności związane z dofinansowaniem unijnym, trzeba też dokonać zmian w projekcie. Jednak prace nad budową przystanku już trwają, wiadomo nawet, jak będzie wyglądał.



Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.
Prace nad nowym torem już trwają. Prace nad nowym torem już trwają.
Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście. Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście.
Firma Scott Wilson, która w zeszłym roku wygrała przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przedłużenia linii kolejowej od dworca Gdańsk Główny oraz samego przystanku Gdańsk Śródmieściezobacz na mapie Gdańska, nie może zakończyć projektu, mimo że jest on prawie na finiszu.

- Trwają uzgodnienia dotyczące przebudowy peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny. Musieliśmy też "doprojektować" rozwiązania związane z rozbiórką muru oporowego oraz kładki nad torami kolejowymi w okolicach Gildii - wyjaśnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM, która koordynuje przedsięwzięcie.

Okazało się też, że to SKM, a nie publiczno-prywatna spółka Gdańska i holenderskiej firmy Multi Development, musi zaprojektować płytę, która przykryje tory kolejowe pomiędzy wiaduktem Hucisko i al. Armii Krajowej. To na tej płycie staną budynki, które uzupełnią nową zabudowę Targu Siennego i Rakowego. Ich inwestorem ma być właśnie spółka miasta i Holendrów. Problem w tym, że wciąż jej nie powołano, a kolejny termin jej zawiązania przesunięto na koniec października.

- Dlatego zadanie to przejęła SKM. Dokumentacja jest już opracowywana, a inwestycja będzie realizowana w uzgodnieniu z firmą Multi Development - zapewnia Lingowski.

Problem z zawiązaniem miejsko-holenderskiej spółki to nie ostatni powód opóźnienia inwestycji. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście była wpisana na listę inwestycji związanych z Euro 2012 i miała otrzymać unijne dofinansowanie. SKM już rok temu złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o zawarcie umowy na realizację projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście". Poza budową przystanku zakłada on remont 21 składów, modernizację peronów oraz inwestycje w systemy sterowania ruchem.

Jednak na początku marca tego roku Komisja Europejska uznała, że inwestycji powinni przyjrzeć się specjaliści z inicjatywy JASPERS. To eksperci, z których porad UE korzysta bardzo często, oni np. pozytywnie zaopiniowali budowę Kolei Metropolitalnej.

Czy podobają ci się wizualizację nowego przystanku?

- Prace nad wnioskiem SKM zostały zawieszone, do czasu wydania opinii przez JASPERS-ów. Spodziewamy się jej w październiku. Dopiero wtedy będziemy mogli podpisać umowę na dofinansowanie. To pozwoli odzyskać nam ok. 50 mln zł, które już zaangażowaliśmy w ten projekt. Dzięki temu będziemy mogli ogłosić kolejne przetargi, w tym na budowę linii i przystanku oraz modernizację taboru - zapewnia prezes Lignowski.

Koszt projektu budowy nowej stacji SKM szacuje się na 80 mln zł. Jego finansowanie pochodzi z kapitału własnego spółki PKP SKM, środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.

Już wkrótce kapitał własny PKP SKM zasilą udziałowcy spółki. W najbliższym czasie miasto Gdańsk planuje objąć nowe udziały warte 9 mln złotych, a samorząd województwa pomorskiego i Gdynia warte po 1 mln zł.

Gdańscy radni podejmą w tej sprawie uchwałę w przyszły czwartek. Gdańsk ma do tej pory blisko 10 proc. udział w spółce, po zmianie ten odsetek zwiększy się do 16 proc. Największymi udziałowcami PKP SKM są Polskie Koleje Państwowe SA, posiadające 47,92 proc. i Skarb Państwa z 22,64 proc. akcji.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • Czy ktoś pomyślał? (30)

    ...o takim fajnym zadaszeniu a'la hala peronowa przykrywającym przystanki tramwajowe na wiadukcie wraz z zejściem na perony SKM? I sensowną wiatą na peronie SKM zaczynającą się już na _samym_początku_peronu_? Wszystko po to by ograniczyć konieczność moknięcia do minimum, a w dodatku fajnie wygląda i chyba koszt względnie niewielki...

    • 96 6

    • przecież tam w ogóle nie ma pasażerów... (19)

      Po co budować peron skoro nikt z niego nie korzysta - widać to wyraźnie!

      • 17 13

      • Trudno korzystać z peronu, którego jeszcze nie ma (2)

        Nie dziwota, że i pasażerów nie ma.

        • 20 6

        • seeeeeriooooo?

          • 6 3

        • Nie podoba mi się

          Proponuję zrobić to bardziej kolorowo jak np dach marketu spożywczego w Barcelonie :) w tej chwili wygląda to tak jakby kogoś nie stać było na kredki kolorowe. Smutne

          • 1 0

      • A niby jak?

        A niby jak maja korzystać skoro go tam nie ma?! A ludzie korzystać będą. Wszyscy ci, którzy zasuwają z Głównego w te rejony do pracy. W sezonie letnim rozładuje ruch turystyczny na Starym Mieście,

        • 5 2

      • Zgadzam się w 100%. (14)

        W okolicach Zaroślaka jeździ ok. 10 autobusów, a kawałek bliżej do LOT prawie wszystkie tramwaje. Nic tam w zasadzie nie ma. Żadnych szkół, sądów, urzędów. Po co ten przystanek zaledwie kilkaset metrów od Gdańsk Dworzec Główny? TO już bardziej sensowne byłoby reaktywowanie linii do Nowego Portu.

        • 2 14

        • (8)

          Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Szpital Wojewódzki, Urząd Miejski, Pomorski Urząd Wojewódzki, NBP, ABW....

          • 10 1

          • Co za głupoty. (7)

            NBP i ABW są kilkadzieisąt metrów od LOT, a więc skomunikowanie najlepsze z możliwych. Szpital Wojewódzki? Przecież to Kartuska i rewelacyjne skomunikowanie autobusowo-tramwajowe. Urząd Marszałkowski i Wojewódzki to autobusy 121 i 123, ewentualnie tramwaj z przystankiem przy Żabim Kruku (zresztą kto załatwia coś w tych urzędach? To nie są urzędy dla ludzi tylko dla urzędasów. Co tam załatwiałeś?). Przystanek Gdańsk Śródmieście w stosunku do wymienionych przez Ciebie instytucji będzie w każdym przypadku dalej niż istniejące już połączenia ZTM. Nie istnieje żadne uzasadnienie dla marnowania pieniędzy na dublowanie połączeń w tej części Śródmieścia.

            • 2 4

            • I to jest własnie bezsensowne podejście (3)

              Czyli najlepiej wszystkich przyjeżdżających skm na autobus posyłać. Dla twej uwagi jedna kolejka rozładuje ruch tak jak 10 autobusów. Czyli kończy się koncert wszyscy wsiadają na osiedla bardziej odległe w kolejkę. Do tego umożliwiłoby komunikację pomiędzy LOT, a Wrzeszczem kolejką i tam wsiadamy w autobus. Teraz ludzie zasuwają piechotą z Lotu na dworzec. Do tego ludzie przyjeżdżający z poza Gdańska mieli by możliwość wysiąść przy LOT i iść na stare miasto. Tramwaje z dzielnicy południowej miałby pętle tuż przy SKM, podobnie tramwaj z Moreny. Do tego można by wreszcie zrobić porządek w liniach autobusowych, co i tak będzie potrzebne po skończeniu WZ i Słowackiego.

              • 2 1

              • Na jakie osiedla (2)

                dojedziesz kolejką SKM? Nikt nie kwestionuje potencjalnych korzyści, ale należy mieć na uwadze skalę tych korzysci w odniesieniu do kosztów i ile osób rzeczywiście na tym skorzysta na codzien, a nie od święta raz na rok w trakcie jakiejś imprezy czy odświętnej wizyty w Gdańsku. Na takie incydentalne korzyści nikt nie ma teraz pieniędzy. Jesteśmy na skraju bankructwa, zapomniałeś o tym drobnym aspekcie?

                • 0 1

              • Zaspy do szpitala SKMką dotrę w 20 minut - tramwajem zajmuje mi to 45 minut, autobusem jeszcze więcej. Teraz rowerem szybciej dojadę o 15-20 minut niż komunikacją miejską, więc jeśli pogoda jest sensowna wybieram rower jak nie to robię korki samochodem:)

                • 2 1

              • Skm to najszybszy i najbardziej punktualny środek komunikacji w mieście, nawet jeśli weźmie się pod uwagę te kilka awarii na początku tego roku. W pobliżu planowanego przystanku pracuje kilka tysięcy ludzi w- w samym szpitalu jest 960 pracowników w UMWP ponad 800 a teraz dolicz jeszcze interesantów, tego urzędu albo rodziny pacjentów? A masz jeszcze UM, UWP, i całą resztę drobnicy. Ten przystanek to jedna z najlepszych inwestycji w Gdańsku

                • 3 1

            • Ten przystanek nie ma na celu "dublowania p[połączeń" (2)

              tylko wydłużenie Linii SKM po to "nowoboccy" z południa (kowale, Rotmanki i inne Ujeściska) nie musiali sie 3 razy przesiadac zeby dotrzec do SKM tylko odrazu na tym przystanku. Co wiecej tram bedą mogły bez problemu zawracać na Hucisku i wracać na Chełm (ew. nowa łódzka) a to polepszy czestotliwość i stabilność kursowania tram. (czyli polepszy cała obsługe komunikacyjną tego obszaru).podsunowyjąc.. tram nie bedzie musiał już jechać az pod dworzec(czyli defakto aż do Strzyży zeby zawrócić) zeby podwiesc ludzi do SKM. tylko wysadzi ich na przystanku "Centrum" ludki pojda na SKM, a Tram zawróci na Hucisku i wróci na zadupie;) :DI wszyscy bedą zadowoleni...;]

              • 3 1

              • A to autobusy z Rotmanki, Kowali czy

                Ujeściska nie dojeżdżają bezpośrednio do Dworca Gdansk Główny? O jakich 3 przesiadkach piszesz? Jeśli nie dojeżdżają to ZTM w pierwszej kolejności powinno to zmienic i po kłopocie.

                • 1 1

              • A pomyślałeś o tych co wsiadają do tramwaju na Chełm właśnie

                przy Dworcu PKP albo choćby na na przystankach na trasie od wspomnianej przez ciebie Strzyży? Ich chcesz pozbawić połączenia na Chełm i zafundoać im przesiadki? Zawsze komuś jest lepiej a komuś gorzej, ale mam wrażenie że ciebie interesuje tylko trasa korzystna dla ciebie.

                • 1 0

        • (4)

          No właśnie po aby można było rozsądniej zaprojektować linie autobusową. A także dlatego, że przy locie ma powstać duży węzeł przesiadkowy powiązany z autobusami i tramwajami. Do tego zmiany na węźle drogowym i to jest własnie najodpowiedniejsze miejsce na to wszystko. Wyobraź sobie, że Gdańsk nie posiada w żadnym miejscu aktualnie dużego węzła przesiadkowego, a tylko ten przy dworcu dawno jest nie wystarczający i co gorsza nie ma możliwości jego rozbudowy bez zniszczeń architektury tam występującej, a na to nie będzie zgody w Gdańsku.

          • 3 1

          • Super. Będą 2 węzły przesiadkowe w odległości (3)

            ok.500 metrów od siebie, a ogromone połacie Gdańska mają jedno połączenie z centrum raz na godzinę lub na dwie godziny. Mieszkam w centrum Gdańska od lat, korzystam na codzień z komunikacji miejskiej i węzeł przesiadkowy przy dworcu jest w wystarczajacy w tej okolicy. Oczywiście, że mogłoby być lepiej, ale najpierw zapewnić sensowne skomunikowanie z innymi dzielnicami. Przykład - ostatnio po latach wybrałam się do Ikei. Już więcej tego nie powtórzę. 210 albo nie przyjeżdża w ogóle albo z półgodzinnym opóźnieniem. Wstyd przed obcokrajowcami próbującymi dojechać na lotnisko. Usprawnić najpierw takie kwiatki, a potem wymyślać dublowanie węzłów przesiadkowych. Zanim się przesiadziesz, trzeba w miejsce przesiadki móc w ogóle dojechać. Znowu przedwybocze bullshity i tyle w temacie.

            • 1 4

            • Widzisz mieszkasz w centrum Gdańska, to dworzec jest dla Ciebie dobrze połóżony (2)

              Dla mieszkańców innych dzielnic dworzec jako pseudo węzeł jest położony koszmarnie. Do tego zapewnia przejazd autobusom tylko na wprost. Tramwaje mają pętle nie przydatne w tamtym miejscu. Przez to np tramwaje zamiast móc spokojnie zawrócić na hucisku i wysadzić ludzi na wprost zmuszają ich do chodzenia na dworzec. Czyli dodatkowo tracę 10min. W lato ok, ale w zimie koszmar. Do tego wracając z imprezy ze znajomymi muszę zasuwać przez całe stare miasto na dworzec, bo nie tutaj jest on nie potrzebny. Zobacz co się dzieje po wszystkich atrakcjach w lato w Gdańsku, gdzie ci wszyscy ludzie stoją i gdzie tak naprawdę potrzebny jest węzeł.

              • 4 0

              • Mieszkam na Głównym Mieście, więc (1)

                do dworca z buta też mam 10 minut drogi, ale jakoś z tego powodu nie narzekam. Cóz to za problem wsiąść przy LOT do jednego z dziesiątek podjeżdżających tam autobusów i tramwajów i podjechać przystanek do dworca? Wszystkie tam się zatrzymują. Co ci da SKM? Też jeździ na wprost, a nie na boki. Co do imprez, jak masz siły imprezować to i 10 minut ruchu ci nie zaszkodzi chyba :-) Poza tym zależy gdzie kto imprezuje. Zawsze komuś będzie dalej, a komuś blizej. Największe imprezy masowe są/ będą w Stoczni lub na Placu Zebrań Ludowych, a więc dworzec PKP bliżej niż Zaroślak. Imprezy które są np. na Targu Rybnym - też bliżej do Dworca PKP. Jedynym miejscem z którego jest bliżej do planowanego przystanku jest Targ Węglowy, ale tam zazwyczaj imprezy są stosunkowo niewielkie (mało miejsca). Poza tym, mieszkańcom ilu osiedli tak na serio pomoże ten kolejny przystanek SKM? Największe osiedla np. Gdańska Południe, Morena, Chełm itp. itd. nic na tym nie skorzystają. Powtarzam, nie widzę racjonalnego powodu w czasach kryzysu prowadzenia takich inwestycji. Owszem, w czasach prosperity jak najbardziej, ale w tej chwili trzeba pieniądze przeznaczać na realnie potrzebne inwestycje - zwłaszcza poprawę infrastruktury drogowej, rozwój komunikacji miejskiej na obszarach traktowanych po macoszemu i poprawę systemu rozładowywania korków w Gdańsku. Problemy, które zgłaszasz można w prosty sposób załatwić zmieniając część rozkładów jazdy i tras autobusów i tramwajów. Nie potrzeba do tego ogromnej inwestycji w postaci zbędnego przystanku SKM.

                • 0 2

              • Plus oczywiście wspólny bilet miesięczny metropolitalny

                na SKM i ZTM. Ile lat można czekać na to?

                • 1 0

    • nie pomyślał... (4)

      tutaj nasuwa się inny pomysł a mianowicie przykrycie płytą całego wąwozu z torami włącznie z budową nowego wiaduktu na Trakcie św. Wojciecha, uzyskując w ten sposób przestrzeń pod nowe obiekty i jednocześnie tworząc początek nowej Orunii (wzdłuż TŚW są hektary pustych działek idealnych na przedłużenie ciągu biurowego). Niestety u nas myśli się 5 a nie 30 lat do przodu przy projektowaniu inwestycji miejskich.

      • 7 0

      • (1)

        ...tak kochaniutki bo tak nas nauczono za komuny. Na początku były plany trzyletnie a potem pięcioletnie. Tylko po to aby szybko odbudować te gruzowiska którymi nas uraczyli Rosjanie i Niemcy.

        • 7 0

        • Wczesniej też były plany ale 15 letnie:) ten niestety spóxniony o 3 lata

          • 2 0

      • Projekt Nowej 3-Maja właśnie zakłada przykrycie części tego wiaduktu, tak aby odebrała ona w dużym stopniu ruch na Okopowej. Więc nic nowego nie odkryłeś. Jakbyś oglądał projekty nie od wczoraj ale od kilku lat wiedziałbyś, że planują takie zmiany. Jeżeli te obecne inwestycje dadzą impet kolejnym będzie dobrze. Gorzej będzie jak Unia odetnie kasę i Polska nie będzie wychodziła na plus, a zacznie więcej dawać niż brać.

        • 3 1

      • Nagrobną ;-)

        Sugeruję przykryć płytą cały Gdańsk.

        • 5 1

    • (3)

      Zaczynamy batalie o WIADUKT na ARMII KRAJOWEJ/LOSTOWICKA!! Ten przystanek moze poczekac! Inna sprawa ze mozna by przy okazji "mysli" o tym przystanku przeprojektowac i usprawnic tamtejsze skrzyzowanie z 3MAJA! Kto za???

      • 4 6

      • (2)

        No właśnie w tym problem, że jak to zatrzymasz to cała inwestycje szlak trafi i przebudowa 3-maja też pójdzie wek. Nie ma to jak coś napisać nie znając całego projektu związanego z tym przystankiem. Dla twej wiadomości ten przystanek jest dużo bardziej potrzebny niż ten wiadukt. Bo przebudowa Twojego skrzyżowania spowoduje korki właśnie tutaj i znów będą narzekania. A najpierw proponowałbym przebudować całe centrum, aby w momencie zmiany na wiadukt samochody nie staneły w centrum.

        • 4 1

        • (1)

          Problem srodmiescia i dojazdu do obwodnicy zrozumiesz jak przyjedziesz sie tam chociaz raz dziennie. Gdyby byl ktos rozsadny to wybudowalby dwa wiadukty: ten stary w strone Gdanska trzeba zburzyc, wybudowac w jego miejsce dluzszy w strone obwodnicy nad ul. 3 maja to pierwszy, drugi nad Lostowicka i masz problem z przejazdem przez centrum zalatwiony...

          • 1 2

          • Chełm/Ujeścisko

            Dla twej wiadomości jeżdżę tamtędy codziennie i to dwa razy do pracy i z pracy. A oba wiadukty o których mówisz nic nie załatwią. Ten na AK przeniesie korek tylko na koniec AK. Jedynie co to wiadukt w stronę obwodnicy by coś dał, bo nowy wiadukt nad obwodnicą przetrzyma zwiększony ruch. Przypomnę Tobie gdzie jeszcze przed budową Nowej Łódzkiej tworzyły się korki, a no właśnie przy wiadukcie Okopowa. Przypomnisz sobie moje słowa jak zakończy się remont Nowej Łódzkiej i budowa POG i gdy nagle ruch wróci na Łódzką i się okaże, że korki nie są już na skrzyżowaniu z Łostowicką, a na skrzyżowaniu z Okopową. Dlatego nie powiększajmy ich jeszcze bardziej budując ten wiadukt przed remontem terenów po Gildi.

            • 4 0

    • Co za bzdurny pomysł.

      Kolejny tunel, przez który przechodziłoby sie z duszą na ramieniu. Tunele to źródło wszelkiej patologii. W dzień nielegalnego handlu i żebractwa, w nocy wyrw i rozbojów (wystarczy tunel przy KWP, gdzie nawet w dzień strach przechodzić). I to wszystko na dokładkę oklejone śmieciowymi reklamami lichwiarzy, obsikane i osmarowane pseudograffiti i tagami.

      • 4 0

  • (11)

    Kiedyś się doczekamy. Tyle lat żyliśmy bez tej stacji i dawaliśmy sobie radę to pożyjemy dalsze trzy lata, może więcej. W końcu jednak będzie lepiej. Dużo się zmienia wbrew temu co głoszą malkontenci. Będą nowe drogi, nowe torowiska, dworce kolejowe i lotnicze... Bylismy bardzo zacofani w tym względzie.

    • 98 15

    • Bałagan, niekompetencja czyli jedno kłamliwe wytłumaczenie - Polska w budowie. (5)

      Dobrze ze urzedasy maja sie dobrze, jest ich zreszta coraz wiecej i coraz większy bałagan.

      • 20 21

      • (4)

        Zgadzam się, że bałagan i niekompetencja, ale takiej odbudowy i pierestrojki nie mieliśmy od II wojny swiatowej. My Polacy jesteśmy bałaganiarzami, zawsze byliśmy gorzej zorganizowani (w porównaniu np do Niemców), przyzwyczajeni do bylejakości, i że jakoś to będzie. Uważam, że ktokolwiek by u nas rządził, byłoby to samo. Armia niekompetentnych urzędników i biurokratów w naszym kraju ma się dobrze, niezależnie od opcji politycznej. Nie oszukujmy się, że PIS, SLD czy Palikoty zrobiliby to lepiej od PO. Wszystkie te formacje łącznie z PO są bezradne wobec oporu materii.

        • 26 5

        • (1)

          Ciekawe ze po II wojnie światoewj nikt nie odbudowwywał kraju ze zniszczeń wojennych.. Człowieku spałes ? Czy nadal siedzisz w lesie w oddziałach AL?

          • 13 17

          • czepiasz się... chodziło o to, że właśnie od czasów odbudowy powojennej nie było robót na taka skalę

            • 21 6

        • nie - My Polacy nie jesteśmy bałaganiarzami ! -

          My Polacy zbudowaliśmy na plaży Gdynię, My Polacy zbudowaliśmy COP, My Polacy rozwinęliśmy koleje, My Polacy mieliśmy wielką flotę handlową! Problem leży nie w Nas Polakach tylko w politykach i biurokracji która na majątku państwa po 89 uwłaszczyła "kolegów" często o kryminalnej "służbowej" przeszłości i która za drobną łapówkę jest w stanie zniszczyć i zlikwidować wszystko i dlatego nikt już nie pamięta polskich doskonałych kombajnów z płocka, ciężarówek ze starachowic, samolotów z mielca, statków z gdyni itp. Dopóki tego całego towarzystwa rodem wiadomo skąd nikt nie rozliczy to nigdy nie będzie lepiej!

          • 8 13

        • PiS, SLD, PO i PSL to właśnie JEST ta materia, wobec której MY jesteśmy bezdarni

          To my jesteśmy ich niewolnikami. A plany kilkuletnie wcale się nie skończyły wraz z PRLem. Ile trwa teraz kadencja sejmu? 4 lata? No to mamy plany 4-letnie, hucznie ogłaszane w trakcie kampanii wyborczej. Naprawdę, niewiele się zmieniło.

          • 4 3

    • malkontenci,to zapewne ci,co to głosowali

      przeciwko wejściu Polski do UE...

      • 12 4

    • A dług publiczny rośnie sobie

      • 1 5

    • Zwłaszcza zacofane były lata 50-te

      gdy użytkowano nieopodal przystanek Biskupia Górka.Poza tym: co to za tłumaczenie:Tyle lat żyliśmy bez tej stacji i dawaliśmy sobie radę to pożyjemy dalsze trzy lata, może więcejZa trzy lata może będę mieszkał w innym mieście albo mnie w ogóle nie będzie - a do tego czasu przez niechlujstwo PKP, SKM i miasta mam mieć kiepskie warunki dojazdu?

      • 3 2

    • Cóż, "Bylismy bardzo zacofani w tym względzie." A kto tak długo rządzi w Gdańsku ? Trzeba wybierać lepszych od Adamowicza i nie będziemy zacofani.

      • 2 3

    • Dla kogo

      Tyle, że na tym dworcu skorzystają wyłącznie urzędnicy. Jeżeli ktoś nie wierzy to sugeruję się przejść po okolicy i zobaczyć jakie zakłady pracy się w tamtym miejscu znajdują: Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, Wojewódzki Urząd Pracy, Lasy Państwowe, ABW, Policja (chyba komenda wojewódzka) dalej na ul. Rzeźnickiej Urząd Skarbowy. Szkoda... szkoda że służy to głównie im.

      • 0 0

  • aaale beton (29)

    przystanek o te 500m dalej jest potrzebny jak świni siodło...no ale jak można wyda pieniazki i zadłuży jesxcze bardziej kraj to czemu nie. Bydło i tak to pochwali bo "się buduje"

    • 55 115

    • Zgadzam się z wypowiedzią. (4)

      To bydło może tylko niekoniecznie potrzebne na publicznym forum. Ale tak, ten przystanek jest dokładnie tak potrzebny jak przedmówca napisał.

      • 19 26

      • no sorki ale uogólniając tzw elektorat to dla mnie zwykłe, kompletnie bezmyślne bydło.

        • 8 10

      • (1)

        wyjdź ze swojego auta i przejedź się komunikacją publiczną. Najgorsza sytuacją jest kiedy za nią odpowiadają ludzie którzy widza ją tylko zza szyby swojego wozu a do tramwaju wsiadają tylko żeby zrobić sobie fotkę z Głódziem z okazji dostarczenia nowego taboru.Gdańsk Śródmieście - 100% tak ułatwienie dla mieszkańców i turystów. Gdyby jeszcze koło nowych torów ułożyć drogę tylko dla busów, zrobić zintegrowany przystanek autobus-SKM a wylot dać w okolicach Urzędu Wojewódzkiego!

        • 11 1

        • Tak chyba ma być według planów. Przystanek autobusowy ma pójść bliżej torów czyli na tereny dawnej gildii. Ogólnie przeniesienie gildii z tamtego miejsca to super pomysł, bo po za bazerem ten teren nie miał żadnej funkcji, a obecnie zyska dużo większą funkcję i możliwości. Do tego będzie możliwe lepsze rozplanowanie przystanków autobusowych tak aby wszystkie linie były bliżej siebie, a tylko wyjazdy miały w innych miejscach. A nie tak jak jest obecnie że przystanki są od Huciska po AK i człowiek lata po wszystkim, gdy nagle musi jechać gdzieś indziej niż zwykle.

          • 3 1

      • "aaale beton , !! " ....

        ...to ja proponuję wam założyć sobie te siodło na swój grzbiet, na pewno będzie wam pasował.

        • 2 4

    • A właśnie, że jest potrzebny! (16)

      A właśnie, że jest potrzebny "te 500m dalej"!

      • 23 8

      • (13)

        komu?

        • 9 9

        • (12)

          tym którym zawsze źle bo cieżko sobie zrobić spacer...a potem płacz że po 30 zdrowie się psuje

          • 12 8

          • ...to powiedz to tym idiotom co nawet tyłka ruszyć nie chcą jak jest dzień bez samochodu!.

            • 6 1

          • (4)

            To że Tobie człowieku nie potrzebny jest ten przystanek to nie znaczy, że pozostała część mieszkańców na tym nie zyska. Dojazd do pewnych miejsc np. na Żabi Kruk, z Gdyni wydłuża się o 30%-50% właśnie dlatego, że trzeba "zrobić sobie spacer". Nie każdy może sobie pozwalać na taki 30 minutowy "spacer" 2 albo 3 razy w tygodniu...

            • 8 8

            • ciekawe, co za głąb dał minusa (1)

              • 4 5

              • To chyba ten czarty od góry IP: 14.890.32.00.0

                • 0 0

            • (1)

              500 metrów w 30 minut to gratuluję prędkości.

              • 2 2

              • jeżeli musisz używać balkonika to tyle wyjdzie. Wiem chyba lepiej.

                • 2 0

          • przyda się chocby tym, którzy pracują koło urzędu wojewódzkiego.

            500 m z dworca do Gildii, 500 m dalej do urzedu - i masz jakże potrzebny 15-minutowy spacer wzdłuż ruchliwej arterii, często w deszczu lub śniegu.Tak trudno zrozumieć, że strefa dojściowa nowego przystanku różni się od od strefy Dworca Głównego?

            • 3 0

          • Przyda się wszystkim (4)

            Dzięki temu tramwaje z Chełmu będą mogły zawracać na pętli hucisko i wysadzać ludzi na wprost SKM. Ponadto tak naprawdę centrum miasta jest przy locie i zawsze potem jest problem z rozwiezieniem ludzi z imprez masowych na starym mieście. Do tego dodaj turystów i gwarantuje Tobie, że im to się nie chce wracać, przez całe stare miasto aby wrócić z długiej.

            • 3 0

            • Tramwaj z Chełmu nie zatrzymuje się przypadkiem 10 metrów od Gdańska Głownego? (3)

              W tunelu między nimi są krokodyle? Jak chcesz turystów, wydaj te 80 baniek na szynobus między Gdańskiem Głownym, a Westerplatte. Trasa w pobliżu Twierdzy Wisłoujście. Będzie tam tłum jak na wyprzedaży. Na razie niewielu chce się tak zapierniczać. Tory w odpowiednim kierunku istnieją już 50%. Trzeba je tylko odnowić.

              • 2 1

              • Przypadkiem nie (1)

                Z Chełmu jedzie kilka tramwaji, jedne zatrzymują się przy hucisku i zawracają iinne jadą przez dworzec do jelitkowa. Jednakże tramwaje z GD Południe mają jeździć jak 1 czyli zawracać na Hucisku, więc dworzec Śródmieście jak najbardziej potrzebny. Co do westerplatte przydałoby się, ale sami turyści to za mało.

                • 2 1

              • "sami turyści to za mało"... smutne.

                Sprawę mimo remontów załatwiają linie 2, 6, 11, 12, 92. Nie trzeba wydawać 80 baniek. Wystarczy stworzyć nową linię. A owe pieniądze przeznaczyć na więcej tramwajów. To się nazywa gospodarność.

                • 0 0

              • Matematyk

                rozwaliles mnie tymi krokodylami w tunelu :-)Ale zgadzam sie, ten przystanek potrzebny jak swini siodlo, sa wazniejsze inwestycje. Przystanki SKM w tym miescie sa za blisko siebie. Przystanki tramwajowe to samo. Ktos kto w tym miescie planuje transport masowy, musi zrozumiec ze im wiekszy zasieg sieci tym przystanki musza byc rzadsze, bo wtedy ta siec ma szanse dotrzec z jednego konca na drugi w sensownym czasie. Brak czytelnego podzialu sieci o funkcji lokalnej (wewnatrzosiedlowej) miejskiej i aglomeracyjnej przez co transport jest malo wydajny.

                • 0 0

      • Zgadzam się.

        Ten przystanek znacznie skróci mój czas dojazdu do pracy. Wcześniej odprowadzm dzieci do szkoły i przedszkola, a po pracy je odbieram i nie mam czasu na spacerki ponieważ każde 15 minut zaoszczędzone na dojazdach jest dla mnie cenne. Ale jak widać z powyższych wypowiedzi, nie wszyscy ogarniają to rozumem.

        • 5 0

      • Dlaczego? W bezpośrednim sąsiedztwie jest przychodnia dla niepełnosprawnych?

        To co za to wziąłeś, to ratusz.

        • 0 0

    • (1)

      Przypominam, że przystanki SKM są oddalone od siebie średnio o 1 km. Więc czy wysiadasz w Głównym czy na Stoczni to bez znaczenia? To dobre 15 min drogi pieszo i dla mnie to jest różnica.

      • 6 0

      • ...z Gdyni marzy się przystanek SKM na wprost stacji pogotowia ile to jest od Gdyni Gł i od Wzgórza 300 m?

        • 2 0

    • Cłopaczku 500m dalej (2)

      to dwa przystanki tramwajowe. Porozmawiaj o tej odległości z ludźmi starszymi (ktorych będzie coraz więcej), chorymi, kobietach z malymi dziećmi, dojeżdżającymi do pracy, szkoły. Taka wypowiedź cię dyskwalifikuje jako obywatela (choć widać że bardzo pragniesz zabierać głos w imieniu ogółu) i czlowieka.

      • 2 2

      • Od dawna tu mieszkasz? Przystanek tramwajowy przy Gdańsku Głównym jest tak blisko, że możnaby poprowadzić koltram. (1)

        Tylko nie mierzyłem torów.

        • 0 2

        • Matematyku

          Dobry z ciebie sąsiad klienta banku Lucas w todze

          • 0 2

    • BETON !!!!!!!!!

      Beton to ty masz w głowie!!!!!!!!! Naucz się czytać tekst ze zrozumieniem,a pojmiesz że pieniądze na budowę są unijne,i jak nie zostaną dobrze zainwestowane,to muszą wrócić spowrotem do Uni!!!!!!!!!! Ot cały sens tego artykułu .Zrozumiałes BEton!!!!!!!!!1

      • 1 0

    • odp

      " BYDLO "
      a Ty kim jestes , nazywajac innych b.....? ,

      • 0 0

  • Czy kazda inwestycja w Gdańsku musi miec opóźnienia i później dodatkowo zaraz po oddaniu byc natychmiast naprawiana? (6)

    nie mozna jak skanska z a1 przed czasem i dobrze. Jak widac mozna tylko zlecajacy musi wymagac~~

    • 34 12

    • spoko spoko, jeszcze pewnie po otwarciu przetargu, zostanie on natychmiast oprotestowany.

      • 0 2

    • Marynarki Polskiej - remont, Czerwony Most - scierzka rowerowa stała się tarasem widokowym, Wrzeszcz przystanki - remont, (3)

      sciezki rowerowe - remont !!!! Kupujac nową rzecz wymagam by działała min kilka, kilkanascie lat a urzad zapewne tego nie wymaga....

      • 1 6

      • popracuj trochę nad ortografią dyżurująca zrzędo

        A później się wymądrzaj. Dowiedz się poza tym co oznacza "naprawa gwarancyjna"

        • 6 2

      • z tym tarasem widokowym to są niezłe żarty, jeszcze sie wypierali że to nie miała być ścieżka!!!

        oni myslą że ciemny lud to kupi

        • 0 0

      • Prosta sprawa czemu nie wymaga

        Prosta sprawa, czemu nie wymaga - odsetki, czy odmowa odbioru o szum medialny, co jest niekorzystne dla wykonawcy, który to może sprawę skarżyć do sądu (i tu pojawiają się komplikacje) bo sprawa sądowa, może wykazać błędy w nadzorze zamawiającego nad wykonawcą, akceptację czynności, która do nieprawidłowego wykonania doprowadziła (obje wykazują wspólną winę zamawiającego i wykonawcy... w pewnych przypadkach po stronie zamawiającego nawet niekompetencje. A ponadto sprawa sądowa, to dodatkowe oczy patrzące na dokumentację przetargową, co może być źródłem wykrycia nieprawidłowości w przetargu. A urzędowi, którego głowa pochodzi z wyborów taki szum raczej nie potrzebny

        • 0 0

    • Może zamiast budować nowy peron "śródmieście" warto było by lepiej wyremontować Dworzec Główny ??

      • 0 0

  • (20)

    to jest ten rozmach TuskowyDuńczycy buduja kilkunastokilometrowy tunel pod cieśniną a nas przerasta jeden przystanek SKM ot i cała biurokracja europejska

    • 28 31

    • Tak, bo budujemy w Polsce tylko ten jeden przystanek SKM.

      • 7 7

    • Cymbale... (18)

      ...co ma Tusk do SKM-ki ? Chyba zbyt dużo słuchasz radia z Torunia....

      • 16 6

      • (3)

        w gdańsku od lat rządzi ta sama partia więc nieco w tym racji jest

        • 4 11

        • a od kiedy to rządzący Gdańskiem mają wpływ na to co dzieje się w SKM (2)

          Tak jak autor napisał Gdańsk miał 10% udziałów, a będzie miał 16%, a PKP wraz ze Skarbem Państwa 70%, a będą miały 64%. Jakby inne miasta poszły drogą Gdańska i zwiększały swój wpływ na SKM to można by wreszcie zacząć zarządzać tym tworem, ale póki co nie ma jak skoro reszta miast ma tyle co Gdańsk ma sam :(.

          • 4 0

          • A Gdynia tyle co Pruszcz... (1)

            • 0 0

            • Wystarczy im tyle.

              Pociągów SKM z Gdyni jest 4 razy więcej niż z Pruszcza.

              • 0 0

      • A kto zlewa kolej od 20 lat? (12)

        Nie aby Tusk i jego polityczni koledzy?

        • 1 6

        • Każda opcja...

          ...mieszała bo lobbing drogowy był góra.A zaczął nijaki Syryjczyk,wielki zwolennik budowy autostrad / teraz" pracuje" w firmie konsultingowej TOR i jest doradcą do spraw....kolei/.Nie należy zapominać o Sejmie i Senacie.Oni swoją ustawa "o restrukturyzacji PKP....itd" rozłożyli kolej dzieląc ją na spółki matki,córki,ciotki i pociotki,a wszyscy krewni i znajomi królika załapali się na dyrektorskie kontrakty....

          • 3 0

        • a kto by nie zlewał kolei wiedząc że siedzi tam post-solidarnościowy beton związkowców którym tylko ciągle mało-mało. W Polsce nie widać osoby która miałaby realny pomysł ( bo pomysły to ma każdy zwłaszcza opozycja przed wyborami) na rozwiązanie problemu tego burdelu jakim jest PKP ...

          • 4 0

        • (8)

          A to Ciekawe, to mówisz Tusk i PO rządzą od 20 lat, a mi się wydawało, że jakoś krócej. Kolei nikt nie zlewa, a jedynie każdy boi się tknąć. Bo aby tknąć i usprawnić kolej to trzeba by parę tysięcy ludzi posłać na bruk, sprzedać nieruchomości kolejowe, a tam mieszkają ludzie. Znów byśmy mieli strajk i znów narzekanie. Tu jest tak jak z górnikami tyle, że ich strajki nie są aż tak wkurzające, bo blokują tylko Warszawę, a kolej całą Polskę.

          • 4 1

          • (5)

            PO istnieje 10 lat ale te gnojki które liderują PO były w polityce znacznie wcześniej więc nie udawaj głupiego

            • 2 5

            • (4)

              To, że jest od 10 lat nie oznacza, że mieli jakikolwiek wpływ na to co się dzieje. 2001-2005 SLD, 2005-2007 PIS 2007-2011 PO. Przed SLD rządziło AWS 97, a 93 to SLD znów. Więc nie wmawiaj mi, że to ich wina. W AWS, oczywiście część polityków z PO można było spotkać i tyle. Czasem lepiej się zastanowić i sprawdzić czy ktokolwiek kiedykolwiek zajmował się koleją . Odpowiedź brzmi nie, a czemu, bo ludzie kochają związki zawodowe i nie pozwolą aby skrzywdzono je.

              • 5 1

              • policz jeszcze lata 1989-93 i 1997-2001 (3)

                biedni liberałowie nie mieli nic wtedy wspólnego z rządzeniem...

                • 2 2

              • hehe nazywanie AWS liberałami to jest już jakieś wypaczenie (2)

                Dla twej wiedzy to AWS z liberałami miał od cholery wspólnego. AWS to był zlepek wszystkich partii nie powiązanych z SLD i PSL. I można tam było znaleźć ludzi z PIS, PO, PJN i wielu innych mniejszych partii, ale co ty możesz o tym wiedzieć, przecież RM ci tego nie powiedzą. Urok tamtych lat i to był taki, że nie potrafili się dogadać i mieliśmy co chwilę zmianę rządów.

                • 2 0

              • A odnośnie liberałów (1)

                PO jest liberalne raczej tylko z nazwy i z tego jak u nas się pochodzi do liberałów. Liberalne poglądy to u nas ma Korwin Mikke. Reszta to mieszanka liberalizmu, z przewagą socjalizmu gospodarczego.

                • 1 2

              • Większość nie wie nawet co oznacza to słowo

                co nie przeszkadza im w jego nadużywaniu

                • 0 0

          • No to po cholerę ta panienka jest u władzy? (1)

            Bankietować to każdy idiota potrafi. Tykać g - tylko prawdziwy mężczyzna.

            • 1 1

            • Skoro z Ciebie taki prawdziwy M. to może nam pokaż jak należy ze związkami się rozprawić i jak wygrać z machiną PKP. A po tygodniu pewnie ci co wybraliby Ciebie wywieźli by Ciebie na taczce.

              • 0 1

        • Kolej zlewają wszyscy:

          politycy, biznesmeni, dziennikarze, zarząd PKP i 95% społeczeństwa, które za żadne skarby nie zrezygnuje z samochodu, choćby koleje były punktualne, pachnące i szybkie, a nie tylko Tusk. Czy Kaczyński i PiS-owcy jechali kiedykolwiek pociągiem ostatnio?

          • 0 1

      • trochę kultury !

        przestań używać wyborczej za poduszkę i od razu zmądrzejesz PO-wski wale.

        • 0 1

  • jestem pewien, że z końcem października miasto ogłosi, że inwestor na zabudowę targu siennego (4)

    i rakowego wycofuje się z inwestycji. tym samym zagospodarowanie terenu odsunie się na długie lata. a to wszystko przez upór konserwatora kwapińskiego, który "wie" jak budować ale nie potrafi ocalić walących się w mieście zabytków.to samo dotyczy wyspy spichrzów.p.s. czy to prawda, że Gdynia wycofała się z projektu SKM2 ? tak słyszałem, jeżeli tak jest to projekt w ogóle traci sens. dzięki Szczurku!

    • 25 10

    • Co to jest (3)

      SKM2?

      • 0 1

      • skm z Gdańska przez Wrzeszcz, lotnisko do Gdyni (2)

        • 1 2

        • To akurat jest PKM,a nie SKM. (1)

          Czyli Pomorska Kolej Metropolitalna. Jeszcze nie wiadomo, czy to SKM bedzie tam przewoźnikiem - choć wszystko na to wskazuje.

          • 3 1

          • mniejsza o nazwę jeśli Gdynia to olała to będzie kompromitacja.

            • 3 0

  • miasto Gdańsk planuje objąć nowe udziały warte 9 mln złotych, a samorząd województwa pomorskiego i Gdynia warte po 1 mln zł.

    • 10 1

  • W 2014 (18)

    znaczy nigdy. Z drugiej strony nigdy nie rozumiałem zamieszania wokół tego przystanku. Przecież od Głównego jest raptem do tego miejsca kilka minut piechotą. Po co wydawać miliony na takie coś jak Gdańsk Śródmieście?

    • 43 49

    • (4)

      Bo tu zjeżdzają tramwaje z szybko rozwijajacych się dzielnic na południu Gdańska. A przy dworcu PKP jest juz i tak tłok na przystankach tramwajowych. Ludzie jadący np z Chełma czy ze Stogów będą mogli się przesiąśc na SKM tutaj.

      • 19 0

      • (3)

        z Chełmu, nie Chełma. :)

        • 2 0

        • hm (2)

          a jesteś tego pewien?

          • 0 0

          • Tam będzie duży węzeł (1)

            Przyjezdni pociągiem z Chełma przesiądą się na tramwaj na Chełm, nawet ci w hełmach.

            • 2 0

            • To samo z Siedlcami oczywiście

              • 0 0

    • Racja racja (9)

      Śródmieście to powinni zrobić bliżej łąkowej ....

      • 4 2

      • właśnie nie racja (8)

        tak naprawde to razem z tym przystankiem powinno się wykonać przyszłościowo koncepcje przedłużenia SKM przynajmniej do Oruni Dolnej albo nawet do Pruszcza. Przystanek Śródmieście jest łataniem komunikacyjnej dziury ale trzeba też patrzeć przynajmniej te parenaście lat do przodu.

        • 4 0

        • (2)

          SKM jeździ na trasie Gdańsk Tczew, a nawet korzysta z przystanku na Oruni Dolnej, więc nie wiem po co nowa koncepcja, skoro już dawno tak jest. Obecnie jest ona ograniczona ze względu na remont torów, ale po remoncie SKM, będzie znów miała więcej kursów na Tczew.

          • 4 0

          • (1)

            a po co SKM ma własne tory w całym trojmieście? po to żeby nie być uzależnionym od widzimisie PKP i ich rozkładu. Jakby kolejki jezdziły w szczycie z częstotliwością co najmniej 10 minut z Oruni albo św Wojciecha to nie byłoby problemu codziennych kilometrowych korków na trakcie.

            • 0 0

            • aaaa itd.

              Korki by były i będą, bo ci którzy je tworzą za żadne Chiny Ludowe nie przesiądą się nikgy do SKM-ki

              • 1 1

        • Już dawno SKM jeździ do Tczewa, zatrzymująć się na Oruni (3)

          zatem nie wiem o co ci chodzi

          • 2 0

          • o to, że jeździ nieregularnie, a kiedy są wolne tory (2)

            Poza tym bez przedłużenia linii dalej pociągi na Tczew nowy przystanek bedą omijały...

            • 0 1

            • Nie bój się nie będą (1)

              Ten przystanek ma powstać tak, aby linia z Tczewa się na nim zatrzymywała. A to że jeździ nie regularnie to obecnie problem związany z przebudowa torów przez PKP.

              • 0 0

              • to problem z tego że nie ma własnych torów i musi się dostosowywać do wszystkich spóźnialskich Intercity i PR

                • 0 0

        • No przecież on właśnie po to jest, bo docelowo ma byc bardziej regularna komunikacja do Pruszcza, gdzie juz kładą nowe tory i dobudowują peron.

          • 0 0

    • kilka minut? (2)

      Latem jeżeli idziesz z dworca drogą "dolną" przy locie to zajmuje to ok 17 minut Jeśli górą od pks 13 minut. Zimą w deszczu i śniegu idzie się średnio o 5 minut dłużej. Ten przystanek jest bardzo potrzebny. Równie dobrze można zacząć marudzić że po co jest przystanek np. Gdańsk Politechnika skoro z Wrzeszcza to tylko kilka minut lub po co Gdańsk Stocznia skoro z Gda Głównego spacer na stocznie też zajmie ci 15 minut góra.

      • 4 2

      • Chyba za duzo siedzisz w aucie i ci tyłek urósł

        Ja od PKP do LOT-u idę góra 7 minut

        • 0 0

      • Gdańsk Politechnika akurat jest kawał drogi od Wrzeszcza. Nie to co Sopot Wyścigi od Sopotu "głównego".

        Może najlepiej przystanek co podwórko? Wtedy nawet sprinter (jeśli łaskawie wróci) będzie jeździł jak pociąg zabawka.

        • 0 0

  • (3)

    ankieta jak zawsze do bani-wizualizacje mi się nie podobają bo są niemiłosiernie słabe technicznie,powinno być pytanie "czy podoba ci się koncepcja nowego przystanku"

    • 13 7

    • Fakt - wizualizacja (1)

      przypomina screen z gry na ATARI...zero profesjonalizmu, jak na XXI wiek..

      • 4 1

      • no tak

        brakuje ptaszków, krzaczków, drzewek i piesków które na te drzewka sikają. Wtedy to byłby realizm! A profesjonalizm tej wizualizacji polega na tym że pokazuje to co ważne.

        • 0 1

    • daj spokój dzieciom

      • 0 0

  • Za czasów Gierka zaczeli i Adamowicz skończyć nie może a to dobre :-) (2)

    Brak przystanku SKM w centrum miasta - niestety ale takie rzeczy to niestety dla nas gdańska specjalność.Swego czasu nawet lubiłem Adamowicza a później kolejno emocje opadały. Nic nie mam do faceta ale on ma niedorzeczne priorytety a w czasach gdy dostaje się fundusze unijne takie błędy to jak dywersja!Miasto nie ma infrastruktury a to boli wszystkich od mieszkańców po inwestorów którzy już tu są.

    • 36 9

    • A za czasów Gomułki... (1)

      ...zlikwidowano istniejący tam przystanek. Nazywał się kolejno Petershagen, Piotrówek, Biskupia Górka. Została po nim szeroka równia stacyjna...

      • 6 1

      • gdańszczanie są tępi i głosują na adamowicza, który przez 12 lat nic nie zrobił dla gdańska. gdańsk to ostoja PRLu. wystarczy zobaczyc jak wrocław sie rozwinął, juz dawno wyprzedził kraków pod wzgledem atrakcyjności. a w gdańsku nic sie nie dzieje. głucho,szaro,ponuro,brudno,biednie,zaniedbanie.oto gdańsk.

        • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane