Fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście

Coraz wyraźniej rysuje się projekt przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Śródmieście zlokalizowanej pod estakadą Armii Krajowej. Kończą się rozmowy władz Gdańska z PKP.



- Pomysł budowy takiego przystanku narodził się przynajmniej 30 lat temu- mówi Andrzej Osipów, prezes zarządu PKP SKM. - Jednak w związku z organizacją Euro 2012 projekt nabrał rumieńców. Obecnie rozmowy dotyczą gruntów, które PKP wniosłaby aportem do spółki SKM.

Szanse są tym większe, że projekt ma pełne poparcie pomorskiego urzędu marszałkowskiego, zarządu SKM i władz Gdańska.

- Myślę, że umowa Gdańska w PKP zostanie podpisana w ciągu dwóch tygodni - mówi wicemarszałek pomorski Mieczysław Struk. - Osiągnęliśmy już wspólne porozumienie, tym samym SKM ma zielone światło dla przygotowania dokumentacji. Przedłużona linia będzie z pewnością rentowna.

W sumie budowa przystanku pochłonie od 50 do 70 mln zł. Inwestorem będzie spółka PKP SKM ze wsparciem środków unijnych. Te są pewne, ponieważ projekt przedłużenia linii do Śródmieścia znalazł się na liście kluczowych projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura Kolejowa.

Przystanek Gdańsk Śródmieście wpisze się w projekt zagospodarowania Targu Rakowego i Siennego.

- Jako miasto w tej chwili z PKP negocjujemy dwa punkty porozumienia - mówi Marcin Szpak, z-ca prezydenta Gdańska. - Pierwszy dotyczy zabudowy Targu Siennego i Rakowego wraz z przestrzenią nad torami kolejowymi, drugi projektu wydłużenia linii 250, czyli właśnie wybudowania stacji Gdańska Śródmieście. Spróbujemy nakłonić potencjalnych inwestorów, by współuczestniczyli w projekcie budowy przystanku SKM.

Zaraz po podpisaniu umowy z PKP miasto rozpisze konkurs na firmę, która na terenach wniesionych przez gminę zainwestuje nawet setki milionów złotych i zrealizuje projekt zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem budowa rozpocznie się w 2009 r.

Koleją po Trójmieście

W ramach PO Infrastruktura Kolejowa oprócz przedłużenia linii 250, wznowiony zostanie ruch kolejowy na trasie Gdańsk - Nowy Port. Powstaną dwie linie: do Brzeźna i do Zaspy Towarowej.

Pozostałe połączenia SKM realizowane są w ramach projektu kolej metropolitarna. Do 2012 roku połączy ona projektowany dworzec Gdańsk Śródmieście z lotniskami w Rębiechowie oraz w Gdyni Babich Dołach - przez osiedla położone na trójmiejskich wzgórzach morenowych: Piecki Migowo, Matarnię, Osowę, Wielki Kack i Witomino. Koszt projektu szacowany jest na nawet na kwotę od 390 do 515 mln zł. W części pokryje go spółka PLK, jednak już teraz wiadomo, że kolej metropolitarna znalazła się na liście kluczowych projektów PO Transport, przez co ma zagwarantowane dofinansowanie ze środków unijnych.
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 53)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.