• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście

Magdalena Szałachowska
25 sierpnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Coraz wyraźniej rysuje się projekt przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Śródmieście zlokalizowanej pod estakadą Armii Krajowej. Kończą się rozmowy władz Gdańska z PKP.



- Pomysł budowy takiego przystanku narodził się przynajmniej 30 lat temu- mówi Andrzej Osipów, prezes zarządu PKP SKM. - Jednak w związku z organizacją Euro 2012 projekt nabrał rumieńców. Obecnie rozmowy dotyczą gruntów, które PKP wniosłaby aportem do spółki SKM.

Szanse są tym większe, że projekt ma pełne poparcie pomorskiego urzędu marszałkowskiego, zarządu SKM i władz Gdańska.

- Myślę, że umowa Gdańska w PKP zostanie podpisana w ciągu dwóch tygodni - mówi wicemarszałek pomorski Mieczysław Struk. - Osiągnęliśmy już wspólne porozumienie, tym samym SKM ma zielone światło dla przygotowania dokumentacji. Przedłużona linia będzie z pewnością rentowna.

W sumie budowa przystanku pochłonie od 50 do 70 mln zł. Inwestorem będzie spółka PKP SKM ze wsparciem środków unijnych. Te są pewne, ponieważ projekt przedłużenia linii do Śródmieścia znalazł się na liście kluczowych projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura Kolejowa.

Przystanek Gdańsk Śródmieście wpisze się w projekt zagospodarowania Targu Rakowego i Siennego.

- Jako miasto w tej chwili z PKP negocjujemy dwa punkty porozumienia - mówi Marcin Szpak, z-ca prezydenta Gdańska. - Pierwszy dotyczy zabudowy Targu Siennego i Rakowego wraz z przestrzenią nad torami kolejowymi, drugi projektu wydłużenia linii 250, czyli właśnie wybudowania stacji Gdańska Śródmieście. Spróbujemy nakłonić potencjalnych inwestorów, by współuczestniczyli w projekcie budowy przystanku SKM.

Zaraz po podpisaniu umowy z PKP miasto rozpisze konkurs na firmę, która na terenach wniesionych przez gminę zainwestuje nawet setki milionów złotych i zrealizuje projekt zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem budowa rozpocznie się w 2009 r.

Koleją po Trójmieście

W ramach PO Infrastruktura Kolejowa oprócz przedłużenia linii 250, wznowiony zostanie ruch kolejowy na trasie Gdańsk - Nowy Port. Powstaną dwie linie: do Brzeźna i do Zaspy Towarowej.

Pozostałe połączenia SKM realizowane są w ramach projektu kolej metropolitarna. Do 2012 roku połączy ona projektowany dworzec Gdańsk Śródmieście z lotniskami w Rębiechowie oraz w Gdyni Babich Dołach - przez osiedla położone na trójmiejskich wzgórzach morenowych: Piecki Migowo, Matarnię, Osowę, Wielki Kack i Witomino. Koszt projektu szacowany jest na nawet na kwotę od 390 do 515 mln zł. W części pokryje go spółka PLK, jednak już teraz wiadomo, że kolej metropolitarna znalazła się na liście kluczowych projektów PO Transport, przez co ma zagwarantowane dofinansowanie ze środków unijnych.

Opinie (53) ponad 10 zablokowanych

  • no przecież będzie przy okopowej

    Przystanek będzie tam, gdzie jest poszerzony wykop w ziemi. Jedno wyjście z peronu będzie na Targ Rakowy/Sienny (z tyłu Gildii), drugie na estakadę Armii Krajowej. Tam, gdzie teraz zakręca tramwaj, są w płycie wiaduktu nawet gotowe otwory za schody. Wystarczy się przyjrzeć... Peron sam w sobie ma z 200m... do dworca głównego jest jakiś kilometr. Dzięki nowemu przystankowi byłoby super proste wyjście wprost na Bramę Wyżynną, Długi Targi i Długą.

    • 0 0

  • Przy CKUMiE, Zaroślaku powinen byc

    • 0 0

  • Do GDA

    Na jakim świecie ty żyjesz? SKM do Pruszcza jeździ od kilku lat. Kończy w Tczewie, akiedyś kończyła w Elblągu, Iławie i Laskowicach.

    • 0 0

  • Zaraz pewnie wróci stary problem....

    Zaraz pewnie wróci stary problem przedłużenia do nowego przystanku torów SKM (tych na których kończą pociągi SKM jadące tylko do Gdańska Głownego). To wymaga "przycięcia zabytkowego budynku Dworca Głównego. Nigdy na to nie zgadzały się służby konserwatorskie. A jeżeli nawet się zgodzą, to zaraz wpadną tam archeolodzy na dwa lata. Później ekolodzy znajdą tam jedyne miejsce lęgu unikalnego gatunku szczególnie miłych komarów i zablokują. Szkoda, że Noe zabrał parkę komarów do Arki - pewnie przeoczył proces ich blindowania. Proponuję wykorzystać fakt, że na stacji Gdańsk Głowny jest teraz więcej peronów niż, gdy planowano po raz pierwszy Gdańsk Śródmieście i od razu zaplanować SKM po jednej parze z torów dalekobieżnych, a część pociągów dalekobieżnych z Kraju skierować na Gdańsk Południe w okolicach ul. Toruńskiej. Przynajmniej tam sobie Goście nasze piękne forty przy Bramie Nizinnej i inscenizacje historyczne zobaczą. Jeszcze lepiej zrobić tam przesiadkę na tramwaj wodny , a następnie obowiązkowo Gdańsk od wody, zwiedzanie Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście, a na końcu wysiadka przy Restauracji "U Kubickiego". Moją koncepcję udostępniam gratis i liczę na twórcze jej rozwinęcie na tym forum przez miłośników "kultowych" miejsc w Gdańsku. Może te pociągi Kraju już z Tczewa kierować w okolicę Portu Północego na Westerplatte na odtwarzaną stację. Pozdrawiam.

    • 0 0

  • a kirdy nowe wagony?

    moze lepiej jakby skmka zakupila nowe, klimatyzowane wagony, bo te to rupiecie straszne sa.

    • 0 0

  • nigdy nie bedzie zgody na budowę kolei po starym wale

    • 0 0

  • Chyba brakuje mi wyobraźni

    Jak ma wyglądać połączenie między Gdańskiem a Babimi Dołami? Prze z jakie wzgórza?

    • 0 0

  • Wyjaśnienie dla B

    Od nowego stadionu w Letnicy przed Nowym Portem przez Gdańsk Główny, Wrzeszcz, dalej starym nasypem aktualnie bez wiaduktów przezcinając Słowackiego, stary poligon w Jasieniu do Kokoszek, dalej pod lotnisko i przez Osowę do Wielkiego Kacka, dalej do Gdyni Głównej i dalej przez Obłuże do lotniska w Babich Dołach. Na Obłużu jest teraz linia na walącym się drewnianym wiadukcie, więc pewnie teraz na lotnisko żadne wagony kolejowe nie docierają.Będzie to modernizacja linii istniejących i odtwarzanie kiedyś istniejących np. z Kokoszek do Wielkiego Kacka. Jeszcze jak zaczynano budowę lotniska chodziły tam pociągi osobowe. Oczywiście elektryfikacja odcinków, które tego wymagają.

    • 0 0

  • Wystarczyło by wcześniej Edgara udobruchać; ]

    • 0 0

  • I po co to komu?

    Chyba tylko SKMce potrzebne aby dodatkowo zarobić na tych, którym się piechotką nie chciało podejść. Jakby faktycznie chcieli przedłużyć to skierowaliby pociągi na przemian do Tczewa i Malborka (+ kilka dodatkowych kursów do Elbląga). Niestety, dobrze wiemy że to niemożliwe, gdyż PKP nie dopuści Broń Boże do konkurowania swoich spółek (proszę popatrzyć na trasę do Warszawy – monopol IC). SKM pomimo kilku dobrych rozwiązań (takich jak np. automaty biletowe) nigdy nie będzie spółką dla pasażera, no chyba że Veolia ją kupi. Zazdroszczę mieszkańcom Kaszub i Borów Tucholskich, gdzie inwestuje PCC Rail, podmiot całkowicie niezależny od PKP i już zaczyna rewitalizować zlikwidowane przez kolejowego molocha trasy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane