- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej
Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej . Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.
Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.
Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.
- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.
- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.
- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.
- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim
Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (358) 2 zablokowane
-
2017-07-06 12:14
ja proponuje jeszcze inne rozwiązanie droższe ale długo falowo najlepsze (4)
wystarczyło by puścić cały ruch kołowy w tunel a pieszy komunikacyjne z ludzmi rowerami i tramwajami pozostawić na poziomie ziemi, zyskalibyśmy dzięki temu nową przestrzeń miejską.
Rozwiązanie to z pewnością jest kosztowne, ale Gdańsk odzyskałby nowy blask.
Wyobrażacie sobie taką przestrzeń a cały ruch odbywał by się pod ziemią...- 12 2
-
2017-07-06 14:29
A potem się obudziłeś. Daj kasę na ten tunel. (2)
- 2 2
-
2017-07-06 16:12
Z kierowców ściągnąć.
Mają na sufy za 500 koła to i 100 miesięcznie zapłacą.
- 0 0
-
2017-07-06 16:19
wystarczy nie budować i kasa będzie:
jewropeskiego centrum soli
muzeum drugiej wojny
muzeum historii miasta gdańska
muzeum dziedzictwa miasta gdańska
ew. teatru elżbietańskiego (jak aktorzyny chcą zarabiać to niech pierw zainwestują i teatr za swoje postawią, a jak nie to stworzyć trupę, na wozy cygańskie i jazda z objazdowym teatrem ulicznym...- 1 2
-
2017-07-07 06:48
HE HE
Przecież oni ten tunel zasypują bo nie ma kasy na jego utrzymanie.
- 0 0
-
2017-07-06 12:15
Cofamy się do tyłu ? ;)
Jak się porówna to zgrzebne przejście za czasów Kosycarza...
Osobiście uważam, że tunel jest ok tylko trzeba do niego sprowadzać lagodną pochylnią, co jest możliwe tutaj.
Zawsze chowam sie przed wiatrem, zimnem i deszczem w tunelu, jeśli mogę.- 6 10
-
2017-07-06 12:24
Ale przecież jest bardzo prosty sposób na pozbycie się korków w mieście. Wystarczy nie rejestrować"samochodów" w przedziale wiekowym 12-40 lat, w cenie gdzie średnia wacha się w granicach 1500-2500pln i problem momentalnie się rozwiąże. Przecież u nas takich wynalazków jeździ zdecydowana większość, a jelopy siedzące w nich uważają się za "bogaczy".
- 6 6
-
2017-07-06 12:26
Przejścia dla pieszych (2)
A może ktoś pomyśli o kierowcach, którzy muszę stać nieraz po kilka minut przed przejściem przy Madisonie, gdzie piesi chodzą jak święte krowy. może należy zamontować na tym skrzyżowaniu przy Ul. Rajskiej/Heweliusz sygnalizację świetlną ?
- 12 12
-
2017-07-07 06:50
Magneto, chyba jest jednak jedno dużo tańsze wyjście z całej sytuacji. (1)
Po prostu tamtędy nie jeździć i masz z głowy ;)
- 1 1
-
2017-07-07 08:45
A może lepiej tamtędy nie chodzić?
- 0 0
-
2017-07-06 12:31
Począwszy od gdańskich urbanistów, miejskiego konserwatora zabytków, kończąc na Panu Prezydencie, wszyscy powinni podać się do dymisji i powinny zostać im postawione zarzuty w związku z inwestycją Forum Gdańsk.
- 8 1
-
2017-07-06 12:31
obawiam się że naziemne przejście na wysokości Bramy wyżynnej spowoduje zapchanie motoryzacyjne - już teraz stoją kolejki aż do wiaduktu na Siennickiej ciekawe co będzie jak dodamy to przejście - pewnie kolejka samochodów wydłuży się aż do rafinerii :)
- 2 4
-
2017-07-06 12:38
Pomysł świetny tylko czyim kosztem
prawie każdy pieszy i tak jest samochodziarzem
naziemne przejście ..... proszę bardzo populizm proszę bardzo
ale poza zyskami politycznymi trzeba też myśleć o infrastrukturze miasta
koniec Janosikowania
zrobić drogi ( choćby podziemne ) i tu niech wykażą się pomysłowi radni zdobywając fundusze a nie odebrać miastu przepustowość dając wątpliwe prezenty gestem który ich nie kosztuje
Radny z ciasnym horyzontem nie powinien być radnym bo oczekuje się iż myślą szeroko o pojęciu dobra społecznego ..... a nie o kapitale ugranym na jednym przejściu ...- 7 5
-
2017-07-06 12:39
Ja jako pieszy wolę przejście podziemne. (1)
Dostanę się na drugą stronę też razy szybciej niż stojąc na światłach. Dla starszych i niepełnosprawnych jest taki ponad stuletni wynalazek. Winda się nazywa.
- 16 4
-
2017-07-06 18:22
umrzeć w windzie ...
- 0 1
-
2017-07-06 12:47
PO zbiera sobie poparcie. Ja na takie pomysły radnych PO głosować nie będę.
Włażą w tyłek inwestorowi betonowego potworka i nic więcej.
Żeby ludzie się przestali upominać o wygląd Forum podrzuca się temat zastępczy.
Rozgrywają nas aż miło.- 10 4
-
2017-07-06 12:50
Ktoś tu utkwił mentalnie na latach 70-tych (a propos zdjęcia nr 5), (2)
powoływanie się na tamten przykład jest po prostu śmieszne i prymitywne. Na tym zdjęciu widać "aż" jednego "ŻUKA" I jedną furmankę !!! Wnioski wyciągnijcie sobie sami.
- 15 3
-
2017-07-06 18:17
proponuję do Gdańska wpuszczać tylko furmanki konne...
...ale tylko i wyłącznie na stalowych obręczach. Kiedy wszystkie asfaltowe jezdnie zostaną przekształcone na bruk rodem z XV wieku to ten turkot uduchowi wszystkich malkontentów, a rowerzyści na pewno będą wniebowzięci!
- 2 1
-
2017-07-06 18:26
Nie martw się - piewcy "nowoczesnych" przejść naziemnych proponują budowę sygnalizacji świetlnych, tak aby tabun pieszych musiał czekać na zielone aby przejść.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.