• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy ul. Nowej Wałowej

Maciej Naskręt
1 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz postęp prac przy budowie pierwszego etapu ulicy Wałowej.


Zaledwie kilka dni dzieli wykonawcę od zakończenia prac konstrukcyjnych przy wiadukcie nad magistralą kolejową. Trwa też usuwanie szalunków otulających gotową estakadę na terenach postoczniowych. Sprawdziliśmy, jak idą prace budowlane na ul. Nowej Wałowej w Gdańsku.



Ulica Nowa Wałowa, która połączy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaterenami postoczniowymi zobacz na mapie Gdańska, czyli rozbudowywanym w przyszłości Młodym Miastem, ma być gotowa w kwietniu 2014 r. Do zakończenia robót pozostało więc pięć miesięcy. Wydawać by się mogło, że to niewiele, ale - jak twierdzi wykonawca - nie powinno być opóźnień, tym bardziej, że konstrukcje dwóch najważniejszych obiektów mostowych - 200-metrowej estakady nad ul. Jana z Kolna i 60-metrowego łukowego wiaduktu nad magistralą kolejową - są praktycznie gotowe.

Cała droga ma mieć 1,2 km długości i kończyć się będzie na wysokości ul. Rybaki Górne. Będzie to droga o przekroju jednej jezdni po jednym pasie w każdą stronę. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Aktualnie przy estakadzie trwa usuwanie otulających go szalunków, które formowały obiekt w czasie jego betonowania. W przyszłym tygodniu osoby poruszające się ul. Jana z Kolna powinny ujrzeć całą, odkrytą już konstrukcję obiektu.

Ponadto przy estakadzie od strony stoczni trwa formowanie nasypów i wykonywanie ich ścian oporowych. Rozpoczęto układanie krawężników i technologicznego chodnika, który będzie wykorzystywany głównie przez zarządcę podczas konserwacji obiektu - nie wejdą na niego piesi.

Z kolei konstrukcja wiaduktu nad magistralą wciąż jest asekurowana - dźwigają ją podpory ustawione pomiędzy torami kolejowymi. Wykonawca jednak zapewnia, że potrzebuje już tylko kilku dni, by obiekt samodzielnie przenosił ciężar. Co zatem należy tam wykonać? M.in. spawanie łączników obu łuków obiektu. Wtedy pod łukami zostaną zamontowane wieszaki, które podciągną przęsło i będzie można zlikwidować podpory.

Zobacz ustawianie łuków wiaduktu nad linią kolejową.

Przed wykonawcą jeszcze budowa jezdni ul. Nowej Wałowej, która tuż przy estakadzie zostanie wpięta w ul. Jana z Kolna. Wypoziomowano już krawężniki i ułożono pierwszą warstwę podbudowy jezdni. Jednak drogowcy z dalszymi pracami przy budowie jezdni wstrzymali się, oczekując na cieplejsze dni - technologia bowiem nie pozwala im na wykonanie tego odcinka drogi przy niskich temperaturach tym bardziej, że będą musieli zbudować przejazd, przez wiodącą tędy linię tramwajową.

Natomiast nieco dalej w kierunku stoczni jezdnia ul. Nowej Wałowej posiada już warstwę wiążącą. Pozostaje wyłącznie ułożenie warstwy ścieralnej. Na budowę czekają chodniki. Ponadto wybrukowano kamieniem zatoki autobusowe znajdujące się bezpośrednio za budynkiem Europejskiego Centrum Solidarności.

Przypomnijmy, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego realizowana właśnie infrastruktura drogowa jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych), umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod Motławą do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy zależy w pełni od decyzji władz miasta.

Tak wyglądały przygotowania do budowy estakady na terenach postoczniowych.

Zobacz przebieg ul. Nowej Wałowej w pierwszym etapie.

Miejsca

Opinie (130) 1 zablokowana

  • po co to?...wydawanie pieniedzy,droga do nikad! (30)

    • 87 114

    • ciekawe po co byl remontowany zolty wiadukt ,kasa wyrzucona ale kto w magistracie sie tym przejmuje

      • 40 25

    • to gdzie dojade z Al.Zwyciestwa? do doku?... (3)

      • 29 10

      • jak już dojedziesz do doku

        to nie zatrzymuj się, jedź dalej, nie patrz na nic i będzie spokój.

        • 38 2

      • nie, będzie połączenie przez motławę i ul. głęboką (1)

        do drogi na Warszawę.Dzięki temu będzie można uspokoić Podwale Jagiellońskie.

        Mam tylko nadzieję,że mostem przez Motławę pociągną też tramwaj i ścieżkę dla rowerów. Może teremy np. Długich Ogrodów wrócą do łask.

        Po tegorocznych Miejskich narracjach okazało się, że miejsce zasługuje na lepszy los.

        • 15 1

        • Tak, Budyń ma tam kilka mieszkań więc te tereny zostaną poddane rewitalizacji i pociągną tam linię tramwajową.

          • 5 5

    • po jajco (7)

      po jajco ....do tunelu pod Motława za jakis czas... Lepiej w/g Ciebie za jakis czas znowu zrobic rozpierduchę to typowe dla myslicieli takich jak TY--ale cóż musi byc po rózno tych myślących i tych bez mózgów...

      • 39 8

      • jasne tunel pod motlawa juz to widze optymisto,mmoze moj wnuk doczeka haha (6)

        • 6 26

        • mylisz sie (1)

          nie do końca jak rusza tereny po zakładach mięsnych i dolne miasto zacznie życ bo coraz wiecej tam sie buduje to szybko bedzie to realizowane..chyba że przyjdzie nowa władza i szmal na pomniki pójdzie...obu nie

          • 33 6

          • :)

            lepiej ze stara władzą budować zardzewiałe centrum solidarnośći do niczego nikomu niepotrzebne

            • 7 5

        • Pewnie, nic nie budujmy, niech będzie jak jest, bo tak jest dobrze, bo tak JA myślę, bo się nie znam, ale się wypowiem.

          • 24 0

        • chyba bym wolał most (2)

          żeby np. puścić tam też tramwaje i ścieżkę rowerową i Długie Ogrody przywrócić do życia.

          Po Miejskich narracjach okazało się, jak bardzo to miejsce jest niewykorzystane :/

          • 6 3

          • tramwaj mialby isc w tunelu. Piesi moga przejsc kladka na motlawie, ktora niedlugo ma byc budowana. (1)

            • 1 4

            • pomysł fajny, ale jak to wykonać? Osobny tunel dla tramwaju, to inwestycja, na którą miasto się na pewno nie szarpnie :/

              • 4 0

    • No tak. Lepiej zbudowac nowa dzielnice, a potem dopiero dojazd do niej. Tak jest w Gdansku Poludnie i swietnie sie sprawdza od lat!

      • 28 4

    • Nowe Misato za 20 lat zbuduja ale wiadukt musi juz byc...trzeba wydac kasiorke,podzielic sie z kolesiami bo kadencja sie konczy (1)

      • 6 35

      • jakby nie zbudowali, to narzekalbys, ze zle zaczynaja, bo dzielnice najpierw trzeba zaczac od drogi do niej

        A teraz marudzisz, ze zle, bo droga do nikad.

        Mnie bardziej irytuje, ze ta droga jest zle zaprojektowana. Termin powstania jest ok.

        • 20 1

    • wiadukt bedzie gotowy za pare m-cy ale bedzie zamkniety bo to droga do nikad,dobre ale to Gdansk...

      • 6 22

    • w tym miescie wszystko sie robi od konca masakra,po to pytam!!!

      • 4 21

    • ciekawe kiedy Adamowicz wybuduje nowy basen lub aguapark dla mieszkancow?... (6)

      tu sie liczy tylko kasiorka urzedasow,mieszkancow traktuje sie jak bydlo

      • 13 21

      • Weź sam wybuduj aquapark, kasuj za bilety to zarobisz (4)

        Sam z rodziną i koleżkami będziesz miał za darmo, a od sąsiadów będziesz już kasował.

        • 15 4

        • nie badz taki madry,kazde wieksze miasto w kraju ma aguapark ale tobie widze ze wystarcza wiadukty i muzea (3)

          • 6 17

          • Do Sopotu masz daleko ?

            • 14 3

          • A mało Ci w Gdańsku bezużytecznych "pomników wladzy"?? (1)

            Wystarczy że mamy moloch ECS i żadne dodatkowe aquaparki raczej juz nam nie są potrzebne... 1 jest w Sopocie i z tego co się mówi to ledwo zipie i tylko straty przynosi ;/
            w Gdansku taki folwark raczej nie jest potrzebny...

            • 9 6

            • Mogli w ECS zrobić aquapark z główną atrakcją - spływ dziką rzeką na płycie styropianowej a potem skok przez płot z milicyjnej motorówki. Ale im brakuje polotu.

              • 1 3

      • ja naprawde nie wiem, czy to jest tak palace, czy to ciagle jeden czlowiek pisze o tych basenach

        • 6 1

    • myśl dalej, bo jak widać dotąd robiłeś to zbyt krótko.

      • 1 1

    • NIEch najpierw wybudują nową drogę zieloną bo póki co kończy się na zaspie i cisza

      • 3 4

    • Pi

      • 1 0

    • 20 lat temu... (1)

      Ujeścisko, Orunia Grn, Kolbudy itd tez były jedynie w planach - gdyby zrobili normalny dojazd to dzisiaj pół Gdańska nie spóźniałoby się do roboty codziennie...

      • 6 4

      • aaa ile Kolbudy dorzucą się do zrobienia tego dojazdu do Gdańska ?

        • 5 0

  • Znowy przedzielanie tkanki miejskiej dużą ulicą (5)

    Czy nie przyniesie to takiego samego katastrofalnego skutku jak wybudowanie ulicy Podwale Przedmiejskie na Wyspie Spichrzów? południowa część Wyspy jest praktycznie martwa - ciężko tam się dostać.

    • 86 37

    • mam awersje na samo haslo "tkanka miejska" (1)

      najlepiej same deptaki, chodniki i ulice na szerokosc jednego autobusu

      • 17 28

      • To dlaczego Londyn ma tkankę miejską w całości?

        I autobusy jakoś nie mają tam problemów.

        • 16 4

    • Nie mogę zgodzić się z przedmówća

      • 6 3

    • A co powiesz o torowisku kolejowym przecinającym Trójmiasto jak gilotyna?

      Robi za nowe mury obronne. Ale trudniejsze do sforsowania.

      • 13 1

    • ale tam nie ma tkanki miejskiej

      Dopiero trzeba ja zbudowac. Po to ulica. Na razie tam sa pozostalosci obiektow stoczni ktore trzeba zrewitalizowac i uzupelnic wlasnie o "tkanke miejska"...

      • 9 0

  • Coś krzywy im ten wiadukt wyszedł (2)

    pewnie jaka kobieta inżynier projektowała

    • 50 49

    • seksizm;)

      • 3 2

    • ale kolega dowcipny

      pewnie singiel

      • 0 0

  • ciekawe na co to komu (12)

    wedlug mnie bez sensu. Puszczanie ruchu w czesc miasta ktora powinna byc "uspokojona". No ale widac jest troche kasy trzeba wydac, kazdy zarobi na fakturkach. A i na spotkaniach "byznesowych" troche sie poleje, wymieni wizytowki... ;)

    • 26 58

    • Johnny zajmij się rozwojem transportu lotniczego w swojej Gdyni

      • 16 5

    • te Joh (2)

      i idzie z boku jak ruszy Nowa Wałowa , tunel pod Motława to ruch ominie centrum + tunel pod martw a wisła i Stare Miasto wolne będzie

      • 11 2

      • nie widze sensu robienia nowej walowej (1)

        jakies strategiczne obiekty sa na jej drodze? Pojedz do Ostravy albo zobacz na google jak mozna zrobic miasto bez korkow.. Wszystko jasno czytelnie bezkolizyjne skrzyzowania...

        • 2 12

        • bzdura

          Jakos na podwalu sa korki, choc skrzywania bezkolizyjne zbudowano.

          Przy okazji tez zniszczono miasto. Nie w ta strone - nie robic autorady w miastach, ale budowac miasto, aby mozliwie wiele osob nie musialo w ogole wsiadac do samochodu.

          Sadze, ze niektorzy po prostu tego nie rozumieja. Obawiam sie, ze nie zrozumieja. Nie nalezy zaczynac diety od kupna szerszych spodni.

          • 5 3

    • jaka uspokojona? (7)

      tam ma powstać wielka dzielnica z wysoką zabudową, potrzeba dobrej drogi aby potem w gigantycznych korkach nie stać

      • 10 4

      • wielka dzielnica? (3)

        niemiec najpierw stawia budynki a potem drogi buduje wedlug potrzeb. Zobacz jak Ostrava wyglada... Gdansk jest w czarnej d...ie prawie pod kazdym wzgledem...

        Wolne Miasto Gdansk --> Szybka Gdynia

        • 1 23

        • coś ci się pomyliło (2)

          niemiec najpierw buduje drogę (czytaj : infrastrukture) a potem budynki mieszkalne, przemysłowe - obojętnie, to tylko u nas zawsze robi się inaczej, najpierw nastawia się domów, nabuduje osiedli a potem dopiero jest wielki e zdziwienie że są korki i stara doraźnie sytuację rozwiązać

          • 12 2

          • Johnny głupi, a hntr123 głupszy.

            • 3 2

          • Ostatnio Niemiec decyduje się na budowę linii tramwajowej

            bez jezdni, ale z drogą dla rowerów. To samo robią też Francuzi.

            • 0 3

      • nie wiem, co rozumiesz przez dobrą drogę (2)

        ale nawet w USA oduczyli się budowy wielopasmówek. Są po prostu nieefektywne. Mając tyle terenu do dyspozycji można było pozwolić sobie na dwie jednokierunkowe ulice o szerokości trzech pasów każda. między nimi kwartały zabudowy. Przecznice tworzą naturalne wyspy rozładowujące ruch w relacjach skrętnych - jadący w lewo nie satrzymują kadących z tyłu, przez co przepustowość wzrasta szybciej przy niższych prędkościach, ergo - niższym hałasie i zanieczyszczeniu spalinami.

        • 5 3

        • a dyc to jest wielopasmowka? (1)

          Najmniejszy mozliwy przekroj...

          • 2 1

          • obecnie nie jest

            ale planują budowę drugiej jezdni. To bezsens, ale co zrobisz?

            • 1 2

  • To będzie dojazd do Młodego Miasta więc po to (6)

    • 44 11

    • Zapytaj się o rentowność aquaparków mądralo. (1)

      • 7 3

      • rentowność jest słaba

        np jedyny trójmiejski aquapark w Sopocie przynosi straty i to pomimo licznych ruskich wycieczek

        • 9 0

    • Ależ żeś poleciał z Ostrawą

      Obecna Ostrawa jest zlepkiem kilku miasteczek, które miały własne rozwiązania komunikacyjne. Sieć dróg wybudowano wraz z rozwojem przemysłu wydobywczo hutniczego.

      • 9 1

    • Dokładnie tak (2)

      Nie dajmy się zastraszyć wariatom pieszo rowerowym. Niech przykładem będzie Amsterdam. Szczęśliwi mieszkańcy tego miasta jeździli samochodami do pracy i do centrów handlowych, z niezwykłą przyjemnością obserwowali swoje sportowe fury i wiedzieli że w życiu coś osiągnęli. Jazda i parkowanie było czystą sielanką, hodowcy tulipanów kilkakrotnie stali w tym samym korku, żeby dłużej uśmiechać się do innych przyjemnie pachnących i kulturalnych kierowców.
      Niestety pewnego dnia pojawiły się ścieżki rowerowe i chodniki. Przepustowość została brutalnie ograniczona, korki rozpełzły się na miasto i zapłakali mieszkańcy. Już nikt się nie uśmiechał, ludzie zmuszeni byli kupić rowery, w życiu przestało im się powodzić i nawet zapach na ulicach się zepsuł.
      Teraz błagają radnych, żeby pojechali do Gdańska i zobaczyli jak się nowocześnie projektuje estakady i tunele dla pieszych. Wiedzą że tutaj przepustowość i uśmiech są najważniejsze.

      • 13 7

      • jak na razie bardziej stresują się kierowcy stojący w korkach w Gdańsku (1)

        niż rowerzyści jadący jezdnią po Amsterdamie

        • 2 0

        • No więc sam odpowiedziałeś

          sobie dlaczego nie warto inwestować w drogi a warto w alternatywę.
          Trolling dobry, widać odpowiedź na niejakiego Kierunek Szalunek (czy jak to tam było)

          • 0 2

  • pewnie postawią tam luksusowe osiedle mieszkaniowe z cenami od 15 tys. zł/m2 (3)

    • 34 21

    • I tak żadnych prawie mieszkań nie sprzedadzą. Polska się wyludnia (1)

      Umieramy i emigrujemy

      • 13 18

      • trzymam za słowo

        co wybierasz?

        • 4 2

    • i?

      Jaki masz problem z tym, że ktoś zbuduje drogie mieszkania?

      • 9 0

  • Portalowe łajzy jak zwykle w natarciu. (13)

    Gdyby nie budowali to by pisali że nic nie budują i miasto się korkuje.
    Jak budują to jeszcze gorzej.
    Ogarnijcie się ćwoki i wyjdźcie na miasto z za klawiatury, może świeże powietrze odmuli te wasze zakute łby.
    Zobaczcie jak wszystko się zmienia i to doceńcie, bo przez ostatnie 15 lat zmieniło się więcej niż przez poprzednie 40. Na lepsze oczywiście.

    • 117 20

    • faktycznie wiele sie zmienilo,wiecej dziur na miescie,CES,Teatr Szekspira,Muzeum bajoro,faktycznie progresja miasta... (3)

      • 5 36

      • Proponuję zapytać mamę i tatę albo babcię lub dziadka: (1)

        Jak wyglądał Gdańsk 30 lat temu.
        Oczywiście jeśli nie jesteś cebulakiem.

        • 27 3

        • Na podwórkach bawiły się dzieci, zimą były lodowiska, nie było ogródków piwnych na każdym kroku, na Długiej były normalne sklepy. Przy Monopolu był sympatyczny zielony skwerek, Rajska to była żywa ulica, a zadupie jak okolice stoczni jak było tak pozostanie zadupiem i nie pomogą wiadukty.

          • 4 3

      • nie wszyscy mają alergię na teatr, muzeum itp

        • 9 1

    • Masy racje zmienio sie ale tylko w kieszeniach obecnzch wladz. Mieszkańcy zyskali jedynie wyższe rachunki!!! (1)

      • 3 27

      • Tak w zasadzie towszystko jest drogie i drożeje.

        Ale problem w tym że to my za mało zarabiamy.

        • 7 3

    • MYŚLĘ (4)

      dokładnie tak samo - słowo w słowo. Niektórzy już chyba zapomnieli czasy sprzed 90-tego roku, kiedy w Gdańsku kompletnie nic się nie budowało. Ten portal zawsze był siedliskiem maruderów i różnych malkontentów którym, co by się nie robiło, to i tak im nic nie pasuje.

      • 27 0

      • 30 nowych bankow jakos mnie nie podnieca (3)

        za drogi płaci w 80% (ch)ujnia, wiec trzeba bedzie ta kase oddac, ale wytlumacz to lemingowi.

        • 2 20

        • Mózg ci zlasowało radio z torunia i pisowskie teorie spiskowe.

          • 20 3

        • nie masz ochoty na Białoruś wyjechać?

          • 9 0

        • Słoiki cię zaatakowały. Dla nich wysokość wieżowca i ilość banków przy ulicy świadczą o wielkomiejskości, a nie po to uciekali ze swoich kartoflanych miasteczek żeby gnuśnieć w jakimś zapyziałym Gdańsku.

          • 0 4

    • nie wszystko na lepsze, ale zmian jest bardzo duzo. Wiekszosc z nich na lepsze.

      Jesli mowimy o infrastrukturze

      • 8 1

    • zmieniło się wiele, nie wszystko na lepsze

      tabor SKM mógłby być bez luk trudnych do przekroczenia przy wysiadaniu

      • 1 1

  • Przejazd pod wiaduktem (2)

    Przejazd za wiaduktem (tam, gdzie 3-ego Maja łączy się z Al. Zwycięstwa) utrudniony od ok. dwóch lat - tymczasowe zielone światło pali się bardzo krótko, w godzinach szczytu jest dużym utrudnieniem. Czy to będzie kiedyś poprawione?

    • 19 10

    • A czy moderator (1)

      będzie w końcu usuwał opinie nie na temat?

      • 4 6

      • Nie tylko nie na temat ale i niezgodne z ogólnym trendem i przewodnią myślą. Jakiś oorządek musi być. W końcu racja jest po naszej stronie.

        • 2 2

  • świni siodło (3)

    Nowy most jak świni siodło pasuje do starego! Kolor też pewnie dobiorą z innej parafii. Tak samo jak na Kościuszki gdzie jeden ciemno zielony, drugi jasno zielony. Taki problem pasującą farbę dobrać?

    • 36 26

    • Ten zółty obok zostanie rozebrany.. (2)

      Mam przynajmniej taką nadzieje!!! (bo do przejazdu czołgów sie nadaje, tak jak te dwa obok galerii bandyckiej).

      • 1 13

      • ze co? (1)

        Jakich czolgow. Remont kosztowal 6mln zlotych, czyli mniej niz zbudowanie czegokolwiek nowego i od razu mowiono, ze bedzie sluzyl do ruchu pieszego.

        Gdzie widzicie jakies problemy? Co Wam on przeszkadza?

        • 11 0

        • ze brzydki...;)

          • 2 4

  • Raduje się serce, raduje się dusza kiedy powstają estakady. Ale czy nie będzie ona zbierać kurzu jak przez jakieś 26 lat... (2)

    ...Estakada Kwiatkowskiego? Aż tyle czasu można było sobie na nią wejść i obserwować ul. Morską z góry. Dopóki Nową Wałową nie dostanę się bezproblemowo na drugą stronę rzeki, będzie tylko drogim i mało ciekawym punktem widokowym. A miejsce dojazdu, nie warte budowy.

    • 8 5

    • a dojazd do nowego osiedla? (1)

      • 3 2

      • Czy będzie miało aż tyle, by warto było?

        Bez tunelu pod rzeką, pikuś.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane