• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe tankowania w Rębiechowie

ms
3 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Boeing 767 amerykańskich linii lotniczych Omni Air International zatankował w Rębiechowie 55 tys. litrów paliwa. Boeing 767 amerykańskich linii lotniczych Omni Air International zatankował w Rębiechowie 55 tys. litrów paliwa.

40 minut trwało zatankowanie 55 tysięcy litrów paliwa lotniczego do Boeinga 767 należącego do przewoźnika Omni Air International. Taką ilość można wlać do 916 aut ze standardowym bakiem 60 litrów.



Cysterna oddaje paliwo do zbiorników bazy paliwowej Lotosu na lotnisku w Rębiechowie. Cysterna oddaje paliwo do zbiorników bazy paliwowej Lotosu na lotnisku w Rębiechowie.
To największy samolot zatankowany na trójmiejskim lotnisku.

- Ten rekord jest dla nas powodem do satysfakcji. Tankujemy coraz bardziej nowoczesne i większe samoloty, a to dobrze świadczy o rozwoju portu lotniczego w Gdańsku i daje dobre prognozy sprzedaży na przyszłość - podkreśla Dariusz Falkiewicz, prezes spółki Lotos Tank, która zarządza bazą paliw na lotnisku w Gdańsku.

Operacja tankowania Boeinga 767 trwała 40 min i musiała być przeprowadzona przy pomocy dwóch cystern lotniskowych oraz podnoszonego podestu. Po opróżnieniu pierwszej cysterny przetłoczono do niej paliwo z drugiej. Dzieje się tak dlatego, że cysterny lotniskowe mają pojemność 34800 litrów. W efekcie do samolotu wlano łącznie 100 ton paliwa w swoich zbiornikach.

Dziesięć dni wcześniej na lotnisku w Rębiechowie zatankowano innemu Boeingowi 767 ponad 43 tys. litrów.

W 2009 r. spółka Lotos Tank otworzyła w gdańskim porcie lotniczym bazę paliwową i zatankowała pierwszy statek powietrzny. Od tego czasu obsłużyła 7281 samolotów.

W Rębiechowie działa też druga baza paliwowa, obsługiwana przez firmę Petrolot, czyli spółkę LOT-u i Orlenu.

W ramach swojej inwestycji w Rębiechowie Lotos wybudował nowe instalacje i cztery zbiorniki do magazynowania paliwa lotniczego. Ich łączna pojemność to 400 m3. Ze względu na szczególne wymagania dotyczące jakości paliw lotniczych bazę wyposażono m.in. w nowoczesny system odwadniania zbiorników. Paliwo podczas dostawy odbierane jest za pomocą dwóch przyłączy, co umożliwia jednoczesny rozładunek obu komór cysterny i znacznie skraca czas całej operacji. Wydajność pompy rozładunkowej to maksymalnie 1300 dm3/min.
ms

Miejsca

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe, czy paliwo lotnicze też tak szybko drożeje? (16)

    Bo jeśli nie, to może zastępczo mógłbym spróbowaź zatankować nim mojego VW Golfa diesel. Może by pojechał.

    • 81 12

    • (6)

      Myślę, że nawet by poleciał :)

      • 52 0

      • (5)

        Myślę, że jakby odpalił to byłby jego ostatni raz. Paliwo lotnicze jest bardziej wzbogacone i przez co o wiele lepiej pali się, a silnik może by tego nie przeżył, a na pewno te nowe VW 2.0TDI

        • 15 1

        • Z rury płomienie, super sprawa :)

          • 15 2

        • zatarte wtryskiwacze + spalone zawory wydechowe = silnik do remontu

          • 13 0

        • jakie nowe? (1)

          autor jeździ padłem z 95r.

          • 6 4

          • padło nie padło, ważne, że jeździ .... :)))

            • 6 0

        • Nie jest bardziej wzbogacone. Ma właściwie taką samą wartość opałową, jak olej napędowy 43.1 MJ/kg, a w przełożeniu na litr mniejszą (mniejsza gęstość).Po prostu inna frakcja ropy naftowej.Ludzie myślą, że jak na czymś samoloty latają to od razu musi mieć yebnięcie.

          • 5 0

    • ale tylko golf II z rejestracją GWE :D (1)

      • 28 0

      • Odczep się....

        Od mojego Golfa II z rej. GWE tdi...

        • 15 8

    • (5)

      paliwo lotnicze to nic innego jak nafta .. w lotnictwie nazywa sie to '' jeta'' ... a tak pozatym jak nie ma zbytu na jete to rafineria i tak nafte leje do oleju napedowego wiec smier dzace tdi pojechaly by.. :)

      • 5 4

      • Nie do końca, (3)

        Potrzebny jest jeszcze mazut. Tak działała mafia paliwowa :D

        • 3 7

        • (2)

          kolego chyb asie pomylilles mazut to nic innego jak asfalt i go uzywa sie do napedu silnikow ale w statkach

          • 8 3

          • dokładnie (1)

            co za głąb

            • 5 2

            • Nie zrozumieliście kawału widzę:)

              • 2 0

      • JET A1, jeśli chodzi o ścisłość, nafta...

        • 2 1

    • raczej nie

      nafta słodzona by CI wypaliła silnik, zanim by się porządnie nagrzał

      • 2 0

  • A oni chca nam zabrac nasza pomorską perłę Lotos. Ta firma nas tu wspiera i daje pracę!!! (6)

    • 145 14

    • (1)

      sport trójmiejski by nie trzymał się tak dobrze bez wsparcia finansowego Lotosu

      • 19 2

      • I to jest trzeźwy komenatrz.Lotos: Gdynia, Gdańsk, Trefl Sopot.Mniejszy udział, z perspektywną na więcej, jak chłopakom będzie szło - OBY!SPR Spójnia-Wybrzeże.

        • 7 0

    • tak - załadują rafinerię na tiry i wywiozą do warszawy (2)

      • 23 8

      • (1)

        Wystarczy kilka 'ruchów' on-line plus kilka podpisów w realu.., i nie ma przedsiębiorstwa Grupa LOTOS w Trójmieście, na Pomorzu.

        • 14 1

        • dokładnie komu na tym zależy??? Sprzedajmy sie a podatki do ledwo dyszącego miasta adamowicza pójdą do Warszawy albo i dalej

          • 9 1

    • równo wiesz, równo słyszałeś.......

      • 3 6

  • Te liczby pkazują (8)

    jak samoloty są paliwożerne. Przecież za te całe paliwo co zużywają samoloty na całym świecie samochody mogłyby jeździć setki lat :(

    • 51 44

    • Ciekawe:)

      A czy po zatankowaniu samochodów przeleciałyby nad morzami?:)

      • 20 1

    • Nie są wcale takie paliwożerne. (2)

      Takie ATRy (w zależności od wersji, warunków lotu itd.) zużywają od ok. 4,5 kg do ok. 9 kg paliwa na kilometr lotu, co przy pełnym obłożeniu samolotu daje jakieś 10-12 kg paliwa na 100 km na osobę, wartość porównywalna z niektórymi samochodami. Pomijam już fakt, że jak byś chciał sie dostać z Europy na niektóre kontynenty? Wiem, są jeszcze statki, ale one tez zużywaja paliwo.

      • 23 0

      • E tam gadacie, np nasi nowi goście: Emma czy Eleonora Maersk

        to skubaństwo bierze dopiero na 109 tyś Km Wartsila Flex 14rt96c 6250 litrów paliwa OHF na godzinę:)Ale na pokład zabiera 15 tyś teu więc wychodzi najtańszy transport z możliwych i nie robi kolein, fakt euro5 normy nie spełnia:)

        • 11 1

      • Poczta ekspresowa z USA, czy Japonii szłaby 2 miesiące. Tylko PP jest lepsza:D

        • 1 0

    • zużycie paliwa w samolocie na osobę

      to jakieś 3 litry na 100 km.

      • 9 0

    • samochodem... (1)

      ... no to sobie pojedz swoim Golfem, albo nawet Passatem do Nowego Jorku... jutro sie widzimy na rogu 5th Avenue :) Ewentualnie Australia, Victoria Gallery in Sydney - pojutrze - pasuje? ... stawiam krzynke Foster'a, ze nie dojedziesz...

      • 8 2

      • nawet jakby się dało

        to wydałby więcej niż za samolot. Jeśli jechałby z Gdańska do Nowego w linii prostej, jego fura paliła by 6 litrów na 100km a paliwo kosztowało 5,19 to wydałby na samą wachę 2 koła.

        • 3 1

    • co tam samochody

      A rowery... ho ho.

      • 1 0

  • Ikar latał bez paliwa!!! Był prekursorem ekologii!!!! (9)

    • 95 5

    • tylko że nienajlepiej skończył... (1)

      • 29 1

      • ale próbował, teraz mamy szybowce :)

        • 7 2

    • Ta.

      Tylko poleciał za blisko słońca i spadł bidulek.Obawiam się, że samoloty tym bardziej nie powinny latać za blisko słońca, bo mogły by wybuchnąć.

      • 10 2

    • Długo nie polatał (3)

      Słońce stopiło wosk,którym przykleił pióra wraz ze swoim ojcem Detalem.

      • 5 5

      • Ops. (1)

        Miało być: ze swoim ojcem Tedalem.

        • 0 10

        • a nie Dedalem?

          a może z TeDe?

          • 15 0

      • XD

        ojciec DETAL a syn IKRA

        • 7 0

    • długo nie polatał...

      • 0 4

    • chyba patologii...

      • 2 2

  • Lotos robi dobry interes na lotnisku (1)

    wiecej konkurencji, nizsze ceny, wiecej pracy !

    • 64 1

    • ile punktów zebrał... no właśnie kto:)

      pilot? he he na bp to by dostał chyba wszystko z katalogu:)

      • 11 0

  • Tylko nie zapomnijcie o rachunku...on może odlecieć bez zapłaty;) (1)

    • 42 2

    • Spokojnie, na końcu pasa są przebijaki opon - zdążyliby podnieść

      • 3 0

  • News dnia :) (3)

    Trochę żenujące, że do wiadomości dnia z prawie milionowej aglomeracji daje się takie ciekawostki jak ta o zatankowaniu średniej wielkości odrzutowca szerokokadłubowego.Wyobraźmy sobie, że na portalu dotyczącym życia np. w Monachium pojawia się taki news o tankowaniu przeciętnego samolotu.

    • 73 40

    • (1)

      To nie czytaj tego jak się nie podoba.

      • 16 11

      • Nie komentuj jak się nie zgadzasz z czymś komentarzem. Słusznie "janek" zauważył, że miasto ma 1000 razy ważniejsze problemy niż news j.w.

        • 14 5

    • ale po co te złośliwości...

      tu jest mowa o REKORDOWYM tankowaniu a nie o tankowaniu przeciętnego samolotu.... Tej wielkości maszyna to wydarzenie na lotnisku w Rębiechowie. Czytaj ze zrozumieniem i troszkę mniej wylewania żalów. Ciekawostką jest to że pojemność jego zbiorników jest większa od zbiornika w terminalu Lotosu hehe

      • 9 0

  • moj skuter pali podobnie (1)

    • 27 5

    • ty no to elegancko masz, mój muszę do regulacji odstawić bo o 0,5 więcej bierze:)

      • 4 2

  • chłopcy polecieli na wojnę?

    • 12 1

  • A po ile litr tej lotniczej? (10)

    Może bym się skusił

    • 39 1

    • po 5 zł. (1)

      5-6 zł za litr paliwa lotniczego

      • 8 3

      • te dane masz chyba od swojego starego

        chorego na alzheimera

        • 3 8

    • co byś z tym zrobił (5)

      do malucha raczej się nie nadaje

      • 7 1

      • Nadaje się, nadaje. (4)

        Rodzice w stanie wojennym dostali od znajomego kanister takiego paliwa. Samochód jeździł jak szatan, z tłumika po przygazowaniu szedł ogień i hałas był okropny, bo oktany nie te. Ale szedł jak ferari. Więcej rodzice już tego nie brali, bo żal było silnika.

        • 14 1

        • Tylko że samoloty latają na nafcie, czyli "suchej" ropie, która do diesli nadaje sie dopiero po dodaniu oleju- inteligencie.. (1)

          • 8 2

          • nafta jest tańsza od ON i PB bo to ciekła frakcja ropy - pierwszy etap destylacji

            ale każdy się podnieca, że na tym to skutery wejdą na orbitę:)Łukasiewicz lampę wymyślił na to "super paliwo"Nie dodawajcie sobie oktanów do tego. A gdyby mapę silnika zmienić i sprężanie a do litra 0,05 oleju to idzie i diesel i benzyna bez problemu

            • 9 0

        • Bzdura, a nie się nadaje. (1)

          Przede wszystkim są dwa rodzaje "paliwa lotniczego". Pierwsze to odmiany paliwa jet: JET A, JET A-1, JET B, czyli paliwa do silników turbinowych i diesla, które przypomina olej napędowy, jednak nie nadaja się do wykorzystania w samochodowym silniku diesla, zwłaszcza w nowych konstrukcjach z wtryskiem oraz benzyna lotnicza, tzw. avgas, które ma po 100 i więcej oktanów i przeznaczona jest do silników tłokowych, jednak wysoka liczba oktanowa tego paliwa sprawia, że samochodowe silniki benzynowe, zwłaszcza te o słabszej mocy i niższym stopniu sprężania również nie są w stanie dobrze spalać takiego paliwa.

          • 7 2

          • nie bzdura tylko ogolny zakres, jety do turbosmiglowych

            pieknie zasilaja samozaplonowe konstrukcje, wiadomo ze nie na dluga mete a 100 oktanow to fakt, zbyt wysoko na male jednostki ale napisalem po modyfikacji mapy silnika. Nawet w gdansku wieczorami dresy w swoich e32 scigaja sie na jetach i ze wzgledu na niedostateczne spalanie i brak procesu katalitycznego maja widowiskowe plomienie z wydechu:)

            • 2 0

    • (1)

      litr lotniczej kosztuje ok 18zł/litr. ma ok 145oktanów.

      • 3 5

      • Użyje tego do skutera ;D

        nie będzie trzeba zdejmować blokady :P

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane