• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty kolejowe w Trójmieście wkroczyły w ostatnią fazę

Piotr Weltrowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Zmodernizować udało się już dużą część torów między stacjami, m.in. w okolicy Gdyni Głównej. Zmodernizować udało się już dużą część torów między stacjami, m.in. w okolicy Gdyni Głównej.

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy zbliża się powoli do końca. Chociaż w niektórych miejscach opóźnione, prace - przynajmniej w Trójmieście - mają się w większości wypadków zakończyć jeszcze w tym roku, czyli tak, jak zapowiadali to kolejarze kilka lat temu, przed przystąpieniem do realizacji projektu.



Obecnie kończą się prace przy budowie przejść podziemnych pod torami w Sopocie. Obecnie kończą się prace przy budowie przejść podziemnych pod torami w Sopocie.
Cała inwestycja obejmuje modernizację trasy o długości ponad 350 km i zakłada, że podróż z Gdyni do Warszawy trwać ma poniżej trzech godzin. Póki co jednak, pod koniec tego roku, pozytywne skutki remontów odczujemy tylko częściowo, bo do Warszawy jeździć będziemy koleją w czasie około czterech godzin. Dopiero pod koniec roku 2014 czas podróży stanie się optymalny.

Wszystko w związku z tym, iż trasę podzielono na osiem różnych części, z których każda remontowana jest oddzielnie. Część odcinków jest gotowa już dziś, na innych prace wciąż się toczą. Dla mieszkańców Trójmiasta najważniejsze są remonty prowadzone na dwóch odcinkach: gdańskim i gdyńskim. Ich modernizacja pochłonie ok. 1 mld 167 mln zł.

Powodują one już od dłuższego czasu utrudnienia nie tylko na liniach dalekobieżnych, ale także - głównie przez wyłączenia poszczególnych torów - na liniach obsługiwanych przez SKM. Dobra wiadomość jest taka, że praktycznie wszystkie z nich zakończą się zgodnie z planem, bo jeszcze w tym roku.

Czy po remoncie linii z Gdyni do Warszawy częściej będziesz korzystać z usług kolei?

Prześledźmy więc, co udało się już zrobić i co jeszcze pozostało do zrobienia

Odcinek gdański (patrząc od strony Warszawy) zaczyna się w Pruszczu. Tu udało się już wyremontować jeden z peronów wraz z połową torów. Obecnie modernizowany jest drugi peron oraz pozostałe tory. Całość zostać ma oddana do pełnej eksploatacji pod koniec maja.

Całkowicie gotowa (wraz z torami) jest już stacja rozrządowa Gdańsk Południowy. W Gdańsku Głównym z kolei jeden z modernizowanych w ramach inwestycji torów jest już gotowy, prace nad przebudową drugiego rozpoczną się w marcu, tuż po tym, jak definitywnie zakończą się prace torowe między Gdańskiem Głównym i Wrzeszczem.

W tym miejscu jednak zaczynają się schody. Przebudowa torów i peronu we Wrzeszczu ma niestety około 2-letnie opóźnienie. - Prace ruszą tu dopiero od lutego lub od marca. Wcześniej wszystko było wstrzymane, bo czekaliśmy na projekt zastępczy. Nie mieliśmy na to wpływu, bo musieliśmy czekać na projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Szacujemy, że w tym akurat miejscu wszystkie prace uda nam się zakończyć do połowy przyszłego roku - mówi Andrzej Krawczyński, dyrektor projektu na odcinkach gdańskim i gdyńskim.

Podobnych problemów nie było na szczęście na kolejnych odcinkach. Tory z Wrzeszcza do Sopotu będą w pełni gotowe do końca maja. Wcześniej, bo w lutym, oddane mają zostać do użytku wszystkie przejścia pod torami w Sopocie.

Jeżeli zaś chodzi o sam peron w Sopocie, to trudno się oprzeć wrażeniu, że remontowany jest nad wyraz długo. PKP PLK twierdzi jednak, iż szybciej wykonywać prac się nie dało i w dalszym ciągu nie da.

- Peron objęty jest ochroną konserwatorską, więc jest to inwestycja trudna i szczególna. Obecnie zaczęliśmy zabudowywać go drobną kostką granitową. Jej układanie jest bardzo żmudną pracą i potrwa jeszcze kilka miesięcy, bo wszystko musi się odbywać w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Jeżeli chodzi o wiatę peronową, to słupki już stawiamy, z całością powinniśmy się uporać do połowy roku - zapewnia Krawczyński.

Dopiero teraz, od lutego, PKP PLK zacznie też remontować tory między Sopotem a Gdynią Orłowem. Wcześniej spółka nie uzyskiwała zgody na wyłączenie ich z ruchu. Kolejarze zapewniają jednak, iż wszystkie prace na tym odcinku skończą się do listopada.

Szybciej, bo już za około dwa miesiące, zakończyć ma się remont torów i przebudowa kładki nad torami w samym Orłowie. Już teraz za to gotowe są tory między Orłowem a Gdynią Główną.

W samej Gdyni Główniej prace również mają się już ku końcowi. Zmodernizowane są już trzy z czterech peronów wraz z przylegającymi do nich torami. Do wyremontowania został najmniejszy z nich, 200-metrowy. Tu prace zakończyć mają się najpóźniej w maju.

Nieco gorzej sytuacja wygląda między Gdynią a Gdynią Chylonią. Do tej pory zakończono wszystkie prace towarzyszące i dopiero teraz przyjdzie czas na wybudowanie - w tym wypadku od podstaw - toru łączącego obie te stacje na odcinku ok. 10 km. Ma być on gotowy do końca roku.

Opinie (107) 3 zablokowane

  • To dobrze... (2)

    • 56 10

    • ...zeby po hucznym otwarciu z udzialem klakiera PO zamknac tory za pol roku... (1)

      ...PO lska wlasnie

      • 0 7

      • ej Klamczynski.. za twoich "żondów" nie bylo lepiej ;)

        • 2 0

  • Te remonty zaczely się w 2008 i caly czas jeszcze trwają ,w normalnym kraju już dawno bylyby zakonczone (15)

    ale tu jest nienormalna Polska i wszystko trwa dluzej niz gdzie indziej

    • 116 78

    • (1)

      ...i znacznie drożej

      • 22 8

      • święte słowa

        zawsze drogo jak... i do tego robotników prawie nie widać. Ja tego nie rozumiem

        • 11 6

    • liczy się jakosc

      5 lat dopieszczali te tory i peron. obywatelom innych krajow takie tory i peron nawet sie nie snily

      • 24 3

    • (5)

      no taaak... polska nienormalna a Lotnisko Berlin-Brandenburg działa zgodnie z planem już od roku, prawda?

      • 13 8

      • W Niemczech sie zdarza się to raz na 10 lat, (4)

        w Polsce co tydzień. A to wielka różnica

        • 13 9

        • (3)

          tunel kolejowy w Lipsku. Opera w Hamburgu. zawalenie się archiwum w Kolonii. Dworzec Główny w Stuttgarcie... można by wymieniać. Nie tylko u nas wielkie inwestycje idą po grudzie.

          • 18 2

          • to i tak uszczerbek tego co w polsce działa nienormalnie (2)

            • 4 7

            • tak, bo tylko w Polsce jest źle (1)

              i wszystko, co złe zostało stworzone przez Żydów, aby pognębić Polaków :)

              • 10 2

              • No ba!

                Bo to wszystko to jest zaprzaństwo i maskirowka.

                • 2 0

    • (1)

      Po pierwsze: to nie remont, tylko modernizacja, jakiej od ponad 100 lat tu nie było, po drugie opisywany w artykule odcinek Gdańsk i Gdynia robią akurat od 2011 roku.

      • 5 1

      • To prawda, że nasz odcinek nie był zaczęty na poczatku ale:
        -czy jakikolwiek odcinek na tej linii jest skończony i mozna jeździć na maksa? Nie, bo nawet jak tory są gotowe to robia wiadukty.
        - Dlaczego nie podają teraz jakie czasy będą z GG do Warszawy. Miało byc 2h, 2h15.
        - Czy odcinek do Tczewa jest odebrany?
        Ja jestem laikiem i znam to trylko z "prasy" ale podejrzewam, że siedzący w temacie mogliby zadać więcej klopotliwych pytań.

        • 3 1

    • 111 (1)

      to wyjedź - nikt cie tu nie trzyna

      • 1 0

      • I kto bedzie na ciebbie podatki płacił?

        • 2 0

    • Unia

      Strefa Szengen i wszystko jasne. Możesz spokojnie się spakować i wyjechać, jednej marudy mniej. A jak nie pasuje to zacznij działać i zmieniać to na lepsze.

      • 1 0

    • to wyjedź do izraela albo innego usa

      może tam będzie ci lepiej

      • 2 0

  • "Remonty kolejowe w Trójmieście wkroczyły w ostatnią fazę" (2)

    A brud i smród,spóźnienia i ogólne dziadostwo i tak pozostaną...

    • 88 20

    • Aby pasażerowie nie doznali szoku płynnie wkroczymy w fazę remontów odcinków, które były modernizowane najpierw...

      • 12 0

    • Władza nie może nagle zmieniać swojego wizerunku.

      Dziadostwo to znak rozpoznawczy - bez tego wyborcy stracą orientację, na kogo głosować.
      :D

      • 1 0

  • Czas najwyższy !!!

    • 35 2

  • szmaciarze 20 lat to robia dobre (1)

    • 47 17

    • Jakie 20 lat szmaciarzu?

      • 0 1

  • Gdańsk Oliwa, peron "dalekobieżny" - progres prac od czerwca 2011 roku na niebotycznym poziomie...

    • 72 1

  • a SKM kiedy? (4)

    kiedy zmiana taboru na nowy i wymiana "makaronowej" trakcji? I przede wszystkim kiedy pasażerów będą traktowali jak ludzi?

    • 68 6

    • trakcja jest z ekodrutu. jak sie rwie to znaczy, ze tak ma byc, bo inny material niz obecnie uzywany niszczy srodowisko!

      • 13 0

    • (1)

      a tabor to czesc naszej historii, nie mozna tak po prostu go wyrzucic, bo czy wyrzucamy zdjecia rodzinne na smieci bo zlolkly? niszczymy pamiatki po dziadkach, bo zaszly kurzem? nie, bo jestesmy cywilizowani i musimy do naszej historii odnosic sie z szacunkiem

      • 13 0

      • W muzeum nie ma sprawy...

        Ale nie na torach, tam wolałbym podróżować bezpiecznie...

        • 9 0

    • Nigdy.

      Pasażerowie pokazali, że można ich traktować jak bydło, bo po prostu nie mają innej alternatywy. Po okresie masakry, kiedy kolejki jeździły co 30min., niektórzy się cieszyli, że jeżdżą co 10min., mimo że to gorzej niż przed remontem. SKM powoli dociska śrubę, za rok będą jeździć co 15min.

      • 5 0

  • moja opinia (1)

    PKP jadą coraz szybciej... NA DNO.
    Żałosny koszmar!

    • 53 10

    • już nie płacz, bo nudzisz

      • 0 1

  • Przywrócić SKM na Orunię!

    • 50 10

  • W ubiegłym roku jechałem szybkim pociągiem w Chinach (8)

    marzę aby doczekac dnia, kiedy i u nas będą takie jeździć.

    • 74 5

    • Musisz jeść dużo ryżu...

      • 10 6

    • Rodzaj ludzki nie żyje tak długo.

      Musiałbyś być żółwiem z Galapagos.

      • 36 0

    • (5)

      z Gdańska do Krakowa w 1h...

      • 5 1

      • no bez przesaday

        nie ma liniowych pociągów osiągających takie prędkości.

        • 2 0

      • (1)

        nawet 6 godzin to bylby cud.

        • 5 0

        • 7:05 .. to moj rekord.. ic.. 2002 rok

          • 4 0

      • No właśnie, na trasie Gdynia Warszawa. (1)

        A co z trasą do Krakowa przez Łódź i Częstochowę? Do samej Częstochowy jedzie się ponad 10 godzin, do Krakowa kolejne 3. W sumie podróż trwa około 13 godzin. Kilka lat temu jeździłam na trasie Cz-wa - Gdynia w 7,5 godz. Teraz czas przejazdu zwiększył się o 3!!! Ciekawe o ile lat się kolej cofnęła, na moje oko ze 100.

        • 0 0

        • zle:) 100lat temu jeździły cupągi szybciej.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane