• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa budowa kładki na Ołowiankę. Wodniacy muszą zachować ostrożność

Katarzyna Moritz
25 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.

Widać już pierwsze elementy kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska, są to dwie podpory wbite w kanał Motławy od strony ul. Wartkiej. Zakończono też palowanie po stronie Filharmonii Bałtyckiej. Żeglarze jednak muszą się już teraz liczyć ze znacznym zwężeniem toru wodnego na kanale.



Jak kładka na Ołowiankę wpłynie na żeglugę na Motławie?

W związku z budową kładki na Ołowiankę zakończono już prace związane z palowaniem od strony Filharmonii Bałtyckiej. Natomiast po przeciwnej stronie kanału, od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej, wykonano dwie podpory kładki w korycie rzeki. Są to dwa słupopale o średnicy 100 cm w rozstawie 3 m.

Słupy te stoją ponad 13 m od brzegu, z tego powodu tor wodny kanału Motławy jest obecnie ograniczony do szerokości jedynie 18 m. Ostateczna jego szerokość, po budowie kładki, wynosić będzie ok. 29 m. 

Widok z kamery na plac budowy kładki przez Motławę

- Zgodnie z ustaleniami Kapitanatu Portu Gdańsk, w celu zapewnienia należytego bezpieczeństwa poruszających się jednostek pływających, wykonywane obecnie pale oznakowane są bojkami oraz oświetlone pulsującym sygnalizatorem ostrzegawczym w kolorze czerwonym - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na tym nie koniec utrudnień dla żeglujących

Kolejnym etapem ograniczenia toru wodnego będzie rozpoczęcie prac związanych z budową kierownic naprowadzających. Na początku kierownic zamocowane zostanie oświetlenie ostrzegawcze, a dodatkowo na całej ich długości zamontowane zostaną odbojnice. Przy każdej zmianie miejsca prowadzenia robót oznakowanie ostrzegawcze dostosowywane będzie do prowadzonych prac.

Docelowy projekt organizacji toru wodnego przewiduje także ustawienie znaków żeglugowych (patrz poniżej na infografikę z planowanym oznakowaniem zwodzonej kładki).

Planowane oznakowanie kładki. Planowane oznakowanie kładki.


Jakie prace w związku z budową kładki zaplanowano do końca tego roku?

Zgodnie z harmonogramem wykonawca planuje wykonać przyczółki żelbetowe oraz pale stanowiące podporę kładki (w rejonie Ołowianki), wykonane zostaną także, wspomniane wyżej, naprowadzające kierownice toru wodnego.

Do końca roku prowadzone będą również prace związane z  budową  sterowni, wykonane zostaną także instalacje elektryczne.

Najbardziej spektakularnym momentem budowy kładki będzie montaż jej przęsła, które przypłynie na barce.

- Konstrukcja kładki powstaje w halach produkcyjnych wykonawcy robót - Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. w Zawierciu - i zgodnie z harmonogramem powinna zostać dostarczona na plac budowy na przełomie 2016/2017 - zapowiada Zakrzacka.
Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kosztująca 7,6 mln zł budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką, która ma powstać do połowy przyszłego roku, ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę



Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • inwestycja (7)

    Ciekawa inwestycja, nie trzeba będzie chodzić na około, a będzie to też jakaś atrakcja

    • 136 29

    • Nie mówię, że 50 lat (5)

      Ale 20 to spokojnie, za późno!

      • 13 8

      • czyli nie budowac? (3)

        • 5 6

        • staruchy (2)

          Staruchy za 20 lat dojda do tego.miejsca? Mlodych bedzie tyle ze z lupa będziesz ich szukal.na ulicy

          • 2 8

          • (1)

            ja się zastanawiam po co to komu?? -czy wiecie ile za to można by ludziom zasiłku dać ? -ale po co ? niech się żyje lepiej wybranym a zwykły człowiek nie ma co do pyska włożyć do końca miesiąca!

            • 0 7

            • dobry trolling

              bo ludzie tak glupi, aby tak sadzic pewnie nie potrafia pisac :)

              • 1 0

      • na Wyspę Spichrzów też będzie kładka

        • 2 2

    • Ale atrakcja. Jeszcze trzeba z tej kładki zrobić most miłaści i to już będzie pełnią szczęścia. Gdańsk miastem idiotów.

      • 2 5

  • Mam obawy czy ten projekt nie okaże sie (8)

    Szkaradnym implantem, bo sam sens tej inwestycji jest niepodważalny. Przydałaby sie jeszcze jedna kładka tj most na Wyspe spichrzów przy północny krańcu jako przedłużenie ulicy Św ducha

    • 26 75

    • Przecież kładka o jakiej piszesz powstanie w ramach zabudowy wyspy spichrzów (2)

      Trójmiasto pisało o tym parokrotnie

      • 20 3

      • To fajnie (1)

        Kiedy początek inwestycji?
        Jeśli czytałeś to moze pamiętasz

        • 4 4

        • Koniec inwestycji planowany jest na koniec 2018.

          Kładka ma być obrotowa.

          • 5 1

    • sam jesteś implantem (2)

      nie może być wszystko w esy floresy z czasów Odrodzenia. Może jeszce kolumienki gipsowe walnąć? albo jakąś inną sztukaterię styropianowo-cekolową?

      • 16 2

      • nareszcie. czas najwyższy

        budować budować bo i tak jeszcze dużo do zrobienia z tym baaaardzo starym i zaniedbanym fgamnetem miasta. cale nabrzeze się na1daje do wymiany.
        aaaa. i posprzątajcie przy okazji Motławę. aż strach pomyśleć co jest pod wodą.
        Tylko uważajcie żeby was strażnicy miejscy nie złapali i nie wlepili mandatu za sprzątanie.

        • 19 4

      • Hmm

        Uważasz, ze wszystko co powstawało w ostatnich latach w Gdańsku jest na poziomie ?
        Wg mnie Hanza, Farenheit, Nowe Zogrody, city forum , fontanna przy Rajskiej są szkaradne

        • 9 6

    • a ja mam obawy jak ktos taki jak Ty daje rade funkcjonowac w duzym miescie

      • 10 1

    • Napisz to po polsku

      cymbale.

      • 5 3

  • No i fajnie

    • 37 21

  • (10)

    Przez stulecia następowało niszczenie tranki miejskiej przez przecinanie jej potwornymi sznytami ulic.
    Przeciwnikom zrównoważonego rozwoju to nie wystarczyło. Chca potwornymi sznytami kładek pociąć także tkankę wodną miasta i utworzyć getta.
    Wtedy ludzie oraz mieszkańcy przestaną uśmiechać się do siebie.
    Miasto umrze, jak Detroit.

    • 39 133

    • A czymże wspaniałym było Detroit przed upadkiem? (1)

      Miasto fabryk i roboli - ot co. A umarło wraz ze śmiercią przemysłu motoryzacyjnego w Stanach.

      • 24 4

      • nawet jakbys byl rolnikiem

        Ty kretynie bys zdechl z glodu gdyby na swiecie nie bylo przemyslu

        • 4 13

    • złodziej nicków, kretyn (1)

      Pan Kierowca?

      • 7 3

      • do tego "matematyk" co liczyć nie umie

        • 5 1

    • Potworne sznyty to są na Twoim mózgu.

      • 19 2

    • (1)

      Powtarzasz się i niestety nie potrafisz zrozumieć, że Detroit umiera bo zniknął z niego przemysł. Nie ma pracy, nie ma ludzi, miasto umiera. Tak to działa. Czyli poczytaj elementarz ekonomii.

      • 12 2

      • A znasz slowo "ironia"?

        • 1 2

    • Niedobór serotoniny potwornymi sznytami niszczy Twoje samopoczucie. (1)

      Prozacu nie polecam, ale zwiększenie aktywności fizycznej i zmiana diety powinny nieco złagodzić objawy. Pozdrawiam, bez odbioru.

      • 13 2

      • zwiększyli mu ostatnio ilość aktywności fizycznej

        przenieśli jego miejsce parkingowe na drugą stronę budynku

        • 3 1

    • a ty znowu z tymi sznytami i Detroitem !

      zmień płytę !

      • 5 2

  • brawo Gdańsk!! od planów do realizacji, raz ciach:) skąd macie na wszystko kasę? (9)

    nie to co u nas w Gdyni, nic się nie dzieje, nic nie robia tylko planują i analizują.

    • 48 40

    • Z naszych kieszeni (3)

      • 15 1

      • W Gdynie drenują nam kieszenie niemiłosiernie a kasy na inwestycje nie ma więc o co chodzi??

        • 7 3

      • Rach ciach ?? Debilu ta inwestycja ma ponad 7 lat opóźnienia !!!!!!!!! (1)

        Rach ciach ?? Debilu ta inwestycja ma ponad 7 lat opóźnienia !!!!!!!!!

        • 6 11

        • Debil to twój dzieciak, to dziedziczne.

          • 6 3

    • Bydyń zadłużył mieszkańców na 200 lat do przodu (2)

      W Polsce jesteśmy na 2 miejscu pod względem długu miejskiego.
      Ale jak on mieszkań nie moze się doliczyć, to co może wiedzieć o budżecie miasta.

      • 11 13

      • (1)

        Na drugim? Nawet w pierwszej pietnastce najbardziej zadłużonych miast nie ma Gdanska, a poziom procentowy zadłużenia regularnie spada

        • 8 5

        • masz na mysli miast zadluzonych na swiecie?

          • 2 6

    • Ale za to 10 milionów na openera poszło i 8 milionów na arke.

      • 8 3

    • Ale macie kosmodrom !!! Za 100 baniek !!! Trawa pięknie tam rośnie! Wynajmijta go miejscowym kaszubom do pasania krów! Będzie jakiś pożytek !
      No i będzie ECO !

      • 6 1

  • oby tej  kładki po deszczu nie zmyło (15)

    tak jak PKM. co z PKM? czemu nikt nie pisze co i jak? Wstyd?

    • 74 27

    • moło napisali na ten temat? dlaczego nic nie piszą o milionowych szkodach w Gdyni???

      tam obsunął się nasyp który miał 6 lat!!!

      • 9 7

    • rozmawiałem z osobą poinformowaną- w PKM cicho, bo okazało się, że zrobili (7)

      bubel i trzeba będzie zdjąć tory i kłaść od nowa nie na ziemię, którą źle ułożyli, ale trzeba będzie to zabetonować. straty są ogromne- teraz liczą i nie wiedzą jak temat ugryźć i kto ma popłynąć, bo ktoś będzie musiał kto zaprojektował i zaakceptował ten wadliwy projekt. to jest jeden wielki syf

      • 12 10

      • a świstak siedzi

        • 10 3

      • poczekamy, zobaczymy (3)

        poki co do Bretowa ma jezdzic od wrzesnia.

        • 3 5

        • którego roku? (2)

          • 6 2

          • 2030

            jw

            • 4 2

          • od 4 wrzesnia

            byl o tym niedawno artykul.

            Narod marud. Nie wie, nie zna sie, ale na pewno ktos ukradl.

            Prosze, nie oceniajce po sobie.

            • 0 1

      • Zz szkody na PKM zapłaci PZU albo wykonawca i tyle, (1)

        • 1 5

        • widzisz ten pociąg w OKU?

          tak właśnie zapłaci. a jeśli zapłaci to frajer jakiś. Niech zapłaci projektant i ten który się podpisał.

          • 4 1

    • Masakra z tą pkm. (4)

      Ile poszło kasy, ludzi, trsbienia, mediów, plakatów, pikników, premii, itd.
      A jak nie ma tak nie ma. Kazali ludziom zostawić samochodu i przesiąść się na pkm. I co teraz? Kto to zaprojektował? Nazwiska proszę podać do publicznej wiadomości. Niech unia zarzada zwrotu pieniędzy.

      • 11 6

      • CBA

        Opisz proszę wszystkie twoje działania zanim wejdzie elektroniczny plik kontrolny oraz już działająca ustawa ."sic antyterostyczna "

        • 3 6

      • wiesz, ze zwracano by z Twojej kieszeni

        Czy moze nie placisz zadnych podatkow w Polsce?

        • 4 7

      • dać polakom pieniądze. (1)

        co zrobią? wydadzą, upiją się i uciekną.
        smutna prawda.
        tak samo jest z pincet minus.
        w genach to niektórzy mają.

        • 5 1

        • Jeszcze naśmiecą, naplują, i zapecą przystanki

          • 1 0

    • Oby zmyło

      • 0 1

  • Takich kładek powinno być kilka. (6)

    Wiecie, że kiedyś Gdańsk był bardziej wodnym miastem? Np Łąkowa to był kanał.

    • 43 22

    • Łąkowa miała po środku kanał tylko po to, żeby osuszyć okolicę i kanał zakopać. (1)

      To trochę co innego niż rzeka Motława. Niemniej, mogłoby być urokliwie z kanałami tak i uwdzie.

      • 12 7

      • nie tylko dlatego, oczywiście.

        ale popieram wznowienie żeglugi na kanałach. jak najprędzej, z wyczyszczeniem kanałów, budową infrastruktury, itp. fajna sprawa by była. wiele miast tak tętni.

        • 1 2

    • tak wiemy..

      Gdańsk był kiedyś nazywany Wenecją północy ze względu na dużą liczbę kanałów ..

      • 6 1

    • Do niedawna Łąkowa to był nie tylko kanał ale i bagno. Ale powoli się zmienia.

      • 1 0

    • Przecież kiedyś nie istniał transport samochodowy. Niemal wszystkie towary wożono drogami wodnymi. Drogi wodne były wybitnie rozwinięte. Dzisiaj też mogliby wskrzesić transport wodny, bo należy chyba do najtańszych.

      • 0 1

    • Idiotyzm

      • 1 0

  • Szkaradztwo ta kładka (4)

    niestety

    • 53 52

    • Ty też jesteś szkaradna (1)

      W widziałam cię w Uwadze.

      • 4 8

      • Czarowniczka...

        To, w co się wpatrujesz, to lustro. :D :D

        • 5 4

    • bez Pomyslu (1)

      dlaczego nie zaproponowali studentom pracy nad tym projektem - byla by szansa, ze Powstanie cos ciekawego. A nie jakas wiejska kladka przez rzeke

      • 6 4

      • tak. oni dodawać nie potrafią,

        fizyki nie kumają, co to będzie niedługo? Wszystko runie.
        tu nie chodzi tylko o wygląd ale o konstrukcję.

        • 2 1

  • Nie napisano najważniejszego ! (6)

    Kiedy planowany termin oddania kładki do użycia ??

    • 27 7

    • W przyszłym roku. (2)

      • 7 0

      • Na lato czy na zimę? (1)

        • 5 0

        • na jesień ,aby trochę pijaczków mogło powpadać

          • 5 2

    • na swietego Nigdy

      • 4 3

    • Nie napisano najważniejszego

      Raczej najważniejszego, kiedy pierwszy remont po oddaniu???

      Ciekawe czy kladka podzieli los PKM-i?

      • 1 4

    • maj 2017

      • 0 0

  • (4)

    Ciekawe jak często będzie ta kładka otwierana...

    • 24 7

    • (1)

      Utknie w jednej pozycji jak większość wind w tym mieście.

      • 17 3

      • wlasnie to sie nasowa na mysl...

        • 5 2

    • 3 razy dziennie

      3 razy

      • 4 2

    • raz w tygodniu.

      w niedzielę, aby ludziskaq mogli do szopki przejść i z powrotem.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane