• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa terminalu w Rębiechowie za 87 mln zł

Maciej Naskręt
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wyłoniony w przetargu wykonawca rozbuduje terminal T2 o 30 proc. Na wizualizacji to jaśniejsza część budynku. Wyłoniony w przetargu wykonawca rozbuduje terminal T2 o 30 proc. Na wizualizacji to jaśniejsza część budynku.

Czworo chętnych walczy o kontrakt na rozbudowę terminalu pasażerskiego na lotnisku w Rębiechowie. Najbliżej zwycięstwa w przetargu jest sopocka firma NDI, która za rozbudowę obiektu oczekuje ok. 87,8 mln zł.



Czy w tym roku korzystała(e)ś z lotniska w Rębiechowie?

Kolejne oferty nie są znacznie wyższe: ta złożona przez Doraco opiewa na 89,2 mln zł, Budimexu, który wybudował obecny terminal T2 - na 95,7 mln zł, a przedsiębiorstwa Erbud na 103,4 mln zł.

- Przystępujemy teraz do badania złożonych ofert. W ciągu kilku dni rozstrzygniemy przetarg. Zanim jednak podpiszemy kontrakt, firmy biorące udział w przetargu będą miały tydzień na złożenie odwołania - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Władze lotniska zakładają, że powiększony terminal będzie gotowy i udostępniony pasażerom, do połowy 2015 r., czyli do momentu uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Rozbudowa terminalu T2 sprawi, że jego dotychczasowa kubatura wzrośnie o ok. 30 proc. Budowlańcy powiększą halę w kierunku zachodnim, czyli wzdłuż lotniska. W nowej części terminalu mają być obsługiwane przyloty.

Najwięcej wątpliwości - pytań - ze strony potencjalnych wykonawców wywołała przebudowa zachodniej ściany terminalu T2. Zgodnie z założeniem inwestora ma ona być rozebrana i odbudowana z materiałów rozbiórkowych kilkadziesiąt metrów na zachód od pierwotnego położenia.

Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku wybrano także wykonawcę rękawów, które wprowadzą pasażerów wprost z hali odlotów na pokład samolotów, bez konieczności wychodzenia na płytę lotniska. Montaż pięciu rękawów pochłonie ok. 12 mln zł. Zainstaluje je hiszpańska firma Emte Sistemas Sau. Trzy rękawy mają być przekazane do użytku pasażerom w pierwszym kwartale 2014 r.

Oferty złożone w przetargu na rozbudowę lotniska

NDI - 87 792 609,86 zł netto
Doraco - 89 212 017,32 zł netto
Budimex - 95 771 994,99 zł netto
Erbud - 103 457 659,88 zł netto

Miejsca

Opinie (239) 9 zablokowanych

  • Dzieje się! (18)

    I bardzo dobrze.

    • 197 7

    • Pozory raczej (1)

      Nic się nie dzieje.

      • 3 55

      • t2 wybodowało konsorcjum doraco i budimex a nie budimex

        • 10 0

    • (7)

      a nie tak dawno pisali, ze spada ilosc osob przybywajacych do GDA przez lotnisko. Jak najardziej jestem za rozbudowa, ale moze w tej chwili sa jakies wazniejsze sprawy na ktore kase mozna wydac. No i ta polska tragedia - najtanszy najlepszy :-[

      • 5 30

      • przeciez to kasa lotniska! (3)

        to co oni maja oplacac? latanie dziur na drogach???
        To nie komuna, ze wszystko nalezy do Panstwa i mozna srodki swobodnie przerzucac (choc i wtedy nie byloby to takie proste).

        • 39 3

        • (1)

          no to zaoraj ziemie do okola lotniska rozwal drogi to naewno jeszcze wiecej osob skorzysta z lotniska...

          • 0 15

          • a co ma do tego lotnisko?

            lotnisko moze naprawic drogi jesli sa na jego terenie. Przeciez nie bedzie latac Slowackiego!

            • 3 0

        • nasze pieniadze

          Lotnisko jest spolką miasta, wiec to nie sa jej pieniadze !

          • 0 0

      • były spadki w miesiącach w których w zeszłym roku funkcjonowało OLT. Początek roku jak i dalsze miesiące są na plusie. A to nie jest faktyczna rozbudowa T2 tylko dobudowa brakującej części, która nie została zrealizowana wcześniej, a dokładnie to sala przylotów. Teraz jak lądujesz musisz dygać do T1 który w ogóle nie jest dostosowany do takiego ruchu

        • 16 1

      • nie wydaje mi sie ze spada. (1)

        zobacz jak wyglada na terminalu. zwlaszcza w godzinach rannych i popoludniowych. duzo wiecej ludzikow niz w latach poprzednich. mimo ze po polandii lata tylko dziadowski lot.

        • 3 0

        • Aby zachować uczciwość to trzeba przyznać że spadki były. W porównaniu rok do roku obecnie także jest niewielki spadek, bodajże około 4%. Jednak w porównaniu do tego co się działo w zeszłym roku to i tak bardzo dobry wynik. 3 pierwsze miesiące były na plusie, teraz od sierpnia także plus.

          Teraz w loty krajowe wchodzi Ryan.

          • 4 0

    • tak . . . dzieje (2)

      Pewnie zatrudnia ukraińców tanim kosztem. A propos emigracji my uciekamy za granice a inni do nas przyjeżdżają. Czy to nie śmieszne?

      • 1 22

      • jeszcze przetarg nierozstrzygnięty a ty już mówisz kogo zatrudnią?

        • 7 1

      • To nie śmieszne, to zupełnie normalne. Tak się po prostu wszędzie dzieje.

        • 2 1

    • ALE POWOLI..... NIESTETY :( A WSZYSCY SIE PODNIECAMY, TYM TO CO NA ZACHODZIE MAJĄ JUZ DAWNO.. (2)

      • 3 11

      • Czyli mamy płakać i narzekać jacy to my "100 lat za murzynami"?? Nie, Dziękuje.

        Trzeba sie Cieszyć z tego że nadganiamy stracone lata Komuny.. a raczej lat 90..;/

        • 18 0

      • Jesteśmy zacofani więc pewne rzeczy przychodzą do nas później. ALe to chyba normalne? Lepiej stopniowo budować rzeczy na które rośnie zapotrzebowanie niż od razu na hura zbudować coś bo zachód ma mimo iż u nas jeszcze nie jest to potrzebne.

        • 14 0

    • a co się stanie z wyremontowanym T1? (1)

      • 0 0

      • Po rozbudowie T1 ma funkcjonować jako zestaw bramek dla lotów non schengen

        • 2 0

  • Po co ? (18)

    obecny nie wystarcza? w wakacje 3 razy leciałem i nie zauważyłem żeby był za mały.

    • 51 200

    • Emigracja zarobkowa nabiera rozpędu

      • 23 16

    • ;/ (4)

      Oni dobudowuja PRZYLOTY ;/ ciemnota

      • 42 4

      • a kto by chciał tu przylatywać? (3)

        ludzie stąd wyjeżdżają i dlatego terminal odlotów jest taki duży a dla tuska, który przylatuje na weekend do domu nie warto robić osobnego terminala.

        • 12 59

        • głupiś jest !!! - ten .a kto by tu chciał przylatywać.

          . leć do Honololu małpy pchać!!!

          • 18 10

        • przyloty są na starym T1 obecnie. Idź zobacz ile tam miejsca. Podpowiem: (1)

          ciasno jak diabli.

          • 31 2

          • eee tam

            • 1 13

    • (4)

      Wreszcie będzie się ładnie wylatywało i przylatywało :)

      • 17 1

      • (3)

        ...ale częściej wylatywało

        • 10 17

        • równowaga w przyrodzie musi być (2)

          będą i przylatywać!

          • 2 2

          • powiedz to 350 tys. polakom, którzy wyjechali (1)

            za chlebem za granicę.

            • 4 5

            • "Żeby to był taki terminal przylotowo - wylotowy. Żeby to w dwie strony działało " :)))

              • 1 1

    • (3)

      ponieważ budowa t2 nie została zrealizowana w planowym kształcie i obecnie t2 jest niepełnosprawny

      • 11 2

      • brak rękawów, aż się prosi o nie (2)

        • 2 2

        • (1)

          Właśnie mają je instalować. Z rękawów przede wszystkim musi chcieć korzystać jakaś linia lotnicza, wcześniej zapotrzebowania nie było więc nie instalowali. A teraz nawet jak będą to pasażerowie Wizz czy Ryana dalej będą chodzić do samolotu z buta

          • 5 1

          • dokladnie

            dalej bedzie wyscig po plycie lotniska, kto pierwszy ten lepszy :D

            • 0 0

    • Część, która ma być dobudowana miała powstać od razu. Nie powstała z powodu problemów z wykupem ziemi. A obecny terminal t1 to wstyd. Przyloty wyglądają tragicznie. Dobrze,że coś się w tym kierunku robi.

      • 12 1

    • Jak 3 razy leciałeś to faktycznie dużo widziałeś...

      • 4 0

    • bo jest używany stary terminal jako terminal przylotów, teraz wszystko będzie w jednym a T1 będzie można wyremontować? Logiczne myślenie nie boli.

      • 3 0

  • Lotnisko będzie (4)

    Na jakie region, ze wzgl na ilość ludzi, zasługuje

    • 93 7

    • (2)

      Przepraszam ze tak zapytam (25 lat juz w Polsce nie bylem ) czy moze mi ktos to przetlumaczyc to co ten gosciu (Pi ) napisal , ja roaumiem ze zmiany w slownictwie I w pismie nastepuja ale zeby tak szybko I z taka dynamika

      • 10 5

      • staram się odszyfrowywać ten pseudopolski język (1)

        Zdaje mi się że autor zamierzał napisać:

        "Lotnisko będzie takie na jakie region zasługuje ze względu na ilość ludzi".

        Niestety autor nie potrafił napisać tej myśli poprawnie po polsku.

        • 0 1

        • a teraz jeszcze dodaj przecinki i nawet myślnik

          nie podpowiem gdzie ;)

          • 1 0

    • Raczej ze względu na liczbę. Chyba, że wzorem sceny w "Misiu" będziemy liczyć mieszkańców na kilogramy.

      • 1 0

  • i fajnie ;o)) (40)

    więc poraz kolejny się zapytam: po co lotnisko w KOSAKOWIE??
    Panie Wojtku to już chyba przesada

    • 187 26

    • Przynajmniej samolociki Red Bull Air Show

      będą miał gdzie lądować...

      • 38 2

    • bo (8)

      Po to aby była konkurencja !
      Jak jest monopol to ceny są wysokie
      Jak jest konkurencja to jest taniej i jakoś jest lepsza!

      Drugie lotnisko nie jest dobre dla właścicieli lostniska- czyli w największym stopniu dla M.Gdańska i Urzędu Marszałkowskiego, ale jest dobre dla nas - mieszkańców tego regionu!

      • 12 69

      • to pojedź do hiszpanii (3)

        pobudowali duże lotniska, które świecą pustkami.

        • 47 6

        • ...,ale to nie jest duże lotnisko (2)

          Jeszcze takie dwa powinni postawić. Sowiety bedą od nas latać do Moskwy czy st.petersburga

          • 5 23

          • (1)

            Duże, ale mało tez nie kosztuje. Ile tych prywatnych samolotów ma tam latać aby inwestycja się zwróciła?

            • 13 1

            • * Duże nie, ale...

              • 5 0

      • To powiedz czemu Gdynia teraz prosi Rębiechowo o pomoc

        Gdyby było to prawdą, Gdynia nigdy nie zwróciła się z prośbą do Gdańska w sprawie finansowania lotniska.

        • 33 5

      • kochanie na obecnym Kosakowie będą mogły ładować małe jednostki, juz nie macie kasy. Żeby mogły ładować pasażerskie potrzeba kolejnych grubych mln, których nie macie. Plus lata na rozbudowę. Czym się podniecacie? Nawet jak się wybudujecie to jaka wy jesteście konkurencja. Linie to nie faksu, ze na każdym parkingu moze stać inna korporacja. To, ze bedzie lotnisko nie znaczy, ze linie was wezmą. O ile musicie obniżyć koszty? Udostępniać lotnisko po kosztach, żeby być dla gdn konkurencja. Myślisz, ze lotniska to sklepy, które jak są blisko konkurują cenami.

        • 10 3

      • (1)

        Po pierwsze:

        Klientami lotnisk sa linie lotnicze a nie pasazerowie.

        Po drugie:

        Im większe lotnisko tym może mieć niższe koszta obsługi pasażera. Po prostu koszt utrzymania niezbędnego personelu i infrastruktury dzieli się na większą liczbę osób.

        Po trzecie:

        Wg ostatnich statystyk lotniska w naszym kraju wychodzą na plus przy obsłudze powyżej 1,6 mln pasażerów. Jakie sa szanse, że Kosakowo osiągnie taki pułap?

        Po czwarte:

        Uwazasz że jeszcze jest jakiś margines spadku cen biletów? Załóżmy nawet że konkurencja zbije opłaty lotniskowe jeszcze jakieś 10zł na pasażera i że linia lotnicza w całości ten upust przeniesie na ceny biletów - po jakim czasie te oszczędności pokryją koszt całej inwestycji i jej utrzymanie?

        Po piąte:

        Dla mieszkańców regionu dobre jest posiadanie jednego dużego portu lotniczego niż dwóch mniejszych. Albowiem konkurencja na takim obszarze sprowadzi się do wyciągania kasy przez linie jako "zapłatę za reklamę". Nie od dziś wiadomo że wiele samorządów musi dopłacać liniom aby latały, więc pomyśl sobie czy taka zachęta dla linii jest dla nas opłacalna.

        • 27 0

        • Zresztą, na okręciu jakoś taniej się nie zrobiło po otwarciu Modlina.

          Więc mit o konkurencyjności leży i kwiczy. Nawet jeżeli linie lotnicze mają taniej, to nie ma to wpływu na cenę biletów.

          • 6 0

    • nie fajnie (15)

      W Gdyni lotnisko było, jest i powinno być! Również dlatego, iż trochę mgły, i nic nie ląduje w Gdańsku tylko wszystko leci aby lądować około 300 km dalej! A w tej chwili Gdańsk na siłę powiększa co rusz terminale!!! Po co ta bezsensowna rywalizacja ze strony Gdańska???

      • 11 67

      • (1)

        ale o czym Ty piszesz jaka rywalizacja z kim ?! bo chyba nie z gdynskim lotniskiem. A tak wogle jak jest porzadna mgla to tak jest wszenie nie tylko w polsce ale i innych krajach tez.

        • 27 7

        • wogle???

          • 7 0

      • chyba coś ci się po...mieszało

        Gdańsk rywalizuje z Gdynią o lotnisko? :)))))
        Że niby jak...? :P Gdynia to może z Pruszczem Gd. rywalizować.

        • 47 6

      • (2)

        Bo w Gdyni nigdy nie ma mgieł, jasne. Po drugie w Gdańsku niedługo będzie ILS II, w Gdyni póki co nie ma żadnego certyfikowanego, więc zostaje tylko podejście VFR. Po trzecie samoloty nie latają na lotniska zastępcze tam, gdzie najbliżej, tylko tam gdzie jest odpowiednia infrastruktura i przewoźnik ma umowy podpisane. Jak sobie wyobrażasz Gdynię jako lotnisko zastępcze, jak nie ma tam chociażby wystarczającej ilości miejsca na płytach postojowych, żeby w krótkim okresie czasu przyjąć kilka większych samolotów?

        • 37 4

        • W Gdyni lotnisko powstało

          po to, żeby było i kosztowało

          • 30 3

        • Bo ludzie myślą, ze jak gdn jest wyłączone z powodu mgły to możesz se wylądować 30 km dalej:-) juz widzę jak te wszystkie linie z gdn laduja na Kosakowie, ktore potrzebuje kolejnych dziesiątek mln na rozbudowę dla pasażerskich. Teraz nie maja kasy, żeby małe samoloty przejmować, a podskakuja i mówią, ze konkurencja będą. najważniejsze to dobre samopoczucie heheh

          • 12 1

      • Ile razy w tym roku odwołali loty z powodu mgły? Z 5? Skandal...;-)

        • 10 3

      • (5)

        Mgły są w porównywalnym stopniu w Rębiechowie co Kosakowie.

        Poza tym mgły dziś już nie są tak wielkim problemem ponieważ jest ILS. W Rębiechowie funkcjonuje ILS cat I i obecnie trwają przygotowania do podwyższenia kategorii do II.

        A nawet jeżeli jakieś loty pomimo cat II zostaną odwołane i nawet jeżeli będzie je mogło przyjąć Kosakowo to jaki jest sens budowania lotniska za 150 baniek dla takich kilku lotów miesięcznie? Jaki jest z tego zysk?

        Poza tym jezeli samolot lecący do Gdańska nie będzie mógł wylądować z powodu mgły nie będzie od razu siadał w Kosakowie. Wiesz dlaczego? Bo linie lotnicze nie przekierowują samolotów na najbliższe lotnisko tylko tam gdzie już operują. Prościej dla linii jest usiąść na znanym sobie lotnisku, na którym jest zaplecze, są umowy oraz dalsze loty w rozkładzie i podstawić autokary, niż usiąść na obcym dla siebie lotnisku i zastanawiać się co dalej począć

        • 12 0

        • (4)

          Jest jednak różnica, lotnisko w Kosakowie leży prawie na poziomie morza , natomiast lotnisko w Rębiechowie położone jest na wysokości 138 m nad poziomem morza. Często bywa tak, że gęsta mgła bywa w Rębiechowie a mgła nad Kosakowem jest dopiero od wysokości ca 100 m, i odwrotnie. Lotniska te mogą wzajemnie się uzupełniać.

          • 1 8

          • Wg statystyk warunki w obu miejscach panują bardzo zbliżone.

            Jak lotniska mają się uzupełniać? Serio sądzisz że jakaś linia będzie operować na 2 lotniskach?

            Poza tym tak jak pisałem, ILS praktycznie eliminuje problem. A z powodu 2 lotów w miesiącu nie opłaca się budować nowego lotniska.

            • 8 0

          • (2)

            Nie prawie na poziomie morza tylko 44 m n.p.m.
            Poza tym mylisz mgłę z chmurami. Mgła nie może zaczynać się 100 m nad ziemią, gdyż cechą charakterystyczną (odróżniającą ją od chmur) mgieł jest to, że jej podstawa musi stykać się z ziemią.
            Zadne polskie lotnisko nie jest zupełnie wolne od problemu mgieł (chociażby godzinę temu zamknięto Okęcie) a bliskość Rębiechowa i Kosakowa sprawia, że najczęściej warunki na jednym i drugim są zbliżone. W gdańsku z powodu złych warunków pogodowych perturbacje (odwołania bądź opóźnienia lotów) dotyczą średnio ok. 0,5% operacji lotniczych. Zaledwie w 10% tych przypadków warunki w Kosakowie mogłyby być nieco lepsze. Jeżeli podzielić jeszcze operacje lotnicze na starty i lądowania (przy starcie z Gdańska Gdynia nie jest przecież żadną alternatywą) to wychodzi, że Kosakowo teoretycznie mogłoby przejąć 0,025% operacji lotniczych z Gdańska.

            • 9 0

            • Walory lotniska w Rębiechowie (1)

              1650 godzin w roku słońce dociera bezpośrednio do powierzchni ziemi. Wysokość opadów w ciągu roku wynosi tylko 550 mm. Na lotnisku niewiele ponad 40 dni utrzymuje się pokrywa śnieżna, a zaledwie 22 dni występują burze.
              Badacze na podstawie danych z kilkunastu lat określili, że jedynie w przypadku 5 proc. obserwacji widzialność spadała poniżej 1 km, a w przypadku 2 proc. obserwacji podstaw chmur były one poniżej 100 metrów. To niezwykle ważne informacje dla obsługi lotniska, która może zdecydować się na pozwolenie na przyjęcie lub wypuszczenie" samolotu.

              Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku nie może pochwalić się tak korzystną ochroną na niepogodę". Meteorolodzy podkreślają, że istotny tutaj jest mikroklimat.

              • 0 0

              • To prawda, wyniki są o 3% gorsze.

                Ale ze względu na posiadanie ILS cat, a niedługo cat II (Kosakowo tak naprawdę nie ma żadnego) w rzeczywistości dostępność lotniska w Gdańsku jest dużo wyższa.

                • 0 0

      • PS. Gdańsk nie powiększa co rusz na siłę terminala, tylko kończy zaczętą inwestycję. Ta obecna rozbudowa to tak naprawdę dobudowanie brakującej części - przylotów, która pierwotnie się znajdowała w projekcie a nie została zrealizowana ze względów własnościowych. I ta rozbudowa była już zaplanowana w momencie budowy obecnego T2

        • 12 1

      • Tyle, że jeżeli mgły przy posiadanie niedługo cat. II ILSa, które wyłącza lotnisko w Gdańsku tymbardziej wyłącza to w Kosakowie.

        Bo po zmianie kategorii, liczba godzin zamkniętych pod Gdynią będzie dużo większa niż w Gda.

        • 3 0

    • informacja dla niedoinformowanych (9)

      Gdynia to największe miasto w kraju nie mające statusu miasta wojewódzkiego.

      Port lotniczy Gdynia-Kosakowo do tej pory lotnisko wojskowe, od listopada 2007
      na lotnisku działa system ILS, czyli radiowy systemem nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotów w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych (system ten działa tylko na 11 lotniskach w kraju). 4 kwietnia 1936 miał miejsce pierwszy lot samolotu pasażerskiego na trasie Gdynia Warszawa.

      Budowany obecnie port lotniczy przeznaczony dla obsługi tanich linii lotniczych oraz małych prywatnych samolotów. Lotnisko posiada dwie utwardzone drogi startowe: betonową na kierunku 13/31 o długości 2500 m, szerokości 60 m jak i asfaltobetonową na kierunku 08/26 o długości 580 m, szerokości 49 m.
      Port lotniczy Gdynia-Kosakowo
      Port lotniczy Gdynia-Kosakowo od listopada 2007 na lotnisku działa system ILS, czyli radiowy systemem nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotów w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych (system ten działa tylko na 11 lotniskach w kraju).

      • 9 21

      • zapomniałeś napisać że ten ILS nie ma cywilnej certyfikacji. a droga startowa o długości 580 metrów to realnie żadna droga startowa

        • 20 0

      • ale na obecnym lotnisku (po ukończeniu obecnych prac) nie będzie mogl wylądować nawet ATR (zabierający 42 pasażerów) bo nie ma odpowiedniej drogi kołowania.
        ILS nie ma certyfikacji cywilnej, wojskowy nic nie znaczy - do tego aby mogly lądowac samoloty typu A320 potrzeba będzie kolejne 50-80 mln zł.

        • 13 0

      • "Budowany obecnie port lotniczy przeznaczony dla obsługi tanich linii lotniczych oraz małych prywatnych samolotów."

        Łatwo napisać takie coś z pietruchy. Tak się składa że te tanie linie latają samolotami kodu C. Wymogi lotniskowe nie zależą od odstępów między siedzeniami i uprzejmość załogi tylko od wielkości samolotów.

        To jest po prostu tak jakby wybudować drugi dworzec kolejowy 200 metrow od istniejącego i spodziewać się z tego powodu jakiegoś ułatwienia dla pasazerów.

        • 14 0

      • (4)

        Panie doinformowany, to podaj w takim razie nr certyfikatu systemu ILS w Gdyni wydanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. To że wojsko sobie zainstalowało ILS nie znaczy jeszcze, że piloci samolotów cywilnych mogą wg. niego wykonywać podejścia.

        • 13 3

        • (3)

          Wymiary dróg startowych sięgają od 240 m (800 stóp) długości i 8 m (25 stóp) szerokości na mniejszych lotniskach dla awionetek do 4800 m (16 000 stóp) długości i 80 m (250 stóp) szerokości w wielkich międzynarodowych portach lotniczych zbudowanych do obsługi dużych odrzutowych samolotów pasażerskich.
          Byłby problem, gdyby na tym lotnisku stacjonowało lotnictwo radzieckie.

          • 2 6

          • Lotnisko to nie tylko pas startowy i hala

            Problem jest taki, że Gdynia nic po za tymi dwoma rzeczami nie posiada na lotnisku, a UM nie ma więcej kasy na wpompowanie w lotnisko. Obecnie szuka kasy gdzie popadnie, bo UE powiedziało nie dla 2 lotniska w 3mieście.

            • 6 0

          • A wiesz, że pas startowy to około 20% całości inwestycji? To jest takie myślenie że jak jest pas startowy to jest lotnisko. Błąd. Gdynia cały czas modernizuje resztę infrastruktury i końca tych prac nie widać. Bo aby uzyskać cywilną certyfikację musi być jeszcze droga kołowania i płyta postojowa spełniająca cywilne wymogi.

            • 5 0

          • No ale co to ma wspólnego z brakiem certyfikacji ULC dla ILS-a w Gdyni? Powtarzam, to że wojsko postawiło kilka radiolatarni do ILS-a nie znaczy jeszcze, że cały system jest certyfikowany dla lotnictwa cywilnego i spełnia wymogi minimów dla poszczególnych kategorii. Do tego musi być jeszcze odpowiednie oświetlenie tak drogi startowej jak i dróg kołowania, odpowiednie systemy zasilania podstawowego i awaryjnego, no i przede wszystkim trzeba to wszystko oblatać samolotami z aparaturą pomiarową. To wszystko kosztuje kupę kasy, a same radiolatarnie to jest tylko część kosztów.

            • 5 0

      • Poza tym jest jeszcze taka rzecz jak przepustowość terminala. Gdyński terminal średnio nadaje się do obsługi regularnego ruchu tak jak w Gdańsku nie nadawał się do tego T1.

        Generalnie przy projektowaniu terminalu bierze się pod uwagę jakie samoloty mają głównie lądować na danym lotnisku. Tanie linie latają głównie B737 lub A320, czyli samolotami mieszczącymi 160-180 osób. Terminal powinien zapewniać możliwość ustawienia w holu głównym co najmniej 1/3 pasażerów w kolejce do check-in'u tak aby ci ludzie nie blokowali jednocześnie przejścia dla innych.

        To był podstawowy problem T1 w Rębiechowie - terminal był projektowany na zupełnie inny ruch. Dlatego nawet zdarzały się sytuacje że ustawiała się kolejka... do wejścia.

        • 7 0

    • chociaż by (3)

      po to żeby rozgrywać mecze między państwowe....warunkiem FIFA są dwa lotniska w pobliżu

      • 0 8

      • Ani FIFA ani UEFA nigdy nie stawiało takiego warunku, że muszą być 2 lotniska obok siebie, nie pisz głupot. Gdyby tak było, to w Gdańsku, Poznaniu czy Wrocławiu nie odbyłoby się Euro 2012. Poza Euro też były jeszcze rozgrywane inne mecze międzypaństwowe u nas i jakoś nikt się nie czepiał o 2 lotniska.

        • 6 0

      • Rozumiem, że do tej pory u nas żaden mecz międzypaństwowy się nie odbył?

        • 5 0

      • Ale są.

        Gdańsk i Bydgoszcz, Gdańsk i Warszawa, Gdańsk i Poznań. To w pobliżu w warunkach to prawie 400 km.

        • 0 0

  • (9)

    W zeszłym miesiącu kolejka życia, 40 min czekania do odprawy. A lotów w inne części UK niż Londyn zimą i tak nie ma. Lotnisko dla jaj :) Pozdrawiam.

    • 26 70

    • ale to nie wina terminala

      bo okienek tam można by dużo więcej otworzyć. Po prostu nie otwierają ich więcej i w tym jest problem.

      • 16 2

    • "lotnisko dla jaj"? ho ho ho! a co powiesz o tym gdyńskim?

      • 21 4

    • nie ma

      LPL, MAN, EDI, GLA, BRS -rzeczywiście nie ma nic poza londynem...

      • 20 1

    • hmmm

      Może Cię to zaskoczy, ale samoloty latają nie tylko do jUKej...

      • 9 0

    • hrabia angielski sie wypowiedzial

      smaruj na chopina w warszawce, zaplacisz 10X wiecej a rezultat ten sam, ale tak dla jaj - poprostu cie nie stac.

      • 12 0

    • Bo się lata normalnymi liniami, gdzie nie ma kolejek. (2)

      A plebs i hołota lata pekaesem typu wizir albo ryjan.

      • 5 12

      • Ooo, widze, ze jestem plebsem i holota..., (1)

        bo chetnie latam wizzem, czy innymi tanimi liniami wowczas, gdy na danej trasie istnieje taka alternatywa.
        Nie widze sensu przeplacac, jesli moge poleciec taniej.
        Zaoszczedzona w ten sposob kase chetnie wydaje na cos innego- jak na oszczednego plebsa przystalo.

        • 9 3

        • jak kiedyś ci siępopsuje w powietrzu ten złom

          to przypomnij sobie że 'zaoszczędziłeś'

          • 3 5

    • Tylko że odprawami zajmuje się agent handlingowy wynajęty przez linię, a nie lotnisko.

      • 10 0

  • Budujta!!! (2)

    i tyle w temacie.....budujta budujta!!!

    • 68 2

    • Za 5-10 lat

      będziem mieli drugie okęcie....fajnie ,ze budują

      • 8 1

    • Budujta obydwa

      • 2 3

  • Fajnie by bylo (13)

    jakby zrobili lotnisko tak aby mozna bylo latac daleko tzn Kanada USA itd , a nie trzeba zawsze do Wawy jechac, na taki duzy kraj jedno lotnisko na dalekie loty to wstyd

    • 97 7

    • (2)

      na to trza poczekać z 5 latek...ale będzie będzie...

      • 4 2

      • (1)

        Niestety, ale jak narazie jesteśmy skazani, na kopenhage/frankfurt i w niedługim czasie berlin, bo to są lotniska huby w okolicy. Jedynie co to można w przyszłych latach pomyśleć nad zbudowaniem takiego lotniska w okolicach węzła A1 i A2 i doprowadzeniem jakiegoś dobrego połączenia pkp.

        • 2 1

        • Yhy, kolejne lotnisko? Za jakieś pół miliarda albo jeszcze lepiej? I czy to sprawi ze linie porzucą swoje dotychczasowe huby w których operują od lat i przeniosą się do tego nowego lotniska?

          • 8 1

    • (4)

      To nie jest wina lotniska tylko linii obsługujących loty. Z resztą ile osób latało by z Gdańska lub Krakowa do USA, Kanady lub Chin?

      • 8 2

      • nie może (3)

        gdańskie nie obsługuje międzylądowań.

        • 0 2

        • Czego nie obsługuje? Może chodzi ci o ruch tranzytowy który jest utrudniony w obecnym układzie? Tylko że ten problem zostanie rozwiązany po rozbudowie terminala.

          • 4 0

        • W Rębiechowie już były międzylądowania na dotankowanie samolotu.

          • 2 0

        • po rozbudowie już będzie mogło

          • 1 0

    • Gdańskie lotnisko jest w stanie obsługiwać takie loty

      Ale nikt takich lotów nie otwiera tylko dlatego, że lotnisko MOŻE!

      • 5 0

    • (1)

      To nie jest kwestia lotniska. Po prostu linie lotnicze loty interkontynentalne wykonują z hubów. I nawet nie trzeba dygać do wawy, czasami taniej jest lecieć z Gdańska np do Frankfurtu czy Monachium i tam się przesiąść do interkonta.

      • 9 0

      • Powiedziałbym nawet nie czasem a z reguły.

        No i często taniej. Paradoksem jest, że z odpowiednio wczesną rezerwacją lot do NYC Lufthansą potrafi być tańszy niż Lotem z tak samo wczesną rezerwacją.

        • 4 0

    • lecisz do frankfurtu/monachium/amsterdamu i stamtad masz calusienki swiat bez taplania sie do wawy.

      • 4 0

    • To teraz nawet przedszkolaki mają dostęp do internetu?

      • 1 0

  • Rozbudować połączenia a potem lotnisko. (13)

    Jak na razie to z tym lataniem z Gdańska to słabo bardzo. Biura turystyczne w trójmieście się śmieją i proponują lecieć z Warszawa czy Katowic na wycieczkę. Z Gdańska ? Przecież to zaścianek i tak w każdym prawie biurze.Sprawdziłem sam i faktycznie lotów czarterowych czy rejsowych jak kot napłakał. A latanie to turystyka to kasa dla regionu naszego. Ale to chyba następna władza zrozumie bo obecna tylko fundusze europejskie dzieli między swoich .

    • 48 47

    • ciekawe

      To ciekawe: jakie to kierunki ma np Poznan czy Bydgoszcz? Co do wycieczek to ostatnio sie bardzo poprawilo - są m.in. kanary. A że z Gdańska są z reguły pełne to tańsze opcje są przez WAW.

      • 7 5

    • Pobudka- komuna się skończyła. (2)

      Co ma władza do siatki połączeń? Przewoźnicy utrzymują takie połączenia które są rentowne i przynoszą zyski.

      • 16 1

      • Z Gdańska oferta jest wyraźnie uboga (1)

        w stosunku do innych, np. Katowic i Poznania ( o Warszawie nie wspomnę ) - chodzi o ofertę wczasową biur podróży. Dotyczy to zakresu oferty w te same miejsca, ale też do takiego pospolitego turystycznie kraju jak Włochy to z Gdańska niczego nie i nie było

        • 3 7

        • To wynika z naszej wielkości i położenia

          Zobacz ile ludzi mieszka w otoczeniu Pyrzowic a ile wokół nas - przepaść.

          • 5 0

    • (6)

      Bzdura, masz Egipt, tunezje, Turcję, kilka kierunków greckich, Hiszpanie. To mało? Z bliskich destynacji prawie wszystko co ma waw, jest u nas, wiec jaka to bieda? Na egzotykę też lecisz od nas, bo z przesiadka. A ze kilkaset zł drożej? Przekalkuluj co się bardziej opłaca, lot z waw plus dojazd i często nocleg, czy komfort z gdn. Do tego masz masę takich kierunków. Wiec o jakiej biedzie mówisz?

      • 3 2

      • a ja mam te wszystkie destynacje w d.... (2)

        mam domek na Kaszubach gdzie jeżdżę, pogoda odpowiednia dla naszego położenia geograficznego, nie siedzę za duże pieniądze w klimatyzowanym hotelu bo na zewnątrz nie idzie wytrzymać, daje zarobić naszym rodakom i od nikogo nie muszę być lepszy chwaląc się gdzie to nie byłem

        • 7 3

        • Nie trzeba krytykować innych ludzi i ich wyborów. Ważne, że jesteś szczęśliwy w swoim domku, a ktoś inny czuje się dobrze w innym miejscu, bo i o to właśnie chodzi.

          • 8 0

        • A ja jak jadę na urlop to nie po to aby pochwalić się gdzie byłem tylko po to aby zmienić klimat i wypocząć. Ja po prostu jestem ciepłolubny więc jadę tam gdzie o brak słońca i ciepła nie będę musiał się martwić. Każdy lubi co innego po prostu.

          • 5 0

      • (2)

        Proszę jednak otworzyć katalog istotnych biur podróży, np. Itaka, Rainbowtours, Tui i porównać. Owszem, z Gdańska jest szeroka oferta, ale ze wspomnianych portów np. na dany kierunek grecki jest więcej terminów i hoteli, a do Włoch np. z Gdańska się nie poleci, itd. Proszę jednak otworzyć katalogi lub porozmawiać w biurach i porównać bez emocji. Jesteśmy wyraźnie słabsi, choć szczerze chciałbym żeby było inaczej.

        • 1 1

        • (1)

          Masz te same hotele do wyboru czy lecisz z ktw czy gdn. Biura operują z danego miasta z reguły raz w tygodniu i partycypują jeśli chodzi o miejsca w samolocie. Prawie zawsze jednym czarterem lecia klienci kilku biur. Nie mowie tu o byłym gti, które miało własne linie. I nie ma co porównywać z ktw, które jeszcze kilka lat temu bylo najważniejszym lotniskiem poza waw. Z gdn jest szeroka oferta i nie ma tu mowy o biedzie, ale jak ktoś narzeka to zawsze znajdzie jakiś powód. Jest szeroka ofera, ale jak porównujemy się z waw no to o czym mowa?

          • 2 0

          • Ja jednak bardzo proszę otworzyć katalogi biur podróży. Chodzi także o dostępność tych samych ( to fakt )hoteli w czasie. Dostępność kierunków również. Przyznaję, że mówienie o biedzie oferty nie jest właściwe, ale bardzo proszę jednak o więcej analizy a mniej emocji. Przepraszam, że odpowiem równie niegrzecznie, parafrazując wypowiedź Adwersarza : jak ktoś uparcie chwali to zawsze znajdzie jakiś powód.

            • 1 0

    • Co ma do tego władza? Połączenia wykonują linie lotnicze.

      • 2 0

    • Rębiechowo ma najwięcej kierunków po W-wie i Krakowie, więcej niż Katowice, Wrocław, Poznan...

      • 4 1

  • Po co budować, Gdynia Kosakowo prawie ukończone (4)

    To marnotrawstwo pieniędzy

    • 31 73

    • Zmień lekarza

      Albo leki.

      • 21 3

    • Racja! Gdynia Kosakowo to marnotrawstwo pieniędzy!

      • 27 4

    • I serio myślisz, żę jakaś linia ot tak się tam przeniesie? Kosakowo obecnie nie ma płyty postojowej pozwalającej przyjmowąć samoloty kodu C, więc o czym ty piszesz? Poza tym taniej jest rozbudowywać istniejące lotnisko niż budować nowe od podstaw. Zresztą spójrz - obecna rozbudowa to te 90 mln złotych i powiększy przepustowość z 5 do 7 mln paxów. Czy w Gdyni inwestując 90 mln zyskasz 2 mln paxów przepustowości więcej? Bo zdaje się że zainwestowano już około 100 mln i na razie nawet awionetki tam siadać nie mogą.

      • 13 0

    • trzeba było myśleć wcześniej. nie widzę powodu żeby wstrzymywać rozbudowę gdańskiego lotniska, bo w gdyni też chcieliby mieć. nie prościej było się dorzucić do istniejącej inwestycji i zbudować lotnisko lepsze niż ten syf w warszawce?

      • 4 0

  • zdjecia z Gdyni (1)

    fajnie, tylko pod artykulem są zdjęcia z lotniska w Gdyni zatytułowane jakby były z Gdańska.Wtopa Redaktorze !

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 35 0

    • baboli dzisiaj i w ostatnich dniach pełna gama, a czytelnik jest wprowadzany w błąd

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane