Fakty i opinie

stat

Rozstrzygnięcie NSA w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej dopiero za rok

Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać.
Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Gdański kierowca ponagla sąd administracyjny w Warszawie, by szybciej rozstrzygnął kwestię decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. NSA zajmie się jednak sprawą dopiero za rok.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

tak, sądzę, że prace ruszą jeszcze w tej dekadzie

19%

tak, ale pracę ruszą po 2020 r.

28%

raczej nie, bo sądy będą rozpatrywać sprawę tak długo, że skończą się perspektywy na finansowanie inwestycji ze środków UE

38%

nie, ta droga nigdy nie powstanie

15%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 1663
Przypomnijmy, do zaskarżenia decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej doszło w 2015 r., gdy pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło wydany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku dokument, który pozwalał na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Samo zaskarżenie automatycznie wstrzymało ten proces.

Sprawę rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów.

W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Uznał on, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.

GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.


Mieszkaniec interweniuje w sprawie obwodnicy

Szkopuł w tym, że przez ponad pół roku NSA w Warszawie nawet nie wyznaczył terminu załatwienia sprawy. Tymczasem na inwestycję nie czekają wyłącznie mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy, którzy złożyli pod petycją w tej sprawie aż 9 tys. podpisów.

Ta bierność sądu przeszkadza nie tylko instytucjom, ale i zwykłym ludziom. Na interwencję w tej sprawie zdecydował się sopocki prawnik.

- Na skutek mojej interwencji prezes NSA w Warszawie zdecydował się przyspieszyć rozpoznanie skargi GDOŚ na wyrok WSA w Warszawie uchylający decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej - mówi Grzegorz Pacuła, autor wniosku o przyspieszenie prac.
NSA w Warszawie odpowiedział prawnikowi i wskazał termin rozpatrzenia sprawy. Problem w tym, że wskazał, iż będzie to dopiero drugi kwartał 2018 r.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. graf. Trojmiasto.pl
Obwodnica Metropolitalna z Chwaszczyna do Straszyna przez Kaszuby

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna (OM) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Przetarg na tę inwestycję od lata zeszłego roku jest zawieszony.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. mat. prasowe
Bez OMT czeka nas paraliż Obwodnicy Trójmiasta

Plan budowy dróg ekspresowych na Pomorzu zakłada wpięcie Trasy Kaszubskiej do obwodnicy Trójmiasta. Jeśli z jakichś powodów nie powstanie Obwodnica Metropolitalna, która ma być by-passem, odciążeniem dla obwodnicy Trójmiasta, na istniejącą ekspresówkę zostaną wtłoczone kolejne tysiące samochodów. To oznacza całkowite zakorkowanie i tak już przeciążonej dziś drogi.

Jeżeli budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie rozpocznie się w najbliższym czasie, inwestycja może wypaść poza okres, w którym przedsięwzięcia drogowe można finansować z pieniędzy trwającej tzw. perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tymczasem w kolejnej perspektywie będzie znacznie mniej pieniędzy na rozwój infrastruktury w takich krajach jak Polska. To może oznaczać, że jeśli Obwodnica Metropolitalna nie powstanie teraz, to nie powstanie nigdy.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (166)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.07.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.