• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch w przewozach kontenerowych. Więcej TEU, więcej inwestycji

Wioletta Kakowska-Mehring
23 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trójmiejskie terminale kontenerowe podsumowały pierwsze miesiące tego roku i wyszło, że wszystkie mają duże wzrosty przeładunków. Trójmiejskie terminale kontenerowe podsumowały pierwsze miesiące tego roku i wyszło, że wszystkie mają duże wzrosty przeładunków.

Dwucyfrowe wzrosty przeładunków w terminalach kontenerowych, prawie stuprocentowy wzrost przewozów u gdyńskiego operatora Loconi Intermodal, odnowione place składowe gdyńskiego operatora ruchu kontenerowego Balticon i nowe w DCT. W przewozach kontenerowych panuje wzmożony ruch.



Trójmiejskie terminale kontenerowe podsumowały pierwsze miesiące tego roku i wyszło, że wszystkie mają duże wzrosty przeładunków. Gdyńskie terminale aż dwucyfrowe. W BCT Gdynia od stycznia do czerwca br. przeładowano w 233 486 TEU, czyli niemal równo o 25 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. (186 788 TEU). Po sąsiedzku, czyli w terminalu GCT Gdynia w tym samym okresie przeładowano o 18 proc. więcej kontenerów niż w pierwszej połowie ub. roku, czyli wzrost z niecałych 157 tys. do 185 tys. TEU. W gdańskim terminalu DCT z kolei wzrost wyniósł 7 proc. W pierwszym półroczu przeładowano tam 610 tys. TEU, czyli jest to o niemal 40 tys. TEU więcej niż w porównywalnym okresie w 2013 r. A jaki będzie cały rok? Według wstępnych szacunków, też na plusie.

Czytaj też: Terminal intermodalny w Gdyni. Wybrano wykonawcę

Konteneryzacja to od wielu lat dominujący trend na światowym rynku przewozów towarowych. Z każdym rokiem w polskich portach dynamicznie rośnie liczba przeładowywanych jednostek intermodalnych. Z prognoz wynika, że do 2020 roku zwiększy się ona ponad 3-krotnie, do 7 mln TEU rocznie, a skonteneryzowane przewozy w skali globalnej osiągną 150 mln TEU rocznie. Jak widać z tego boomu korzystają też trójmiejskie terminale i aby utrzymać ten trend - inwestują.

Czy uważasz, że rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?

Bałtycki Terminal Kontenerowy dzięki środkom unijnym z CUPT realizuje program inwestycyjny za ponad 153 mln zł (kwota dofinansowania wynosi 53,8 mln zł). Do 2015 roku terminal zainwestuje w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Inwestycja podniesie znacznie zdolność przeładunkową terminalu. Obecnie jest ona na poziomie 750 tys. TEU. Realizacja inwestycji jest pierwszym krokiem do osiągnięcia w przyszłości mocy przeładunkowej rzędu 1,2 mln TEU. Inwestycje prowadzi też GCT, który uzyskał w 2013 r. dofinansowanie 61 mln z  Unii, przy łącznym koszcie projektu 146 mln zł. Inwestycja dotyczy m.in. wykonania nowej linii cumowniczo-odbojowej oraz przebudowy linii cumowniczej Nabrzeża Bułgarskiego na długości około 85 m, umożliwiających pogłębienie dna na tym odcinku nabrzeża do 15,5 m, budowy placów składowych i manewrowych wraz z rozbudową torów kolejowych i infrastruktury, a także zakupów sprzętu.

Również w gdańskim porcie inwestuje się "w kontenery". Środki z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zdobyło też DCT. Na inwestycje terminal otrzymał 50 mln zł. Na co terminal chce przeznaczyć unijne środki? Między innymi na rozbudowę bocznicy kolejowej, obsługującej przeładunki w relacji wagon - plac składowy oraz budowę trzech przejazdów przez wszystkie (istniejące i projektowane) tory. W tym roku planowane jest rozpoczęcie budowy drugiego terminalu DCT. Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem. zobacz na mapie Gdańska Obecna przepustowość wynosi ok. 1,5 mln TEU rocznie, a po uruchomieniu kolejnego wzrośnie do 3 mln TEU (docelowo ma wynieść 4 mln TEU). Terminal ma być wybudowany w ciągu dwóch lat. Na razie powiększono place składowe. Przedsięwzięcie dotyczy powiększenia istniejących placów składowych o 5 hektarów; koszt inwestycji to ok. 8 mln euro. Na 25 lipca zaplanowany jest ich odbiór techniczny. Oddanie tych placów do użytku zwiększy zdolności przeładunkowe o 250 tys. TEU rocznie.

Jednak nie tylko porty i terminale widzą przyszłość dla transportu intermodalnego i inwestują. Ponad 3 mln zł wydał gdyński Balticon SA, czyli operator ruchu kontenerowego na  remont placów składowych kontenerów w pobliżu terminalu DCT. W ramach właśnie zakończonej inwestycji wykonana została nawierzchnia betonowa na placu do serwisu kontenerów i poszerzony został obszar ładowni przy bocznicy kolejowej. Przebudowa depotu w Gdańsku jest kolejną inwestycją Balticonu w Trójmieście. Gdyńska spółka planuje też realizację zaplecza kolejowego dla powstającego Centrum Logistycznego w gdyńskim porcie.

- Obserwujemy rozwój rynku kontenerowego oraz inwestycje w sąsiedztwie i również inwestujemy. Po zakończeniu prac zwiększymy moce przeładunkowe w Gdańsku o ponad 30 proc. - mówi Michał Magdziarz, wiceprezes Balticon SA. W ub. roku firma zanotował przychody ze sprzedaży netto na poziomie 72,9 mln zł. W porównaniu do 2012 r. były one wyższe o ponad 10 mln zł.

Wzrost odnotowała też inna gdyńska firma, czyli operator intermodalny Loconi Intermodal. W  2013 roku firma zwiększyła przychody o 120 proc. i utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2014 spółka obsłużyła kolejne 61,6 tys. TEU ładunków, to jest o 95 proc. więcej niż w I półroczu 2013. Firma stawia na transport kontenerów koleją. Dzięki Loconi w 2013 r. po polskich drogach przejechało o ok. 46 tys. samochodów ciężarowych mniej, a w samym 2014 - już kolejne 37 tys. Od początku działalności Loconi, dzięki nowym połączeniom intermodalnym łącznie ok. 107 tys. ciężarówek pozostało na parkingach.

- Obserwujemy, że entuzjazm naszych klientów do zmiany środka transportu z samochodów ciężarowych na kolej wciąż rośnie, a ładunków do przeniesienia wciąż przybywa - mówi Lidia Dziewierska, prezes zarządu Loconi Intermodal. - Dlatego też, podobnie jak nasze porty, już teraz przygotowujemy się do obsłużenia masy kilku milionów kontenerów, która ma zalać terminale portowe w perspektywie kilku najbliższych lat. Działamy na rynku już 2 lata, a nadal mamy wysoką dynamikę wzrostu i zamierzamy ją utrzymać przez co najmniej kilka następnych lat. Powinny nam to zapewnić rozpoczęte plany inwestycyjne, które mają na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych i składowych. Planujemy utworzyć kolejne terminale intermodalne w regionach charakteryzujących się dużą aktywnością gospodarczą tj. w województwach małopolskim, lubuskim oraz śląskim.

Zwiększenie liczby obsługiwanych przez Loconi kontenerów pociągnęło za sobą konieczność uruchomienia kolejnych połączeń intermodalnych. W pierwszym półroczu zrealizowano ich 783, co stanowi 75 proc. wszystkich połączeń zrealizowanych przez Loconi w roku 2013.

Miejsca

Opinie (21) 2 zablokowane

  • Art spons? (1)

    • 20 9

    • loconi sponsorem artykułu?

      • 5 0

  • (1)

    Megi daleko zaszedłeś, gratulacje. A kiedyś taki urwis był... ;)

    • 5 0

    • Megi

      Pozdro z MAgu hahaha

      • 2 0

  • Niedługo strach będzie otworzyć lodówkę żeby nie natknąć się na Loconi.

    • 15 2

  • Gdański DCT już sporo większy niż Gdyńskie terminale razem wzięte

    Po uruchomieniu nowego terminala w Gdańsku różnice jeszcze bardziej się pogłębią

    • 16 6

  • Więcej... (3)

    Więcej kontenerów to więcej TIRów na drogach, większe korki, tragiczniejsze wypadki, więcej hińszczyzny w sklepach itd.

    • 4 34

    • Głupek (1)

      Widziałeś kiedyś terminal i sposób w jaki kontenery są transportowane? Wiesz co to intermodal?

      • 9 1

      • .....

        Dzień dobry! Tu intermodal....

        • 2 0

    • ignorant

      korki z karnetów TIR, ciekawe :)

      • 0 0

  • To niech się dogadają i dofinansują PLK w inwestycjach... (2)

    Inaczej zapchają pociągami tory, a spółka PLK jakoś nie pali się do inwestowania w rozbudowę infrastruktury.
    Szczególnie dla BTC w Gdyni- aż się prosi o solidną rozbudowę i elektryfikację linii 201 z Gdyni.

    • 9 4

    • Elektryfikację? (1)

      Dla pociągów towarówych???

      • 0 0

      • Do AdamK

        Tym bardziej dla towarowych, ciężkich składów, które tylko lokomotywy elektryczne o mocy ciągłej powyżej 5000 kW są w stanie "uciągnąć".

        • 1 0

  • więcej i więcej... (2)

    Niech ktoś napisze kto to wszystko przeładowuje i za ile(śmieciowe umowy za 8-10zł na godzinę), dlaczego w większości pracują tam ludzie zatrudnieni przez kadry. Dlaczego nikt nie napisze że nie są tam przestrzegane żadne przepisy bhip. Więcej, więcej, więcej...Ale dla kogo? Oczywiście dla zagranicznych inwestorów, polski już nie ma, a kwiatkowski przewraca się w grobie-wszystko sprzedane

    • 34 7

    • To ostatnie zdanie ściągnąłeś z Kononowicza? :)

      • 3 0

    • więcej i więcej...

      Taki system specjalnie stworzono abyśmy pracowali jak niewolnicy bez żadnych praw, tak jak się między innymi dzieje na BTC w firmie Kadry Cargo & Industrial Services. Bez żadnych dodatków za nocne zmiany, bez dodatków za prace w niedzielę i święta itd, itp.

      • 14 0

  • w telewizorni piszą przynajmniej "audycja zawiera lokowanie produktu"

    • 8 1

  • Czyli ?

    Czyli co ? Więcej ściągamy chińszczyzny ? Bo na produkcję mi to nie wygląda.

    • 4 5

  • troche wiecej wysilku

    Wypadałoby chociaz aktualne zdjecia powstawiać....droga redakcjo, a nie karmić ludzi takim gniotem. Na BCT juz nie ma tylu suwnic (stena line) a u "chińczyka" juz dawno sa trzy i to niebieskie....no ale latwiej zamiescic jakies wypociny i przestarzałe zdjecia......

    • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane