• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przystanku SKM Śródmieście

Katarzyna Moritz
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

SKM właśnie ogłasza przetarg na generalnego wykonawcę przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa ma ruszyć w połowie roku. Już rozpoczęły się prace ziemne i przygotowanie do wycinki 400 drzew.



Na zlecenie SKM firma Skanska rozpoczęła prace związane z przygotowaniem terenu pod budowę przystanku Gdańsk Śródmieście. Ich koszt to ok. 3,4 mln zł. Obecnie trwa wyburzanie muru oporowego w okolicach dawnego centrum handlowego "Gildia" i przesuwanie skarpy przy torach kolejowych. Do połowy roku ma być jeszcze rozebrana kładka dla pieszych przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, należy też przełożyć wodociągi i inne istniejące instalacje.

To jednak dopiero wstęp do właściwych prac.

- We wtorek przesłaliśmy do Dziennika Urzędowego wspólnot europejskich informację o przetargu na wyłonienie głównego wykonawcy na prace związane z budową przystanku SKM Śródmieście. Przetarg w dzienniku powinien się ukazać pod koniec tygodnia - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

W grudniu przedstawiciele SKM wysłali do skontrolowania dokumentację przetargową do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kontrolę przeprowadza się, żeby zawczasu wykryć ewentualne naruszenia, które mogłyby obniżyć wartość dofinansowania unijnego.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty do końca marca lub początku kwietnia, by najpóźniej od połowy roku mogły ruszyć roboty budowlane. Przystanek ma powstać w ciągu roku i być gotowy w połowie 2014 roku. Koszt prac wstępnie oszacowano na 80 mln zł.

Jakie zadania czekają głównego wykonawcę?

- Przedłużenie o ponad 1 km torów SKM z peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny, budowa przystanku i torów odstawczych tego przystanku - wylicza Głuszek. - Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min.

Budowa przystanku jest powiązana z zagospodarowaniem Targu Rakowego i Siennegozobacz na mapie Gdańska, a także z budową węzła przesiadkowego na Węźle Unii Europejskiej. Nad przystankiem powstanie ogromna, 2,5-hektarowa płyta sięgająca ul. 3 Maja. Częściowo to właśnie na niej zlokalizowane zostanie warte 800 mln zł centrum handlowo-usługowe Forum Radunia, realizowane wspólnie przez magistrat i holenderskiego dewelopera firmę Multi Corporation.

Jak oceniasz inwestycję na Targu Siennym i Rakowym?

Ponieważ budowa Forum Raduni będzie prowadzona w centrum miasta, ruch ciężarówek na placu i wokół budowy planuje się ograniczyć między godz. 7 a 9 rano.

W związku z tymi inwestycjami niemal na wszystkich drzewach i krzewach w okolicy pojawiły się oznaczenia "do wycięcia". Z opublikowanego właśnie uzgodnienia wydanego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika, że z terenu zniknie ponad 400 drzew i 700 m kw. krzewów w wieku 10 lat i starszych.

- Przy tego typu inwestycjach, należy się liczyć z wycinką drzew. Te, które zostaną wycięte, to przeważnie małowartościowe klony oraz wiele samosiejek. Zachowane zostaną natomiast pomniki przyrody. To sześć drzew, w tym olbrzymie kasztanowce, które rosną przy kanale Raduni - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w gdańskim magistracie.

Część drzew jednak wróci na Targ Sienny - pomorski konserwator zabytków zobligował inwestora do zasadzenia w tej okolicy co najmniej 170 nowych drzew liściastych.

Co zmieni się w ramach budowy Forum Radunia?

W pierwszej kolejności powstanie betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, oraz tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny i stację SKM Gdańsk Śródmieście z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty na odcinku 120 m szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.

Prace budowlane na Targu Siennym i Rakowym mają potrwać około pięciu lat.

Opinie (120) 4 zablokowane

  • i fajnie (3)

    już dawno ten przystanek powinien powstać, zresztą to ta sama bajka co budowa linii tramwajowych na Chełm i Morenę, też czekały 40 lat..

    • 103 17

    • (1)

      Jak juz zrobią linie na Piecki-Migowo to poproszę o odbudowę linii na Orunię. Tramwaj na Oruni, mniej autobusów, więcej ludzi przekonany do zbiorowej komunikacji, mniejsze korki. Taka prawda. Dobra komunikacja to zadowolony pasażer, a zadowolony pasażer auto zostawi w domu.

      • 26 2

      • po co komu linia na morene

        skoro bedzie kolej metropolitalna jechala prawie przez srodek moreny...... dublowanie? lepszą opcją byla stara droga z okolicy kosciuszki - przez wrzeszcz obok PG , suchanino i na chelm - NIEMCY wiedzieli co wymyslaja - a teraz.......

        • 0 4

    • Dokładnie!

      "MY menele zamieszkałe w komunałkach na Starym Mieście domagamy się nowego przystanku SMK Śródmieście!"

      :D

      • 0 1

  • Chyba nazwa przystanku powinna być Stare Przedmieście!? (9)

    Wydaje mi się, że nazwa Śródmieście odnosi się do Dworca Głównego, natomiast planowana stacja jest położona koło tzw. od setek lat Starego Przedmieścia.

    • 44 39

    • Nie, bo nikt nie zna tej nazwy (4)

      nie chodzi o to by odkopywać historię tylko o to by wszyscy wiedzieli, gdzie jest przystanek

      • 13 14

      • jesteś w błędzie (3)

        Mieszkańcy ją znają, a turysta korzystający z mapy, idąc hipotetycznie od Muzeum Narodowego, myślę, że nie będzie zaskoczony taką nazwą. Kwestia konsekwencji i ładu w nazewnictwie - niby drobiazg, no ale.... Najważniejsze, że się buduje :)

        • 20 6

        • Ale ten przystanek jest wis a wis bramy prowadzącej na Stare Miasto czyli (2)

          może być i wilk syty i owca cała

          • 2 21

          • Ty się dowiedz najpierw gdzie stare a gdzie główne miasto (1)

            • 25 1

            • to fakt!

              • 8 0

    • Jako mapowy trol wam powiem że Stare Przedmieście niestety nie pasuje ani historycznie ani topograficznie. Historycznie jest to teren Biskupiej Górki, ale to też odpada. Moim zdaniem najlepiej by pasowały nazwy: Gdańsk-Główne Miasto lub Gdańsk Brama Wyżynna (czyli pod tzw. LOT :))

      • 13 3

    • nazwa może być tylko jedna

      Gdańsk Biskupia Górka

      • 6 7

    • Do Gdańszcznina...

      ...człowieku co ty wymyślasz. W Warszawie też jest tak samo jak ma być w Gdańsku. Jest stacja Śródmieście przy Alejach Jerozolimskich z Marszałkowską a obok kawałek dalej przy Emilii Plater z Alejami z Jerozolimskimi jest Dworzec Centralny.

      • 6 2

    • Nazwa powinna być taka sama jak nazwa przystanku tramwajowego. Czyli "Centrum".

      • 10 3

  • mnie jednak martwi długość prac - 5 lat na zagospodarowanie tak stosunkowo nie dużego terenu w centrum miasta ? trochę zaczyna pachnieć jak przedłużająca się budowa Centrum Wzgórze w Gdyni... jednak mimo wszystko mam nadzieję, że budowa nie będzie uciążliwa dla mieszkańców, szczególnie przebudowa skrzyżowania i stawiania nowych wiaduktów nad torami.
    budować, budować jak najszybciej, bo w końcu 5 lat to trochę długo

    • 18 25

  • No to teraz gwiazdeczki z gdanska i kolesie w dresie cale dnie beda siedziec na przystanku skm !!! Lansik transik ! (2)

    Z hipermarketow sie dresiki przeniosa na cale dnie do Halii SKM :)) i tam beda sie lansowac . Szklane domy na wsi :)

    • 23 44

    • pieprzysz farmazony

      • 17 2

    • lansik transik - coś brałeś

      czy tak sobie nie na temat pitolisz

      • 11 6

  • Panie Głuszek - zapytaj pan dziadków kiedy SKM jeździło co 6 minut (3)

    I żadnego Śródmieścia nie potrzeba było, a teraz pan gadasz o inwestycji, która winna była powstać 30 lat temu

    • 83 13

    • No właśnie..

      Panie GłupSzek - co ma piernik do wiatraka?
      Co ma przystanek śródmieście do częstotliwości kursowania tych zabytkowych wagonów?
      Kiedyś składy Skansenu-Kolei-Miejskiej jeździły co 6minut a tego przystanku nie było?
      Więc nie bardzo rozumiem - o co kaman?

      • 20 2

    • Dlaczego dziadka ????? (1)

      :-) !

      Ja pod koniec 70 lat śmigałem przez 2 lata do Gdyni !

      • 7 0

      • I jeszcze nie jesteś dziadkiem? To licho.
        Ja pod koniec lat 70-tych śmigałem też, ale dzisiaj mam czworo wnuków.

        • 2 1

  • :D (1)

    no w końcu zaczęli coś robić :P

    skoro SKM stać na nowy peron to może klika nowych pociągów od Bydgoskiej PESY zakupili ... chociaż 3, byłoby naprawdę miło :)

    • 30 3

    • PESA?

      A czemu akurat od Pesy?

      • 1 0

  • fajnie (1)

    Naiwnie trzymam kciuki żeby cenowo i jakościowo nie było jak w Modlinie czy drogach.

    No ale i tak na 99,99% Polska Zjednoczona Partia Kolesi znowu się nakradnie....

    • 27 14

    • Co ty wiesz o Modlinie?

      Byłeś? Widziałeś? a może tylko TV oglądasz? w telewizji mówili już takie rzeczy że ręce opadają i nie było żadnej relacji z płyty betonowej tylko zza płota. Jeszcze będą płacić Erbud za pomówienia. Zobaczysz.

      • 1 2

  • 80 mln no super bogate miasto nie ma co,po jaki h..to komu?... (3)

    • 20 50

    • to nie miasto za to płaci, nie umiesz czytać?

      • 17 0

    • Spie....j! wsioku z tego forum idż do chlewa uporządzić swoje blondynki.

      • 14 3

    • po pierwsze : z palantami ... co w d*pie byli i g*wno widzieli - sie nie dyskutuje !

      ..... a po drugie : niech szanowny krytykant pojedzie tu czy tam i ....poogląda sobie co sie buduje,,,, za ile.... i gdzie .... i PO CO TO KOMU ! .... otóż dla wygody i ogólego wyglądu i samopoczucia !! - tak to jest ... jak sie na pupie siedziało 50 lat za żelazną kurtyną... i tylko sie umie krytykować. ! siema !!

      • 14 0

  • A w Gdyni na SKM Leszczynki

    wciąż nie można do Hutniczej dojść, żenada

    • 47 6

  • A nie lepiej wrócić... (13)

    A nie lepiej wrócić do starej nazwy przystanku,który istniał do lat 60-tych wis a wis Urzędu Wojewódzkiego. Nazwa przedwojenna to Petershagen. po wojnie chyba Piotruszkowo (ale nie jestem pewien).Nazwa pochodziła od narożnika bastionu gdańskich wałów.

    • 27 23

    • Człowieku

      wróć do rzeczywistości

      • 11 10

    • Petershagen, czyli Pietraszewo, było bliżej (9)

      Zaroślaka,po drugiej stronie obecnego wiaduktu, w okolicach Urzędu Wojewódzkiego. Ogni był to czołowy dworzec gdański od strony południowej (podobnie,jak dworzec na wysokości Gdańska-Stoczni od strony północnej,do czasu rozebrania gdańskich wałów obronnych). Miejmy nadzieję,że Śródmieściu uda się spełnić tą rolę,aź do powstania stacji Czerwony Most nieco bardziej w kierunku Oruni.

      • 7 6

      • Petershagen po polskiemu znaczyło mniej więcej Biskupia Górka (1)

        Nie żadne Pietraszewo, podciągano to również pod Zaroślak

        • 8 8

        • Biskupia Górka to Bischofsberg

          Co prawda ten sam przystanek kolejowy nosił później taką nazwę, ale nie można mówić,że "To to samo",to dwie zupełnie odmienne nazwy.

          • 10 1

      • (5)

        To nie będzie dworzec czerwony most, tylko dworzec Orunia PKP. Leży na terenach Oruni! Zacznijcie szanować Orunię, odbudowywać i wywalac lumpów, meneli, pijaków na bruk! I dla takich ludzi powinny powstawać kontenery. Tak! Raz zbudujesz i masz w d.pie czy i jak żyją. Obowiązek socjalny będzie spełniony!

        • 9 2

        • Wszystko ładnie,ale Orunia PKP juz jest przy Dworcowej. (4)

          • 8 2

          • (3)

            Orunia SKM głąbie. Oznaczenie PKP jest dla stacji/dworców na których zatrzymują sie pociągi dalekobieżne. W Gdańsku masz takie trzy stacje: Gd Główny PKP, Gd Wrzeszcz PKP i Gd Oliwa PKP.

            • 3 11

            • (2)

              skąd ta agresja od razu?

              • 15 2

              • No z Oruni. (1)

                • 16 2

              • A właśnie że nie. Z Historycznych Łostowic, nie z nowobogackich osiedli w polach

                • 2 2

      • Na pewno nie Pietraszewo. Ta część przedmieścia nazywała się Peterszawa. Była tam tez stacja Peterszawa, na wysokości Zaroślaka, wiec trochę dalej niż planowany przystanek SKM. Wspomniany dworzec, na który wjazd był od strony południowej miasta, przez wyłom w fortyfikacjach, był już na Dolnym Mieście.

        • 1 0

    • jak chcesz używać madrych wyrażeń to sprawdź "jak sie to pisze" - Vis-à-vis

      • 6 0

    • chyba budyniowo

      budyń zaczyna lans w kościołach

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane