• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają konsultacje w sprawie Kolei Metropolitalnej

ms
30 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 15:06 (15 września 2010)
Urzędnicy wierzą, że pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Rębiechowa powstanie do 2015 roku. Urzędnicy wierzą, że pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Rębiechowa powstanie do 2015 roku.

Po kilku miesiącach ciszy wokół budowy Kolei Metropolitalnej, coś drgnęło. Urzędnicy rozpoczynają cykl spotkań z mieszkańcami, by dzięki ich podpowiedziom jak najlepiej skomunikować linię z dzielnicami Gdańska.



Planowany przebieg KM na terenie Gdańska. Planowany przebieg KM na terenie Gdańska.
- Chcemy poznać opinie mieszkańców dotyczące lokalizacji przystanków i rozwiązań komunikacyjnych w okolicy, np. parkingów dla aut i rowerów - mówi Krzysztof Rudziński, prezes samorządowej spółki Pomorska Kolej Metropolitalna w rozmowie z Gazetą Wyborczą, która opisuje sprawę.

Spotkania (pierwsze z nich odbędzie się 14 września w Osowej, pozostałe: patrz ramka pod tekstem) są organizowane także dlatego, by zakończyć prace nad raportem środowiskowym opisującym ostateczny przebieg kolei. Jest on niezbędny do realizacji inwestycji.

- Chcemy, by ludzie byli maksymalnie świadomi tego, jak oraz czy zmieni się ich otoczenie. Osoby, których tereny sąsiadują z inwestycją, mają pełne prawo dostępu do informacji, zgłaszania uwag, a zadaniem projektantów jest przedstawienie kilku wariantów inwestycji - zapewnia Rudziński.

Czy i w jaki sposób będziesz głównie korzystać z Kolei Metropolitalnej?

Najnowsze szacunki kosztów budowy PKM mówią o 860 mln zł, z czego 85 proc. miałaby sfinansować Unia Europejska. Decyzję w tej sprawie poznamy na przełomie września i października.

Konsultacje będą dotyczyć odcinka z Wrzeszcza do Rębiechowa, który ma powstać do 2015 roku. Na tej trasie planowane są przystanki:

- Gdańsk Wrzeszcz (przy istniejącej stacji zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Abrahama (przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk VII Dwór (na wysokości ul. Gomółki zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Niedźwiednik (na nasypie przy ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w rejonie nieistniejącego wiaduktu kolejowego)

- Gdańsk Rakoczego (zbieg ul. Rakoczego i ul. Dolne Migowo zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Myśliwska (w okolicy Wróbla Staw zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Kiełpinek (między ul. Szczęśliwą a ul. Sąsiedzką, w pobliżu nieczynnej bazy paliw Orlen zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Matarnia (równolegle do Obwodnicy Trójmiasta, naprzeciw Centrum Handlowego Matarnia zobacz na mapie Gdańska, z którym będzie połączony dojściem pieszym - kładka)

- Gdańsk Dolina Krzemowa i Bocznica Petrolot (w pobliżu miejsca odgałęzienia bocznicy od linii nr 235, w rejonie skrzyżowania z ulicą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy (przy budowanym Terminalu nr 2 zobacz na mapie Gdańska)

- Banino (w trakcie przygotowywania)

- Gdańsk Osowa (na terenie istniejącej stacji zobacz na mapie Gdańska).

Z Osowej do Gdyni pociągi pojadą po zmodernizowanej linii kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe już otrzymały 117 mln zł z UE na modernizację trasy Gdynia-Kościerzyna, której fragmentem jest odcinek Osowa-Gdynia.

Kolejne spotkania z mieszkańcami w sprawie skomunikowania poszczególnych przystanków gdańskiego przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Banino - 27 września, godz. 18, w sali Remizy Strażackiej,
Osowa - 28 września, godz. 18, w Szkole Podstawowej nr 81, ul. Siedleckiego 14,
Piecki-Migowo - 29 września, godz. 18, w Zespół Kształcenia, Podstawowego i Gimnazjalnego nr 21, ul. Marusarzówny 1,
Wrzeszcz - 30 września, godz. 18, w II LO, ul. Pestalozziego 7/9,
Strzyża - 1 października, godz. 18, aula nr 43 UG, al. Grunwaldzka 238 A (wejście od ul. Chopina)
Niedźwiednik - 4 października, godz. 18, Zespół Szkół im. Św. Jana de la Salle, ul. J. Słowackiego 101
Matarnia - 5 października, godz. 18, SP nr 7, ul. Mjr M. Słabego 6
Firoga - 6 października, godz. 18, w SP nr 82, ul. Radarowa 26
ms

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • Kolej Metropolitarna (10)

    jest bardzo potrzebna naszemu regionowi! Dzięki niej będziemy mogli szybko się przemieszczać z jednego końca aglomeracji na drugi. Ułatwi to życie wielu obywatelom pomorza. Jeśli ktoś by się miał ze mną konsultować to jestem jak najbardziej ZA!

    • 223 6

    • Ja bym inwestował kolej gondolową MISTER (2)

      W Opolu ten projekt się rozwija. Jedne tory szynobusu nie rozwiązują potrzeby aby komunikacja miejska była rozległa.
      Przy okazji kolej gondolowa nie generuje korków.

      • 6 14

      • (1)

        Opole i Rzeszów wycofują się z projektu kolei gondolowej

        • 8 1

        • A kto inwestowalby w kazda inna wymieniona aby zrobic innym na zlosc, ale glownie tak, aby nic nie funkcjonowalo. Prosze tez pamietac o poprawianiu bledow ortograficznych, ktorych nie ma.

          • 0 0

    • Metropolitalna, nie Metropolitarna (2)

      świetnie Jacku, ale najpierw naucz się poprawnie pisać nazwę tego projektu:
      Kolej Metropolitalna

      • 9 10

      • obie formy są poprawne

        zajrzyj do słownika zamiast pouczać innych

        • 6 1

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • uczciwie mówią, że kolej będzie.. (3)

      Bo być musi, bo jest absolutnie niezbędna. Trzeba jednak pamiętać, że w ciągu najbliższych 20-30 lat nie będzie na nią pieniędzy. Więc co mają robić urzędnicy przed wyborami? Mówią, ze tak tak kolej będzie i robią sondaże, analizy, koncepcje. Aby do wyborów coś się działo w temacie.

      • 18 5

      • Dokładnie Rafale! Jednak są ludzie myślący, najlepszym tego dowodem, że 3miasto

        w kółko publikuje oklepaną mapkę, na której nic konkretnego nie ma. Zrywy urzędasów, a tak naprawdę polityków pokroju budynia, maja charakter sinusoidalny, gdzie maxima występują raz na 5 lat...
        W samorządach powinni rządzić społecznicy a nie karierowicze z partii politycznych, ale do tego kiedyś dorośniemy... mam nadzieję.

        • 13 3

      • (1)

        Nie mówią że będzie, ale że wierzą że będzie. To nie to samo. To wybory za pasem.

        • 5 2

        • a o wierze, jak wiadomo

          nie dyskutuje się...

          Tylko Trójmiasta szkoda, ale cóż, sami ich wybraliśmy :(

          • 1 1

  • (3)

    No i fajnie. Pójdę na spotkania a wcześniej przygotuje szkice i plany bo sam mam kilka pomysłów. Dam z siebie ile mogę bo uważam że to najważniejsza inwestycje w Gdańsku.

    • 108 4

    • (2)

      tylko podpisz się że to Twój projekt po to żeby żaden urzędas nie podpisał się pod nim bo to on zgarnie nagrodę za innowacyjność.

      • 20 0

      • WIĘCEJ WIARY W URZĘDNIKÓW (1)

        • 4 10

        • w urzędasów nigdy ! sami sobie wyrobili taka markę i nie bez podstawnie

          • 7 2

  • Kto będzie dopłacał do kolei? (11)

    Koszt tzw. wozokm w komunikacji kolejowej jest dwa razy droższy od komunikacji tramwajowej.

    Kto będzie dopłacał za utrzymanie tej kolei?

    • 10 99

    • (3)

      samorząd województwa, bo to on będzie inwestorem i właściecielem PKM

      • 7 0

      • (2)

        a kto będzie jeździć na PKM - spółka państwowa SKM?

        • 2 1

        • (1)

          A czy spółka SKM ma jakieś udziały w realizacji?

          • 3 0

          • na razie nie ma

            • 1 1

    • (2)

      Ciekawe co chcą powiedzieć ci, którzy negują tą opinię w której jest logiczne pytanie?

      • 1 5

      • zapewne "jestem glupi, nie rozumiem pytania"

        • 2 3

      • nie każda kolej jest nierentowna

        nierentowne są linie kolejowe do małych miejscowości- regionalne i tam trzeba dopłacać duże sumy natomiast ruch szybkiej kolei w dużych aglomeracjach jest opłacalny - są to zarówno bezpośrednie zyski z wpływów za bilety jak również zyski pośrednie: ekologiczne- mniej zanieczyszczeń, zmniejszenie ruchu aut- mniej korków, sprawny transport publiczny to pozytywny wizerunek aglomeracji co przekłada się na turystykę
        zadam pytanie- czy wyobrażacie sobie rozwój trójmiasta (i okolic) bez istniejącej skmki?, pomyslcie jak ważnym jest ona elementem w rozwoju, pomyślcie jakim impulsem będzie Kolej Metropolitalna
        i drugie- dla osób które miały okazję poruszać się S i U bahnami w Berlinie, jak postrzegacie miasto ze sprawną komunikacją? tam mimo remontów jeździ się naprawdę sprawnie
        pozdrawiam .....również kontestatorów

        • 0 0

    • jeżeli kole będzie pod egidą Grypy PKP lub SKM Trójmiasto, zawsze ktoś będzie dopłacał. WJaponii tylko nie dopłącają. (2)

      A może zlikwidujmy SKM Trojmiasto, czym będzesz się przemieszczać na tej trasie?

      • 0 0

      • (1)

        SKM powinna byc samorządowa a nie jest bo np taka Gdynia ma w nosie do tego zwiazki zawodowe rzadza betonem

        • 2 1

        • malo wiesz duzo pleciesz glupot

          • 1 2

    • Do dróg ciągle dopłacamy wszyscy

      Do eksploatacji dróg ciągle wszyscy dopłacamy ogromne pieniądze (większa część z podatków, mniejsza z akcyzy) a kolej wbrew powszechnie panującym opiniom musi radzić sobie sama (no prawie). A to wszystko po to, żeby nakręcać transport drogowy - przynoszący wiele większe dochody koncernom paliwowym. Mamy do czynienia z dyskryminacją kolei i jednoczesnym uzależnieniem Polski od potentatów naftowych (ogólnie to ropa jest z zagranicy a energia elektryczna z naszego węgla; dodatkowo dochodzi dużo mniejsza sprawność energetyczna transportu drogowego niż szynowego (nawet z trakcją spalinową)).

      • 2 0

  • Nikt tego nie doczeka (1)

    Widząc postępy jaki idą przy projektach ect,znając naszych urzędasów,
    nikt z naszego pokolenia Kolei Metropolitalnej niestety nie doczeka

    • 37 34

    • ja jestem z długowiecznej rodziny i jeszcze młody w sumie

      dam radę, doczekam

      • 2 2

  • A ja tam nie wierzę... (2)

    I tak nie wezmą opinii mieszkańców pod uwagę i zrobią po swojemu, a jak nie wypali, to zwalą na mieszkańców.

    • 34 9

    • Juz za 4 lata Polska bedzie mistrzem świata...

      • 1 0

    • a ty nie wierzysz? ...

      a jakie masz opinie na temat PKM? coś konstruktywnego dla sprawy chciałbyś dodać?

      • 0 0

  • Juz sie nie moge doczekac! (1)

    Oby nie trwalo to tyle lat co budowa metra w Wawie :)

    • 59 2

    • i raczej się nie doczekasz

      • 4 3

  • Pojazdy dwusystemowe - przyszłośc transportu

    Powinny na linii PKM kursować spalinowo-elektryczne pojazdy tak aby potem mogły bez trudu dalej jeździć gdzie nie ma trakcji elektrycznej.
    Takie rozwiązania od wielu lat stosowane jest na zachodzie.

    • 40 9

  • Zapomnieliście dodac informacje że owstanie przystanek Ikea ;-) (1)

    kolejna przedwyborcza kiełbasa

    • 18 17

    • wybory, wybory, wybory...już coraz bliżej...

      • 2 1

  • Współczuje mieszkańcom okolicznych domów - hałas komunikacji kolejowej zniszczy waszą sielankę (3)

    • 18 88

    • mieszkam obok torów SKM i kolejek nie słyszę ale debili ze "sportowymi" tłumikami to słychać przy zamkniętym oknie mimo jak jadą kilkaset metrów dalej mimo, że są za ciągiem budynków

      • 50 1

    • Mieszkają w mieście a nie na wsi

      to nie ma co marudzić

      • 10 1

    • bzdura

      Mieszkam w pobliżu ruchliwej linii kolejowej i ruchliwej ulicy. Mam porównanie - praktycznie to tylko ulica przeszkadza.

      • 8 0

  • Jestem za

    Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno Rolkowego inżyniera Olgierda Mikosza to coś co mogłoby być odkrywcze dla naszych radnych.
    Przecież są przed inwestycjami. Kasa jeszcze nie wydana. A perspektywy rozwoju MISTERA są ciekawsze niż zwykłych szynobusów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane