• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • Co to za pomysl za 2 miliardy? A gdzie rozbudowa połącze Tramwajowych na poludniu? (30)

    • 125 107

    • to nie Gdańsk, tam wystarczy PKS.

      • 41 25

    • (5)

      Jak ktoś kupił mieszkanie w tzw. "dzielnicach południwych" to chyba użył szarych komórek i zastanowił się, dlaczego metr kwadratowy jest tam tańszy?

      • 56 29

      • (4)

        ...i to jest argument aby nie rozbudowywać infrastruktury miasta? Gdańsk przeciętnie wykorzystuje możliwości rozbudowy w dolnym tarasie ale tzw górny a zwłaszcza "południe" zapewniło możliwość dalszego rozwoju przyciągając wielu nowych mieszkańców, którzy tworzą to miasto. Podobnie jak kiedyś powojenne słoiki.

        • 32 10

        • (3)

          To niech zamieszkują w centrum i tzw. "dolnym tarasie", a nie uciekają na obrzeża i wieś.

          • 15 10

          • 2 miliardy złotych (1)

            Plus utrzymanie
            Plus remonty generalne
            To już lepiej tymi pieniędzmi napalic w piecu

            • 17 12

            • nie warto nic robić

              bo potem trzeba tu utrzymać

              • 0 0

          • A co w tych centrach rozbudowywac?nowe przystanki (ktore zaraz zostana zdewastowane)? Chodniki? Prosze cie:) Same patalchy, kibole, emeryci.. nie szanuja tego co sie robi.. na poludniu gdansk przynajmniej sie rozrasta..

            • 7 13

    • (14)

      Ostatnio 3/4 kasy na inwestycje idzie na południowe dzielnice! Chcieliście mieszkać na wsi to nie żądajcie teraz, żeby przenieśli tam centrum miasta!

      • 46 20

      • (9)

        Chłopie (lub babo) ! Gdańsk się rozwija i rozrasta. Ta twoja hołubiona Oliwa jeszcze 90 lat temu była osobnym miastem. A dziś miasto rozrastać się na południe. Mieszkańcy tamtych okolic nie są ani lepsi ani gorsi od Ciebie.

        • 29 16

        • Ale się rozwinąłeś na szadółkach

          że ho ho

          • 21 20

        • tak, ale nie mozna oczekiwac jednoczesnie, ze kupuje sie mieszkanie za polowe ceny mieszkania w rdzennych dzielnicach (7)

          a potem wszyscy sie zrzuca, aby zrobic dojazd lepszy niz ludziom, ktorzy wiecej zaplacicli.

          • 10 5

          • Zrzucić to jeszcze bym się zrzucił (2)

            Ale centrum miasta to niedługo będą tylko ulice

            • 11 3

            • zaraz przyleci "rozwojowy" z SSC i powie Ci, żeś "hamulcowy"

              • 4 2

            • niestety :(

              • 4 0

          • (2)

            Skoro mieszkasz w "centrum" to wszedzie dojdziesz z buta, po co ci komunikacja?

            • 7 5

            • zdefiniuj centrum, bo na pewno nie jest to Srodmiescie (1)

              • 4 1

              • to właśnie jest śródmieście

                ta twoja oliwa czy wrzeszcz to nawet nie jest Gdańsk

                • 2 3

          • No toś wydumał argument, rdzenny mieszkańcu rdzennej dzielnicy :-)

            • 1 1

      • mieszkaniec (3)

        idiotyczny argument - co ma rozbudowa infrastruktury do przenoszenia centrum? miasta w taki sposób się rozwijają na całym świecie zapewniając atrakcyjne tereny dla nowych mieszkańców. Ochłoń Gdańszczaninie ;)

        • 14 6

        • Miasta w cywilizowanym świecie (2)

          Rozwijają się do wewnątrz. W Gdańsku dobrym przykładem jest garnizon lub zwiększanie gęstości zaludnienia w wielkich osiedlach mieszkaniowych typu Zaspa i Przymorze. Suburbanizacja natomiast to idea z pierwszej połowy ubiegłego stulecia, a złymi przykładami jej realizacji jest rozrost Osowy czy powstanie osiedli koło wysypiska w szadolkach.

          • 18 10

          • (1)

            Może dodasz, profesorku, ze realizowane w Gdansku zabudowy wszelkich zieleńcow w starym centrum, tj ok 150 działek plombami, to rozwój Gdańska do wewnątrz?

            • 3 1

            • tak, jak najbardziej

              dzialki te od zawsze mialy byc zabudowane i od zawsze byly zabudowane.

              Podaj prosze przyklad "zielenca", ktory zostal zabudowany. Ja poki co kojarze same dziury wstydu, kotre wreszcie zabudowano lub otoczone plotem ruiny dawnych kamienic.

              Moglem jednak przeoczyc jakis zadbany teren zielony. Srodmiescie powinno byc gesciej zabudowane. Ziemia w miescie ma na siebie zarabiac, a nie stac odlogiem.

              • 4 2

    • precz ze spalinairzami i trucicielami z miasta (2)

      zamknąć miasto dla samochodów. Nie dać zarobić lobby starych cwaniaczków z małymi jaj...ami.

      • 26 24

      • (1)

        lepsze małe niż żadne...

        • 10 9

        • kobiety górą

          • 9 4

    • Nie pytajcie dalej idiotów tylko działajcie !

      • 3 1

    • Nie ma szansy na 2 miliardy. Nigdy. (1)

      Dadzą na tańsze drogi.

      • 1 1

      • oby

        • 1 0

    • kolejny leming,

      przecież będzie budowana nowa Jabłoniowa wraz z tramwajem...

      • 0 1

    • I tak kasy nie ma. Kiełbasa wyborcza PO.

      To samo z mostem do Sobieszewa. Kiełbasa wyborcza pojawia się przed każdymi wyborami. Lemingi to łykają już ponad 15 lat..

      • 0 0

  • (8)

    A czemu nagle przestali mówić o brakującym odcinku między Hallera, a Słowackiego? To jest najbardziej potrzebna droga, a nie jakieś tunele.

    • 193 43

    • (3)

      Za mała kasa.

      • 31 3

      • (1)

        do przewalenia ;-)

        • 32 2

        • święte słowa

          • 16 1

      • Dokładnie, pomysł śmierdzi dużym przekrętem,
        ale to u nas normalne. Skończył się Amber Gold to trzeba znależć coś nowego.
        Wszelkie 'konsultacje' z mieszkańcami są i będą po prostu parodią.

        • 6 0

    • potrzebna do czego? (3)

      Potrzebna to byla idea "polaczenia portu lotniczego z portem morskim", aby wydusic kase z UE.

      Polaczenie to od samego poczatku bylo idiotyczne.

      Port z Lotniskiem bedzie polaczony obwodnicami, Sucharskiego i Tunelem. Nie pchac tranzytu z i do portu przez miasta. Ludzie, myslcie!

      • 14 5

      • ludzie myślą (2)

        niestety, niektórzy myślą, że rozwój liczy się w procencie powierzchni zalanej asfaltem

        • 14 3

        • Nie spoko (1)

          Rozwój mierzy się się kilometrami dróg gruntowych dogodnych dla furmanek.

          • 7 9

          • rozwoj miasta liczy sie w poziomie zycia

            a nie w kilometrach drog.

            I jest duzo trudniej podnosic poziom zycia niz budowac drogi. Dlatego tez wlodarze tak chetnie zalewaja kolejne obszary asfaltem, bo pomyslu na miasto - brak.

            • 7 2

  • tunel pod pachołkiem (8)

    to jak zawracanie rzek w Rosji radzieckiej, tylko na naszą skalę i lokalne możliwości.
    Czyli popis głupoty i niepotrzebna szarża

    • 173 80

    • Takie duże odestki do utulenia, więc jak tu się oprzeć? (1)

      Dlatego tej koncepcji nie wyrzekną się nasi włodarze, będą cisnąć, aż coś z tego wycisną. Podepną zbiorkom w projekcie i ścieżki rowerowe, żeby UE nie uwaliła go w przedbiegach. Za tą kasę można puścić tunel przez całą Oliwę, górą zrobić deptaki i drugi gdański "Monciak" gotowy. Ale po co... lepiej wprowadzić ruch tranzytowy w pas nadmorski, przez ujęcia wody. Żeby odciążyć Oliwę i o dziwo Sopot, jedną z dzielnic Gdańska. To kolejny już miś na miarę naszych możliwości i nikt nie będzie nad jego racjonalnością myślał. Niestety końca tych misiów nie widać :/

      • 36 9

      • "komunikacja zbiorowa" lub "komunikacja publiczna" lub "komunikacja miejska"

        zbiorkom jest wstretnym rusycyzmem. Obrzydliwa fonetycznie nowomowa sowiecka.

        • 9 8

    • Tunel (3)

      Najlepiej nic nie robic lub polowicznie ..efektem zapchana Spacerowa. Tojest metoda na calkowte zapchanie miasta Do roboty malkontenci

      • 10 21

      • O pkm słyszałeś?

        • 13 7

      • Dzisiaj Oliwa jest zapchana (1)

        czy bedzie zapchana mniej, kiedy zbuduje sie do niej jeszcze wygodniejszy dojazd?

        No chyba, ze ludzie sobie do Oliwy przyjezdzaja postac w korku i jada z powrotem za obwodnice...

        Droga Zielona nie jest zlym pomyslem, pod warunkiem, ze jest to miejska, lokalna aleja o uspokojonym ruchu. Nie autostrada i "wschodnia obwodnica" (kompletny debil musial wpasc na taka koncepcje) idaca przez Wrzeszcz, Przymorze, Zabianke i Oliwe czyli glowne dzielnice mieszkaniowe. Kto buduje tranzyt przez dzielnice, gdzie mieszkaja ludzie?!

        Jeszcze niedawno mowiono, ze to ma byc droga o charakterze lokalnym, bla bla bla. Dzisiaj juz sie mowi o tranzycie z portu do Chwarzna i dalej Droga Kaszubska. No, idiotyzm.

        • 23 5

        • Kto buduje tranzyt przez dzielnice, gdzie mieszkaja ludzie?!

          Ci sami mentalnie co wymyslaja spalarnie czy jakis Port Service w sasiedztwie polmilionowego miasta...

          • 6 3

    • (1)

      Aby zrobić tam drogę nie trzeba wydawać 2 mld zł na tunel. Można po trasie tunelu pójść górą tak jak Trasę Kwiatkowskiego.Tramwaju tam nie będzie to nachylenie trasy może być większe. Czy brano pod uwagę taki wariant,czy ktoś to sprawdził i wyliczył koszty.Za zaoszczędzone pieniądze można zrobić dużo innych inwestycji. Tu brakuje milion, tam dziesięć i innych równie potrzebnych się nie buduje.

      • 9 8

      • przede wszystkim ja bym chcial wiedziec jaka jest wizja MIASTA aktualnych wlodarzy.

        To co wyprawiaja wola o pomste do nieba. Zapraszam na google mapy, wlaczcie sobie widok "Earth" (zdjecia lotnicze zamiast uproszonego schamtu).

        Co widac przy drodze zielonej? A no nic. Puste tereny. Dlaczego nie planuje sie zagospodarowac tych terenow, ale w zamian za koszmarne pieniadze chce sie budowac drogi ekspresowe, aby ludzie spoza Gdanska mieli lepiej?

        Przeciez to jest oczywiste, ze jesli sie zbuduje przy czyims domu ekspresowke to wartosc tego domu spadnie. Jakosc zycia spadnie i liczba ludzi chcacych tam mieszkac spadnie. Wtedy sie zaczna wyprowadzac do Chwarzna, "no bo tu sie nie da zyc!". I beda mieli racje. I zaczna dojezdzac - a jakze - samochodem do miasta, "bo przeciez jest dobry dojazd".

        Tylko kto to potem utrzyma? Po co w pewnym momencie beda mieli przyjezdzac do miasta, jak bedzie to platanina 4-pasmowych drog + kilku biurowcow. Martwe po 19.

        To ma byc pas nadmorski Gdanska?! Naprawde? Tak ma wygladac?

        • 18 5

  • (2)

    Ciekawe co będziemy musieli oddać wierzycielom, gdy ta wielka kredytowa bańka w końcu pęknie.

    • 85 30

    • Solidarnie oddamy ciebie

      • 11 13

    • Bracia po czosnku Adamowicza uaktualnią hasło , "Wasze ulice, nasze kamienice"

      • 9 12

  • Robić!!! Oliwa była kiedyś perełką oddzielną od Gdańska. (21)

    Podobnie oceniana jak uzdrowiskowy Sopot. Teraz jest rozjechaną częścią (dzielnicą) miasta, zakorkowaną w godzinach szczytu na ulicach Spacerowa/Stary Rynek Oliwski/Polanki/Czyżewskiego. Wszystkie kończyny na tak, aby zmienić ten stan!!!

    • 95 103

    • (13)

      Czekaj aż wybudują pozostałe biurowce przy Grunwaldzkiej, łącznie z planowanym najwyższym budynkiem w Polsce północnej - tuż przy szkole 35. To co tam już powstało to dopiero półmetek. Jak skończą, to ulice starej Oliwy (od Wąsowicza po Kaprów) mogą stać się jednym wielkim parkingiem.

      • 24 11

      • Ale to jest ciąg wzdłuż Grunwaldzkej pomiędzy Grunwaldzką w Wita Stwosza! Niech on sobie jest "wysokościowy", campusowy i nowoczesny. A ja pisałem o tzw Starej Oliwie!

        • 22 2

      • i dlatego NIE nalezy budowac tej drogi (11)

        - Tramwaj wzdluz kolobrzeskiej i bazynskiego
        - tramwaj od Marynarki polskiej przy stadionie, wzdluz drogi zielonej, czarnego dworu, skrecajacy w JP2 i przebijajacy sie nad/pod torami do Wojska Polskiego
        - tramwaj od Grunwaldzkiej laczacy Zaspe z Wrzeszczem przy Dworcu PKP (jedna z opcji trasy GPW)
        - dorzucenie buspasa do Jaskowej Doliny w strone Wrzeszcza (jeden dodatkowy pas sie tam zmiesci)
        - dorzucenie buspasa do Spacerowej w strone Oliwy
        - ekologiczne autobusy na Reja i odpowiednio duzy P&R, aby nie trzeba bylo wjezdzac do Sopotu (+ platny wjazd do Sopotu dla tablic innych niz sopockie)
        - duzy parking P&R przy PKM Niedzwiednik
        - dwufunkcyjne tramwaje jezdzace po torach PKM na odcinku Bretowo - Strzyza (to jest technicznie mozliwe i stosowane rozwiazanie)
        - wiecej buspasow i dostrojenie swiatel pod transport zbiorowy (priorytet dla tramwajow i autobusow)
        - konkretny plan co zrobic z terenami wzdluz planowanej drogi zielonej. Tam powinna powstac cala duza dzielnica. Mysli sie tylko o idiotycznej drodze w formie ekspresowki tranzytowej zamiast planowac MIASTO. Planujcie jelopy MIASTO nie drogi. Miasto to nie sa tylko drogi barany!
        - w przypadku zabudowania terenow wokol stadionu i drogi zielonej rozpatrzyc regularne kursy SKM na trasie Glowny - Nowy Port
        - budowa GPW (dawniej Nowa Politechniczna) w formie pro-miejskiej (ruch tramwajowy, autobusowy, jednosladow, pieszych). Remont Sobieskiego, Traugutta, Do studzienkie i Bohaterow Getta Warszawskiego.
        - Spalenie planow Drogi czerwonej. Remont Bialej i Czarnej oraz zbudowanie dodatkowych drog lokalnych wzdluz torow jako alternatywy dla Grunwaldzkiej, ale nie jako drog tranzytowych!

        Planowac miasto, a nie planowac drogi mili wlodarze. Niszczycie to miasto. Historia wam tego nie zapomni. Oby wyborcy takze nie zapomnieli.

        • 31 6

        • (7)

          A czy Ty nie rozumiesz, że droga zielona ma wyprowadzać TRANZYT Z PORTU, a to co proponujesz jełopie to udogodnienia dla ludzi, a nie wyprowadzenie cięzkiego ruchu, ktory teraz rozlewa się na całe miasto?

          • 2 22

          • tranzyt z portu to dostał już kompletną drogę. Zostało tylko otworzyć tunel pod Wisłą.

            • 12 3

          • Drogi kolego, spojrz na mape, bo nie masz racji (3)

            Z ktorejkolwiek strony Martwej Wisly nie spojrzysz, to:
            zachodnia strona: Marynki Polskiej -> Tunel -> Sucharskiego -> POG -> {S7/S6/A1}
            wschodnia strona: Sucharskiego -> POG -> {S7/S6/A1}

            Po to zostaly te drogi wybudowane za ponad 2,5 MILIARDA zlotych. Caly ruch ciezarowy z i do portu powinien byc zakazany w kazdej innej konfiguracji. Tunel + Sucharski + POG.

            Wszystkie pomysly o skracaniu drogi dla tranzytu pchajac go wzdluz pasa nadmorskiego sa irracjonalne, aby nie powiedziec zwyczajnie: glupie.

            Droga zielona jako przyjemna dla ludzi aleja, z szerokimi chodnikami, sciezkami rowerowymi, przejsciami poziomymi i zwyklymi skrzyzowaniami - tak.
            Tunel pod Pacholkiem - nie. Gdyby kosztowal 100mln, to spoko. Ale tu w gre wchodza miliardy.
            Do tego konkretny plan zagospodarowania dla terenu przy drodze zielonej. Tak jak to sie stalo chocby w Garnizonie czy Browarze. Inaczej ten teren bedzie kolejno zabudowywany przez pojedyncze inwestycje - bez ladu i skladu. A za 50 lat beda ludzie biadolic, ze zmarnowano okazje na reprezentatywna dzielnice nadmorska.

            • 21 3

            • (1)

              zgadzam się , że tranzyt powinien iść Sucharskiego i POG, ale pokaż mi te miliardy na tunel? O ile wiem nadal są tylko spekulacje, a nie ocena ekspertów ile faktyccznie co może kosztować. A te miliardy, az 2!!! to całość trasy a nie tunel. Rozumiesz to pojęcie, całość od Chwaszczyna po Hallera. Dobre kilkanaście kilometrów.

              Z oceną poczekam aż faktycznie pojawią się jakieś konkretne kwoty do konkretnego projektu i technologii, a nie przypuszczenia wyssane z palca.

              • 1 8

              • po co wydawac milion na dokumentacja i wycene czegos, czego nie potrzeba?

                A na pewno nie potrzeba w takiej formie.

                Bo to, ze nalezy poprawic komunikacje Gornego tarasu z dolnym na wysokosci Oliwy - fakt. To, ze trzeba to zrobic dwupasmowa droga + tunelem - opinia. Co wiecej bledna opinia. Szkodliwa dla budzetu miasta i samego miasta jako takiego. W Gdansku potrzebny jest jeszcze jeden tunel - pod Motlawa w ciagu Nowej Walowej do Siennickiej. Z tramwajem pozwalajacym ominac Srodmiescie jadac z Elblaskiej czy Stogow. To powinien byc priorytet, gdyz dzieki temu mozna wreszcie likwidowac koszmarne bledy urbanistyczne w Srodmiesciu (Podwale i Okopowa w takim ksztalcie jak teraz) i dokonczyc dziela odbudowania Srodmiescia (Dlugie Ogrody, Polski Hak, Wyspa Spichrzow, Dolne Miasto, Mlode Miasto).

                Jak widac duzo taniej mozna sprawic, ze w Gdansku bedzie moglo wygodnie zamieszkac dodatkowych 10-20 tys mieszkancow i to juz w dzielnicach z infrastruktura. Ale nie - musimy budowac drogi! Sw. Przepustowosc sie tego domaga.

                Chce tylko przypomniec, ze liczbe samochodow, jakie beda na drogach w miescie w przyszlosci sie nie wylicza. Ja sie albo przewiduje (dzialanie reakcyjne) albo KREUJE (dzialnie pro-aktywne). O dzialaniach proaktywnych (buspas w strone Oliwy na Spacerowej chocby) pisalem kilka razy.

                • 4 2

            • Podziwiam Pani/Pana kulturalną, rzeczową odpowiedz na tak prymitywny wpis. Cieszy, że są jeszcze ludzie, którzy potrafią się wypowiadać bez inwektyw.

              • 5 0

          • wyprowadzic tranzyt z portu wprost na dzielnice mieszkalne (1)

            a dalej zniszczyć zielone płuca trójmiasta czyli zalesiony Pachołek
            ot rozumowanie dla tumanów

            • 22 2

            • Zostawcie nasze trojmiejskie lasy w spokoju-szabrownicy-lesnicy spolka Wladka i Zenka.

              Dokladnie niszcza nam lasy ..przecinaja arteriami ,prowadza jakas dziwna wycinke (teraz na Matarni),pozostawiajac w srodku lasu polany.Tu polana,tam polana i nie ma lasu.A rejestracje ,,lesnikow" z poza Gdanska...Czyli jakas zewnetrzna firemka podnajeta wycina nam drzewostan w ramach polityki lesnej i tuz za parkingiem policyjnym na Matarni.Ciekawe czy ktos to w ogole kontroluje?

              • 7 2

        • A ja mam na ciebie misiu wylane (2)

          I choćbyś się skichał to do komunikacji miejskiej nie wrócę

          • 0 12

          • prawko stracisz to wrócisz

            • 8 1

          • nie ma sprawy - masz pelne prawo stac w korku, ktory sam tworzysz

            Nie masz natomiast prawa zadac niszczenia budzetu i miasta po to, aby tobie wygodniej sie jezdzilo samochodem. Samochod to dobre urzadzenie, ale nie do poruszania sie po miescie. A na pewno nie jako jedyna forma poruszania sie po miescie.

            Mam samochod i czasem po miescie nim jezdze. Jednak jak ognia unikam jazdy w godzinach szczytu, bo to katorga.

            • 3 1

    • (5)

      Jest kolej metropolitalna, po ką dżumę jeszcze tunele? Niech kierowcy wsiądą do pociągu, parking w Osowej i po problemie!

      • 26 5

      • (4)

        Tak, masz rację. Szczególnie jadąc z Osowy do Oliwy lub Sopotu ta kolej jest bardzo przydana...

        • 6 12

        • minusujący nie zrozumieli ironii...

          • 2 2

        • a co takiego jest w oliwie ze trzeba tam jechać.?

          od tego jest nowa słowackiego!!!!A PKM właśnie do centrum i praktycznie do oliwy bo przystanek Strzyża jest przy ul.Abrahama !!!Prawda jest taka ze buraki z Osowa jadą do Wrzeszcza przez Oliwę bo mają taki kaprys to dlaczego nie protestowali gdy zrezygnowano z projektu rozbudowy spacerowej!

          • 9 5

        • to dorzucic buspas do Spacerowej w strone Oliwy

          i dac alektryczne / napedzane gazem autobusy na reja + duzy parking P&R.

          Fizycznie nie zmiesz wiecej samochodow w centrum. Chyba, ze planujesz wyburzyc wszystko, aby tylko Janusz mogl tu wjechac Passatem.

          • 11 5

        • do Olo: a jak chcesz zmiescic na dolnym tarasie kolejne samochody?

          Nie rozumiecie, ze im wiecej samochodow tym wieksze korki? I to nie tylko na drodze dojazdowej. Zbudowanie szerszej drogi dojazdowej sprawi, ze jeszcz wiecej ludzi uzna, ze warto jechac samochodem. Tylko gdzie potem zaparkowac w miescie?

          • 8 3

    • kolego 2mld złotych można wydać na realizację dziesiątek innych potrzebnych Gdańskowi projektów, które z pewnością lepiej przysłużą się mieszkańcom niż "wyższa przepustowość" dla mieszkańców przedmieść

      • 16 5

  • Stop drogom !. Liczymy ze przyrodnicy sie przykuja lancuchami do drzew aby chronic srodowisko. (9)

    Tam znajduja sie tereny slimaczka plamistego , robaczka zoltego dwuskrzydlego , sa tez rzadkie skupiska dzdzownicy pierscieniowej oraz rzadkie ćmy glowonogie. Mysle ze srodowiska milosnikow przyrody powinny sie przykuc lancuchami do drzew w akcie protestu i tak trwac cala zime !. Przyroda jest najwazniejsza ! stop samochodom !!!!!. Slimak to twoj brat . Kazda ćma na wage zlota. Dzdzownice maja glos .

    • 68 108

    • :)

      • 7 5

    • Sam się przykuj.

      • 13 4

    • Dzięki takim idiotom jak ty nie mamy już w Polsce dropia, derenia szwedzkiego (1)

      a na świecie w ogóle np. tura, delfina chińskiego i jeszcze paru zwierząt oraz roślin, które ludzkie debile wytłukły/powyrywały, albo wytruły.

      • 18 8

      • Ty zakłamany EKOLOGU

        Zobacz gdzie mieszkasz czym jeździsz w co się ubierasz? Na pewno wszystko jest ekologiczne?

        • 1 6

    • ty już przedawkowałeś z drogami, teraz czekaj aż zwidy miną

      • 5 3

    • Tnel

      Tak jest . Maja sie przykuc do slimakow

      • 6 2

    • idź się przykuj do kaloryfera...

      ...w psychiatryku!

      • 8 4

    • stop tej inwestycji bo jest szkodliwa dla miasta.

      Oliwa rozjechana? Poczekajmy jak bedzie do niej jeszcze lepszy dojazd... Zobaczymy, jak wtedy bedzie rozjechana. Przeciez wjedzie tam jeszcze wiecej samochodow.

      2mld zlotych wystarczyloby na wszystkie potrzebne w miescie inwestycje komunikacyjne. Ale nie - lepiej zbudowac droge, aby ludzie z Chwarzna i tranzyt z Portu mial blizej. Przeciez po to buduje sie tunel pod M. Wisla, aby ten tranzyt wyrzucic z miasta. Port -> tunel -> Sucharskiego -> POG i tu albo S7, albo S6. Gdzie to pchacie!? Po co?

      Idiotyzm

      • 13 4

    • -((

      • 0 0

  • Czy tak jak GDDKIA z S6 będą to rysować na mapach sprzed 20 lat? (3)

    Mapy z S6 nie mają ani domów ani nawet w dyrekcji nie wiedzą, że ulice poprzeczna i trasa bo tych ulic na starych mapach nie mieli

    • 35 11

    • Tak samo i zagajnikow z sarnami (2)

      • 1 0

      • Pan Paweł Suwisz unika zajęcia się tematem (1)

        I Pan Mirosław Żmuda i panie Małgorzata Baranowska i Anna Banach. Nie chowajcie głow w piasek państwo z Transprojektu i z GDDKIA! Nie udawać glupa, trzeba zmienić podkłady i dodać brakujące przejścia dla ludzi i zwierząt. I ekrany...

        • 5 2

        • Zróbcie to przed wyborami, bo jak zmieni się władza to wyjdzie wam to bokiem

          Wujek Dobra Rada

          • 6 1

  • Pierdyknac tramwaj od Chwaszczyna do Brzeźna (3)

    to unia da 100 % środków.

    • 90 18

    • jak już

      To lepiej od Żukowa, a co...
      Jak szaleć, to szaleć :-D

      • 19 2

    • (1)

      A z Kościerzyny ?

      • 14 2

      • z Kościerzyny tylko spawanym z czterech paskiem, ewentualnie biemadablju po modyfikacji tylnego wału do driftu

        • 8 0

  • (9)

    A mnie sie marzą drogi bez dziur ! Może w tym kierunku ruszą starania ?!

    • 86 10

    • (5)

      A mnie się marzy miasto bez samochodów.

      • 7 4

      • nie tyle bez samochodu (1)

        Ale bez koniecznosci posiadania samochodu. Przyjazne i zwarte. Bez dwustumetrowych "pasow zieleni" miedzy kolejnymi drogami, z ktorych nikt nie moze skorzystac, ale ze skwerami i parkami, gdzie mozna sobie usiasc na laweczce i odpoczac po pracy.

        • 6 3

        • posiadanie, a uzywanie to nie to samo!

          blues powinien polegac nie na zniechecaniu do posiadania
          bo jak masz to juz masz
          tylko na zacheceniu do uzywania komunikacji/roweru/taxi MIMO ze masz furę
          poniosleś wydatki, zakup, ubezpieczenia, garaż itd

          jeśli kierowcy nie wsiądą do autobusów, tramwajów, kolejki
          nie ma co truć o odkorkowaniu miasta

          • 0 0

      • (2)

        A mnie się marzy miasto bez pedalarskich urojeń.

        • 4 6

        • Moskwa zaprasza (1)

          • 3 2

          • drogi bez dziur istnieją
            to tzw drogi żelazne

            walka z korkami to walka z wiatrakami, mission impossible

            GŁUPOLE
            jedna prosta unifikacja biletów SKM/PKM/ZKM/ZTM odetkala by miasto lepiej niz wszystkie tunele i futurystyczna urbanistyka drogowa, lepiej niz dwupoziomowa Spacerowa i tunel pod Sopotem, Wisłą i Pachołem

            • 2 0

    • Żebyś mógł zapierd...ać stówą po mieście?

      • 3 4

    • Dziury i nierówności jezdni to jedyny skuteczny sposób na was, bandytów przekraczających dozwoloną prędkość. (1)

      • 0 1

      • I co mi zrobisz ?

        no co ?

        • 1 0

  • Kosmodrom (3)

    wybudujcie se w tym Gdańsku Kosmodrom. Będzie duży i drogi

    • 95 36

    • Jeden niedziałający kosmodrom w okolicy Trójmiasta wystarczy...

      • 22 4

    • Tunel

      Ty juz teraz odlatujesz

      • 4 2

    • pisz na temat...

      ...baranie!

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane