• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
29 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem. Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem.

Właśnie ogłoszono przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na oferty poczekamy do 30 lipca. 18-kilometrowa linia kolejowa ma być gotowa do końca kwietnia 2015 r. Dwa miesiące później pojadą nią pierwsze pociągi z pasażerami.



Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r. Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r.
Samorządowa spółka PKM S.A. przesłała do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o zamówieniu publicznym, w trybie przetargu ograniczonego, na zaprojektowanie sieci sterowania ruchem i budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

Przetarg został podzielony na dwa etapy. Pierwszy obejmuje weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy mają obecnie miesiąc (termin składania wniosków upływa 30 lipca) na przedstawienie wymaganych przez zamawiającego dokumentów potwierdzających odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Po weryfikacji wszystkich ofert, spółka PKM zaprosi do udziału w drugim etapie 20 wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w listopadzie 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.

Czy uda się zbudować Kolej Metropolitalną do połowy 2015 r.?

- Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane - inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy, jak i telematyczne - w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r. i dodatkowo okres utrzymania sieci sterowania i bezpieczeństwa ruchu do 30 czerwca 2016 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • (16)

    Jeżeli będzie spalinowa to cofniemy się w czasie...

    • 93 46

    • nie będzie (10)

      przesądzone są druty i dwa tory - inaczej to byłaby bezużyteczna inwestycja

      • 37 3

      • mylisz się (3)

        trakcji póki co nie będzie... co jest CHORE!

        • 5 12

        • mylisz się (2)

          trakcja będzie ... ale spalinowa.

          • 14 2

          • mylisz trakcje z taborem (1)

            Linie póki co nie będzie zelektryfikowana

            • 4 8

            • mylisz się

              Trakcja to nie sieć trakcyjna. ;)

              • 9 0

      • (4)

        muszę Cie zmartwić, ale na początku będzie spalinówka, dopiero później w bliżej nie określonym czasie zmienią tabor na elektryczny..

        • 5 4

        • zmienią albo nie zmienią, u nas często prowizorka i rozwiązania przejściowe meldują się na bardzo długo, jak zobaczą, że szynobusy dają radę to powiedzą "po co zmieniać coś co działa"

          • 8 1

        • hm.. (2)

          A kiedy pojawi się MAGLEV ?;)

          • 6 0

          • po osiagnieciu poziomu 120

            w trainstation na fejsbuku

            • 5 0

          • Kiedy razem z Chinami będziemy organizować EURO.

            • 3 1

      • Przesądzony jest brak druta

        na obecnym etapie

        • 6 1

    • Jak będzie parowóz

      to jeszcze bardziej się cofniemy w czasie, ale przecież to przeczy mojej teorii względności.

      • 7 2

    • Dania jeździ na spalinowych i uwierz mi,

      • 9 1

    • szok (2)

      Ponad 41 milionów złotych za każdy kilometr trasy? To rekord świata! Ile z tego zabiorą "doradcy: unijni i urzędnicy?

      • 12 13

      • (1)

        Jak wyceniasz te prace na mniej to złóż ofertę, może wygrasz

        • 25 2

        • niech wygra i będziemy mieli kolejną Hydrobudowę

          Tam też pracowali tacy mądralińscy i zobacz jak wyszli. W sumie oni dobrze, ale za to wystawili innych do wiatru.

          • 4 0

  • Budować budować... jedziemy z koksem!!! (4)

    • 146 10

    • (1)

      z jakim koksem?
      To ma być kulturalna kolej, bez narkotyków!

      • 16 9

      • acha już ozumiem

        dolna część Słowackiego czeka do roku 2015 na połączenie z koleją metropolitalną i wtedy Budyń za jednym razem przetnie wstęgę. Spryciula ten nasz gdańszczanin.

        • 2 4

    • jedziemy z koksem!!! (1)

      " "Love Me Tender".....

      • 12 1

      • Jak tender, to może być do koksu

        • 6 1

  • (6)

    Czy Kolej Metropolitalną uda się zbudować do połowy 2015 r.? hahahahahahahaha ;)

    • 57 69

    • podpisz sie odważny w necie (5)

      gdy w 2015 bedzie gotowa będę mógł ci przypomnieć co pisałeś... tak jak tym ktorzy pisali że nie bedzie wezła karczemki, nowej słowackiego i obwodnicy południowej

      • 29 8

      • Może jedno dokonczyc na wyzszym poziomie (2)

        Taa Słowackiego jest ukonczona akurat
        Nowa obwodnica jeszcze nie oddana a sie zapada

        • 11 18

        • dolej sobie do szkalnki (1)

          bo wciąż do połowy pusta

          • 9 2

          • nie stać mnie, za tą "pełną" połowę zapłaciłem tyle co za 3 "do połowy puste"

            hmmm...chyba że podniosę Ci podatki....

            • 6 6

      • koszt

        ponad 41 miliomów (!) złotych za każdy kilometr!

        • 1 6

      • nowej słowackiego nie ma

        sprawdziło się

        • 4 6

  • zdąrzymy do Euro ? :) (11)

    • 168 13

    • do tego czasu na pewno nie przyjmiemy euro(waluty) ;P

      • 10 1

    • (1)

      Na Euro nie, ale może na moment, gdy wykiełkują w tobie jakieś szare komórki.

      • 7 13

      • W 2016 mamy następne Euro tym razem w piłce ręcznej. Pytanie, więc nie jest pozbawione sensu.

        • 13 2

    • (4)

      na te w 2032 roku jest nadzieja...

      • 6 5

      • poczytaj soebie niedowiarku co pisali o słowackiego itp (3)

        odszczekasz to jeśli bedzie gotowa w 2015??? tacy jak ty pisali że słowackiego wezłeł karczemki i obwodnice południową oddadzą w 2030 ale jak są gotowe to żaden nie piśnie na forum przepraszam alebo chociaz żartowałem

        • 9 3

        • Ze Słowackiego (1)

          jak to zbudowano 1.5 km w 2 dwa lata i było uroczyste otwarcie. Co na to Chińczcycy??? (ok 1000km rocznie)

          • 2 4

          • tu jest europa a nie dziki wschód

            zresztą twoi chińczycy pokazali jak budują przy A2... wolę porządne drogi niż chińskie guano... u nich jak autostrada by się zawaliła to i tak w telewizji powiedzą że to huragan bo w chinach nie ma awarii biedy prostytucji jak w polsce za komuny

            • 7 2

        • gotowe???

          Piszemy tu o Słowackiego w Gdańsku.

          • 3 2

    • ty nie zdazysz do Euro z ortografia

      • 13 1

    • Nie zdążyliśmy z edukacją niektórych. :-(

      • 6 0

    • pisze się: zdążymy

      • 2 0

  • (15)

    Jest zapotrzebowanie na takie coś? Pytam, jak najbardziej poważnie, bo nie znam osób z regionów około Gdańska...

    • 22 87

    • (5)

      myślałem, ze Osiedle Morena jest w Gdańsku

      • 19 1

      • (2)

        No dobra, ale - mi chodzi, czy ludzie przesiądą się z autobusów (czy będzie sens, np. czy do szkoły/pracy paradoksalnie krócej autobusem) - czy będą jeździły pół-puste?

        • 3 19

        • heh

          To jest inwestycja spójna z koncepcją ZKM. Więc będzie pewnie rozkład jazdy ZKM zmieniany w oparciu o to, więc nie bój się. Ludzie ci co nie chcą będą musieli się przesiąść. Do tego dojdzie jeszcze tramwaj z moreny do przystanku PKM.

          • 17 0

        • to zależy między innymi od zarządzania popytem na parkowanie samochodów w mieście

          jak na razie mamy zawłaszczanie przestrzeni publicznej przez korzystających z samochodów nawet na odległości poniżej 5 km, zaliczanych w krajach stosujących zasady zrównoważonego rozwoju do tzw. "niepotrzebnych przejazdów"

          • 9 3

      • Nie ma osiedla Morena. (1)

        Jest spółdzielnia Morena w dzielnicy Piecki - (Migowo)

        • 14 6

        • jest osiedle Morena

          Morena to potoczna nazwa Piecek-Migowa

          • 8 9

    • Mniej więcej takie jak na stadion (2)

      Raz w roku skorzystam...

      • 6 20

      • Skorzystasz częściej niż ci się wydaje. (1)

        Bo to nie o lotnisko tylko chodzi.

        • 20 3

        • a

          o co?

          • 7 6

    • jest, chociażby żeby z Gdańska pojechać na Kaszuby (2)

      • 14 2

      • (1)

        Czyli nie ma...

        • 1 10

        • Ty nie masz, twój sąsiad ma

          • 8 1

    • Generalnie wisi mi ta kolej... (1)

      A mieszkam na Morenie ale zanim dojadę Potokową do tej nowej stacji to już dawno będę w Gdańsku Gł.

      • 6 8

      • rozumiem, że regularnie wsiadasz na rower?

        Z Moreny Potokową i Kartuską w ciągu 14 minut do Gdańska Głównego, samochodem w godzinach rannego szczytu do 25 minut.

        • 4 1

    • tylko 1 linia na cale trojmiasto to bieda az wstyd, ulice zakorkowane , w tym momencie powinno byc z 5 lini a nie ze przetarg na druga

      • 1 0

  • A może redakcja się zainteresuje,

    że SKM ogłosiła przetarg na remont peronu w Gdańsku Wrzeszczu.

    • 66 3

  • myślałam że budowa (3)

    a to ci dopiero historia toczy sie i toczy wokol tej kolejki

    • 29 7

    • koszt (2)

      41 milionów zł za każdy kilometr. W końcu, to są tylko nasze pieniądze...

      • 0 2

      • (1)

        z czego 3/4 dokłada Unia, chyba warto się schylić

        • 1 0

        • Jestem za PKM

          bardzo za.

          Ale ku ścisłości, to pieniądze do Unii najpierw wpłacamy. Gdybyśmy nie wpłacali, nie dostosowywali prawa do unijnego, to podobne pieniądze zostawałyby u nas w budżecie i nie byłoby problemuz tym, aby takie pieniądze "dała" nam Warszawa.

          Choć już nie o to, aby tu liczyć skąd. Jeśli są pieniądze - budować. Bardzo dobra inwestycja.

          • 0 0

  • nareszcie

    byle szybko i sprawnie poszedł przetarg (uwaga na Hydrobudowę... :P) i budowa! A wtedy Panie Budyniu mam w poważaniu wszystkie spóźniające się autobusy, które jeżdżą nie tam, gdzie pasażerowie by tego potrzebowali!

    • 41 5

  • Zmarnowane pieniądze,nikt z niej nie będzie korzystał bo mieszka tam za mało ludzi poza tym przystanki są zlokalizowane na polu (11)

    lepiej inwestować w tramwaje i autobusy a nie jakieś bzdury

    • 30 159

    • właśnie Ty gadasz bzdury (6)

      Cały cywilizowany świat przestawia się na transport niedrogowy - nareszcie Polska wpisuje się w ten trend.
      Poza tym - może nie wiesz, ale obecna linia SKM też biegła przez pola z kapustą gdy była budowana! Osiedla takie jak Zaspa czy Przymorze powstały dużo później, niż linia SKM. Ktoś, kto wówczas myślał nad tą inwestycją był przewidujący i dalekowzroczny, a nie zamykał się w myśleniu "przecież nic tu teraz nie ma"!

      • 49 2

      • Dodałbym jeszcze, że w lokalizacjach to kiedyś mieszkało mało ludzi

        Bo rozumiem, że on nic po za swoim wieżowcem nic nie widzi. Ale obecnie ta część "Moreny" oraz Jasień bardzo mocno się rozwijają i przebieg PKM doskonale się w ten rozwój wpisuje.

        • 31 0

      • Ludność Polski się zmniejsza,młodzi wyjeżdżają ,społeczeństwo się starzeje,Gdańsk,Gdynia i Sopot razem w ciągu ostatnich 10 lat (3)

        straciły ponad 20 tys. mieszkańców więc to co jest teraz starczy na tylu ludzi tu mieszkających

        • 0 35

        • no to najlepiej nic nie robmy

          wtedy bedzie mozna wspaniale narzekac, jaka to piekna polska choroba narodowa! Doszly do glosu male szczekaczki nie majace nic do powiedzenia. BUDOWAC i tyle.

          • 16 0

        • ci mieszkańcy przeprowadzili się do Bojana, Banina i Żukowa (1)

          ta kolej umożliwi niektórym z nich na dojazd bez kiblowania w korkach

          • 13 2

          • Wzrosną tam, niskie obecnie, ceny nieruchomośc tamżei, pobuduje się więcej domów wzdłuż polnych dróg.

            A więc sielski klimat trafi jasny piorun. Nie będzie już wsi blisko miasta, tylko nowa dzielnica. O!

            • 3 2

      • Nie przestawia się. Po prostu jak rodzina liczy powiedzmy pięć osób, trudno aby każdy domownik miał po samochodzie.

        Aż tak się nam nie powodzi. Z jednego pojazdu korzysta dwóch, trzech a ci co wylosowali krótsze słomki biorą transport niedrogowy. A jeśli są rozsądni, z miejsca auto dostaje główny żywiciel.

        Oczywiście, popieram kolej miejską. Za efektywność. Tyle, że kiedy to będzie?

        • 0 1

    • to Zaspa, Przymorze, Żabianka przyszły do SKM a nie odwrotnie (2)

      • 24 0

      • Ha, właśnie. Cała prawda o planowaniu miasta. Pewnie, że Przyzwyczailiśmy się , że najpierw osiedla i może kiedyś dojazd. A tu ups. Powstanie kolej w miejscu, które znakomicie nadaje się na budowę osiedli:-)

        • 13 0

      • To raczej Lotnisko (dziś Zaspa) odeszło od SKM.

        • 0 5

    • Odp. dla "znawcy".

      Masz rację, należy wybudować w to miejsce szutrową drogę i zainwestować w konne dorożki. To najlepszy transport z dużego miasta do portu lotniczego.
      A "znawca" założy firmę do sprzątania końskich kup na trasie!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 7 2

  • Kto za Mistrzostwami Świata w piłce nożnej w 2026 w Polsce ? (23)

    Jako gospodarzy proponuję: Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Chorzów, Białystok, Lublin, Szczecin.

    • 74 21

    • Z Białegostoku do Szczecina nigdy nie będzie autostrady (1)

      Na szczęście na liście nie ma Rzeszowa.

      • 5 5

      • Hmm a co mają autostrady do mistrzostw ? I dlaczego akurat z Białegostoku do Szczecina ?

        Rzeszów za pół roku będzie połączony autostradą A4 z Ukrainą i Niemcami, gdy zbudują brakujący odcinek A1 Katowice-Łódź również z polskim wybrzeżem znawco.

        • 4 3

    • A Gdynia to gdzie ,na pewno jest lepsza niż zapyziałe miasta typu Szczecin ,Białystok czy Lublin (10)

      • 6 22

      • Gdynia nie ma stadiony na MŚ (2)

        A w miejscu stadionu obecnego większego się już nie postawi więc odpada. A nowego i tak nie postawi.

        • 10 2

        • mała wioska rybacka (1)

          dlaczego zawsze znajdzie się jakiś ciołek który musi tu leczyc kompleksy, gdyby nie to Gdynia byłaby fajnym miastem

          • 8 6

          • Człowieku jakie kompleksy

            Gdynia ma 14.000 stadion, który zajmuje całe dostępne miejsce na stadion. Większego tam nie postawi. Ponadto ma problem z zapełnieniem tego 14.000, więc po jaką cholerę stawiać kolejny wielki stadion w tak małej odległości od innego dużego stadionu.
            Więc powtarzam Gdynia nie wybuduje kolejnego stadionu, więc nie może być brana pod uwagę.

            • 3 0

      • chyba nie wiesz co piszesz... (6)

        ostatnią transzą poszło z UE kupę szmalu na flanki wschodnie - skorzystał i Białystok i Lublin

        • 2 2

        • może i poszło ale nic tam to nie dało te 2 miasta nadal są szare,brzydkie,zapyziałe i nic w nich nie ma (4)

          a poza tym mnóstwo ludzi z nich wyjeżdża szczególnie młodych i przez to szybko się zmniejszają

          • 4 8

          • Gdynia jest zapyziała

            gdyby nie Gdańsk i Sopot to Gdynia byłaby taką samą dziurą jak Kołobrzeg czy Elbląg

            • 10 5

          • (2)

            Byłeś, widziałeś? Nie? To się nie wypowiadaj. Zabierz Gdyni port i wtedy zobaczysz ile "atrakcji" ci zostanie. Idę o zakład, że w takim zapyziałym Lublinie znajdziesz więcej. W Lublinie są 4 państwowe szkoły wyższe i możesz być pewny, że nie stoją puste. Ile szkół masz w Gdyni? Gdzie studiuje młodzież? W Gdańsku? Gdańsk dla Gdyni jest jak Warszawa dla Lublina.

            • 6 10

            • (1)

              Widać ze nigdy w Lublinie nie mieszkałeś... tam już NIC poza tymi uczelniami nie ma...w wakacje jak wyjeżdżają studenci to miasto umiera. Lublin nic nie produkuje... nikt tam nie inwestuje.... Tam są jedynie te biedne 4 BARDZO zadłużone uczelnie. Tam nawet żaden ekspres nie dojeżdża a o dwupasmówce do wawy mogą sobie pomarzyć.

              • 8 1

              • Obserwuj budowę drogi S7 i S17 i melduj która będzie CAŁA szybciej zbudowana

                • 0 1

        • dobrze że skorzystali - mądrze wydadzą pieniądze

          • 0 0

    • Proponuje jednak ograniczyć się do 6 miast. (3)

      Warszawę, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Chorzów.

      Każde z nich ma lub będzie kończyć stadion na miarę mistrzostw. Pozostałe o których mówiłeś nie mają, albo byłaby potrzebna spora przebudowa stadionu więc nie. Do tego Warszawa posiada zawsze stadion Legi więc może obsługiwać i 2 grupy.

      • 9 2

      • Heh znawco, w Białymstoku budują nowy stadion Jagielonii, w pozostałych (1)

        miastach, które wymienił Sonne są mniej lub bardziej zaawansowane prace przygotowawcze pod budowę nowego stadionu/modernizację starego. Chodzi o to żeby mistrzostwa odbyły się w całej Polsce a nie w 6 miastach. W każdym kraju tak było i za 2 lata w Brazylii tez tak będzie.

        • 0 2

        • heh noi się znalazł

          Proponuje przypomnieć sobie RPA i na ilu stadionach i w ilu miastach grali. Co z tego, że Jagielonia modernizuje swój jak on i tak po zakończeniu tej wielkiej modernizacji będzie za mały na MŚ. Zrozum, aby stadion był na miarę MŚ musi mieć minimum 30tyś, a raczej co najmniej 40tyś. Żadne z miast z poza 6 nie ma i nie będzie mieć takiego stadionu.

          • 2 0

      • lubie ciastka :D

        jw.

        • 4 2

    • Nasze stadiony się nie ostają w takiej formie do tego roku... nie ma szans...

      • 0 7

    • (1)

      Kraków musiałby powstać nowy stadion, bo Wisły jest za mały, a nie sądzę, że można go przebudować (i czy to opłacalne) podobnie Kraksa. Chorzów - bez komentarza, tam wyrzucono w błoto pieniądze, na nieudaną konstrukcję dachu (media o tym milczą), Łódź nie ma stadionu, podobnie 3 ostatnie miasta - pomijając inne kwestie infrastruktury. Zbudujmy najpierw drużynę, bo kopaczy jak nie widać, tak nie widać...

      • 4 2

      • Nie milczą. Sam osobiście widziałem informacje na ten temat w TV.

        • 1 0

    • 4 stadiony mamy, więc zbudować można jeszcze 3
      Licheń, Częstochowa i stadion na finał w Toruniu (bo ten w Warszawie jest niestety za mały i nie spełnia wymogów FIFA) :D

      • 7 0

    • pogieło......cie facet

      jeszcze nie posprzątali jeden bałagan.....

      • 0 2

    • kto za mistrzostwami swiata w 2030

      w Monako?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane