• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na projekt i budowę przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
29 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Miesiąc mają firmy i konsorcja na złożenie wniosku o dopuszczenie do przetargu na projekt i budowę przystanków PKM na Karwinach i przy stadionie w Gdyni. Spółka PKM ogłosiła właśnie przetarg na to zadanie. Terminem ich realizacji to koniec 2016 r. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni ma wynieść niecałe 33 mln zł netto.



Z którego przystanku PKM skorzystasz w Gdyni?

Ruszył przetarg na zaprojektowanie oraz budowę dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna.

Zamówienie będzie prowadzone dwuetapowo. W pierwszym etapie firmy i konsorcja będą mogły złożyć wnioski o dopuszczenie do przetargu. Na to mają czas do 1 lutego. Po tym terminie spółka PKM sprawdzi złożoną dokumentację i zakwalifikuje tych potencjalnych wykonawców, którzy spełnią wymogi formalne. W drugim etapie firmy i konsorcja spełniające wymogi złożą oferty.

O wyborze wykonawcy ma decydować w 90 proc. cena ofertowa. 10 proc. to termin realizacji inwestycji.

Sprawdź aktualny rozkład pociągów PKM i SKM

Perony na nowych przystankach to nie wszystko

Budowa przystanku PKM Gdynia Karwiny pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni obejmuje wykonanie dwóch peronów jedno-krawędziowych wraz z dojściami dla pieszych. Konstrukcja peronu zostanie wykonana z prefabrykowanych elementów. Ponadto zostanie wykonany układu komunikacyjny w pobliżu przystanku PKM Gdynia Karwiny - chodniki powiązanie z peronami i wzdłuż ul. Wielkopolskiej i ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej. Do peronów będzie można dojechać windami i skryć się m.in. przed deszczem pod wiatą.

Natomiast realizacja przystanku PKM Gdynia Stadion przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni oprócz dwóch peronów jedno-krawędziowych i wind, przewiduje wykonanie układu komunikacyjnego w pobliżu przystanku polegająca na rozbudowie i dostosowaniu do projektowanych schodów na perony. Również wymiana nawierzchni chodnika przy krawędzi ulicy i dostosowanie go do nowego układu pieszego.

Na obu przystankach staną także ozdobne czerwone wiaty, które już teraz napotkamy na gdańskich przystankach PKM, a także elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Lokalizacja przystanków PKM na mapie Gdyni. Lokalizacja przystanków PKM na mapie Gdyni.
Potrzebny tor w torze

W ramach inwestycji powstanie także splot torowy w rejonie przystanku PKM Gdynia Karwiny. To dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Linią kolejową porusza się się jeden lub nawet dwa pociągi ponadgabarytowe w tygodniu.

Właśnie wspomniany splot torowy był przedmiotem wydłużających się uzgodnień między PKP PLK i spółką PKM.

- Cieszymy, że udało nam się uzgodnić kwestie techniczne związane z budową przystanków ze spółką PKP PLK - zarządcą linii, przy której powstaną przystanki. Planujemy wykonać prace budowlane w 2016 r. Kiedy dokładnie będą otwarte nowe przystanki trudno teraz jeszcze wskazać - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Całość inwestycji w Gdyni ma pochłonąć ok. 33 mln zł. Do inwestycji nie dawno dołożyła 4,5 mln zł Gdynia. Jednak plany wydatkowe ostatecznie zweryfikuje wynik przetargu.

W dalszej perspektywie jest też budowa przystanku PKM na Wzgórzu św. Maksymiliana. Koszt nowej inwestycji miał się zamknąć w kwocie 3-4 mln zł. Pojawiły się wizualizacje. Po stworzeniu projektu budowlanego inwestycja miała szybko ruszyć. Okazało się, ze na jego budowę potrzeba 30 mln zł. Więcej o tym piszemy w osobnym artykule.

Ukończona w połowie grudnia stacja PKM Gdańsk Osowa.

Opinie (177) 2 zablokowane

  • 95% dotacji PO rządzące województwem przekazało do Gdanska (31)

    Teraz ochłapy rzucają Gdyni, gdy trzeba dotowac to PKM kilkudziesiecioma milionami rocznie a Gdańsk chciałby nie płacić wiekszosci

    • 95 83

    • Bez stacji na Kielnienskiej Kaszubi z zachodu będą nadal wyjeżdżać autami do środka Trojmiasta (6)

      • 19 2

      • Mam mieszkanie w Gdyni ale po latach gniecenia sie w bloku wyprowadzilem sie (5)

        Mam dom w Chwaszczynie, nazwiesz mnie Kaszubem?

        • 6 5

        • (3)

          Bo cie nie stać na Osową

          • 5 10

          • Bo was nie stać na dolny taras (2)

            • 4 2

            • (1)

              Tak dolny taras z betonowymi mrowiskami. 45m trzy pokoje. Śmiech na sali.

              • 3 3

              • Sa wieksze i duzo lepsze ze swietna infrastruktura i bardzo dobra komunikacja wokol

                i wlasnie na te (nie na stare zapyziale kamienice, czy bloki z wielkiej plyty) ciebie nie stac.

                Czytaj ze zrozumieniem.

                • 0 0

        • nie dorosłeś do bycia Kaszubem

          • 0 0

    • UM Gdynia jak zawsze na posterunku :) (5)

      • 33 19

      • (4)

        Ale że co? Gość pisze prawdę

        • 21 9

        • W Korei Płn władza tez prawdę pisze

          • 15 15

        • (2)

          Redakcja zmieniła układ wpisów. Post o UM Gdynia dotyczy oczywiście pierwszego postu o dotacjach PO.

          • 7 4

          • przybudzasz.....zmień płytę... (1)

            wymyśl coś nowego bo ten tekst o urzędzie jest oklepany.

            • 3 2

            • najbardziej oklepane "ojcze nasz" a ty klepiesz je wciąż i wciąż.

              • 0 0

    • (7)

      a nie pomyślałeś zapewne ze Twój ulubiony prezydent nie chciał połączenia Gdyni z lotniskiem. To połączenie podważało rzekomą potrzebę budowy lotniska w Kosakowie. Podziękuj szczurkowi. To on przyczynił się bezpośrednio do braku tych peronów.

      • 32 29

      • Nie chciał? Źródło poproszę...

        • 17 9

      • (4)

        Hahahaha co za bzdury. Miałam praktyki w GOMie i wiem co robili, a szczególnie dwie osoby, aby odciąć Gdynię od PKM bo bali się pociągnięcia linii do Pogórza, a dalej do Kosakowa. To było jeszcze przed całą aferą z nieuruchomieniem lotniska.
        Dodam, że mieszkam w Gdańsku, chociaż to nie powinno mieć znaczenia.

        • 30 12

        • Miałaś praktyki w Gomie, a ja myślałam że w Nordzie (1)

          albo na Nowogrodzkiej w Warszawie. Ale skoro miałaś w Gomie zapytamy w ramach dostępu do info publicznej o listę praktykantek i wtedy się okaże.

          • 10 25

          • Oczywiście. Zaraz twój wódz Jarosław poprosi o listę i zlikwiduje staże.

            • 13 2

        • (1)

          Ha, ha, praktykant gumowe ucho. A tak na serio, to na miejscu Wydziału PR UM Gdynia za tak dziecinny wpis nie zapłaciłbym Ci ani grosza :-)

          • 11 16

          • Możecie sobie pisać co chcecie :) ja napisałam prawdę :) wiec wiem dość dobrze co się działo w tej sprawie w GOMie

            • 14 5

      • Olo jak zwykle i przez cały dzień publikuje te głupie wynurzenia.

        • 3 4

    • na innych forach podpisujesz się kochanka dorna

      • 8 10

    • Teraz to już nawet Gdańsk nic nie dostanie. Ale niestety masz sporo racji. I nie chodzi tylko o Gdynię, ale ponad sto innych gmin, które czekają na kasę.

      • 16 5

    • Jak w latach 40-tych odbudowano (1)

      linię Gdynia-Kościerzyna, a z linii Wrzeszcz-Stara Piła zabierano tory to też pisałeś listy że to niesprawiedliwe?

      • 10 11

      • 40-tych? Super..... ale ta linia powstała w latach 30-tych gdy budowano Gdynię a Gdańsk był niemiecki.

        To mówisz że w czasie wojny i po niej zabierano tory z Gdańska na linię która już od dekady funkcjonowała - fascynujące. A co na to Twój lekarz?

        • 9 2

    • Po co wypisujesz takie brednie? (2)

      Nie masz zielonego pojęcia o czym mówisz.

      Dotacje na przewozy a dotacje na inwestycje to zupełnie różne pieniądze. Tak samo województwo dotuje przewozy do Kartuz, jak i do Gdyni. Dokładnie tak samo.

      Cały problem tkwił w inwestycjach. Gdańsk, choć baaaardzo niechętnie, ale jednak ruszył tyłek i wybudował infrastrukturę towarzyszącą przystankom PKM na swoim terenie. Dzięki temu gdańszczanie maja gdzie wsiadać i wysiadać z pociągów. Gdynia nie robiła nic, tylko warcholiła jakby jej ktoś chciał cnotę odebrać. Teraz jednak, gdy kolej jeździ, w końcu zdecydowała się zaangażować w sprawę naprawdę, a nie tylko opowiadając PR-owe bajki dla przygłupich wyborców. Stąd te 4,5 mln na stole. Szkoda tylko, że tak późno. No ale za to dziękujcie swoim władzom.

      • 16 8

      • Ehhh Gdańsk miał od poczatku zagwarantowaną kase z województwa na przystanki. (1)

        Gdynię olano - miała sama sobie zbudować. Oba miasta miały dodatkowo zrobić dojazdy i parkingi wokół przystanków. Taka to "metropolia" że kasę dostaje TYLKO ten większy.

        • 11 8

        • Tak, Gdynia miała sama sobie zbudować.

          I podobnie jak Gdańsk, też miała dostać dotację na infrastrukturę towarzyszącą, ale nic nie zrobiła w tym kierunku. Nie przygotowała zadań i nie złożyła wniosków. Słyszałeś może o tym, że wniosek Gdyni o dotację został odrzucony przez województwo? Nie słyszałeś, bo takiego wniosku nie było. Więc do kogo te pretensje???

          • 5 2

    • matołku ( bez podpisu ) - myslenie perspektywiczne ! (1)

      .. sie kłania !!! - za kilka - a nawet kilkanaście LAT !! ta kolej będzie jedną z głównych "żył " komunikacyjnych .... przy nowych osiedlach co powstaną wzdłóz niej i nie tylko ! - zobacz sobie co sie stalo z obwodnicą Trojmiasta.... teraz to po prostu trasa szybkiego ruchu już prawie środku miasta.! a jak ją budowano to była szosa w szczerym polu !! siema

      • 6 0

      • jakie osiedla powstaną w Gdyni przy trasie PKM??

        Wielki Kack II; Nowe Karwiny 3; Mały Kack Rezerwat; Dzielnica Stadion-Galeria

        • 0 0

    • Warto przypomniec o terenach jakie za 1zl przekazal Gdansk pod PKM

      tereny te wg roznych wycen to ok 80-100mln zlotych + koniecznosc duzych zmian (nie zawsze dla samych Gdanszczan korzystnych) w planach - np. Nowa Abrahama z torami tramwajowymi bylaby bardziej przyjazna mieszkancom Poludnia, "Moreny" i Jasienia niz PKM w kwestii dojazdu do Wrzeszcza / Oliwy.

      • 0 0

  • Panie redaktorze jest pan zdolnym dziennikarzem? (11)

    jeżeli tak to czytelnicy chętnie przeczytają rzetelny artykuł ile osób skorzystało od 1 września do 31 grudnia pasażerów tak kolej.
    proszę nie uwzględniać dnia inauguracyjnego - dziękujemy

    • 67 28

    • (4)

      Pewnie mają zakaz ujawniania kompromitujacych pkmke statystyk

      • 19 7

      • Tak jak biletow do ECS sprzedanych (3)

        • 11 4

        • (2)

          Lepsze ECS niż teatr szekspirowski

          • 7 5

          • Mam wrażenie, że jednak więcej kasy z biletów ma ten teatr niż ECS (1)

            ale w Gdańsku z tymi mediami nie ma szans sie dowiedzieć dokładnych danych... mimo, że to publiczne pieniądze, ale chronią te dane jak wyciagi z kart kredytowych u Sowy&Przyjaciół

            • 3 3

            • Czy "stara" SKM co roku nie publikuje takich danych?

              Nie sadze, aby w przypadku PKM mialo byc inaczej. Publikacja danych kazdego dnia (szczegolnie przez pierwsze 2-3 miesiace, gdzie rozklad byl sila wepchniety, a caly projekt dzialal na cwierc gwizdka - brak polaczenia do Gdyni i Koscierzyny, brak wspolnego biletu metropolitarnego, brak biletomatow itp. itd.) nie dawaloby zadnego obrazu.

              Po roku mozna wyciagac pierwsze wnioski. Ostateczne wnioski to melodia dalszej przyszlosci.

              • 0 0

    • Obserwuje te pociagi (1)

      W roznych godzinach. One naprawde woza powietrze!!!

      • 10 13

      • a to dziwne

        bo ja też i zawsze widzę pełne, a w godzinach szczytu nawet przepełnione...

        • 0 0

    • To kwestia rozkładu jazdy, o którym decyduje PLK, a nie województwo. (2)

      Siatka połączeń z Gdańska Głównego jest g*wniana, dlatego ludzie wybierają autobus. Ot i wszystko. Do tego dochodzą problemy z biletem. Mimo wszystko, karta ZTM Gdańsk na całą sieć, i to na okaziciela, bardziej się opłaca niż imienny miesięczny SKM. Karta imienna jest jeszcze tańsza. Kolej jest znacznie uboższa jeśli chodzi o wybór celów i tras, więc może konkurować jedynie ceną, a z tym krucho. Gdy tzw. menedżment nabierze rozumu i wreszcie zrobi coś dla pasażerów, wtedy to się zmieni, bo kolej, tramwaje, autobusy i trolejbusy zaczną działać w jednym systemie, także jeśli chodzi o opłaty. Ale do tego trzeba ludzi o szerokich horyzontach. I u przewoźnika, i u jego właścicieli, i u organizatora przewozów, i u włodarzy wszystkich gmin, które powinna obejmować jedna wspólna karta biletowa. Warto przyjrzeć się choćby Poznaniowi, gdzie w tramwajach są czytniki kart prepaidowych. Kartę sczytuje się wsiadając i wysiadając, a z jej stanu potrącana jest kwota odpowiadająca faktycznie wykonanej usłudze przewozowej. Poznań jakoś może, u nas chocholi taniec i niemoc okrutna...

      • 7 1

      • menedzment sie ogarnie (1)

        • 0 0

        • ha ha

          • 0 0

    • PKM nie ma sensu bez Gdyni

      • 1 0

  • Niech wszyscy buduja tylko nie Invest Komfort (2)

    Zbyt dużo problemów na ich osiedlach.

    • 39 8

    • (1)

      invest komfort jest deweloperem a nie generalnym wykonawcą

      • 9 4

      • Tak naprawde?

        Invest Komfort nigdy nie byl deweloperem a jest tylko zwyklym posrednikiem.Oszukuja ludzi, lapia frajerow i nie placa wykonawcom.Maja pelno problemow i klopotow.

        • 7 3

  • Ja chcę szarą kostkę brukową! (2)

    Ona odróżnia Gdynię od Gdańska. Gdynia szarą kostką stoi.

    • 34 28

    • alez wy jestescie tepi na tych forach ) (1)

      co jeden to wiekszy psychol )))) skad wy sie bierzcie ? ) z jakiegos zakladu specjalnego ? ))

      • 9 4

      • podobno płacą 2 zł za hejtowanie w sieci :)

        • 6 2

  • Chory system (7)

    Ten system trzeba zmienić. Dlaczego projektu nie wykonuje ta sama firma co projektowała poprzednie przystanki? To teraz będzie robić projekt jakaś inna firma i zrobi "po swojemu" i nowe przystanki będą się różnić od istniejących? Chory system.

    • 66 15

    • (3)

      Lepiej niech nie robi tego osoba/firma odpowiedzialna za estetykę Gdyni...

      • 11 6

      • dlaczego nie????może zrobić bo Gdynia jest piękna (2)

        ważne żeby taka osoba z Gdańska tego nie robiła.

        • 3 8

        • Czerwona blacha w Gdyni, od gdańska eksportowa estetyka projektowa :))))) (1)

          Przystanki muszą wpisywać się kolorystycznie i modernistycznie w gdyński krajobraz.

          Mam nadzieję, zze wygra przetarg kreatywna i doświadczona firma, a nie offsetowo powtarzająca pewien element, który do Gdyni nie przystaje. A już porażką byłoby zatrudnić do tego swojaków ?

          Życzę powodzenia.

          • 0 0

          • Modernizm na Karwinach?

            • 0 0

    • Dżizas...

      Przecież tu nie chodzi o koncepcję architektoniczną (czyli jak ma wyglądać, jakie kolory itp) tylko o projekt budowlany i wykonawczy - czyli konstrukcja, zbrojenia żelbetowe itp. itd. Taki projekt powstaje pod konkretne wytyczne a nie od zera.

      • 11 2

    • PiS (1)

      Zmiana władzy - uniewazniamy wszystko co zostało wcześniej zaplanowane. wizualizacje gdy dopiero przetarg ma być ustalany? Tak, ktoś wcześniej już jeden przetarg wygrał, zrobił kilka przystanków i miał zrobić reszte a ponieważ kto wygrał decydowali "ludzie PO" to teraz ze wzgledu na "zwalczanie ukladu" trzeba wybulić kase na nowy przetarg. Przy okazji swoi ludzie zarobia - proste.

      • 2 3

      • zapomniałeś leków

        • 0 0

  • Widać w Gdyni lubią wszystko dublować (8)

    Najpierw drugie lotnisko a teraz drugi przystanek prawie w tym samym miejscu, rozumiem, że z przystanku SKM Redłowo było za daleko na stadion.

    • 35 80

    • Bo po co ludziom ułatwić przejście z PKM do SKM w jednym miejscu

      • 9 10

    • (1)

      Ale PKM-ką nie dojedziesz do stacji SKM Redłowo

      • 28 1

      • Nie znasz się... on wie lepiej i zaszczycił nas swoim brakiem wiedzy na ten temat.

        • 13 1

    • (1)

      Widać też że są ludzie którzy lubią komentować na siłę zamiast spojrzeć na mapę. Żeby PKMka mogła stanąć w Redłowie to trzeba by wykosić pół Małego Kacka i zbudować tam nowe torowisko. Koszt większy niż cała inwestycja do tej pory i bez sensu bo można się będzie przesiąść na Wzgórzu, jeden przystanek dalej.

      • 16 1

      • W pewnej przyszlosci

        poki co niestety na Wzgorzu nie bedzie przystanku.

        • 0 0

    • Nie znam się a się wypowiem

      typowy koziołek matołek

      • 7 2

    • gdzie Rzym a gdzie Krym? (1)

      Przecież to dwie inne linie kolejowe SKM Gdynia Redłowo jest między ul Droga Gdyńska i Al. Zwycięstwa a linia na Kościerzynę między ul. Luzycką a Olimpijską

      • 3 0

      • gdzie Rzym [przecinek] a gdzie Krym?

        Przecież to dwie inne linie kolejowe {dwukropek lub myślnik] SKM Gdynia Redłowo jest między ul Droga Gdyńska i Al. Zwycięstwa a linia na Kościerzynę między ul. Luzycką a Olimpijską

        Sporo błędów jak na tak krótką wypowiedź.

        • 0 0

  • Przez ten bombel na trasie nie bede mogla s tego korzystac ja tzreba!

    • 3 16

  • Przystanki na pustkowiu jak w Gdańsku (4)

    • 11 71

    • (3)

      Na jakim pustkowiu? Czy wiesz, gdzie będzie stacja Karwiny?

      • 39 1

      • dla przeciętnego gdańszczanina cala Gdynia to pustkowie :) (2)

        • 11 3

        • Gdańszczanie to w ogóle nie odnajdują się w terenie, jeśli nie są w swoim mieście.

          • 3 2

        • raczej Pustki...

          Cisowskie

          • 2 1

  • Oj, tak... (1)

    Już widzę, jak zrealizują projekt do końca roku...

    • 29 6

    • Przecież nie tego.

      No, chyba że rząd pojedzie znowu na skargę do KE, że perony są "nieuczciwą konkurencją dla Gdańska, finansowaną z pieniędzy publicznych".

      • 4 4

  • Pogórze, Obluze, Oksywie (16)

    A kiedy SKM, PKM czy inne Intercity dotrze do dzielnic północnych w Gdyni? Już dziś są tam gigantyczne korki codziennie, a tory choć gotowe... Służą tylko pociągom towarowym. Może zająłby się ktoś tym tematem?

    • 111 6

    • Proponuję wejść do wagonu towarowego (1)

      (najlepiej pustej węglarki np. eaos) i czekać na zielone światło ;)

      • 12 16

      • To jeden ze środków komunikacji miejskiej w Gdyni?

        • 11 12

    • przecież UM Gdynia ogłosił miasto kraina szczesliwosci, a wszyscy mieszkańcy w ankietach sa zadowoleni (4)

      dlatego nie siej fermentu, jest super i tyle

      • 22 9

      • (3)

        Tak, to zdrajca pracujący na rzecz Gdańska (albi Horały). W Gdyni nie ma ludzi niezadowolonych! W Gdyni jest wszystko, czego dusza pragnie do szczęścia!

        • 10 7

        • (2)

          Mój kolega, który jest znajomym Horały i czlonkiem pis hejtuje w necie na Gdynię i dostaje wynagrodzenie (ale małe ). Mieszka na Obluzu.

          • 8 6

          • (1)

            tzn sieje ferment ;)?

            • 7 0

            • ten co sieje ferment ;) też hejtuje, ale ja mam na myśli realnego gościa spoza rady ;)

              • 1 0

    • Te korki tworzą w głównej mierze ludzie z Kosakowa. A linia do Kosakowa nie podobała się co niektórym.... wtajemniczeni wiedzą o co chodzi :)

      • 16 1

    • (4)

      Dopóki Ty i Tobie podobni będą głosować na Wojciecha i jego klikę - nigdy nie doczekasz się takiego połączenia.

      • 14 9

      • Nie osmieszaj się :)

        • 5 5

      • (2)

        To ja wolę nie mieć połączenia niż miec partyjniakow z PO-PiSu w gdyńskich władzach

        • 11 6

        • Głupota bywa nieograniczona :-) (1)

          • 4 4

          • głupota

            głupota jest zbiorem nieograniczonym, ani z góry, ani z dołu

            • 0 0

    • jak ta linia powstanie, to Gdynia będzie bardziej do przodu od Gdańska (2)

      który to sprzedał deweloperom rezerwę terenową na południu miasta. Mieszkańcy teraz się dziwią, że mimo wybudowanych linii tramwajowych przejazd przez Trójmiasto zajmuje tak dużo czasu - no cóż geografii się nie oszuka...

      Dla nowych dzielnic na południu Gdańska właściwie nie ma ratunku - komunikacyjnie są i będą poza Trójmiastem. Mieszkańcy Oksywia,Obłuża czy Kosakowa mają jeszcze szansę podłączyć się pod Trójmiasto.

      • 10 5

      • Nie do konca prawda (1)

        Beda daleko, jak np. ludzie z Gdynia Stocznia, ale mozna pociagnac SKM do Oruni, a stamtad odbic na zachod i pojsc szlakiem dawniej planowanej "poludniowej SKM".

        Taka linia wlaczalaby sie w aktualna PKM w okolicach Jasienia. Wzdluz takiej linii kolejowej powinny prostopadle dojezdzac do niej trwamwaje od wschodu i polnocy oraz autobusy / samochody od poludnia.

        • 0 0

        • dadatkowo

          kazda dwupasmowka 1+buspas w strone dolnego tarasu i odpowiednio pojemne parkingi park&ride.

          platny wjazd do miasta samochodom z niegdanskimi blachami i duzo wiecej stref platnego parkowania.

          odpowiednio skomponowana oferta biletow na komunikacje publiczna obejmujaca SKM, PKM, trawaje, autobusy, trolejbusy i - uwaga - rowery publiczne.

          Z grubsza sa to rozwiazania zaimplementowane np. w Londynie, gdzie glownie komunikacje oparto o kolej (naziemna i podziemna, ktorej wcale nie ma az tak wiele - i dobrze, bo metro jest drogie w budowie i utrzymaniu, a przy tym niebezpieczne i nieprzyjemne - kto korzystal przez jakis czas codziennie wie, co mam na mysli).

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane