• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na projekt nowego wiaduktu Biskupia Górka

Maciej Naskręt
29 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Wiadukt na wjeździe do centrum Gdańska w końcu doczeka się przebudowy.


Wiadukt Biskupia Górka skończy niebawem 50 lat. Przez cały ten czas nie doczekał się gruntownego remontu, dlatego jego los jest przesądzony. Zostanie rozebrany, a jego budowa od podstaw pochłonie nawet 130 mln zł.



Który element planowanego Wiaduktu Biskupia Górka jest najważniejszy?

Ruszył przetarg ograniczony na opracowanie dokumentacji projektowej nowego wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska w ciągu Traktu św. Wojciecha.

Wykonawca zostanie wyłoniony w dwuetapowym postępowaniu. W pierwszej fazie inwestor, czyli Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, zbada wnioski firm gotowych opracować dokumentację. Do drugiego etapu zostaną zaproszeni ci projektanci, którzy spełniają wymogi określone w przetargu. Wtedy też biura będą miały 30 dni na przesłanie oferty cenowej.

O wyborze wykonawcy zdecyduje najniższa cena. - Biuro projektowe będzie miało rok na przygotowanie dokumentacji - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Pewnym jest, że na nowym obiekcie ruch w przeciwnych kierunkach będzie odseparowany - będą dwa równoległe przęsła i tym samym dwie jezdnie. Nie będzie, tak jak dotychczas, jednej jezdni z czterema pasami - po dwa w każdą stronę.

- Przemawia za tym zdrowy rozsądek. Jeśli będzie potrzeba wyremontować w przyszłości którykolwiek z planowanych obiektów, będzie można go wyłączyć. Samochody pojadą sąsiednią nitką - mówi Kotłowski.

Gdańsk na dokumentację projektową przeznaczył w budżecie ok. 2,5 mln zł. Natomiast na roboty budowlane potrzeba znacznie więcej: wstępne szacunki zakładają 120-130 mln zł.

Co ważne, planowana budowa wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha będzie prowadzona bez wyłączania ruchu. Najpierw wykonawca zbuduje wiadukt kilka metrów na północ od starego obiektu. Po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przerzucony zostanie na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót rozebrany ma być stary obiekt, na którego miejscu budowany będzie nowy wiadukt.

Projekt nowego obiektu ma uwzględniać także dogodny dojazd do parkingu przy ul. Okopowej, z którego korzystają pracownicy i klienci Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Wojewódzkiego. Jest to o tyle ważne, że obie placówki planują tam budowę dwukondygnacyjnego podziemnego parkingu.

Obecny Wiadukt Biskupia Górka jest w fatalnym stanie. Przypominają o tym choćby znaki, które są ustawione przed wjazdem. Nie mogą tam poruszać się pojazdy o masie całkowitej wyższej niż 30 ton. Dla podobnych obiektów inżynierskich ograniczenie zwykle wynosi 50 ton. Ponadto wprowadzono dopuszczalną prędkość dla pojazdów ciężarowych, która wynosi 30 km/h. Spowodowane jest to słabym zabezpieczeniem - barierami energochłonnymi, które mogłyby zawieść w czasie zdarzenia z udziałem właśnie ciężarówki.

Okazuje się jednak, że wiadukt Biskupia Górka zużywa się nieco wolniej, niż sądzono jeszcze pięć lat temu - wykazały to wstępne badania jego stanu. Skąd ta zmiana? - Od momentu otwarcia Południowej Obwodnica Gdańska w 2012 r. porusza się nim zdecydowanie mniej ciężkich samochodów - mówi Kotłowski.

Pod wiaduktem wiedzie dwutorowa linia kolejowa. Ograniczona przestrzeń między przyczółkami mocno zużytego obiektu uniemożliwia zmieszczenie kolejnych torów. Rozebranie starego i budowa nowego wiaduktu mają zapewnić więcej miejsca, dzięki czemu w przyszłości będzie można przedłużyć linię kolejową nr 250 SKM z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem budowy stacji Gdańsk Śródmieście linia kolejowa nr 250 ma się kończyć przed wiaduktem Biskupia Górka.

Miejsca

Opinie (108) 3 zablokowane

  • 30 kilometrów na godzinę z powodu barier, a to się uśmiałem (9)

    autobusy przegubowe wyładowane po sufit jeżdżą tamtędy setką w stronę Pruszcza. Wystarczyłoby, żeby kierowcy omsknęła się ręka a mielibyśmy 3 dni żałoby, pytania jak to się mogło stać, dyskusję o zwiększeniu bezpieczeństwa.

    • 86 45

    • (7)

      zdaje się ze nie wiesz co piszesz.Autobusy maja zalozona blokadę,wiec te twoje 100 km/h to potraktuje jako bajke przed snem dla dziecka

      • 33 8

      • a najlepsze jest to że az tyle plusow czub nazbieral. (4)

        • 19 6

        • (1)

          Napisał prawdę, to nazbierał.

          • 7 17

          • w tym kraju wielu zbiera plusy za "własną prawdę"

            • 14 4

        • moze "100km/h" oznaczalo - "duzo wiecej niz 30kmph". (1)

          Czy naprawde ludzie dzisiaj sa na tyle ograniczeni, aby nie zrozumiec pewnych metafor...

          Czytaliscie kiedys cokolwiek, nie mowiac o poezji?

          • 20 8

          • bo oni mają założone blokady, jak te autobusy

            • 22 1

      • Tak. Wszystkie autobusy jeżdżą maksymalnie 30 km/h. Wszyscy to wiedzą.

        • 10 5

      • Zdaje się że sam nie wiesz co piszesz!

        Nawet Polskibus potrafi jechać 110 i to nie zgórki ani z wiatrem. Stare trupy z pruszcza tczewa czy innych Pszczółek jadą tamtą trasą 100 aż się pruchno sypie.

        • 13 1

    • Ja tam nie widzę ograniczenia prędkości do 30km/h. Jedynie ograniczenie dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 30 ton.

      • 1 0

  • (12)

    Bob budowniczy aktywny przed wyborami

    • 130 25

    • Piecewska na Morenie czeka na remont ! (3)

      • 31 12

      • (2)

        Piecewską wyremontują podczas budowy linii tramwajowej
        Ale Sobieskiego woła o pomstę do nieba !!!!!!!

        Kiedy remont Sobieskiego ??????????????????????

        • 17 8

        • Piecewskiej nie wyremontują teraz, no chyba że mieszkańcy zablokują w ramach protestu przejazd

          • 11 6

        • Myślę, że jakbyś postawił jeszcze z dwa znaki zapytania

          to premier przyleciałby śmigłowcem i przekazał adamowiczowi miliony na szybką przebudowę ulicy

          • 20 1

    • niektórzy wszędzie widzą wybory (5)

      "bob buduje bo niedlugo wybory"
      "bob buduje bo za rok wybory"
      "bob buduje bo za 2 lata wybory"
      "bob buduje bo za 3 lata wybory"
      "bob buduje bo za 4 lata wybory"
      czas płynie i tylko okres czasu zmienia się w komentarzach

      • 21 11

      • (4)

        Bob miał wybudować 150 rzeczy np. miał być przystanek SKM śródmieście na Euro 2012, a zostają tylko zapowiedzi, zapowiedzi, zapowiedzi

        najwięcej zapowiedzi o inwestycjach jest oczywiście.... przed wyborami

        • 15 14

        • typowy dureń z budyniem zamiast mózgu (1)

          przystanku śródmieście nie buduje miasto palaczu opon

          • 21 5

          • i co z tego, gdy...

            to właśnie budyń w mediach obiecywał, chwalił się inwestycjami innych podmiotów, robił sobie zdjęcia np. z otwarcia POG, która była inwestycją GDDKiA a nie Miasta. Jak wrócisz do artykułów z lat 2008-2012, to przeczytasz wiele "ciekawych" tekstów w których są obiecywane inwestycje rodem z Dubaju...

            • 3 0

        • no tak, to skoro mial byc na Euro i sie nie udalo, to nie budujmy (1)

          Zdecydowanie - jak ma byc pozniej niz pierwotnie zalozono, to juz nie warto.

          Foch.

          • 11 3

          • tylko władza mówi: się nie udało

            i dalej najlepsi, najszybsi... a że się nie udaje to co z tego

            tłuszcza ma siedzieć cicho

            • 3 4

    • Pewnie z wiosenną rundą zacznie też lansowac się na meczach Lechii (1)

      Wszak kilka tysięcy kibiców i kiboli to łakomy kąsek wyborczy. Z inwestycjami na szczęście jest lepiej niż 10 lat temu, ale pociąg do bajek i fantazji, na szczęście w mniejszej skali, nadal u Boba siedzi.

      • 7 6

      • Nie bob a budyn.Budyń zwsze wygrywał dzieki kryminsłowi i kibolom

        To proste przrgonić mumina budynia i po kłopoce.Ruszcie d... to ani kryminał ani kibole budyniowi nie pomogą

        • 0 9

  • A doczekamy się kiedyś dbającej o swoich obywateli władzy? (3)

    • 85 14

    • Władza z definicji (2)

      nie dba o obywateli. Gdyby dbała, to nie była by władzą, tylko organizacją charytatywną :) Rząd jest po to, żeby na nas pasożytować w zamian za dostarczanie nam namiastki publicznych usług (bezpieczeństwo, zdrowie, drogi itd.). Dostajemy te usługi w możliwie minimalnej jakości, bo konkurencja jest bardzo ograniczona - niewielu decyduje się wyjechać za granicę.

      • 8 6

      • dokladnie

        • 0 5

      • boś debil

        • 0 4

  • Nareszcie... (2)

    ....coś nowego

    • 31 5

    • te ceny w pl to jest chore dosłownie

      • 6 3

    • Koło się zamyka

      Obiecanki cacanki jak przed każdymi wyborami a po wyborach znowu bedzie nic z tego bo to bo tamto:)

      • 2 5

  • Wypadałoby....

    Koniecznie wypadałoby przeprowadzić gruntowny remont od podstaw.
    Poniżej nowe a wyżej stare ? byłoby coś nie tak....

    • 12 10

  • (1)

    A droga rowerowa na nim będzie ,bo znowu o tym zapomniano

    • 48 44

    • Spoko

      Droga rowerowa na pewno będzie, bo musi być zapewniony dojazd rowerem do stacji Gdańsk-Śródmieście.

      • 5 4

  • Dla mieszkanców czy dla siebie:) (1)

    Kluczem jest dogodny dojazd do urzędów. I wybory:)

    • 72 14

    • lipa

      dla mieszkanców Biskupiej Górki czy zaroslaka i tak to nic nie zmieni nadal bedzie to zapomniana dzielnica przez władze odcieta pieknym wiaduktem .
      Ludzie sie nie licza tylko głosy jak zawsze przed zmianą warty.

      • 4 0

  • wiadukt

    Ale będą korki.....masakra

    • 37 12

  • (3)

    Najniższa cena najważniejsza.... I znów będą przekręty, oszukiwanie na materiałach i reklamacje po miesiącu użytkowania....

    • 56 15

    • podaj zatem liste konkretnych zasad?

      Od razu mowie: "ma byc dobrze" lub "solidne wykoanie" nie jest zadnym parametrem.

      • 9 1

    • Nie martw się o innych

      A której inwestycji w Gdańsku to się zdarzyło? A jeśli myślisz o autostradach, to dam radę: za resztę Polski się nie martw, bo resztę Polski mało Gdańsk obchodzi. Z Gdyni jesteś?

      • 6 0

    • Najniższa cena ma dotyczyć projektu a nie budowy. Czytamy ze zrozumieniem?

      • 2 1

  • zrobić tunel zamiast wiaduktu bo to przeżytek (4)

    • 31 33

    • a kto Ci tak powiedzial?

      • 7 4

    • Podoba mi się! (1)

      Mamy przecież bormaszynę do tunelu pod Wisłą, to ją dalej wykorzystać! A najlepiej powiercić pod Gdańskiem całą sieć tuneli, z głównym do Malborka w pierwszej kolejności!

      • 10 2

      • Nie ograniczajmy się. Tunel z Gdańska połączyć z tym pod kanałem La Manche.

        • 8 2

    • Do humanisty

      Kolego, ty w ogóle kojarzysz to miejsce?! Tunel pod fosą?!

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane