• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa kładki na Ołowiankę

Maciej Naskręt
12 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.

Budowa kładki na Oławiankęzobacz na mapie Gdańska powinna ruszyć w poniedziałek 11 lipca, choć do południa na budowie niewiele się działo. Monitorujemy działania wykonawcy - uspokaja inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Kładka na Ołowiankę:

"Aby ułatwić przejście z Długiego Pobrzeża na Ołowiankę, wybudowana zostanie ruchoma kładka, podnoszona wtedy, gdy przez Motławę przepływać będą większe statki pasażerskie i jachty. Pieniądze na projekt wyasygnowało miasto. Oddanie kładki do użytku przewidziane jest w 2004 roku. Kładka stanie się integralną częścią zespołu gdańskich zwodzonych mostów, które będą stopniowo odtwarzane." - pisała Katarzyna Korczak w artykule Rośnie centrum na Ołowiance. Opublikowaliśmy go 31 stycznia 2003 r. i był to pierwszy tekst w portalu Trojmiasto.pl, w którym wspomniano o budowie kładki na Ołowiankę.

Dopiero po ponad 13 latach tamte słowa zaczynają się spełniać. Nawet jeśli wbrew zapewnieniom sprzed kilku dni, 11 lipca plac budowy kładki nie tętnił jeszcze życiem, to i tak można powiedzieć: "doczekaliśmy się" (choć zapewne nie wszyscy tak powiedzą, bo przeciwników kładki także jest niemało).

Bo dla kogoś, kto od lat kibicuje budowie kładki na Ołowiankę, opóźnienie o kilka dni to nie problem. Tym bardziej, że przetrwał już trwające lata odkładanie ogłoszenia konkursu architektonicznego na jej projekt, przeciągające się negocjacje ze zwycięzcą konkursu, wielomiesięczne prace nad projektem technicznym kładki, a następnie przetarg na jej budowę. Teraz, gdy budowa kładki ma się zakończyć w ciągu roku, wielu już pewnie widzi tę przeprawę w wyobraźni.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła przetarg na budowę kładki wiosną. Umowa z  firmą Intercor z Zawiercia, która postawi przeprawę, została podpisana 13 maja. Teren budowy został jej przekazany 24 maja, co zazwyczaj uznaje się za rozpoczęcie budowy. W poniedziałek, 11 lipca, miało się rozpocząć palowanie nabrzeży.

Ale podczas wizyty na placu budowy zobaczyliśmy tylko kilka kontenerów, dojazd ułożony z płyt betonowych i ogrodzenie. Niewiele jak na 1,5 miesiąca prac.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję uspokajają.

- Inwestycja nie będzie przebiegała tak spektakularnie, jak mogłoby się wydawać. Większość prac montażowych zostanie wykonanych poza placem budowy. Główny fragment kładki, czyli jej przęsło, przypłynie na barce - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Władze DRMG zapewniają, że inwestycja idzie zgodnie z planem, nie ma żadnych opóźnień i powinna być gotowa pod koniec maja 2017 r.

- Monitorujemy poczynania wykonawcy. Kończą się tam formalne ustalenia co do zajęcia terenów. Przypomnę, że ich część należy do Filharmonii Bałtyckiej i Urzędu Morskiego w Gdyni - mówi Bartosiewicz.
Prace na nabrzeżu przy ul. Wartkiej rozpoczną się dopiero we wrześniu. Po wykonaniu czterech podpór, montowane będą elementy konstrukcji kładki, które na plac budowy trafią na pontonach.

W pierwszej fazie budowy nie przewiduje się utrudnień w ruchu dla korzystających z toru wodnego na Motławie.

Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kładka uruchomi tereny wschodniego Śródmieścia

Budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę


Co zmieni otwarcie kładki na Ołowiankę?

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Miejsca

Opinie (118)

  • Budowniczy Budyń - budować, 10 lat opóźnienia macie!!! (2)

    Kładka uatrakcyjni teren i powstanie nowy szlak pieszy dla turystów i mieszkańców.

    • 97 66

    • to był plan 12-letni

      • 11 12

    • Szlak dla turystów?

      Chodzi o stację trafo na Na Stępce, hałdę koksu czy ogród botaniczny z perzem?

      • 6 2

  • a będzie na olowiance galeria. handlowa oczywiście, czy tylko hotele i hulal wiatr? (3)

    pinezka

    • 43 44

    • Będzie Biedronka

      • 15 4

    • ofkors że bedzie, taka amerykańska z strzelanką co tydzień

      • 1 5

    • Biedre dla Ciebie wybudują

      tani browar sobie kupisz

      • 6 4

  • oddanie kładki w 2004?. (4)

    • 39 26

    • (1)

      DRMG zapewnia, że inwestycja idzie zgodnie z planem ;)... od 2003?

      • 8 9

      • E tam... Popatrz na warszawskie metro

        Pierwsze plany powstały... w 1925 roku;)

        • 14 0

    • Trochę spóźnienia mają...ale to się zdarza

      • 2 2

    • Czytanie więcej niż tylko jednego zdania ze zrozumieniem

      "Oddanie kładki do użytku przewidziane jest w 2004 roku. Kładka stanie się integralną częścią zespołu gdańskich zwodzonych mostów, które będą stopniowo odtwarzane." - pisała Katarzyna Korczak w artykule Rośnie centrum na Ołowiance. Opublikowaliśmy go 31 stycznia 2003 r.

      Faktem jest, że mają trochę opóźnienia ;)

      • 13 3

  • Cieszę się, że kładka powstanie. (10)

    Wbrew opinii wielu niekwestionowanych autorytetów, uważam że kładka korzystnie wpłynie na zainteresowanie tą część miasta. Wizualnie nie jest zła. Jej otwieranie będzie atrakcją widowiskową. Być może przyczyni się do szybszego przywrócenia podobnej funkcji w pozostałych obiektach. Przynajmniej w Zielonym Moście. Miasto jest żywym organizmem do którego przkształceń mamy prawo. Odnosząc się z szacunkiem do dokonań naszych poprzedników mamy obowiązek tworzenia nowych rzeczy. Już kiedyś w historii, Gdańsk zastygł prawie na 200 lat w poczuciu, że wszystko co wspaniałe dla miasta już było.

    • 106 49

    • (9)

      Żeglarze kładce mówią stanowcze NIE!

      • 12 29

      • (2)

        Jestem wilkiem morskim i kladce mowie tak!

        • 19 5

        • (1)

          wyleniałes i raczej mazurzysz szuwarowobagiennie,
          niż pływasz morskim jachtem z konkretnym, nieskladanym masztem

          • 4 12

          • A to skoro taki jacht, to po co wplywac do centrum Gdanska?

            Poza tym, jesli plyniesz na kilka dni, to postanie nawet pol godziny i poczekanie na otworzenie kladki jest tak kosmicznym problemem?

            • 13 2

      • Żeglarzy jest mało a pieszych dużo (1)

        tyle w temacie...

        • 19 5

        • pieszych mniej niź furmanów
          sio sio

          • 1 6

      • żeglarze, kierowcy - ta sama hołota (3)

        odpala silnik i czuje się bogiem. A jak sam wysiądzie z pojazdu to ma pretensje, że go traktują tak samo

        • 10 5

        • (2)

          odpalanie silnika to raczej u motorowodniakow

          zeglarze miewają silnik, ale pomocniczy, nie plywamy w ślizgu, żeglarz na silniku jest jak samochodziarz na lawecie, byle za główki portu i silnik się odstawia a stawia cichy napęd

          • 7 1

          • (1)

            Każdy morski jach ma w tej chwili silnik pomocniczy.

            • 4 0

            • Nie kazdy

              • 2 0

  • Pytam jeszcze raz. (16)

    Budyń skąd ty masz na wszystko kasę? Ten nasz kosmonauta z Gdyni twierdzi że na nic nie ma pieniędzy i nic się nie da a u was wszystko idzie do przodu.

    • 93 26

    • (10)

      Pociesz sie tym, ze Gdansk jest tak przez lata zaniedbany, ze te wszystki inwestycje gina w balaganie. Potrzeba lat by Gdansk zaczal wygladac jak europejskie miasto.

      • 12 27

      • rusz d*psko (9)

        poza Gdańsk to zobaczysz jak wyglądają inne miasta. Nie jest to wcale taki świat przez różowe okulary

        • 13 9

        • (4)

          Bylem w weekend w Toruniu, wiem co pisze.

          • 4 13

          • Ciekawe bo ja również (3)

            Chyba że piszesz o ul. Szerokiej i okolicach Rynku Staromiejskiego. Wystarczy że przejdziesz 50 m i wejdziesz w Mostową, Mikołaja Kopernika czy Franciszkańską a zobaczysz coś czego w Gdańsku nie ma - walące się kamienice

            • 11 5

            • (2)

              Zobacze prawde historyczna i stara oryginalna zabudowe cos o co trudno w gda:)

              • 2 10

              • idz na Dolne Miasto, do Oliwy czy Wrzeszcza

                tez znajdziesz oryginalne kamienice ponad 100-letnie.

                W Srodmiesciu znalezc mozna tez kilka oryginalnych kamienic. Bylo wiecej - prawda. Warto jednak pamietac, ze wiele sposrod zburzonych w trakcie wojny kamienic stalo w miejscu wcale nie tak starych budynkow. W XIXw. wyburzano dosyc chetnie kolejne kamienice ze sredniowiecza.

                • 6 1

              • Tylko że Toruń miał szczęście.

                Zarówno niemiecki jak i rosyjski generał nie podjęli decyzji o zniszczeniu miasta. Gdańsk nie miał tego szczęścia a i tak co by nie mówić komuna postarała się odbudować w miarę rzetelnie

                • 7 0

        • (3)

          Gdansk to Radom polnocy.

          • 3 20

          • To określenie jest zarezerwowane dla Gdyni! (2)

            Gdynia Radomiem północy!
            A tak przy okazji: kiedy kładka z Muzeum Emigracji na Oksywie?

            • 11 1

            • a Sopot Sosnowcem (1)

              nieprzypadkowo jedno i drugie na "S"

              • 0 3

              • przecież Sopot to dzielnica Warszawy

                • 0 0

    • Ze strzyżenia mieszkańców. (2)

      Nie chciałbyś takich podwyżek w Gdyni jakie serwuje się w Gdańsku.

      • 22 15

      • (1)

        Nawet parkingi przy drogach publicznych mamy płatne 24/7 5zl za godz.
        Ludzie się cieszą z kładki a awanturują o opłaty za parking przy płazy. Tak, to są koszmarnych inwestycji. To nie Budyń za to płaci tylko my - Gdanszczanie!

        • 6 10

        • i ktos na nich parkuje?

          Jesli tak, to jest to cena rynkowa.

          Uwaga socjalisci - chcieliscie wolnego rynku to macie. Co z tego, ze ten parking bylby darmowy? Przeciez miejsc jest dokladnie tyle, co bylo.

          Teraz chociaz jak pojade to moge liczyc, ze bedzie jakies miejsce do zaparkowania, bo Janusz z Grazyna pojechali na jakas lokalna ulice zajmowac komus miejsce.

          • 10 2

    • W Gdyni kasa idzie na głupoty typu nieczynne lotnisko, muzeum emigracji itp (1)

      a później trzeba tylko dopłacać do tych "inwestycji" więc co roku pula się zmniejsza.

      Na samo PPNT potrafiło iść ponad 20 mln rocznie. Dla Gdyni to gigantyczna kwota

      • 17 2

      • W Gdansku kasa idzie na glupoty typu Ecs, deficytowy stadion, imprezy informujace o sortowaniu szkla, a odremontowanie kawalka ul. Lakowej nazywa sie wielka rewitalizacja, odmalowanie kilku elewacji na ul. Szerokiej-wielka zmiana estetyczno-przestrzenna; jaka marylin monroe, takie hollywood...

        • 3 13

  • brawo prez. Adamowicz dzięki to rewelacja (3)

    To rewolucja komunikacji pieszej dla centrum i grobli a przypominam że na długą był most zwodzony

    • 52 39

    • Za ten wpis podwyżka gwarantowana....i może wczasy w Bułgari? (1)

      • 15 10

      • nie pracuje dla prez. Adamowicza

        Poza tym nie raz krytycznie się wypowiadałem o rożnych inwestycjach dokończonych lub nie jak o szopce z basztą jacek bezmyślnie nieudostępnioną do zwiedzania...

        • 5 5

    • To może teraz będziesz pracował ?

      Kolega zawsze się przyda. Złote piaski Bułgarii to nie byle co...

      • 2 3

  • Wszystko cacy, tylko ten budynek sterowania kładką...

    ...wygląda jak maszyna krocząca z Gwiezdnych Wojen.

    • 48 8

  • (4)

    Nareszcie będzie normalne połączenie między brzegami Motławy zamiast ślepego zaułka, jakim jest Olowianka. Ludzie dochodzą do niej Szafarnia i potem nie bardzo wiedzą jak wrócić inną drogą, a każda w bok to obraz nędzy i rozpaczy.

    • 61 27

    • przecież trochę dalej jest tunel - nie trzeba się cofać (3)

      • 7 13

      • (1)

        gdzie?

        • 2 3

        • Tunel pod Motławą - Nowa Wałowa

          W przyszłości!

          • 2 1

      • Mosty i kładki w miastach przez które przepływają rzeki to norma. Po rozbudowie Młodego Miasta i zagospodarowaniu Polskiego Haka będzie potrzebne kolejne połączenie. Może już teraz należy przemyśleć rozwiązania biorąc pod uwagę tempo przetargów, prac projektowych i realizacyjnych.

        • 8 3

  • Obstawiam opóźnienie 15 miesięcy. (2)

    Miasto będzie również musiało dorzucić z 10 baniek żeby wykonawca nie zszedł z budowy.

    • 38 26

    • (1)

      a kary jak zwykle nie będą brane pod uwagę, tak jak kara za dziurawą fontannę przy ECS

      • 0 2

      • widzę , że obce jest pojęcie kary wśród urzędników

        • 0 1

  • (10)

    samą "kładkę" uważam za zbędną ale jak już budujecie to jakim cudem w środku sezonu?
    i czy dorzucają się okoliczni beneficjenci tej budowy? (np hotele?)

    • 35 42

    • Prywatyzacja zysków, uspołecznianie kosztów. (4)

      Gdański model współpracy urzędników z biznesmenami.

      • 16 11

      • rozumiem, ze hotele czy restauracje dzis bedace na Dlugiej (3)

        placa specjalny fundusz na utrzymanie tam chodnikow?

        Nie. Placa po prostu podatki. Podobnie jak firmy z drugiej strony brzegu. Jesli sie ich pojawi tam wiecej, inwestycja sie zwroci.

        • 5 3

        • (2)

          Kwestia w którym kraju płacą te podatki

          • 0 2

          • na pewno podatki lokalne placa w Bankoku... (1)

            • 2 0

            • a mało to firm zarejestrowanych ot choćby w Monako w celu uniknięcia płacenia podatków ?

              • 0 1

    • (1)

      Też jesteś zwolennikiem budowania w zimie i tylko w nocy ?

      • 13 6

      • Udało się z warszawskim Pałacem Błękitnym swego czasu, dałoby się i z kładką;)

        • 7 2

    • Cudem nad Motlawa

      • 4 0

    • (1)

      tam powinien być prom, nie kładka,
      właśnie obchodził by 15 lecie funkcjonowania

      • 6 10

      • Można dyskutować o 'nienachalnej' urodzie kładki,

        ale będzie praktyczniejszym rozwiązaniem niż ponad 30-letni prom spalinowy. Nie zawsze warto kopiować rozwiązania z przeszłości.

        • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane