• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła przebudowa torów dalekobieżych w Trójmieście za miliard złotych

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Ruszyły pierwsze prace torowe na linii dalekobieżnej w Trójmieście.



We wtorek ruszyła przebudowa torów dalekobieżnych w Trójmieście, za którą zapłaci miliard złotych spółka PKP PLK. Pierwsze utrudnienia w ruchu pociągów nastąpią już 1 czerwca.



Przebudowywana linia kolejowe E 65 relacji Gdynia - Warszawa. Przebudowywana linia kolejowe E 65 relacji Gdynia - Warszawa.
Na bocznicy przy stacji kolejowej Sopot zobacz na mapie Gdańska ruszyła największa inwestycja torowa na Pomorzu, obejmująca gruntowny remont linii dla pociągów dalekobieżnych. Przedsięwzięcie będzie prowadzone na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chyloni, który został podzielony dodatkowo z uwagi na organizację ruchu na Lokalne Centra Sterowania, tzw. LCS-y.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

Pierwsze utrudnienia pasażerowie napotkają już 1 czerwca tego roku. Zostanie wtedy na potrzeby przebudowy torowiska wprowadzony nowy rozkład jazdy pociągów (odbędzie się to w ramach ogólnopolskiej zmiany planu jazdy). Podróż na szczęście wtedy do stolicy z Trójmiasta nie powinna trwać dłużej niż siedem godzin. Kolejna zmiany w organizacji ruchu pociągów nastąpi 1 września.

Czy czas podróży - 2 godz. i 40 min. - z Trójmiasta do Warszawy zachęci pasażerów do jazdy pociągiem?

Gdy ruszyła przebudowa torów dalekobieżnych w Poznaniu przewoźnicy stracili niemal 40 proc. ruchu pasażerskiego. Podróżni wybrali inny środek lokomocji. Czy nie obawiacie się, że powielicie ten scenariusz w Trójmieście? - Owszem na czas przebudowy magistrali i utrudnień w ruchu kolejowym będzie zauważalny odpływ pasażerów, ale gdy linia będzie gotowa wiele osób zrezygnuje z podróży choćby samochodem i wsiądzie do pociągów, które pojadą w niespełna 3 godziny do stolicy - mówi Alina Giedryś Członek Zarządu PLK S.A. - Dyrektor ds. projektów unijnych.

Aktualnie, pomijając Trójmiasto, zaawansowane prace torowe trwają na LCS-ach: Tczew, Działdowo, Nasielsk i Ciechanów. Aby do Warszawy pojechać w 2 godziny i 43 minuty muszą być jeszcze zmodernizowane m.in. torowiska w ramach LCS Iława i LCS Malbork. Kiedy tam zobaczymy torowców? - Na tych odcinkach kolejowych trwa procedura przetargowa. Prawdopodobnie wykonawca zostanie wyłoniony w kwietniu tego roku - mówi Alina Giedryś.

Zdziwią się ci, którzy liczą, że zobaczą wagony na wzór woza Drzymały, zamieszkiwanych przez torowców. - Ze względu na długi okres prac wykonawcy będą wynajmować pokoje w hostelach i dawnych hotelach pracowniczych [m.in. w Gdyni Orłowie przyp. red.]. Tzw. betlejemki - wagony mieszkalne - pojawiają się w  miejscach, gdzie prace torowe trwają nie dłużej niż miesiąc - opowiada Leszek Lewiński - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Gdyby zestawić kolejowe przedsięwzięcie realizowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł można by zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wybudować trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony w Letnicy.

Na obszarze LCS Gdańsk o długości ok. 22 kilometrów miedzy Pruszczem Gdańskim i Gdańskiem Oliwa, nakładem ok. 589,33 mln zł brutto, zostaną wykonane następujące prace budowlane:

Miejsca, w których pojawią się przejścia podziemne dla pieszych pod magistralą na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których pojawią się przejścia podziemne dla pieszych pod magistralą na gdańskiej Oruni.
- zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 100 rozjazdów,
- modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 310 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 102 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 177 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 6 przepustów,
- budowa 5 i modernizacje 5 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
- modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.

Natomiast na obszarze LCS Gdynia o długości ok. 14,5 km linii kolejowej miedzy Gdańskiem Oliwa i Gdynia Chylonia, za kwotę 456,9 mln zł zostaną wykonane:

- zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 75 szt. rozjazdów,
- modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 214 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 94 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 107 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 13 przepustów,
- budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacje 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
- modernizacja 1 przejazdu w poziomie

Opinie (120) 4 zablokowane

  • I co z tego jak PKP nie kupi wagonów z tzw. wychylanym pudłem (8)

    Więc po remoncie pociągi będą jeździły max 160 km/h zamiast 200 km/h na prostych długich odcinkach.

    • 97 17

    • a czy tylko PKP mogą jeździć po tych torach? Będzie inny przewoźnik... (3)

      Kulczyx, Ździsiex, Ceske Drahy, Deutsche Bahn, Arriva...

      • 28 1

      • nie zamydlaj oczu innymi przewoźnikami... oni nie dostają dotacji od Państwa i UE (2)

        PKP dostała kasę na takie wyremontowanie torowisk aby mogły po nich jeździć szybkie pociagi ale PKP ich nie chce a kase już ma wiec mimo że mieli kase na normalne Pendolino to kupili te bez wychylnego pudła czyli w zasadzie nie różniące sie możliwościami niczym od pociagów które obecnie PKP już ma wiec po co wogóle je kupowali??? Ano po to by Unia sie nie czepiała.... a dlaczego PKP nie chce szybkich pociągów? bo to dodatkowy kłopot... jeśli na trasie jeżdżą składy z dużymi prędkościami to ruch musi być punktualny a PKP już teraz sobie nie radzi, gadają o trudniejszym serwisie wychylnego pudła - tak jeżdżę regularnie z trójmiasta do W-wy i od dwóch lat nie jechałem pełnosprawnym wagonem Intercity...ZAWSZE coś nie działa to co im sie dziwić jak już nie panują nad taborem a wiekszosć napraw tych wagonów robiona jest na odwal kawałkiem sklejki i krzywo wkręconą wielką śrubą

        • 25 3

        • (1)

          To co, bez dotacji nie można jeździć?

          • 2 0

          • tylko po co te dotacje?

            • 3 0

    • na prostych długich odcinkach wychylne pudło jest niepotrzebne, jeżeli chciałbyś zabłysnąć wiedzą...
      wychylne pudło zwiększa dopuszczalne prędkości na odcinkach krętych (w okolicach iławy)

      • 15 0

    • Niech nowy szef Lotu wykorzysta te tą lukę na rynku i będziemy latać do Wawy

      • 8 0

    • (1)

      To prędkość maksymalna jest zależna od wychylnego pudła? Ciekawa teoria.

      Poza tym jakich wagonów, wychylne pudło to mają składy zespolone!

      I tak, Intercity zamówi nowoczesne składy bez wychylnego pudła - spowoduje to, że do Wawy jechać będziemy... 17 minut dłużej!

      • 4 0

      • Prędkość dopuszczalna na szlakach jest zależna od wychylnego pudła, pociągi z wychylnym pudłem mogą pokonywać ciasne zakręty z większą prędkością od standardowych wagonów. Tym sposobem na krętych odcinkach (ale nie u nas) pociąg ze zwykłymi wagonami pojedzie 160, a z wychylnymi 200.

        • 0 0

  • uuuu (9)

    miliard za ok 50 kilometrowy odcinek? troche sporawo

    • 51 17

    • sporawo?

      przeciez najpierw muszą sie obłowić a co zostanie to pójdzie na jakiś tam remont.
      na filmiku widac jak paru gosci odkreca sruby ehhhh albo dla tv ten pokaz albo bedą tak jechac aż do wawy. Gdzie prawdziwy sprzet do wykonywania tego typu remontu ???

      • 7 12

    • WYSTARCZY

      PO ZAKOŃCZENIU BUDOWY KILKUNASTU NAJBARDZIEJ ZASŁUŻONYCH BĘDZIE MIAŁO ODPOWIEDNIE KONTA W BANKACH SZWAJCARSKICH.

      • 9 0

    • sporo ? to prawie po kosztach

      • 4 1

    • zrób taniej, będziesz bogaty

      • 7 0

    • To się przyjrzyj co tam ma być za tą kwotę realizowane.

      Poza tym to i tak taniej, niż budowa autostrady.

      • 7 1

    • te miliardy z nieba nie spadają (2)

      zapłacimy z budżetu (a wnuki spłacą) ważne że kolesie się nachapią, bo może jeszcze tylko do jesieni

      • 1 3

      • proponuje nic nie robić aż niech się zapadnie i tyle (1)

        • 6 0

        • Dokładnie, nikt się nie "nachapie" i wnuki nie będą musiały spłacać, nie będą też musiały jeździć pociągami bo nie będzie torów :)

          • 0 0

    • No jak to? Jeden wygra, zleci drugiemu, a ten jeszcze trzeciemu, który zrobi to za połowę kwoty przetargu i każdy zarobiony i zadowolony - czyli jak zwykle :)

      • 1 0

  • PKP to jak Poczta Polska - państwo w państwie (3)

    Żaden rząd od 1989r. nie potrafi doprowadzić tych firm państwowych do rzeczywistości. Klient jest zawsze na drugim miejscu zaraz po związkach zawodowych.

    • 80 4

    • A w firmach kurierskich pracują osoby, które nie zawsze czytać potrafią

      jak ci do domu nie przywiozą paczki to dylać np. do Straszyna musisz, ale przecież nikt tego nie bierze pod uwagę.O reklamacji zapomnij! Więc nie mów ,że Poczta Polska to państwo w państwie

      • 2 2

    • spółki (1)

      Nie masz racji, to nie jest firma panstwowa, panstwo ma tylko udział w tych spółkach, Spółki były tworzone przez ministra Janiszewskiego z PSL kiedy byli w koalicji z SLD były to o ile pamiętam koniec lat 90 lub początek 2000.

      • 0 0

      • ...

        których właścicielem i tak jest państwo. jaka jest różnica między spółką państwową, a spółką której udziały ma państwo? żadna

        • 0 0

  • Rozwój (1)

    Dobrze, że do przodu tylko szkoda, że to tak długo trwa...

    • 44 0

    • jak wszystko w Polsce

      • 1 0

  • Po co inwestować w trupa? (7)

    Tylko transport drogowy, gdzie każdy przemieszcza się własnym samochodem ma sens. Precz z komuną i komunistycznym transportem!

    • 9 159

    • Wilkomenn in Schweiz (5)

      Od 5 pokoleń moja rodzina mieszka w Szwajcarii. W domu od zawsze mowimy po polsku i czytamy polską prasę i śledzimy polski internet. Moja firma ma oddział także w Gdańsku i śledzimy to co się dzieje w Gdańsku. Ale to co czasami wyczytam, to mnie przeraża. Tu w Szwajcarii mamy najbardziej rozwiniętą sieć kolejową w Europie, a komunizm znamy tylko z książek, gazet i telewizji. Za 4 lata oddamy do użytku najdłuższy tunel kolejowy na świecie, a za 15 lat - przedłużymy go do 90 km. Właśnie dla wygody twoich komunistycznych pociągów. Bo one stanowią podstawę naszego systemu komunikacji, a nie samochody. U nas zawieszono budowę nowych autostrad, bo nie ma takiej potrzeby, gdyż większość ludzi korzysta z kolei, a w miastach z tramwajów i busów.
      Całe szczęscie, że w wyniku referendum nie weszliśmy do UE, bo ona wyprała tobie i innym mózgi z samodzielnego myślenia i tak naprawdę jest zawoalowaną komuną.

      • 44 3

      • Fajnie,tylko że.... (2)

        czemu ta fantastyczna kolej w Polsce przynosi GIGANTYCZNE straty?

        Co więcej, zarządza gruntami wartymi miliony, które zwyczajnie się marnują

        • 2 12

        • Bo w Polasce daleko jej do bycia fantastyczną...

          • 10 0

        • A drogi kołowe przynoszą zyski?

          • 8 0

      • Ciesze się , że ktoś myśli o UE to co ja:) szkoda że jest nas tak mało.... Co do kolei to cieszyła bym się gdyby w Polsce była ona tak rozwinięta jak w innych krajach, wtedy transport był by znacznie łatwiejszy.

        • 2 0

      • willkommen in der Schweiz

        dziwne, że tego nie wiesz...

        • 0 0

    • Nie wiesz co piszesz.

      Kolej to przyszłość. Nawet większa niż lotnictwo (Tzn rozwój jaki ją czeka w najbliższych latach na świecie. Nie znaczy, że w Polsce.)Zobacz sobie na kolej w Chinach, Japonii, Francji, Rosji.

      • 2 0

  • dobra wiadomość

    cieszą mnie te informacje. mam nadzieję, że wszystko pójdzie sprawnie i w końcu będzie można pokonać trasę Gdańsk-Warszawa w sensownym czasie.

    • 46 5

  • Zmarnowana szansa przez władze miasta (1)

    Przejazdy pod wiaduktami kolejowymi będą takiej samej szerokości i wysokości więc nie ma co liczyć w najbliższej przyszłości na usprawnienie ruchu drogowego w Trójmieście.

    • 19 11

    • i dobrze

      skrzyzowania juz sa na granicy przepustowosci, albo jest ona przekroczona w godzinach szczytu.
      Jedyna droga dla Gdańska to budowa linii tramwajowych wszerz, aby odciążyć zatkane drogi.
      Ale miłościwie panujący nam deser mleczny nie ma takich planów.

      • 5 1

  • kolej powoli rusza z modernizacją (4)

    podpisana jest także umowa na modernizację trasy Reda-Hel i Kościerzyna-Gdynia
    widać więc, że za pare lat kolej może wrócić do łask...

    P.S. wiadomo co z przetargiem na modernizacje SKMki? Był przetarg, najniższą kwotę zaproponował NEWAG i...mimo tego, że mineły 2 miechy umowy nie podpisano :(

    • 33 0

    • modernizacja na Hel mało da jak będą podpinać do Inter City Jantar itp wynalazków sezonowych lokomotywy manewrowe które nie dają rady na tej trasie z rozkładem jazdy pociągi z przeciwka i tak będą stać po 10-15 minut na stacjach z drugim torem

      • 2 0

    • Wynik przetargu

      • 0 0

    • Wynik przetargu

      Wygrał Newag
      www skm pkp pl/uploads/tx_przetargi/wybor_oferty_17 pdf

      • 0 0

    • PESA odwołała się od przetargu

      • 0 0

  • Zamiast wybudować peron Gdańsk Śrudmieście (12)

    to inwestują, znowu tam, gdzie nie da to żadnych trwałych efektów.

    • 8 54

    • bzdura (9)

      narzekanie dla samego narzekania ;/

      • 17 0

      • Gdańsk Śródmieście - co to za nazwa? (8)

        Totalnie nie do wymówienia dla obcokrajowca. W każdym normalnym cywilizowanym mieście byłaby to stacja Centrum. Ale co tu wymagać od naszych władz miasta. Nawet autobus 210 zanim przywiezie z lotniska turystów do centrum to obwiezie ich po Osowej i "pieknych" okolicach. Standardem w miastach europejskich są połączenia lotnisko - centrum, no ale Gdańsk jest wyjątkowy, musi się wyróżnić, szkoda tylko że nie w pozytywnym świetle...

        • 2 12

        • Jeśli wsiądą w 210 we właściwym kierunku to nie zwiedzą Osowy (1)

          • 5 2

          • haha...tylko skąd obcokrajowiec ma wiedziec który kierunek jest właściwy

            jesli nie ma rozkładu jazdy ani planu po angielsku??? zresztą nawet dla polaka to problem. Tak się składa że często korzystam z gdańskiego lotniska i widzę zagubionych turystów. Czemu tego nie uprościć i zwiedzać najpierw Osową a na końcu Orunię :)

            • 1 1

        • Uncredibile debile !!!! (3)

          Mieszkam w Paryżu od 7 lat i tu nie znalazłam stacji kolejowej Paris Central - może nie umiem szukać? Jest Gare du Nord, Gare St. Lazairei parę innych garow, ale żaden nie ma w nazwie Central.
          Aha - metro też sprawdziłam.

          • 7 6

          • szkoda że mieszkając od 7 lat w Paryżu nie wyjeżdzasz poza jego granice (2)

            jeśli nie zauważyłaś, na świecie jest trochę więcej miast niż Paryż - może warto odłożyć trochę kasy i pojechać dalej...rzeczywiście blondynka :)

            • 7 1

            • (1)

              autor postu mówił że w każdym "normalnym cywilizowanym" mieście jest nazwa Centrum. Paryż chyba jest cywilizowanym miastem? Czy się mylę?

              • 4 2

              • nad cywilizacją Paryża można by polemizować,

                kazdy kto był w Paryżu wie, że miasto to rozczarowuje i niby dlaczego Paryż miałby być wzorem dla innych miast? A czemu nie Amsterdam Central Station czy Grand Central Station w Nowym Jorku? Czemu czepiliście się tak Paryża?

                • 5 1

        • (1)

          frank asie intelektu
          a Szczecinek potrafią obcokrajowcy wymówić?
          tez nie to może tez zmieńmy nazwę poszczególnych miast?
          Gdańsk może zmienimy na Danzig?
          bo to "ń" to takie nietypowe ciężko obcokrajowcom napisać
          w końcu Polacy to hołota powinni swój kraj dostosować do zachodnich zwyczajów

          • 2 4

          • w taki sposób wypowiadają się ludzie którzy nigdy poza swoje własne mieszkanie

            nie wystawili nosa. nie mają pojęcia jak wyglada świat i jak inne narody potrafią być zorganizowane i miec wszystko jasno i logicznie rozplanowane. Jesli podróżowałbyś szanowny Kruku, nie tyllko oglądając w tv Travel albo zorganizowanymi wycieczkami do Egiptu, wiedziałbyś o czym jest tu mowa. Uniwerslanym językiem w turystyce jest angielki i miło jest mieć przynajmniej dwujęzyczne nazwy w strategicznych miejscach, bo to naprawdę bardzo ułatwia życie osobie która jest po raz pierwszy w danym miejscu.
            Gdańsk aspiruje do miana turystycznej mekki, tylko co to za mekka jeśli na kazdym kroku turysta ma kłoday pod nogami i nawet z lotniska wyjechać spokojnie nie może, a jadąc autobusem z lotniska nawet nie wiadomo gdzie wysiąść, bo niby centrum - Dworzec Głowny - ale wygląda jak ratusz i nawet nie ma napisu że to Dworzec. Pomyśl trochę...chociaż myślenie boli

            • 1 1

    • za to ty zainwestuj w słownik... (1)

      przyda się - serio

      • 4 0

      • a ty przestań

        podsłuchiwać

        • 0 1

  • Poczekamy zobaczymy (6)

    7 godz do stolicy z trojmiasta!!! Kpiny!!! Cena biletu pewnie bez zmian??? Ciekawe jak po remoncie bedzie to zrekompensowane?

    • 54 2

    • w chwili obecnej (3)

      z gdańska do warszawy jedzie się ok. 5,5h

      to nadal za dużo, ale przesadą jest teza o 7h - tak bywało okresowo przy nasilaniu się skutków remontów na całej trasie (mijanki, dłuższe postoje)

      • 1 7

      • kiedyś wracałam 7 i pół h z Wawy do Gdańska ;p

        • 11 0

      • Z Gdańska do Warszawy (1)

        Jedzie się teraz około 6 godzin, a będzie jeszcze gorzej jak rozpocznie się remont np w Malborku :/ a ceny ostatnio poszły w górę :/

        • 7 0

        • Najtaniej stopem

          Zawsze można coś złapać (nieważne co)

          • 12 0

    • Cena biletu bez zmian? (1)

      To ryzykowna teza, na pewno coś podniosą ;)

      • 9 0

      • Oczywiście, że podniosą

        I już czasami się jedzie ponad 7 godzin. Dodatkowo wyrusza się z Warszawy Wschodniej nawet z godzinnym opóźnieniem. Do tego nierealne obietnice o przejeździe z Gdańska do Warszawy w czasie poniżej 3 godzin. Jakiś rok temu jechałem z Warszawy Centralnej i po godzinie (to nie pomyłka - jedna godzina) jazdy zauważyłem, że mijamy jakiś przystanek osobowy z napisem Warszawa coś tam. Ludzie powiedzcie mi JAKIM CUDEM pkp może zredukować czas przejazdu do trzech godzin??? Chyba, że wyczarterują helikoptery. Tu już ktoś pisał: oni mają problem z utrzymaniem sprawności taboru teraz, kiedy jeżdżą z prędkością średnią około 50 km/h, to w jaki sposób chcą utrzymać tabor jeżdżący prawie trzy razy szybciej?? Jako receptę proponuje wpuścić zupełnie niezależnych, zewnętrznych menadżerów i entuzjastów kolei na kierownicze stanowiska w pkp. Wtedy dopiero coś by się zmieniło, ale do tego nigdy nie dojdzie. Nara

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane