• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

Maciej Naskręt
29 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz warianty rozbudowy Węzła Szadółki.


Gdański oddział GDDKiA złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy Węzła Szadółki. zobacz na mapie Gdańska Natomiast władze Gdańska zabiegają o włączenie inwestycji do ministerialnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023, ale bez wsparcia projekt nie ma szans na realizację przed 2020 r.



Czy potrzebna jest rozbudowa Węzła Szadółki?

Kiedy w latach 70 powstawał Węzeł Szadółki miał on charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą obsługi powstającego tam zakładu utylizacji, który w tamtych czasach przeniósł się z ul. Kaczeńce na Stogach zobacz na mapie Gdańska właśnie w rejon ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska.

W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony. Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego o. GDDKiA).

- Współpraca z miastem przebiega w sposób zadowalający. Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji tej inwestycji na podstawie właśnie dokumentacji przygotowanej przez biuro projektowe na zlecenie urzędników z Gdańska - wyjaśnia Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa. Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa.
Drogowcy z GDDKiA chcą wykonać inwestycję według wariantu pierwszego - droższego. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy). Mają one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej. Zapewnią one im ciszę.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki.

Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 160 mln zł. Drugi wariant - tańszy o ok. 30 mln zł - zakłada poprawę przebiegu dotychczasowych zjazdów i dodatkowo przełożeniu pod obwodnicą drugiej jezdni ul. Jabłoniowej.

Skąd wziąć tak duże pieniądze na budowę Węzła Szadółki? Władze miasta złożyły wniosek do ministra ds. transportu o wpisanie wspomnianej inwestycji do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 podczas jego konsultacji. - Jeśli projekt rozbudowy Węzła Szadółki trafi na listę rezerwową przedsięwzięć to jest szansa, że zostanie zrealizowany z oszczędności jakie mogą powstać w czasie realizacji inwestycji z listy podstawowej - uważa Marszałek.

Na tej ostatniej liście znajduje się m.in. Trasa Kaszubska, czy droga ekspresowa S7 między Gdańskiem a Elblągiem. Sęk w tym, że razem z Gdańskiem złożono 37 podobnych wniosków. Z naszych informacji wynika, że nie ma wsparcia wśród lokalnych polityków dla tej inwestycji. Co za tym idzie? Nie ma szans na realizację ważnego dla kilkunastu tysięcy mieszkańców projektu przed 2020 r.

Nadmieńmy, że Gdańsk w najbliższych pięciu latach planuje budowę o przekroju dwóch jezdni ul. Nowej Jabłoniowej, która zastąpi ul. Jabłoniową. Po ukończeniu nowej drogi Węzeł Szadółki stanie się wąskim gardłem.
Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki. Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki.

Opinie (165) 1 zablokowana

  • (19)

    Ciekawe rozwiązania, a jak sprawa likwidacji nieprzyjemnych zapachów? Aż dziwić się można że tak blisko tyle osiedli postawili. Czyżby ludzie nie wiedzieli jaki "bonus" ich czeka? Bo pewnie nie za to dawali 6000PLN za metr.

    "Z naszych informacji wynika, że nie ma wsparcia wśród lokalnych polityków dla tej inwestycji. Co za tym idzie? Nie ma szans realizację ważnego dla kilkunastu tysięcy mieszkańców przed 2020 r."

    A więc mieszkańcy, wiecie już na kogo NIE głosować w następnych wyborach, lokalnym watażkom niewiele na tym zależy. Może rok 2035 będzie dla nich bardziej aktualny?

    • 62 81

    • w twojej okolicy też takie osiedla postawili

      • 15 7

    • (5)

      Skoro dali 6 tys za mieszkanie w tym miejscu to są frajerami...

      • 47 11

      • (4)

        Skąd macie takie informacje 6 tyś/ metr??? Śmiać mi się chce jak czytam te bzdury gorszych głupot w życiu nie słyszałam

        • 8 1

        • Co to jest "tyś."? (3)

          • 3 5

          • (2)

            Debil zawsze będzie debilem. Nie wiesz co to jest "tyś" ?? Śmiechu warte

            • 1 3

            • (1)

              Wiem, co to jest "tys." = tysiąc = 1000 czegoś,ale "tyś", czyli pewna forma gramatyczna słowa "ty" (jak pieśń kościelna "tyś na pustkowiu chleb rozmnożył, Panie") mi tu dziwnie nie pasuje...

              • 4 2

              • Zawsze mozna się domyśleć

                • 1 2

    • A naskręty też uwzglednili czy nie?

      • 6 3

    • szykuje sie podwyzka (1)

      za wywoz smieci. W zeszlym roku nadwyzka 16 mln starczyla miastu na budowe nowego budynku dla Urzedu Miasta. A mialo byc po kosztach.

      • 20 8

      • Daj źródło tej rewelacji.

        • 2 2

    • Myślę iz ? (3)

      Nalezy zacząć od poszerzenia obwodnicy o dodatkowy pas , reszta potem . Niedrozna zakorkowana obwodnica to jest problem !

      Jak tego się nie zrobi to się nic dalej nie zmieni. No i oczywiście OPAT , oraz równoległa do ulicy Morskiej w kierunku na Szczecin droga np ul. Hutnicza , lub tkzw, pijacka z Gdyni do Rumi .

      Połączenie Rumi z Redą za Auchan , dalej w kierunku półwyspu Helskiego np przez Mrzezino ? Omijając drogę krajową z Redy na Hel .

      • 6 13

      • a może po prostu dać każdemu bilet miesięczny? taniej wyjdzie i nie trzeba utrzymywać tyle infrastruktury.

        • 11 4

      • (1)

        Guano ci da III pas przy niedrożnych węzłach.

        • 0 5

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Dziwne , na portalu ani słowa.

      Embargo na takie wiadomości ?

      • 3 0

    • minusy?

      kto neguje tą wypowiedź? Przecież wypowiedź The Billa to fakty. Kogoś boli prawda...

      • 5 6

    • (1)

      Nie rozumiem jak tam można mieszkać ja jak jadę autem to żeby ominąć smród jadę węzłem lipce i orunia

      • 7 7

      • Widzę że masz bardzo wrażliwy nos. jak Wy to piszcie "smród" zdarza się ale bardzo rzadko i nie jest uciążliwy i nie wiem skąd macie info że ceny mieszkań w okolicy to 6000 zł za metr bzdury.

        • 3 1

    • Zgadzam się

      poza ceną mieszkań w tym rejonie. Dostaniesz dziś śmiało za 4200-4500 zł/m2.

      • 9 1

  • Oby się udało :-) (2)

    • 28 8

    • A CZEMU NIE TAKI ZJAZD JAK PRZY IKEA??

      najlepszy zjazd jest przy Centrum matarnia. ci co do sklepów jadą mogą bezpośrednio wjechać z obwodnicy....

      • 2 1

    • W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej

      Pomyslcie !!!!! Juz teraz ten lewoskret jest obciazony bo ludzie wyjezdzaja z centrum handlowego. Gdzie te samochody sie podzieja? Beda korkowac wezel Kowale? Jesli Drogowcy z GDDKiA nie widza problemu niech juz teraz postawia zakaz skretu w lewo z Przywidzkiej zanim wydadza 160 mln.

      • 4 2

  • Wizualnie dziwny węzeł - dlaczego nie koniczynka? (8)

    Plany na których to naszkicowane są na starych mapach gdzie nie ma np. centrum handlowego, ul. Guderskiego itd.

    • 66 5

    • Znowu bubel projektowy.

      Tylko w pełni bezkolizyjny węzeł ma sens.

      • 24 5

    • (3)

      jak to w pl
      wszystko zraz za grube miliony, a co nie stać podatników?
      w normalnych krajach to chyba umierają ze śmiechu patrząc na to
      no ale trzeba grubo posmarować, bo kto smaruje ten jedzie

      • 5 6

      • (1)

        Emigruj do "normalnego kraju", tylko sie nie zdziw...

        • 9 8

        • juz tam jestem i się nie dziwię

          za to śmiać mi się chce jak widzę ojczyznę, która mentalnie tkwi w średniowieczu, gdzie nie wolno krytykować panów feudałów i należy się podporządkować...

          • 3 3

      • Zraz za grube miliony, mniam, mniam, pycha!

        Pozdrawiam,
        Głodomór

        • 0 3

    • co za partacz to rysował - rysunek pod względem technicznym jest tragiczny (1)

      • 1 1

      • w PO-lsce obecnie wszystko robią partacze

        • 2 4

    • bo koniczynka kosztowałaby np. 25 mln ...

      co z tego, że dobrze by działała, skoro nie można wypompować kasy na maksa.

      • 1 4

  • Optuję za pierwszym wariantem. (3)

    Oczywiście jest droższy, ale niesie lepsze i co ważne perspektywiczne rozwiązania. Wariant drugi owszem jest tańszy, ale za jakiś czas węzeł będzie wymagał ponownej rozbudowy.

    • 23 14

    • Pierwszy wariant drogowo jest gorszy (1)

      Brak prawoskrętów przy wszystkich zjazdach i konieczność nadrabiania drogi przy połowie kierunków.

      Najlepsza byłaby klasyczna koniczynka - ale nie ma na nią kasy więc po co się silić na droższe rozwiązanie, które może i ładniejsze ale mniej odporne na korki.

      • 1 3

      • "NADKŁADANIA drogi", ośla łąko!

        • 0 0

    • a jakieś argumenty?

      poza pustymi hasłami ...

      • 0 0

  • (12)

    W życiu nie chciałbym mieszkać na Szadółkach. Odwiedza Was ktokolwiek z rodziny?!

    • 55 76

    • ) (2)

      Pewnie odwiedzają z kompletem masek gazowych i dodatkową butlą z tlenem)

      • 26 26

      • Po wyjściu z samochodów (1)

        otwierają bagażniki i wdziewają OP-1.

        • 22 17

        • po wyjściu to już za późno

          • 1 1

    • bo ciebie nie stać! a sam/sama mieszkasz w slumsie bo babci... w tczewie.

      • 22 19

    • porażka (3)

      Ja ostatnio jechałem do rodziny,która kupiła mieszkanie w Szadułkach ale tak zaczęło śmierdzieć że wróciliśmy z tamtąd nie odwiedziwszy rodziny.

      • 11 9

      • A z tamtąd tam tym tym wracałeś?

        • 4 1

      • żal mi Was- jakie to wszystko wrażliwe.

        • 6 0

      • Gdzie są "Szadułki" ? W warmińsko-mazurskiem?

        • 9 1

    • (3)

      (...) Tak rodziny często nas odwiedzają macie przekonanie że szadołki to smród z wysypiska i nic więcej . Mylicie się!!!! czasem zdarzy się że czuć ten zapach ale nie jest to tak mocne jak kilka lat temu gdzie nawet na Chełmie się czuło. Żal mi was wszystkich

      • 7 3

      • (2)

        Szambo to nie perfumeria.

        • 3 1

        • (1)

          Pislamista daj sobie spokój z takimi głupimi wpisami jesteście w okolicy raz na jakiś czas i akurat tego dnia może troszkę czuć ten odór z szadółek a wy od razu myślicie że tutaj tak non stop pachnie mylicie się wszyscy którzy nie wiecie jak jest naprawdę

          • 3 3

          • Jest faktem naukowym, że w stałej obecności bodźca (np. smrodu) zmysł (np. węch) "desensytyzuje się", tj. uniewrażliwia, przestaje odnotowywać bodziec (dlatego np. bezdomnym żulom nie przeszkadza ich odór), zatem z subiektywnego punktu widzenia to nawet mówisz prawdę,ale z obiektywnego- nie.

            • 1 2

  • PO już zadba aby kasa na to była. (3)

    A na OPAT nie. Minister Biernacki 4 lata temu obiecał OPAT, ale jak to bywa u platfusów jak zwykle oszukał ludzi.

    • 55 50

    • A wniosek był złożony?

      Najpierw trzeba złożyć wniosek, sama kasa nie przyjdzie.

      • 24 2

    • takich wybierasz reprezentantów (posłów, samorządowców) i mozesz miec pretensje tylko do siebie

      wybraliscie w Gdyni na posłów Biedronia, Millera to teraz miej do nich pretensje, a nie do innych ze potrafia załatwi coś dla swoich okręgów wyborczych. Przecież o to chodzi.
      Głosuj dalej na Szczurka i sie użalaj

      • 13 6

    • żeby otrzymać kasę, to trzeba przedstawić projekt zgodny z wymogami dróg szybkiego ruchu. To, co pokazała Gdynia, to droga o kilka kategorii niższa. Zresztą to samo jest z Trasą Kwiatkowskiego i braku możliwości przejęcia jej przez GDDKiA.

      • 8 2

  • A Kowale? (10)

    A kiedy będzie przebudowa węzła Kowale?
    Przecież tam się tworzą korki notorycznie.

    • 96 26

    • Niech kolbudy wybudują na kowalach, to ich gmina (3)

      • 42 18

      • To jest w gestii GDDK a nie gminy (2)

        zawistny mały ćwoku.

        • 31 15

        • Tak, tak, jakie to miłe. A i gdzie tu zawiść?

          • 7 7

        • Ooo jasnowidz! Wie, że jest mały, zawistny i jeszcze ćwok. Normalnie jasnowidz!

          • 7 5

    • Plany na 2050 rok dla Kowal (1)

      To zaoranie i wybudowanie nowych eko budynków
      które same nie będą sie utylizowaly po upływie kilkunastu lat .

      • 13 5

      • takie budynki już przecież tam są :)

        • 1 3

    • jak zlikwidują lewoskręt, to będą tam jeszcze większe korki

      • 3 5

    • a co ci da przebudowa węzła

      jak zablokujesz się i tak 200m dalej

      • 5 4

    • o Kowale niech gm. Pruszcz Gd. zadba :)

      o Kowale niech gm. Pruszcz Gd. zadba :)

      • 3 2

    • Jak to z PO

      Tak to jest z PO tam gdzie sklepy to porządne zjazdy i drogi, patrz: Auchan, IKEA... A tam gdzie mieszkańcy to po co???niech się męczą, więcej w korkach postoją to więcej paliwa spalą więcej z akcyzy będzie... Przed wyborami głośno mówili o Świętokrzyskiej, a jak wygrali to po 2 tygodniach się wycofali...

      • 5 3

  • Lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową jest niezbędny. (6)

    Co to znowu za bubel za 160 mln?!

    • 76 16

    • (3)

      Dokładnie, przecież tam dużo samochodów skręca. I jak bez tego lewoskrętu ma to funkcjonować, przez Kowale mają ludzie jeździć ? To nie jest żadne rozwiązanie tylko przenoszenie problemu w inne miejsce. Ale to przecież takie polskie.

      • 14 5

      • właśnie. (2)

        Absolutna racja. Wariant drugi ww. wizualizacji nie dość ze tańszy to jeszcze z zachowanym lewoskrętem. Powinien byc zrealizowany. Inne rozwiązanie = niegospodarność, ale to też takie polskie...

        • 3 2

        • (1)

          Przecież nawet jednooki zauważy, że dobudowany jest dodatkowy wjazd i na Obwodnicę w stronę Gdyni z Przywidzkiej pojedzie się prosto, do nowego ronda.

          • 4 1

          • taaa już 10 a ty dalej na rausza łuazisz i widzisz dodatkowe drogi

            • 0 0

    • To ciekawe, jak autobus będzie jechał, bo teraz 174 i 574 jedzie z Przywidzkiej właśnie lewoskrętem.....dalej do Otomina.

      • 2 1

    • Koniczynki tak jak na AK/Jabloniowa i 30km/h przy zjazdach :)

      Zjazd z Jabloniowej w strone Gdyni (pod gorke) i jeszcze koniczynki - ludzie sie nie rozpedza i bedzie kolejny klopot.

      • 1 1

  • Brawo Gdańsk. (3)

    Tu ciągle są jakieś nowe inwestycje.

    • 52 44

    • A jak przyjdzie spłącać te kredyty (2)

      to uśmiech czy łzy będą tobie towarzyszyły ?

      Bo zdziwienie i oburzenie to na pewno !

      • 19 30

      • póki są pieniądze z Unii

        trzeba korzystać ile wlezie, bo finansują conajmniej połowę. Głupi by nie skorzystał. Kredyty się w końcu spłaci, bo miasto się rozwija wbrew opiniom malkontentów.
        To lepiej niby tak jak gryzoń w Gdyni nic nie robić i przespać pieniądze unijne ?
        Ja się zrobi bilans w Gdyni po 2020 to się dopiero okaże, że właściwie niewiele powstało i już więcej nic nie powstanie.

        • 14 6

      • Ty raczej nie musisz się martwić - jak znam życie to najbardziej o tym

        ujadają g**nozjady, które płacą tyle co kot napłakał albo nic.

        • 7 3

  • Lepiej niech zrobią po 1 pasie obwodnicy dodatkowo. (1)

    • 84 13

    • Na obwodnicy bardziej potrzebne są pasy awaryjne

      • 14 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane