• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły przetargi na projekt i budowę 64-km Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na takie widoki przy budowie Trasy Kaszubskiej kierowcy i mieszkańcy będą musieli czekać do 2018 r. Na takie widoki przy budowie Trasy Kaszubskiej kierowcy i mieszkańcy będą musieli czekać do 2018 r.

Do 16 listopada firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej. Na 64-kilometrową trasę zapisano w budżecie państwa ok. 3 mld zł. Drogą pojedziemy najwcześniej w 2019 r.



Kto najbardziej zyska na budowie Trasy Kaszubskiej?

W środę po południu, gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetargi na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork (wraz z Obwodnicą Lęborka) - Obwodnica Trójmiasta.

- Zainteresowane firmy i konsorcja mają czas do 16 listopada na złożenie wniosków o dopuszczenie do przetargów - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański. Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA powinni zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych.

Kryterium oceny ofert w obu przetargach zostało określone następująco: cena - 90 proc., gwarancja - 5 proc., termin realizacji - 5 proc.

Węzeł Wielki Kack po rozbudowie związanej i włączeniu do niego nowej Trasy Kaszubskiej. Węzeł Wielki Kack po rozbudowie związanej i włączeniu do niego nowej Trasy Kaszubskiej.
Cztery zadania, po dwa na każdy przetarg

64-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Inwestor zdecydował się je rozdzielić na dwa przetargi. Oznacza to, że na placu budowy Trasy Kaszubskiej może być dwóch generalnych wykonawców.

Pierwszy przetarg obejmuje odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami, liczący ok. 15 km. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.

Kolejny odcinek w pierwszym przetargu i zarazem ostatni w całej inwestycji (patrząc od strony Trójmiasta) to obwodnica Lęborka. Na jej 17-kilometrowej długości powstaną trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Do drugiego przetargu gdański oddział GDDKiA zakwalifikował zaprojektowanie i budowę Trasy Kaszubskiej między Obwodnicą Trójmiasta a Szemudem (22 km drogi). W jego ramach zostanie rozbudowany węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zrealizowany Węzeł Chwaszczyno, który umożliwi skomunikowanie z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), węzeł Rdestowa przy Polifarbie, a także węzeł Szemud.

Drugi odcinek, który trafił do drugiego przetargu, liczy 10 km i zaczyna się w Szemudzie, a kończy w Luzinie. Jest on zdecydowanie prostszy w realizacji. W jego ramach powstanie miejsce obsługi podróżnych - parking z toaletą - nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa długie na ponad 100 metrów mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Trasa Kaszubska pobiegnie od Lęborka w kierunku Trójmiasta. Trasa Kaszubska pobiegnie od Lęborka w kierunku Trójmiasta.
3 mld zł na inwestycję

Drogowcy chcą wybrać wykonawcę do końca 2016 r. Oznacza to, że w 2017 r. trasa będzie projektowana, a dopiero później drogowcy zdobędą tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczną jej budowę.

Jeśli nie będzie żadnych potknięć, nową drogą powinniśmy pojechać pod koniec 2019 r.

Budowa 64-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu 3 mld zł.

Miejsca

Opinie (131) 3 zablokowane

  • (7)

    A później naszą autobahne do granicy z Niemcami poprosimy.

    • 103 10

    • (5)

      Tylko nie zróbcie drogi przez kaszuby z ekranami!

      • 33 3

      • Czy ktoś wie, czemu koncepcja jest rysowana przez Transprojekt... (3)

        Na mapach sprzed 20 lat?

        • 2 0

        • ? (2)

          Kto Ci takich głupot nagadał?

          • 0 2

          • Nie widzę na mapach rysowanych dla rejonu do Chwaszczyna dla Dobrzewina (1)

            Ulic i domów powstałych w ciągu ostatnich 20 lat
            Zobacz : trasakaszubska.pl/wp-content/uploads/2015/07/D.1_Orient_z4.pdf

            • 1 0

            • I w tym kontekście jest pytanie, czy na Transprojekcie można się oprzec

              Wyliczając długość i koszt ekranów czy wyburzen? A poza tym spowoduje to opóźnienia w budowie... Bo ktoś miał stare mapy.

              • 1 0

      • A dlaczego nie?

        Dla mieszkańców przecież to będzie huk przez całą dobę. Nie stawiać ale tylko tam gdzie to nie potrzebne.

        • 2 1

    • nim wybudują to będzie to granica państwa islamskiego

      • 2 0

  • A co z OPAT powstanie czy nie? (8)

    • 81 32

    • nie.

      • 16 9

    • Szkoda na OPAT kasy, ta trasa jest ważniejsza.

      • 33 23

    • OPAT (3)

      mi już OPAT

      • 13 4

      • z przodu OPAT z tyłu WIATRY

        • 5 0

      • OPAT (1)

        Mi OPAT już w 2004. Byłem na spotkaniu intencyjnym burmistrzów, prezydentów i wójtów w tej sprawie. Odbyło się ono przy okazji jakiejś uroczystości związanej z DK 216. Padło mnóstwo optymistycznych słów, potem był zakrapiany piknik, a później zapadła głucha cisza. Przy takim nastawieniu sygnatariuszy tego porozumienia OPAT nigdy nie powstanie.

        • 4 0

        • Oczywiście DW 216

          Pardon...

          • 0 0

    • Gdynia nie wywalczyła, gddkia nie widzi potrzeby a samorządy nie dadzą tyle siana, wątpię by opat w pełnej wersji kiedykolwiek powstał

      • 7 0

    • Dokładnie dla małego trójmiasta i samej Gdyni OPAT jest ważniejszy

      • 8 4

  • oby tym razem nie dopuszczali chińczyków ... (4)

    • 60 4

    • Teraz beda cyganie :D

      • 9 0

    • syryjczycy

      • 10 1

    • Wolę Chińczyków niż islamistów z ISIS których wpuszcza UE!!!

      • 7 2

    • Chińczycy sa ok.

      Ale nawet ich zdziwiła skala korupcji i zmowy cenowej na materiały w trakcie "boomu drogowego 2012" , wiec rura im zmiękła po czym zwinęli manatki.

      W końcu naprawdę trzeba talentu by budując najdroższe autostrady w europie doprowadzić do bankructwa prawie 500 polskich firm... Widać na coś takiego nawet Chińczycy nie byli gotowi...

      • 2 0

  • KIełbasa wyborcza (18)

    Trasa Kaszubska to kiełbasa wyborcza dla mieszkańców Lęborka i Słupska, a tak na prawdę nie jest aż tak bardzo potrzebna. OPAT jest 100 razy bardziej potrzebna z czysto technicznego punktu widzenia, tylko że nie jest tak "newralgiczna politycznie"

    • 67 135

    • bzdury piszesz (4)

      szkoda komentować

      • 29 18

      • "bzdury piszesz " (3)

        To są twoje argumenty ?
        Szkoda dyskusji............

        • 16 15

        • bzdury - walnij się w łeb śledziu

          • 7 7

        • budowa

          trasy s 6 wyprowadzi tranzyt z dzisiejszej drogi nr 6 przez Rumię i Redę . Należy sprawdzić jaka wówczas będzie sytuacja na tych odcinkach. Może okazać się że OPAT nie jest na razie konieczny. Trasa kaszubska jest poza tym częścią całej ekspresówki od Gdyni do Szczecina obejmującej także Koszalin i Kołobrzeg, komunikującą Pomorze Środkowe. To nie jest żadna kiełbasa wyborcza . Trasa S 6 została wpisana do programu budowy dróg na lata 2014-2023. Na część z niej - odcinek Goleniów-Koszalin przetargi są już rozstrzygnięte i czekają na podpisanie umów. Jedna z nich na odcinek Goleniów - Nowogard została już podpisana wczoraj. Rozstrzyganie przetargów na poszczególne odcinki przez oddziały wojewódzkie gddkia zależy od podziału terytorialnego.Szczecin robi przetargi od Goleniowa do Słupska, Gdańsk na odcinek obwodnica południowa - Słupsk łącznie z drugimi jezdniami na obwodnicy Słupska

          • 12 2

        • Bzdury w sensie mieszania budowy z polityką

          OPAT nie będzie drogą krajową, może być budowana tylko z budżetu miast / gmin - a ich na to nie stać obecnie.
          Dla odmiany S6 jest drogą krajową, na którą kasa jest z UE.

          • 1 0

    • Sam jesteś kiełbasa (2)

      Jak nie wiesz jak skomentować przeciwko PO to wymyślisz argument o malym priorytecie inwestycji, tego szkolą w PiS?

      • 26 15

      • "Sam jesteś kiełbasa" (1)

        To są twoje argumenty ?
        Widzę potraficie tylko krzyczeć i ubliżać jak prostaki, a nawet nikt nie potrafi mi udowodnić że się mylę. Poza tym nic nie napisałem że jestem za PISem więc skąd taki pewniak ?

        • 11 11

        • Ta droga od dawna była planowana

          Od dawna było wiadomo, że powstanie. Ale zgodzę się, że przyspieszenie ogłoszenia pierwszego etapu wyboru (kwalifikacji) wykonawców może mieć związek z wyborami. I nie dziwię się, że tak Generalna zrobiła. Pamiętaj, że nikt na tym nie traci, wszyscy tylko mogą być z tego zadowoleni.

          Co do OPAT, to temat jest zbyt trudny, by teraz go ruszać. Wielkie protesty i brak kasy. Nie możesz też rozpatrywać sprawy S6 w zamian za OPAT, bo obie mają inne funkcje. OPAT będzie służył głównie urlopowiczom w lipcu i sierpniu - oczywiście jej brak najbardziej odczują mieszkańcy zakorkowanych rejonów.
          S6 ma wyprowadzić z tej samej obecnej 6tki ruch, który idzie na zachód. To z pewnością pomoże, ale nie rozwiąże problemu latem całkowicie.

          Jeśli o mnie chodzi, to powinny powstać obie drogi, ale nie jesteś Racjonalistą, krzycząc, że nie powinni budować S6 tylko OPAT. Bo to jak wspomniałem, spawy niezależne - różne źródła finansowania, różni zarządcy dróg.

          • 2 0

    • O PKM też pisali kiełbasa, o obwodnicy południowej także... (7)

      O setkach innych inwestycji, które powstały zawsze ktoś pisał, że to kiełbasa.
      Słabiutko maruderzy, na więcej was nie stać?

      • 33 8

      • Nie tak jak myślisz........... (6)

        Nigdy nie negowałem zasadności budowy PKM, czy obwodnicy południowej, mało tego oponentom starałem się udowadniać zasadność tych inwestycji.
        Jednak z Trasą Kaszubską jest inaczej. Tutaj muszę powiedzieć że ta inwestycja to wyrzucone pieniądze. Trójmiasto to nie jest 5 milionowa aglomeracja że potrzebuje 2 obwodnic. Wystarczy rozbudowa istniejącej obwodnicy i dodanie dalszych pasów ruchu i bezkolizyjnych skrzyżowań na istniejącej trasie Wejherowo-Lębork-Słupsk. Budowa dodatkowej drogi jest po prostu nieopłacalna, a wydane pieniądze można przeznaczyć na inne inwestycje bardziej potrzebne, mam tu na myśli przede wszystkim OPAT, czy ułożenie drugiego toru na linii kolejowej Wejherowo-Słupsk co upłynniło by ruch eliminując tzw. postoje mijankowe. Lębork i Słupsk to nie są aż tak wielkie ośrodki miejskie aby prowadzić do nich dodatkową drogę, wystarczy usprawnić istniejące układy komunikacyjne. Nie twierdze że Trasa Kaszubska nie jest absolutnie potrzebna, tylko są o wiele ważniejsze inwestycje, które należy realizować w pierwszej kolejności. Jeżeli ktoś się ze mną nie zgadza bardzo proszę tylko niech przedstawia argumenty a nie pisze "jesteś głupi", "piszesz bzdury", "sam jesteś kiełbasa" itp., bo w ten sposób udowadniacie tylko swoją impotencję umysłową.
        Pozdrawiam.

        • 9 8

        • (1)

          Kolego nie wystarczy dobudowanie skrzyzowan czy nawet dodanie trzeciego pasa na calej dlugosci. Pamietaj ze taka droga powstanie za okolo 5 lat. ;) a juz teraz w sezonie ten trzeci pas przy wypadku by duzo nie dal ;p

          • 7 2

          • Oprócz pasa trzeba by postawić nieprzezroczysty ekran pomiędzy jezdniami, taki jak palują teraz na Chważnie

            To by upłynniło ruch przy wypadku

            • 2 1

        • mylisz się (2)

          ekspresówka s 6 jest potrzebna obwodnica południowa jest potrzebna oraz dobudowanie drugiego toru takoż. W programie budowy dróg krajowych jest wiele takich odcinków co do których będzie lub była mowa, że są one niepotrzebne. Na przykład również może nawet bardziej niepotrzebna jest droga s 17 przez Zamość do granicy ukraińskiej, albo s 19 na całej długości. Jednakże im szybciej program się zrealizuje, tym szybciej będzie przynosił efekty. Po pierwsze już w następnym budżecie unijnym takiej kasy na drogi nie dostaniemy, po drugie nawet jeżeli obecnie nie będzie ekspresówka w całości wykorzystywana to na pewno stanie się w przyszłości. W Niemczech w latach 30-tych jak zaczęto budować autostrady nie były one potrzebne ( ok. 2 mln samochodów) do tego stopnia, że w 1943 zezwolono rowerom na jazdę auostradami. Przydały się one Niemcom później. Nam też drogi się przydadzą. Zaplanowany docelowy układ dróg szybkich o długości 7.500 km jest wielkością optymalną, przy ok. 24 mln. samochodów w Polsce.

          • 8 0

          • Tak, zgodzę się (1)

            Jednak tak jak napisałem w odpowiedniej kolejności.
            Najpierw OPAT, później trasa kaszubska, nie odwrotnie.
            Często korzystam z drogowej infrastruktury w Trójmieście i system ewidentnie kuleje (szczególnie latem) w rejonie zjazdu z obwodnicy w Gdyni Chyloni i podczas przejazdu przez Rumię i Redę, dalej za Wejherowem jedzie się w miarę płynnie. To chyba dostatecznie świadczy gdzie jest kumulacja ruchu i gdzie go należy rozładować i ewidentnie widać że problem dotyczy odcinku Gdynia Chylonia-Reda.
            Dodatkowo budowa OPAT rozwiązała by raz na zawszę kwestię lokalnego koszmaru czyli przejazdów kolejowych łączących ul.Chylońską z ul.Hutniczą na Chyloni. Także jak powiedziałem trasa kaszubska jak najbardziej ale OPAT pierwszy.

            • 3 5

            • A nie sądzisz że aktualnie Obwodnica to tak naprawde wewnętrzna droga Gdyni?

              Jeżdzą po niej nawet autobusy miejskie!! i serio bardziej racjonalnym jest wyrzucenie Tranzytu poza Gdynie/Rede/Rumie i Nawet Wejherowo, niż budowanie kilku kilometrów przedłużenia obwodnicy po to aby te samochody utnkeły na starej drodze gdzieś przed Wejherowem..
              Jeśli chodzi o dojazd na Hel.. czego byś nie wybudował korek będzie zawsze... Jeśli Pół Polski zjeżdza Ci się w 1 miejsce w 1 czasie to nawet Estakada przez Zatoke nie wiele by dała ;)
              Tzw. "Małe Trojmiasto" to spore rozwijające sie ośrodki (kosztem Gdyni) i serio lepszym jest ominięcie tego "Ośrodka" przez przejezdnych niż zmuszanie ich do wjeżdzania w sam środek Letniego armageddony :)
              To jest poproru SKUTECZNA obwodnica Małego 3city.. a OPAT byłby 2 pasmowym parkingiem z funkcją opalania... i NIC wiecej !!

              • 6 3

        • jeśli w 80-tych latach by tak myślano

          dziś dopiero projektowano by Obwodnicę

          • 0 0

    • OPAT w wakacje OK, ale ta droga bedzie przez cały rok obłożona

      Odcinek do Lęborka to najgorszy kawałek jeśli chodzi o tranzyt w tym województwie.

      • 3 0

    • Sam jesteś kiełbasa wyborcza

      LOL

      • 0 1

  • Tylko sie nie pomylcie i nie zróbcie pierwszego przetargu na budowe a pozniej na projekt! (1)

    Kiedys w pruszczu pierw ogłosili przetarg na malowanie pasów a pozniej wylanie asfaltu :d no i sie porobiło :D

    • 32 4

    • widzisz, jakiś matoł się nie zgadza .....

      • 1 0

  • Bzdurnie napisany artykuł (3)

    "Pierwszy przetarg obejmuje odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami" to sugeruje, że to jest cały pierwszy przetarg- dopiero z dalszej części tekstu wynika że pierwszy przetarg to Lębork - Luzino.

    Dodatkowo, w Bożympolu nie jest przewidziane żadne połączenie z istniejącą drogą krajową. To jest przewidziane w Łęczycach (na zachód od Bożegopola) i w Strzebielinie (na wschód).

    • 15 2

    • i bardzo dobrze, jeszcze mi jakis rolas zetorem z bronami wyjedzie jak bede lecial 200km/h na sygnale, po syna do holandii.

      • 0 0

    • byly konsultacje spoleczne co najmniej 5 lat (jak nie dalej) temu. byly protesty okolicznych rolasow, ze za blisko, ze halas i kury sie przestana niesc itp. to powstal ten projekt i nikt go na szczescie tym razem nie oprotestowal.

      • 5 2

    • Ostatnio ten sam autor robił analizę demograficzna. Teksty dotyczące transportu i tak wypadają o niebo lepiej.

      • 0 0

  • Ważniejsza Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, czyli OPAT (8)

    czy znow PO blokuje centralnie tę inwestycję?

    Zdecydowanie bardziej potrzebna trasa z punktu widzenia rozwoju Gdyni, Rumi Redy, Wejherowa, transportu w gdyńskim porcie i ruchu turystycznego w stronę Półwyspu Helskiego. Wiedzą to wszyscy ale decyzja jest blokowana politycznie od lat. Po 25 października się to zmieni. Oby!

    • 61 81

    • Idz spać matole (2)

      Gdyby słuchali takich ciołków jak ty to by w Polsce powstały same obwodnice miast bez tras ich łączących

      • 22 16

      • (1)

        PO-wski leming potrafi tylko ubliżać od matołów ale żadnych argumentów nigdy nie przedstawi. Co ty mądrego napisałeś, jak udowodniłeś swoje racje ?, Nijak, tylko zbluzgałeś tego człowieka od matołów i ciołków! Tak ma wyglądać dyskusja według ciebie?
        Jesteś tyle wart co popłuczyny w ubikacji, a wnoszę to po tym jak się wypowiadasz.

        • 8 14

        • bo z Pisem nie da się inaczej gdać jak za pomocą kija..to są z resztą PiSowsko ubeckie metody

          co PiS zrobił w czasie swoich rządów? jakieś osiągnięcia oprócz koalicji z samoobroną? Nie mają żadnego kompetentnego zaplecza politycznego i merytorycznego.

          • 14 5

    • Co ma piernik do wiatraka!!! (2)

      nie mylcie inwestycji miasta z inwestycjami GDDKiA.
      Generalna rozbudowuje sieć dróg krajowych, a nie miejskich. I dobrze, że coś robi.
      OPAT to problem Gdyni, i to miasto musi mieć na to kasę.

      • 34 12

      • Nie tylko

        Rumia, Reda i Wejherowo to też Gdynia ?
        Geografia się kłania..........

        • 7 7

      • Co za logika?

        Problem Gdyni? To nie lokalna droga, tylko przedłużenie obwodnicy trójmiasta ! Posłuży mieszkańcom północnej części aglomeracji, i przede wszystkim turystom ! Marnowanie takiego potencjału turystycznego to nieudolność. Jako turysta przyjechałbym tu w sezonie tylko raz. Potem szukał innego miejsca. Droga zablokowana i nawet droga wodna zamknięta.
        Jeden warunek dla OPAT - wyprowadzić poza Redę !!!!

        • 0 1

    • Brak słów....

      • 8 5

    • Wuja tam się zmieni

      Już ci PiS zbuduje, he he...

      • 6 2

  • Chcemy rozbudowy PKM w kierunku Kaszub i Łeby! (7)

    Nowoczesna kolej zamiast samochodów w korkach! 1/3 powierzchni miast zajmuje infrastruktura samochodowa, to jest chore!!

    • 66 27

    • A ja chcę autostrad w mieście

      nowoczesne auta trują mniej niż stare graty, oraz kolej spalinowa!

      • 9 22

    • Chcemy !! Jest realna szansa na rewitalizację linii kolejowej nr 229 !! (3)

      W zeszłym roku już coś zaczęło się dziać.

      http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3562503,linia-kolejowa-kartuzysierakowicelebork-jest-szansa-ze-zarosnieta-linia-zostanie-uruchomiona,id,t.html?cookie=1

      • 10 1

      • (2)

        No i jak to sie skonczylo? bo to artykul sprzed 13 miesiecy.

        • 0 2

        • podzwon, popytaj, to bedziesz wiedzial/a.

          • 2 1

        • Studium zostało zamówione w okolicach maja tego roku za kwotę 800 tys. Będzie gotowe za około rok. Na podstawie studium będzie decyzja czy staramy się o środki na realizację.

          • 0 0

    • głupoty (1)

      i kto będzie tą koleją jeździł skoro nawet młodzież do szkoły jedzie autem, bo nie chce im się czekać na pociąg i iść kawałek na dworzec, a o ludziach jadących do sklepu, czy urzędów nie wspominając. Linię kolejową Kartuzy Lębork zamknięto, bo nie było chętnych na pociągi i to w czasach, gdy było dużo mniej samochodów. Z Lęborka do Łeby jest czynna trasa tylko w sezonie, bo poza nim nie wystarczającej liczby chętnych. Także daj sobie spokój z tą koleją. Kto będzie do tego dopłacał grube miliony?

      • 3 8

      • głupoty to Ty piszesz.

        Nie masz po prostu pojęcia co się dzieje na Kaszubach i jak się rozbudowało i rozbudowuje cały czas. Z roku na rok zmniejsza się ilość mieszkańców Trójmiasta (kilka dni temu był tu nawet artykuł na ten temat) m.in. z tego powodu, iż wyprowadzają się właśnie na Kaszuby itp. Linię zamknięto dawno temu, Teraz są inne czasy. Więcej aut na drogach, ludzie wolą korzystać z rowerów i linii kolejowych niż stać w korkach i kilka godzin dziennie na to tracić. Na takie tematy pieniądze się znajdą, bo to korzyść dla wszystkich. Szukać nie milionów, a miliardów nie trzeba daleko. Wystarczy czarne sukienki odciąć od koryta i już ponad miliard na plus rocznie w budżecie.

        • 7 4

  • Drogą pojedziemy najszybciej w 2019 r.

    Bo w 2020 będzie już tak dziurawa że nie da się nią jeździć szybciej niż np 90km/h ?

    Drogą pojedziemy NAJWCZEŚNIEJ w 2019 r.. panie dziennikarzu

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 61 11

  • Ruszyły przetargi na projekt??!! (5)

    Nie ma nawet projektu?!
    To czym raczyły nas media (zwłaszcza Trójmiasto.pl) przez ostatnie dwa lata?!

    • 26 16

    • To jakas kpina ze przetargi rozstrzygna dopiero do konca 2016 (3)

      Sledze szczegolowo budowe drog i jak to jest ze gddika w olsztynie i gddika w szczecinie robi szybko i sprawnie przetargi a pacany z gdanska ruszaja sie jak muchy w smole

      Prokuratura do gddika i rdos gdansk za opoznianie waznej inwestycji

      • 9 3

      • (2)

        a co będzie jak wejdzie NIK ???

        • 0 0

        • Prezes nik jest oskarzony przez prokurature (1)

          • 1 0

          • bo prezesem został ziomal...

            • 0 0

    • wizualizacjami

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane