• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe 'tak' dla budowy połowy Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
19 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022. Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022.

W ciągu pięciu lat powstaną dwa z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej, o długości 42 km. Około roku 2022 połączą Gdynię z Bożympolem na drodze krajowej S6.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa połowy Trasy Kaszubskiej ma sens?

Ministerialni urzędnicy ogłosili decyzję o finansowaniu budowy dwóch spośród czterech odcinków ekspresówki z Trójmiasta do Lęborka w starostwie powiatowym w Wejherowie.

To oznacza, że na Trasę Kaszubską wjedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni i dojedziemy nią do miejscowości Bożepole, gdzie ekspresówka włączy się w istniejącą drogę krajową nr 6. Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 32 km.

- Poleciłem uruchomienie drugiego etapu dla dwóch z czterech zadań. Inwestycja odciąży istniejącą drogę krajową w tzw. małym trójmieście kaszubskim - mówił w piątek rano Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Dlaczego minister mówił o drugim etapie? Ponieważ od sierpnia 2016 r. trwa już przetarg na budowę wspomnianych dwóch odcinków (zadanie III i IV). W pierwszym etapie wybrano firmy, do których jeszcze w piątek (19 maja) wysłane zostaną zaproszenia do złożenia konkretnych ofert. To oznacza, że wykonawców 42 km nowej trasy możemy poznać jesienią tego roku.

Przypomnijmy, że inwestycja ma być realizowana w systemie "projektuj i buduj". Oznacza to, że około roku potrwają prace w biurach projektowych, natomiast pierwsze maszyny budowlane pojawią się na placu budowy jesienią 2018 r. To z kolei oznacza, że droga powinna być gotowa ok. 2022 r.

Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy. Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy.
Co z pozostałymi odcinkami ekspresówki do Lęborka?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad unieważni teraz przetargi na zadanie I i II. By jednak dociągnąć ekspresówkę do miejscowości Bożepole, zostanie ogłoszony dodatkowy przetarg w trybie "projektuj i buduj" na 10-kilometrowy fragment ekspresówki od miejscowości Luzino do Bożegopola.

Ministerialni urzędnicy przekonują, że nie przekreślają szans na budowę pozostałych odcinków trasy z Bożegopola do Słupska.

- Teraz nie mamy pieniędzy w budżecie, by móc wybudować całą Trasę Kaszubską. Pozostaje jednak ona w naszych planach - mówi minister Szmyt.
Rząd bez zmian: mamy w planach Via Maris

Od kilku miesięcy można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. Via Maris, która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla Via Maris może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja Via Maris powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Ministerialni urzędnicy są jednak zainteresowani jej budową.

- Gdański oddział GDDKiA prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące warunków technicznych tej trasy z władzami Gdyni. Trwają też rozmowy nad zakresem finansowania jej budowy - podkreśla Szmit.
Okrojona Trasa Kaszubska

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce - unieważniony

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork - unieważniony

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstać mają tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga miałaby się łączyć z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem na tym odcinku ma być półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Opinie (250) 8 zablokowanych

  • Cos dlugi czas budowy (3)

    4 lata budowy na taki krotki odcinek? Trudno zrozumiec dlaczego tak dlugo skoro inne kraje potrafia znacznie szybciej. W Azji buduje sie takie odcinki max 1 rok!

    • 25 6

    • Trudno... czytać ze zrozumieniem? (1)

      System Projektuj i Buduj - czyli projekt budowlany, uzyskanie pozwolenia na budowę (ZRID) i sama budowa drogi.
      Nie porównuj drogi w polu gdzieś w Azji do terenów w PL znafco.

      • 8 1

      • Dlatego na projekt mają jeszcze ekstra 1 rok, czyli łącznie 5 lat.

        • 5 1

    • Czas realizacji

      Przeczytałem większość komentarzy krytykujących sam pomysł budowy, czas jej trwania lub koszty.
      Jak zwykle Polacy znają się na wszystkim i na niczym. Nie będę w tym miejscu nikogo przekonywał ani tłumaczył dlaczego projekt jest przewidziany w takim a nie innym terminie.
      Proponuję najpierw trochę poczytać, popytać osób które na ten temat coś wiedzą a na końcu wypowiadać sądy

      • 2 1

  • Masakra (2)

    Połączyć trojmiasto z Berlinem trasą ekspresową !!! Potrzebny rozwój, a oni proponują budowę drogi lokalnej którą trzeba od nowa przygotowywać, tymczasem dla trasy kaszubskiej już większość dokumentacji leży ale jak jej budowa zostanie odłożona w czasie pieniądze pójdą się j##ać i całość trzeba będzie planować od początku, ot zwykłe pranie i trwonienie publicznych pieniędzy.

    • 44 5

    • Lemingoza jak widać nieuleczalna.

      Gdzie leży ten worek z kasą zakopany przez PO na tę drogę???

      • 0 1

    • Do Berlina A1 mozesz jechac baranie

      • 0 0

  • Pis jest super (10)

    Tylko pogratulować rząd pis w końcu ktoś robi coś dla polski i dla obywateli . Tak trzymać zawsze za pisem .

    • 30 70

    • 10/10

      • 7 17

    • (5)

      padłem ze śmiechu. ciemny lud kupi każdy bełkot. pis psuje Polskę gorzej niż za komuny, wprowadza socjalizm , ale nic to, rydzykowe i tak nie ogarniają. wystarzy im krzyknąć na wiecu: kościół, partiotyzm, Polska, honor i tłuszcza klaszcze

      • 28 6

      • (3)

        Budują drogi a temu ciagle źle.

        • 5 21

        • No tak, bo za PO nie budowali.

          • 19 6

        • łaski nie robią

          tą droga była zaplanowana od lat, uwalili 3/4 trasy teraz ogłaszają ze zbudują 1/4 a tępaki im klaszczą

          • 11 0

        • Nie budują tylko obiecują.

          Widzisz różnicę???

          • 13 0

      • Lemingoza nieuleczalna jest jak borelioza.

        Stąd ta nienawiść.

        • 1 1

    • Nie pij więcej!!!

      • 1 0

    • Masz taki malutki rozumek czlowieniu... nie dostrzegasz ze ta partia rujnuje ten kraj kazdego dnia.... teraz tego nie widzisz bo jestes odbiorca ich papki medialnej trzeba patrzec troszke na przyszlosc

      • 5 0

    • Ty tak na poważnie czy jaja sobie robisz ?

      • 2 0

  • Pierwsza klasa,najlepiej jakby wybudowali całość.

    • 19 1

  • Jak zwykle PO-kłamcy (7)

    usiłują siać ferment. Teraz boli , że jednak będzie budowa .

    • 31 47

    • (2)

      To co boli to fakt, ze PO jak nie jest u wladzy to zyczy Polsce wszystkiego najgorszego i wyznaje zasade ze imgorzej tym lepiej fla nas. Przykladem jaskrawym bylo donoszenie do brukseli i uprawianie wewnetrznej polityki na forummiedzynarodowym kosztem Polski.

      • 9 17

      • Właśnie wtedy 500+ było be, bo niby nie ma na to kasy i zadłuży nasze państwo, a teraz obiecują, że jak wygrają to dadzą 500 na każde dziecko i dla finansów państwa to będzie ok.

        • 9 5

      • chciałem ci przypomnieć, że PiS też donosiło na Polskę do Brukseli, fakt, że jej przewodniczącym nie był Tusk, a PiS było w opozycji.

        (jak Kali ukraść - dobrze; jak Kalemu kradną - źle)

        • 14 5

    • Przypominam, że najpierw pis zablokował budowę tej drogi poprzez niewydanie decyzji o finansowaniu. (3)

      A teraz "łaskawie" dał kasę na budowę ogryzka. Ciekaw jestem jak bardzo urósł dług publiczny po wprowadzeniu 500+.

      • 15 4

      • Zapytaj lepiej jaki był dług publiczny (2)

        w momencie kiedy Parada Oszustów przerąbała wybory. Gierek i jego zadłużanie to był mały pikuś w POrównaniu.

        • 3 10

        • To czemu PiS jeszcze bardziej zadłuża kraj?

          • 10 3

        • puknij sie w łeb

          i sprawdz jaki dług publiczny jest teraz. Ciemnogród.

          • 8 2

  • Horała taki zły a załatwił a co przez 25 lat zrobił Szczurek?? (7)

    • 26 28

    • Nic nie robi tylko się głupio uśmiecha. Myślę że nie będzie już kadydował żeby nie pokazać jaki będzie pogrom.

      • 19 1

    • Masz rację! Niech chorała siedzi w sejmie, więcej tam zrobi niż tu w Gdyni.
      A my będziemy mieli spokój :-)

      • 6 5

    • Co ma Szczurek do drogi krajowej? :) (1)

      zastanów się

      • 7 3

      • Oj myślę że władze miasta mają sporo do powiedzenia i jak ktoś jest obrotny to może sporo załatwić w budżecie centralnym dla regionu.

        • 6 2

    • Lęki są bo jak Horała by przyszedł do Gdyni to stołki niektórym wyrwie.. (1)

      • 1 1

      • A jakie to odkrycie że PiS wyrywa stołki dla swoich misiewiczów.

        • 1 0

    • Zasługi Pana Posła Horaly

      Tylko przyczyna posiadania kompletnej niewiedzy tłumaczy twierdzenie ze Pan Horala ma jakiekolwiek zasługi w budowie trasy kaszubskiej i potencjalnie viamaris
      To jest ogromne przedsięwzięcia i pracuje setki osob związanych z inzynieria dróg GDDKiA

      • 1 0

  • Fajnie może do czasu otwarcia zmienię mojego wysłużonego B6 na coś ze śmigłem na masce.

    • 8 5

  • Krew mnie zalewa!! (2)

    Kawa już niepotrzebna, ciśnienie samo skacze. Zamiast S6 mamy 500+, wspaniale...

    • 37 16

    • (1)

      PO obiecuje 500+ na każde dziecko, na kogo teraz głosować..?

      • 7 1

      • Niczego takiego nie obiecuje, palnij się w ł..

        • 0 5

  • (1)

    A Kosmodrom ? To by nam ułatwiło przemieszczanie do Berlinu i hen hen hoho !

    • 15 3

    • szczurek to ty??

      • 8 2

  • Jak zaczną budować, to uwierzę. Zapowiadać to może każdy (1)

    • 29 4

    • Za 10 lat i tak bedzie nieprzejezdny ten ofcinek i zscznie sir na nowo

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane