• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe 'tak' dla budowy połowy Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
19 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022. Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022.

W ciągu pięciu lat powstaną dwa z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej, o długości 42 km. Około roku 2022 połączą Gdynię z Bożympolem na drodze krajowej S6.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa połowy Trasy Kaszubskiej ma sens?

Ministerialni urzędnicy ogłosili decyzję o finansowaniu budowy dwóch spośród czterech odcinków ekspresówki z Trójmiasta do Lęborka w starostwie powiatowym w Wejherowie.

To oznacza, że na Trasę Kaszubską wjedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni i dojedziemy nią do miejscowości Bożepole, gdzie ekspresówka włączy się w istniejącą drogę krajową nr 6. Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 32 km.

- Poleciłem uruchomienie drugiego etapu dla dwóch z czterech zadań. Inwestycja odciąży istniejącą drogę krajową w tzw. małym trójmieście kaszubskim - mówił w piątek rano Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Dlaczego minister mówił o drugim etapie? Ponieważ od sierpnia 2016 r. trwa już przetarg na budowę wspomnianych dwóch odcinków (zadanie III i IV). W pierwszym etapie wybrano firmy, do których jeszcze w piątek (19 maja) wysłane zostaną zaproszenia do złożenia konkretnych ofert. To oznacza, że wykonawców 42 km nowej trasy możemy poznać jesienią tego roku.

Przypomnijmy, że inwestycja ma być realizowana w systemie "projektuj i buduj". Oznacza to, że około roku potrwają prace w biurach projektowych, natomiast pierwsze maszyny budowlane pojawią się na placu budowy jesienią 2018 r. To z kolei oznacza, że droga powinna być gotowa ok. 2022 r.

Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy. Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy.
Co z pozostałymi odcinkami ekspresówki do Lęborka?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad unieważni teraz przetargi na zadanie I i II. By jednak dociągnąć ekspresówkę do miejscowości Bożepole, zostanie ogłoszony dodatkowy przetarg w trybie "projektuj i buduj" na 10-kilometrowy fragment ekspresówki od miejscowości Luzino do Bożegopola.

Ministerialni urzędnicy przekonują, że nie przekreślają szans na budowę pozostałych odcinków trasy z Bożegopola do Słupska.

- Teraz nie mamy pieniędzy w budżecie, by móc wybudować całą Trasę Kaszubską. Pozostaje jednak ona w naszych planach - mówi minister Szmyt.
Rząd bez zmian: mamy w planach Via Maris

Od kilku miesięcy można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. Via Maris, która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla Via Maris może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja Via Maris powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Ministerialni urzędnicy są jednak zainteresowani jej budową.

- Gdański oddział GDDKiA prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące warunków technicznych tej trasy z władzami Gdyni. Trwają też rozmowy nad zakresem finansowania jej budowy - podkreśla Szmit.
Okrojona Trasa Kaszubska

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce - unieważniony

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork - unieważniony

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstać mają tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga miałaby się łączyć z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem na tym odcinku ma być półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Opinie (250) 8 zablokowanych

  • jakim cudem po wybudowaniu drogi do Bozegopola (2)

    do Lęborka zabraknie jeszcze 32 km? Przecież odległość między tymi miejscowościami to chyba z 15 km, nawet licząc po łukach z ryciny niech będzie 20. Skąd 32?

    • 6 1

    • Bo Trasa Kaszubska miała być do Leśnic za Lęborkiem

      • 3 0

    • Chyba z Wejherowa do Lęborka jest 30parę kilomerów ,a Boże pole to prawie w połowie.

      • 0 0

  • Kompletny brak rzetelności artykułu

    Czy autor w ogóle orientuje się gdzie jest Bożepole, a gdzie Luzino???

    Czy autor wie ze Bozepole jest 15km od Lęborka a nie 32?

    Chaotyczny artykuł do bólu aż oczopląsu dostałem..

    Niemniej HURRA, że w końcu coś ruszy. Odcinek Chylonia - Gościcino to koszmar czerwonych świateł co 100m + korki latem.

    • 13 0

  • Obwodnica metropolitalna (1)

    Niech nam, pod pokrywką wybudowania kawałka S6 (tylko części Trasy Kaszubskiej) i hen kiedyś Via Maris do Władysławowa, nie pozostanie w cieniu konieczność wybudowania w najbliższych latach Obwodnicy Metropolitalnej.

    Latem - w weekendy - ruch na Obwodnicy Trójmiasta dochodzi do 100 tys. aut/dobę.Nadal będzie wzrastał - coraz trudniej będzie Obwodnicy go "przełknąć"!
    Co obecnie dzieje się, gdy przytrafi się na niej jakiś wypadek?

    • 8 1

    • Mów to kolegom z Kol bud

      Pacanom z Kol bud

      • 1 1

  • Przypominam, że według obietnic Donalda Tuska (1)

    Mieliśmy tą droga jeździć w 2013 r.

    • 10 3

    • W 2012!! Na euro!!!!

      Ty sklerozo!!!

      • 6 0

  • Drogi piękne to i więcej aut w miastach

    Przynajmniej już wiadomo skąd się biorą auta w mieście i powstają korki. Zamiast odbudowywać linie kolejowe to buduje się trasy szybkiego ruchu dla aut po to aby zapełniały one inne miasta

    • 1 0

  • OPAT OPAT OPAT - Prezydent Szczurek nic nie zabiega o budowe OPAT - brak naciskow na sasiednie Gminy i Powiaty

    OPAT OPAT OPAT

    Buduja 71 lat OPAT i go dalej nie widac

    OPAT OPAT OPAT

    • 5 2

  • Gdańsk rozwijał się kosztem regionu

    Najwyższy czas to zmienić.

    • 6 7

  • znowu wizualizacje jak u Szczura

    budować!

    • 4 1

  • Brakuje pieniędzy w budżecie... (2)

    ... bo chodują za nie pokolenie darmozjadów (500+).

    • 10 6

    • A co ty w życiu dałeś od siebie... (1)

      ...żeby tak oceniać innych? Ile dzieci wychowałeś i wykształciłeś? Co takiego zbudowałeś co służy innym? Ilu ludziom dałeś pracę płacąc więcej niż minimum socjalne? Czy to za co Ci płacą jest więcej warte niż 500zł/mc?

      • 0 1

      • Mam dwoje dzieci.

        Jestem za ulgami podatkowymi dla ludzi pracujących, nie tylko rodziców. Większość z nich nam pozabierano (mniejsza o to, który rząd), rozdając za to pieniądze w ramach 500+. Wygląda to tak, że matki namawiają swoje czternasto-, szesnastoletnie córki do rodzenia dzieci, jednego za drugim, w domach, w których już jest ich kilkanaścioro, gdzie nikomu nie chce się uczyć i nikt nie skakał się pracą zarobkową. Tylko zasiłek z UP, MOPSu i 500+ właśnie. To nie są dzieci urodzone z potrzeby serca, a z lenistwa i chłodnej kalkulacji. Dokąd nas to zaprowadzi, chyba nie muszę pisać. My, pracujacy, będziemy w przyszłości łożyć na ogromne rzesze bezrobotnych kombinatorów. Ja czuję się okradany i oszukiwany. Dlatego nie zaglosuję na żadną partię proponującą w swoim programie rozwiązania typu 500+.

        • 0 0

  • No w końcu! Budować!

    Ten fragment "kaszubki" i opat-u powinien powstać już dawno.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane