• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe 'tak' dla budowy połowy Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
19 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022. Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022.

W ciągu pięciu lat powstaną dwa z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej, o długości 42 km. Około roku 2022 połączą Gdynię z Bożympolem na drodze krajowej S6.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa połowy Trasy Kaszubskiej ma sens?

Ministerialni urzędnicy ogłosili decyzję o finansowaniu budowy dwóch spośród czterech odcinków ekspresówki z Trójmiasta do Lęborka w starostwie powiatowym w Wejherowie.

To oznacza, że na Trasę Kaszubską wjedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni i dojedziemy nią do miejscowości Bożepole, gdzie ekspresówka włączy się w istniejącą drogę krajową nr 6. Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 32 km.

- Poleciłem uruchomienie drugiego etapu dla dwóch z czterech zadań. Inwestycja odciąży istniejącą drogę krajową w tzw. małym trójmieście kaszubskim - mówił w piątek rano Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Dlaczego minister mówił o drugim etapie? Ponieważ od sierpnia 2016 r. trwa już przetarg na budowę wspomnianych dwóch odcinków (zadanie III i IV). W pierwszym etapie wybrano firmy, do których jeszcze w piątek (19 maja) wysłane zostaną zaproszenia do złożenia konkretnych ofert. To oznacza, że wykonawców 42 km nowej trasy możemy poznać jesienią tego roku.

Przypomnijmy, że inwestycja ma być realizowana w systemie "projektuj i buduj". Oznacza to, że około roku potrwają prace w biurach projektowych, natomiast pierwsze maszyny budowlane pojawią się na placu budowy jesienią 2018 r. To z kolei oznacza, że droga powinna być gotowa ok. 2022 r.

Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy. Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy.
Co z pozostałymi odcinkami ekspresówki do Lęborka?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad unieważni teraz przetargi na zadanie I i II. By jednak dociągnąć ekspresówkę do miejscowości Bożepole, zostanie ogłoszony dodatkowy przetarg w trybie "projektuj i buduj" na 10-kilometrowy fragment ekspresówki od miejscowości Luzino do Bożegopola.

Ministerialni urzędnicy przekonują, że nie przekreślają szans na budowę pozostałych odcinków trasy z Bożegopola do Słupska.

- Teraz nie mamy pieniędzy w budżecie, by móc wybudować całą Trasę Kaszubską. Pozostaje jednak ona w naszych planach - mówi minister Szmyt.
Rząd bez zmian: mamy w planach Via Maris

Od kilku miesięcy można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. Via Maris, która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla Via Maris może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja Via Maris powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Ministerialni urzędnicy są jednak zainteresowani jej budową.

- Gdański oddział GDDKiA prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące warunków technicznych tej trasy z władzami Gdyni. Trwają też rozmowy nad zakresem finansowania jej budowy - podkreśla Szmit.
Okrojona Trasa Kaszubska

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce - unieważniony

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork - unieważniony

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstać mają tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga miałaby się łączyć z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem na tym odcinku ma być półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Opinie (250) 8 zablokowanych

  • A kiedy PKM na Oksywie? (2)

    • 8 0

    • Jak Szczurka nie bedzie

      • 1 0

    • Jak bedzie pomnik smolenski na Oksywiu

      • 0 1

  • Pomniki smoleńskie ważniejsze dlatego tylko połowa.

    • 8 3

  • (1)

    Obwodnica Metropolitalna jest bardziej potrzebna.

    • 1 5

    • No to wójcie z kolegami nie zaskarżaj tej drogi..

      bo nie idzie po twojej działce coś ją pod tę drogę kupił Hehe

      • 2 0

  • Via Baltica jest ważna dla całej Polski, a droga kaszubska jest potrzebna w tenkraju. Chcieliście trojmiasta bez istotnego dla Polski przemysłu, to się teraz nie dziwcie decyzjom rządu. Drogi se pobudujecie z podatków które zapłacą te wszystkie pitulitengeszefty z Oliva Gate i podobnych miejsc, oraz z podatków opłacanych przez mieszkańców luksusowych apartamentów zbudowanych na terenach postoczniowych.

    • 3 4

  • Ciemny lud trójmiejski tego nie widzi, ale ta decyzja jest dla Pomorza najbardziej optymalna i rozsądna. Metropolitalna to takie "nice to have" ale absolutnym minimum jest aby S6 nie byla drogą do nikąd kończącą sie w centrum Gdyni. Naprawdę dziwne że dotychczas tego nie widziano. Mamy naprawdę rozsądnych ludzi u władzy teraz.

    • 5 3

  • węzeł Wielki Kack pytanie (1)

    Od strony Karwin, od ul. Chwaszczyńskiej, chcąc wjechać na Obwodnicę w kierunku Chylonii, jak to zrobić? Wjazdu po dzisiejszej linii koło Tesco nie widzę, wygląda na to ,że będziemy musieli wjeżdżać tym nowym małym węzłem na Dąbrowej (nad Nowowiczlińską).

    • 1 0

    • Odp

      Na stronie trasakaszubska.pl są mapy z prezyjnoscia w skali 1:500
      Wjazdy na obwodnice są prowadzone łącznikami bezkolizyjnie 2 pasmowymi z każdego kierunku czy z obwodnicy czy z Karwin a Dąbrowa ma swój węzeł by odciążyć skrzyżowanie przy stacji Żagle

      • 0 0

  • Najbardziej śmieszy 400 idiotów głosujących na "od razu całą albo wcale"

    Głosujcie na "budować wszystkie drogi i tory kolejowe na raz albo wcale".

    • 4 0

  • Właściciel portalu trujmiastopl kazał to Naszskręt pisze: (1)

    "wydaje się, że koncepcja Via Maris powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina"
    czyli niby wolne media ale insynuacji takich za PO nie było...

    • 4 4

    • Naskret napisał prawde...... budujemy sezonowa droge zamiast całorocznejS6

      • 3 0

  • Komentarz

    Węzeł w Chwaszczynie będzie bezuzyteczny jeżeli rownolegle nie rozpocznie się budowa obwodnicy metropolitalnej

    Trzeba to już publicznie mówić ze budowa wezla przy antenie w Chwaszczynie kończy przebieg drogi nr20 i funkcje tej dogi na odcinku Chwaszczyno do zukowa przejmuje Obwodnica Metropolitalna .
    Droga nr 20 będzie w tłoczona w rdestowa bo taki będzie dojazd do tej miescowosci
    Dlaczego dziennikarze nie widzę tego problemu, który jest po cichu zamiatany
    pod dywan przez GDDiKA

    • 3 0

  • Dobre Pany , rzuciły ochłap gawiedzi liczac na poparcie.......

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane