• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM Trójmiasto naprawi składy SKM Warszawa

Maciej Naskręt
6 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Elektryczny zespół trakcyjny serii 19WE. Takie cztery składy będą serwisowane przez SKM Trójmiasto. Elektryczny zespół trakcyjny serii 19WE. Takie cztery składy będą serwisowane przez SKM Trójmiasto.

SKM Trójmiasto ma problemy ze znalezieniem firmy, która zmodernizuje jej składy, ale sama będzie naprawiać cztery nowe składy poruszające się po Warszawie w ramach SKM Warszawa. Co ciekawe, nasza SKM-ka będzie serwisować pojazdy, których nie ma jeszcze w swoim taborze.



Tuż przed majówką spółka SKM w Warszawie rozstrzygnęła przetarg na utrzymanie czterech składów - elektrycznych zespołów trakcyjnych - serii 19 WE. Do przetargu stanęły dwie spółki: Newag z Nowego Sącza, która dostarczyła w 2010 r. stołecznej SKM-ce nowe składy, i spółka PKP SKM w Trójmieście.

Ku zaskoczeniu trójmiejska firma złożyła niemal o połowę niższą cenowo ofertę niż producent składów serii 19WE - spółka Newag. Zamawiający jednak nie ujawnia kwot zawartych w ofertach. Próbujemy je ustalić.

Na czym będzie polegać serwisowanie? - Będą to przeglądy techniczne po przejechaniu określonej liczby kilometrów, są one podobne do tych, jakie przechodzą samochody. Ponadto będą prowadzone drobne prace naprawcze - usuwanie usterek, w tym także prowadzenie przejazdów technicznych - mówi Magdalena Lerczak, rzecznik SKM Warszawa

Czy SKM powinna serwisować składy innych przewoźników?

Co ciekawe, przewoźnik z Trójmiasta nie posiada w swoim własnym taborze nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które niebawem będzie serwisować.

Pociąg serii 19WE to model z 2010 r. wyposażony jest w 10 par drzwi, dzięki czemu możliwa jest szybka wymiana pasażerów na przystankach. W jego wnętrzu zmieści się do 700 osób. Część siedzeń zamontowana została podobnie, jak w wagonach metra. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu, pociąg jest bardzo cichy, a napęd na połowę osi gwarantuje duże przyspieszenie pojazdu.

Władze SKM z Trójmiasta zapewniają, że są przygotowane do prac serwisowych przy nowym taborze.

- Mamy przystosowaną do tego zadania halę w Cisowej i wysoko wykwalifikowany personel. Postanowiliśmy to wykorzystać. Wygrany przetarg to efekt działań naszej spółki w nowych inwestycyjnych obszarach - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Co z modernizacją składów SKM Trójmiasto? Przypomnijmy, że na początku tego roku upadłość ogłosiła firma TS Opole, która miała modernizować 21 kolejek dla trójmiejskiego przewoźnika. Teraz władze SKM przygotowują nowe warunki przetargu i prowadzą rozmowy z TS Opole na temat liczby składów jaką firma może jeszcze zmodernizować.

Pozostała część składów, których TS Opole nie zmodernizuje, zostanie przeznaczona do naprawy w ramach nowego przetargu, którego wyniki mamy poznać podczas najbliższych wakacji.

Miejsca

Opinie (75)

  • Jedyna recepta dla SKMki (8)

    wywalić na zbity pysk całość obecnego zarządu który światopoglądowo zatrzymał się w głębokim PRL. Usamorządowienie niestety dopiero w 2016

    • 195 8

    • Widzicie różnicę pomiędzy przeglądem technicznym (kwestia mechaniki i elektryki) (1)

      a pomiędzy modernizacją (kwestie blacharsko-lakiernicze i tapicerskie)?

      • 11 15

      • nie widzimy

        • 6 5

    • buuu (1)

      tylko, ze w PRLu to SKM jakoś jeszcze wyglądała... była dumą Trójmiasta... a teraz... cóż... jaki Zarząd taka firma... Niby przynosi zyski...ale chwalić się tym nikt nie chce... ale teraz będą nowe składy modernizowane dla Warszawy... wiec sobie bosowie SKM zrobią zdjęcia na tle nowych pociągów... i będą w folderach reklamowych pokazywać jak są nowocześni hehe

      • 12 2

      • Tyle że PRL się skończył

        a firma nie działa. Więc coś trzeba zmienić. Najlepiej wszystko.

        • 9 1

    • "stylista" Pa-Jacyków powiedziałby że nasze skm-ki są vintage

      czyli śmieci mówiąc wprost, bo takie faktycznie są

      • 4 3

    • zarzad skm to kolesie obecnej władzy czyli POlityków!! (1)

      do momentu az niebeda zatrudniani fachowcy po znajomosci politycznej zmian nie bedzie

      • 3 2

      • A czołowy związkowiec nienaruszalny trzyma z nimi ..

        • 4 2

    • Czytać ze zrozumieniem

      Czym innym jest serwisowanie, a czym innym modernizacja. To dwie różne sprawy. Swoją drogą panie redaktorze proszę pisać dokładnie o co chodzi. Odnoszę wrażenie, że pan także nie bardzo odróżnia terminy: serwis i modernizacja.

      • 0 0

  • Pozdrowienia (2)

    dla mieszkańców Sopotu i Gdyni.

    • 30 14

    • śledź

      • 2 8

    • dzięki

      pozdrowienia dla mieszkańców Gdańska

      • 8 2

  • (2)

    Przeciez 1 kwietnia juz byl :)

    • 58 2

    • jak skm trójmiasto.. (1)

      jak skm trójmiasto je zmodernizuje - to nie wróżę im przyszłości!
      Oby nie rozpadły się w drodze do wa-wy!!!

      • 9 1

      • SERWISUJE !!!

        Następny nieuk się znalazł.

        • 0 0

  • Najnowsze? (7)

    Po pierwsze jakie najnowsze?
    19WE to jednostki na bazie EN57 i nie są najnowszymi pojazdami SKM-ki Warszawskiej.
    Panie redaktorze, proszę chociaż rozeznać się w temacie.
    Najnowszymi pojazdami jest ELF z Pesy oraz IMPULS z Newagu.

    • 46 19

    • Sajmon! (2)

      Co ty bredzisz. 19WE to całkiem nowa konstrukcja. A to, że wyszli ze starego składu to inna sprawa. Nic nie jest na bazie.

      • 8 5

      • (1)

        A może tak zrozumiesz. Robisz generalny remont mieszkania, zostawiasz tylko ściany nośne. Idąc Twoim myśleniem zbudowałem sobie nowe mieszkanie

        • 5 4

        • kiepskie porównanie. Pojazd to nie mieszkanie.

          To jakbyś twierdził, że ten nowy 19WE powstaje w ten sposób, że biorą EN57 i picują na 19WE a to jest ewidentne kłamstwo. To nie jest żaden remont mieszkania!

          • 4 2

    • 14WE, a nie 19WE sa na bazie EN57.

      pozdro

      • 9 0

    • dokładnie to 14 we jest zrobione na podstawie "kibla" 19 we i 20 we to zupełnie nowe konstrukcje owszem nienajnowesze ze "stajni" newagu ale zbudowane od podstaw. impuls ma oznaczenie 31 we lub 35 we. a pesa to tu nie ma nic do rzeczy...

      • 8 0

    • Myślisz te sklady z 14We. 19We to zupełnie nowa konstrukcja.

      • 3 0

    • JESTEM SPECEM TO SIE WYPOWIEM!!!!11

      Pociag to pociag czlowieku, nikogo NORMALNEGO nie obchodza jakies oznaczenia pociagow i inne d*perele

      • 1 0

  • Ale jak je tu przywieźć? (5)

    Po kawałku na TIRach?

    • 10 17

    • Jak??? (4)

      Na wypadek gdybys nie wiedzial/wiedziala to miedzy Gdanskiem a Warszawa sa tory. Oczywiscie mozna TIRem, ale latwiej klasycznie, torami. No chyba, ze SKMka na TIRa, a TIRy na tory. Tak tez mozna...

      • 10 3

      • (1)

        Tyle że na Gdańsku świat się nie kończy. Tutaj chodzi o magistralę Wawa-Gdynia. Gdańsk to tylko przystanek.

        • 3 1

        • Co za różnica jełopie, to za Gdańskiem torów nie ma?

          ...Boże, co za debilizm.

          • 0 2

      • i tu się mylisz, bo będziemy je spływać wodą, przy najbliższej powodzi (1)

        tysiąclecia. Na powrocie może załapią się na jakąś falę Tsunami.

        • 5 0

        • Spławiać.

          Ofiaro.

          • 4 0

  • hmm (1)

    remont a serwis to chyba roznica..

    • 33 0

    • To nie

      będzie remont a jedynie przegląd...ale i tak współczuję warszawce.Co "fachowcy" z SKM potrafia ...widzimy na codzień

      • 3 0

  • bedziemy robic cos czego nie mamy sobie...normalnie archiwum X...

    • 13 4

  • pewnie ciągną z niemiec (1)

    skład igiełka nic nie stuka nic nie puka, jeżdżony tylko w niedziele przez wiernych do kościoła oddalonego o 5 km

    • 25 2

    • Dodam że przebieg poniżej 50 tys.

      • 1 0

  • No proszę, w Warszawie jeżdżą luksusowo co widać na zdjęciu (5)

    a my nadal w syfie z lat 70-tych

    • 117 4

    • niech nie zapomną o usunięciu progów, niech w wawce też skaczą pomiędzy peronem a pociągiem.

      • 38 0

    • własnych niepotrafia serwisowac a czyjes bedą??

      jak zawsze chodzi opowiazania kolesiów ktos dostał wlape i kase natym zarobi do własnej kieszeni.w Warszawce wkoncu rzadzi gronkowiedz waldz:)

      • 6 2

    • to prawda, tak wyglądają tam WSZYSTKIE skmki (1)

      Może by im je podpierdzielić i u nas włączyć do ruchu. Cztery takie składy piechotą nie chodzą..

      • 7 1

      • dokladnie i przemalowac na kolor budyniowy to nikt nie pozna :)

        • 2 0

    • ale pudrowanym

      z kolorowym obiciem.

      • 0 0

  • Szkoda, że nasze skmki w ramach modernizacji nie dostaną dodatkowych par dzwi. (6)

    Gdyby nie to to byłoby nie najgorzej. Wymiana jednostki napędowej powinna zapewnić wystarczające przyśpieszenie. Wykończenie też nie najgorsze, tylko ta mała ilość wejść. Może dałoby się chociaż 2-kortnie poszerzyć istniejące? Tak był mógł być większy przepływ pasażerów.

    • 30 2

    • (2)

      wystarczyłoby żeby ludzie notorycznie nie stali przy wejściu

      • 10 8

      • Stroją bo w "przedziałach" za mało jest miejsc stojących. (1)

        To typowe składy na dalekie trasy, gdzie zakłada się mniej więcej tylu pasażerów, ile jest miejsc siedzących.

        Do komunikacji miejskiej najlepszym wariantem byłyby pojedyncze siedzenia pod oknami i dwa rzędy uchwytów dla stojących, jak w tramwajach.

        • 19 3

        • Nie, bo spod pachi wonia ludziom i się można porzygac!

          • 0 0

    • Drzwi (1)

      Zawsze mogą otwierać wszystkie drzwi, nie tylko te od strony peronu. Co sprawniejsi będą wysiadać właśnie nimi. I masz problem drzwi rozwiązany hi, hi

      • 6 3

      • Prosto pod pędzący delekobieżny po sąsiednim torze.

        • 4 0

    • EN57 miały być tymczasowo i szybko zastąpione EW58 lub EW60.

      Jednak te ostatnie okazały się być chybionymi konstrukcjami i tymczasowość EN57/EN71 trwa w najlepsze - już prawie 40 lat, czyli od grudnia 1976 - od czasu wycofania serii EW90/91/92 otrzymanych jako reparacji wojennych z Berlina i związanej z tym zmiany napięcia w sieci trakcyjnej torów SKM z 800 V na 3000 V na odcinku Gdynia Stocznia - Gdańsk Gł.
      A pamięta ktoś ten drugi peron na Gdyni Stoczni i ganianie pasażerów po kładce między tymi peronami mylnymi komunikatami na temat który pociąg szybciej odjedzie do Wejherowa lub odwrotnie do Gdańska z tego obecnego lub tego już nie istniejącego peronu ? A odległość między nimi była dosyć spora w porównaniu z innymi stacjami.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane