• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM Trójmiasto naprawi składy SKM Warszawa

Maciej Naskręt
6 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Elektryczny zespół trakcyjny serii 19WE. Takie cztery składy będą serwisowane przez SKM Trójmiasto. Elektryczny zespół trakcyjny serii 19WE. Takie cztery składy będą serwisowane przez SKM Trójmiasto.

SKM Trójmiasto ma problemy ze znalezieniem firmy, która zmodernizuje jej składy, ale sama będzie naprawiać cztery nowe składy poruszające się po Warszawie w ramach SKM Warszawa. Co ciekawe, nasza SKM-ka będzie serwisować pojazdy, których nie ma jeszcze w swoim taborze.



Tuż przed majówką spółka SKM w Warszawie rozstrzygnęła przetarg na utrzymanie czterech składów - elektrycznych zespołów trakcyjnych - serii 19 WE. Do przetargu stanęły dwie spółki: Newag z Nowego Sącza, która dostarczyła w 2010 r. stołecznej SKM-ce nowe składy, i spółka PKP SKM w Trójmieście.

Ku zaskoczeniu trójmiejska firma złożyła niemal o połowę niższą cenowo ofertę niż producent składów serii 19WE - spółka Newag. Zamawiający jednak nie ujawnia kwot zawartych w ofertach. Próbujemy je ustalić.

Na czym będzie polegać serwisowanie? - Będą to przeglądy techniczne po przejechaniu określonej liczby kilometrów, są one podobne do tych, jakie przechodzą samochody. Ponadto będą prowadzone drobne prace naprawcze - usuwanie usterek, w tym także prowadzenie przejazdów technicznych - mówi Magdalena Lerczak, rzecznik SKM Warszawa

Czy SKM powinna serwisować składy innych przewoźników?

Co ciekawe, przewoźnik z Trójmiasta nie posiada w swoim własnym taborze nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które niebawem będzie serwisować.

Pociąg serii 19WE to model z 2010 r. wyposażony jest w 10 par drzwi, dzięki czemu możliwa jest szybka wymiana pasażerów na przystankach. W jego wnętrzu zmieści się do 700 osób. Część siedzeń zamontowana została podobnie, jak w wagonach metra. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu, pociąg jest bardzo cichy, a napęd na połowę osi gwarantuje duże przyspieszenie pojazdu.

Władze SKM z Trójmiasta zapewniają, że są przygotowane do prac serwisowych przy nowym taborze.

- Mamy przystosowaną do tego zadania halę w Cisowej i wysoko wykwalifikowany personel. Postanowiliśmy to wykorzystać. Wygrany przetarg to efekt działań naszej spółki w nowych inwestycyjnych obszarach - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Co z modernizacją składów SKM Trójmiasto? Przypomnijmy, że na początku tego roku upadłość ogłosiła firma TS Opole, która miała modernizować 21 kolejek dla trójmiejskiego przewoźnika. Teraz władze SKM przygotowują nowe warunki przetargu i prowadzą rozmowy z TS Opole na temat liczby składów jaką firma może jeszcze zmodernizować.

Pozostała część składów, których TS Opole nie zmodernizuje, zostanie przeznaczona do naprawy w ramach nowego przetargu, którego wyniki mamy poznać podczas najbliższych wakacji.

Miejsca

Opinie (75)

  • Najnowsze? (7)

    Po pierwsze jakie najnowsze?
    19WE to jednostki na bazie EN57 i nie są najnowszymi pojazdami SKM-ki Warszawskiej.
    Panie redaktorze, proszę chociaż rozeznać się w temacie.
    Najnowszymi pojazdami jest ELF z Pesy oraz IMPULS z Newagu.

    • 46 19

    • JESTEM SPECEM TO SIE WYPOWIEM!!!!11

      Pociag to pociag czlowieku, nikogo NORMALNEGO nie obchodza jakies oznaczenia pociagow i inne d*perele

      • 1 0

    • Myślisz te sklady z 14We. 19We to zupełnie nowa konstrukcja.

      • 3 0

    • dokładnie to 14 we jest zrobione na podstawie "kibla" 19 we i 20 we to zupełnie nowe konstrukcje owszem nienajnowesze ze "stajni" newagu ale zbudowane od podstaw. impuls ma oznaczenie 31 we lub 35 we. a pesa to tu nie ma nic do rzeczy...

      • 8 0

    • Sajmon! (2)

      Co ty bredzisz. 19WE to całkiem nowa konstrukcja. A to, że wyszli ze starego składu to inna sprawa. Nic nie jest na bazie.

      • 8 5

      • (1)

        A może tak zrozumiesz. Robisz generalny remont mieszkania, zostawiasz tylko ściany nośne. Idąc Twoim myśleniem zbudowałem sobie nowe mieszkanie

        • 5 4

        • kiepskie porównanie. Pojazd to nie mieszkanie.

          To jakbyś twierdził, że ten nowy 19WE powstaje w ten sposób, że biorą EN57 i picują na 19WE a to jest ewidentne kłamstwo. To nie jest żaden remont mieszkania!

          • 4 2

    • 14WE, a nie 19WE sa na bazie EN57.

      pozdro

      • 9 0

  • Oooooo!

    Nastała wiekopomna chwiła.
    W górę serca, są Państwo świadkami zmiany profilu działalności spółki "powołanej" do świadczenia kolejowych usług przewozowych w sektorze pasażerskim miejskim, na spółkę o charakterze naprawczym dla podmiotów o tym samym profilu działalności.
    Brawo. Teraz czekam na powołanie podmiotu który profesjonalenie zajmie się przewozami osób na obszarze obsługiwanym do tej pory przez PKP SKM w Trójmieście. Podpowiadam, że nowy podmiot kwestię utrzymania w sprawności taboru, może zlecić wyspecjalizowanemu podmiotowi jakim jest - z niniejszego artykułu przynajmniej tak wynika - PKP ZNTK SKM Gdynia Cisowa. Niech każdy zajmuje się tylko tym w czym się specjalizuje a wszystkim nam wyjdzie to na dobre. Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Glupie te pytania w ankiecie (2)

    Bo niby skad Kowalski ma wiedziec, czy w Chyloni kolejarze maja hale z nowoczesnym zapleczem do remontu czy modernizacji pociagow.

    Jezeli tak, to chyba jest logiczne, ze powinni w pelni wykorzystywac taki potencjal i brac udzial we wszystkich przetargach na naprawy i modernizacje "cudzych" i wlasnych skladow.

    Zlecenia to praca, a praca to pieniadz.
    No Ameryki to chyba nie wymyslilem, skad wiec tak durne i nie do konca jasne pytania w ankiecie.

    • 4 2

    • nie do końca (1)

      wczoraj jechałem gratem, który jak jechał to wydawał z siebie dźwięki jakby się rozpadał... dziś jechałem jakiś gratem w którym okno się nie otwierało... nie wspomnę o tych cudownych drzwiach miedzy wagonowych...które się nie otwierają, a jak otwierają to tak, ze drobna kobieta nie jest w stanie ich otworzyć...bo się zakleszczyły... albo w tych nowszych (co są chyba 2) pociągach... te drzwi na zakręcie się otwierają same z siebie... wiec jak SKM ma tak cudowną hale serwisową...to może najpierw swoje graty wyremontuje... a później będzie robić Warszawce dobrze...

      • 7 1

      • skm 3m

        i tłumaczą, że muszą zrobić podwyżkę, bo 1% ich przewozów jeździ na wycieczki poza Trójmiasto, a PLK podwyższyło opłatę za tory do Słupska...

        trójmiejskie tory SKM nie należą do PLK, tylko do SKM. nawet SOK SKM jest osobna od SOKu PKP. to od nas zaczął się marsz Renomy korumpującej zarządy kolei i przewoźników miejskich w całym kraju.

        miewam wrażenie, że wszystko co najgorsze wywodzi się ostatnio w Polsce z Trójmiasta. Styropian, Solidarność, Platforma, niemal cały rząd... informatyzacja ZUS... kant na kancie...

        • 0 0

  • (2)

    Przeciez 1 kwietnia juz byl :)

    • 58 2

    • jak skm trójmiasto.. (1)

      jak skm trójmiasto je zmodernizuje - to nie wróżę im przyszłości!
      Oby nie rozpadły się w drodze do wa-wy!!!

      • 9 1

      • SERWISUJE !!!

        Następny nieuk się znalazł.

        • 0 0

  • Jedyna recepta dla SKMki (8)

    wywalić na zbity pysk całość obecnego zarządu który światopoglądowo zatrzymał się w głębokim PRL. Usamorządowienie niestety dopiero w 2016

    • 195 8

    • Czytać ze zrozumieniem

      Czym innym jest serwisowanie, a czym innym modernizacja. To dwie różne sprawy. Swoją drogą panie redaktorze proszę pisać dokładnie o co chodzi. Odnoszę wrażenie, że pan także nie bardzo odróżnia terminy: serwis i modernizacja.

      • 0 0

    • zarzad skm to kolesie obecnej władzy czyli POlityków!! (1)

      do momentu az niebeda zatrudniani fachowcy po znajomosci politycznej zmian nie bedzie

      • 3 2

      • A czołowy związkowiec nienaruszalny trzyma z nimi ..

        • 4 2

    • Widzicie różnicę pomiędzy przeglądem technicznym (kwestia mechaniki i elektryki) (1)

      a pomiędzy modernizacją (kwestie blacharsko-lakiernicze i tapicerskie)?

      • 11 15

      • nie widzimy

        • 6 5

    • "stylista" Pa-Jacyków powiedziałby że nasze skm-ki są vintage

      czyli śmieci mówiąc wprost, bo takie faktycznie są

      • 4 3

    • buuu (1)

      tylko, ze w PRLu to SKM jakoś jeszcze wyglądała... była dumą Trójmiasta... a teraz... cóż... jaki Zarząd taka firma... Niby przynosi zyski...ale chwalić się tym nikt nie chce... ale teraz będą nowe składy modernizowane dla Warszawy... wiec sobie bosowie SKM zrobią zdjęcia na tle nowych pociągów... i będą w folderach reklamowych pokazywać jak są nowocześni hehe

      • 12 2

      • Tyle że PRL się skończył

        a firma nie działa. Więc coś trzeba zmienić. Najlepiej wszystko.

        • 9 1

  • Panie Nowak gdzie te miliardy do wykorzystania z uni na kolej?Sa czy ich nie ma?

    Jesli sa..to pokornie prosimy o zakup takiego samego taboru dla SKM-ki jaki ma Warszawa.Ile lat mozna jezdzic takimi starymi skladami...Mozna je oczywiscie zachowac dla muzeum kolejnictwa..ale na Boga...Toz to przypomina jakis trzeci swiat.Gdanszczanie tez chca jezdzic skladami cichymi,szybszymi,czystymi.nowoczesnymi.Jad dlugo bedzie trwal jeszcze stan obecny?

    • 1 0

  • zmienić sz na p (1)

    Głuszkowi w nazwisku trzeba zmienić sz na p, i wychodzi prawda o człowieku :P

    • 2 0

    • Skm nie ma kasy pracownice marketingu tylko siedza i jedza zamiast myslec

      • 1 0

  • Niech zamontują klimatyzację w składach!

    Parę miesięcy w roku jeździ się w rozgrzanej metalowej puszce, w której po pięciu minutach jest się zlanym potem. Mam dość wyrzucania ubrań do prania po każdym przejeździe. Trzeba właściwie wybierać priorytety, może by zadbać najpierw o komfort pasażerów, a potem o remonty peronów?

    • 3 0

  • Szkoda, że nasze skmki w ramach modernizacji nie dostaną dodatkowych par dzwi. (6)

    Gdyby nie to to byłoby nie najgorzej. Wymiana jednostki napędowej powinna zapewnić wystarczające przyśpieszenie. Wykończenie też nie najgorsze, tylko ta mała ilość wejść. Może dałoby się chociaż 2-kortnie poszerzyć istniejące? Tak był mógł być większy przepływ pasażerów.

    • 30 2

    • (2)

      wystarczyłoby żeby ludzie notorycznie nie stali przy wejściu

      • 10 8

      • Stroją bo w "przedziałach" za mało jest miejsc stojących. (1)

        To typowe składy na dalekie trasy, gdzie zakłada się mniej więcej tylu pasażerów, ile jest miejsc siedzących.

        Do komunikacji miejskiej najlepszym wariantem byłyby pojedyncze siedzenia pod oknami i dwa rzędy uchwytów dla stojących, jak w tramwajach.

        • 19 3

        • Nie, bo spod pachi wonia ludziom i się można porzygac!

          • 0 0

    • EN57 miały być tymczasowo i szybko zastąpione EW58 lub EW60.

      Jednak te ostatnie okazały się być chybionymi konstrukcjami i tymczasowość EN57/EN71 trwa w najlepsze - już prawie 40 lat, czyli od grudnia 1976 - od czasu wycofania serii EW90/91/92 otrzymanych jako reparacji wojennych z Berlina i związanej z tym zmiany napięcia w sieci trakcyjnej torów SKM z 800 V na 3000 V na odcinku Gdynia Stocznia - Gdańsk Gł.
      A pamięta ktoś ten drugi peron na Gdyni Stoczni i ganianie pasażerów po kładce między tymi peronami mylnymi komunikatami na temat który pociąg szybciej odjedzie do Wejherowa lub odwrotnie do Gdańska z tego obecnego lub tego już nie istniejącego peronu ? A odległość między nimi była dosyć spora w porównaniu z innymi stacjami.

      • 5 0

    • Drzwi (1)

      Zawsze mogą otwierać wszystkie drzwi, nie tylko te od strony peronu. Co sprawniejsi będą wysiadać właśnie nimi. I masz problem drzwi rozwiązany hi, hi

      • 6 3

      • Prosto pod pędzący delekobieżny po sąsiednim torze.

        • 4 0

  • Bardzo dobrze że potencjał techniczny wraz z zapleczem

    będzie wykorzystany.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane