• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bilet z ulgą na przyszły rok dopiero od 1 stycznia

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Posiadacze legitymacji 33 proc. (w 2014 r. 30 proc.), którym upłynęła ważność biletu okresowego, do końca br. muszą korzystać z biletów jednorazowych. Posiadacze legitymacji 33 proc. (w 2014 r. 30 proc.), którym upłynęła ważność biletu okresowego, do końca br. muszą korzystać z biletów jednorazowych.

Od nowego roku zmianie ulegają zasady sprzedaży biletów w ramach oferty skierowanej do dużych zakładów i ich pracowników. Według nowych zasad tzw. legitymacji 30 proc. (dotychczas 33 proc.), można skorzystać nadal z tańszych biletów, ale by je kupić, trzeba czekać do 1 stycznia 2014 r.



Nasz czytelnik ostatecznie otrzymał bilet okresowy, ale z adnotacją "na żądanie podróżnego". Nie będzie on jednak ważny w przyszłym roku. Nasz czytelnik ostatecznie otrzymał bilet okresowy, ale z adnotacją "na żądanie podróżnego". Nie będzie on jednak ważny w przyszłym roku.

Czy powinna istnieć możliwość zakupu biletów okresowych z nową ulgą dla firm na przyszły rok przed 1 stycznia?

O swoich perypetiach i próbie zakupu nowego biletu okresowego napisał do nas pan Wojciech, który dotychczas korzystał z biletów okresowych w ramach legitymacji 33 proc.

Oferta ta przy zakupie na firmę odpowiednio dużej liczby specjalnych poświadczeń, pozwala pracownikom nabywać bilety okresowe za niższą cenę, nawet gdy pracownikowi nie przysługuje żadna ulga ustawowa.

Od 1 stycznia 2014 roku oferta legitymacji zostanie znacznie okrojona. Zniżkę zmniejszono do 30 proc., zaś jeden zakład musi zakupić dla pracowników co najmniej 20 specjalnych dokumentów.

Oto opowieść pana Wojciecha:

Próbując kupić bilet okresowy na SKM w poniedziałek zostałem poinformowany, iż nie mogę liczyć na zniżkę 33 proc. W kasie poradzono mi, bym przez dwa ostatnie dni roku korzystał z biletów jednorazowych, a potem kupił bilet ze zniżką 30 proc.

Poprosiłem zatem o sprzedaż biletu kwartalnego z nową zniżką, 30-procentową, ponieważ ważność mojego biletu okresowego upłynęła 27 grudnia (w soboty i niedziele nie pracuję), a kolejne dni zmuszony jestem spędzić w pracy, do której dojeżdżam pociągiem.

Kasjerka odmówiła mi sprzedaży nowego biletu, bowiem w weekend przekazano pracownikom telegraficznie komunikat o takim właśnie zarządeniu. Po przedstawieniu kasjerce moich praw konsumenckich, otrzymałem bilet miesięczny ze zniżką 33 proc., lecz na odwrocie biletu zamieszczono zapis, iż został on wydany "na żądanie podróżnego".

Kasjerka nie mogła mi sprzedać biletu z nową zniżką 30 proc., gdyż nie ma takiej zniżki jeszcze w systemie sprzedaży. Dodatkowo, otrzymałem informację, iż mój bilet w 2014 r. będzie nieważny i przy kontroli mogę otrzymać mandat.

Po odejściu od okienka, pozostał we mnie niesmak, ponieważ kupując bilet kwartalny wprawdzie oszczędzam kilka złotych w stosunku do miesięcznego odpowiednika, ale SKM otrzymuje od razu pieniądze oraz pewność, że za mój bilet zapłacę trzy miesiące wcześniej i nawet w przypadku, gdy go w pełni nie wykorzystam (np. w wyniku choroby). Klientem SKM jestem od czterech lat i nigdy nie korzystałem z usług tego przewoźnika bez biletu.

Na pytanie i wątpliwości naszego czytelnika ws. zasad sprzedaży biletów z legitymacją odpowiedzi udziela Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

W dniu 12 listopada 2013 roku na stronie internetowej PKP SKM została zamieszczona informacja o podwyższeniu ceny wykupu legitymacji z 120 zł na 190 zł oraz zmianie wymiaru ulgi z 33 na 30 proc. od 1 stycznia 2014 r.

Zmiana wymiaru ulgi była konieczna z uwagi na wprowadzoną regulację ustawową dającą możliwość skorzystania przez nauczycieli z nowej ulgi ustawowej 33 proc. Jako że przepisy wykluczają powielanie się ulg handlowych i ustawowych o tym samym wymiarze procentowym, konieczna była zmiana wymiaru ulgi handlowej SKM.

Na czołowej stronie legitymacji (poświadczenia) istnieje zapis "ważny do 31 grudnia 2013". W dodatkowych informacjach na rewersie legitymacji znajdują się zapisy "terminu ważności poświadczenia nie przedłuża się" oraz "termin ważności biletu okresowego z ulgą 33 proc. nie może być dłuższy aniżeli termin ważności poświadczenia".

Tak więc zgodnie z powyższym, podróżni posiadający legitymację uprawniającą do ulgi 33 proc. byli poinformowani, że kupując bilet okresowy z terminem ważności dłuższym niż 31 grudnia 2013 roku, nie mają gwarancji, że w roku 2014 będą mieli prawo jeździć z biletem o takim wymiarze ulgi.

Reasumując, kasjerka postąpiła właściwie odradzając pasażerowi zakup biletu okresowego z ulgą 33 proc. (który byłby ważny tylko do 31 grudnia 2013 r.) i proponując mu zakup dwóch biletów jednorazowych.

Nie mogła sprzedać także biletu okresowego z ulgą 30 proc. ponieważ ta ulga nie jest jeszcze aktywna w ogólnopolskim systemie sprzedaży biletów kolejowych - do końca tego roku obowiązuje ulga 33 proc., a od 1 stycznia 2014 r. właśnie 30 proc.

W tym konkretnym wypadku, pasażer może zwrócić ten bilet w ciągu 30 dni od jego zakupu w drodze pisemnej reklamacji.

Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście

Miejsca

Opinie (112) 10 zablokowanych

  • Obecnie SKM to firma bez zadnych perspektyw (3)

    Na nowy tabor, na inne podejscie do klienta, po prostu na lepsze.

    • 79 8

    • Nowy tabor (1)

      Ciekawe po co ten cały nowy tabor, jak to jeszcze większy szajs niż stare składy.
      Ostatnio się spóźniłem do pracy ponad 20 minut, bo ich super-pociąg, ten z przodem a'la TGV się rozkraczył w Sopocie bo drzwi się nie mogły domknął, załoga dzielnie walczyła 20 minut aby ten cud techniki ruszyć z miejsca, no i na szczęście się udało.
      Lepiej później niż wcale, a co do starych to się tak nie psuły często jak te "odpicowane"

      • 15 5

      • ale to nie jest nowy tabor tylko po picowaniu

        i to dosłownym. To nadal te same stare trupy z nowym "pudrem"

        • 14 0

    • własnie chodzi oto ze niema nowego taboru to wszystko odmalowany stary złom!!

      Zapytajcie sie POlityków poco płacimy tak wysokie podatki !!!Ze ciągle kupują albo złom Niemiecki albo odmalowują stary PRLeowski
      Żądamy nowych tramwajów i nowe składy SKM!!

      • 3 0

  • Abstrachując od tematu zniżek - nieudacznicy z trójmiejskiej skm mogliby przypatrzyć się warszawskiej... (4)

    ...zwłaszcza w tematyce TABORU...

    • 67 2

    • (1)

      Dobra, ale czemu co 30m. W Gdyni gl nie ma pradu na 10+ minut i tak co chwile...
      O tym 3m nic nie pisze ?
      Swietojanska zamknieta w mroku, mozna krasc, gwalcic i rabować
      Ludzie zaczna sie kochac i znowu przybedzie dzieci, a kasy na edukacje nie ma.
      To sa problemy, a nie jakas skmka

      • 5 1

      • Co ty z tymi metrami odstawiasz?!

        • 0 0

    • Nie wiem czy wiesz, ale (1)

      nasz trójmiejski TABOR został jakiś czas temu wypożyczony Warszawie. I teraz oni mają a my nie!

      • 4 0

      • To właśnie chciałem napisać!

        Nie dalej jak rok temu przecierałem oczy widząc wjeżdżający na peron Warszawa Wschodnia trójmiejski skład SKM... miałem już nadzieję, że lepsze połączenie do domu będzie ;)

        • 2 0

  • Pytanie (7)

    Jeśli wykupiłem u siebie w pracy legitymację na zniżkę 33% i nabyłem bilet 30 dniowy, który się kończy 10.01.2014, to pomimo zmiany na zniżkę 30% mogę do końca ważności biletu jeździć na "starych" zasadach?

    • 18 4

    • nie

      • 6 1

    • nie

      • 4 1

    • Nie, ale może złożyć reklamację.

      • 7 0

    • Takie rzeczy tylko u normalnych przewoźników.

      • 17 0

    • tak

      możesz jeździć

      • 4 4

    • Nie powinni w kasie w ogóle sprzedać biletu ze starą zniżką ważnego do 10 stycznia.

      • 2 0

    • Mój kraj taki piękny

      Musisz wysłać listem reklamację wraz z biletem. W niej musisz udowodnić, że nie jesteś wielbłądem. Po 14 dniach łaskawie rozpatrzą Twoją reklamację i zwrócą 33,33% wartości biletu na konto. Koszt biegania na pocztę, zakup znaczków oraz kopert pokrywasz Ty (przecież nie SKM - to nie ich wina, że zmienił się wymiar ulg handlowych). W przypadku wysłania reklamacji zwykłym listem może wystąpić sytuacja następująca: nie mamy Pańskiego listu i co nam Pan zrobi?

      Wzajemna przyjaźń i zaufanie podstawą prawidłowego funkcjonowania podstawowej komórki społecznej rodziny.

      • 17 0

  • Kto ma prawo do darmowych przejazdów SKM ? (9)

    Z tego co widzę, jest pewna grupa osób które regularnie kursują SKM tam i z powrotem.
    Jest to patologia władająca pociągami- bezdomni, dresiarstwo z szemranych uliczek, złodziejaszki.
    Biletów nie mają , pokazują tylko Renomie stare mandaty, najprawdopodobniej nawet nie swoje, bo dokumentów nie pokazują.
    Ale najgorsze jest to, że ta hołota jeździ pijana, naćpana, zaczepia pasażerów, są agresywni, przeganiają ludzi z przedziałów, bo chcą sobie w spokoju wypić i zapalić.
    Gdzie jest SOK ?, Co sie dzieje z bezpieczeństwem w SKM ?

    • 96 1

    • SOK-u nie ma (5)

      SKM zrezygnowała z SOK-istów na rzecz prywatnej firmy ochroniarskiej.
      A inwalidów i rencistów z ochrony temat najwyraźniej przerasta, bo w porównaniu do SOK-istów oni nie mają prawie żadnych uprawnień, nic nie mogą zrobić i nic nie potrafią.
      Dlatego właśnie jest tak a nie inaczej.
      Ale jak kulawe dziady mogą ochraniać bazy wojskowe, to co tam jakieś SKM-ki, czy się stoi , czy się leży kasa się należy, no i tak to się kręci.

      • 20 2

      • (3)

        bez obrazy ale co ty za brednie piszesz?
        a ludzie glupi jeszcze klikają na tak

        przeciez sok slynie z tego ze NIC nie robi!
        jezeli sok jest w skm to zazwyczaj siedzi na tylku i nic nie robi chowając się gdzieś
        i nikt z sokistów niestety nie zrezygnował i ich nie rozwiązał
        to własnie owa ochrona przynajmniej patroluje te skmki
        i juz to robi róznice

        bo wlasnie ochrona zmienila dworzec w gdyni wmiejsce w którym nie strach usiaść
        mimo ze na owym peronie jest posterunek milicji i sok to potrzeba było prywatnej firmy by coś się zmieniło bo umundurowane nieroby nic nie robiły

        pora zakończyć komunę i polikwidować takie bzdurne formacje jak np sok czy sol i stworzyć prawo i miejsce do działania dla prywatnych przedsiębiorców

        • 5 6

        • Ble ble ble (2)

          Co może zrobić ochroniarz, kiedy ktoś pije albo pali w SKM- poprosić aby tego nie robić , nic więcej, ewentualnie wezwać SOK lub Policje aby wystawili mandat.
          Co może zrobic ochroniarz, kiedy dewastują pociąg- może ująć sprawce uniemożliwiając mu ucieczkę i przekazać go wezwanym SOKistom lub Policji.
          Środki przymusu i obrony (pałki, gaz, paralizator) może użyć tylko do obrony własnej, lub gdy jest ewidentne zagrożenie życia osób postronnych.
          Taki ochroniarz może tyle samo co zwykły Kowalski, tylko on nosi mundurek w odróżnieniu od Kowalskiego.

          • 7 1

          • ochrona (1)

            Jeśli ochroniarz ma licencje a firma podpisana umowę z skm to skmka jest terenem chronionym i ochroniarz może wylegitymować (ustalić czy ktoś może przebywać na terenie obiektu chronionego) może tez użyć środków przymusu bezpośredniego w celu zatrzymania do przybycia policji lub usunięcia danego osobnika z terenu obiektu chronionego. Czyli może konkretnie zglebowac jakiegos pajaca i wpier... Spuścić delikatny a to bardziej przemówi do meneli niż kwity od SOK. Proste?

            • 2 2

            • Dobre ! "ochroniarz może wylegitymować (ustalić czy ktoś może przebywać na terenie obiektu chronionego)

              Co to za bzdura ?
              Walnij się głowę i pomyśl czy są jakieś osoby, które nie mogą tam przebywać, każdy kto kupi bilet może przebywać w pociągu, czyli wystarczy po prostu sprawdzić bilet. Nie ma potrzeby legitymowania.
              Peronów i dworców to nie dotyczy, tam może wejść każdy.
              Zatem legitymowanie jest bezprawne i jak jakiś cieć będzie chciał mnie wylegitymować to nic mu nie pokazuje, a jak wyskoczy z pałeczką czy łapkami to go zaskarżam i wygrywam odszkodowanie za bezprawne działania.
              Zastanów się co piszesz !

              • 1 2

      • Ten pseudo-SOK

        Potrafi co najwyżej śpiącego menela wyprosić z przedziału. I to tylko pod warunkiem, że sam łaskawie wstanie i wyjdzie, bo inaczej mogliby sobie rączki pobrudzić.

        • 0 0

    • (2)

      Jak jest świadkiem takiej sytuacji to dzwoń na 997, w końcu powinno pomóc.

      • 2 2

      • Sam sobie zadzwoń, najlepiej łańcuchem (1)

        3 tygodnie temu jechałem pociągiem około godziny 22;00, w okolicach Grabówka , albo Leszczynek małolaty zaczęły podpalać w przedziale bydlęcym na końcu stare gazety i reklamy, ulotki itp.( pełno tej makulatury się wala w przedziałach ).
        Więc dzwonie na 112, a tu przez 3 minuty automat nawija "Proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia".
        No ale patrzę naklejka w pociągu z informacją "Widzisz przestępstwo powiadom SOK-SKM" czy jakoś tak i numer do nich.
        Dzwonię odbiera jakiś pan, który wyraźnie nie miał ochoty ze mną rozmawiać i mówi mi , że najbliższy patrol ma w Gdańsku Głównym !!!!!!!!, stwierdziłem że chłop sobie ze mnie żartuje i się rozłączyłem, teraz już mam wywalone na powiadamianie kogokolwiek o czymkolwiek .

        • 35 0

        • Cóż

          Zawsze można się przespacerować do pierwszego wagonu i zgłosić problem obsłudze pociągu. Jak swoimi kanałami zameldują, może ich nie oleją.
          Inna sprawa, że - no właśnie - to obowiązek ochrony/SOK, nie pasażera. W regulaminie jest być może punkt(nie wiem, czy jest, mam to w de tak jak i oni) o konieczności zgłoszenia takich zdarzeń, ale jak druga strona te zgłoszenia traktuje, widać na podanym przykładzie.

          • 2 0

  • Dzisiejsze korki na Starym Mieście pokazują, w jak głębokim poważaniu

    Gdańszczanie mają komunikację miejską. Najlepiej skomunikowana dzielnica a większość przyjeżdża samochodami :-)
    Mnie zniechęcili kasując bilet ZTM na 6 przystanków.

    • 21 7

  • w Olsztynie gapowiczów karają grzywnami a jak nie zapłaci dostaje zamiennik i nie ma zlituj.

    w Gdasku Renoma omija notorycznych gapowiczów - znają ich bardzo dobrze , szkoda renomie czasu na zatrzymywanie bezdomnych itp. - w tym czasie zlapią kilku "normalnych."

    Co lepsze?

    • 35 0

  • żadna PRZYZWOITA firma nie pozwoliłaby sobie na szarganie wizerunku

    klient chce kupić bilet, ale zamiast biletu dostaje, wykrętna odpowiedź dlaczego tym razem NIEDASIE.
    Mnie jako klienta SKM wasze NIEDASIE nei interesuje, to wasz biznes, zeby wszystko bylo na czas i zeby sie dalo, a jak nie to nara, nie nadajecie sie.
    Za to na pewno 1 stycznia renoma wpadnie do skm i będzie bez litosci pisac mandaty za niewłasciwe bilety. O szanowaniu marki i podobnych zagadnieniach beton SKMKOWY NIE SŁYSZAŁ.
    No, ale tak to jest, jezeli w zarządzie skm jest się nie za umiejętnosci zawodowe, ale za przynależność partyjną.

    • 55 3

  • Dlaczego komunikacja nie jest za darmo? W normalnych (6)

    krajach nie płaci się za komunikację a jeżeli to śmieszne pieniądze. To miast obowiązek aby utrzymac komunikację.

    • 19 30

    • (2)

      jedz do Londynu,zobaczysz te,,smieszne pieniądze!!!

      • 16 2

      • Do zarobków Anglików ceny komunikacji miejskiej są niskie (1)

        na jeden przejazd metrem pracuje może 10 minut.

        • 0 8

        • a w Polsce to pół dnia pracujesz na przejazd tramwajem?

          • 5 0

    • Bo nie jeżdżąc skmką, nie mam ochoty fundować ci

      darmowych przejazdów ze swoich podatków.

      • 6 2

    • Zdradź nam nazwy tych krajów. (1)

      Proszę.

      • 7 2

      • mały mudżin

        NIGERRLAND

        • 0 0

  • PKP i wszystko w temacie!!! (3)

    !!!

    • 17 1

    • (1)

      SKM to oddzielna spółka

      • 1 4

      • Oj naiwny naiwny kieby renkawicka...

        Zobacz se w BIP kto jest właścicielem SKM. Zdziwisz się ale właśnie PKP wiecznej żywe niż sam Lenin wypchany i nasycony formaliną.

        • 0 0

    • PKP ma całą JEDNĄ!!! AKCJĘ!

      Pisemnie: 1. Jeździj se po PKP dalej.

      • 0 0

  • Sprostowanie (15)

    Chciałam sprostować nieprawdziwe informacje podawane przez pana Głuszka. Otóż kupując bilet okresowy w październiku nie zostałam poinformowana o ewentualnej możliwej zmianie wysokości ulgi w przyszłym roku. A tak z ciekawości, jeśli ulgi nie mogą być powielane, to gdzie jest zapis mówiący o tym, ze jedyne co można z nimi zrobić to obniżyć?

    • 43 2

    • (14)

      Kupuję bilety kwartalne i miesięczne od kilku lat ze zniżką (dotąd) 33%. NIGDY w kasie (Gdynia Główna) nie zgodzili się sprzedać mi biletu, którego ważność przekraczałaby dzień 31 grudnia danego roku. Po prostu nie wiedzieli czy w roku kolejnym będzie ta sama zniżka, a poza tym zawsze od 1 stycznia były podwyżki cen biletów. To pewnie zależy na jaką kasę się trafi.

      • 6 2

      • (10)

        A mi od kilku lat w Gdańsku tak sprzedają. Obecnie mam bilet ze zniżką 33% do 15 stycznia, przez te ich zmiany muszę już kupić nowy, oczywiście bez zniżki, bo tak podnieśli jej cenę, że to się w ogóle nie kalkuluje - zresztą i tak w pracy nie nazbieraliśmy 20 osób, a firma nie mała..

        • 1 0

        • A wystarczyło przeczytac to co pisze na tej legitymacji. (9)

          "termin ważności biletu okresowego z ulgą 33 proc. nie może być dłuższy aniżeli termin ważności poświadczenia".
          Jak ktoś jest ślepy to niech ma pretensje do siebie.

          • 3 6

          • typowe komunistyczne myślenie (5)

            prawo jest dla ludzi, a nie ludzi dla prawa.

            Jeśli tego nie rozumiesz, to jesteś mentalnie głeboko na wschodzie Europy

            • 2 2

            • Ty jestes w głębokiej Afryce jak nie potrafisz czytać.

              Jeśli zawieram umowę to czytam regulamin.

              • 2 2

            • buhahahaahahaha

              tak rozumiesz prawo, a to dobre

              • 0 0

            • Chcesz kupic bilet znizkowy na okres dluzszy niz przysluguje legitymacja, która nadaje wymieniona znizke!!

              wystarczy czytać ze zrozumieniem!!!

              "termin ważności biletu okresowego z ulgą 33 proc. nie może być dłuższy aniżeli termin ważności poświadczenia".

              • 2 0

            • (1)

              Co roku kupowalam nowa legitymacje dzieki ktorej bilet byl wciaz wazny, zreszta prawie kazdy tak mial... az do tego roku, kiedy to skm zmienila cene i procent ulgi.. powinni chociaz pozwolic zwrocic bilet..

              • 0 0

              • bilet

                mozna zwrocic tylko co jak renoma zdazy ci wlepic mandat? Zenada ta skm!!

                • 0 0

          • (1)

            ...co jest napisane na legitymacji...

            • 0 0

            • No i co z tego ?!!

              Że coś tam jest napisane z tyłu na poświadczeniu?! Wprowadzają przepisy których sami potem nie przestrzegają! Informacja o zmianach ulg ponoć była już 12 listopada a mnie sprzedano bilet kwartalny 25 listopada i to bez żadnej adnotacji z tyłu biletu że na żądanie podróżnego!! To jawne nabijanie ludzi w butelke i naganianie klientów renomie właśnie jestem po wizycie w dziale reklamacji na ul.Morskiej mają 30dni na odpowiedź na anulowanie mandatu, ciekawe jak to się skończy, może by tak rzecznik praw konsumenta i pozew zbiorowy by ich czegoś nauczył :/

              • 1 0

          • prawo zakupu

            To co w takim razie można powiedzieć o tym, że klient ma prawo kupić bilet kwartalny ale mu się tego jednocześnie zabrania, bo wysokość ulgi się zmieniła...W takiej sytuacji powinna być możliwość dokonania dopłaty tych 3% za miesiąc...Chyba to jest proste rozwiązanie...? Dlaczego klient ma być stratny? Nigdy nie wyjdzie dokładnie tak żeby ważność biletu skończyła się w dniu 31.12.2013 r. A co jak się skończy przed tym terminem z 1 tydzień? Ma kupować bilet jednorazowy bez ulgi za którą zapłacił wykupując poświadczenie? Bagatelka....cena poświadczenia wzrosła ze 120 zł do 190 zł...To nie jest mała podwyżka...

            • 0 0

      • (2)

        A mi bez problemu 18 listopada Pani w kasie w Gdańsku sprzedała bilet kwartalny ważny do 17 lutego. Faktycznie na poświadczeniu jest to wszystko napisane z tym że co roku miałem kupowane bilety zachodzące datą ważności na rok kolejny i nigdy nie było z tym najmniejszego problemu.

        • 1 1

        • w takim razie w Gdańsku nie dbają o klienta, bo teraz jesteś stratny sporo kasy.

          • 3 0

        • Brak myslenia, pani Ci zlała, chciałes to masz i sie martw.

          ale Renoma o Ciebie zadba, a przy takich zmianach są bardzo szczegółowi :P

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane