• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • PO CO (9)

    po co to modernizowac ? niech sluza do konca a potem kupic nowe.

    • 149 48

    • one już dawno (3)

      powinny być na złomie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 42 6

      • czyli lepiej będzie jak nie będzie w ogóle skm!? (1)

        Czy jak twój komputer wystarcza ci do pracy to czy wymieniasz go na nowy tylko dlatego może być on trochę lepszy niż obecny? Sprzedajesz komputer najczęściej jak się wysłuży, zacznie nie wystarczać lub się popsuje, w tym ostatnim to przecież tylko wymieniasz podzespół... i dalej kontynuujesz pracuję, czyż nie?

        • 8 17

        • nie

          komputer jest osobisty a kolejka nie bardzo.

          • 25 4

      • a mieszkanie tez kupujesz nowe?

        jak Ci kafelki w łazience odpadają, to kupujesz nowe mieskzanie? czy moze remontujesz?

        • 5 2

    • Po to żebyś się pytał. (4)

      Za tą kwotę co modernizują 21 kolejek kupiliby z 5 a za 10-15 lat jeździło by już tylko 20 kolejek co godzinę czasu.

      • 27 5

      • (2)

        Dokładnie, jak się nie ma kasy to się kombinuje. Można kupić odrazu 50 nowych za kilka miliardów, ale będą krzyki i płacz, że tyle wydają kasy.

        • 13 7

        • a bilety drożeją :D

          • 13 0

        • Problem w tym, że propaganda sukcesu EURO 2012 obwieszczała zakup nowych składów. A co mamy? Kotlet z budą.

          • 1 2

      • No tak, ale...

        To by miało sens gdyby można było je modernizować w nieskończoność. W praktyce powinna być i modernizacja istniejących składów, ale też zakup choć jednego, dwóch nowych. Bo inaczej za 10-15 lat trzeba będzie na gwałt kupować nowy tabor bo stary będzie w takim stanie, że nie będzie się opłacać go ruszać palcem. I wtedy będzie płacz, że jednorazowy zakup wymaga miliardów.

        • 1 0

  • (7)

    Modernizacja "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł.

    Same SKMki są za 140 mln (link poniżej artykułu z lutego). Na co idzie pozostałe 200 baniek?

    • 48 15

    • (1)

      "Paryż wart jest mszy". SKM również. Kasa niknie w czarnej dziurze, a czarni są pazerni, jak to czarni. Co łaska, ale nie mniej niż 200mln.

      • 9 14

      • a pomyśleliście o remontach dworców i infrastruktury? Policzcie jeszcze raz i dla "czarnych pazernych" niewiele zostanie

        • 12 4

    • na co 200mln? (2)

      Na co idzie pozostałę 200mln?
      Modernizacja przystanków - Wzgórze, Sopot, Wyścigi, Żabianka,Oliwa, Wrzeszcz, Politech. - średnio 7-11 mln za przystanek.
      System zdalnego sterowania ruchem kolejowym - ta sa miliony.
      Modernizacja calego systemu ogrzewania rozjazdów - Orłowo, Sopot, Oliwa, Wrzeszcz, Gd. Główny. - kolejne miliony.
      Przedłuzenie lini 250 do Śródmieścia - tu nawet nie wiem jak wiele to może kosztować.
      A jeszcze wiele mniejszych inwestycji jest.

      • 29 2

      • (1)

        dzoal marketingu i sprzedazy zawsze czujny! brawo.

        • 6 9

        • Dobrze sie czujesz...?

          Stały bywalec merytorycznego forum Wieżowców Polskich - Skyscrapercity

          • 6 0

    • są w życiu ważniejsze sprawy niż twoje 200 baniek

      na przykład 500 baniek

      • 6 0

    • naucz sie czytac i analizowac przeczytany tekst

      • 2 0

  • oj nie narzekajcie starają się...

    teraz pociągi nie przyjeżdżają po modernizacji będą pociągi widmo :)

    • 25 14

  • ja z moimi "wiernymi" szalikowcami zmodernizuję za 3 melony!

    troszku łomu, szpreja w fajnym kolorku i będzie ok.

    • 33 29

  • mam wrażenie, że modernizacja dotyczy tylko PRZODU kolejki (2)

    ..boki, wnętrze i tyłek jakby pozostają te same :)

    • 54 15

    • nowe kolejki rozlecialy by sie po 5 latach dzisiejsza chinska produkcja. a polski przemysl i mysl techniczna lezy w przeciwienstwie do konca lat 70-tych.

      • 2 6

    • Silniki asynchroniczne i falowniki

      Jeśli napęd asynchroniczny z falownikami i zwrotem energii do sieci to tylko zmiana przodu to raczej autor nie wie, na czym modernizacja polega...

      • 1 0

  • modernizacje mozna porownac do....... (3)

    ubrania starej baby w ciuchy nastolatki i wypacykowanie jej super make-upem............ jak bylismy biedakami tak dalej jestesmy..........

    • 89 20

    • Lepszy rydz niż nic (1)

      • 10 9

      • Llepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu...

        Naprawdę nie jest źle. Odnowione to w zasadzie nowe, zostawia się części które są ponadczasowe. Z resztą wydaje mi się że dawniej jak robiono maszyny specjalnie dostosowywano je do naszego klimatu, teraz to w sumie strach kupić produkt takiej marki z zachodu. Co z tego że może tabor być nowszy jak nie zda egzaminu eksploatacji w naszym klimacie?

        • 6 1

    • co ci po nowej chinszczyznie?

      ktora ma krotki termin uzycia?

      • 3 2

  • najgorsze wyjście (1)

    Modernizacja składów to konieczność, ale jest to najgorsze wyjście. To tak jakbyśmy poprawiali karoserię syrenki i wmontowali do niej nowy silnik.
    Trzeba pamiętać, że nowe składy będą miały stary układ jezdny. Wymiana silnika, czołów składów i unowocześnienie wnętrza (układ 'metro' nie jest dobrym rozwiązaniem na SKM) nie zmieni faktu, że większość z nich ma ponad 30 lat.
    Kilka lat temu SKM miało okazję zakupić wycofywaną z S-Bahn serię BR400 (jeśli dobrze pamiętam). Nie były to wprawdzie nowe składy, ale o wiele młodsze od używanych obecnie. PESA była nawet chętna na ich przystosowanie (przetwornice 800V / 3kV i zamontowanie pantografów na dachach). Składy przystosowane do wysokich peronów i z 3-ma drzwiami w wagonie (po jednej stronie).
    Oczywiście, że najlepszym rozwiązaniem byłby zakup nowych składów, ale trzeba by było je zaprojektować, bo obecne propozycje krajowych producentów są przeznaczone do ruchu podmiejskiego a nie systemów kolei miejskiej (de facto EN57 też taki jest).
    W Polsce jednak sporo osób zapomniało do czego służy mózg

    • 99 7

    • bardzo ważne

      3 pary drzwi w wagonie, czyli po 3 wejścia/wyjśca po jednej stronie. Kolejka podmiejska SKM ma to do siebie, że często się zatrzymuje gdyż obsługuje dużą lilość przystanków trójmiejskiej aglomeracji. Niezmiennie też cieszy się dużą popularnością, co sprawia, że w godzinach szczytu wagony najczęściej są nabite ludźmi na maksa (zwłaszcza jak jedzie krótki skład wagonów). Na każdym przystanku zaczyna się wsiadanie i wysiadanie, które z uwagi na jedynie 2 wyjścia/wejścia w każdym wagonie nie jest płynne i trwa zdecydowanie za długo.
      Ponieważ niemal na każdym kolejnym przystanku wymuszony postój SKMki się przedłuża w efekcie następuje opóźnienie, które rośnie z kążdym kolejny przystnkiem. Dlatego tak ważne jest przywrócenie 3 par drzwi w wagonach przeznaczonych do remontu. Mimo wszystko szkoda, że nie remontuje ich bydgoska firma, która ma w tej materii doświadczenie i spore osiągnięcia.

      • 11 2

  • Zmiany odczuwam prawie codziennie, (9)

    wdychając rozchodzący się smród od śpiącej na siedzeniach żuli.

    • 61 4

    • duszno mi na samą myśl i wspomnienie

      czuję to na codzień, fuuuuuj

      • 2 2

    • zule to zwyczajnie ludzie pracy (7)

      wyrzuceni po prywatyzacji ich zakladów

      • 3 14

      • taaa.....jasne,znam takich co tą prywatyzację (6)

        musieliby mieć w wieku 16 lat w 1983 roku.

        • 3 2

        • przez cale lat 90-te (5)

          zobacz gdzie zyjemy. Po 1998 roku liczba bezdomnych wzrosla 100 krotnie

          • 1 4

          • za komuny nie było też katastrof (2)

            i innych przypadłości podłego kapitalizmu,
            w 90 % bezdomność wynkia z własnej winy/alkoholizm,wstręt do pracy/
            pozostałe 10% to przypadki losowe zasługujące na pomoc poństwa,czyli nas wszystkich

            • 5 1

            • dobra zobaczymy jak porzadza jeszcze pare m-cy Adamoiwcz w Gdansku (1)

              i Tusk w Polsce. Przekonasz sie skad sie bierze bezdomnosc.

              • 0 4

              • sądzę że do władzy dojdzie pis

                i wybuduje te 3 miliony mieszkań,
                wtedy wszyscy będą mieli gdzie mieszkać

                • 2 1

          • zgadza sie. (1)

            kiedys przed powstaniem na dworcu w Gdansku Mcdonalda grupa bezdomnych miescila sie w malym korytarzu dworca glownego.. a teraz??

            • 1 0

            • kiedyś przed budynkiem gdzie mieszkam stała syrena i trabant,

              a na parkingu graliśmy w piłkę i jeździliśmy rowerami...a teraz
              dziś parking powiększony jeszcze raz tak a i tak samochody stoją po bokach,
              bieda panie......

              • 5 0

  • MASAKRA ........... (5)

    Za takie pieniądze SKM mogłoby kupić nowe składy a nie remontować stare rzęchy ..... nie wiem kto na to pozwolił, ale to jest jakiś mega przekręt .... w innych miastach, bądź podobnych firmach zakupiono by nowe składy.... weźmy chociaż SKM w Warszawie ........tam kupują nowe ...., a w Gdańsku się remontuje ..... śmichu warte .... !!

    • 43 31

    • Niby a za jakie???

      Za 350mln kupilbys 15 nowych skladów. I co dalej?
      Żadenj modernizacji peronów, systemu sterowania, nie wspomne o budowej nowego przystanku i wydłuzeniu lini.
      Warszawska SKMka dostaje kasę od urzędasów.

      Naszej SKMce nikt kasy na to nie chce dać i nawet jesli przejmie ja Urz. Marszalkowski to watpie zeby cos wiecej dali.

      • 19 3

    • nie wiesz co piszesz.
      z modernizacja kosztuje mniej niż zakup nowych składów.

      • 5 3

    • akurat SKM jest firmą z Gdyni

      i pasuje do niej jak ulał - ściema i udawanie

      • 4 9

    • porównaj z Poznaniem

      Wcale nie jest tak, że "w innych miastach" kupują na pęczki nowe składy i w ógle "ach! och!". Na przykładzie poznańskich tramwai z lat 60-tych widać, że często są w duuuużo lepszym stanie niż nasze np. z lat 70-tych ("105-ki").

      Po pierwsze: remontując uzdatni się więcej składów niż kupując nowe. Po drugie: "wyrzucić i kupić nowe" to typowo konsumpcjonistyczne podejście!

      • 1 0

    • Nie ma żadnej różnicy między nowym składem, a wyremontowanym.

      To tak jakbyś miał do wyboru kupić dwa identyczne, ale różniące się ceną wielokrotnie.

      • 0 0

  • A123

    trzydzieści kilka lat temu jeździły modraki (Berlinki) i w nich różnica między peronem a stopniem kolejki wynosiła około 10cm na jednym poziomie ,a teraz co kolor się zmienił a stopnie nie praktyczne jak były

    • 32 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane