• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zmodernizuje cztery składy. Będzie mniejszy tłok?

Maciej Naskręt
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tego typu składy zostaną zmodernizowane w ZNTK w Mińsku Mazowieckim. Tego typu składy zostaną zmodernizowane w ZNTK w Mińsku Mazowieckim.

SKM planuje za niespełna pół roku rozwiązać nieco problem zatłoczonych SKM-ek. Przewoźnik rozstrzygnął przetarg na przebudowę czterech składów za 14,5 mln zł. Dzięki modernizacji pociągi będą dołączone do już kursujących składów i wzmocnią połączenia w godzinach szczytu.



Czy doskwiera ci tłok w pociągach SKM?

Spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście rozstrzygnęła przetarg na modernizację czterech składów, nazywanych przez kolejarzy "bananami". Wykonawca - Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego - zainkasuje za to zlecenie ponad 14,5 mln zł.

- Najważniejszym elementem modernizacji jest przede wszystkim umożliwienie ich łączenia z innymi składami - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM. - Zyskamy większe pole manewru. To umożliwi m.in. wzmocnienie taboru - zestawienie dłuższych pociągów w godzinach największego ruchu pasażerskiego - dodaje.
Ponadto, wspomniane cztery składy zostaną wyposażone w urządzenia umożliwiające oddawanie 25 proc. prądu do sieci trakcyjnej. Na modernizację składów wykonawca będzie miał ok. 150 dni od podpisania kontraktu. Dokument jeszcze nie został jednak podpisany. Oznacza to, że składy po przebudowie i przeglądzie przyjadą do nas latem.

Impuls w Trójmieście w ten weekend

Prawdopodobnie w sobotę na torach w Trójmieście pojawi się pierwszy z dwóch składów serii Impuls z nowosądeckiej firmy Newag. To fabrycznie nowe składy po raz pierwszy od 20 lat w barwach trójmiejskiego przewoźnika. Za dostawę SKM zapłaci 35 mln zł.

Obecnie trójmiejski przewoźnik dysponuje 59 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (razem z nowymi składami z Newagu). Najstarsze kolejki jeżdżą po torach od 1969 r. Od zeszłego roku w zasobach SKM-ki są też szynobusy spalinowe, choć właścicielem taboru jest województwo pomorskie. Obsługują linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a także trasę Gdynia - Kościerzyna i Kartuzy.

Miejsca

Opinie (116) 1 zablokowana

  • Czemu przebudowa?? złomowanie i zakup nowych może w końcu? (9)

    ile można trupy pudrować?

    • 185 37

    • matematyka (5)

      bo jedna nówka w cenie czterech trupów i tak przewiezie 4x mniej paxa w tym samym czasie ;).

      • 32 9

      • Gagarin i 20 wagonów towarowych przewiozą jeszcze więcej - więc nie do końca tylko matematyka (4)

        • 23 11

        • Dostć pudrowania trupów, pewocy gdzie są miliony z unii na nowe pociągi???!!! (3)

          • 18 9

          • na PKM (2)

            • 18 2

            • Właśnie (1)

              Pkm to najwspanialsza kolej w 3miescie która podróżuje 99% mieszkańców Gdańska. SKM nam nie potrzebne

              • 23 8

              • Ja jezdze skm... pkm mozna na zlom wywalic ;p

                • 2 2

    • powiedz to kobiecie co sie wiecznie pudruje (1)

      • 9 2

      • ehehhehe

        wymiencie swoje żony na nowe hahahah będzie drożej ale jaka nowoczesność
        bez przebiegu i wogóle hahahha

        • 5 0

    • Aby było

      śmieszniej,modernizacji zostaną poddane ezt-y które jako pierwsze zostały zmodernizowane na początku XXI w.

      • 3 0

  • :) (3)

    Niech tylko przy modernizacji nie zapomną zamontować dla chłopaków w ostatnich przedziałach popielniczek i większych śmietników na puszki i butelki po piwie ;)

    • 172 4

    • bardzo słuszny kierunek ;)

      w celu zmniejszenia tłoku, proponuję do tego dodatkowe składniki modernizacji: wybicie paru szyb, odpuszczenie sprzątania ew. dorzucenie jakich odchodów, jeśli odstąpienie od sprzątania byłoby niewystarczające, ew. można zatrudnić kilku śmierdzących meneli na zlecenie, może nawet jakiegoś gościa z brudną igłą, żeby upewnić się, że modernizacja przyniesie zamierzony skutek.
      Bo ja wiadomo, przeciętny pasażer SKM-ki to twarda i zaprawiona w boju sztuka i łatwo się wygryźć nie da

      :)

      • 13 2

    • jeszcze stoliki (1)

      żeby można było kebsa albo McD zjeść w spokoju
      a najlepiej żeby w składach były automaty z napojami ;)

      • 9 0

      • opakowania po Mac'ach

        oczywiscie rzucic prosto na podloge, jak rowniez butelki po piwie, coli, bubble gum i pety...

        • 2 0

  • Jeśli się remontuje normalnie, odrdzewia, konserwuje i nie mówi, że koszt remontu przekracza wartość (12)

    i się nie sypie torów solą, że po 10 latach się wszystko sypie i rozpada, to się nie złomuje, tylko remontuje.
    Samochód jest po iluś latach do kasacji nie dlatego, że się zestarzał, tylko dlatego, że im starszy, tym mniej się dba, poczyniane są coraz większe oszczędności, nie usuwa się korozji, bo po co?
    Tabor kolejowy projektuje się na co najmniej 40 lat i nic nie stoi na przeszkodzie, aby jeździł dłużej po modernizacji. Pociąg to nie telefon, którego się ma nie dać naprawić po gwarancji, a czasem i w jej trakcje.
    Poza tym złomowanie i zakup nowego jest co najmniej nieekologiczne, nie wiem skąd takie myślenie w ludziach? Złe są zmodernizowane SKMki z silnikami asynchronicznymi? Czegoś im brakuje? Rama jest zła? Nowa byłaby lepsza?

    • 122 10

    • a dlaczego kupuje się nowe samochody? (4)

      poza tym, że są nowe jest choćby inny wygląd, są mniej są awaryjne i bardziej zaawansowane technologicznie pod każdym względem, nie tylko silnik. Dlatego nie warto reanimować trupa.

      • 4 44

      • Ups

        Z tą awaryjnością bym nie szalał

        • 35 0

      • (1)

        a po co komu jakieś bajery w kolei miejskiej?To ma tylko jeździć a nie mieć wpip psujących się elektronicznych bajerów

        • 25 1

        • A.

          Na jakość życia wpływa tez otoczenie
          Choć za darmo nic nie ma to gdzieś trzeba sie spotkac w tych dwóch kwestiach

          • 0 1

      • No i nowy ma systemy. Albo trzyliterkowe, albo z jakąś fikuśną nazwą!

        • 5 1

    • Brakuje (4)

      Największą wadą obecnych wagonów są wejścia. Jest ich za mało i są z wielką dziurą miedzy wagonem a peronem i tego niestety przy modernizacji nie przeskoczysz. Po za tym nowe pociągi dzięki nowym materiałom mogą być lżejsze przez co zużywać mniej prądu. I nie wspomnę o np klimatyzacji.

      • 18 4

      • Dokładnie. Juz lepiej byłoby zmodernizować skmki, które jeździły w latach 70. bo sie lepiej do tego nadawały niz te obecne. Teraz póki sa dotacje należy wymienić cały tabor, ale dobrze dostosowany do potrzeb, na nowy i mieć spokój na 50 lat

        • 7 1

      • moga byc lzejsze, ale czy np. kupione nowe Newagi sa? (2)

        moga miec wiecej drzwi, ale czy nowo zakupione PKMki maja?

        Ogolnie sie zgadzam, ze kupujac odpowiednie nowe pociagi mozna poprawic sytuacje. Kupujac po prostu nowe nie zawsze sie ta sytuacje poprawia.

        Moze warto byloby pomyslec o tym, aby zamiast 2mld na droge zielona i tunel pod Pacholkiem wyposazyc SKM w 60 calkowicie nowych, przystosowanych do wymogow trojmiejskich skladow? Szybkie, lekkie, z duzo liczba drzwi?

        Zamiast jezdzic co 7-8 minut poprawic systemy sterowania i zasilania tak, aby jezdzily co 3-5 minut.

        • 19 0

        • Nowe tez nie są idealne (1)

          Ale to pytania do zamawiających dlaczego takie wybierają. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że te aktualnie jezdzące po remoncie będą dalej jeździć przez kolejne 40 lat. Czyli oznacza to ze realna zmiana taboru nastąpi pewnie po 2050. O ile ktoś nie wpadnie na pomysł dalszych modernizacji.

          • 2 0

          • mnie interesuja parametry taboru

            Czas przejazdu
            Wygoda
            Niezawodnosc
            Oszczednosc I ekologia tez milo jakby byla

            Jesli w wyremontowanych bedzie to na odpowiednim poziomie, to moge jezdzic jeszcze 60 lat. Nie metryka sprzetu, a jakosc uslugi

            • 1 0

    • pojazd z zewnątr nie jest ważny z wyglądu , ważwe żeby był czysty i wewnątrz funkcjonalny , czysty i cichy , modernizacje do AL albo AP są udane i silniki lepsze. no ale nowe to nowe , ale jak kasy nie ma. zreszta po co nowe z z porametrami 160 km/h . gdzie ? od gdanska do gdyni chyloni max 70 km/h bo takie tory i co chwile przystanek.

      • 9 1

    • remontowac!

      nowe skłądy na pewno nie wytrzymaja tyle co stare. Teraz wszystko produkuje sie zeby po gwarancji bylo do wyrzucenia. Naprawa starych skladow jest ekologiczna, sensowna i ekonomiczna. En 57 to najdluzej produkowany pociag na swiecie, wiec cos w nim jest. Ale wiadomo, ludzie musza kupowac nowe telefony gadzety co chwile bo tak was napedza chory swiat konsumpcjonizmu i myslice ze stary jest tylko do wyrzucenia

      • 5 0

  • kazda zmiana jest dobra.,da to wiecej mozliwosci :)ja sie ciesze zmiana na lepsze (3)

    • 34 4

    • oj, z tymi zmianami to po cienkim lodzie stąpasz ;)

      • 6 4

    • to się dopiero okaże czy na lepsze :]

      • 4 3

    • nie bój sie zmiany na lepsze

      • 3 0

  • Czyli tylko łączenie z innymi składami i oddawanie prądu? (2)

    Nie będzie modernizacji wnętrza? Brawo SKM!

    • 10 18

    • chuligani modernizują na bieżąco

      • 6 0

    • Wystarczy posiedzieć w temacie żeby wiedziec że te 4 pociągi to tzw Spoty które zostaną przebudowane na AKM. Nie chodzi o łączenie taboru (to tylko przy okazji) ale o oszczędności. Jak spot się zepsuje to koszt naprawy jest wysoki a czas oczekiwania na części horrendalnie długi

      • 3 1

  • No to będą mieli pasażerowie rozgarnięci pasażerowie niszczyć

    • 4 8

  • Cos mi sie marzy ! Czy nie mozna tych starych skladow zmodernizowac innowacyjnie i zrobic eksperyment ? (13)

    Pytanie jest calkiem powazne !. Sklady sa stare i rozumiemy tyle ze mozemy teraz na tym zrobic eksperyment i to dajacy wielkie korzysci bo jest akurat szansa . Czy nie mozna tych starych SKM skladow odmienic jakos radykalnie i nadac im futurystyczne ksztalty lub tzw. Trójkaty jak w niewidzialnych samolotach ? . Jest chyba mozliwosc aby przod odciac i wstawic jakis futurystyczny dziob jak w pojazdach w gwiezdnych wojnach , odmienic ksztalty wagonow i pomalowac np. calosc czarna farba grafitowa matowa z jakimis srebrnymi lustrzanymi elementami ?. Pociag moze byc tez atrakcja . Mozna go przeksztalcic w rozne ksztalty , dorobic bajery na zewnatrz zeby wygladal jak super rakieta z gwiezdnych wojen. To by przyciagalo nawet ludzi z calej PL zeby zobaczyc takie cudo na szynach . I tak to ma byc odnowienie starego wiec mozna ta szanse wykorzystac i dac upust fantazji i na lato bedzie gotowa rakieta z gwiezdnych wojen ktora opisza media na swiecie ! ..Realne zeby ten zlom odmienic ?. .Troche fantazji i marzen a moze byc atrakcja !.

    • 44 20

    • Dobry plan, przód w kształcie R2D2 a bilety będzie sprawdzać Chewbacca (1)

      A tylnym wagonie będzie miał biuro Lord Vader

      • 22 2

      • Lord Vader by prowadził pociag )

        Wstawic jakies okna w ksztalcie plastra miodu to chyba nie jest problem . Dospawac na dachu skrzydla i spojlery , Z przodu wstawic jakas potezna kratownice chromowaną , przednie lampy wysunac na dwoch poteznych tubach - rurach metr przed przodem pociagu.itd. Pomysly mozna zaczerpnac z pojazdu Batmana i miasta Gotham z filmu i bedzie jazda max. Moze nie wszystkie da sie odmienic ale choc jeden taki pociag futurystyczny by sie przydal w 3-city Gotham ! ....Pierwszy wagon z maszynista by mozna jakos rozbudowac do gory zeby byl np. 2 pietrowy i jakby takie monstrum wjezdzalo z skrzydlami to by robilko niezle wrazenie ! czarny Batman na szynach .....By go mozna nazwac BATmobile -SKM

        • 3 3

    • a prawo kolejowe? (4)

      żeby kawałek metalu mógł być przyczepiony do pociągu musi przejść 1000 atestów bezpieczeństwa. Nie da się po prostu dospawać twarzy na pałę....

      • 11 1

      • niech fachowcy tak spawaja aby bylo dobrze przyspawane.

        Dziwne to prawo kolejowe bo jakos dziwnie inne kraje maja rozne pociagi. Pewnie ze nalezy to zrobic specjalistycznie ale jest to realne. U nas to tak jakby prawo kolejowe zabranialo nawet malowac na inne kolory wiec moze prawo jest chore a nie my. SKM to krotka trasa a nie jakis expres do Warszawy. Stal kiedys na bocznicy za Gdynia pociag z Niemiec bo mial chyba postoj w podrozy i co widzialem ? srebrny lustrzany czysty dach , super ciemne kolory chyba czern i wisnia , inne troche ksztalty itd i niby jakich przepisow nie spelnial ?. A czy u nas sa przepisy zeby dachy SKM byly wiecznie brudne i niemyte ? bo bredzimy o przepisach ale jak sie wagony rozlatuja , farba odlazi , dach brudny itd to akurat takie moga byc ? ). pozdro.

        • 2 4

      • wiekszosc z was pokazuje jak jestescie uwiezieni w przepisach ! (2)

        To dobry moment aby cos zmienic a widac ze was krepuja przepisy . To jak wprowadzac Innowacje i plan Morawieckiego , jak tworzyc marzenia skoro chore glowy widza tylko przepisy ?. Swiat lata w kosmos , buduje rakiety i drony a nie przepisy . Marzen nie moga krepowac przepisy bo nic nie stworzymy nigdy. Jak sie damy zwiazac przepisom to powinny dorozki tylko jezdzic . Skoro kiedys nie bylo samochodow a teraz sa to znaczy ze najpierw czas cos stworzyc a nie przepisy. Swiat ma super pociagi i jakos jezdza w Japoni,USA ,Chinach itd i zyja a jakby mieli takie przepisy jak my to by nic nigdy nie zbudowali. To moze trzeba przepisy wywalic do kosza bo te przepisy patole stworzyli zeby miec stolki . Zacznijmy marzyc i tworzyc innowacje bo swiat pedzi a my sie cofamy debatujac jak to zlom wyremontowac . Moze SKM ma cos z glowa bo tam kazdy pomysl to potezny trud jakby mieli w kosmos leciec tymi pociagami ) . Czy jest jakis przepis zeby mozna zaczac w koncu mozg właczyc ?.

        • 5 3

        • (1)

          Przepisy w transporcie osobowym są po to, żeby jak system wyje "pull up", pilot zrobił pull up.

          • 6 0

          • touche

            • 1 0

    • Po co fantazyjnie malować

      skoro i tak w ciągu maksymalnie kilku tygodni jakaś mentalna ameba domalowałaby sprajem "RICE" czy inne patologiczne bohomazy

      • 8 0

    • Gierek się w grobie przewraca :P

      • 2 1

    • Fajnie by to wyglądało :)

      Pewnie wyszłoby drożej niż standardowy remont, ale gdyby to potraktować jako atrakcję turystyczną może byłoby warto.

      • 3 2

    • A nie wystrczy ci przód w kształcie Minionka?

      • 2 0

    • Proszę Cię. Wracaj do grania w majnkrafta dziecko...

      • 2 0

    • brawo hehehe

      a myslisz, ze np jakbys wstawil nowe swiatla od ferrari do mercedesa beczki z 70 roku to wygladalo by to dobrze?

      • 1 0

  • Znowu pieniądze w błoto (5)

    Wszystko powinno zmierzać w kierunku wymiany taboru. Docelowo na taki, jak dwa składy niedawno zakupione w Newagu. 14 mln to prawie jeden taki pociąg. Ech polska gospodarność :(

    • 36 29

    • a byłeś w NY? (4)

      tam nowych nie widziałem tylko stare odremontowane trupy

      • 15 2

      • (3)

        To w takim razie przywrocmy "Modraki", moze jeszcze muzeum w Berlinie ma jakies inne starszy sklady S-Bahnow, mysle ze Glusz(p)ek i reszta chetnie je przygarna.

        • 4 4

        • Modraki były

          dostosowane do trakcji o napięciu 600V.

          • 3 0

        • "Modraki" w Berlinie jeździły do niedawna. I to za sprawą Berlina Zachodniego (1)

          a nie tego NRD-owskiego. Czyli ponad 70 lat.
          A może jeżdżą dalej - ostatni raz byłem w tym mieście w 1997 roku (wtedy były jeszcze), więc nie wiem.

          • 2 0

          • no to prawie 20 lat temu ;)

            To jest "niedawno" ? :)

            • 0 0

  • (3)

    nie zmieniajcie nic ,tak jest dobrze i komfortowo
    nie chcemy nowych skladow

    • 37 8

    • (1)

      I jeszcze ceny podniescie bo ostatnio ciastko tez zdrozalo.

      • 12 2

      • co roku podnoszą, więc w tym pewnie też

        • 2 1

    • a kiedys pisali ze ptysie i kawe beda rozdawac w pociagu ladne panie i co ?

      ale to pisali 40 lat temu to moze teraz nam te ptysie oddadza

      • 4 1

  • (2)

    Drodzy podrozni i klienci skm. Jesli liczycie ze nowe sklady implus wjada na trase wejherowo gdansk to bardzo mi przykro. One zobacza czesciej slupsk niz trojmiasto. Szkoda.

    • 36 7

    • Do Slupska sie jedzie przez Wejherowo, geniuszu.

      • 15 1

    • Pociąg przystosowany do wysokich peronów na pewno pojedzie w trasę z niskimi peronami. Dobre...

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane