• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz. Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz.

Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.



Czy nowy przewoźnik na torach SKM, poprawiłby jakość przewozów?

Komisja Europejska przedłożyła propozycje legislacyjne w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jego głównym zadaniem jest likwidacja różnic i usystematyzowanie przepisów dotyczących rynku kolejowego w poszczególnych krajach. W efekcie ma ona przynieść jeszcze większą liberalizację rynku kolejowego. Przypisy mają wejść w życie w 2019 roku.

Deutsche Bahn zamiast SKM?

Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.

- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".

Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.

Marszałek rusza na ratunek

SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?

- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Tory trafią do osobnej spółki

Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.

Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.

Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?

- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.

Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • Chciałabym aby ten polski tabor przejął Deutsche Bahn! (19)

    Co prawda jeżdzę pięknym luksusowym autem,któtrego dostałam od męża(zresztą bardzo przystojnego i bogatego)ale nie o tym tu mowa.Deutsche Bahn to solidna i PUNKTUALNA firma!

    • 193 136

    • widzę, że niektórzy jeszcze majaczą zaraz po wstaniu...

      • 67 14

    • A Twój mąż to Helmut? (2)

      • 52 13

      • pewnie Adolf

        • 6 3

      • nie, to pewnie jakiś Turek

        Turek poleci na blond włosy, nawet jak w głowie przeraźliwa pustka.

        • 7 4

    • Akurat punktualność SKM jest znośna. Jak jeżdżą co 10 minut to kilka minut różnicy nie ma aż takiego znaczenia. Najgorsze (w mojej opinii) jest to, że jak coś się dzieje i kolejki nie kursują to pasażerowie przeważnie dowiadują się o co chodziło z wieczornej prasy...
      Nie bardzo też rozumiem czemu w SKM grzeją wiosną i jesienią kiedy i tak wszyscy w kurtkach chodzą a jest ciepło. Za niskie rachunki za prąd mają?
      Brak przewiewu to też porażka (o klimatyzacji nie ma co marzyć).
      Ale ogólnie to syf okrutny ale póki jeżdżą to jest znośnie.

      • 40 13

    • Niech ci jeszcze kupi słownik języka polskiego

      • 35 3

    • A ja nie. Bilety podrozeja. Tabor bedzie ten sam. Jedynie na + to co napisalas, solidnosc ci punktualnosc. Jednak na nasze warunki placowe nie widze tego rozowo.

      • 2 11

    • Facet potrzebuje mądrej kobiety, a jak bierze jakiegoś pustaka, to po kilku latach wymienia na młodszego pustaka.

      • 38 2

    • Troll

      Powtarzasz się.
      Co do punktualności to nie jest wina pijanych kierowników składu czy maszynistów tylko infrastruktury. Istnieją miejsca o małej przepustowości i pociągi muszę czekać czasem dłuzej..

      • 13 0

    • Ta... tak jak T-Mobile przejęło Erę i zmiany są, ale na gorsze...

      też miałem nadzieję, że chociaż socjaliści z UE co nieco posprzątają, ale Polak potrafi sp...ć idealnie, a Niemcom nie zależy na porządnej jakości usług w Polsce, tylko na dojeniu tego kraju.

      • 27 4

    • "Co prawda jeżdzę pięknym luksusowym autem," - tico? czy golfem II ?

      • 19 3

    • Komuchy chca jak najdłuzej utrzymywac momopol. (1)

      Niemiecka firma juz dawno chciała byc konkurencja na Polskim rynku ale utrzymują go ile sie tylko dla dlatego pchły w POlskich pociagach to norma oczym juz nieraz portal TR o tym pisał!!Deutsche Bahn to standart i jakosc zachodnio europejski jaki Polacy nigdy nie mieli!!I miec niebedą jesli niebedzie konkurencji.

      • 13 7

      • tak oczywiście zamknąć wszystkie polskie firmy niech polactwo zapieprza u każdego obcego za michę ryżu

        • 11 6

    • hej, masz klej, Andżelika jest ok.

      • 9 3

    • a mowilem ci ze masz zakaz wychodzenia z kuchni? przepraszam was za nia ale przepilowala lancuch..

      • 19 3

    • szkoa

      Szkoda że ten cudowny i bogaty mąż nie zainwestował w naukę języka polskiego, bo słabiutko ze składnią u Pani :)

      • 11 1

    • no tak mamy polskie firmy więc zamiast je rozwijać dajmy się d.. mać szwabom żabojadom i inym przecież co zachodnie to lepsze nie?Nic tak nie wkurza jak polaczek z mentalnością płaza i niewolnika jedzący z ręki każdemu kto mówi w innym języku

      • 5 5

    • Taaa, Punktuana!

      • 2 0

    • ci wszyscy oburzeni to pracownicy kolei i SKM bedą musieli sie brac do roboty!!

      Konkurecja nanich wymusi jakosc pracyu skonczy sie obijanie i darmowe bileciki w pierwszej klasie na cała POlske dla całej rodzinki!! Skonczą sie dotacje z kasy podatnika!!To oni te wszystkie oburzone posty pisza!!

      • 2 1

  • (3)

    .. jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. ..

    No baa.. Marcin Głuszek chętnie na czele nowej spółki stanie, już teraz pewnie klaszcze uszami!
    ..

    • 107 3

    • (1)

      Nowa spółka, to także nowy zarząd. Już się cieszą że będzie gdzie poupychać wujków, ciotków i kuzynków...

      • 12 1

      • to akurat jest wymysł euro idiotów z Brukseli nic dziwnego że jest kryzys finansowy jak takie czuby ręcznie sterują gospodarką

        • 8 1

    • ten zarząd ma jeszcze max 2 lata z groszem

      ..nooo może 3 potem na bruk panowie cały zarząd, i Pan Głuszek trzyma się jedynie nogi Sławomira Nowaka (tak tego od zegarków) bo to jego znajomek i podrzędny działacz PO, jak Nowak straci posadę a to już niebawem i on i cały zarząd polecą na pysk (może coś się zmieni na lepsze wtedy w SKM)

      • 0 0

  • osobna spólka dla torów, osobna dla peronów, wagonów, lokomotyw i ... (3)

    nowe, dobrze płatne posady wielu, wielu naczelników, dyrektorów i to właśnie jest sposób na "oszczędności" kosztem innych a jaki super pomysł na obsadzenie kolegów, królików i innych znajomych nie zapominając o rodzinie

    • 160 6

    • (1)

      Ja zglaszam swoja kandydature na prezesa od kas biletowych ! No ewentualnie od wind na peronach :)

      • 19 0

      • Zgłoszenie przyjęte

        Proszę tylko podać nr windy i nazwę peronu ponieważ każda winda będzie zarządzana przez osobną spółkę w związku z czym poszukujemy nowych prezesów, dyrektorów....

        • 13 0

    • szkoda ze bajońskie zarobki nie są odosobnione

      zarobki tych wszystkich dyrektorów i innych zająców

      • 8 1

  • Nic tak nie mobilizuje do pracy jak konkurencja (2)

    "Jeżeli ktoś ma na coś monopol nawet na daną funkcję to z biegiem czasu robi się skostniały - nie dotyczy polityków."

    • 105 6

    • Najlepiej jak u nas "organizatorem" bylo MZKZG - obecnie to istnieje chyba tylko dla stołów (1)

      Likwidacja ZKM, ZTM. MZKZG organizowałby przetargi na obsługę połączeń w obrębie Trójmiasta. SKM powinna należeć do samorządów lub być w prywatnych rękach i startować w przetargach.

      • 6 1

      • Dokładnie!

        Skm - sprywatyzowane, lub w rękach samorządu - który jako pierwsza rzecz - pogoni tych nieudaczników -Lignowskiego, Buczka, Głuszka... -oni potrafią tylko zwiększać ceny biletów!
        A gdzie nowy tabor który zapowiadali?
        Gdzie ten wyremontowany, co już od stycznia powinien śmigać? Nawet nowego przetargu gamonie jeszcze nie ogłosili.. ba nawet starego z Opolem nie unieważnili!!!
        SKM - Syf Kiła Mogiła = Skansen Kolei Miejskiej
        już dość tych określeń..
        Czas na zmiany - począwszy od nieudolnego zarządu !!!

        • 7 1

  • I co z tego (4)

    I co z tego że rozdzielą....u nas i tak mają wszystko gdzieś....wystarczy, że Pan marszałek podpisze w 2018 roku umowę z SKM na 25 lat na przewóz i żadnego Detsche Bahnu nie zobaczymy....bo kto by spłacił ten kredyt za pseudo modernizację SKM. Taki numer zrobiono z tramwajami w Gdańsku....umowa na 30 lat i żadnej konkurencji.

    • 62 5

    • (3)

      a jak ty chciałeś wprowadzić konkurencję tramwajową? Nowy przewoźnik musiałby wybudować swoje zaplecze i po sprowadzać sprzęt na lawetach bo tory tramwajowe np. Gdańska nie są połączone z np. Elblągiem. Z koleją ma się inaczej bo tabor może przyjechać, a przewoźnik zorganizować sobie bocznice i myśleć nad warsztatem.

      • 5 8

      • a w czym problem

        zbuduje jak bedzie trzeba

        • 5 3

      • daj mu szanse na zbudowanie...poza tym nie ma nocnej komunikacji...tram moze stac na torach

        • 2 2

      • Jedz na zachód.

        Jak tak bardzo chcesz Deutche Bahun to zapraszam do Niemiec.

        • 2 6

  • Ale NEWS! (4)

    W końcu może ktoś przejmie ten burdel po SKM i doprowadzi transport do porządku gdzie pociąg będzie miał problem raz na miesiąc a nie pół taboru codziennie...

    • 86 3

    • Mam nadzieje ze samorząd nie uratuje i będą musieli wziąć się do roboty

      • 12 1

    • Proszę nie nazywać SKM burdelem ! (2)

      Burdel, jak wiadomo, jest instytucją dochodową, w której wiadomo o co chodzi, czego o SKM i jej strukturach z pewnością nie można powiedzieć.

      • 15 1

      • (1)

        SKMka też przynosi zysk pajacu jako jedna z kilku firm kolejowych w tym kraju

        • 2 3

        • to zabierz SKMce dotacje / subwencje które dostaje, sprawdź wyniki ze sprzedaży to zobaczysz ile jest tego zysku i kto jest pajacem

          • 6 1

  • SKM bezpodstawnie pobiera opłatę 2,80 zł... (20)

    ... za wydanie biletu w pociągu. Wczoraj jadąc z Gdańska do Sopotu jeden konduktor/kierownik pociągu skasował mnie i 2 inne osoby na dodatkowe 2,80 zł za sprzedaż biletu w pociągu pomimo, że w gablotkach na peronach SKM informuje, że od 71-02-2013 taka opłata nie będzie już pobierana. Nasze tłumaczenia na nic sie nie zdały - uśmiechnięty pan powiedział że jak sie z tym nie zgadzamy to możemy sobie złożyć reklamacje. Gdy 3h później jechałem z Sopotu do Gdańska innym pociągiem (lub z inną obsługą), opłata nie była pobierana!

    • 85 8

    • oczywiście od 17-02-2013 (8)

      • 7 0

      • (7)

        Uważam, że bilety na SKM powinny być za darmo, jak będzie Deutsche Bahn, to tak będzie, my Polacy w to wierzymy i tak będzie, bo jesteśmy Polakami.

        • 4 12

        • (6)

          Niemieckie metro i s-bahny nie zawsze są idealne. Ale może zapanuje u nas porządek. Obsługa wyrzuci wszystkich pijących piwo, sikających, niszczących składy itp. itd. Składy będą nowsze i czystsze.

          Mam wrażenie że stosuje się w Polsce "Deutsche Bahn" jako straszak. Kolejarze-nieroby siedzą alktualnie i mają super posadki w PKP PLK, IC, PR, SKM itp. itd., ale niedługo może wejśc kolejowy "Polskibus.com" i już nie będzie tak super

          • 6 2

          • ... (5)

            To są czcze życzenia.
            To mentalność polaków jest taka, żeby pić i palić papierosy w pociągu.
            W S-bahn panuje zupełnie inna kultura i tego praktycznie nie ma.
            Myślisz, że ktoś zatrudni 70 ochroniarzy, tak aby po dwóch jeździło non stop w każdym składzie?
            Zapomnij.

            • 6 0

            • a po co armia ochraniarzy?!! (2)

              renoma sprawdza bilety, SOK i ochraniarze sprawdzają palenie
              OSOBNO i niepotrzebnie.

              wypieprzyć to dublowanie i już będzie ciut lepiej

              patrole łażą na ślepo i nic nie łapią, bo ich widać z daleka

              a gdyby w każdym przedziale rowerowym, oprócz numeru SOK, był indywidualny kod danego przedziału, wystarczyło by napisać SMS "palą i piją w 3dr7", a najbliższy patrol szedł by jak po swoje, bo centrala z rozkładu jazdy odczytała by gdzie to jest.

              nasz syf to nasza g6wniana organizacja. polnisze wirtszaft, grypsera, zero obywatelskości. a niewiele trzeba, żeby przy groszowych wydatkach zrobić postęp. Nie rewolucję i raj, tylko postęp i ewolucję.

              Tylko że standardowa odpowiedź Głuszków i innych, jest "nie da się, nie ma forsy, złe przepisy, mało ludzi". Rzygać się chce.

              • 6 3

              • ??? (1)

                co to ochraniarze? moze ochraniacze, na zderzaki od pociąga ? :P

                • 0 1

              • nie wiedziałeś, że SOK się boi chodzić samo i chodzą w towarzystwie ochrony, "dla bezpieczności"?

                http: //www. trojmiasto. pl/wiadomosci/Ochroniarze-zostana-w-SKM-na-dluzej-n66527. html

                czy może czepiasz się literówek, w takim razie dobrej zabawy, one rzeczywiście są najważniejsze na świecie

                • 1 0

            • (1)

              w Niemczech spożywanie alkoholu w miejscach publicznych nie jest zabronione, przez co ludzie bardzo często piją w środkach komunikacji i nikt nie ma z tym problemu

              • 2 0

              • tyle że u nas nie piją, tylko chleją

                • 9 1

    • (4)

      przeczytaj uważnie gabloty -opłaty nie pobiera się z gdanisk Wrzeszcz,gdanisk Żabianka oraz Sopot ze względu na remonty -pewnie jesteś studentem dlatego nie potrafisz doczytać -za swoje frajerstwo tez kiedyś zapłaciłem ale potrafię czytać ze zrozumieniem tekstu.

      • 13 8

      • by przeżyć, gatunek musi się przystosować (2)

        mam w notesie listę przystanków od których nie pobierają tej opłaty. i gdy trzeba, zeznaję że wsiadłem wcześniej, czasem odczekuje jeden odcinek na gapę, byle unikać tej opłaty.

        ale teraz kupuje smartfon i będę kupował bilet przez telefon, bez stresu.

        • 3 3

        • (1)

          czyli jesteś zwykłym oszustem wyłudzającym usługę przewozową - przez takich jak ty nie ma środków na podwyżki dla nas pracowników SKM

          • 5 10

          • napisałeś, że SkyCash to "oszustwo i wyłudzenie"

            "Socjalizm to ustrój bohatersko zwalczający trudności, nieznane w innych ustrojach."

            Sami tworzycie debilizmy, które trzeba tępić, jako sabotaż.

            Jak by zależało ode mnie, wywalił bym was wszystkich na bruk, nieudacznicy! Na cieci, do skansenu komunizmu!

            • 3 1

      • oświadczenie SKM NIE ZAWIERA inf o tym ze brak oplaty dotyczy niektorych stacji

        Przez co należy rozumieć że brak opłat dotyczy wszystkich stacji SKM.

        • 4 3

    • Jeżeli masz rację (1)

      to dobrze powiedział Ci konduktor zgłoś skargę .
      Z tego co piszesz to nie odważyłeś się tego zrobić czyli on miał rację.

      • 2 3

      • siarczysta skarga pojdzie do nich w ciagu najblizszych kilku dni - mam numer legitymacji tego jegomoscia

        • 5 2

    • (3)

      Bilet można kupić u kierownika pociągu bez opłaty dodatkowej na stacjach nieobsadzonych (tj. Gdańsk Stocznia, Gdańsk Politechnika, Gdańsk Zaspa, Sopot Wyścigi, Sopot Kamienny Potok, Gdynia Orłowo, Gdynia Stocznia, Gdynia Grabówek, Gdynia Cisowa, Rumia Janowo, Reda Pieleszewo), oraz do odwołania: Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Żabianka, Sopot.

      • 1 2

      • (2)

        A tutaj link wszystko wyraźnie napisane:

        • 0 2

        • słuchaj jasiu i się łucz (1)

          żeby wkleić link trzeba go pociąć spacjami
          kumaty czytelnik sobie wszystko skopiuje i wklei
          a spacje wytnie

          a niekumatych nie szkoda
          i tak ćwoki napiszą że jesteś łoszust, łoksztoń i łachudra
          i pozbawiasz SKM kasy na podwyżki

          • 1 1

          • Kumaty to sobie sam znajdzie odpowiedź na stronie SKM-ki a nie czeka na gotowy link podany na tacy.

            • 0 0

  • Daleko nie szukajmy (2)

    Popatrzmy na kojeje slaskie. Nie bede sie rozpisywal, bo kazdy wie o co chodzi. Wiec sie zastanowmy.

    • 31 3

    • ! (1)

      No właśnie: tak się kończy brak konkurencji. Powołano sobie na Śląsku monopolistę.
      Tylko konkurencja daje nam szansę.

      • 8 1

      • KM

        Powinnismy brac przyklad z Kolei Mazowieckich. Oni juz tylko kupuja nowy tabor.

        • 5 2

  • opinia (7)

    SKM stała się kolejką dla tych, którzy nie mają wyboru: uczniów, staruszków, biedoty (desperatów).
    Jej standard zbliża się do poziomu chlewa, a częstotliwość jazdy (w soboty co 30 minut) jest żenująca.
    Już dawno powinno się ją sprzedać prywatnemu inwestorowi.

    • 98 15

    • Miesięcznie odbywam ok. 8 kursów SKM (1)

      Niestety w weekendy. Kolejki co pół godziny, smród, upał, zaparowane okna i nie ma gdzie nogi postawić. W dodatku 10 minut postoju w Redłowie. Jak wysiadam, to mam ochotę na kolanach dziękować Bogu, że podróż się skończyła, ale myśl o powrocie mi na to nie pozwala. Niestety jedyną alternatywą jest taksówka, na nią jednak nie mogę sobie pozwolić. Mości Państwo, jesteśmy w czarnej d***e.

      • 10 1

      • dokladnie. Po prostu jadac tym taborem czuje sie jak bydlo. Zardzewiale okna, przez ktore wieje wiatr!! smierdzace żule, ktore pija i pala w najlepsze w pierwszych przedzialach. Ta pseudo boazeria sosnowa w niektorych pociagach, az zbiera sie na wymioty !!!!!!!!!!

        • 4 0

    • (3)

      a ja zarabiam 5000 i jakoś nie narzekam na skm. Zawsze może być gorzej.Po co wtedy do niej się pchacie jest przecież Zkm Mzk:))

      • 4 1

      • Królu złoty (1)

        znajdź mi bezpośrednie połączenie autobusowe z Gdyni do Gdańska, a potem pogadamy. Zresztą jeśli temat Cię nie dotyczy, to nie masz tu nic do powiedzenia, lepiej więc zamilczeć.

        • 3 0

        • aha, dopiero teraz zrozumiałam

          myślałam, że nie narzekasz bo nie jeździsz. Ale jeśli jeździsz i nie narzekasz, to należą Ci się brawa za naprawdę duuuuuużą odporność

          • 1 0

      • widoczenie duzo Ci do zycia nie potrzeba i moglbys z towarzystwem jechac w wagonie bydlecym, ale dla mnie jak i wielu pasazerow to jest hanba. jak ktos chce tym g@wnem jezdzic to prosze bardzo ja wole niemieckimi liniami!!!

        • 3 0

    • no dla biedoty to nie calkiem zeby placic 5.80 za przejazd paru kilometrow to juz pks tanszy i jakosc jazdy lepsza

      • 1 0

  • a kto nas uratuje przed taką SMK? (3)

    deutschebahn przybywaj!

    • 67 19

    • (1)

      Hahaha pol.aczki wy byliście naiwni, jesteście i będziecie, macie naturę podwładnego i tyle w temacie. Dlatego Niemcy, Austria itp. maja silną gospodarkę, bo maja inną mentalność.

      • 10 5

      • a Misia - widział?

        • 3 0

    • Podaj mi swoj adres anonimie bo widze nie problem z ciebie zrobic podnóżka!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane