• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale

Maciej Naskręt
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy. Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy.

Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska, który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.



Czy rozbudowa Węzła Kowale jest potrzebna?

W poniedziałek marszałkowie Mieczysław StrukRyszard Świlski wraz z samorządowcami z Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska podpisali list intencyjny dotyczący rozbudowy Węzła Kowale na obwodnicy Trójmiasta.

Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.

Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.

- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.

Kolejność zadań

Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.

- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.

Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.

Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale. Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi

W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.

Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.

Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale. Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale.
Podwójne utrudnienia na obwodnicy?

Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach zobacz na mapie Gdańska. Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.

Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?

- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.

Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • Przyłączyć Kowale do Gdańska (7)

    Z Kolbudami marne szanse na inwestycje

    • 100 34

    • (1)

      Wara od Kowal...nie chcemy dołaczyc do gdanskiego dziadostwa

      • 20 52

      • A my nie chcemy finasować rozbudowy tego węzła

        Miłego stania w korkach. Pozdrawiam

        • 38 9

    • kolbudy sa bogata gmina

      co roku oddaja pare baniek janosikowego

      • 17 5

    • Kowale chciałyby korzytać z bliskosci Gdańska, ale być z boku i korzytać i z drugiej strony?

      a moze to wpisał miejscowy urzędnik i boi się o stołek...

      • 16 9

    • Apollina

      Jestem za przylaczeniem do Gdanska:)

      • 16 6

    • Żadnego połączenia z Gdańskiem

      • 5 8

    • kosovo je srbija!

      • 4 0

  • Odłączyć Kowale od Kolbud (3)

    Przenieść problem na barki Gdańska, którego mieszkańcy notorycznie korkują Kolbudy i okolice w weekendy.

    • 65 35

    • Stań o 7 rano na Armii Krajowej w Gdańsku i zobacz kto kogo korkuje. (1)

      Podobnie na innych wjazdówkach - wyjazdówkach.

      • 34 6

      • Wiadomo
        Folcfageny ałdi na trzyliterowych blachach z flagowym T4 z zapijaczoną ekipą remontowo-budowlaną.
        Więc trochę szacunku sceptic bo tu zarabiacie na jedzenie i alko, a nie u siebie.

        • 17 7

    • Kto kogo korkuje.

      To chyba przejeżdżający przez Kowale w kierunku Kolbud wszystko korkują,a nie na odwrót.

      • 2 1

  • to bedzie koniczynka czy jednak bubel? (1)

    • 18 6

    • Niczego nie będzie

      Na początku jest zdanie: "Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.". Tyle w temacie.

      Parafrazując, jest szansa, że dam każdemu po milionie, brakuje mi tylko kasy na to.

      • 4 1

  • (9)

    Nie wierzę,źe PiSiory dadzą pieniądze. Inwestycje nie tylko drogowe za rządów PiS nie będą realizowane! Kasa pusta, z roku na rok będzie co raz gorzej.

    • 78 34

    • (5)

      Referendum w sprawie przyłączenia Kowal do Gdańska!!!

      • 19 6

      • Jestem za

        • 11 4

      • A kto będzie brał udział w tym referendum? (1)

        Mieszkańcy Gdańska czy może Kolbud?

        • 8 0

        • Mieszkańcy Kowal!

          • 6 1

      • (1)

        jestem za przyłączeniem Łostowic do gminy Kolbudy!

        • 3 8

        • Kiedyś to była gmina Pruszcz Gdański :)

          • 3 0

    • Za to Struk 8 lat nie wiedział co się dzieje (2)

      I nagle się obudził żeby listy pisać?

      • 9 6

      • Jak było tak było (1)

        ale o pieniądze na inwestycje na Pomorzu nie trzeba było się martwić.
        A teraz s6 nie, obwodnica metropolitalna nie, rozbudowa kartuskiej jako jedyna nie przeszła w konkursie na dofinansowanie i rozbudowy nie będzie. Za dużo tych przypadków.

        • 8 1

        • Festyn dla TK zepsuł wszystko

          Buntownicze Pomorze już pieniędzy nie zobaczy.....

          • 2 3

  • Gdańsk Kowale (2)

    Tyle zamieszania, a wystarczy przyłączyć Kowale do Gdańska.

    • 55 21

    • i wystarczy polaczyc sily wszystkich poslow by powstala trasa kaszubska S6

      Niby proste, ale sprane mozgi politykow odruchowo odrzucaja wspolprace z kolegami z innych partii.

      Dobro pomorza to dla nich drugorzedna sprawa. Tylko wspolna akcja ma szanse przyniesc efekt

      • 10 0

    • ?

      i....? Rozwiń myśl światłą...

      • 0 0

  • Teraz się obudzili (3)

    Mieli takiego fachowca z PO i nie mógł przez 8 lat wybudować. Zamiast festyny dla TK robić to kredycik wzięli jak bul proponował. Lekką ręką sprzedają tereny deweloperom to niech się dorzucą

    • 50 47

    • (2)

      To napisz kretynie pisowski do prezesa źeby dał pieniądze, skoro to " bułka z masłem "

      • 13 11

      • boli?? ma boleć. (1)

        będziesz teraz przez 10 lat zdychał POmiotku by wreszcie Polska wschodnia się rozwinęła

        • 7 17

        • masz na myśli rozwój a la peron we Włoszczowej ?

          • 16 4

  • ministerstwo nie odpowiedziało... dlaczego mnie to nie dziwi (3)

    Cóż, czy rzeczywiście w budżecie nie ma kasy, bo poszła na 500 + i inne pomysły tzw. dobrej zmiany? A obligacje 12 i 6 letnie dla rodzin 500 + sprzedają się fatalnie

    • 50 21

    • Nie drogi mądralo (2)

      kasa poszła na stadiony, orliki i inne pierdoły, przez osiem lat nic nie było dla społeczeństwa, tylko zwiększenie biurokracji i etatów dla rodzin i znajomych. A teraz nagle kasa potrzebna? To może Soros da, jak dawał wcześniej na bzdury?

      • 6 13

      • właśnie masz pan/pani rację poprzedni rząd kasę dla bachorów (orliki itd) obecny 500+ dla bachorów..... a co z nami

        • 1 2

      • ?

        A stadiony, orliki, place zabaw i te inne "pierdoły" to nie dla społeczeństwa?

        • 6 0

  • Bardzo potrzebne!!! (1)

    Przede wszystkim dla bezpieczeństwa, węzeł Kowale jest bardzo niebezpieczny !!!! Przy okazji rozbudowa obydwu węzłów usprawnilaby ruch !!! Potrzebne bardzo, oby rządzący się przychylili! !!

    • 58 3

    • Tak jak i nowa Swietokrzyska podlaczona do obwodnicy odciazyla by ten wezel

      • 1 2

  • (7)

    Kowale chcą być dzielnicą Gdańską.

    • 52 20

    • Zapraszam. Ale nie wiem czy oplaci sie to z podatkami i OC auta (1)

      • 10 5

      • OC jak dla Gdańska bo kod pocztowy gdański.

        • 4 1

    • (2)

      Ale Gdańsk Was nie chce... choć pewnie wracacie na ojcowiznę to i tak kłamiecie, że mieszkacie w Gdańsku

      • 5 12

      • A dlaczego ma nie chcieć? Może Niemcy w 39 też mówili, że nie chcą Polaków więc co tu robisz?

        • 5 1

      • Tak mówią, słyszałem

        • 2 0

    • Kowale to Kowale

      Nakupowali ludzie mieszkan na kredyt we frankach to teraz sie mści.

      a Przymorze przeciez to slumsy.

      • 5 2

    • Absolutnie nie chcą

      • 2 0

  • (3)

    Mści się krótkowzroczność przy poprzedniej przebudowie. Jak można było takie kolizyjne rozwiązanie wybudować skoro już wtedy przewidywano jego uciążliwość!

    • 51 7

    • mści się krótkowzroczność (2)

      i wspieranie suburbanizacji oraz likwidacja wysokowydajnego transportu publicznego. Wystarczy wskrzesić kolej na odcinku Kowale-Stara Piła-Kokoszki-Gdańsk, wybudować porządny węzeł przesiadkowy i P+R w Kolbudach i w nieco ponad pół godziny dojedziemy pociągiem do Wrzeszcza. Rewitalizacja linii kolejowej +budowa łącznicy w Niestępowie to koszty podobnego rzędu co przebudowa węzła Kowale, ale transport dużo wydajniejszy i nie korkujący miasta.

      • 8 2

      • kolej Kowale-Stara Piła? (1)

        Chyba coś poszło nie tak?

        • 3 0

        • tak, dzięki za czujność - siła sugestii

          chodzi oczywiście o Kolbudy-Stara Piła :)

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane