• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Setki milionów na nowe pociągi dla Pomorza

Maciej Naskręt
20 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Do floty niedawno zakupionych nowych szynobusów PKM dołączą kolejne składy. Do floty niedawno zakupionych nowych szynobusów PKM dołączą kolejne składy.

Kupić 34 nowe pociągi elektryczne (tzw. elektryczne zespoły trakcyjne), a także zmodernizować 15 starych składów chcą władze województwa. Wraz z kupnem nowych pociągów spalinowych typu push-pull, oznaczałoby to wartą 850 mln zł rewolucję kolejową na Pomorzu.



Jakich pociągów pasażerskich Pomorze potrzebuje najbardziej?

Samorząd ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności zakupu pociągów do obsługi ruchu pasażerskiego na Pomorzu. Na ten rok zapisali w budżecie ok. 233 tys. zł na przygotowanie wspomnianego dokumentu, który jest niezbędny do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Wstępne plany zakupowe samorządu opisaliśmy w lutym, ale teraz wracamy do nich, ponieważ poznaliśmy ich szczegóły.

Przede wszystkim samorząd planuje kupno 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie aglomeracyjne, czyli SKM i PKM, która powinna do tego czasu zostać zelektryfikowana. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących. Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy miedzy przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Planowana inwestycja obejmuje także modernizacje elektrycznych zespołów trakcyjnych - czterech serii EN-71 i 11 serii EN-57. Są to składy podobne do tych, które kursują na linii SKM.

  • Elektryczna wersja pociągu typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Elektryczna wersja pociągu typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Pociąg typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich. Na wizualizacji wersja elektryczna.
  • Pociąg typu push-pull w barwach Kolei Mazowieckich.
Nowość na torach Pomorza: pociągi push-pull?

W ogłoszonym niedawno przetargu pojawiły się także plany dotyczące zakupu pociągów typu push-pull. To pociągi złożone z lokomotywy i wagonów, zakończone wagonem sterowniczym. Funkcjonowanie takiego składu jest podobne do kolejki SKM, jednakże w przeciwieństwie do niej, pociągi push-pull można dowolnie skracać i wydłużać oraz wymieniać lokomotywę.

Na razie nie wiadomo jaka liczba składów trafi na pomorskie tory, ale pewnym jest, że będą to wagony piętrowe, mieszczące większą niż standardową liczbę pasażerów. Piętrowy ma być także końcowy wagon sterowniczy.

Fakt, że do tych pociągów planowany jest zakup lokomotyw spalinowych, może świadczyć o tym, że tego typu składy wyjadą na tory w kierunku Półwyspu Helskiego i głównie w okresie letnim. Ewentualnie, mogą też pojechać w kierunku Kaszub - m.in. Bytowa, ale poza sezonem. To jednak wszystko są jeszcze spekulacje.

- Na obecnym etapie nie przesądzamy najkorzystniejszego wariantu inwestycyjnego - mówi Trojmiasto.pl Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego - organizatora przewozów kolejowych w województwie.
850 mln zł na zakupy pociągów

W studium pojawią się także szacunkowe wartości zamówienia na wykonanie i dostawę wspomnianych składów, a także szacunki kosztów ich utrzymania i eksploatacji.

Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego, w ramach funduszu POIiŚ n lata 2014-2020. Oznaczałoby to, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć na jego realizację nieco ponad 127,5 mln zł. Całość kosztowałaby 850 mln zł. Wysokość tej dotacji zależy od jakości złożonych wniosków przez inne samorządy.

Opinie (227) 1 zablokowana

  • (50)

    Polityka godna pochwały, pkm jest logistyczna porażka, ale nadal w nią inwestują.

    • 91 159

    • A przystanków PKM w Gdyni nie buduja (12)

      I Kielnienska w Osowej...

      • 17 8

      • "inwestują" ale nie za swoje ...poza tym ta PKM to taki miś :-) (1)

        • 12 21

        • wolę misia niż taksówkarzy

          • 4 3

      • (9)

        i po co w Gdyni mają budować przystanki PKM skoro to niewypał. Przecież nikt nie będzie jeździł ze wzgórza do wrzeszcza przez karwiny. Gdańsk wtopił 1mld na PKM i jeszcze zamiawiają nowe pociągi. A co te które obecnie jeżdzą są stare? Ponadto i tak mają obciąć następne połączenia w PKM-ce więc po co jej nowe pociągi

        • 8 23

        • (8)

          a na oruni, nowym porcie, brzeźnie czy na stogach ulice to ruiny. Jakoś tego miasto nie zauważa. Lepiej inwestować w pociągi któymi nikt nie jeździ i nie będzie jeździł aniżeli pomóc zwykłym mieszkańcom.

          • 6 21

          • (7)

            Faktycznie, te w 80% pozajmowane siedzenia są zajęte tekturowymi ludzikami.

            Co za trep tępy, przejdź się tym raz to zmienisz ogląd na świat. Tylko raz chociaż odstaw swojego struclowatego golfa.

            • 26 5

            • tak tak 80% (5)

              ale chyba w twojej chorej wyobraźni... polecam artykuł sprzed miesiąca:

              http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Blask-linii-PKM-gasnie-z-kazdym-dniem-n101571.html

              Masz tam ładnie wyklarowane, że założenie było na 5 milionów ludzi a jeździ nią 600tys.... i to razem z pociągami z Gdyni do Kościerzyny.... Likwidowane zostało 25% połączeń i do końca roku drugie tyle. 1 miliard wywalony w błoto. No ale wg ciebie to trafiona inwestycja. Polecam wizytę u psychiatry w takim razie

              • 4 15

              • Nie 600 tys, a 1,3mln

                PKM (de facto SKM) przewiezie na trasie Gdansk - Wrzeszcz - Osowa - Gdynia/Koscierzyna/Kartuzy spokojnie 2mln pasazerow w rok.

                Plany mowily o 2-5 milionach. Warto pamietac, ze:
                1. Na samym poczatku pociagi nie jezdzily dalej niz do Osowej.
                2. Trasy najbardziej oblegane (Kartuzy i Koscierzyne) dodano po kilku miesiacach. Podobnie trase do Gdyni wczesniej remontowano.
                3. Dopiero od lutego byl dostepny wspolny bilet na ZTM + SKM + PKM.

                Warto tez zauwazyc, ile inwestycji powstaje wlasnie wzdluz trasy PKM. Nie jest dobrze, ale idzie w lepsza strone.

                Glupota jest jednak wydawanie 1mld zlotych na infrastrukture, skoro potem nie ma pieniedzy na jej obsluge. Teraz chca wydac kolejne miliony na tabor... Mam nadzieje, ze sa swiadomi, ze on za darmo nie jezdzi.

                • 9 3

              • ... (3)

                Naucz się czytać ze zrozumieniem to po pierwsze.
                Po drugie, jak rozumiem, byłeś za wyburzeniem obwodnicy trójmiasta w latach 70, kiedy potrafiło nią jeździć kilkadziesiąt aut na godzinę ???

                • 10 1

              • (2)

                no tak w artykule jasno jest powiedziane że 600 tys... i kto tutaj nie umie czytać ze zrozumieniem. To co ten artykuł kłamie? Ja myślę, że jednak coś z Tobą nie tak skoro mylisz 600 tys z 1.3 miliona. Jeszcze raz powtarzam, że jeśli nie widzisz róźnicy pomiędzy 600 tys a 1.3 mln to radzę udać się do specjalisty on ci wytłumaczy na czym polega różnica.

                Podaj jakie to wielkie inwestycje powstają wzdłuż PKM... bo chyba nie chodzi ci o kiosk z gazetami czy automaty z colą... No właśnie na koniec sam się jednak zastanawiasz nad sensem kupowania kolejnego taboru za miliony skoro kolejne 25% połączeń do końca roku będzie zlikwidowane. Prawda jest taka, że ludzie się przyzwyczaili do jazdy autem z Kartuz do Gdańska czy Gdyni i nikt nie będzie przesiadał się na pociąg tym bardziej, że trzeba mieszkać blisko dworca i pracować blisko miejsca wysiadki, żeby się komuś chciało. Ta inwestycja to kompletne nieporozumienie i mówiono o tym już prędzej. Nie wiem kto robił te analizy, że będzie nią jeździć nawet 5 mln ludzi skoro całe trójmiasto nie ma nawet miliona.... No ale Gdańsk słynie właśnie z takich drogich nie potrzebnych inwestycji których bronią mieszkańcy i wspólnie się na nie składają

                • 0 5

              • Tak, w artykule jest blad (1)

                oficjalne dane:

                https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/s960x960/13502915_1120929997967546_4154708421102679189_o.jpg

                skopiowac i na koncu upewnic sie, ze jest .jpg, zamiast np. ".j..."

                • 1 0

              • Tak teraz ci wszyscy wierzymy!!! Ty jako jedyny zrobiłeś wyliczenia i wyszło ci 1,3mln wpisałeś go w plik jpg i jest ok. Weź to powiedz władzom Gdańska i PKM bo im wychodzi dalej 600 tys. Nie bardzo rozumiem po co to bronisz i jaki masz w tym interes. Każdy kto jechał tam chociaż raz to wie, że w pociągach same pustki, dlatego tną połączenia i planują kolejne. Zresztą gdyby było tak jak mówisz to nie byłoby artykułów o porażce PKM-ki i nikt nie obcinałby w rok prawie 50% połączeń. Co teraz powiesz, że wszyscy kłamią a ty jeden masz racje?

                • 0 1

            • jechałam w niedzielę- puchy

              • 0 0

    • PR Gdynia

      Niech z PR Gdynia coś zrobią. To jest dopiero upodlenie podróżnych. Kompletny upadek. Jak można było tak zaniedbac przewoźnika.

      Pamiętajcie przy wyborach iż organizatorem przewozów jest marszalek

      • 17 4

    • przecież to nie ma żadnego znaczenia (6)

      Ważne, żeby rozpisać jakieś przetargi póki jeszcze swoi są u koryta w samorządzie.

      • 21 19

      • uwazajcie na wiesniakow z pis (3)

        Oni takimi komentarzami doszli do wladzy, drazyla kropa i drazyla. Rzucają ciągle kłamstwa. W polityce kolejowej PIS chce zrobić jedną spółkę od przewozów regionalnych, zlikiwdować regionalne zeby splacic dlugi wobec zwiazkowcow. Znowu ktos w warszawie bedzie recznie sterowal koleja w wawie

        • 23 19

        • biedne uczciwie platfuski takie profesjonalne, takie społeczeństwu oddane, takie pracowite

          tylko ludzie ich nie lubią, nie poznali się, nie doceniają
          a kto jest winien? wieśniaki z PIS!

          PKM to taki sukces tylko wredne wieśniaki z PIS namówili ludzi, aby nie jeździli tymi pociągami

          • 30 14

        • (1)

          Popłacz jeszcze buraku,za głupi jesteś by zrozumieć dlaczego PiS doszedł do władzy dlatego dyskusja z dnem nie ma sensu.

          • 12 9

          • przecież to ty płaczesz że PIS przegonił PO i obrażasz - ale to nie ty tylko wszyscy inni są wieśniakami, burakami, dnami

            masz człowieku problem, życzę powodzenia w powrocie do realiów

            • 0 0

      • Rozum

        Ty nie rozumiesz podstawowej kwestii.

        Woj. ma składy 40 letnie. Prawdopodobnie nie dostaną dopuszczenia do ruchu na kolejne lata.
        Nie ma żadnych nowych jednostek w PR Gdynia.
        Zaniedbania są tak duże że tu nie jest kwestia czy kupujemy czy nie.

        Jeśli chcemy jeździć to musimy kupić. jak najszybciej

        • 3 1

      • I opracować studium.

        • 0 0

    • Pkm (8)

      PKM ma zadanie ożywić pewna cześć województwa. Przyzwyczaić pasażerów na nowo do podróży pociągiem. Na chwilę obecną jest dopasowana do potrzeb. Nie ma jeszcze olbrzymich potoków pasażerów. Są skromne.

      Za kilka lat można pomyśleć o przedłużeniu linii a te fragmenty co już są do eletryfikacji.
      Wówczas mogą pojawić się szybkie EZT.

      Szkoda tylko że trasa na Elbląg, Malbork, Tczew, Smetowo tak mocno upadła. Tam następuje wygaszanie popytu. Składy 40letnie którymi dysponuje woj. Pomorskie w innych województwach już dawno zezlomowali.

      • 40 1

      • ile miliardow chcesz aby na to wydano? (5)

        miliard na elektryfikacje, miliard na nowe sklady, miliard na stacje...
        budujesz za miliard PKM a potem mowisz, jeszcze 5 potrzeba aby ludzie tym jezdzili

        • 5 7

        • Pkm (3)

          Taka strategie przybrało nasze województwo.
          Puścili linie PKM do głuszy.

          Ale dzięki temu kolejni deweloperzy wykupują tereny wokoło pkmki.
          Kiedyś będzie to istotna linia tego województwa.

          Pamiętajmy ze utrzymanie druta kosztuje miliony rocznie.

          • 9 3

          • 60 mln rocznie

            kosztowałoby, gdyby nie cięcia w rozkładzie.
            teraz jest ok 45 mln, maja nadzieję zjechać do 40 mln bo tyle ma w tym roku w budżecie województwo.
            powinien dokładac się głownie Gdańsk, a tak wszyscy płacą na to, nawet Słupsk

            • 5 2

          • Gdzie ci deweloperzy wykupują grunty??? (1)

            Tereny dawnego poligonu na Migowie sprzedano, zanim w ogóle powstała idea PKM. A gdzie indziej nie ma wolnych terenów w pobliżu przystanków, za wyjątkiem Rębiechowa, gdzie są tereny pod logistykę, a ta nie wygeneruje mitycznych potoków pasażerskich. Pociągi jeżdżą generalnie puste (poza godzinami porannego i popołudniowego szczytu). Tylko kolejne obcięcie siatki połączeń spowoduje, iż ci, co jeszcze jeżdżą, wrócą do swoich kopcących strucli i - jak tylko skończy sie karencja dla dofinansowania unijnego - PKM zostanie zwinięta.
            Zresztą dużo pisano o tym w wątku o PKM na forum SSC - już ponad pół rok temu.

            • 1 3

            • Duży potencjał jest dla brakującego jeszcze przystanku Gdynia Stadion

              Łużycka i PPNT to kilka tysięcy pracowników (budują się kolejne biurowce).
              Okazjonalnie imprezy na stadionie (chociaż kibole niech może nie jeżdżą ;))

              Przystanek Karwiny to również szansa dla mieszkańców Kariwn, Wielkiego Kacka i Fikakowa aby dojechać do Redłowa/ Centrum Gdynia bez korków na Wielkopolskiej.

              • 0 0

        • no nie wiem, np. zachowac rownowage miedzy inwestycjami drogowymi i kolejowymi

          na sama S7 aktualnie wydaje sie 3 mld zlotych i to tylko za krotkie odcinki miedzy Gdanskiem i Elblagiem.

          POG 1,2mld, trasa slowackiego ponad 1mld (liczac z tunelem) itp. itd.

          Nalezy poprawiac komunikacje. Jesli chodzi o komunikacje pozwalajaca dojezdzac do Trojmiasta nalezy wreszcie postawic na kolej, bo budowanie kolejnych drog nikomu nie pomoze. Mieszkancy Gdanska dostana zakorkowane miasto, a ci, ktorzy chcieliby przyjechac spedza caly dzien na wjezdzie i wyjezdzie

          • 12 1

      • Jak na razie (1)

        to PKM skutecznie odstrasza ludzi od siebie.Jeśli miała za zadanie przyzwyczaić pasażerów do podróży tą stroną, to jej nie wyszło. Ja nie mam czasu na podróże krajobrazowe w drodze do pracy. A jazda okrężna do Gdańska mija się z jakimkolwiek celem. Szkoda czasu i nerwów!!! I jeszcze jedno, elektryfikacja PKM do Gdyni i w dalszym ciągu jeden tor z Osowej do Kościerzyny (również niezelektryfikowany), to idiotyzm do kwadratu.

        • 2 12

        • a skad jezdzisz?

          • 4 1

    • Porażka? (5)

      Spokojnie z takimi sądami... kiedyś po obwodnicy też jeździło 10 samochodów na godzinę... a teraz masz korki....

      • 42 5

      • Ale on gimnazjalnym ekspertem i na podstawie tego co jego stary uslyszy na postoju taksowek, potrafi wydac opinie na kazdy temat!

        • 26 3

      • Po obwodnicy nigdy nie jeździło 10 samochodów na godzinę (2)

        Nie trolluj

        • 1 4

        • zdefiniuj "nigdy"

          jestem pewien, ze mozna wyznaczyc taki przedzial czasu (np. 3-4h) kiedy wielokrotnie mielismy do czyenienia z takim wynikiem.

          Niekoniecznie mialoby to miejsce w XXIw. Jednak obwodnica istnieje juz troche dluzej, a kwantyfikator "nigdy" jest bardzo obszerny.

          • 5 1

        • Oj jeździło

          Pamiętam, że od Matarni do Gdyni jeździłem w latach 80-tych rowerem, był pas awaryjny, ale samochodów jeździło mało, no może więcej kaszlaków i kredensów niż przysłowiowe 10.

          • 0 0

      • Ale widać z planowaniem to mieli problem skoro teraz ciągle ją muszą modernizować.

        • 0 0

    • bo polityka to nie 2-5 lat do przodu (5)

      politykę na takim poziomie planuje się na 10-25 lat do przodu. Nie patrz na to, że teraz jest kiepsko Trójmiasto się rozwija i trzeba planować do przodu.

      • 25 3

      • Odp (4)

        Tak ale budżet to nie worek bez dna. Należy rozwijać inwestycje a nie od razu budować pałace. Nie stać nas. Może jeśli unia da kasę..

        • 3 13

        • (3)

          to co mieli budować każdą stacje etapami na chybił trafił a później po np 15 latach je razem połączyć czy może najpierw tory wybudować a później stacje ?
          puknij ty się w głowę, SKM jak budowali to projekt miał gotowe i tory i stacje i tabor, a nie był podzielony na etapy

          • 11 1

          • i tak efekt taki, jakby budowali na chybił trafił (2)

            • 1 7

            • i 50mln rocznie trzeba dokładać (1)

              po 10 latach nie licząc odsetek, wyjdzie pół miliarda dopłat...

              • 0 6

              • a wiesz, ile trzeba dokladac do drog ktorymi jezdzisz?

                Aha i od razu przypomne - nie, twoje podatki z paliwa nie trafiaja do kasy miasta, wiec placisz za jezdzenie po drogach miejskich tyle, ile placi pieszy czy rowerzysta.

                • 10 0

    • Nie odpowiadajcie trolowi

      • 6 1

    • (2)

      Nie zgodzę się, że to niewypał - pkm skróciła mi czas dojazdu do Gdyni o prawie godzinę. Niedopracowana jest komunikacja przystanków pkm z dzielnicami, ale to zadanie dla urzędów miasta.

      • 11 2

      • To prawda skróciła (1)

        Ale jeżeli chodzi o częstotliwość kursowania i ceny biletów to jest kiepsko

        • 4 1

        • od dziecka jezdze pociagiem do trojmiasta z Koscierzyny, pkm ulatwila mi dojazd do Gdanska..

          jednak jeden zasadniczy problem to problem z informacja kiedy i gdzie kursuja pociagi pkm i gdzie mozna zakupic bilet...

          dla osob z poza regionu to ogromny problem "swoj" jakos sie ogarnie

          fakt pkm z osowej idzie pipidowami ale te tereny tez czeka kiedys rowzwoj tylko szkoda ze wladze nie zrobily spojnego lanu rozwoju wokol trasy a teraz deweloperzy LC Corp beda wykupywac a wroclaw z czarneckim co nigdy nigdzie nie pracowal bogadzic

          • 2 0

    • Fakt (1)

      mieszkam w trójmieście i nadal sam mam problem z jazdą PKM. Drogie bilety, rzadko, dziwna trasa.

      • 4 2

      • No tak

        Bo po co mam kupić bilet za 6zł, skoro autobusem dojadę za 3zł. W Polsce nadal najważniejsze są ceny biletów.

        • 6 2

    • Koncepcja PKM jest dobra ale realizacja to jeden wielki bajzel

      • 1 0

    • A pewnie wykonano niejedno studium o wartości setek tysięcy.

      • 0 0

  • żeby tylko później nie stały na bocznicy bo nikt nie chce jeździć (7)

    znamy już takie przypadki w Polsce

    • 90 15

    • Upadek

      W naszym woj jest inaczej. U nas chcą jeździć ale nie ma miejsca aby wsiąść do składu PR Gdynia. Składy w kierunku Elblaga (Tczew/Malbork) i Smetowa są przepełnione. Oferta uboga, czas przejazdu katastrofalny.

      Jednostki z 71 roku chyba tylko czasem co przegląd sprzątane.

      • 21 0

    • ED-74 nie powinny z fabryki wyjechać (3)

      niestety, ktoś je kupił. Lepiej byłoby tę kasę w koksowniku spalić, przynajmniej by się paru bezdomnych ogrzało.

      • 4 2

      • en-57 (1)

        Jakie ED-74. Edyty to byłby rewolucyjny sprzęt w tym województwie.
        U nas są zwykłe kible EN-57.

        • 2 1

        • W porównianiu z tym co jest

          to tak

          • 2 0

      • Bredzisz lemingu

        Zabrakło kasy na przegląd okresowy, bo zaczęto "ratować" PKP obcinając wszystkie wydatki, które "bankomaty" uznały za ni[potrzebne. Tyle tylko, że bankomaty nie miały pojęcia o kolei. Na wszelki wypadek dorobiono ideologię, ze ED-74 są przestarzałe technologicznie. Skasowano w ten sposób także sporo lokomotyw i wagonów, dzięki czemu można było dać zarobić na wynajmie kolesiom z DB (potencjalny inwestor strategiczny dla PKP, tyle tylko, że platfusom zabrakło odwagi, aby to do końca przeprowadzić) i kumplom z Czech za wagony, które u pepików stałyby na bocznicy.

        • 2 2

    • zle

      Słoneczny kolei Mazowieckich czas przejazdu Gdańsk Główny Malbork - 23 minuty

      Skład PR Gdynia - 1h 7 minut

      Już teraz nasze pociągi jeżdżą 3-krotnie wolniej niż reszta Polski.
      A mamy rok 2016 i jeszcze żaden przetarg nie został rozpisany.

      Jak można było zrujnować najbardziej dochodową trasę w województwie.

      • 4 0

    • Nadal w pociągach regionalnych takie tłoki? Widzę jak jamniki - PRy niereformowalne.

      • 0 0

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? (15)

    Najważniejsza inwestycja kolejowa w regionie, przedłużyć linię PKM. Szczurek kumasz?

    • 139 17

    • (9)

      Zły adresat pretensji. Prześledź dokładnie historię tej inwestycji - kto za nią lobbował i jak został przekręcony.

      • 16 8

      • Krótka pamięć. (8)

        Kto z urzędu miasta mówił, że PKM to nie jest dla nas priorytet? ??

        • 13 2

        • De billu (7)

          Trzeba najpierw w wyborach pogonic PO z władz województwa bo inaczej nadal cała kasa do Gdańska będzie kierowana a reszta woj ochlapy

          • 14 27

          • Typowy wyznawca Szczurka zaczyna od wyzwisk (1)

            Wy zawsze znajdziecie sobie usprawiedliwienie dla marazmu w Gdyni.

            • 20 14

            • Wojna

              O wojna Gdańsko-Gdynska. Heheheh jak zawsze.

              • 15 4

          • (1)

            Ciekawy jestem jak chcesz podporządkować 500 tys. mieszkańców Gdańska 250 tys, mieszkańcom Gdyni?

            • 9 7

            • a województwo to tylko Gdańsk i Gdynia? 2 mln 300 tys mieszkańców województwa

              A Gdańsk to ok. 460 tys

              20% populacji dostaje wiekszość dotacji z województwa. to jest OK?

              • 3 6

          • PełO (nie) rządziło to źle było. PIS rządzi (?) też źle. (2)

            Kiedy gdynianie zrozumieją, że niezależność polityczna to mrzonka? Na neutralność może pozwolić sobie ktoś, kto nic nie znaczy (jakiś sołtys, może jeszcze wójt) lub ktoś tak bogaty, że może się na wszystkich wypiąć. Reszta musi się jakoś ze sobą dogadywać.

            • 6 0

            • PIS nie rządzi na Pomorzu (1)

              nadal PO we władzach województwa, więc nie pitol "PIS rządzi (?) też źle"

              • 3 2

              • a skąd władze województwa dostają pieniądze?

                • 0 0

    • Najważniejsza inwestycja w regionie?? Chyba ci się skala pomyliła.

      I oczywiście wina Szczurka, że PKM, spółka marszałka województwa z PO, nie jeździ w gdyńskich dzielnic?

      • 9 6

    • Przecież Gdynianie mają latać z kosmodromu.

      • 12 4

    • Nie wspomnę o tym (1)

      że to miało być już dawno. Wg pierwszego planu powinni zastanawiać się teraz nad ekspansją linii PKM na zachód Gdyni, no właśnie powinni

      • 2 0

      • POwinni

        PO to kombinuje jak teraz piokryc straty PKM a nie o ekspansji

        • 0 5

    • A co ma Szczurek do kasy Marszałka?

      Tyle, że nie jest z PO, wiec trzeba go gnoić za wszelką cenę, nawet tak debilnymi komentami jak twój.

      • 2 4

  • Uzdrowic PKM (19)

    Wpuscic ja w tory SKM we Wrzeszczu
    Zelektryfikowac
    Zrobic porzadny rozklad jazdy- stala czestotliwosc
    Zrobic dojazdy do przystankow PKM

    • 188 14

    • za co skoro peowcy juz całą kase przepuscili, nie ma pieniedzy na te inwestycje (10)

      Skąd brać jak trzeba spłacać miliardy na ecs, pkm, czarny sarkofag, tunel czy bursztynowy nocnik

      • 21 35

      • Zgadzam sie z Toba

        Ale na to pieniadze musza sie znalezc.

        • 5 1

      • (1)

        O muzeum II W.Św. zapomniałeś

        • 10 8

        • Mylisz się!

          MDWŚ jest finansowane z budżetu centralnego!

          • 6 1

      • Peowcy przepuścili .. przednie :) (5)

        Zacznijmy od tego, że miasto z PKM nie ma nic wspólnego i aktualnie 100% kontroli nad tym projektem mają ludzie PiSu. Pretensje do PKP i wojewody. Więc jeśli spłacanie wymienionych inwestycji i przepuszczenie pieniędzy przez peowców miałoby mieć jakiekolwiek realne skutki, poza twoją psychiką, to wszystko w tym mieście by się waliło i tylko jedna PKMka działałaby jak należy.

        • 14 14

        • Chwila, chwila. (2)

          Sugerujesz, że przez ostatnie 8 lat PO mając w garści PKP, miasto i województwo nie mogło tego zrobić? Przecież marszałek województwa załatwił PKM, władze państwowe PO dały kasę z UE, i nie mogli załatwić sprawy?
          I proszę nie mieszaj porządków, bo wojewoda z PIS, nie ma nic wspólnego z PKM, zaś marszałek województwa z PO, jak najbardziej ma z PKM, bo jest udziałowcem tej spółki.

          • 19 6

          • jesli masz dowody, na kto, ze ktos kradl - idz na prokurature (1)

            jesli nie masz, proponowalbym milczec. To niegodne, aby nie majac podstaw kogos oskarzac.

            Jesli masz podstawy - prosze przedstaw dowody. A potem powiedz, dlaczego nie poinformowales jeszcze organow scigania o twojej wiedzy?

            • 7 3

            • Widzę, że rozumienie krótkich form pisemnych

              nie jest twoją mocną stroną! Cóż...

              • 0 1

        • Marszałek nie wojewoda

          Nie skarbie, mylisz wojewodę z marszałkiem wojewódzkim. Nad PKM kontrolę ma samorząd czyli pomorski marszałek, a nie wojewoda. A marszałkiem jest Mieczysław Struk (PO)

          • 15 0

        • raczej mylisz się, pkm było inwestycją urzędu marszałkowskiego, czyli samorządu - tego jeszcze pis w swoje łapska nie dorwał.

          • 1 0

      • No tak bo nie powinno się nic budować tylko budować socjalizm rozdając pieniadze patolom

        i tym co sie nie udało. Ci wyborcy was kochają.

        • 4 2

    • Analiza

      Teoretycznie już się nie da wpuścić PKM na tory SKM. Praktycznie również. Jeśli składy są szybkie to nie ma problemów z dostępem do linii PKP PLK. Tylko że w tym woj. Same trupy 40letnie które tylko blokują szlak

      • 3 6

    • (1)

      plus bilet

      • 2 0

      • Bilet+, tak to się pisze w nowomowie.

        • 5 0

    • Przede wszystkim wydłużyć trasę, albo zmienić nazwę, bo z metropolitarną ma niewiele wspólnego

      • 6 0

    • honorować bilet zkm w granicach gdańska (1)

      inaczej będzie to tylko kolej dla dojeżdżających spoza gdanska

      • 8 0

      • w przypadku biletow miesiecznych 140 zl za bilet tendemowy (Gdansk+Sopot)

        pozwala jezdzic wszystkim.

        Prosze mnie poprawic jesli sie myle.

        Zatem mowienie, ze nie ma biletu jest bledem. Mozna mowic, ze bilet jest za drogi.

        • 3 1

    • Niestety

      Z wpięcia PKM do SKM zrezygnowano już dawno, teraz jest już to ciężko wykonalne :-(

      • 2 0

    • Zwiększyć ilość przystanków np: przy Radarowej

      • 0 0

  • Seba i Mati już spraye zamawiają...

    • 16 20

  • PKM to trup jak całe PO (10)

    Jeszcze lądują w to publiczna kase, jeszcze pare wałków na setki mln zł .

    SKM to wielki skansen - mieli miliardy i wystarczylo tylko na odmalowanie i wymiane siedzeń w 60 letnich zabytkowych POciagach

    • 88 121

    • Trol (4)

      Ale ograniczony umysłowo trol. Przewozy to nie tylko SKM. Największym przewoźnikiem w woj. jest PR Gdynia.
      To właśnie tego przewoźnika trzeba wzmocnić. Szybka kolej to podstawa rozwoju woj.

      Cała Polska to rozumie tylko nie woj. Pomorskie.

      • 21 7

      • bo on dostaje tylko za posta gdzie (3)

        w tekście jest PO i tekst musi być negatywny. Lać na trolla

        • 17 9

        • czemu każdy posty 'anty' jest od razu wg niektórych podpłacany? (2)

          i to nie tylko w tej kwestii, czy ludzie nie mają prawa mieć własnego zdania?

          • 15 5

          • Tu nie chodzi o negatywny wydźwięk tylko powtarzalną treść, z copy-paste hasłami (1)

            Wszędzie trzeba POwtarzać te swoje hasełka, których się od takich trolli wymaga. Nikt zdrowy na umyśle tak nie pisze.
            Negatywnych opinii może być sporo, ale trolla poznasz po tych wszystkich tekstach o spisku, rozkradaniu, POpaprańcach itp. Związku z meritum niewiele, albo tylko tyle, aby zacząć ten ciąg "myślowy", a dalej to już copy-paste, te same dyrdymały co zawsze.

            • 14 10

            • ale to jest prawda...

              klika daje sama sobie nawzajem zarobić...

              • 8 5

    • tylko ze skm ma na garbie wlasna linie kolejowa przystanki ktora musza utrzymac skm warszawa ma tylko praktycznie tabor moze sie myle

      • 4 0

    • PKM wybrali mieszkańcy jako najlepszą inwestycje ostatnich lat (1)

      Tak więc odosobnione głosy osób "znających się na wszystkim" nie maja tu na szczęście żadnego znaczenia. PKM-ką jeździ coraz więcej ludzi i na pewno jest to super sprawa dla całego 3miasta.

      • 10 3

      • PKM-ką jeździ coraz więcej osób?

        Jasne!

        • 1 3

    • *tryliardy mieli

      • 0 0

    • to po co korzystasz z uslug PKM i SKM , jezdzij pociagami pisowskimi

      • 0 0

  • Przygotowanie dokumentu to koszt 230 000 ..........! ...komus jak widac rozum odbiera (19)

    czy my nie mamy madrych ludzi ktorzy w dwoch usiada z komputerem i zrobia takie studium w miesiac za 50 000 ? ............tkwimy nadal w PRL i dlatego swiat sie rozwoja , Chiny pedza a my siedzimy w papierologi urzedow i roznych filozofow. Nieudacznik zawsze bedzie kobinowal zeby papierologia trwala 10 lat i kosztowala miliony . Znajac zycie to do zakupu powolaja specjalna spolke z 10 prezesami i ich zastepcami bo kraj grajdolek kupuje nowe pociagi po 100 latach wiec klekajcie narody .

    • 133 22

    • (1)

      Zawsze ktoś musi "zarobic" bokiem.
      To tak jak z tymi projektami logo za kilkaset tys. złotych. A stawki za prawdziwa prace- głodowe, bo koszty utrzymania pracownika w tym kraju są kosmiczne.

      • 18 8

      • trzeba brać bo za rok może nie być

        resztki POlityki

        • 1 7

    • (5)

      Stań do przetargu, będzie taniej.

      • 23 11

      • jego oferta zostanie odrzucona (1)

        jako rażąco niska:)

        • 6 5

        • Czyli wniosek, że nie ma pojęcia o rynku i cenach w tej branży, jeśli zostanie odrzucony za rażąco niską cenę.

          • 8 4

      • robię trudniejszą i bardziejj obszerną dokumentację i 230 000 zł to cena z horroru (2)

        • 5 3

        • raczej - z układu

          • 5 3

        • cena z horroru, w ktora strone?

          za droga, czy za tania?

          Jak padaly firmy budowlane, to krzyczano, ze sie oszczedza.

          • 3 0

    • Marszałek.

      Sensownie pisze. Ja bym rozliczyl marszalka za to dlaczego jesteśmy na ostatnim miejscu w skali Kraju pod względem ilości posiadanych nowych jednostek.

      Dlaczego nie jestem w stanie wsiąść do składu regionalnego bo ludzie jak sardynki są upchani.

      • 18 2

    • Marszałek. (1)

      Nie jestem za PISem. To nie moja bajka. Nie idę za kimś kto nie ma konta w banku. Ale za zaniedbanie przewoźnika PR Gdynia POwski marszałek powinien ponieść konsekwencje.

      Przy wyborach pamiętajcie to marszałek jest organizatorem przewozów w woj.

      • 13 4

      • I właśnie dlatego SKM wygląda jak wygląda! Bo miasta (z Gdynią i Gdańskiem na czele) wykorzystują ten kruczek by nie łożyć

        Tak ochoczo porównuje się z Warszawą,tylko że Warszawa na metro i SKM PŁACI (nasi NIE płacą za kursy),za to kasę wydaje się na ECS,Szczurodrom,kolejeczkę na Kamienną czy basenik olimpijski za drobne 70 baniek. I właśnie na takim myśleniu jak Twoje bazują cwaniaczki pokroju P.A. czy W.Sz.
        I dopóki nie zostaną przymuszeni,to nie będą płacić odpowiednio na SKM ani na PKM,a dopóki nie zaczną na nią płacić,to ani SKM ani PKM nie rozbłyśnie pełnym (oczekiwanym) blaskiem!

        • 0 0

    • Z tego co się orientuje to i tak tanio (2)

      To 233K Pln nie idzie do kieszeni jednej osoby. W przygotowanie takiego projektu może być mnóstwo osób, liczyć można nawet w tysiącach....

      • 6 6

      • nie masz racji, robimy projekty trudniejsze, jest nas dwoje na działalności (1)

        230 000 zł to bzdura

        • 7 4

        • No to popatrz jak się dajesz dymać.

          Słabo szukasz ofert ;)

          • 1 0

    • to jest właśnie wolny rynek - przetargi tak się ustawia aby tylko swoi zarobili

      a cena? cena nie ważna, z naszych każda cena będzie niska

      • 11 2

    • a ja powiem więcej - takie dokumenty powinni robić urzednicy (1)

      którzy i tak tym się zajmują codziennie, za nasze pieniądze

      • 11 1

      • Dodaj jeszcze tradycyjne:

        " a i tak powinno się im obciąć wszelkie premie,gruszki,trzynastki itp. to się znajdzie kasa na dodatkowe kursy (ot,taka typowo populistyczna gadka).
        Uprzedzając pytanie: nie,nie jestem urzędasem.

        • 0 0

    • Nie obrazalbym PRLu przy takiej okazji. To akurat PRL robil bardzo dobrze. Studium czy inne papiery przygotowaliby etatowi pracownicy za ulamek promila obecnych kosztow. I zrobiliby to szybciej i lepiej.

      • 8 1

    • 2 osoby to troche zamało bo to wiele pracy ale w 4 osoby to spokojnie

      i tez to mozna zrobic za 50 tys albo niewiele wiecej

      • 4 1

  • A co z zapleczem naprawczym? (2)

    Plany zakupu nowego taboru bardzo ambitne i wychodzące na przeciw zapotrzebowaniu, szczególnie związanego z obsługą linii na Hel. Niestety zaplecze do obsługi pociągów aglomeracyjnych a także dalekobieżnych jest jedno z najgorszych w Polsce. Posługiwanie się zapleczem SKM na Cisowej i na Grabówku jest rozwiązanie tymczasowym i nie spełnia wymogów dla tego typu pociągów. Przydała by się prawdziwa hala do obrządzania składów cało pociągowych jak i pozostałego taboru. Teren na Cisowej jest zarezerwowany dla tego typu obiektu. Przynajmniej pociągi Pendolino nie były by sprzątane i przygotowywane do jazdy powrotnej na peronach stacji Gdynia Główna.

    • 38 0

    • Masakra (1)

      Marszałek jak i wydział transportu woj. Pomorskiego dopiero budzi się z letargu więc to troszkę jeszcze potrwa.

      Może im podpowiedź że jest to potrzebne bo z wiedzą w tym woj. jest kiepsko.

      Wola remontowac 40letnie pociągi w cenie nowych jednostek (lub nie wiele mniejszej).

      PR Gdynia nie długo konia puści zamiast EZT.

      • 6 1

      • Nowa jednostka 11-15 mln.
        Remontowany 40letni trup przez woj. POMORSKIE 9MLN. Trup który nie przekroczy 120km/h. Nie mówiąc nic o względach bezpieczeństwa.

        I niech mi ktoś powie że w tym województwie ktoś myśli.

        • 1 0

  • Nareszcie Push Pule pietrowe na liniach spalinowych! Zdecydowanie Tczew - Chojnice oraz Malbork - Grudziadz a takze linia do (4)

    Tak juz po 2000r powinno byc!

    • 37 3

    • Nie jest dobrze.

      Ilość nowych jednostek:
      Woj. Pomorskie : 2 sztuki
      Pozostałe województwa: od kilkunastu do kilkudziesięciu z kolejnymi przetargach rozpisałem w 2016r.

      Czemu tylko u nas wszystko jest na etapie planowania. Na zbity pysk powinien wylecieć marszałek jak i wydział transportu tego województwa. Inne województwa łączą siły w spółki zakupowe. Kupują.

      A tymczasem woj. Pomorskie pełen chillaucik. Kaska leci na pensje urzędniczej więc pełen letarg.

      • 10 1

    • Nadzieja

      Uważaj jak coś kupią. Pewnie wyremontują starego kibla który w warunkach idealnych osiągnie 110km/h

      Pociąg słoneczny kolei mazowieckich pokonuje trasę Gdańsk Główny - Malbork w 23 minuty.

      Pociąg Przewozów Regionalnych w Gdyni w 1h 7 minut w warunkach idealnych o ile nie popsuje się na trasie.

      Czyli już w 2016 roku jeździmy TRZY RAZY DŁUŻEJ a pociągi są z roku na rok coraz starsze.

      Kto tak zniszczył kolej? Marszałek?

      • 4 0

    • Ale koniecznie z możliwością podpięcia ST44, co Lechu?

      • 1 0

    • 71rok

      Ales Ty optymista. Push pulle w tym województwie. Hahha dobre. Tu panuje muzeum. W stronę Chojnic puszcza się skład z 71 roku.

      Jak Urząd Transportu Kolejowego wpadł na kontrolę to nie było czego prowadzić. Wszystko wycofane. Szynobusy bez dopuszczenia do ruchu na trasę puszczali.

      To wina marszalka województwa. Nie kontroluje swoich urzędników. Był ktoś w Olsztynie? Tak w tym biednym województwie. Tam mają od dawna nowe pociągi. A u nas bieda.. I wieczne plany. Może od razu 500 sztuk kupcie.

      Najlepszy jest przewoźnik PR Gdynia. Po 17 z Gdańska w stronę Elblaga jeździł wiecznie przepełniony skład. Ludzie protestowali. Setki podróżnych.. To co zrobili... Skrócili mu relacje tylko do Malborka

      Za takie działania na szkodę spółki PR Gdynia należy się prokurator.

      • 3 0

  • Update kolei w woj Pomorskim (9)

    W woj. Pomorskim nastąpił upadek tego środka transportu. Większość województw w Polsce ma po kilkanaście lub kilkadziesiąt nowych składów. Woj. Pomorskie tylko dwie sztuki nowych EZT i to dla SKM.

    Teraz studium wykonalności później zgody unijne plus produkcja. Tak więc już będziemy mieli rok 2020. W tym czasie znów cała Polska nam ucieknie.

    Szczególnie upadł PR Gdynia. Po trasach v160km/h jezdza stare trupy gdzie ich srednja prędkość to ok 50km/h. Nie dba woj o przewoźnika oj nie dba.

    • 70 7

    • (3)

      Za to pomorskie bardzo intensywnie zainwestowało w tabor spalinowy. Jako pierwsze województwo wymieniło paliwożerne lokomotywy na lekkie szynobusy.

      • 4 1

      • odp (2)

        Nawet woj. szuwarowo-bagienne (warm-maz) kupiło nowe jednostki elektryczne.

        Czy ktoś wie jak teraz wygląda sytuacja kolei podmiejskiej?

        1. Pasażerowie udający sie w stronę Tczewa/Malborka/Elbląga często jadą upchnięci jak sardynki w składach PR Gdynia.

        2. W piątkowe popołudnie PR Gdynia wysyła po jednej jednostce w strone Elblaga gdy zapotrzebowanie jest na trzy. Przykład z 17.06. Nie można było się ruszyć w składzie. Ludzie mdleli.

        3. Najszybsze jednostki Gdynia - Elblag zatrzymują się na wszystkich przystankach osobowych. Najwolniejsze tylko na największych.

        Nawet tutaj brak logiki !!!.

        • 7 0

        • Hahha faktycznie toć to głupota. Zresztą nic mnie już tutaj nie zdziwi. W zeszłym roku na papierze zamawiał 34 składy elektryczne. Teraz już ponad 50. W 2020 roku zaplanuja 100 jednostek. Co z tego jak i tak to wszystko na papierze.

          Marszałku nie wiem czy wiesz ale jako jedyny w kraju masz zaniedbania sięgające 5lat. Czekam aż to niedługo gruchnie. Jak UTK nie wyda pozwolenia na jazdę trupów w województwie.

          • 2 0

        • Ludzie wysiadający na mniejszych stacjach też mają prawo do oszczędności na czasie, a nie jeździć tymi wolniejszymi!! Z resztą się zgadzam.

          • 1 1

    • Tak jest

      Przez to jak wolne są pociągi PR Gdynia - PKP PLK spycha szrot na tory odstawcze aby przepuścić pociągi intercity.

      Przejazd do Tczewa trwa latami. Kto wpadł na pomysł aby zatrzymywać każdy pociąg na wszystkich przystankach osobowych?

      Ludzie trasa na v160 a' to coś' z PR Gdynia się turla latami...

      Zaniedbania marszałka są ogromne. Nawet nie potrafi wywalczyć od PR zakupu nowych jednostek elektrycznych. Marazm, niedaizm, ogólnie tragedia.

      • 4 1

    • Nie uciekną inne województwa (2)

      Te nowych 34 EZT + 14 do modernizacji +6 zmodernizowanych+10 nowych dla SKM+ 2 impulsy SKM . Ogólnie 64 nowe(70%) lub zmodernizowane (30%) co zdecydowanie wystarcza na obsługę wszystkich Lini zelektryfikowanych. Na pomorzu ich to jakieś 60 % ogólnej długości wszystkich lini kolejowych

      • 2 1

      • a skad te 10 nowych dla SKM?

        Cos przegapilem?

        • 1 0

      • Pytanie

        Na papierze to na prawdę fajnie wygląda jednak to tylko rozważania teoretyczne. Przez lata nie zrobiono nic. A te wspomniane modernizacje to po co skoro linie zelektryfikowane są na 160km? Do końca życia chcecie pchać trupy na E65? (Tczew, Malbork).

        • 0 1

    • Chcesz zobaczyć muzeum kolejnictwa jedz na pomorze.

      Nasi włodarze nadal przekonani są że warto za 9mln remontowac stare trupy niż kupić nową jednostkę za 14mln na kolejne 40lat.

      Patologia

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane