• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skanska rozpoczyna budowę Trasy Sucharskiego na Przeróbce

Maciej Naskręt
1 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Most wantowy w ciągu 17 miesięcy doczeka się przedłużenia do Węzła Ku Ujściu. Most wantowy w ciągu 17 miesięcy doczeka się przedłużenia do Węzła Ku Ujściu.

W poniedziałek ruszy budowa środkowego, 2,7-kilometrowego odcinka Trasy Sucharskiego. Jego wykonawcą będzie Skanska.



Przebieg środkowego odcinka Trasy Sucharskiego w Gdańsku. Przebieg środkowego odcinka Trasy Sucharskiego w Gdańsku.
W środę władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne podpisały umowę na budowę środkowego odcinka Trasy Sucharskiego między mostem wantowym zobacz na mapie Gdańskaa Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja pochłonie 184 mln zł, czyli o 108 mln zł mniej, niż planowało wydać na to miasto.

Budowa drogi potrwa nieco ponad 17 miesięcy. Czy kierowcy mogą spodziewać się utrudnień w ruchu już w pierwszych dniach budowy?

- Póki co utrudnień nie będzie. Środkowy odcinek Trasy Sucharskiego to w dużej mierze inwestycja wiodąca poza głównymi ulicami. Stąd ewentualne utrudnienia, objazdy nie powinny być dolegliwe dla kierowców - uspokaja Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Projekt środkowego odcinka Trasy Sucharskiego zakłada budowę dwóch nowych jezdni rozdzielonych pasem zieleni. Każda będzie liczyła po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m. Powstaną dwa węzły: Wosia Budzysza i Ku Ujściu. Drogowcy wybudują też cztery wiadukty, kanalizację telekomunikacyjną systemu inteligentnego zarządzania ruchem Tristar, odwodnienie jezdni.

Budowa całej Trasy Sucharskiego obejmuje między innymi budowę dwujezdniowej drogi od Węzła Olszynka (zlokalizowanego w ciągu projektowanej Południowej Obwodnicy Gdańska) do ul. Ku Ujściu. Plan przewiduje także modernizację ok. dwukilometrowego odcinka drogi w kierunku Westerplatte. Inwestycja będzie kosztować miasto 360 mln zł. Ok 40 proc. wydatków zwróci Unia Europejska. Trasa Sucharskiego będzie gotowa najwcześniej w 2013 r.

Wizualizacja przebiegu Trasy Sucharskiego.

Opinie (83)

  • No i git! (4)

    • 129 3

    • a co z zabami? (1)

      • 3 6

      • z nimi KIT!

        • 4 0

    • uff!!! (1)

      będzie można ominąć gdańsk na wiele sposobów - już mi się podoba!

      • 4 3

      • A MI SIE NIE PODOBA

        bo chcialbym tu ponarzekac, a siedze 5 minut i nic mi nie przychodzi do glowy :/

        • 12 0

  • spoko... (5)

    ale ktory to juz artykuł z cyklu wizalizacja, plany, zapowiedzi tego samego odcinka?

    • 34 69

    • Przeczytałeś treść czy za dużo tekstu?

      • 28 1

    • (1)

      nie chcesz nie czytaj, powiem Ci że 90% ludzi nie wiem gdzie jakie trasy są budowane. Ja lubię poczytać jak to u nas będzie za kilka lat:)

      • 16 1

      • ja lubię sobie wygrzebać jakiś archiwalny artykuł i poczytać jak miało być teraz

        • 2 2

    • A gdzie się podziały komentarze o moście donikąd...

      ...wszech obecne trolle nie były w stanie wyobrazić sobie, że jest to droga również do portu...

      • 6 0

    • ....

      kolejna nagonka na sukces

      • 1 0

  • (6)

    wszystko fajnie ale bez tunelu pod "martwą Wisłą" to trasa Sucharskiego nie ma sensu. Mimo wszystko dobrze, że budują!

    • 77 18

    • (2)

      Słyszałam, ze odwołali budowę tunelu pod Martwą Wisłą z braku funduszy.

      • 1 25

      • Zbadaj słuch

        • 13 1

      • będzie tunel ponad martwą wisłą

        • 3 1

    • Pomyśl, zanim napiszesz (1)

      Ładunki przewożóne transportem drogowym są w większości dostarczane do prawobrzeżnej i morskiej części portu. dlatego ten odcinek + odcinek do POG są - wbrew pozorom - ważniejsze od tunelu. Dzieki nim będzie można wyrzucić tranzyt z tej częsci portu od razu za miasto i o to właśnie chodziło.

      • 12 1

      • Ale z lewej strony portu też całość idzie "tirami" przez miasto bo kolej za droga. Potrzebna jest całość.

        • 3 0

    • Nawet bez tunelu ma sens, bo prowadzi do Portu Północnego. Tam zaraz zaczyna się budowa nowego centrum logistycznego (największego na Pomorzu), powiązanego z dławiącym się już DCT...
      ...jeżeli chcemy tak szybkiego rozwoju DCT, i w niedalekiej przyszłości kolejnego portu kontenerowego, na kolejnej sztucznej wyspie, musimy zbudować te 2(I i II, bo trzeci to tylko do portu promowego) odcinki już teraz, nawet bez tunelu, który ma tylko odkorkować Hallera i Marynarki Polskiej (tunel będzie kluczowy, dopiero gdy powstanie w całości ring dookoła miasta).

      • 8 0

  • No to pora na protesty (2)

    ekologów. Już i tak za długo sie wstrzymywali:-)

    • 40 17

    • (1)

      teraz to już trochę za późno :]
      tylko proszę nie przywołuj Rospudy, bo to się ma nijak do tej inwestycji :]

      • 4 2

      • ale tu też jest dość błota

        • 1 3

  • BOSH ! dzieki ci za to ze polacy powoli zaczynaja rozumiec ze potrzeba jest wiecej paskow niz jeden(1)! jednopasmowe drogi (12)

    niosa -smierc! nie budujcie jak w usa 16 pasow ale choc 3 w jedna strone plissssstylko trzy(3) . i nie nazywajcie dwoch paskow autostrada bo sie osmieszacie !!!to zwykla droga no niech bedzie ekspresowa, ale nie zadna autostrada -chyba tylko zeby oplaty z nazwy zdzierac ! polacy jedzcie do USA i zobaczcie co sie tu dzieje to bedzieci w szoku gdzie mieszkacie a mieszkacie w 17 wieku !

    • 42 61

    • (4)

      Byłeś kiedyś w Stanach?

      • 8 3

      • (1)

        Był w KazachStanie

        • 19 2

        • taaa pracował dorywczo w kopalni uranu

          • 3 1

      • w Estadon Unitas

        • 3 0

      • a ty? JA TU JESTEM 23 LATA DZIECIAKU !!!

        i mieszkalem w wielu stanach od californi po floryde !

        • 0 3

    • kubiak do domu (2)

      • 1 1

      • Niech budują, nie czytając trolli (1)

        • 1 1

        • sam jestes trolli wsiun !

          • 0 1

    • heh jakich ty się filmów naoglądałeś. (2)

      Autostrady tu głównie mają 2-3 pasy, czasem zdarzy się taka z 4 pasami.

      Więcej pasów to one mają tam gdzie są rozjazdy i gdy nagle ona rozjeżdża się w 3 lub 4 różne drogi chwilowo może mieć nawet 12, ale podkreślam słowo chwilowo. A to że w filmach pokazują głównie te momenty to inna sprawa.

      Inna sprawa, że oni tu mają kupę wolnego terenu stąd i drogi są szerokie, a w Polsce aby coś wybudować trzeba coś zburzyć.

      • 5 1

      • glupoty pleciesz jedz do los angeles tam leci 8 pasow w jedna strone prze jakies 60 km !!! 100mill! (1)

        pojezdzij po stanach jak ja przez 20 lat to sie sam przekonasz !!! nie ma drugiego takiego panstwa na swiecie jak usa z taka infra! ja mowilem zeby choc w PL bylo 3 paski !!! trzy=3! to chwala im za to !

        • 2 3

        • Niby 20 lat w stanach a nawet mil na kilometry nie potrafi zamienić.

          Jeżeli już to 60 mil czyli 100km.
          Po drugie nie wiem czy wiesz, ale dla amerykanów 60 mil to pikuś. Prawie każdy pojedynczy stan jest większy od Polski.

          8 pasów to nie 16.

          Zrozum jedno stany to takie pustkowie, że mogą sobie na to pozwolić.

          Jakoś jeżdżę sobie po stanach i nie mogę na trafić na te twoje 12-16 pasów. 6-8 w jedną stronę jak najbardziej, ale głównie przy łączeniach różnych dróg.

          Noi najważniejsze większość terenów USA to jest płaskie jak stół więc jest jak i gdzie takie drogi stawiać, a u nas jest ciągła zabawa z równaniem terenu.

          • 2 0

    • e

      a co masz Bosch do tego? Edisona wzywaj! Albo Badmintona

      • 0 0

  • Czekam na info o podpisaniu umowy na budowę Tunel pod Martwą Wisłą (3)

    oby koniec czerwca był pomyślny - kończy się wtedy ważność ofert złożonych w przetargu 27.04

    • 47 5

    • Odwołali budowę tego tunelu.

      • 1 14

    • info z wyborczej z 14.05.2011

      Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku jednak powstanie
      Mimo braków w miejskiej kasie tunel pod Martwą Wisłą jednak powstanie. Gdańsk dostanie na niego dodatkowe środki z UE lub wybuduje go kosztem innych inwestycji
      Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku to największe (z wyjątkiem Warszawy) projekty drogowe w Polsce realizowane przez samorząd. Od początku było wiadomo, że ich budowa będzie dla gdańskiego budżetu dużym wyzwaniem. Jak pokazały rezultaty przetargów - zbyt dużym. Finansowanie obu tras jest proceduralną ekwilibrystyką. Jej szczytem było przeniesienie tunelu pod Martwą Wisłą (symbolu Trasy Sucharskiego) do Trasy Słowackiego, dzięki czemu można było ją potraktować jako połączenie portu morskiego z siecią dróg krajowych.
      Na Trasę Słowackiego miasto przeznaczyło 364 mln zł. Wywalczone w Warszawie dofinansowanie z UE wyniosło równe 800 mln. Roboty budowlane na wszystkich czterech odcinkach to koszt 1 mld 211 mln zł. Do tego trzeba doliczyć ponad 200 mln kosztów przygotowawczych, m.in. wykup gruntów, dokumentacja projektowa. I tu pojawia się manko - 300 mln zł, których brakuje na Trasę Słowackiego. Okazuje się jednak, że to nic nowego - od ponad roku miasto w swoich dokumentach zaznacza, że oczekuje dofinansowania w wysokości 1 mld 121 mln zł. Dlaczego?
      - Bo od początku zakładaliśmy uzyskanie maksymalnego możliwego dofinansowania. Problem w tym, że w rozmowach z ministerialnymi urzędnikami słyszeliśmy: "Po co dawać wam więcej pieniędzy, skoro ten projekt jest zupełnie nieprzygotowany?". No to go przygotowaliśmy. Teraz pora na ruch rządu - mówi nam jeden z wysokich urzędników zajmujących się inwestycjami w mieście.
      Skąd miasto weźmie brakujące 300 mln? Rozwiązań jest kilka.
      - Jedno z nich to większe dofinansowanie naszych innych inwestycji, tak, byśmy uwolnione środki mogli przekazać na Trasę Słowackiego. Inne wyjście to po prostu przyznanie większej ilości pieniędzy z UE na samą Trasę - tłumaczy Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
      Jeden z wariantów zakłada, że dodatkowe środki na Trasę Słowackiego rząd otrzymałby od... Gdańska. Jak to możliwe? Chodzi o oszczędności na Trasie Sucharskiego, gdzie miasto planowało wydać łącznie 728 mln, z czego 561 mln ma zapewnione z UE. Po przetargach na kolejne odcinki okazało się, że Trasa Sucharskiego będzie kosztować tylko 363 mln zł. Rząd może zadecydować o przeniesieniu tych oszczędności na tunel.
      Bez względu na to, jak skończy się lobbing w sprawie dofinansowania tunelu, obiekt powstanie.
      - Po analizach stwierdziliśmy, że to kluczowy odcinek całego ringu . Jeśli nie będzie więcej pieniędzy, będziemy rozważać rezygnację z budowy odcinka Trasy Słowackiego od ul. Hallera do Marynarki Polskiej, gdzie i tak będzie wyremontowana ul. Uczniowska, oraz odchudzenie, np. z tuneli dla pieszych, odcinka przebiegającego przez Wrzeszcz - mówi nam informator.
      Wcześniej pojawiały się nieoficjalne informacje o możliwej rezygnacji z odcinka I Trasy Sucharskiego, od ul. Elbląskiej do Obwodnicy Południowej.
      - To wykluczone, bo ten odcinek jest kluczowy dla rozwoju portu i powstaje w miejscu, gdzie nie ma alternatywy - dodaje urzędnik.

      • 8 0

    • Tunel

      Myślę, że Wykonawca się wycofa przed podpisaniem umowy, bo nikt nie jest w stanie wykonać tunelu za połowę rzeczywistej jego wartości.

      • 0 5

  • Kolejna inwestycja (1)

    Mam nadzieję, że w tym przypadku nie będzie np. problemu z murawą, problemu ze schodami, płatnościami dla podwykonawców, zakończeniem inwestycji w terminie itd itp... ;-).

    • 5 15

    • SKANSKA

      Na szczęście buduje SKANSKA. A ta póki co nigdy nie zawiodła.

      • 0 0

  • 2.7 km przez 17 miesięcy... (5)

    tak się zastanawiam, czy byśmy sami ze szwagrem nie machnęli tej drogi, w końcu to jakieś 5 metrów dziennie

    • 82 23

    • Betonową autostradę A2 leją w tempie 900m dziennie (2)

      ale nawierzchnia to już deser, najwięcej zajmuje budowa mostów, wiaduktów i przepustów

      • 20 3

      • Polak POTRAFIII xD

        • 3 1

      • Ja Też

        Weźcie mnie do spóły, Grabki mam

        • 2 0

    • Napewno dacie rade xD

      • 4 0

    • Dalibyście radę ze szwagrem

      chyba że by się jaka franca trafiła.

      • 10 0

  • Inwestycja miała wg kosztorysu kosztować miasto 660 mln zł

    Oferty złożone na kwotę 362,58 mln zł

    • 15 1

  • TIR-y (5)

    paszoł won z miasta!!

    • 53 14

    • jest na to relana szansa w koncu bedzie obwodnica poludniowa i ona powinna je wyprowadzic

      • 11 0

    • Myślisz że one dla własnej przyjemności tak jeżdżą

      pokaz mi drogę do portu w Gdańsku omijającą centrum. Nikt nie lubi jeżdzić po mieście ale niestety taką mamy infrastrukturę drogowa.

      • 12 2

    • I dlatego jest Obwodnica Trójmiejska (niestety niewystarczająca), ma być budowana Obwodnica Metropolitalna, OPAT, budowana jest Obwodnica Południowa i zaczną Trasę Sucharskiego. Trochę cierpliwości.

      • 13 0

    • tiry ok (1)

      a zastanawiałeś sie jak sie biorą w twoim sklepie swieże bułeczki, masełko, itp/ itd

      • 2 4

      • świeże bułeczki, masełko, itp to akurat w moim sklepie z TIR się nie biorą

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane