fakty i opinie

dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Skok na głęboką wodę z symbolu Gdańska

Gdański Żuraw powstał na początku XV w. Został zniszczony w 1945 roku, ale po wojnie dokładnie go odbudowano. W ostatnich latach Żuraw doczekał się remontu.

powiększ zdjęcie fot. jmajk/galeria trojmiasto.pl

Gdański Żuraw powstał na początku XV w. Został zniszczony w 1945 roku, ale po wojnie dokładnie go odbudowano. W ostatnich latach Żuraw doczekał się remontu.

W sobotę zabytkowy gdański Żuraw zmieni się w trampolinę, z której do Motławy będą skakać mistrzowie w cliff divingu. Centralne Muzeum Morskie, czyli właściciel budynku, liczy na dobry zarobek, ale konserwator zabytków nic nie wie o zawodach.



Orlando Duque skakał m.in. w Dubrovniku. Zajął tam pierwsze miejsce w konkursie.

powiększ zdjęcie mat. prasowe

Orlando Duque skakał m.in. w Dubrovniku. Zajął tam pierwsze miejsce w konkursie.

W najbliższą sobotę, o godz. 17, odbędą się w Gdańsku zawody w tzw. cliff divingu [skakaniu z urwiska - przyp. red]. Ze względu na charakter imprezy, która ma być jak najbardziej widowiskowa, zawodnicy będą skakać z gdańskiego Żurawia.

Budowla została wybrana nieprzypadkowo. - Szukaliśmy miejsca symbolicznego, które byłoby rozpoznawalne dla każdego. Żuraw spełnia te wymogi, a jego charakterystyka techniczna, czyli głębokość wody Motławy w tym miejscu i lokalizacja w centrum miasta powodują, że jest wręcz idealny - mówi Aleksandra Zarychta z firmy Red Bull, która jest organizatorem zawodów.

Wśród skoczków będzie m.in. Orlando Duque, 35-letni Kolumbijczyk, który jest żywą legendą tej dyscypliny. W poprzednią sobotę zwyciężył w podobnych zawodach rozgrywanych w chorwackim Dubrowniku.

On i dwaj inni skoczkowie - Francuz Hassan Mouti oraz Czech Michal Navratil - będą skakać z trampoliny umieszczonej 24 metry nad taflą wody. Z tej samej wysokości zwykle skacze się podczas mistrzostw świata.

Żeby jednak móc skakać z Żurawia, organizator zawodów musiał wynająć budynek od Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. - Wypożyczamy nasze obiekty na różne cele, w tym nawet na zaręczyny - mówi Jerzy Litwin, dyrektor CMM, do którego należy zarówno Żuraw, jak i Dar Pomorza, z którego zawodnicy także będą skakać. - Potrzebujemy nie tylko pieniędzy, ale i promocji. Mamy nadzieję, że to wydarzenie przyciągnie turystów.

Komercyjna impreza w zabytku?
tak, o ile nie zaszkodzi samemu budynkowi
85%
tak, o ile zgodzi się na to konserwator
6%
prestiżowa i kameralna - tak, masowa - nie
5%
nie, to uwłaczające
4%

łącznie głosów: 1656

Problem jednak w tym, że na każdą ingerencję, nawet taką, jak zainstalowanie trampoliny, musi wydać zgodę wojewódzki konserwator zabytków. Konserwator jednak o zamiarach muzeum dowiedział się od nas.

- Nie wpłynęło do nas żadne pismo w tej sprawie, choć powinno - rozkłada ręce Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. - Nie znaczy to, że byśmy nie wydali zgody na podobne zawody. Po prostu oficjalnie nic o nich nie wiemy.

Dyrektor Litwin nie widzi problemu. - Trampolina zostanie zamontowana bezinwazyjnie, nie pozostanie po niej żadna rysa. Ponieważ nie naruszymy substancji obiektu, nie potrzebujemy zgody konserwatora - przekonuje.

Obie strony odmówiły nam informacji o kosztach wynajęcia zabytku.

Skoki z Daru Pomorza nie będą przeznaczone dla publiczności.

Red Bull Cliff Diving to seria zawodów w skokach do wody z klifów, mostów, budynków. Zawodnicy skacząc z wysokości 26 metrów osiągają prędkość nawet do 100 km/h i w ciągu zaledwie trzech sekund wykonują serię ewolucji: salt, śrub, obrotów. Płynność ruchów i stopień trudności skoku oceniane jest przez sędziów.
autor

więcej na ten temat:

dodaj zdjęcie dodaj swoją opinię

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 138)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305610 2009-07-14 09:02 do tej wody ? (9)

do tej brudnej wody ? zazdroszcze :]

d_k

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305670 2009-07-14 09:25 (4)

głową w budyniowy muł :P

observateur

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305694 2009-07-14 09:34 (1)

nudny jesteś na maxa, mule jeden!

ziom

zgłoś do moderacji opinię 1305781 2009-07-14 10:08

wyluzuj dziabągu i komentuj artukul

observateur

zgłoś do moderacji opinię 1306997 2009-07-14 21:55 nudziarz

rzeczywiscie mulisz koles ostro , to jak sto razy opowiedziany ten sam dowcip ,zenada

zgłoś do moderacji opinię 1307000 2009-07-14 21:56 LG

nudziarz,nudziarz,nudziarz............

zgłoś do moderacji opinię 1305698 2009-07-14 09:34

Mistrzowie chyba nie wiedza do czego skacza :) Po zawodach beda swiecic na zielono :)

zgłoś do moderacji opinię 1305715 2009-07-14 09:41

Dokładnie, przecież w razie jakiegokolwiek wypadku w tej brudnej wodzie nurkowie zabezpieczający i tak nic nie znajdą. Nie wiem czy to tak do końca bezpieczny pomysł.

ak

zgłoś do moderacji opinię 1306269 2009-07-14 13:23 fuuuj

brudna Motława...o tym samym pomyślałam

magda

zgłoś do moderacji opinię 1309230 2009-07-15 21:32 a kto zna średniowieczną nazwę tego zakrętu przed

zgłoś do moderacji opinię 1305614 2009-07-14 09:03 Acapulco

Normalnie Acapulco nad Motlawa :)

MJ

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305619 2009-07-14 09:05 Na banię.... (5)

Chyba po pijaku będą skakali, bo kąpiel w Motławie na pewno nie należy do przyjemności...

ble

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305840 2009-07-14 10:29 (2)

Gdybyś dostał za skoki tyle kasy, to skakałbyś nawet do szamba :-)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305850 2009-07-14 10:32 (1)

Nie wszystko polega na kasie, materialisto. Owszem, skoczyłbym tam uratować człowieka, ale nie dla kasy.

Ty jak mniemam już się w szambie kąpałeś?

ble

zgłoś do moderacji opinię 1305873 2009-07-14 10:40 He he he

Dostał na mamrota i już pewnie jest gwiazdą rankingów w menele.pl

zgłoś do moderacji opinię 1306082 2009-07-14 11:59 aa jaak

poloweczka na odwage i hopla na calego do wody :D

bor

zgłoś do moderacji opinię 1306632 2009-07-14 16:06 pijasz tez?

skad wiesz???

q8

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305626 2009-07-14 09:07 jestem pod wrazeniem (2)

chyba pierwszy raz od pol roku artykul w ktorym mozna sie dowiedziec ze cos sie "odbedzie" a nie "odbylo"

super :)

mzr

zgłoś do moderacji opinię 1305841 2009-07-14 10:30

jaki portal, taki artykuł... :-)

zgłoś do moderacji opinię 1306043 2009-07-14 11:45 newsy opisują co się dzieje

chyba nie oczekujesz że będą opisywać każdą imprezę w artykułach? po to jest kalendarz imprez

teek

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305627 2009-07-14 09:08 W Redłowie jest klif, tam mogą poskakać :D (4)

jwt

torunianin

zgłoś do moderacji opinię 1305842 2009-07-14 10:30

O, pomysł przedni i woda czystsza, tylko większy rozbieg potrzebny :-)

zgłoś do moderacji opinię 1305939 2009-07-14 11:02 jeśli już to w Orłowie

zgłoś do moderacji opinię 1306083 2009-07-14 11:59 chyba ze spadochronem:P

bor

zgłoś do moderacji opinię 1306636 2009-07-14 16:09 gamoniu

ty pierwszy!

xxx

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305629 2009-07-14 09:08 Przepraszam, co ma Dar Pomorza do Żurawia? (4)

Oj, te upały :)

sympatyk trojmiasto.pl

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305644 2009-07-14 09:15 (2)

Jak byś sympatyku czytał ze zrozumieniem,to byś się głupi nie pytał...Z Daru Pomorza też panowie będą skakać!

emi

zgłoś do moderacji opinię 1305878 2009-07-14 10:41

jeśli już to "jakbyś", oraz "byś głupi nie pytał", więc u Ciebie z wiedzą kiepsko jest, a w podstawówce tego uczyli

zgłoś do moderacji opinię 1306052 2009-07-14 11:48 ?

ale wcale nie tak latwo dalo sie z tego wysnuc, artykul powinien byc czytelny a nie byc zagadka!

jeti

zgłoś do moderacji opinię 1306060 2009-07-14 11:52

hehe ale ty matoł jestes :))

ss

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305633 2009-07-14 09:10 Może Adamowicz też zdecyduje się na taki skok. (5)

To byłaby męska decyzja.
Pierwsza w Jego życiu.

Autor

popieram opinię 106/nie zgadzam się 13

zgłoś do moderacji opinię 1305686 2009-07-14 09:30 budyń w budyniu :D

top masło maślane -- nie da rady, brak mu jaj :D

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1306094 2009-07-14 12:09 Ty też się zdecydujesz? (1)

Przestań się martwić o Adamowicza, pokaż że Ty jesteś 'chłopem', pisanie anonimów w internecie splendoru Ci nie dodaje.

Ewa

zgłoś do moderacji opinię 1306134 2009-07-14 12:26 "Ty też się zdecydujesz? "

tu idzie oto raczej co reprezentuje sobą nasz budyń, a ie o sam skok w budyń, droga Ewuniu Ty też jesteś "anonimem" nie jest Twój email pod podpisem ??

zgłoś do moderacji opinię 1306139 2009-07-14 12:28 czytanie ze zrozumieniem sie kłania

"do którego należy zarówno Żuraw, jak i Dar Pomorza, z którego zawodnicy także będą skakać"

Kasia

zgłoś do moderacji opinię 1306738 2009-07-14 17:10 jestes mistrzem ripsty ;]

fakt adamowicz to taki ministrancik.. bez meskosci w sobie

zgłoś do moderacji opinię 1305638 2009-07-14 09:11 pierwszy raz

Chyba pierwszy raz trojmiasto.pl informuje PRZED jakimś wydarzeniem - a nie jak zawsze było PO nim

dziękujemy

zgłoś do moderacji opinię 1305643 2009-07-14 09:14

o rany , w ten brud ?

j---

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305648 2009-07-14 09:16 konserwator ręce precz a portal miesza (6)

Artykuł jest napisany w dość tendencyjny sposób, tak by wywołać aferę, której nie ma. Antagonizuje obie strony, chyba tylko "dla sportu". Ani ustawa o muzeach, ani o zabytkach nie nakładają obowiązku informowania o wszelkich działaniach, które prowadzą jednostki muzealne. Gdyby tak było, to funkcja dyrektora muzeum byłaby niepotrzebna, bo wystarczłby konserwatror. Natomiast muzea zajmowałby się tylko raportowaniem konserwatorowi. Pan Litwin po to jest dyrektorem, żeby podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność. Jeśli uznaje, że imprezę można zrobić to jest to jego autonomiczna decyzja. W każdym razie - co może na temat ingerencji w substancję zabytkową wiedzieć dziennikarz? Może mu się co najwyżej coś wydawać. Sprawdził gdzie i jak będzie zakotwiona trampolina? Jakie przeniesie obciążenia? itp.

wolny muzealnik

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305680 2009-07-14 09:29 (3)

chyba nie masz racji: - Nie wpłynęło do nas żadne pismo w tej sprawie, choć powinno - rozkłada ręce Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.
Żuraw to zabytek (choć 50-letni ;-) ) i konserwator musi wiedzieć, czy ingerencja w obiekt nie zaszkodzi mu.

też muzealnik

zgłoś do moderacji opinię 1305744 2009-07-14 09:55 nie musi konserwator trzymać łapy na wszystkim

im mniej mącących, tym lepsze rządy

pirek

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1305764 2009-07-14 10:00 dyrektor muzeum może mieć lepsze kwalifikacje zawodowe niż konserwator (1)

Dyrektor odpowiada za to co robi i jest fachowcem, a konserwator może go sprawdzić, jeśli uważa, że coś jest nie tak. Nie mozna mieszać bez potrzeby. Trochę rozsądku, panowie. Chyba, że "wadza" uderzyła niektórym do głowy, albo "coś" chcą...

pirek

zgłoś do moderacji opinię 1305799 2009-07-14 10:16

to nie chodzi o "uderzenie władzy do głowy", ale o ustawowe kompetencje. gdyby coś się stało, konserwator będzie odpowiadał, że nie zapobiegł zniszczeniu zabytku

zgłoś do moderacji opinię 1305934 2009-07-14 10:59 widowisko

Jak nie darzę zaufaniem konserwatora, m.in. w kwestii pomniku autorstwa
Thoraka pod Gdańskiem, tak tutaj, się zgdzam. Zgoda konserwatora musi być,
bo Żuraw, co by nie mówić, jest zabytkiem. Nie mam nic przeciwko widowiskowej "główce do wody", ale nie wiadomo, czy gościu nie potrzebuje
jakichś wzmocnień, które musiałby by być zamonotowane na wierzchołku
budynku, chodzi o obciążenie drewnianej konstrukcji..
ps.
mieć nadzieję, że chłop wie..,
jaka jest głębokość wody w tamtym miejscu, w Motławie, zanim skoczy..

tw

zgłoś do moderacji opinię 1306001 2009-07-14 11:27 Paranoja: postępowanie dyrektora wynika z obawy przed konserwatorem

Żeby coś zrobić, nie wystarczy tylko chcieć i móc, ale trzeba też przewidzieć, kto może stanąć okoniem. A stanąć może ten, kto ma trochę władzy i przerost ambicji. Być może w tym przypadku konserwator akurat by się zgodził, ale ile razy jest inaczej...!?

w.

dodaj swoją opinię

Warte uwagi:   Gdańskie Noce Jazsowe   -   Opener Festiwal   -   Tall Ships Races   -   Beach Party Gdynia   -   Detektyw Gdańsk