• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słowackiego bez odwołań

ms
21 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Tak jeszcze w tym roku będzie wyglądał lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego.



Gdańskie Inwestycje Komunalne mają powód do zadowolenia: już kolejny przetarg organizowany przez tę firmę udało się rozstrzygnąć bez odwołań.



Jak wykorzystać oszczędności, jakie przynoszą miejskie przetargi?

Tym razem chodzi o lotniskowy odcinek ul. Nowej Słowackiego, pomiędzy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, a skrzyżowaniem z ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska

Ponieważ do północy z piątku na sobotę do spółki nie wpłynęło żadne odwołanie, dokumentacja przetargu zostanie w poniedziałek wysłany do kontroli Prezesa Urzędu Zamówień.

Przypomnijmy, że najkorzystniejsza ofertę złożyła w przetargu spółka Wakoz, która zadeklarowała wykonanie prac za kwotę nieco ponad 31 mln zł, w czasie 7,5 miesiąca od podpisania umowy. Ta oferta jest o 46 mln zł tańsza niż kosztorys inwestorski, który przewidywał, że roboty budowlane pochłoną 77,9 mln zł.

W ramach inwestycji drogowej na Matarni i w Rębiechowie planowana jest m.in. przebudowa istniejącej jezdni ul. Słowackiego i budowa drugiej jezdni na odcinku od portu lotniczego do ul. Spadochroniarzy. Fragment drogi o długości 1,4 km będzie przebiegać po nowej trasie - na północ od istniejącej aktualnie nitki. Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę przejazdu kolejowego wraz z przebudową torów kolejowych.

Do rozstrzygnięcia został jeszcze przetarg na budowę najtrudniejszego, bo podwodnego odcinka Trasy Słowackiego, biegnącego w tunelu pod Martwą Wisłą i łączącego okolice Marynarki Polskiej z ul. Sucharskiego.

Tak za dwa lata pobiegnie Trasa Słowackiego od lotniska, przez Wrzeszcz i Zaspę do al. Legionów, oraz od al. Hallera do Martwej Wisły i do ul. Sucharskiego.

ms

Opinie (152) 2 zablokowane

  • no to fajowo (14)

    • 59 5

    • "Jak wykorzystać oszczędności, jakie przynoszą miejskie przetargi?" (2)

      Dlaczego oszczędnością nazywa się różnicę w realnej wycenie prac a planem jakiegoś urzędnika? Zgodnie z tą logiką urzędnicy mogą wycenić prace na 300mln złotych. Realny koszt 30mln, więc "zarobią" 270mln zł... Normalnie idealny biznes, nieprawdaż?

      • 6 2

      • proste (1)

        jeżeli masz przeznaczony budżet np 1mln zł (tzn że tyle masz na koncie albo mozesz pożyczyć) ponieważ tak wyliczyłeś koszta, a wykonawca zrobi ci to za 500tyś to masz drugie tyle do dyspozycji... i mozesz je gdzie indziej zainwestować....

        proste... jeśli miasto chciał tą ulicę wybudować tzn że ma tyle kasy na koncie albo planuje tyle mieć...

        oby tylko ta nadwyżka poszła na kolejne budowy ulic - czym wiecej ulic tym wiecej firm iw iecej miejsc pracy itp... karetka też szybciej dojedzie ;)

        • 5 1

        • Kartofelek, wszystko proste jest jak jak masz własną kasę i ponosisz odpowiedzialność przed samym sobą..

          A jak urzędasy mają do dyspozycji publiczne pieniądze i nie ponoszą odpowiedzialności, to już nie jest takie proste... A później są takie cyrki jak budowa ecs/muzeum II w.św/ergo arena i to wszystko bez dojazdu lub możliwości utrzymania za rozsądne pieniądze.

          • 1 2

    • Pozorna oszczędność... (4)

      Wybierzmy najtańsze rozwiązanie, żeby za kilka lat łatać dziury... Dopóki głównym czynnikiem wyboru będzie najniższa cena, dopóty nic się nie zmieni na naszych drogach. Będzie w kółko: remont-naprawa-remont-budowa nowego odcinka-remont-naprawa....

      • 5 4

      • obyś tylko nie miał racji... (1)

        • 2 0

        • w cuda nie wierzę :)

          • 0 2

      • Wybor drogiego wykonawcy budowy tez gwarancji jakosci nie daje!! (1)

        Jedynie prezio bedzie mogl sobie zamiast jednego dwa .. merce kupic

        • 0 0

        • Ale w wymaganiach

          można wpisać 10 lat gwarancji i kaucję gwarancyjną na poziomie 10% wartości inwestycji.
          W końcu "poniemieckie" drogi nie są dziurawe a były budowane ponad 70 lat temu...

          • 0 1

    • czy ktoś wie (3)

      czy z ronda na ul. Spadochroniarzy będzie można jechać prosto do Banina??

      • 1 0

      • tak, bedzie mozna, z tym ze pod prąd :)

        • 1 0

      • Tak (1)

        Ale za parę lat.

        • 0 0

        • znaczy się do 2022 powinni z tym się uprać? :D

          • 1 2

    • co z dolnym odcinkiem od niedźwiednika do wrzeszcza, odcinek do lotniska mam w pupie bo mało kto tamtędy jeździ (1)

      • 2 4

      • Odwiedź stronę GIK

        • 2 0

  • HURRA!!!! (2)

    Teraz do roboty CZEKAMY

    • 72 4

    • ja bym za te pieniadze wolal ECS #2 w Gdyni (1)

      • 2 3

      • O musisz znaleźć Budynia #2

        ECS samo się nie zbuduje :-)

        • 3 3

  • Władze miasta nabrały wody w usta i milczą... (18)

    na co przeznaczone zostaną miliony z zaoszczędzonych wszystkich przetargów.
    Czas najwyższy zbierać na utrzymanie ECS i stadionu po 2012 roku.

    • 32 50

    • nie milczą, tylko dawno to powiedziały (15)

      oszczędności spowodują, że miasto zaciągnie mniejszy dług, co w konsekwencji sprawi, że będziemy płacić mniejsze odsetki od zadłużenia. To rozsądna polityka

      • 28 3

      • (10)

        od jakiego zadlużenia? podobno to pieniądze z UE?

        • 4 25

        • załóżmy że inwestycja pochłonie 100 mln zł

          to jeśli masz szczęście i dobrze przygotowany projekt UE da ci 70 proc. na to, ale raczej da ci 50, albo i 30 proc. Wtedy musisz mieć na inwestycję nie tylko od 70 do 30 mln zł (wkład własny), ale też tyle, ile da Unia, bo ona płaci po fakcie, czyli de facto oddaje ci zainwestowane pieniądze. TY najpierw musisz je wyłożyć, czyli wziąć na to kredyt w banku.

          • 16 1

        • Żadna inwestycja nie jest finansowana w 100 % z UE (8)

          Finansowanie waha się od 37 do 85 %

          • 14 2

          • (7)

            nie wiem jak jest w dużych inwestycjach budowlanych, ale przy "drobnych" wydatkach zadarza się 100%

            • 0 7

            • bzdura (1)

              • 7 1

              • to się wysiliłeś ;)

                podaj informację z której wynika że dofinansowanie NIE MOŻE wynieść 100%

                • 2 4

            • Taaak, a które projekt są w 100% (4)

              finansowane z UE????

              • 0 0

              • zapytaj osób, które zajmują sie funduszami UE. (3)

                Wiekszość projektów UE współfinansuje, ale zdarzają sie projekty (osobiście znam drobne, nie na skalę artykułu) finansowane całkowicie przez UE.

                Nie musze wam nic udowadniać, bo piszę o faktach.
                Jeśli macie takie życzenie, to brnijcie dalej w ignorancji - wasz problem.

                • 0 1

              • przykro mi... (2)

                ale się mylisz.... są projekty które otrzymują finansowanie 100% (np. z POKL dla organizacji społecznych), ale z tych 100% tylko 85% daje UE! Pozostałe 15% dokłada budżet państwa.

                • 0 0

              • nie jest mi przykro (1)

                Dziwię się, że jesteście niedoinformowani, bo z postów domyslam się, że pracujecie z tymi funduszami. Odróżniam projekty, do których dokłada nasz kraj. Nie będę wymieniać projektów 100% UE, bo stykam się z nimi zawodowo, a o szczegółach pracy z zasady nie piszę. Pozdrawiam.

                • 0 2

              • juz starozytni wiedzieli, ze

                generalnie rzecz biorac nie udowadnia sie nieistnienia czegos co nie istnieje ;-)
                z tymi twoimi wyimagowanymi projektami finansowanymi w 100% przez UE jest tak samo (z czego nawet sam sobie zdajesz sprawe)

                • 3 1

      • buhahahahah (3)

        zaciągnijmy kredyt żeby spłacić poprzedni, i koleś jeszcze gada że to jest rozsądne, gratulacje!. Może wiesz co, weź mi kredyt, to rozsądne.

        • 3 14

        • hej, daj mi swój dowód, to ci wezmę kilka kredytów...

          • 2 0

        • gupiś kmiocie, możesz pośmiać się ze swojejnie niewiedzy!

          • 6 1

        • @dobrytyp - ale to własnie jest opłacalne

          Dobrze dobrane kredyty refinansowe ( kredyt spłacający wcześniejszy kredyt ) potrafią obniżyć ogólne koszta kredytu w znacznym stopniu.

          Jest to normalna praktyka jaką stosują osoby nieco rozgarnięte w dziedzinie finansów.

          • 1 0

    • rząd mówi stop inwestycjom samorządowym.. ehh... (1)

      Miastom grozi finansowa blokada
      Gdyby weszły w życie nowe propozycje resortu finansów, samorządy musiałyby ciąć inwestycje
      W środę samorządowcy po raz kolejny mają się spotkać z przedstawicielami resortu finansów m.in. w sprawie planów dotyczących ograniczenia ich deficytu. A im bliżej końca tych rozmów, tym mocniej włodarze miast apelują do ministra, by wycofał się ze swojej propozycji, bo może ona zadziałać jak finansowa gilotyna na inwestycje. Chodzi o pomysł stopniowego zmniejszania dziury w lokalnych budżetach od 4 proc. dochodów w 2012 r. do 1 proc., począwszy od 2015 r.

      Faza realizacji inwestycji

      Skutki wejścia w życia takiej regulacji miałyby dwa wymiary. Pierwsze negatywne efekty dotyczyłyby samorządów, które dopiero niedawno zaczęły inwestycje i na 2012 r. zaplanowały spory deficyt, wyższy niż 4 proc. dochodów. W takiej sytuacji są np. Gdańsk, Katowice czy Toruń.

      Danuta Kamińska, skarbnik Katowic, podkreśla, że by zejść do poziomu 4 proc. dochodów w 2012 r., miasto musiałoby ściąć deficyt o ok. 177 mln zł z 237 mln zł zaplanowanych, co jej zdaniem oznaczałoby rezygnację z części inwestycji.

      – Dla nas to nie do przyjęcia. Od pięciu lat oszczędzaliśmy i kumulowaliśmy środki, mamy niski wskaźnik zadłużenia.

      Przygotowywaliśmy się w ten sposób do przedsięwzięć współfinansowanych z funduszy UE. Teraz te projekty wchodzą w fazę realizacji, ogłaszane są przetargi, wykonawcy wchodzą na place budów – zaznacza Kamińska. – Nie możemy tak po prostu ich odwołać ani przesuwać realizacji, choćby ze względu na umowy o dofinansowanie z UE, nie mówiąc o karach wynikających z rozwiązania umowy i odpowiedzialności za środki publiczne. Nie zmienia się zasad gry w trakcie gry – dodaje
      Co z kolejną unijną perspektywą

      Toruń zaplanował na 2012 r. prawie 200 mln zł deficytu, a według nowych wskaźników mogłoby to być raptem ok. 40 mln zł. – Musielibyśmy zmniejszyć nasze potrzeby o ok. 160 mln zł. Ok. 10 mln zł oszczędności moglibyśmy uzyskać w wydatkach bieżących, ale pozostałe 150 mln zł – tylko z ograniczenia inwestycji – wskazuje Magdalena Flisykowska-Kacprowicz, dyrektor wydziału budżetu i planowania finansowego w Toruniu.

      – Rozpoczęte przedsięwzięcia trzeba kontynuować, musielibyśmy więc zrezygnować z projektów, które nie weszły w fazę realizacji – dodaje. I ma nadzieję, że zdrowy rozsądek zwycięży. – Resort finansów powinien wycofać się ze swoich propozycji, w najgorszym razie dać samorządom odpowiedni czas na dostosowanie – podkreślają samorządowcy.

      Pomysł cięcia deficytu ma też długookresowe skutki. Jak wynika z analizy "Rz", dziura budżetowa samorządów, a w konsekwencji wartość zaciąganych kredytów pod inwestycje, w 2015 r. mogłaby wynieść tylko ok. 2,1 mld zł. Podobne wyliczenia przedstawia Związek Miast Polskich. W tym roku może to być 10 – 18 mld zł.

      Po wejściu w życie nowych zasad Warszawa – największy samorząd w kraju – w 2015 r. mogłaby mieć tylko ok. 124 mln zł deficytu, Wrocław i Łódź – po ok. 36 mln zł, a Poznań – 24 mln zł. – Zakładając, że będą kolejne środki europejskie do wykorzystania, takie kwoty to zbyt mało, żeby uruchomić kolejne, ważne dla rozwoju naszych miast, inwestycje – komentuje Marcin Urban, skarbnik Wrocławia. – Proponowane rozwiązanie jest krótkowzroczne i przyniesie więcej szkód niż pożytku – dodaje.

      • 0 0

      • Eee tam...

        Miasto przestanie dopłacać do komunikacji miejskiej i już ma w "kieszeni" 500 mln do przodu ;)

        PS. Mnie do samochodu nikt nie doplaca ;(

        • 1 2

  • Aj, trochę niedobrze, nie będzie można zwalić niedotrzymanego terminu na odwołonia

    ... jeden argument odpadł. Dobrze, że zima trzyma - ten argument to pewniak...

    • 22 28

  • nie ma co marudzic... (2)

    fajowo :)

    • 22 5

    • nie, nie, nie ... Marudzic trzeba (1)

      Jedni marudza, ze buduja inni, ze nie buduja. Jeszcze inni, ze za tanio, kto inny znowu, ze po co tyle pieniedzy wydawac. Mamy oczywiscie liczna grupe ekspertow od wszystkiego, ktorzy zupelnie inaczej by poprowadzili droge dodali trzy estakady, pas dla autobusow w tunelu i lewitujace rondo. Oczywiscie jest jeszcze malejaca grupa "nie wierzacych", ktorzy nawet po wybudowaniu drogi beda powtarzac, ze to wszystko tylko kielbasa wyborcza i obietnice bez pokrycia.

      a czemu nie sciezki rowerowe, gdzie jest kladka, gdzie most w Sobieszewie, a czemu nie prom kosmiczny, a czemu pracy znalezc nie moge, a czemu budyn, a czemu rente mam niska ... powodow do narzekan NIGDY nie zabraknie.

      • 4 2

      • po wybudowaniu drogi uwierzę

        ale ani chwili wcześniej.
        Zabawne, że swój "antymarudny" komentarz wstawiasz gdzie? Pod budową Słowackiego ;)))
        Wiesz chociaż ile lat mówi sie o tej budowie?

        • 0 1

  • Dlaczego Pan Prezydent milczy w sprawie Trasy Słowackiego od ETC do al. Hallera (9)

    • 47 15

    • Przeciez wiadomo że ten odcinek może powstanie po 2020 r.

      • 7 4

    • Bo odcinek od ZŁotej Karczmy do ronda oddali w 2001 roku , teraz misja 10 lat i be arobic kolejny, milczy dlatego bo drogi robi sie tu raz na dekadę,

      • 4 3

    • Droga (5)

      Ten odcinek nie powstanie, gdyż trasa została wytyczona przez Rzeczypospolitej - Jana Pawła II - Czarny Dwór. Żeby zbudować łącznik od Hynka do Hallera, trzeba by wyburzyć domy przy Krzemienieckiej i Kopalnianej, pożegnać się z biurowcami (Krajowy Rejestr Statków) i do tego wybudować nowe skrzyżowanie na Hallera i skierować ruch aż do Uczniowskiej, co skróciło by trasę o 1000 metrów. Warto? A może lepiej zmodernizować coś w śródmieściu?

      • 17 4

      • true, true

        jak w temacie

        • 2 0

      • (1)

        Wszystko to prawda tylko Czarny Dwór ma po jednym pasie w każdym kierunku. Będzie wąskie gardło.

        • 1 0

        • Droga

          Czarny Dwór zostanie w ramach Trasy Słowackiego rozbudowany do 2x2.

          • 1 0

      • Tylko jak ktoś patrz dalej niż do kolejnych wyborów...

        to zauważy że będzie to główna trasa wylotowa z górnego trójmiasta (od Wrzeszcza na północ) w kierunku Warszawy i Elbląga.
        Zapcha się na 100% w pierwszym miesiącu, bo jakiś "myślący inaczej" wywala kasę na dwupasmową "pokazówkę" na lotnisko ( bo przecież ruch tam ogromny, Jubojety startują tam co 5 minut ), zamiast zrobić łącznik pomiędzy Hallera a ETC.
        A tak zapchana dalej będzie Kościuszki i Hallera, bo trasa idzie w "pole".

        • 0 1

      • Polski Rejestr Statków

        To tak dla ścisłości , a nie krajowy

        • 0 0

    • Milczy, bo to już zadanie dla następnego

      • 1 1

  • NO TO WIADOMO, JAK ZA TAKA KASE MALA (6)

    TO ZARAZ TRZEBA BEDZIE POPRAWIAC !!

    • 20 13

    • patrząc na to jakiej jakości jest Powstańców Warszawskich (1)

      poprawki i remonty w przeciągu 3 lat od wybudowania to PEWNIAK.

      Wakoz powinien skupić się na wożeniu piachu a nie budowie dróg, bo robią to skandalicznie! Ale jak miasto pozwala na takie topienie publicznych pieniędzy to tak to wygląda.

      • 6 1

      • jam jest

        Wicek rodowity Kaszub i lubię jak ciężarówki WAKOZU rozjeżdżają mi drogę przed chaupą

        • 1 0

    • Tu nie ma reguły - można przepłacić i też potem remontować (1)

      poza tym pewnie jakaś gwarancja też będzie....

      • 0 0

      • Gwarancja jest.

        Dwa lata.

        Moim zdaniem powinno być zapisane w warunkach przetargu: Gwarancja 10 lat.
        Wtedy cena byłaby odpowiednio wyższa, ale wykonawca by się przyłożył do roboty, a miasto by nie musiało robić generalnego remontu po trzech latach...

        • 0 0

    • Kto mało płaci, ten kupuje dwa razy.

      • 1 0

    • "polaki" jak zwykle stanęły na wysokości zadania...

      • 0 0

  • Po Euro i tak wszystko zacznie się sypać (6)

    Szybko - Tanio - Biedronkowo

    Już skrzyżowanie Armii Krajowej z 3 Maja ponownie się rozwala a przeciez w ramach gwarancji nie tak dawno było poprawiane.

    • 44 24

    • musze cię zdziwiwć (1)

      w Biedronce są bardzo dokładne badania jakości

      • 11 0

      • siedzisz na kasie i sprawdzasz jakość jajek?

        • 0 7

    • (2)

      rozumiem, że tobie Ptasie Mleczko Wedla smakuje lepiej jak zapłacisz za nie 25 zł w Almie od Ptasiego Mleczka Wedla za 10 zł z Biedronki?

      każda firma musi trzymać się projektu i specyfikacji-więc w tym wypadku cena nie ma wpływu na jakość:)

      • 8 0

      • Nieprawda (1)

        Wyrób o tych samych nazwach może być różny dla różnych dostawców.
        Zubożony o kilka drobnych składników.

        • 0 3

        • taaaaaa

          sprzeaż produktów gorszej jakości pod tą sama marka jest nielegalne:)

          ale w tym specjalizują sie niemieckie koncerny produkujące kawę i proszki do prania...

          • 2 0

    • A CO TY GAMONIU MASZ DO BIEDRONKI

      Udawany burzuj!!

      • 1 0

  • Jednopasmowa estakada przy Galerii Bałtyckiej będzie zakorkowana (3)

    Gratuluję projektantom wizji rozwoju ruchu w mieście.

    • 35 21

    • teraz też jest jeden pas i nie jest źle (1)

      mopim zdaniem mniej ludzi jedzie prosto niż skręca i jedzie do galerii

      • 8 3

      • to dlaczego codziennie Słowackiego jest zakorkowana??

        a jak beda 2 pasy to beda korki??
        bo ostatnio kierowcy narzekają na BUS pas na podwalu tam 2 pasy to za mało dla nich.

        • 3 2

    • Bo w Gdańsku buduje się na wczoraj, nie na jutro

      • 7 2

  • skoro zaoszczędzili ok 40 mln (10)

    to może by tak połatać Świętokrzyską, Raduńską, Okopową, Małomiejską, Starogardzką może i mostek na końcu, Niepołomicką, Kartuską od skrzyżownia z Łostowicką w górę?? Myślęl, że 10 mln by starczyło

    • 75 8

    • (2)

      Ja bym teraz na miejscu urzędników odłożył te 40mln na lokatę, bo za 2 lata będą musieli naprawiać te odcinki. W końcu wybrali najtańszą opcję :D

      • 16 4

      • W pełni popieram. Myślę, że kosztorysanci Wakozu jak zwykle się pomylili i nie uwzględnili w kosztorysie wielu robót lub materiałów, stąd cena niższa niż z baz cen i KNR'ów. Wakoz poniesie wielkie straty na tej robocie lub będzie mocno ciął koszty, co jest bardziej prawdopodobne i odbije się na jakości.

        • 0 1

      • Nie będzie odkładania

        Będzie mniejszy kredyt...

        • 1 0

    • Ja poproszę jeszcze o remont Rakoczego i Bulońskiej! (4)

      • 7 4

      • +1 (1)

        • 3 3

        • +2

          • 2 3

      • to nie koncert życzeń (1)

        • 5 1

        • a szkoda.........

          • 5 2

    • Miasto zaoszczędiło w ten sposów...

      ... że zamiast BMW kupiło Opla.
      Tych pieniędzy nie ma, więc miasto na nic innego ich nie wyda.

      Każdy z nas też może tak oszczędzać np. kupując mieszkanie w bloku zamiast 500m willi za miastem ;)

      • 0 1

    • i jeszcze Krasnoludków

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane