• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sobieszewo: nowego mostu jeszcze długo nie będzie

Katarzyna Moritz
17 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa. Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa.

Mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej usłyszeli w czwartek na spotkaniu z prezydentem Gdańska brutalną prawdę, że budowa nowego mostu ma znaczenie tylko lokalne i najwcześniej może się rozpocząć po 2015 roku. Pocieszeniem ma być to, że od 23 czerwca na obecny most pontonowy mają wrócić autobusy.



Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań. Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań.

Czy spotkania prezydenta z mieszkańcami mają sens?

Czwartkowe spotkanie prezydenta Pawła Adamowicza z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej zapowiadało się bardzo gorąco. Mieszkańcy bowiem od kilku tygodni - w wyniku uszkodzenia przez ciężarówkę jednego z pontonów - borykają się z dużymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Prezydent został przywitany oklaskami, ale mieszkańcy, którzy szczelnie wypełnili sale gimnastyczną w sobieszewskiej szkole, szybko się zniecierpliwili.

- Trwa gwałtowna przebudowa Gdańska. Na inwestycje do 2014 roku wydamy 5 mld zł, z czego 50 proc. pochodzi z funduszy unijnych, resztę musimy wygospodarować sami. 65 proc. z tej sumy idzie na przebudowę układu drogowego w mieście - rozpoczął prezydent.

- Nas interesuje wyspa i most!- rozległy się okrzyki i gwizdy zniecierpliwionych referatem prezydenta mieszkańców.

- Gdańsk jest całością i jest hierarchia wydatków, którą chcę wyjaśnić - odpierał Adamowicz. - Choć to zabrzmi brutalnie, ale budowa mostu ma wymiar lokalny. Może ona ruszyć najwcześniej w 2015 roku. Są pilniejsze inwestycje - oznajmił.

Ta informacja nie spodobała się mieszkańcom. Przywitali ją salwą śmiechu i okrzyków. Jednak wysłuchali argumentów, dlaczego most nie powstanie. Jego koszt budowy zakładany jest na poziomie 87 mln zł. Z czego na wykup gruntów potrzebnych do inwestycji ma być przeznaczone 1,5 mln zł. Tak się składa, że większą część tej kwoty musi pokryć gmina Pruszcz Gdański, co nie będzie dla niej łatwe.

- Gdybyśmy nawet obniżyli koszty budowy mostu do 75 mln zł i wygospodarowali 20 mln zł z tej kwoty, to obecnie i tak nie mamy 55 mln zł. We wtorek marszałek zadeklarował, że może przeznaczyć na ten cel 12 mln zł. Skąd weźmiemy resztę? Na to pytanie musimy znaleźć odpowiedź do 2013 roku, kiedy będzie można się ubiegać o nowe dotacje unijne - wyjaśniał Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.

Miasto cały czas szuka środków, ale głównie na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Prezydent zapowiedział na spotkaniu, że na najbliższej sesji Rady Miasta ma być głosowana uchwała o przesunięciu 240 mln zł z innych inwestycji na ten cel. Gdy to nastąpi, znów odsunięta w czasie będzie np. warta 42 mln zł rewitalizacja Dolnego Miasta. Więcej o rewitalizacji w Zielone światło dla Dolnego Miasta

Na pocieszenie mieszkańcy dowiedzieli się, że od 23 czerwca miejskie autobusy ponownie będą jeździć mostem pontonowym. Będą mogły nim przejeżdżać także autokary, ale nie ciężarówki. Samochody o masie przekraczającej 3,5 tony wjadą na most najwcześniej w lipcu, gdy zakończone będą wszystkie ekspertyzy.

W wyniku uszkodzenia mostu przez zbyt ciężki pojazd, przejazd został zamknięty dla pojazdów powyżej 3,5 tony, więc pasażerowie komunikacji miejskiej musieli przesiadać się z jednego autobusu do drugiego i przez most przechodzić pieszo.

Zakład Komunikacji Miejskiej skieruje na Wyspę Sobieszewską krótsze i lżejsze autobusy. Do każdego z nich zmieści się mniejsza liczba pasażerów, więc będą jeździły częściej niż do tej pory.

- Nie będą jeździć co 35 min., jak poprzednio, ale w godzinach szczytu co 10 minut - ogłosił Jerzy Dobaczewski z ZTM.

Prezydent zapowiedział też inwestycję związaną z poprawą jakości wody na wyspie. Pisaliśmy o tym w artykule Sobieszewo: wieża widokowa dzięki nowym wodociągom.

Jednak lista bolączek ponad 3 tys. mieszkańców jest znacznie dłuższa. Referowała ją m.in. Monika Leńska z Rady Osiedla w Sobieszewie: - Wyspę omijają większe inwestycje, niedokończona jest ścieżka rowerowa, brak placów zabaw, boisk, są dziurawe jezdnie, niebezpieczna nawierzchnia na obecnym moście pontonowym - mówiła Leńska. Jednak po dwóch godzinach spotkanie się zakończyło. Mimo wstępnych deklaracji realizacji pomniejszych problemów, mieszkańcy byli rozczarowani, że nie mogli zadawać kolejnych pytań.

Opinie (424) ponad 10 zablokowanych

  • Musi się coś złego stać..

    ..wtedy nie będą mieli wyjścia i zrobią most. Tylko czekać aż ktoś lub coś wpadnie do wody bo "konstrukcja nie wytrzyma..

    • 16 2

  • buhahahahahahń

    śmiałem się wczoraj z tego, przy okazji artykułu o wieży widokowej. Długo nie trzeba było czekać na potwierdzenie moich słów, dokładnie 1 dzień.

    • 11 4

  • PRZECIEŻ WAŻNIEJSZE BYŁ TEATR SZEKSPIROWSKI I KOLEJNE MIESZKANIE ADAMA OWICZA (1)

    • 14 4

    • .. bo za rok adamowicz bedzie miał 5,6mln , a wy dalej dziurawy most

      dobrze wam tak, wyborcy PO!!!

      • 8 3

  • on nie ma czasu na mosta, on musi pilnowac wszystkich swoich stanowisk w radach nadzorczych, w których zasiada

    nie zawracajcie mu głowy pospolici mieszkańcy, macie tylko dać głos jak wybory będą...

    • 15 2

  • BARDZO DOBRZE! (3)

    Gdańszczanie, macie co sami chcieliście! Sama jestem gdańszczanką i nie głosowałam na ostatnich wyborach na p. Adamowicza! Frekwencja w Gdańsku była zatrważająco niska, a więc tym samym to WY, wydaliście na nas wyrok! Na co Wam narzekania, skoro sami chcieliście takiego prezydenta, poddając się i nie idąc na wybory!?! Róbmy tak dalej to p. Adamowicz będzie rządził w Gdańsku jeszcze kolejne parenaście kadencji!

    • 24 7

    • Prawdziwy test w następnych wyborach !

      Będzie po Euro 2012 i będziemy wiedzieli ile kasy do tego interesu dołożymy i jak będzie w związku z tym wyglądało zadłużenie miasta . Zobaczymy również ile będziemy już dokładali do tego pomnika w Letnicy - bo że ten stadion nie będzie wstanie sam się utrzymać to jak w ruskim banku . Społeczeństwo polskie jest zbyt ubogie żeby sobie pozwolić na odwiedziny trzy razy w miesiącu taki obiekt- cena biletu plus to co wyda się na stadionie tanie nie będzie i przeciętniak gdańszczanin będzie mógł sobie pozwolić na jedna wizytę w roku . A frekwencja która by pozwoliła na samofinansowanie to co najmniej trzydzieści tysięcy.Po tym okresie już będzie można rozgrzeszyć Pana Adamowicza. Tak myślę.

      • 3 1

    • przecież wybory są ustawione!!

      • 3 2

    • Ty panna szanuj Budynia swego bo możesz mieć gorszego !

      Głosowałem na niego i ogólnie jestem zadowolony, choć daleko mi do uwielbienia i fanem jego nigdy nie byłem.

      • 6 3

  • (2)

    Odwołać Adamowicza jak najszybciej. Dość rządów tego człowieka. Nas rowerzystów też okłamuje do 2012 r. miało powstać 100 km. dróg rowerowych a powastało 10 km. Przecież on tunel pod Martwą Wisłą woli budować. Zeby on nigdy nie powstał

    • 7 7

    • Widzę że jesteś zdeklarowanym rowerzytą !!! (1)

      I fajnie . Ale z tym tunelem to pojechałeś po bandzie . Jest on bardzo potrzebny ale w nim powinno się znaleźć miejsce dla rowerów .Z tego co czytałem nie będzie tam wytyczonej ścieżki rowerowej i to błąd !!!

      • 3 1

      • podobnie nie będzie tam linii tramwajowej

        która dawałaby możliwość szybkiego przejazdu nadmorskiego. Nie będzie też przymorskiej linii SKM - która mogłaby korzystać z tego samego tunelu i torowiska (1km wspólnego odcinka to pryszcz)

        • 1 1

  • .. co za wyborcy głsojua za ministrantem i gwizdza

    takie prostactwo to tylko w katolickim kraju!!!

    • 0 6

  • Autobusy do Sobieszewa co 10 minut (1)

    Jeśli do Sobieszewa autobusy mają jeżdzić co 10 minut,to oznacza,że zostanie ograniczone kursowanie innych linii.Ciekaw jestem,których,bo napewno nie ruszą tych kursujących na Orunię Górną.Z resztą skąd ZTM znalazł kasę na dodatkowe wozokilometry na linię do Sobieszewa?Musiało to odbyć się kosztem pogorszenia komunikacji w innych dzielnicach.Moze teraz standardem dla linii np 184 będzie częstotliwość szczytowa co 35 minut,a pozaszczytowa 70minut.

    • 9 2

    • Z pustego i Salomon nie naleje !

      Stan komunikacji zbiorowej to czarna rozpacz . Na tym się nie da oszczędzać ani zarobić szanowni radni .

      • 2 0

  • ucierpią linie korzystające z wozów 12m i krótszych

    za to 18-metrowce trafią na inne linie.

    • 5 1

  • Zero czlowieczenstwa

    " Budowa mostu ma charakter lokalny " - znaczy to ze mieszkajacy tam ludzie to gorsza czesc poleczenstwa, bo lokalna i ona sie nie liczy, jest dla wladzy mniej wazna, jest gorsza od bogatych sponsorow partyjnych w srodmiesciu. I kto tu dzieli spoleczenstwo ? Mimo wszystko obecna wladza co sie potwierdz nie tylko w skali kraju ale rowniez tu w terenie.

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane