aktualności 24h

Zimą jest zimno, a pracować trzeba (75 opinii)

Po awarii ciepło wraca na Zaspę nowość (163 opinie)

Komunikacyjny czerwiec w Gdańsku, czyli jak pojedziemy podczas Euro (189 opinii)

Nowa Zaspa niepokoi mieszkańców starej Zaspy (418 opinii)

Zatrzymano odpowiedzialnego za ewakuację Galerii Przymorze (156 opinii)

Najsmaczniejsze targi w Trójmieście wideo (103 opinie)

Co najlepszego turystom oferuje Gdańsk? (143 opinie)

Stadion arcydziełem, Krzywy Domek maszkarą? (262 opinie)

Zielone światło dla spalarni w Szadółkach (204 opinie)

sport

Przegrany mecz i złoty set w Baku (46 opinii) LIVE!

Amerykański rozgrywający na testach w Gdyni (27 opinii)

Wiceprezes Kicior: Jesteśmy na czysto! (31 opinii)

Fort Puente: Trzeba wygrać wszystko (7 opinii)

Czy Gdańsk przejmie mecz Wisły z Legią? (164 opinie)

Rogowska rozpoczęła sezon od trzeciego miejsca (5 opinii)

Litwin zastąpił Kameruńczyka na testach (96 opinii)

Biało-zieloni kończą zgrupowanie w Turcji (107 opinii)

Sopocianki - pokażcie charakter! (33 opinie)

rozrywka

Planuj tydzień: mróz wygrał z imprezami nowość (8 opinii)

Goryl z Kongo w galerii sztuki wideo (19 opinii)

Imprezowy bilet - jedziesz na imprezę, za komunikację nie płacisz (62 opinie)

biznes

Gdyński port wybiera się "na zakupy" w stoczniach nowość (12 opinii)

W grupie raźniej, czyli dotacja na klastry w zasięgu ręki wideo (12 opinii)

Wiosna w ubezpieczeniach, czyli nowy gracz na rynku i plotki o zmianach w Ergo Hestii (92 opinie)

zdrowie

Zakochaj się w czekoladzie. Gdańsk kocha ją od XVIII wieku nowość (24 opinie)

Poprawiamy urodę: ile kosztują operacje plastyczne twarzy (19 opinii)

Trójmiejska ulica. Tak wyglądamy (92 opinie)

Przemęczenie ogranicza moje libido. Co zrobić? Ekspert radzi (54 opinie)

historia

Dawny Gdańsk okiem Francuza w podróży nowość (25 opinii)

aktywne trójmiasto

Nie siedź przy świecach w Walentynki (15 opinii)

Półfinaliści Ligi Środowiskowej (6 opinii)

deluxe

Oldtimer - droga pasja, dobra inwestycja (22 opinie)

komunikacja

Walentynki z ZKM Gdańsk nowość (1 opinia)

kryminalne

Wyłudził pieniądze na obóz. Policja szuka pokrzywdzonych (76 opinii)

praca

Za minimalną pensję nie zajedziemy daleko (124 opinie)

moto

Akumulator kontra mrozy. Co robić, by się nie dać? (140 opinii)

kultura

Wystawa mistrza (anty)fotografii (6 opinii)

Diva do wynajęcia wideo (12 opinii)

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Sopoccy radni PiS skarżą uchwały w sprawie odwołania... radnych PO

Radni PiS podkreślają, że ich działanie nie jest formą poparcia dla odwołanych radnych PO.

fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Radni PiS podkreślają, że ich działanie nie jest formą poparcia dla odwołanych radnych PO.

Sopoccy rajcy Prawa i Sprawiedliwości zaskarżyli uchwały, dotyczące odwołania Cezarego Jakubowskiego (PO) z funkcji wiceprzewodniczącego sopockiej Rady Miasta oraz Jarosława Kempy (również PO) z funkcji szefa Komisji Finansów i Strategii Miasta.



Obu radnych odwołano ze stanowisk w zeszły piątek. Obaj, w mniejszy lub większy sposób skonfliktowani wcześniej z obecnym prezydentem Sopotu - Jackiem Karnowskim, sugerowali, że jest to próba wyeliminowania ich z wyścigu po prezydencki fotel w Sopocie.

Sami jednak nie zdecydowali się zaskarżyć sposobu, w jaki zostali odwołani ze swoich funkcji. Zrobili to za nich rajcy opozycji. Co sądzą o Cezarym Jakubowskim i Jarosławie Kempie?

- Pan Kempa jest na pewno uczciwym człowiekiem, ale, jeżeli chodzi o poglądy, to zdecydowanie mu z nami nie po drodze. Podobnie wygląda sytuacja z panem Jakubowskim. Należy mu się jednak szacunek, bo spośród radnych koalicji PO-Samorządność jest chyba najbardziej merytoryczny. Jako jeden z nielicznych potrafi się sprzeciwić prezydentowi Karnowskiemu - mówi Piotr Meler, radny PiS.

Przedstawiciele sopockiej opozycji zaznaczają jednak, iż zaskarżenia uchwał nie należy uznawać za formę poparcia dla odwołanych radnych PO. - Chodzi nam raczej o to, w jaki sposób Rada Miasta jest wykorzystywana do prowadzenia wewnątrzpartyjnych politycznych sporów. W tym wypadku zrobiono to niezgodnie ze statutem miasta. Nie otrzymaliśmy wcześniej projektów uchwał. Rano, tuż przed sesją, poinformowano nas o nich ustnie - dodaje Meler.

Nie zgadza się z tym przewodniczący sopockiej Rady Miasta Wieczesław Augustyniak. - Wszystko odbyło się zgodnie z prawem. Jestem bardzo zdziwiony zachowaniem radnych PiS, bo wcześniej podobne sprawy nigdy nie budziły takich kontrowersji. Nie pozostaje mi jednak nic innego, jak poczekać, aż w sprawie wypowie się wojewoda i rozwieje wszelkie wątpliwości - mówi.

Co ciekawe, z radnymi PiS nie zgadzają się także... odwołani radni PO. - Nie mam nic wspólnego z tym zaskarżaniem. Sądzę, że wojewoda nie znajdzie żadnych podstaw do unieważnienia uchwały w mojej sprawie - mówi Jakubowski.

Wtóruje mu Kempa, który w piątek zwrócił się za to do sądu koleżeńskiego pomorskiej Platformy z prośbą o zbadanie sprawy odwołania go z funkcji szefa komisji bez merytorycznego uzasadnienia.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 87)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678669 2010-03-14 10:09 A co na to Fułek ?? (8)

moim zdaniem to z Fułkiem jest związane źródło konfliktu. Jemu też powinno sie oberwać.

drzewko

popieram opinię 8/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1679621 2010-03-14 17:49 Fułka jak zwykle nie było.. kiedy coś sie dzieje ... znika (3)

Ves

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1679916 2010-03-14 21:41 Fułek to mega tchorz przeciez (2)

Pełna ściema i ignorancja

lol

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1679997 2010-03-14 22:56 czyli jako namaszczony będzie kukiełką (1)

karnosia, rządzącego zza kulis...

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1680218 2010-03-15 09:37 wladcy marionetek

Fułek kłamie jak inni - we wczorajszym filmie Sekielskiego było to dość wyraźnie pokazane - polecam: powtorka dzis wieczorem.

kukielka

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1679987 2010-03-14 22:40 (3)

fułek to jedyny rozsądny i normalny człowiek w całym tym bałaganie

raff

popieram opinię 1/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1680036 2010-03-14 23:35 zabawne...ha ha

Ves

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1680213 2010-03-15 09:33 Fulek boskim mesjaszem (1)

jak ktos jest juz jedyny to wlasnie juz jest niebezpieczny - zaraz sie okaze ze Fulek jako 'jedyny' jest nawet mesjaszem - zgrozo jak najdalej od takich Fulkow - bo to Fulek jest tworcą tego calego balaganu !!! a sio z nim !

anioł

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1682416 2010-03-16 12:11 Fułek mesjaszem nie jest, ale

Sopot może uratować, przed tą zgnilizną, a ciebie anioł pogięło totalnie

Lechu

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678670 2010-03-14 10:09 Jarosław kempa (7)

popieram opinię 7/nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678702 2010-03-14 10:39 (3)

ale co Jarosław Kempa?

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1678720 2010-03-14 10:54 Ano nic Jaroslaw Kempa:)

popieram opinię 5/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1679546 2010-03-14 17:00 mgr Jarosław Kempa (1)

to rewelacyjny wykładowca na Wydziale Ekonomicznym UG

tylko dzięki niemu większość z nas zaliczyła ćwiczenia z mikroekonomii...
:PP

m

popieram opinię 7/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1679811 2010-03-14 20:09 Karnowski

musi byc strasznie mało błyskotliwy skoro dopiero po 8 latach zauważył, ze Kempa "się nie sprawdza" na stanowisku szefa komisji :P

definitywnie chodzi o walke wyborczą, pamiętajcie, że radny Kempa startujac z 5 miejsca na liście uzyskał wiecej głosów niz sam Karnowski! wniosek z tego taki, że Orłowskiego pokonałby bez żadnego problemu, dlatego profilaktycznie go ustrzelili, żeby nie zagrażał pupilkowi pana Prezydenta w nadchodzących wyborach

popieram opinię 9/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1681518 2010-03-15 22:28 (2)

Świetny polityk - mało kto tak się angażuje w sprawy Sopotu od wielu lat - człowiek z klasą

popierająca

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1681588 2010-03-16 00:13 Jarek sam sobie to napisałeś - Lechu (1)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1681675 2010-03-16 06:50 a nie

ja to napisalam :P

:)

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678672 2010-03-14 10:14 Te darmozjady dla kasy pakt z diablem podpisza (2)

popieram opinię 12/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678747 2010-03-14 11:15 Popierające różnych INNYCH i OBCYCH polskojęzyczne media oszukały wielu (1)

Kim są postkomuniści i "fachowcy" liberałowie, którzy tyle lat rządząc doprowadzili do sytuacji, że Polak jest dziadem we własnym kraju? Zacznijmy wyciągać wnioski! Czy polityka: "Polacy nie muszą żyć z własności, mogą żyć z pracy" jest polityką rządu "polskiego", czy jakiejś mniejszości narodowej?!!

To Ja

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1678836 2010-03-14 12:29 swoją niezdarność i bylejakosć zwalasz na jakąś mniejszość narodową?

:)
biedny bo głupi
a głupi boś biedny

mamo mamo a on mnie bije,
jak się pieniądze przeżera jak bydło rogate
zamiast inwestować w edukację jak istota wyprostowana
to się potem nie dziw, że ci Pan chomąto zakłada

TwójPan

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678688 2010-03-14 10:29 PiS, PO, PSL, SLD - czym się różnią? (15)

Wałęsa z Kwaśniewskim, Kaczyński z Tuskiem - nie różnią się niczym. Między sobą walczą prawdziwie o władzę, ale oni wszyscy służą swoim mocodawcom - masonerii. Majątek narodowy Polaków (czyt. naiwnych goi) w rękach mniejszości narodowej ("wybranych"), a Polak u nich za parobka. Podobno opis przemian w Polsce po 1989 roku traktowany jest na niektórych uniwersytetach kalifornijskich jako przedmiot wykładów przedstawiających wzorzec procesu i skutków neokolonialnej polityki!

To Ja

popieram opinię 18/nie zgadzam się 14
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678737 2010-03-14 11:07 Niezadowoleni, bo zadowoleni? (5)

Za rozkradanie i marnotrawienie majątku narodowego, za okradanie pracowników przez pracodawców przez zaniżoną płacę, za brak współczucia i troski o biednych i potrzebujących pomocy - liberalno- komunistycznym rządom już dziękujemy, więcej nie chcemy; żądając historycznej prawdy, oddania niesłusznie przywłaszczonych dochodów, po chrześcijańsku przebaczamy.

To Ja

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678759 2010-03-14 11:27 Towarzyszu, zdefiniuj choć hasłowo Twoje spojrzenie na moralność w polityce i w którym elemencie SLD góruje nad wszystkimi innymi partiami? (4)

W moim przekonaniu SLD nie jest lewicowa, tylko lewa, a nazwanie jej Sojuszem Lewych Dochodów ma swoje podłoże w faktach. A Jak Ty uważasz?

To Ja

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678765 2010-03-14 11:31 Czyżby rozdwojenie jaźni? (3)

Teraz to będzie roztrojenie.

To Ja

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678774 2010-03-14 11:39 Towarzyszu, potraficie sklonować człowieka? (2)

SB-ecy znani byli z tego, że udawali kogoś innego. Zresztą, jest to metoda szatana, waszego ojca. Macie swoje nawyki? Czujecie się mocni, bo WSI to ciągle mocny i wpływowy bastion obcej agentury?

To Ja

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1678777 2010-03-14 11:42 chyba ci jeszcze % szumią w głowie po wczorajszym:)

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1678804 2010-03-14 11:58 Zadzwoń na pogotowie,

przyjada do ciebie z kaftanem. Kogo to w ogóle interesuje?:-)

To Ja

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678742 2010-03-14 11:10 Niezadowolony nr 2 - jesteście znanym mi z "dyskusji" towarzyszem? (1)

Od początku III RP niezależnie od tego, kto rządził formalnie, nie formalnie i tak rządziło środowisko dawnej Unii Wolności z postkomunistami. Z wyjątkiem jedynie obalonego po pół roku rządzenia - zresztą przez ten układ - gabinetu Jana Olszewskiego. Potem jeśli rząd tworzyły SLD-PSL, to nieformalnie rządziła koalicja SLD-UW itd. a gdy później powstał rząd AWS-UW, to UW znowu było po drodze z SLD. Teraz PO-PSL a byli towarzysze lub donosiciele jak rządzili, tak nadal wszędzie rządzą, a zdrajcy i mordercy sądowi nadal pobierają niesłusznie nabyte, ogromne emerytury.

To Ja

popieram opinię 6/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1678761 2010-03-14 11:30 Towarzyszu, czujecie się niewinni?

Mówią, że za przyczyną towarzyszy zlikwidowano nie tylko tysiące nowoczesnych zakładów pracy i fabryk, lecz także za bezcen, faktycznie za darmo, przekazano w ręce firm zagranicznych całą bankowość, przemysł jak również media, skasowano całe potężne gałęzie gospodarki Polski. W ten sposób kraje członkowskie UE pozbyły się potencjalnej polskiej konkurencji w dziedzinie handlu, a gospodarka polska stanowi obecnie widowisko budzące politowanie.

To Ja

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678751 2010-03-14 11:18 Towarzysze to kasta niereformowalna? Umrą z ciężarem swoich grzechów? (1)

Na szczęście coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo jesteśmy spętani złym dziedzictwem społecznym, potężnymi naciskami sił wschodnich i zachodnich i rozpadem duchowym społeczeństwa.

To Ja

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1678769 2010-03-14 11:33 Towarzyszu, macie coś na swoją obronę?

Po "szczycie" w Kopenhadze Polacy są postrzegani jako naiwni politycznie, dający się łatwo oszukać, ba, pierwszymi naiwnymi na świecie. Dla samodzielnie myślących wiadomym jest, na kogo NIE GŁOSOWAĆ.

To Ja

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1678757 2010-03-14 11:24 Do czwartego niezadowolonego - może Ty potrafisz pisać, komentować?

Po "okrągłym stole", kiedy to po kosmetycznych zmianach, także w nazewnictwie właściwie kontynuowało się politykę PRL-u, bo jak można nazwać czasy, w których wszelkie działania administracyjne i legislacyjne szły w kierunku legalizowania łupów zdobytych drogą przestępstw i utrwalania bezkarności za przestępstwa dokonane w przeszłości. Do dziś służą temu różne przepisy jak np. przedawnienie.

To Ja

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1678796 2010-03-14 11:53 Niezadowolony piąty towarzyszem też? Zabrakło odwagi by określić, dlaczego się nie zgadzasz?

Jak Michnik uważacie też, że tow. Jaruzelski i Kiszczak są ludźmi honoru? Czy w wybiórczej coś pisali o tym, że tow. Jaruzelski i Kiszczak (jakie oni mają dziś dochody?) brali czynny udział w zaangażowanie aktywów WSI w tworzenie i popieranie mafii gospodarczo- politycznej która znana jest dziś z afery FOZZ, nielegalnego handlu bronią i mafią paliwową, nielegalnego finansowania postkomunistycznych partii politycznych?!

To Ja

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678839 2010-03-14 12:30 niczym, to ta sama grupa udająca, że sa między nimi różnice aby człowiek się nie zorientował (1)

i se żrą nasze pieniadze na zmianę,
uratują nas tylko jednomandatowe okręgi wyborcze
lub strzelanie do tych sk.synów

najwyższa moc sprawcza

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1680001 2010-03-14 22:59 a to dokładnie jak grupa 'To Ja' powyżej

grupa toj-toja...

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1680000 2010-03-14 22:59 niczym. biznes jest biznes

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678691 2010-03-14 10:30 Treść skargi - każdy może ocenić merytoryczne podstawy zaskarżenia (11)

Sopot, 10.03.2010r.
Skarżący:
Andrzej Heynar – Radny Miasta Sopot
Kazimierz Jeleński – Radny Miasta Sopot
Andrzej Kałużny – Radny Miasta Sopot
Bartosz Łapiński – Radny Miasta Sopot
Piotr Meler – Radny Miasta Sopot

Adres korespondencyjny:
Urząd Miasta Sopot
ul. Kościuszki 25/27
81-704 Sopot
Pan Roman Zaborowski
Wojewoda Pomorski

W związku z naruszeniem przez Radę Miasta Sopotu trybu podjęcia uchwały określonego w art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, oraz z 2008r. Nr 180 poz.1111, Nr 223 poz. 1458, oraz z 2009r. Nr 52 poz. 440, nr 157, poz. 1241) oraz § 14 Regulaminu Rady Miasta Sopotu stanowiącego Załącznik nr 1 do Statutu Miasta Sopotu nadanego Uchwałą Nr XI/167/2003 Rady Miasta Sopotu z dnia 17 października 2003 r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2004r., Nr 20, poz. 435) zmienionego Uchwałą Nr XXX/349/2009 Rady Miasta Sopotu z dnia 22 czerwca 2009r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2009r. , Nr 120, poz. 2334) wnosimy o stwierdzenie nieważności na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:
• uchwały nr XXXVI/444/2010 Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r. w sprawie odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopot radnego Cezarego Jakubowskiego,
• uchwały nr XXXVI/445/2010 Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r. w sprawie powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopot radnego Lesława Orskiego,
• uchwały nr XXXVI/446/2010 Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r. w sprawie zmiany uchwały Nr II/23/2006 Rady Miasta Sopotu z dnia 1 grudnia 2006 roku dot. powołania komisji Rady Miasta Sopotu, ustalenia składów osobowych oraz przedmiotu ich działania.
Uzasadnienie:
W dniu 26 lutego 2010 r. radni Rady Miasta Sopotu zostali zawiadomieni pisemnie o terminie i miejscu obrad XXXVI sesji Rady. Równocześnie przekazano im porządek obrad. Informacja o terminie obrad Rady znajdowała się także na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta Sopot. Podczas sesji Przewodniczący Rady Miasta wniósł o zmianę porządku obrad w celu dołączenia do porządku w ramach jego inicjatywy uchwałodawczej złożonych ustnie projektów uchwał w sprawie:
• odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopotu Cezarego Jakubowskiego,
• powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopotu Radnego Lesława Orskiego,
• zmiany uchwały Nr II/23/2006 Rady Miasta Sopotu z dnia 1 grudnia 2006 roku dot. powołania komisji Rady Miasta Sopotu, ustalenia składów osobowych oraz przedmiotu ich działania.
Projekty te zostały przedstawione radnym po raz pierwszy w dniu sesji tj. 05.03.2010r., z początku jedynie w formie ustnej. Rada Miasta większością głosów wprowadziła zaproponowaną zmianę poprzez dodanie złożonych przez Przewodniczącego projektów uchwał do porządku obrad. Ich fizyczne przedłożenie w formie pisemnej nastąpiło dopiero po przerwie w obradach, czyli już po przegłosowaniu zmian w porządku.
Projekt uchwały w sprawie odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Cezarego Jakubowskiego poparło 12 radnych, 1 był przeciw. Projekt uchwały w sprawie wyboru radnego Lesława Orskiego na Wiceprzewodniczącego Rady Miasta został przyjęty 14 głosami, bez głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/23/2006 Rady Miasta Sopotu z dnia 1 grudnia 2006 roku dot. powołania komisji Rady Miasta Sopotu, ustalenia składów osobowych oraz przedmiotu ich działania skutkujący odwołaniem z funkcji przewodniczącego Komisji Polityki Finansowej i Strategii Miasta radnego Jarosława Kempy przyjęto 12 głosami za, przy 1 przeciwnym i 1 wstrzymującym się. W głosowaniach nie wzięli udziału członkowie opozycyjnego klubu radnych Prawo i Sprawiedliwość, którzy uznali je za niezgodne z przepisami prawa.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Natomiast w myśl art. 20 ust. 1a tej ustawy rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Zwołanie posiedzenia rady gminy należy do obowiązków przewodniczącego rady, który jest zobowiązany nie tylko do zawiadomienia o terminie sesji rady jak również o przewidzianym na niej porządku obrad, a także przekazania radnym projektów uchwał, które na danej sesji będą miały być podjęte. Unormowanie takie ma na celu umożliwienie poszczególnym radnym zapoznanie się z porządkiem obrad i merytoryczne przygotowanie się do nich. Jednocześnie przepisy ustawy zezwalają radzie na zmianę zaproponowanego porządku obrad, jednakże uchwała w tym zakresie wymaga kwalifikowanej większości. Musi być ona podjęta bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
Ponadto zastosowanie w przedmiotowej sprawie znajdują przepisy Statutu Miasta Sopotu wraz z załącznikami nadanego Uchwałą Nr XI/167/2003 Rady Miasta Sopotu z dnia 17 października 2003r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2004r., Nr 20, poz. 435) zmienionego Uchwałą Nr XXX/349/2009 Rady Miasta Sopotu z dnia 22 czerwca 2009r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2009r. , Nr 120, poz. 2334). Zgodnie z § 13 ust. 1 Regulaminu Rady Miasta Sopotu z inicjatywą uchwałodawczą mogą występować Przewodniczący Rady, komisje, grupy 5 radnych, Prezydent. W myśl § 14 regulaminu projekty uchwał w formie pisemnej składa się Przewodniczącemu Rady co najmniej 14 dni przed datą rozpoczęcia sesji. Projekt uchwały winien określać w szczególności: przedmiot uchwały, podstawę prawną, regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały, określenie w miarę potrzeby źródła finansowania realizacji uchwały, opinię prawną, ustalenie terminu wejścia w życie. Do projektów uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające celowość podjęcia uchwały, przewidywane skutki społeczne, ekonomiczne i prawne. Przewodniczący kieruje je do odpowiednich komisji w celu ich zaopiniowania oraz umieszcza w porządku obrad najbliższej sesji wraz z opiniami komisji oraz ewentualnymi wnioskami mniejszościowymi.
W ocenie skarżących powyższa zmiana porządku obrad polegająca na dodaniu do porządku wskazanych projektów uchwał oraz przyjęcie ich na sesji przez Radę Miasta w opisanym trybie były sprzeczne z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz § 14 ust.1 Regulaminu Rady Miasta Sopotu.
Projekty uchwał w sprawie odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopotu, powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopotu oraz zmiany uchwały dotyczącej powołania komisji rady Miasta Sopotu, ustalenia składów osobowych oraz przedmiotu ich działania zostały zgłoszone w ramach dodania nowych punktów do porządku obrad ustnie. Projekty te nie zostały zaopiniowane przez właściwe komisje rady. Większością głosów zostały dołączone do porządku obrad pomimo wadliwej formy ich przedłożenia. Co prawda po przerwie w obradach zostały sformułowane w formie pisemnej, nie zmienia to jednak faktu, iż ich zgłoszenie nastąpiło po raz pierwszy na sesji bez przedłożenia ich wcześniej radnym. W ocenie skarżących w świetle Regulaminu Rady Miasta Sopotu projekt uchwały powinien być zgłoszony najpóźniej w terminie 14 dniu przed terminem sesji zwyczajnej w formie pisemnej, tak aby każdy z radnych mógł się z nimi zapoznać przed sesją. Tymczasem projekty uchwał zostały zgłoszone na sesji Rady i tego samego dnia poddane pod głosowanie. Ponadto do projektu uchwały nr XXXVI/446/2010 Rady Miasta Sopot z dnia 05.03.2010r. w sprawie zmiany uchwały Nr II/23/2006 Rady Miasta Sopotu z dnia 1 grudnia 2006 roku dot. powołania komisji Rady Miasta Sopotu, ustalenia składów osobowych oraz przedmiotu ich działania nie dołączono wymaganego uzasadnienia.
W związku z powyższym w ocenie skarżących doszło do rażącego naruszenia procedury przedkładania radzie projektów uchwał. Podczas sesji w odpowiedzi na ustny protest opozycyjnego klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Przewodniczący Rady powołując się na przepis §14 ust. 8 regulaminu wskazał, iż rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Należy zauważyć w tym miejscu, iż przepis ten został implementowany do statutu miasta z ustawy o samorządzie gminnym (art. 20 ust. 1a - Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady). W ocenie skarżących argumentacja podniesiona w trakcie sesji przez przewodniczącego jest bezzasadna. Tym bardziej, iż kwestia będąca przedmiotem skargi już w przeszłości była rozstrzygana w orzecznictwie.
W wyroku z dnia 6 listopada 2007r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (III SA/Kr 73/07) uznano, iż "obowiązek dostarczenia radnym projektu uchwały przed sesją, na której ma być przedmiotem głosowania, nie tylko zapewnia wszystkim radnym możliwość merytorycznego przygotowania się do zajęcia stanowiska w sprawie, ale co równie istotne - chroni mniejszość radnych, którzy powiadomieni o treści projektu, którego nie akceptują, mogą podjąć starania o pozyskanie poparcia dodatkowej liczby radnych. Obydwa cele są wyraźnie zagrożone w przypadku, gdy zgłoszenie projektu i głosowanie nad nim następuje na tym samym posiedzeniu. Różnica pomiędzy ust. 1 zd. 2 w art. 20 ustawy o samorządzie gminnym (do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał) i ust. 1a w art. 20 ustawy o samorządzie gminnym (Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady) ma istotne znaczenie normatywne, tj. w ust. 1 zd .2 art. 20 ustawy o samorządzie gminnym jest mowa o "porządku obrad i projektach uchwał", podczas gdy ust. 1 a reguluje samą tylko zmianę porządku obrad, bez zmiany trybu dostarczenia projektu uchwały przed rozpoczęciem sesji".
Ponadto w uzasadnieniu wyroku podkreślono, iż "udając się na posiedzenie Rady każdy radny powinien dysponować porządkiem obrad oraz projektami uchwał. Zgłoszenie projektu uchwały po raz pierwszy dopiero podczas sesji implikuje konsekwencje prawne, tj. projekt ten powinien być radnym dostarczony przed następną sesją, gdy zostanie on poddany pod głosowanie. W ocenie skarżących każdy podmiot mający inicjatywę uchwałodawczą, który chce aby rada zajęła się projektem uchwały powinien bezwzględnie doręczyć treść uchwały radnym. Pozwala to bowiem zapobiec sytuacjom, w których radni byliby zaskakiwani wnioskiem o zmianę porządku obrad". W ocenie skarżących tych rygorów nie przestrzegano przy podjęciu zaskarżonych uchwał. Należy wskazać iż powyższa interpretacja Sądu znajduje dodatkowe potwierdzenie w ramach rozważań nad istotą art. 20 ustawy o samorządzie gminnym z uwzględnieniem "różnicy między wymienionym ust. 1a (Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady) oraz ust. 5 (na wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad na najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały). Tylko w drugim z wymienionych przepisów (ust. 5) jest mowa o wprowadzeniu do porządku obrad projektu uchwały. Skoro nadzwyczajny tryb z ust. 5 nie uchyla reguły o dostarczaniu radnym projektu uchwały przed rozpoczęciem sesji, to nie ma podstaw do przyjęcia, że art. 20 ust. 1a ustawy o samorządzie gminnym nie wzmiankujący projektów uchwał, upoważnia do zakończenia procedury uchwałodawczej bez przedłożenia projektu radnym przed rozpoczęciem sesji. Takiego ograniczenia prawa radnych do racjonalnego i starannego działania oraz prawa klubów opozycyjnych do budowania koalicji nie można domniemywać, uznając zarazem, że nie ma zastosowania w sprawie obowiązek zapisany expressis verbis w art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Radny ma prawo przygotować się do głosowania, a mniejszość budować koalicję. Są to istotne wartości porządku prawnego, wyraźnie gwarantowane przez prawo przedmiotowe (…). Statut należy do przepisów gminnych powszechnie obowiązujących na terenie gminy, wiążących również organy gminy. Dlatego uchwały rady gminy sprzeczne z przepisami statutu tejże gminy są nieważne, jako sprzeczne z prawem n zasadzie art. 91 ust. 1 i art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; por. wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 1996 r., sygn. akt II SA 3174/95, ONSA 1997, z. 2, poz. 64, Lex Polonica, nr 319006)".
Pragniemy ponadto wskazać, iż zgodnie z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Podlaskiego z dnia 24 czerwca 2008 roku (NK.II.B.G.0911-129/08) naruszenie procedury podjęcia uchwały polegające na tym, że na sesji rady została przegłosowana uchwała, która nie została przekazana radnym w trybie przewidzianym w art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym., powoduje, iż dotknięta jest ona wadą prawną, która skutkuje stwierdzeniem jej nieważności.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż Rada Miasta Sopotu podejmując uchwały nr XXXVI/444/2010 Rady Miasta Sopot z dnia 05.03.2010r. w sprawie odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Cezarego Jakubowskiego, nr XXXVI/445/2010 Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r. w sprawie powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopotu radnego Lesława Orskiego oraz nr XXXVI/446/2010 Rady Miasta Sopot z dnia 05.03.2010r. w sprawie zmiany uchwały Nr II/23/2006 Rady Miasta Sopotu z dnia 1 grudnia 2006 roku dot. powołania komisji Rady Miasta Sopotu, ustalenia składów osobowych oraz przedmiotu ich działania naruszyła przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz przepisy przyjętego przez siebie regulaminu stanowiącego załącznik do statutu miasta.
Wobec powyższego wnosimy jak na wstępie. Jednocześnie informujemy, iż w chwili składania wniosku nie został sporządzony protokół z sesji XXXVI sesji Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r. W związku z tym wnosimy by organ nadzoru wystąpił o niego we własnym zakresie w ramach rozpatrywania przedmiotowej skargi.

Z poważaniem

Załączniki:
• projekt uchwały nr XXXVI/444/2010 Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r. w sprawie odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopotu radnego Cezarego Jakubowskiego – druk nr 469
• nr XXXVI/445/2010 Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r. w sprawie powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Sopotu radnego Lesława Orskiego – druk nr 470
• projekt uchwały nr XXXVI/446/2010 Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r. w sprawie zmiany uchwały Nr II/23/2006 Rady Miasta Sopotu z dnia 1 grudnia 2006 roku dot. powołania komisji rady Miasta Sopotu, ustalenia składów osobowych oraz przedmiotu ich działania – druk nr 471
• porządek obrad XXXVI sesji rady Miasta z dnia 05.03.2010r. w sprawie zmiany uchwały Nr II/23/2006 Rady Miasta Sopotu z dnia 1 grudnia 2006 roku dot. powołania komisji rady Miasta Sopotu, ustalenia składów osobowych oraz przedmiotu ich działania,
• Statut Miasta Sopotu nadany Uchwałą Nr XI/167/2003 Rady Miasta Sopotu z dnia 17 października 2003 r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2004r., Nr 20, poz. 435) zmienionego Uchwałą Nr XXX/349/2009 Rady Miasta Sopotu z dnia 22 czerwca 2009r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2009r. , Nr 120, poz. 2334)
• płyta CD z zapisem dźwiękowym XXXVI sesji Rady Miasta Sopotu z dnia 05.03.2010r..

popieram opinię 14/nie zgadzam się 34
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678717 2010-03-14 10:51 Kto ma siłę (2)

to czytać. Zwłaszcza w niedzielny poranek. Kopsnij sie brachu do łóżka i te wklejki sobie podaruj.

popieram opinię 14/nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678722 2010-03-14 10:55 Skarzypyta z pana panie radny (1)

popieram opinię 1/nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 1678725 2010-03-14 11:00 To wszystko to jeszcze nic,

ja mam następujące pytanie - czy pan radny umył juz dziś szyję i wyszorował zęby?

popieram opinię 1/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1678726 2010-03-14 11:01 płaczecie krokodylymi łzami

bo polityka w kazdym punkcie wyziera spod tej waszej skargi. Po pierwsze radni opozycyjnego klubu nie maja interesu w tej sprawie a po drugie jesli USTAWA w sposob wyrazny nie zabrania wprowadzania nowych punktow pod obrady ktore w zalozeniu swym odbywaja sie raz na kwartal - to takie wprowadzenie jest dozwolone. Kropka a Sady to niech tez nie zajmuja sie politykom a analizuja ustawy ( szczegolnie WSA)

bywalec salonów

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1678727 2010-03-14 11:01 Za nadgodziny pan sobie policzy panie radny

popieram opinię 2/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1678731 2010-03-14 11:03 Czy ta plyta CD to przypadkiem nie pirat:)

popieram opinię 4/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1678744 2010-03-14 11:12 Wez sie pan lepiej do pracy

popieram opinię 6/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678914 2010-03-14 13:21 facet napisz coś od siebie zamiast wklejać durnotę której nikt nie czyta (1)

albo walnij się w ten pusty i zakuty łeb!

Pankracy

popieram opinię 4/nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 1679068 2010-03-14 14:53 dokłądnie, wszyscy na kacu a ten wkleja takiego tasiemca, wg mnie post do usuniecia, bo za długi

sum

popieram opinię 1/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1679931 2010-03-14 21:54 a marchewkę kupiłeś ?

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1682654 2010-03-16 13:36

fajny mail :)

n

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1678698 2010-03-14 10:34 a jednak jest solidarnosc wsrod zlodziei

Smierc politycznym swiniom

popieram opinię 19/nie zgadzam się 14
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678701 2010-03-14 10:38 Nie wierzę politykom ! (2)

" To oni mają swoje sprawy
O których my nic nie wiemy...

NIE WIERZĘ POLITYKOM ! NIE ! "

Nie zależnie od partii jaką reprezentują ...to oni wzajemnie się prywatnie się wspierają, kumplują za kuluarach kamer... a w mediach pokazują szopkę ... wzajemna adoracja - zmieniają się ...jak chorągiewki jak wiatr zawieje

Karol

popieram opinię 19/nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678713 2010-03-14 10:46 Czerwono-liberalna obłuda (1)

Zewsząd słychać głosy zatroskania i ubolewania nad tym, że młodzi ludzie wyjeżdżają z Polski w poszukiwaniu pracy. Na pewno jest to słuszna troska, tyle że największe larum podnoszą właśnie te partie i ci politycy, którzy podczas swych rządów doprowadzili do obecnego gigantycznego bezrobocia. Również te same osoby (skupione głównie w SLD czy PO), załatwiając i popierając niekorzystne dla Polski warunki akcesji, przed referendum akcesyjnym za największy argument za wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej uważały i bezustannie wbijały Polakom do głów świetlane perspektywy dla młodzieży, która będzie mogła wyjeżdżać do krajów unijnych w poszukiwaniu pracy. Trudno się teraz dziwić, że ulegając ówczesnej zmasowanej propagandzie, obecnie młodzi ludzie czy to z przekonania, czy to z przymusu masowo emigrują za chlebem.

To Ja

popieram opinię 1/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1678841 2010-03-14 12:32 zapomniałeś o PiSie, przecież PiS i PO to ta sama partia

nie udawajmy, że się czymś różnią,
no może tym że w jednej jest cesarzu karzełku
a w drugim donaldu

bezmornik

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678709 2010-03-14 10:43 A może tak podstawimy taczki i całe to złodziejskie towarzystwo tzw."radnych" (4)

wywieziemy w cholerę na świeże powietrze. Oczywiście temat dotyczy całego Trójmiasta i Polski.

dynamis

popieram opinię 20/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678716 2010-03-14 10:51 tak, tak i żeby niczego nie było (2)

Kononowicz

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1678729 2010-03-14 11:03 Judaszów w Polsce dostatek i o to głównie chodzi

Ukazanie społeczeństwu ich judaszostwa nie jest samobójstwem politycznym czy mściwością tylko ukazaniem prawdy z jednoczesnym ostrzeżeniem dla przyszłych pokoleń, do jakich nieszczęść mogą oni doprowadzić. Czyli trzeba ich działania wykryć, odebrać im możliwości decydowania o losach narodu.

To Ja

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1679856 2010-03-14 20:40 Panie i Panowie! Osiągnęliśmy już punkt krytyczny. Ewolucja jest nierealna.

Konieczna jest REWOLUCJA.

dynamis

popieram opinię 1/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1678719 2010-03-14 10:54 Ile procent budżetu miasta przeznaczają na diety różnorakich tzw. samorządowców?

Nie rozumiem, jak można jeszcze po tylu latach nie dostrzegać, że doktryna władzy jest konfliktogenna z założenia, a na szczyty dostają się prawie zawsze osoby, dla których polskość to nienormalność - nieświadomie popieramy cwaniaków- kolesi, którzy Naród uwłaszczyć nie chcieli, a sami się uwłaszczyli nam gojom wciskając kit, że chodziło o mieszkania.

To Ja

popieram opinię 1/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678718 2010-03-14 10:53 no to sie chwali (2)

naprawde, widac w PISie tez sa ludzie dla ktorych walka zprzeciwnikiem nie jest na 1 miejscu. Brawo dla nich, jakby tylko tacy byli w PISei byloby lepiej.
Moze jak pogonia kaczynskich, kurskich itp to jakas w miare normalna partia z tego bedzie

popieram opinię 21/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1680177 2010-03-15 09:03 robią to tylko we własnym interesie, a moze ci z PO to przebierańscy z PIS (1)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1680740 2010-03-15 14:34 tego to sie domyslam

ale, wiele razy bywalo tak ze dla PISowcow mniej wazna bylo cokolwiek, a wazniejsza walka z PO

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1678745 2010-03-14 11:13 :) (2)

I bardzo dobrze nie trawię tego Kempy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Magda

popieram opinię 7/nie zgadzam się 14

zgłoś do moderacji opinię 1678788 2010-03-14 11:49 jakubowski! sopot durniu!!

nigdy nie zapomne tego listopadowego dnia 1998 roku

g@llux

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1679817 2010-03-14 20:12 a co 3 Ci postawił? he he ;)

ja tam uważam, że Kempa to dobry człowiek, ale stanowczo za skromny

była studentka

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
Warte uwagi: