• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: jeden bilet na wszystkie autobusy?

Piotr Weltrowski
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Władze Sopotu w końcu poszły po rozum do głowy i przygotowały projekt uchwały, która ma sprawić, że we wszystkich jeżdżących po kurorcie autobusach i trolejbusach będą respektowane zarówno gdańskie, jak i gdyńskie bilety.



Zdarzyło ci się jechać w Sopocie autobusem z niewłaściwym biletem?

Sopot własnej komunikacji publicznej nie posiada. Siłą rzeczy część połączeń obsługuje gdańska komunikacja, a część gdyński ZKM. Sytuacja od lat jest dość uciążliwa, szczególnie dla turystów, którym trudno zrozumieć, że w obrębie jednego, niedużego przecież miasta, w użyciu są dwa rodzaje biletów - do tego honorowane tylko na wybranych połączeniach.

Już wcześniej próbowano problem rozwiązać, czy też raczej zniwelować skutki całego zamieszania: jeszcze przed wakacjami na przystankach rozwieszono szczegółowe informacje dotyczące biletów, na których wyraźnie zaznaczono, które linie obsługiwane są przez Gdańsk, a które przez Gdynię. Na niewiele się to jednak zdało.

Dlatego teraz pojawił się projekt uchwały Rady Miasta, która ma rozwiązać problem raz, a dobrze. Wedle jej zapisów bilety gdyńskie mają być honorowane w autobusach obsługiwanych przez gdańskich przewoźników i odwrotnie - bilety gdańskie mają zapewnić przejazd autobusami i trolejbusami gdyńskiego ZKM. Wszystko to jednak tylko w granicach administracyjnych Sopotu.

- Wielokrotnie zwracaliśmy się do Związku Metropolitalnego o wprowadzenie elektronicznego biletu w całej aglomeracji, w różnych środkach transportu, łącznie z SKM. Dzięki temu pieniądze za przejazd otrzymywałby ten, kto dokonywał faktycznie przewozu. Dopóki jednak taki system nie istnieje, chcemy doprowadzić do sytuacji, że w Sopocie będą uznawane - i rozliczane pomiędzy przewoźnikami - bilety wszystkich przewoźników na wszystkich liniach. Sopot jest miastem, gdzie jest wiele starszych osób, a jednocześnie jest ośrodkiem turystycznym i na absurd zakrawa fakt, że z biletem gdyńskim nie można jechać po Sopocie linią obsługiwaną przez firmę gdańską i odwrotnie - tłumaczy Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Zaznacza też, że jeżeli uchwała nie sprawi, że przewoźnicy zaczną respektować oba rodzaje biletów, miasto jest gotowe na bardziej radykalne kroki. - Jeśli nie uda się tego zrealizować, to rozważymy wypowiedzenie umowy jednemu z przewoźników i przekazanie wszystkich połączeń na terenie Sopotu drugiemu - dodaje Karnowski.

Obecnie gdańscy przewoźnicy obsługuje w Sopocie cztery linie: 143, 122,117, N1. Gdyński ZKM obsługuje z kolei aż dziewięć linii: 144, 181, 185, 187, 287, 244, S, 21 i 31.

Opinie (141)

  • 187 nigdy nie przyjeżdża na czas! (6)

    Kiedy będzie jakaś korekta rozkładu jazdy?

    • 68 17

    • rozkład "S" nie jest lepszy. Mnóstwo kursów wypada a jak się dzwoni to nic nie wiedzą (3)

      • 13 4

      • Rozkład S-ki to wróżenie z fusów. (2)

        Jadąc z Gdyni już na Morskiej S-ka ma regularnie 10-15 minut spóźnienia. Właściwie w przypadku S-ki to w ogóle nie powinni drukować rozkładu jazdy a jedynie pisać że autobus tej linii kursuje w godzinach od do.

        • 17 2

        • brudne polaki, tfu, pokomunistyczne popłuczyny, tfu!

          podludzie, tfu!

          • 0 7

        • "Z"

          to wy chyba nigdy Z-ką nie jechaliście...

          • 4 0

    • Bo stoi i czeka na barana który zaparkował na Mokwy i poszedł na balangę !!

      • 3 3

    • niemożliwe!!!!

      ta wspaniała gdyńska komunikacja JEDNAK SIĘ SPÓŹNIA????

      • 2 0

  • bilety powinny być ważne (12)

    na terenie całego 3miasta i powinny być jednakowe bo teraz są 3- ztm, zkm, metropolitalne, paranoja

    • 154 5

    • no przecież są, nazywają się metropolitarne (11)

      • 6 8

      • (4)

        Strasznie drogie. Pewnie korzystają z nich tylko ci, którzy mają uprawnienia "nabyć" je za darmo.

        • 11 6

        • Albo ci, którzy mieszkają daleko od swojego miejsca pracy / studiów, ale w obrębie granic pociągów Cieplewo-Luzino. Wtedy te bilety opłacają się. W innych przypadkach nie wychodzi tanio, to prawda. Płaci się albo tyle samo, jakby jeździło się na jednorazowych biletach, albo drożej :)

          • 14 0

        • Strasznie drogie? (2)

          Weź pod uwagę, że mając te bilety możesz bezpiecznie jeździć po całym terenie Związku Metropolitalnego, bez obawy o jakąś "Renomę". Poza tym jednorazowe bilety mertropolitalne kupowane przez telefon kosztują 2,80zł i są tańsze od jednorazowych miejskich 3,00zł. Tak więc jeżeli ktoś sporadycznie korzysta z przejazdów przez całe 3-miasto to może to zrobić właśnie na metropolitalnym, a jeżeli porusza się często w ten sposób, to bilet okresowy metropolitalny jest na pewno tańszy niż trzy bilety ( gdański, gdyński i wejherowski). Martwi tylko ich słaba dostępność.

          • 2 6

          • owszem, tanie nie są: (1)

            bilet tylko do centrów, bez opłotków--------24h------3dni-----30dni
            Wawa (MZT: MZA MZT METRO SKM)--------12zł------24zł------90zł
            Poznań (MZT tramwaje i autobusy)---------12zł------20zł------99zł
            Łódź (MPK tramwaje i autobusy)------------11zł------23zł------80zł
            Kraków (MPK tramwaje i autobusy)---------12zł------30zł-----94zł
            Wrocek (MPK tramwaje i autobusy)---------11zł------26zł-----98zł
            3miasto (MZKZG: ZTM ZKM SKM)-----------20zł------40zł-----220zł

            tc2

            • 20 0

            • a jeśli porusza się rzadko? i nie chce miesięcznego?

              niby jest moBilet i jest CallPay

              ale SKM ich nie uznaje* i na każdy przejazd trzeba płacić osobny bilet, nie ma czasowych z przesiadkami jak w Wawie

              dlatego mam bilet uniwersalny:
              Skodę Felcię z gazem Lavato
              a w korkach słucham "Yes" i TokFM

              *-panie prezydencie Jacku 10km/h Karnowski, jeśli okaże pan cojones i zastosuje pan skutecznie podobne pogróżki wobec świętej krowy komunikacji trójmiejskiej, jaką jest SKM, jeśli pan zmusi ich, by uznawała bilety jednorazowe MZKZG i/albo umożliwią ich kupno przez telefon, to jeśli panu pana właśni Sopociaki nie postawią pomnika, to postawie go panu ja sam osobiście w moim ogrodzie w Gdańsku Oliwie, howgh

              • 9 1

      • (2)

        rewelacyjna dostępność. czemu bilet zwykły kupiony w kiosku/u kierowcy/w automacie w gdańsku nie jest ważny w gdyni i w skmce? warszawa ma większą sieć i jeden bilet. o londynie nie wspomnę.

        • 10 2

        • Warszawa ma o wiele większy budżet na komunikacje.. (1)

          i płaci wszystykim..W tym także koleji.. A jak wiadomo Kolej jest kilka razy droższa niz taki autobus lub chociazby nawet tramwaj..

          Gdyby to było takie łatwe jż dawno ten "związek metropolitalny" coś takiego załatwił.. ale to niestety kosztuje a nikt nie chce dawac pieniędzy...

          • 3 6

          • tchórzostwo polityczne i tyle.
            wojewoda powinien nakazać to - z dnia na dzień, grożąc delegalizacją przewoźników. jak by się który wyłamał, pozostali by przejęli jego sieć. Byłby turbulencje, ale po chwili był by porządel. najwyżej na czas niepokoju nakazał bym uruchomić rezerwy LOK, wojska itd.

            • 6 1

      • (1)

        jak się nazywają?

        • 0 1

        • będzie gorzej

          są 4:
          ZKM, ZTM, ZKMZG i SKM
          a będzie 5:
          ZKM, ZTM, ZKMZG, SKM i Kolej Metropolitalna

          paranoja pogłębia się

          • 9 1

      • " i powinny być jednakowe"

        no są 3 powinien być 1 jak pisałem
        uściślenie: nie chodzi mi o ceny i czy godzinny czy przejazdowy tylko o to ze na ztm gdansk i zkm gdynia powinien byc tylko taki sam bilet a sa 2 na kazdego z przewoznikow (ztm ma ztm + metropolitalny, zkm ma zkm + metropolitalny a tylko metropolitalny jest na zkm i ztm)

        • 3 0

  • biforki w 122 (1)

    brudny, pełen głośnej napitej "młodzieży" z oliwy i żabianki autobus nach Zoppot po 21. miłej podróży

    • 58 10

    • Rozumiem że to wypowiedź starszej osoby

      Jeśli przeszkadzają panu/i hałas to czemu nie otwieracie buzi i nie zrobicie użytku z języka, wystarczy poprosić żeby było ciszej

      • 1 0

  • Takie zestawienie dwóch cytatów -zgadnijcie, komu Sopot wypowie umowę ??? (6)

    "obecnie gdańscy przewoźnicy obsługuje w Sopocie cztery linie: 143, 122,117, N1. Gdyński ZKM obsługuje z kolei aż dziewięć linii: 144, 181, 185, 187, 287, 244, S, 21 i 31.

    "Jeśli nie uda się tego zrealizować, to rozważymy wypowiedzenie umowy jednemu z przewoźników i przekazanie wszystkich połączeń na terenie Sopotu drugiemu - dodaje Karnowski.
    "

    • 25 9

    • Nikomu nie wypowie (2)

      A słowa JK w przedostatnim akapicie są oderwane od rzeczywistości. Wypowiedzenie umowy ZKM Gdynia lub ZTM Gdańsk (organizatorowi, nie przewoźnikowi - błędne określenie w artykule) automatycznie będzie skutkowało niedotowaniem danej linii międzygminnej na obszarze odpowiednio Gdyni lub Gdańska, więc Sopot ma tu związane ręce. Mogą sobie robić co chcą z liniami wewnętrznymi, ale linie międzygminne są nietykalne.

      • 18 2

      • Gdyby jednak wypowiedzieli, zniknął by autobus N1 a Gdynia musiałaby zrobić, nocnik z Sopotu do Gdyni do Gdańska! Alternatywa dla SKM!! JEEEE :D Idziemy to oblać!! Kto idzie?

        • 6 1

      • linie międzygminne są nietykalne

        Niezły dwocip. Sopot - jeśli zechce - może podziękować za współpracę i Gdyni, i Gdańskowi, a wtedy miasta te musiałyby albo wziać ciężar kosztów linii miedzygminnych na siebie, albo skrócić je do granicy.

        • 0 0

    • nikomu (1)

      strachy na Lachy. Jak niby miałoby to wyglądać? Gdynia jeździłaby to Gdańska, czy 117 kończyłby na Reja, a 143 na Bitwy pod Płowcami?

      • 4 1

      • Co? Komisja Europejska zabroniła autobusom ZKM postawić oponę w Gdańsku?

        Najmniej dwie gdyńskie linie już teraz to robią.

        • 3 2

    • Ach ta gramatyka!

      Mnie razi z kolei ogromny błąd stylistyczny w powyższym cytacie. Powinno być:
      1. obecnie gdańscy przewożnicy obsługujĄ w Sopocie cztery linie... lub
      2. obecnie gdańsKI przewożnIK obsługuje w Sopocie cztery linie...
      Biorąc pod uwagę fakt, iż w Gdańsku przwewożnik jest jeden, rację bytu ma wersja druga. Czy nikt nie sprawdza tekstu przed umieszczeniem go na portalu?

      • 2 1

  • "Władze Sopotu w końcu poszły po rozum do głowy..." to długo nie wrócą -przecież go tam nie ma ;))) (1)

    • 60 8

    • Trochę czasu zajęło zanim się kapnąłem i zacząłem się śmiać hehe Dobrze że czytałem ten wiersz o Stasiu Pytalskim, w którym ojciec zmęczony ciągłymi pytaniami dociekliwego synka "poszedł po rozum do głowy i kiedy wróci nie wiadomo" hehe

      • 1 2

  • Trójmiasto - jedna aglomeracja - trzech prezydentów miast (12)

    A powinniśmy mieć prezydenta jednego, wspólnego. I mam nadzieję, że kiedy trzech by się biło o miano Prezydenta Trójmiasta wygrałby ten czwarty, dla którego hasło SOLIDARNIE RAZEM byłoby motorem, który zbudował wielkość Gdańska, w okresie międzywojennym wielkość Gdyni i Sopotu.

    Tylko jednolita władza jest nadzieją, że w całym Trójmieście będziemy mieli jednolite bilety na autobusy, tramwaje i trolejbusy.

    • 50 21

    • Marzyciel! (3)

      To się nigdy nie uda. Zbyt wielu urzędasów musiałoby stracić pracę.

      • 23 3

      • (2)

        To będziemy palić opony... SOLIDARNIE RAZEM!!!

        • 6 6

        • "jeden by wszystkimi rządzić, jeden by wszystkie połączyć, jeden by wszystkie odlazeźć i w ciemności związać" JRRT (1)

          Jeden bilet, jeden urząd, OK, zgadzam się, podpisuję oburącz.

          Ale nie wierzę w mechanizm demokratyczny, który by miał doprowadzić, by okupujący stołki w trzech miastach dobrowolnie je oddali. To tak nie działa.

          Od skrajnej prawicy po skrajną lewice jest zgoda co do jednego: żeby było więcej stołków i większa atomizacja, by były miejsca dla swoich. Osobne budżety dzielnic, a niedługo ulic. Totalne rozdrobnienie. Jakże demokratyczne.

          Jedyna nadzieja to dwa możliwe mechanizmy NIEDEMOKRATYCZNE:
          1-większy pozera mniejszego
          2-największy narzuca jedność mniejszym

          Nie widzę jakoś szansy, żeby Sopot pożarł Gdańsk i Gdynię, ani żeby Gdynia pożarła Gdańsk i Sopot, ani żeby Gdańsk pożarł Sopot i Gdynię.

          Nie widzę też niestety szans by obecny tchórzliwy rząd narzucił Trójmiastu jednolity zarząd.

          Jedyna nadzieja to dojście do władzy jakiejś nowej, radykalnej, choćby szalonej, najlepiej egzotycznej siły politycznej, która w tym krótkim sobie danym czasie przeprowadzi tę KONIECZNĄ reformę. Tak jak tylko krótka władza LPR spowodowała zmianę w edukacji, a także zmianę w Polskim Związku Żeglarskim, niektóre to zmiany na lepsze, które ostała się do dziś.

          Dlatego, choć się brzydzę, będę głosował na PiS, albo na Palikocję, albo na LSD, byle nie na PO.

          Chyba że mnie przekonają, że zrobią to co tu powyżej postuluję. I że zrobią to szybko, najlepiej natychmiast.

          • 3 4

          • Z komunizmu w kolonialny kapitalizm

            PO, PiS, SLD i PSL zgodziły się na "wejście Polski do UE" na niekorzystnych warunkach.

            PiS, SLD, SP - dyskryminacja mężczyzn to już tam norma. Na pewno nie zagłosuję na partię która nie rozumie, że demograficzna zapaść to skutek także i przywilejów emerytalnych kobiet. Po co kobieta ma stać się matką skoro i tak ma przywileje?

            Badana przez różne komisje śledcze złodziejska prywatyzacja - nie jest to zdrada Ojczyzny, kradzież w majestacie prawa? Ci, co przehandlowali ojcowiznę, są to ludzie, którzy na ogół uważają (jak towarzysze tutaj piszący), że ich ojczyzna mieści się tam, gdzie jest zysk. Dlatego nie chcą mieszkać np. w Izraelu, bo tam nie ma na kim robić dobrych interesów - tam nie ma naiwnych goi. A PO i PiS i PSL i SLD i RP ten fakt aprobują, złodziejskiej prywatyzacji nie chcą wyjaśnić "do końca". Pytanie "dlaczego" może być tylko retoryczne - oni nowomowę mają opracowaną do perfekcji i nie warto ich nawet słuchać.

            Ja mogę tylko nie popierać te wszystkie partie w wyborach... i popierać je na pewno nie będę. I namawiam do bojkotu poparcia dla tych wszystkich partii i innych.

            • 0 3

    • świetny pomysł! może by kudłaty jednak w końcu przegrał

      • 5 4

    • Lokalny patriotyzm nie pozwoliłby. A nawet jeśli, nic by to nie zmieniło. W Warszawie i Nowym Jorku poszczególne dzielnice (4)

      mają swoje urzędy, które de facto są ratuszami. Tylko nie mają burmistrzów/prezydentów.

      Wspólna nazwa, dla nowego miasta, które chcesz stworzyć???

      • 5 2

      • trrrrUjmiasto (2)

        herb:
        dwa (najprawdopodobniej) lwy zagryzające się i kłębiące, walcząc o śledzia, rozrywające go wpaćkujące go w krwawą miazgę, a nad wszystkim unoszą się zapaciane krwawymi bebechami mewy

        w tle błękitne niebo i granatowe morze, i biel kaftanów bezpieczeństwa

        • 7 2

        • Mewy koniecznie... (1)

          ... w koronie!

          • 2 0

          • tja, i ze złotemy yayamy

            krzyże mogły by być na kaftanach

            Kartę Trójmiasta podpisano w 2007, ponad 5 lat temu. Miał być jeden bilet na wszystko. A jest jedno góóówno. Zamiast zielonej fali, wydano furę zielonych na Tristar. Politycy ŁŻĄ jak psy.

            • 1 2

      • Trójmiasto.

        • 3 1

    • Wspólne bilety... (1)

      Takie bilety już są - nazywają się metropolitalne. Tylko że kupić je można w nielicznych punktach - w Sopocie np. wyłącznie w kasach biletowych przy Marynarzy. A w Orłowie - nigdzie.

      • 2 1

      • takie wspólne, że w SKM nie obowiazują

        • 0 0

  • niech se sopot stworzy własny ZKM (4)

    nie dość , że autobusy w Gdyni kupowane są za moje pieniądze z podatków, to jeszcze Sopocianie nimi jeżdżą i jeszcze wybrzydzają co do biletów. Niech se kupią wozy drabiniaste i stworzą ZKM Sopot albo na rikszy niech jeżdżą.

    • 34 58

    • Zaparkuj je wszystkie na swoim podworku i sprawdzaj bilety i kto nie z DORSZOWA to out!!!HA HA HA !!!!

      • 14 2

    • (1)

      OLI po ile śłężę w OLEJU OLI?

      • 8 3

      • OLI!

        Nie czytaj za duzo fantazji bo nie ogarniasz!

        • 7 2

    • Nie jesteś...

      ... na bieżąco. Sopot płaci za transport zarówno ZKM Gdynia jak i ZKM Gdańsk. Dlatego o przebiegu tras autobusowych po Sopocie decyduje Sopot a nie wspomniani przewoźnicy. Poza tym czy nie przyszło ci do głowy, że ludzie mieszkający w Gdyni pracują też w Sopocie (i odwrotnie), albo mieszkają na Żabiance i pracują w Sopocie (lub odwrotnie). O uczniach już nie wspominając - trochę młodzieży z Gdyni uczy się w szkołach w Sopocie i odwrotnie. Więc połączenia Sopot- Gdynia i Sopot-Gdańsk są niezbędne.

      • 6 0

  • Komunikacja powinna być darmowa dla wszystkich. (18)

    Miasto powinno dbać o mieszkańców tak jak to jest w cywilizowanych krajach.

    • 42 36

    • taaa a ciekawe skąd kasa na paliwo, na nowe autobusy itd (1)

      • 8 11

      • Sopot to bogate miasteczko, da radę.

        • 11 2

    • co widać i czego nie widać? (14)

      "darmowa" komunikacja miejska to wyższe podatki i opłaty bo z czegoś tą kase na paliwo i autobusy trzeba mieć.A czemu ma za to płacić np ktoś kto z komunikacji miejskiej nie korzysta?

      • 15 6

      • Tramwaje w całym Trójmieście (3)

        Po to, by z tej komunikacji miejskiej zaczął korzystać. Nie dość, ze sam psuje powietrze to jeszcze jego auto smrodzi.

        Ekonomia nie jest taka oczywista, bo "darmowa" komunikacja miejska to i brak konieczności budowy nowych dróg, bardzo przecież kosztownych - wtedy wystarczyłoby tylko wyremontować te istniejące.

        • 10 2

        • Mniejsze korki, mniejsze zużycie paliw. To jest zbyt piękne, żeby w Polsce stało się prawdziwe.

          • 8 0

        • w Gdyni chcą zrobić tramwaje (1)

          na terenie Gdyni Zachód

          • 7 3

          • Oby się to udało D:

            • 4 3

      • saif... (9)

        ...to czym ty jeździsz, jeżeli nie korzystasz z komunikacji miejskiej. Domyślam się ze jeździsz samochodem, więc dlaczego ja mam płacić za twoje jezdnie z których ja nie korzystam.

        • 15 1

        • (7)

          Chodzi o to, że wszelkie koszty w przypadku "darmowej" komunikacji zostaną i tak przeniesione gdzie indziej w postaci wyższych podatków i opłat.Kierowca np ponosi takie koszta w podatkach zawartych w cenie paliwa,a ktoś korzystający z "darmowej" komunikacji poniesie te koszta gdzie indziej (i ci nie korzystający też).

          • 2 5

          • (6)

            A z "darmowej" komunikacji nie będziesz korzystał? A czemu?

            • 6 1

            • (5)

              A co to jest jakiś obowiazek?Nie korzystam z komunikacji miejskiej bo wszędzie praktycznie "mam z buta" tzn w moim przypadku każdą odlegołość do 1,5 km przechodze pieszo i traktuje to jako jedną z form prozdrowotnej aktywności fizycznej.

              • 5 3

              • (4)

                Oczywiście że nie obowiązek tylko zachęta, propozycja nie do odrzucenia... zresztą jak wszystko co "darmowe". Bo po co płacić za paliwo, zużywać części od samochodu jak można jeździć "za darmo".

                • 3 2

              • (3)

                Zrozum, że nie ma nic za darmo,zawsze zapłacisz czy bezpośrednio (np za bilet) czy w wyższych podatkach i opłatach (i wtedy płacą wszyscy także ci którzy nie korzystają z danej usługi).

                • 8 3

              • (1)

                Nigdzie tak naprawdę darmowa komunikacja się nie sprawdziła i nie sprawdzi, wystarczy spojrzeć jaki był stan autobusów w Grecji gdzie takie zarządzenie wprowadzono...po prostu nie było pieniędzy na remonty.
                Trzeba też pamiętać, że Trójmiasto odwiedza wielu turystów więc koszty przewozu osób są dużo większe niż ilość osób realnie płacących podatki w Gdańsku, Gdyni czy Sopocie.
                Nie zapominajmy też, że są to miasta na dorobku i przed nami duże inwestycję nie stać nas po prostu na darmową komunikację...

                • 4 2

              • To wtedy musi być stać na budowę nowych, coraz nowocześniejszych dróg.

                • 4 0

              • Jak myślisz saif, dlaczego mówiąc o "darmowej" komunikacji (tak samo jak wcześniej o "darmowej" służbie zdrowia, oświacie i wszelkim socjalu) pisząc to słowo "darmowe" zawsze pisałem je w cudzysłowie?

                • 2 1

        • a autobusy to po czym jeżdzą??

          • 1 2

    • Dlaczego dla wszystkich?

      Ktoś kto jest trollem i całe życie nie pracował i nie płacił podatków dlaczego ma jeździć za darmo tak samo jak ci co płacą podatki.

      • 1 3

  • i tyle lat musiało minąc zanim bystrzaki wpadly na taki pomysł?

    • 44 2

  • A kanary? (3)

    Na czym rANOMA będzie zarabiać?

    • 30 5

    • (2)

      Nie wiem czy Ci dać plusa czy minusa - na kogo głosowałeś w wyborach?

      • 4 1

      • (1)

        Oddałem nieważny głos. Dawaj plusa i chodź się napić.

        • 10 0

        • hehe nowomowę masz jak... a kto stawia?

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane