• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stena Germanica będzie pływać na metanolu. Remontowa przebuduje prom

erka
27 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa
W Gdańskiej Stoczni Remontowa zmodyfikowany zostanie jeden z czterech działających na promie "Stena Germanica" silników, a trzy pozostałe zyskają nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu.
W Gdańskiej Stoczni Remontowa zmodyfikowany zostanie jeden z czterech działających na promie "Stena Germanica" silników, a trzy pozostałe zyskają nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu.

Gdańska Stocznia Remontowa wykona montaż instalacji paliwowej na promie "Stena Germanica", należącym do Stena Line. Dzięki temu prom będzie pierwszym w historii statkiem zasilanym metanolem. Prace w gdańskiej stoczni rozpoczną się na początku 2015 roku i potrwają ok. dwóch miesięcy. Całkowity koszt projektu wynosi ok. 22 mln euro.



Dzięki pracom przeprowadzonym w Gdańskiej Stoczni Remontowa prom "Stena Germanica" stanie się pierwszym dużym statkiem na świecie użytkującym metanol jako paliwo. Projekt odbywa się we współpracy z  producentem silników Wärtsilä, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu - Methanex Corporation.

- Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Ta inwestycja może być doskonałym przykładem takiego działania - mówi Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line. - Nieustannie poszukujemy alternatywnych paliw, które będzie można wykorzystywać w przyszłości. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol, to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu. Projekt jest możliwy dzięki współpracy naszego zespołu technicznego z firmami Wärtsilä i Methanex.

W Remontowej zostanie zmodyfikowany jeden z czterech działających na promie silników, a trzy pozostałe zyskają nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu. Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki "Stena Germanica" będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo.

Metanol jest produkowany głównie z gazu ziemnego i może być stosowany w czystej postaci jako paliwo. Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem. Odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99 proc., azotu (NOx) o 60 proc., cząstek stałych (PM) o 95 proc. a dwutlenku węgla (CO2) o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.

Podobnie jak w przypadku LNG potrzebna jest przebudowa silników oraz wymiana zbiorników na paliwo. Zaletą metanolu jest mniejszy koszt konwersji silników w porównaniu z innymi ekologicznymi paliwami. Systemy bunkrowania metanolu są o wiele prostsze i bezpieczniejsze niż systemy tankowania LNG. Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach.

Czy Trójmiasto jest ważnym punktem w branży transportu morskiego?


- Ze względu na rozmiar naszej działalności mamy szerokie spojrzenie na metody dostosowania się do wymogów nowych regulacji. Jest prawdopodobne, że w ciągu najbliższych lat wypróbujemy kilku różnych rozwiązań. Na podstawie wyników projektu związanego z metanolem mamy też zamiar przebudować kolejne promy - mówi Hagman.

Z początkiem 2015 roku wchodzi w życie, tzw. dyrektywa siarkowa. Oznacza to, że statki na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche będą musiał stosować paliwo o bardzo niskiej zawartości siarki - 0,1 proc. (obecnie ograniczenie paliwa wynosi 1 proc.). Różnice w kosztach paliw o niskiej zawartości siarki (0,1 proc.) w porównaniu z obecnie stosowanymi w strefie ECA paliwami o 1 proc. zawartości siarki, wynoszą ok. 60 proc.

"Stena Germanica" jest jednym z dwóch promów kursujących na linii Goteborg - Kiel, ze Szwecji do Niemiec. Jest on też jednym z największych promów w regionie - przyjmuje na pokład 1,5 tys. pasażerów.

Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie statków zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). Na terenie gdańskiej stoczni instalowane są specjalne urządzenia tzw. płuczki (z ang. scrubbers) - do odsiarczania spalin. W 2013 roku, płuczki zostały zainstalowane na trzech towarowych statkach typu ro-ro - "Petunia Seaways", "Magnolia Seaways" i "Selandia Seaways". W 2014 roku scrubbery zamontowano na jednostkach armatorów linii m.in. DFDS i Scandlines.
erka

Miejsca

Opinie (27) 6 zablokowanych

  • No remontowa pnie się w górę!

    • 17 9

  • To koszty bimbru na Zielonym Rynku teraz spadną. (3)

    "Pijmy szybciej bo się ściemnia"

    Czy tym paliwem można też odkażać rany? Myć szpitalne kible? Dogrzewać domy?

    • 8 6

    • Brazylia (1)

      Brazylia ma olbrzymie doświadczenia z tym rodzajem paliwa: alkool. Samochody też są tym alternatywnie napędzane. Jest mniej kaloryczny, czyli pali więcej.
      Silnik na alkohol był wynaleziony przed silnikiem benzynowym.

      • 2 1

      • ale odróżniasz etanol, produkt fermentacji trzciny cukrowej, od metanolu?

        • 4 1

    • Przez popularyzację takich paliw rosną globalne ceny żywności

      w USA to ładnie widać i analitycy mówią o tych zagrożeniach otwarcie

      • 0 1

  • Parę pytań i spostrzeżeń? (4)

    1/ Jaki jest koszt przeróbki silników?
    2/ Po jakim czasie się zwraca?
    3/ Czy silnik będzie szybciej się niszczył jak w samochodach z LPG?
    4/ Jakie są niebezpieczeństwa związane z tym zabiegiem?
    No i już żartem..
    ...promy na metanolu, a niedługo samoloty LOT-u na CNG lub LPG.

    • 7 11

    • niszczenie się silników od LPG to mit. Przyczyną jest zła regulacja mieszanki (2)

      benzyzna też Ci rozwali silnik jeżeli zbyt zubożysz mieszankę. LPG nie zostawia nagarów, ma 108 oktanów więc jest odporny na spalanie stukowe, nie miesza się z olejem, przez co olej zachowuje dłużej swoje właściwości itd.

      • 9 3

      • (1)

        i ma duzo wyzsza temperature spalania, co go eliminuje z wielu silnikow.

        • 2 2

        • Bo od temperatury siadaja gniazda zaworowe i znika luz zaworowy

          • 1 2

    • Przeróbka nigdy sie nie zwróci

      , ma ona związek ze zmianą przepisów dotyczących limitów emisji SiO2.

      • 3 0

  • (1)

    "Dzięki temu prom będzie pierwszym w historii statkiem zasilanym metanolem." - co to za brednie? Gazowce już od wielu lat są napędzane metanolem.

    • 2 13

    • Nie.

      Gazowce ani żadne inne statki nie są napędzane metanolem.

      • 13 1

  • A gdzie będzie tankował? (5)

    Skoro to pierwszy w historii statek na takie paliwo, to chyba nie da się go zatankować w pierwszym lepszym porcie.

    • 10 5

    • na szelu kolo klifu.

      • 2 0

    • Jak to gdzie?

      W Polmosie Starogard

      • 4 0

    • gazrurką z kantyny okrętowej

      • 0 1

    • I to jest właśnie przewaga nad statkami zasilanymi LNG, że metanol tankujesz jak zwykłe paliwo. Wystarczy, że przyjedzie cysterna i przepompuje metanol do zbiorników na promie.

      • 0 1

    • Da sie

      https://www.methanex.com/

      • 0 0

  • Aj tam, elepstryczny by zrobili i git. (1)

    • 2 3

    • tam elektryczny

      na zagle
      to by byla ekologia

      • 0 0

  • Remontowa Holding kantuje udziałowców. (1)

    W ostatniej emisji akcji serii e zamiast za 3 posiadane akcje przydzielać dwie zgodnie z proporcją 100 000 nowych akcji na 150 000 akcji poprzednich emisji zrobiono zapis: "jedno prawo poboru będzie uprawniać do objęcia 0,66666666666 akcji serii e. Ułamkowe części akcji nie będą przydzielane, a liczbę przydzielanych akcji zaokrągla się w dół do pełnej akcji" i tak posiadacz 15 akcji zamiast 10 serii e otrzymał 15x0,66666666666 = 9,999999999999, czyli po zaokrągleniu 9 szt.
    Śmieszne małe pazerne ludziki z prezesem Remontowa Holding na czele.

    • 29 10

    • jak Remontowa kantuje to wypad do Gdańskiej pod skrzydła oponiarzy i Jaworskiego

      • 4 6

  • Germanica???!!! (1)

    Boże... widzisz i nie grzmisz..

    • 3 4

    • Germania w historii byla wczesniej niz slabo landia a nie szli na wschod bo tam nie bylo cywilizacji

      • 0 0

  • Żużel

    Można powiedzieć że żużel to ekologiczny sport, bo też motocykle są napędzane metanolem :)

    • 1 0

  • Nazwy statków (1)

    Stena Baltica, Stena Germanica... A kiedy Stena Slavica, albo przynajmniej Stena Polonica?

    • 0 0

    • TO jest prawo wlasciciela nazywac je tak jak chce i malomiasteczkowcom wara !!!!!! Jak sobie stworzycie wlasna firme armatorska to mozecie je nazwac jak chcecie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane