- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (283 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (135 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
Straż Graniczna zbuduje nową bazę lotniczą
Zobacz, jak wygląda obecna baza lotnictwa SG w Rębiechowie
Ma mieć ogrzewany hangar, który pomieści cztery samoloty i śmigłowiec, zaplecze do obsługi maszyn oraz płytę postojową i techniczną. Na terenie Portu Lotniczego Gdańsk w Rębiechowie powstanie nowa baza dla lotnictwa Straży Granicznej . Zastąpi ona starą i niefunkcjonalną bazę, w której dziś stacjonują załogi i trzy maszyny.
Wśród mankamentów starej bazy, która mieści się przy ul. Szybowcowej jest choćby brak ogrzewania hangaru, co niekorzystnie ma wpływać na znajdujące się w nim maszyny.
- To są bardzo dobrze wyposażone i bardzo drogie statki powietrzne, które wymagają wysokiej kultury technicznej obsługi - tłumaczy.
Obecna baza to miejsce, gdzie stacjonują trzy maszyny. Największa z nich to turbośmigłowy M28 Skytruck - samolot o długości 13 metrów i rozpiętości skrzydeł, która wynosi 22 m.
Samolot Straży Granicznej M28 Skytruck. Wideo z 2015 r.
Jest też mniejszy samolot M-20 Mewa, którego długość wynosi niespełna 9 m, a rozpiętość skrzydeł 12 m. Poza tym w starym hangarze stacjonuje śmigłowiec W-3AM Anakonda, czyli jeden z wariantów popularnej polskiej maszyny W-3 Sokół. Wszystkie trzy statki powietrzne przeznaczone są przede wszystkim do wykonywania zadań nad polskimi obszarami morskimi
Zobacz też: Trójmiasto z pokładu śmigłowca Straży Granicznej
- M28 Skytruck służy m.in. do patrolowania dużych obszarów, wykrywania skażeń i poszukiwania rozbitków, a także wykonuje operacje w ramach misji Frontexu na południu Europy. Z kolei M-20 Mewa głównie patroluje, a Anakonda poza patrolowaniem obszarów przybrzeżnych, poszukuje rozbitków i jest przystosowana do podejmowania ich z z wody. Ponadto ma możliwość wysadzania desantu na jednostki morskie - opowiada płk SG Paweł Żurek.
To między innymi z myślą o lepszych warunkach dla tych maszyn i ich załóg ma powstać nowa baza. Drugim powodem jest natomiast zakup dwóch nowych statków powietrznych, o czym pisaliśmy w styczniu br. w artykule Straż Graniczna kupi morskie samoloty.
Hangar, dwie płyty i warsztat
Mają to być dwa identyczne i fabrycznie nowe samoloty turbinowe. Maksymalna masa startowa każdego z nich ma wynosić od 6000 do 7600 kilogramów, a poza tym każda maszyna powinna móc jednorazowo spędzać w powietrzu co najmniej pięć i pół godziny. Ponadto samoloty mają być wyposażone m.in. w systemy: poszukiwania rozbitków, automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych i obserwacji lotniczej.
Przetarg na pozyskanie maszyn ogłoszono w styczniu br., jednak po otwarciu ofert został on unieważniony. Wszystkie proponowane ceny przewyższały bowiem kwotę, jaką Straż Graniczna zamierzała wydać na realizację zamówienia.
Natomiast w przypadku nowej bazy, w 2008 r. podpisano z Portem Lotniczym Gdańsk umowę dzierżawy gruntu na terenie lotniska na okres 30 lat. Z kolei w czerwcu br. Morski Oddział Straży Granicznej ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji-architektoniczno-budowlanej i dokumentacji projektowej bazy w Rębiechowie. Kiedy MOSG otrzyma od zwycięzcy opracowania, będzie mógł następnie rozpisać przetarg na budowę obiektu.
Zobacz roboty, które służą na gdańskim lotnisku. Film z 2016 r.
Docelowo nowy obiekt ma zostać wzniesiony nieopodal bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na terenie o powierzchni ponad 12 tys. metrów kwadratowych . Z czego najwięcej, bo ponad 8,5 tys. m kw., zajmie płyta postojowa i płyta techniczna dla statków powietrznych. Z kolei hangar ma mieć ponad 2 tys. m kw., a na zaplecze warsztatowo-magazynowo-socjalne przewidziano prawie 1400 m kw. powierzchni. Poza tym zaplanowano również miejsce na parking, część garażową i dodatkowe obiekty.
Przeczytaj też: Straż Graniczna będzie miała własną strzelnicę
I tak na przykład w części warsztatowo-magazynowej znajdą się m.in. magazyny do przechowywania materiałów pędnych i smarów oraz do składowania opon. Poza tym przewidziano budowę warsztatu mechanicznego, narzędziowni, a także pralni i suszarni dla kombinezonów ratowniczych.
Natomiast część biurowo-socjalna będzie składać się choćby z pomieszczeń dla załóg statków powietrznych, szatni, łazienek i wydzielonego miejsca dla ochrony. Z kolei w hali garażowej zaplanowano trzy stanowiska dla pojazdów, wiatę na cysternę i przyczepkę, a także boks garażowy dla pirobusu, czyli mobilnej bazy minerów-pirotechników Morskiego Oddziału Straży Granicznej.
Cena, doświadczenie i wysokość kar umownych
Przy ocenie ofert - w ramach przetargu na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej i dokumentacji projektowej bazy - brane pod uwagę są trzy kryteria. A więc cena (60 proc.), doświadczenie zespołu projektowego bądź projektanta (30 proc.) oraz wysokość kar umownych za zwłokę w wykonaniu usługi (10 proc.). Jeśli MOSG otrzyma wymagane opracowania od zwycięzcy, będzie mógł rozpisać przetarg na budowę bazy.
- Inwestycja ma zostać sfinansowana z tak zwanej ustawy modernizacyjnej, jednak szacunkowy koszt nie jest jeszcze znany. Natomiast koszt budowy podobnych obiektów to kilkanaście milionów złotych. Mamy nadzieję, że za rozsądną cenę zbudujemy bardzo przyzwoitą bazę - kończy płk SG.
Miejsca
Opinie (65) 8 zablokowanych
-
2018-06-11 22:53
Samochwala
Ilu robitkow wylowil smiglowiec dotychczas?
- 0 0
-
2017-08-08 10:49
pr
Pruszcz chyba byłby lepszy Westerplatte tunel lotnisko Pruszcz
- 0 0
-
2017-07-18 05:15
Z punktu....
Witam wszystkich. Moze się nie znam,ale nurtuje mnie jedno....czy z punktu widzenia strategicznego to rozsadne rozwiązanie?
Miłego dnia.- 0 0
-
2017-07-11 09:51
Księgowy
OK, modernizować. Zwróć jednak uwagę, że kasa, która idzie na bezpieczeństwo kraju ogranicza jego rzeczywiste możliwości modernizacji.
- 0 0
-
2017-07-10 19:51
Szacuje się, że w Polsce zasobów bilansowych węgla jest ok. 500 mld ton, a poprzez gazyfikację możliwe jest do przekształcenia w syngaz około 400 mld ton węgla kamiennego, z którego można uzyskać minimum ok. 800 bln m3 pełnowartościowego gazu. Wartość tego paliwa to 250 bln euro, czyli biliard złotych polskich. Dlatego z taką bezwzględnością Niemcy, przy tajnym, ale oczywistym współudziale polskich elit władzy, dążą do przejęcia kosztem polskiego społeczeństwa tego największego biznesu w Europie.
- 1 0
-
2017-07-10 14:10
wyrzucenie pieniędzy w błoto
- 1 0
-
2017-07-10 10:21
Hallo. Nie mają na czym latać a bazy budują (1)
- 2 0
-
2017-07-10 12:11
a dlaczego
a dlaczego nie maja na czym latac,moze poprzednia wladza nic z tym nie robila ,teraz nowy rzad sie juz tym zajmuje ...
- 0 0
-
2017-07-10 08:27
wstyd
sg powstała 1 990 roku a co chcwile czytam o nowych obiektach dla sg ....wstyd, a ten 02 z kmosg już dawno powinien na działce odpoczywać TW
- 2 0
-
2017-07-09 09:16
Bardzo dobry pomysł (2)
I takie inwestycje w służby mundurowe popieram, w końcu idzie to z moich podatków. A co dalej z budową jednej Komendy Wojewódzkiej Policji na Złotej Karczmie?
- 32 4
-
2017-07-09 09:50
Podatek (1)
Nic, bo Ty należysz do tych co nie płacą podatków.
- 2 8
-
2017-07-10 08:22
Skąd możesz wiedzieć?
Nie masz prawa mówić co robię a co nie w internecie każdy mądry.
- 1 0
-
2017-07-09 23:00
Proimigrancki iom i frontex (1)
Frontex to lewacka agenda ue
- 2 4
-
2017-07-10 07:41
Weź prawackie tabletki. Może jeszcze ci pomogą.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.