• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Straż Graniczna zbuduje nową bazę lotniczą

Jakub Gilewicz
9 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Zobacz, jak wygląda obecna baza lotnictwa SG w Rębiechowie


Ma mieć ogrzewany hangar, który pomieści cztery samoloty i śmigłowiec, zaplecze do obsługi maszyn oraz płytę postojową i techniczną. Na terenie Portu Lotniczego Gdańsk w Rębiechowie powstanie nowa baza dla lotnictwa Straży Granicznej zobacz na mapie Gdańska. Zastąpi ona starą i niefunkcjonalną bazę, w której dziś stacjonują załogi i trzy maszyny.



Czy myślałe(a)ś kiedykolwiek o zostaniu pilotem?

- Warunki, w których w tej chwili funkcjonują, są nieprzystające do rzeczywistości, do współczesnych wyzwań - ocenia płk SG Paweł Żurek, zastępca dyrektora Zarządu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej ds. lotniczych.
Wśród mankamentów starej bazy, która mieści się przy ul. Szybowcowej zobacz na mapie Gdańska jest choćby brak ogrzewania hangaru, co niekorzystnie ma wpływać na znajdujące się w nim maszyny.

- To są bardzo dobrze wyposażone i bardzo drogie statki powietrzne, które wymagają wysokiej kultury technicznej obsługi - tłumaczy.
Obecna baza to miejsce, gdzie stacjonują trzy maszyny. Największa z nich to turbośmigłowy M28 Skytruck - samolot o długości 13 metrów i rozpiętości skrzydeł, która wynosi 22 m.

Samolot Straży Granicznej M28 Skytruck. Wideo z 2015 r.


Jest też mniejszy samolot M-20 Mewa, którego długość wynosi niespełna 9 m, a rozpiętość skrzydeł 12 m. Poza tym w starym hangarze stacjonuje śmigłowiec W-3AM Anakonda, czyli jeden z wariantów popularnej polskiej maszyny W-3 Sokół. Wszystkie trzy statki powietrzne przeznaczone są przede wszystkim do wykonywania zadań nad polskimi obszarami morskimi

Zobacz też: Trójmiasto z pokładu śmigłowca Straży Granicznej

- M28 Skytruck służy m.in. do patrolowania dużych obszarów, wykrywania skażeń i poszukiwania rozbitków, a także wykonuje operacje w ramach misji Frontexu na południu Europy. Z kolei M-20 Mewa głównie patroluje, a Anakonda poza patrolowaniem obszarów przybrzeżnych, poszukuje rozbitków i jest przystosowana do podejmowania ich z z wody. Ponadto ma możliwość wysadzania desantu na jednostki morskie - opowiada płk SG Paweł Żurek.
To między innymi z myślą o lepszych warunkach dla tych maszyn i ich załóg ma powstać nowa baza. Drugim powodem jest natomiast zakup dwóch nowych statków powietrznych, o czym pisaliśmy w styczniu br. w artykule Straż Graniczna kupi morskie samoloty.

Hangar, dwie płyty i warsztat

Mają to być dwa identyczne i fabrycznie nowe samoloty turbinowe. Maksymalna masa startowa każdego z nich ma wynosić od 6000 do 7600 kilogramów, a poza tym każda maszyna powinna móc jednorazowo spędzać w powietrzu co najmniej pięć i pół godziny. Ponadto samoloty mają być wyposażone m.in. w systemy: poszukiwania rozbitków, automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych i obserwacji lotniczej.

Przetarg na pozyskanie maszyn ogłoszono w styczniu br., jednak po otwarciu ofert został on unieważniony. Wszystkie proponowane ceny przewyższały bowiem kwotę, jaką Straż Graniczna zamierzała wydać na realizację zamówienia.

Natomiast w przypadku nowej bazy, w 2008 r. podpisano z Portem Lotniczym Gdańsk umowę dzierżawy gruntu na terenie lotniska na okres 30 lat. Z kolei w czerwcu br. Morski Oddział Straży Granicznej ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji-architektoniczno-budowlanej i dokumentacji projektowej bazy w Rębiechowie. Kiedy MOSG otrzyma od zwycięzcy opracowania, będzie mógł następnie rozpisać przetarg na budowę obiektu.

Zobacz roboty, które służą na gdańskim lotnisku. Film z 2016 r.


Docelowo nowy obiekt ma zostać wzniesiony nieopodal bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na terenie o powierzchni ponad 12 tys. metrów kwadratowych zobacz na mapie Gdańska. Z czego najwięcej, bo ponad 8,5 tys. m kw., zajmie płyta postojowa i płyta techniczna dla statków powietrznych. Z kolei hangar ma mieć ponad 2 tys. m kw., a na zaplecze warsztatowo-magazynowo-socjalne przewidziano prawie 1400 m kw. powierzchni. Poza tym zaplanowano również miejsce na parking, część garażową i dodatkowe obiekty.

Przeczytaj też: Straż Graniczna będzie miała własną strzelnicę

I tak na przykład w części warsztatowo-magazynowej znajdą się m.in. magazyny do przechowywania materiałów pędnych i smarów oraz do składowania opon. Poza tym przewidziano budowę warsztatu mechanicznego, narzędziowni, a także pralni i suszarni dla kombinezonów ratowniczych.

Natomiast część biurowo-socjalna będzie składać się choćby z pomieszczeń dla załóg statków powietrznych, szatni, łazienek i wydzielonego miejsca dla ochrony. Z kolei w hali garażowej zaplanowano trzy stanowiska dla pojazdów, wiatę na cysternę i przyczepkę, a także boks garażowy dla pirobusu, czyli mobilnej bazy minerów-pirotechników Morskiego Oddziału Straży Granicznej.

Cena, doświadczenie i wysokość kar umownych

Przy ocenie ofert - w ramach przetargu na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej i dokumentacji projektowej bazy - brane pod uwagę są trzy kryteria. A więc cena (60 proc.), doświadczenie zespołu projektowego bądź projektanta (30 proc.) oraz wysokość kar umownych za zwłokę w wykonaniu usługi (10 proc.). Jeśli MOSG otrzyma wymagane opracowania od zwycięzcy, będzie mógł rozpisać przetarg na budowę bazy.

- Inwestycja ma zostać sfinansowana z tak zwanej ustawy modernizacyjnej, jednak szacunkowy koszt nie jest jeszcze znany. Natomiast koszt budowy podobnych obiektów to kilkanaście milionów złotych. Mamy nadzieję, że za rozsądną cenę zbudujemy bardzo przyzwoitą bazę - kończy płk SG.

Miejsca

Opinie (65) 8 zablokowanych

  • Samochwala

    Ilu robitkow wylowil smiglowiec dotychczas?

    • 0 0

  • pr

    Pruszcz chyba byłby lepszy Westerplatte tunel lotnisko Pruszcz

    • 0 0

  • Z punktu....

    Witam wszystkich. Moze się nie znam,ale nurtuje mnie jedno....czy z punktu widzenia strategicznego to rozsadne rozwiązanie?
    Miłego dnia.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Baza I Wydziału Lotniczego SG

    Księgowy

    OK, modernizować. Zwróć jednak uwagę, że kasa, która idzie na bezpieczeństwo kraju ogranicza jego rzeczywiste możliwości modernizacji.

    • 0 0

  • Szacuje się, że w Polsce zasobów bilansowych węgla jest ok. 500 mld ton, a poprzez gazyfikację możliwe jest do przekształcenia w syngaz około 400 mld ton węgla kamiennego, z którego można uzyskać minimum ok. 800 bln m3 pełnowartościowego gazu. Wartość tego paliwa to 250 bln euro, czyli biliard złotych polskich. Dlatego z taką bezwzględnością Niemcy, przy tajnym, ale oczywistym współudziale polskich elit władzy, dążą do przejęcia kosztem polskiego społeczeństwa tego największego biznesu w Europie.

    • 1 0

  • wyrzucenie pieniędzy w błoto

    • 1 0

  • Hallo. Nie mają na czym latać a bazy budują (1)

    • 2 0

    • a dlaczego

      a dlaczego nie maja na czym latac,moze poprzednia wladza nic z tym nie robila ,teraz nowy rzad sie juz tym zajmuje ...

      • 0 0

  • wstyd

    sg powstała 1 990 roku a co chcwile czytam o nowych obiektach dla sg ....wstyd, a ten 02 z kmosg już dawno powinien na działce odpoczywać TW

    • 2 0

  • Bardzo dobry pomysł (2)

    I takie inwestycje w służby mundurowe popieram, w końcu idzie to z moich podatków. A co dalej z budową jednej Komendy Wojewódzkiej Policji na Złotej Karczmie?

    • 32 4

    • Podatek (1)

      Nic, bo Ty należysz do tych co nie płacą podatków.

      • 2 8

      • Skąd możesz wiedzieć?

        Nie masz prawa mówić co robię a co nie w internecie każdy mądry.

        • 1 0

  • Proimigrancki iom i frontex (1)

    Frontex to lewacka agenda ue

    • 2 4

    • Weź prawackie tabletki. Może jeszcze ci pomogą.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane