• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Tempo 30 także w Gdyni

Michał Sielski
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku 70 proc. dróg ma zostać objętych strefą Tempo30. W Gdyni zastanawiają się nad wprowadzeniem jej w Śródmieściu. W Gdańsku 70 proc. dróg ma zostać objętych strefą Tempo30. W Gdyni zastanawiają się nad wprowadzeniem jej w Śródmieściu.

Gdynia przygotowuje się do wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h w Śródmieściu - podobnego, jakie obowiązuje w centrum Gdańska. Przy podobnym projekcie realizowanym na Działkach Leśnych były spore protesty, czy teraz będzie inaczej?



Czy ograniczenie prędkości zwiększy bezpieczeństwo w Śródmieściu?

Ograniczenie prędkości w centrach miast to światowy trend, który ma na celu uspokojenie ruchu w miejscach, w których oprócz samochodów jest też sporo pieszych i rowerzystów. Ostatnio odważnie wprowadzają je gdańscy urzędnicy.

Czytaj także: w Gdańsku aż 70 proc. ulic trafi do strefy Tempo 30.

Takie pomysły wywołują jednak protesty kierowców, którzy sfrustrowani staniem w korkach, mają ochotę jechać nieco szybciej choćby w niektórych miejscach. Dlatego, gdy podobny plan realizowany był w dzielnicy Działki Leśne, mieszkańcy protestowali.

- Nie chodziło im jednak o samo ograniczenie prędkości. Zmiany obejmują też zrobienie jednokierunkowych ulic z dotychczas dwukierunkowych, są też zmiany w geometrii niektórych skrzyżowań, inaczej wytyczane są również miejsca parkingowe. Teraz jednak większość kierowców widzi plusy - przekonuje Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdyni zaczynają się teraz prace nad wprowadzeniem strefy Tempo 30 w Śródmieściu. Na razie jednak prace koncepcyjne, bo wiadomo, że komentarze wielu kierowców ponownie będą nieprzychylne.

- Ważne jest przeprowadzenie kampanii społecznej, która szczegółowo wyjaśni wszystkim po co i dlaczego taką strefę się w mieście wprowadza - przekonuje Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który po centrum Gdyni najczęściej porusza się rowerem.

Na razie jednak nie ma ani środków w miejskim budżecie na taką kampanię, ani nawet konkretnego planu. Jest jednak to, co w Gdyni najważniejsze: zielone światło od prezydenta Wojciecha Szczurka.

- Nie chcemy robić w mieście rewolucji, bo wszystkie kroki należy wykonać we właściwej kolejności. Przede wszystkim jestem przekonany, że może być bezpieczniej, a wcale nie mniej komfortowo. Zwróćmy bowiem uwagę, że po centrum miasta wcale nie jeździmy z większą średnią prędkością. Zbieramy pomysły, tezy do dyskusji, a potem będzie czas na realizację decyzji - mówi radny Samorządności Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Opinie (310) 5 zablokowanych

  • ahahaha gdynia i drajwerzy (8)

    dziecko na hulajnodze teraz was wyprzedzi ;) Z drugiej strony gmina sama robi sobie strzał w kolano bo fotoradarów nie nastawiaja.

    • 38 61

    • Wprowadzic Buspas w Srodmiesciu Gdyni! (1)

      Szczegolnie na Swietojanskiej :-)

      • 24 8

      • Trolejpas

        • 24 2

    • Jak to wprowadzą to pogratuluje idiotyzmu naszym władzom.
      A na Szczurka już nigdy nie zagłosuje ..

      • 23 14

    • Do tej pory mimo sędziwego już wieku - 31 lat, rowerem wyprzedzałem: (2)

      autobusy, tramwaje, trolejbusy, skm-kę oraz niektórych "kierowców" . Teraz wyprzedzę wszystkich. Z resztą patrząc na "rozwój" komunikacji, niebawem najszybszy będzie pieszy

      • 23 2

      • Jak ci wprowadzą 10 km/h na rower to sie zdziwisz.

        • 20 3

      • Bardzo dobrze

        Wielu ludzi potrzebuje organów do transplantacji. Rozpędzaj się dalej na swoim rowerku tylko nie zapomnij wypełnić zgody na pobranie narządów.

        • 3 11

    • postuluję wprowadzić zakaz pisania komentarzy dla policjantów

      ...strażników miejskich, byłych milicjantów, sb-ków, ub-ków i członków zbowidu. Kto za - łapka w górę!

      • 5 4

    • I po Szczurku

      Wprowadźcie, to następne wybory macie .....

      Bosy, Zyga, puknijcie się w łeb, proszę.

      • 1 1

  • :) (6)

    Proponuje w całej Polsce zrobić "tempo20" i więcej kaski wleci z mandatów od "tempych" mobili :D Miłego dnia.

    • 124 22

    • Strefy 30 widziałem już w latach 90tych na zachodzie... (3)

      ...jak by nie zwiększały bezpieczeństwa to by ich tam nie stawiali. Zresztą i tak nasze prawo jest bardziej tolerancyjne od norm zachodnich.

      • 9 16

      • :) (1)

        bo przecież wszystko co "zachodnie" jest lepsze i doskonale sprawdzi się u nas...

        • 9 4

        • aha a my nie sprowadzamy z zachodu samochodów?

          • 3 1

      • PARANOJA

        Idąc tym rozumowanie, wprowadzić 3 x tempo.

        Tempo 20 - dla samochodów
        Tempo 10 - dla rowerów
        Tempo 5 - dla pieszych

        oraz 3 razy podatki 20 % od pieszych, 10% dla rowerzystów i 5 % od samochodziaży.

        Proste, Pan Rostowski może się wiel jeszcze nauczyć.
        Ludzie to PRANOJA

        • 2 4

    • nie (1)

      nasladuj mnie ;)

      • 1 2

      • :)

        oszust ;)

        • 1 0

  • Hehe... juz teraz sie stoi rano w ul. Podjazd kilkanascie minut rano... (5)

    30km/h w polaczeniu z tristarem zrobi z Gdyni mekke korkow.

    • 111 17

    • A po Morskiej ranem do centrum towarzystwo jedzie lewym pasem (2)

      bo na prawym to już tylko autobusy i d*pki jadą.
      I tylko płacz że korki są.

      • 2 1

      • ja jestem tym d*pkiem z prawego który jak trzeba to wyminie sobie autobus i spokojnie z prawej strony popatrzy na takiego miglanca co się musi namachać na lewym żeby obejrzeć moje gumy na światłach. Pozdrowienia!

        • 1 1

      • barany? z Gdyni, Rumi, Redy, Wejherowa, Kartuz, Kościerzyny, Tczewa,

        • 0 1

    • Jak widze wypowiedzi przedstawicieli... (1)

      mask rytyczny albo innych rowerowych gdyń to mnie krew zalewa! Tez jestem rowerzystą i nigdy nie miałem problemu z tym żeby znać swoje miejsce na ulicy. Rozumiem że niektórzy mają potrzebę robienia czegoś czy ma to sens czy nie, ale po cholerę utrudniać życie innym?
      Jesli macie tyle wymagań to zacznijcie od siebie i sami zgłoście pomysł żeby wprowadzić prawojazdy na rower aby umożliwić bezpieczne poruszanie się niem po ulicach - zgodnie z zasadami ruchu drogowego! Jak każdy będzie musiał zabulić kilka stówek za kurs i egzamin, potem jeszcze go zdać i liczyć się z mandatami oraz punktami karnymi za durne poczynania na drogach (które w Waszym wykonaniu są wyjątkowo łatwe do zaobserwowania) to szybko złagodniejecie...

      Banda hipokrytów...

      warunki na drodze pozwalają jechac bezpiecznie 20km.h to jadę 20km/h, pozwalają jechać bezpiecznie 200km/h to tyle też jadę... i w nosie mam Wasze wizje 30km/h - to Wy jesteście gościem na ulicy nie kierowcy samochodów dla których zostały stworzone...

      • 3 4

      • drogi nie były budowane dla samochodów

        równe drogi w końcu XIX wieku były budowane dla rowerów

        • 1 0

  • rowerem szybciej sie jeździ niż 30 km/h... (9)

    • 136 10

    • Najlepsze jest to, ze w Srodmiesciu Gdyni nie da sie bezpiecznie dla swojego auta rozpedzic ponad 50km/h (1)

      Ze wzgledu na swiatla co 100m lub kostke brukowa. Wiec w jakim cwlu stawiac znak 30km/h? Ile osob zginelo na drogach w Srodmiesciu? Zero? Chyba wiecej osob zrobilo sobie krzywde na krzywym chodniku niz pod kolami samochodu.

      • 48 7

      • Ale się rozpędziłeś z popierającymi

        szybciej klikacie niż myślicie. Biedacy na umyśle ciągle są jeszcze na etapie rozpędzania.
        Rostowski niebawem wybije to wam z głowy.

        • 1 13

    • zdrowy człowiek (6)

      na umyśle jeździ w śródmieściu rowerem ze średnią prędkością ca 15 km/godz. Chory , rowerem ca 30 a samochodem ca 80. Liczę, że za pół roku więcej zdrowych ludzi będzie korzystać ze śródmiejskich ulic.

      • 6 28

      • widzę po komentarzach,

        że minister Rostowski bardzo szybko uzbiera 2 miliardy złotych. Jest tu na portalu bardzo wielu chętnych na płacenie podatku od głupoty.

        • 9 4

      • rower jest dla młodych i zdrowych. I w lepszym klimacie. (4)

        Starsi lub chorzy chcieliby jednak korzystać z samochodów.
        A zimą te ograniczenia wzrastają. Może być u nas druga Holandia, pod warunkiem że klimat będzie taki jak w Holandii. I pod warunkiem, że wszyscy będą młodzi i zdrowi.

        • 11 7

        • (2)

          - w Holandii też czasem pada śnieg i deszcz
          - w Holandii też nie wszyscy są młodzi, sprawni i piękni
          - sporo osób starszych używa rowerów ze wspomaganiem elektrycznym
          - jeśli cześć osób (choćby tylko ci młodzi i sprawni) przesiądzie się na rowery, to komfort podróży także tym w samochodach się poprawi (mniejsze korki i problemy z parkowaniem) - miasto przyjazne rowerzystom to miasto przyjazne wszystkim mieszkańcom.

          • 15 8

          • (1)

            w Holandii jest projekt podgrzewanej często uczęszczanej ścieżki(autostrady) rowerowej na wypadek śniegu

            • 6 3

            • to jeszcze projekt

              • 4 0

        • białe kruki

          Wczoraj widziałem jakiegos dziadka na wigry 3...
          To już niemal wymarły gatunek.

          Problemem jest tempo życia i ilość spraw do załatwienia. Rower jest dobry, jak się ma mało obowiązków, albo niezbyt duze odległosci do pokonania. Poza tym rower jest mało odporny na złodziejstwo i wandalizm. Kiedyś jeździłem rowerem do pracy, ale miałem gdzie się przebrać i schować prześmiardłe ciuchy. Kondycyjnie codzienna jazda po kilkanaście kilometrów tam i z powrotem, to nie problem, ale zapachowo, niestety nie do przeskoczenia.

          • 4 4

  • Nie obchodzi mnie zdanie pana Bosowskiego i dziwię się dlaczego (4)

    akurat jego wypowiedź wpletliście w ten artykuł.

    • 60 17

    • jestem rowerzysta i niepodzielam zdanie Lukasza z Rowerowej Gdyni (3)

      Lepeij niech sie zajmie wspolpraca z UM w ramach rozwoju i modernizacji sciezek rowerowych, niz ingerencje w ruch samochodow.

      • 31 5

      • Rower jest pojazdem, który służy do jazdy po drogach (2)

        Nie tylko rowerowych

        • 11 4

        • Na prostej rownej drodze jade szybciej niz 30 (1)

          I 90% rowerzystow nie ma predkosciomierza, wiec jak maja sie dostosowac?

          • 6 10

          • Nieznajomość ani prawa, ani prędkości nie zwalnia od przestrzegania prawa właśnie. W dyby, i przepadek spruchomobilu. Idioci na welocypedach.

            • 0 3

  • 30km/h + obowiazkowo fotoradar co 10m (2)

    Troche budzet trzeba poprawic...

    • 116 9

    • nie ma

      bo wszystko zasłaniają kotarą... ;)

      • 4 2

    • demagogia

      Są w mieście odcinki z prędkością 70.
      A w śródmieściu średnia prędkość i tak jest mniejsza. Kiedy debile skumają że jeśli jadą szybciej to dłużej stoją na następnych światłach?

      • 3 1

  • Piszą o Gdyni a zdjęcie z Gdańska. (3)

    Czy w Gdyni nie ma co fotografować ?

    • 66 24

    • Bo tylko w Gdansku i w Sopocie mozna znalezc znak ograniczenia do 30km/h na drodze dwupasmowej...

      • 22 4

    • przeczytaj artykuł, a nie tylko tytuł, zerknij na znaki jakie przedstawia zdjęcie.

      • 7 0

    • jest co. natomiast strefa30 w Gdańsku jest już uruchomiona. Stąd fotka....

      ...ponieważ w Gdańsku jest co fotografować np. strefy30 , fotoradary, wypadki, bure ulice i smutnych mieszkańców.

      • 10 5

  • I BARDZO DOBRZE ! Gdyz czlowiek kulturalny porusza sie spokojnie i w kapeluszu ! (7)

    Nalezy isc krokiem spokojnym i dystyngowanym. Kapelusz nalezy nosic lekko na boczek . Spodenki zaprasowane w kancik oraz bucik zapastowany na wysoki polysk. W zimie kazdy kulturalny nosi kalesonki oraz szelki. Krok musi byc w tempie na dwa . Owa predkosc do 30 km?h jest optymalna i doskonale sprzyja pogawedce w trakcie ruchu. Do nadania calosci zacnosci oraz godnosci nalezy nosic laske ze zlotą rączką oraz apaszke .

    • 154 6

    • Zapomniales o sandalkach i bialych skarpetkach :-(

      • 14 9

    • (2)

      Raczy mi pan, początkującemu człowiekowi kulturalnemu, dlaczegóż to zimą szelki nosić należy? Czy aby dla utrzymania kaleson w należytym miejscu?

      • 27 0

      • Oblodzenie nogawek powoduje zwiększenie ciężaru (1)

        spodni i w rezultacie potrzebę ich solidniejszego umocowania.

        • 54 0

        • Oblodzenie nogawek powoduje zwiększenie ciężaru

          spodni i w rezultacie większy nacisk na pedał przyspieszenia.

          • 1 0

    • I koniecznie w klapie zdjęcie jakiegoś gryzonia!:)

      • 4 4

    • tylko bez pedalskich apaszek

      • 3 2

    • Gdynia awangardą kultury i dobrego smaku!

      ...A baczyć należy, aby wzrok kierować prosto i lekko ponad głowami innych. Należy wystrzegać się spoglądania na przechodniów, żeby zbytnią natarczywością spojrzenia nie uchybić godności innego kulturalnego (z definicji) gdynianina. Wszelką przyjezdną naleciałość przykładny gdynianin zbywa wzrokiem i wyższym uniesieniem podbródka. Gdynianin podczas wyborów na prezydenta głosuje oczywiście na prezydenta, gdyż tylko on jest jedynym gwarantem bycia tego, co jest i co było wcześniej, a co w całej swej doskonałości nie może zostać zmącone.

      • 3 0

  • ...by żyło się lepiej... (3)

    ...wszystkim...

    • 44 16

    • CHYBA TUSKOWI (1)

      • 8 0

      • brawo za kuma(n)cję

        spóźnioną, ale jednak...

        • 1 1

    • na autostradach mamy 140 - porównaj to z innymi krajami europejskimi

      Gdyby chcieli kasę zarabiać to mielibyśmy mniejsze ograniczenia prędkości. W Anglii mają 113 km/h na autostradach. W Szwecji mają 120 na autostradach a w terenie niezabudowanym na zwykłych drogach jedno-jezdniowych 70.

      W Wielkiej Brytanii mają ponad 5000 fotoradarów stałych, 10000 przenośnych, 1000 kamer przejazdu na czerwonym świetle, 500 fotoradarów odcinkowych. W Polsce 1200 stalych i drugie tyle przenosnych.

      W innych krajach nie sprawdzałem bo języka nie znam. A nie lubię się wymądrzać na tematy na które nic nie wiem.

      • 2 1

  • Polska to jednak chory i dziki kraj. (5)

    Każdego dnia coraz bardziej utwierdzam się w tym przekonaniu.

    • 96 22

    • Jaka jest roznica miedzy Polska a Nigeria w zimie?

      50 stopni Celsjusza

      • 19 6

    • Uzbieraj trochę kasy i wyjedź na wycieczkę do Zachodniej Europy (2)

      Tam takie rzeczy już dawno zrobili to sobie pooglądasz.

      A w Polsce mamy wysokie statystyki wypadków drogowych i mnóstwo nieznających się krzykaczy którzy nie potrafią jeździć zgodnie z przepisami.

      • 9 4

      • statystyka a interpretacja wyniku (1)

        Statystyki zazwyczaj pokazuja prawdę, ale to co słyszymy, to niestety interpretacje wyników obarczone błędem, którego nie możemy zweryfikować.

        Ciekawe, co by było, gdyby uczestnikom wypadku zbadać wzrok, albo zmierzyć poziom zmęczenia, o ile to możliwe. Mogłoby się okazać, że ludzie z krajów o niższej wypadkowosci maja lepszą opiekę okulistyczną, albo mniej się przemęczają. Przy 30 km/godz kierowcy będa masowo usypiać za kierownicą i wzrosną wpływy z mandatów oraz składki OC z powodu wzrostu liczby stłuczek. Pieszy, w kontakcie z wolno sunącym autem i tak jest narażony na ciężkie urazy.

        • 1 6

        • Jechał 200 na godzinę po pijaku, ale winna była opieka okulistyczna. Seems legit.

          • 1 1

    • W sporej części Europy w centrach miast jest takie ograniczenie

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane