• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Maciej Naskręt
10 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań. Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań.

Miejsca postojowe do dwóch godzin, wydzielone stanowiska dla różnych grup kierowców, a także różnicowanie cen za postój - takie zmiany mogłyby ucywilizować stawianie aut w strefach płatnego parkowania. Obecne przepisy, z okresu PRL-u, mocno mijają się z realnymi potrzebami kierowców i zarządców dróg.



Czy przepisy o strefach parkowania powinny ulec zmianie?

Obecnie obowiązujące przepisy o drogach publicznych mówią, że "opłaty za postój pobiera się za pojazdy samochodowe w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo". Co ciekawe geneza tego zapisu pochodzi z 1985 roku, czyli jeszcze z czasów PRL-u, kiedy po ulicach jeździło znacznie mniej aut niż dzisiaj.

Te przepisy nie dają dużego pola do działania zarządcom dróg i władzom samorządów w zakresie pobierania opłat czy też realnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodów w centrach miast. Kierowcom natomiast uniemożliwiają bardziej optymalny wybór stanowiska.

Co zatem wymaga zmian?

Miejsce miejscu postojowemu nierówne

Stanowiska w strefie płatnego parkowania, tak jak większość towarów na rynku, podlega prawu popytu. Im miejsce postojowe jest bliżej np. biurowca, tym więcej kierowców jest na nie chętnych. Cena za postój powinna zatem wynosić maksymalną stawkę - w naszych realiach to 3 zł za pierwszą godzinę. Dalej położone miejsca postojowe powinny kosztować np. 1,50 zł za godzinę.

Żaden samorząd w Trójmieście nie zdecydował się na wartościowanie miejsc postojowych. Takie rozwiązanie mogłoby się sprawdzić choćby w Sopocie. Obecnie postój w rejonie SKM-ki kosztuje tyle samo co parkowanie w rejonie obleganego molo.

Podobnie jest w Gdańsku. Tylko cudem można zaparkować auto przed wejściem do Galerii Madison zobacz na mapie Gdańska. Tymczasem stanowiska w tej samej cenie przy ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska są wolne. Dlaczego? Bo kierowcom korzystniej jest postawić auto w miejscu skąd mają bliżej do galerii, a kosztuje ono tyle samo. Gdyby cena za postój przy ul. Rybaki Górne była niższa chętni znaleźliby się natychmiast. Mało tego, 100 m dalej od wspomnianej ulicy strefa już nie obowiązuje, więc kierowca, jeśli tam trafi, postawi auto w bezpłatnym miejscu.

Przy ustalaniu cen powinno brać się także pod uwagę stan techniczny miejsc postojowych. Dlaczego, jeśli parkujemy w dziurze lub kałuży, mamy płacić tyle samo co za miejsce utwardzone i płaskie?

Czytaj też: Sąd: Sopot nie może żądać opłaty za parkowanie w soboty

Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK. Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK.
Obowiązek szybszego zwolnienia miejsca

Gdyby samorządom w Trójmieście zależało na rotacji miejsc, oprócz opłat, wprowadziłyby czasowe ograniczenie postoju, na przykład do dwóch godzin. Taki system świetnie funkcjonuje chociażby w czeskiej Pradze. Czerwone miejsca umożliwiają zostawienie pojazdu maksymalnie na dwie godziny. Stanowiska oznaczone na zielono dają możliwość zaparkowania auta do sześciu godzin. Przekroczenie tego czasu skutkuje mandatem i odholowaniem pojazdu na policyjny parking.

Niestety obecne prawo nie dopuszcza malowania pasów różnymi kolorami.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Oddzielne stanowiska postojowe dla różnych grup kierowców

Obecnie jest tak, że mieszkańcy, których domy znajdują się w obrębie strefy płatnego parkowania, po wykupieniu abonamentu zajmują samochodami dowolne stanowiska na parkingach. To powoduje, że parkują często na miejscach bardzo potrzebnych innym kierowcom, czyli na przykład przed apteką, sklepem, czy też bankiem.

Żaden samorząd w Trójmieście nie określa, gdzie muszą stawiać auta mieszkańcy, a gdzie tego robić nie mogą. Szkoda, bo znowu można by tutaj zastosować rozwiązania wprowadzone w Pradze. Miejsca dla mieszkańców wymalowano kolorem niebieskim i nikt inny nie odważy się tam postawić auta. Natomiast na pozostałych stanowiskach odbywa się rotacja.

Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze. Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze.
Zmian potrzebnych jest dużo więcej

To tylko część proponowanych zmian. Coraz większe wymagania wobec stref płatnego parkowania mają także sami kierowcy, którzy chcą m.in. stawiać auta na szerokich - większych od standardowych - miejscach postojowych. Inną sprawą jest konieczność tworzenia miejsc parkingowych z dostępem do energii elektrycznej.

Należy również podnieść wysokość stawek za parkowanie, a szczególnie kar za brak opłaty, która obecnie wynosi zaledwie 50 zł. Jej wzrost zwiększyłby dyscyplinę przy wnoszeniu opłat w parkomacie.

Opinie (237)

  • (24)

    Czasowe miejsca postojowe, okej ale co z mieszkańcami, którzy chcą postawić auto na cały dzień?

    • 61 13

    • ... (7)

      To samo co teraz, wykupują abonament na rok i nie korzystają z czasowych tylko z bezterminowych.

      • 22 4

      • (5)

        Tylko, że nie wszędzie jest taka możliwość i to jest problem

        • 5 5

        • znaczy, warto się zastanowić, czy kupować drugi czy trzeci samochód? (4)

          a może warto przyjąć do wiadomości że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście?

          Taka konstatacja jest bardzo twórcza: może być podstawą wielu sensownych skojarzeń.

          • 11 15

          • (2)

            Zatem proponuję abyś zakupił/a bilet miesięczny na komunikację miejską,a auto sprzedał/a ;)

            • 6 4

            • bilet już kupiłem, z auta korzystam tylko przy wyjazdach poza miasto

              dziękuję za empatyczną wypowiedź

              • 1 3

            • on pisze o 2/3 samochodzie

              ja zdecydowałem się na drugi dopiero, gdy miałem na niego drugi garaż.

              • 0 0

          • Absolutnie przyjąłem do wiadomości

            że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.
            Nie bronię ci poruszać się tramwajem, hulajnogą albo kurcgalopkiem.

            • 1 0

      • Nie kupisz abonamentu na miejsce postojowe pod pracą .. no chyba , że stać cię na 500zł.

        • 0 4

    • Kasa i tylko kasa. Po zmianach będzie lepiej?

      Bedzie lepiej zarabiało miasto bo uwolnienie starych przepisów,poskutkuje podniesieniem opłat. I zgodnie z hasłem "By żyło sie lepiej" będzie lepiej kasie miejskiej.

      • 13 5

    • Antyszczur (9)

      Niech pan N. idzie się leczyć, a po terapii rozważy wreszcie najprostsze rozwiązania, czyli likwidację większości płatnych stref i powrót do miejsc bezpłatnych tak jak to dawniej było zanim złodziejski zwyczaj dymania kierowców się rozplenił.

      • 17 13

      • kierowcy są najbardziej dymani przez innych kierowców (8)

        agresja wewnątrzgatunkowa bywa bardziej bolesna niż międzygatunkowa.

        Klient przychodzący pieszo do sklepu nie konkuruje z kierowcami o miejsce do parkowania.

        To samo pracownik przyjeżdżający do pracy rowerem lub środkami komunikacji publicznej. Skojarzyć to powinien potrafić nawet zwykły antyszczur.

        • 6 11

        • Takiego.... (1)

          Pieprze...nia dawno nie czytałem!
          Ty sobie rowerek w cztery literki wsadź a potem niech cię dyma innny cyklista,koniecznie w obcisłym!

          • 8 9

          • mogę ci tylko współczuć

            uważaj, bo generowana agresja nawet na tym forum potrafi wrócić do nadawcy

            Prawdy nie zakraczesz, chociaż próby trwają.

            • 0 2

        • xxx (5)

          proponuje zrobić opłaty za postój roweru, ciekawe co wtedy będziesz pisał. Do tego obowiązkowe OC i podatek ściezkowy(my płacimy drogowy)

          • 11 4

          • jeździsz ciężarówką? podatek drogowy płacą tylko pojazdy powyżej 3,5 tony (3)

            • 2 5

            • podatek drogowy od osobowych (2)

              został zamieniony na akcyzę do paliwa, potem ją wielokrotnie podnoszono, ciężarowe dymają po wielokroć,akcyza,drogowy, Viatol za emisje itd

              • 2 2

              • i tak wpływy z podatków drogowych i akcyzy etc. pokrywają jedynie ułamek nakładów (1)

                na budowę dróg i innych udogodnień dla przestrzeniożerców w prywatnych samochodach.

                • 0 2

              • Bredzisz

                Wpływy z akcyzy od paliw są znacznie większe od nakładów na budowę dróg. Już w 2011 roku eksperci Gazety Prawnej wyliczyli, że gdyby wpływy do budżetu, które mają iść na drogi, faktycznie szły na drogi, to mielibyśmy już wtedy sieć 7 tys km autostrad.

                • 0 0

          • jeśli to ma być inteligentna ironia, to współczuję

            napisz jeszcze, że promotorzy aktywnych form mobilności będą żądać od pieszych opłat za stanie na przystankach tramwajowych: tam też zajmują przestrzeń publiczną za darmo.

            • 1 1

    • Parking (2)

      W tej całej zabawie wcale nie chodzi o dobro kierowców tylko oto żeby wyrwać od nich jak najwięcej pieniędzy.

      • 19 6

      • oczywiście, że chodzi o dobro (1)

        i to nie tylko kierowców
        (każdy ma auto więc chodzi o każdego z nas),
        dzięi tym rozwiązaniom, na zachodzie wjeżdżam do miasta na luzaku,
        bez stresu, jadę sobie na parking, wrzucam dwójkę
        i idę się pokręcić po sklepach.

        • 5 7

        • Mieszkam na zachodzie I kiedy widze zeby platne miejsca rozwiazaly problem

          • 0 0

    • Problem

      Byc może w tym momencie skończyłyby się rodziny 2 + 2 posiadające 4 samochody :)

      • 5 7

    • To Proste...

      ...roczny lub półroczny abonament. Drogo? Sprzedaj auto, kup rower/skuter/hulajnogę.

      • 7 8

  • Proponuję za darmo dla: (5)

    Wyborców pi.s
    Trepów (bo im sie wszystko zawsze należy )
    I rodzinom ofiar zamachów s..
    Reszta niech buli i nie marudzi !!

    • 72 52

    • (1)

      Nie judź trolu odrana

      • 11 10

      • Nie judź trolu Orbana.
        Tak mi się zrymowało. Kaczyński się z niczym nie rymuje dobrze.

        • 10 3

    • I zniżki dla studentów!

      Studenci wszędzie mają zniżki.

      • 5 4

    • jeszcze proponuje za darmo dla: debili

      • 5 1

    • bul

      to masz w łepetynie

      • 1 3

  • (7)

    ktoś tu był na wycieczce w Pradze ;-)

    • 60 3

    • (3)

      Skoro rozwiązania są dobre to czemu nie przywołać. .. tylko na plus tego redaktora

      • 10 4

      • Są też inne kraje europejskie (2)

        Proponuję odwiedzić pozostałe kraje i porównać, bo są prostsze i równie dobre metody oznaczania miejsc, niż malowanie ulicy w kolorach tęczy. Kto to zapamięta, a na pewno nie obcokrajowiec.

        • 7 2

        • Widzę kolejny powód do niezadowolenia dla naszych kochanych narodowców.
          Kolorowe (tęczowe) miejsca parkingowe promujące homoseksualizm!
          Tęcze na chodniku trudniej spalić!

          • 6 1

        • Artykuł na zamówienie miasta?

          Akurat kolorowe miejsca są nie tylko w Czechach. To bardzo dobre rozwiązanie. Dla obcokrajowców i nietutejszych są dodatkowe znaki, więc mogą się z nimi zapoznać.

          Co do reszty proponowanych zmian. Do ich wprowadzenia nie potrzebna jest zmiana ustawy. Wszystkie propozycje (poza kolorowymi pasami) można zrealizować bazując na obecnych już przepisach. Np. postój maksymalnie na dwie godziny - żaden problem, wystarczy postawić znak zakazu z odpowiednim dopiskiem.

          Więc mam jedynie wrażenie, że te dobre propozycje mają na celu jedynie zmianę opinii społecznej i wywołanie wrażenia, że "trzeba zmienić ustawę". A gdy społeczeństwo zgodzi się na to, to ukradkiem przepchnie się odpowiednie przepisy mówiące np. o tym, że taki Sopot będzie mógł pobierać opłaty w soboty i niedziele. I będzie już za późno, bo społeczeństwo będzie już urobione i zgodzi się płacić w niedziele.

          • 2 1

    • zazdrościsz? (1)

      gdybym był złośliwy, sugerowałbym wycieczkę do Moskwy, ale wiem, że tam się ostro wzięli za samochody parkujące na chodnikach, w pobliżu skrzyżowań i przejść dla pieszych i carmageddon powoli mija.

      Piesi zaczynają być dostrzegani przez decydentów nawet tam.

      • 4 4

      • W Moskwie

        to ostatnio faktycznie mocno się wzięli za porządki na ulicach

        • 2 1

    • znowu

      Urwy coś kombinują aby podnieść stawki za godzinę.

      • 5 1

  • Pan Naskręt nie zna ustawy o drogach publicznych (7)

    Zmiany wymaga ustawa. Wtedy miasto mialoby jakikolwiek wplyw na polityke parkingowa. Oczywiscie red. Naskret tego nie wie.

    • 59 17

    • mam wrażenie, że pan redaktor zna tę ustawę lepiej niż wielu przedpiśców

      wyzwanie polega na tym, że ustawa po prostu nie pasuje do obecnej rzeczywistości: pisana była bez wyraźnego zakwestionowania założenia, że posiadanie samochodu nie implikuje prawa do parkowania nim w dowolnym miejscu miasta za darmo, a opłaty są czymś w rodzaju podatku.

      Nie są, a powinny być sposobem na zmniejszanie skłonności do korzystania z samochodu w krótkich podróżach po mieście.

      • 9 10

    • Nie zna ustawy i sam sobie zaprzecza ten redaktor

      nie rozumie też, że miejsca postojowe mają rożnych właścicieli (spółdzielnie, wspólnoty itd.). Żenująca ignorancja.

      • 11 6

    • napisał to w pierwszym akapicie

      ale Ty nie potrafisz czytać

      • 8 1

    • Nie tylko tego nie wie.

      Nie zauważa uparcie, że ZDiZ łamie prawo uparcie nie wyznaczając miejsc postojowych. Lekceważy prawo i wezwania wojewody do zaniechania naruszania prawa.

      • 10 1

    • Jedyne czego wymaga zmiany, to odpowiednie Rozporządzenie, które dopuszczałoby kolorowe linii poziome. Resztę wymienionych w artykule zmian, można wprowadzić już dziś, bez żadnych zmian ustawowych.

      • 2 0

    • @ Gdańszczanin (1)

      Pan redaktor nie zna przepisów:
      grozi odholowaniem auta na policyjny parking i mandatem.
      I teraz:
      1.Za przekroczenie czasu parkowania (lub nie opłacenie w ogóle) jest opłata dodatkowa, która nie ma nic wspólnego z mandatem
      2.Policja nie odholowuje pojazdu - czyni to Straż Wiejska.

      Panie redaktorze:
      zanim zaczerpnie Pan "news-ów" z ratusza proponuje najpierw poczytać internety i odpowiednie fora np tu: (analogicznie jak w Gdyni)


      Pozdrawiam
      Adam Owicz

      • 2 2

      • To są jego propozycje zaczerpnięte z Pragi, głąbie, a nie opis tego co jest obecnie.

        • 0 2

  • (8)

    Po co zbudować parkingi których brakuje jak można komplikować prawo i ludziom życie ......... inkompetencja na patologicznym poziomie....ale mania wysokości i pseudo prestiż jest.

    • 59 14

    • A potem wielkie zdziwienie... (1)

      ... dlaczego przegrywamy wybory, przecież było tak różowo, okradaliśmy was w majestacie prawa więc o co chodzi...

      Podejście prospołeczne, a o inwestycjach tego typu już nie wspomnę w wymiarze krajowym jak i samorządowym nie istnieje w Polsce. Odwieczna kombinatoryka jak tu ludziom życie utrudnić i wmówić im że tego potrzebują, że przecież tak jest normalnie.

      • 4 8

      • #dojnazmiana nic lepszego w tym zakresie niestety nie wnosi

        • 6 1

    • budowa parkingów w dowolnym miejscu miasta zwiększa korki na dojazdach do niego (5)

      nie za moje podatki

      • 15 9

      • (1)

        Uroki mieszkania w dużych aglomeracjach?

        • 4 7

        • tak tak Baniniaku

          • 2 2

      • po co zmyślasz?

        no po co?

        • 1 1

      • To nie parkingi tworzą korki tylko kierowcy nieudaczniki

        • 1 3

      • To od kieszonkowego od mamy płaci się teraz podatki?!?!

        • 1 0

  • Dla rodzin 500+ powinien rząd dać również kartę 500+ godzin parkowania (3)

    Każda rodzina z 500+ powinna od rządu dostać również darmową kartę do parkowania w całej Polsce do 500 godzin miesięcznie. Ożywi to motoryzację ;-)

    • 40 32

    • (1)

      Fakt, bo Polakom zawsze źle jak nie jest za darmo i trzeba płacić. Powinna jeszcze być benzyna plus i passat plus a najlepiej jeszcze Grażyna plus

      • 13 4

      • Król i władca polskiej wsi, passat kombi tdi :)

        • 5 1

    • ... i zabije wszystko inne.

      • 4 2

  • a może czasowe jak w Niemczech (6)

    zegarek za szybę i godzinka czy dwie za darmo

    • 41 4

    • ok (5)

      ale nie za darmo

      w Szwajcarii też się wstawia "zegarek" za szybę, ale ludzie płacą abonamenty i nie mogą parkować dłużej, niż 2-3 godziny.

      • 3 6

      • (2)

        niestety i do Szwajcarii i do Niemiec trochę nam brakuje

        • 9 3

        • zaproponuj sposób zbliżania się do rozsądnych rozwiązań (1)

          czekamy z utęsknieniem na powiew rozsądku

          • 2 1

          • moja propzycja

            Rozsądnie byłoby" usystematyzować" czytaj podnieść wszystko co się da,moja propozycja jako przykład idący z" góry" parking wewnętrzny przy UM w Gdańsku,samochody parkują tam urzędnicy dla klientów UM jakieś 10 miejsc , które zajmowane są średnio po kilka godzin, czyli interesant zbyt długo jest obsługiwany, po analizie wyjdzie w jakim wydziale się guzdrają, więc efekt w podwójny , szybsze załatwienie spraw i więcej miejsc wolnych.

            • 4 3

      • Toż napisał, że 1 lub 2 godziny

        A ty 2 lub 3

        • 0 1

      • łatwo to można zrobić

        1h - 3pln
        2h - 3pln
        3 i każda kolejna - 10-20pln
        oczywiście po zmianie ustawy

        • 0 3

  • nasze miasteczka to nie czeska Praga, wystarczy nam to prl-owskie prawo, wystarczy, że mamy niezłe zamieszanie wokół biletów komunikacji miejskiej, niech przynajmniej parkowanie będzie klarowne

    • 35 5

  • Dla Adamowicza i rodziny (1)

    Koniecznie rabaty

    • 49 14

    • a po co

      facet od 18-tu lat jeździ co najwyżej służbową limuzyną prezydencką, co go obchodzą miejsca parkingowe czy też opłaty za parkowanie

      • 4 4

  • Mieszkańcy Dolnego Wrzeszcza domagają się strefy płatnego parkowania. (19)

    Teraz na każde wynajmowane mieszkanie dla studentów przypada 5 samochodów z rejestracjami z Warmii i Mazur.

    A od poniedziałku do piątku Dolny Wrzeszcz zalewany jest przez samochody które nie chcą płacić za parkowanie w Górnym Wrzeszczu. Ludzie pchają się do Wrzeszcza samochodami mimo że dojeżdża tu każdy środek komunikacji miejskiej z całego Trójmiasta.

    Czas skończyć z uprzywilejowaniem samochodów bo nie ma już czym oddychać!

    • 71 39

    • prawda (1)

      jak w mieszkaniu nad moimi rodzicami sąsiad zaczął wynajmować studentom, to ile osób tam mieszkało, tyle było aut. Same rupiecie na trzyliterowych blachach na C albo N.

      Dodam, że na PG jest stamtąd z buta 15 minut, a do tramwaju na UG 7 minut.

      • 31 12

      • Ale sloiki trzeba czyms przywiezc ;)

        • 16 7

    • (3)

      Jestem za płatnym parkowaniem. Popieram przedmówcy.
      W sumie sam jestem spoza Trójmiasta, ale co to za problem wynająć miejsce postojowe, parking strzeżony czy garaż i normalnie parkować a po mieście jeździć komunikacja, a autem na wyjazd poza miasto?

      • 20 11

      • ...tys glupi (2)

        ... Jak zrobia bezplatna komunikacje dla mieszkancow Gdanska a dla przyjezdnych platna to OK. Ale jak jestes z Kartuz czy Rumia to plac .. a jak ci nie pasuje to siedz u siebie na wiosce.

        • 4 10

        • (1)

          Typowy buraczek z Ciebie, chociaż obrażam w tym momencie buraków. Komunikacja miejska jest płatna usługa dla wszystkich czy przyjezdnych czy tutejszych. Skąd ty w ogóle wziąłeś sobie za darmo komunikację? Pewnie w d*pie Cię drapie że ktoś spoza Trójmiasta jest bardziej ogarnięty od Ciebie i tyle. Czyyac że zrozumieniem się naucz, bo sloma z bitą Ci wychodzi. Jakby Trójmiasto było takie idealnie świetne i nie potrzebowali osób z zewnątrz, to by na nie popytu nie było, ale jednak tak nie jest jeśli prezentuje swój tak mały stan umysłu. Pozdro i sam zes wiesniak

          • 3 0

          • Nie rozumiem co złego jest w bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców. Przecież płacimy podatki i to spore.

            • 0 3

    • nie mieszkańcy tylko ty (2)

      i twój tok myślenia ma jedną wadę i prowadzi do sytuacji że wszędzie zapłacisz i wprowadzisz dodatkowy podatek. Bo jak jak będę musiał zapłacić na twojej pipidówie to ty będziesz musiał płacić u mnie - postawimy kolejne płoty, szlabany, słupki i inne wynalazki a władzy w to graj bo złupi ludzi na kolejną kasę.

      • 11 19

      • jak miasto nie będzie pobierało opłat za parkowanie (1)

        to wszyscy mieszkańcy będą ponosili koszty bałaganu.

        Kierowcy będą ponosili koszty w postaci zużytego paliwa i czasu w korkach na szukanie miejsc do parkowania.

        • 14 4

        • Sprostowanie

          Już ponoszą.

          • 10 0

    • (1)

      to się na Kokoszki wyprowadź

      • 4 11

      • idiota czy debil?

        • 3 3

    • zapomniał wół jak cielęciem był...

      • 7 7

    • (1)

      Komunikacja miejska w ścisłym centrum miast za darmo ! I po kłopocie.

      • 10 6

      • nie ma nic za darmo

        płatne parkowanie i skuteczna SM i po kłopocie

        • 6 3

    • (2)

      taka sytuacja jest też na Przymorzu, od ulicy Kołobrzeskiej w kierunku Zaspy
      auta parkują na chodniku, trawniku, interwencja u Straży Miejskiej niczego nie zmienia

      lepiej zaparkować "komuś" pod nosem", uniemożliwić pieszym normalne poruszanie się po chodnikach

      • 4 4

      • Zrobić tam strefę parkowania

        i po kłopocie.

        • 0 0

      • Donosiciel, kapuś i ormowiec.

        • 0 2

    • na przymorzu tez pełno aut słoików zlikwidowali nawet dlanich trawniki które wczesniej sami rozjechali (1)

      rozjechali trawniki to ZDIZ połozył tam płyty chodnikowe by im wygodniej było skandal!

      • 2 2

      • Słoik

        abonamentu nigdy nie zapłaci - za dużo kosztuje przecież...

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane