• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Tristar opóźniony o kolejne pół roku. Pora naliczać kary umowne?

Maciej Naskręt
9 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie ma szans na uruchomienie w pełni systemu Tristar jeszcze w tym roku. Nie ma szans na uruchomienie w pełni systemu Tristar jeszcze w tym roku.

Nie ma szans, by system Tristar zadziałał w grudniu tego roku. Rozruch jego wszystkich elementów nastąpi najpóźniej w maju 2015 r., pod warunkiem, że znowu nie pojawią się okoliczności utrudniające włączenie systemu. Sprawdzamy, czy samorządy w Trójmieście rozpoczną naliczanie kar umownych wykonawcy. Wyliczamy też dotychczasowe wpadki Tristara.



Jak działa system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar?

Wizualizacja systemu Tristar na terenie Gdańska.

"Jesteś lekiem na całe zło i nadzieją na przyszły rok" śpiewała Krystyna Prońko, a nuty tego utworu doskonale wpisują się w sposób, w jaki przedstawiano mieszkańcom dotychczas proces powstawania systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Upływ czasu jednak pokazuje, że wspomniany "lek" jest jak placebo - nie działa, a ostatnio coraz częściej zaczyna szkodzić organizmowi - mieszkańcom Trójmiasta.

Tristar według pierwotnych założeń miał rozwiązywać większość problemów związanych z natężeniem ruchu w naszej aglomeracji. Władze samorządowe zapowiadały, że system przede wszystkim będzie usprawniał poruszanie się po ulicach Trójmiasta - skróci podróże ulicami nawet o 20 proc. Nad wykonaniem tego miało czuwać 60 fotoradarów. W ramach projektu zaplanowano wykonanie systemu informacji parkingowej, który będzie ułatwiał wybór miejsca postojowego w centrach handlowych.

Zapewniano, że mieszkańcy odczują przyspieszenie na trasach komunikacji miejskiej w całym Trójmieście, a dodatkowo otrzymają dokładną informację o sytuacji z systemu informacji pasażerskiej, który ma być częścią Tristara.

Jaki był plan? Tristar miał zadziałać przed Euro 2012 r.

Czy Gdynia powinna naliczać kary umowne za opóźnienia w budowie systemu Tristar?

Pierwsze zapowiedzi ówczesnego zastępcy prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego z 2008 r. zapewniały, że z systemu inteligentnego sterowania ruchem powinniśmy się cieszyć jeszcze przed Euro 2012 r.

Inwestycja trochę przerosła urzędników. Już wtedy na etapie prac projektowych - m.in. przygotowywania studium wykonalności, pozyskiwania środków UE, a także opracowywania projektów - pojawiały się pierwsze opóźnienia w realizacji. W efekcie przetarg na wykonanie systemu został ogłoszony na początku 2011 r., a w lipcu tamtego roku podpisano umowę wartą 133 mln zł z firmą Qumak.

Przed Euro 2012 inwestycja nie była gotowa nawet w połowie. Dopiero w październiku 2012 r. włączono pierwsze skrzyżowania w Gdańsku - na al. Grunwaldzkiej - do systemu sterowania ruchem. Rozpoczęły się wtedy testy, które tak naprawdę trwają do dziś.

Jaki jest plan teraz? Tristar zadziała w maju 2015 r.

Budowa systemu Tristar to w dużej mierze prace ziemne na skrzyżowaniach. Te praktycznie się zakończyły. System miał być gotowy w grudniu, ale doskonale widać, że wykonawca nie zdoła go uruchomić do końca tego roku.

Nasze przypuszczenia potwierdza zastępca prezydenta Gdańska, Andrzej Bojanowski. - Wszystko wskazuje na to, że projekt zakończy się w maju 2015 r. Problemem jest system informacji pasażerskiej planowany w ramach Tristara. Niemniej Gdańsk występuje tutaj w roli beneficjenta, a wszelkie szczegóły zna zamawiający - władze Gdyni - mówi.

Zwróciliśmy się do wykonawcy, by ujawnił nam plany i zaktualizowany harmonogram prac dotyczących systemu Tristar, ten odmówił odpowiedzi.

- Firma Qumak nie jest uprawniona do udzielania wypowiedzi na temat realizacji kontraktu oraz ustaleń czynionych pomiędzy zamawiającym i wykonawcą. Jedyną stroną władną udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie jest Urząd Miasta Gdynia. Sugeruję zatem kontakt z ich przedstawicielem - mówi Dorota Ryś, rzecznik prasowy firmy Qumak.

Będą kary umowne dla wykonawcy?

Gdynia, która nadzoruje projekt realizacji systemu Tristar w całym Trójmieście, na razie nie otrzymała oficjalnego wniosku o przesunięcie terminu zakończenia realizacji Tristara, ale władze tego miasta przyznają, że problem jest i potwierdzają tym samym słowa zastępcy prezydenta Gdańska.

- System informacji pasażerskiej, powstający w ramach Tristara, działa nie tak, jak zakładaliśmy. W skrócie: system nie pracuje w czasie rzeczywistym - wyjaśnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni. - Jeśli wniosek wykonawcy o przesunięcie terminu zakończenia nie będzie dobrze uzasadniony, będzie rozpatrywane nałożenie kar umownych - dodaje.

Przypomnijmy, że latem tego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał go wtedy pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście im na plac budowy. Przy następnym wniosku ciężko będzie już użyć tego argumentu.

Długi katalog problemów z Tristarem

Projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem od czasu rozpoczęcia robót zaliczył kilka wpadek. Pierwszy element Tristara, który nie będzie wykorzystywany w pełni, to fotoradary. Pierwotnie miało być ich 60, ale Generalny Inspektor Transportu Drogowego pozytywnie rozpatrzył tylko sześć wniosków.

Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany tylko na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Tu zamawiający broni się, że kamery, które miały być użyte jako fotoradary będą służyć do szacowania czasów przejazdu ulicami Trójmiasta.

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu. Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów. Ponadto ci narzekają na źle działające pętle indukcyjne, które mają nadawać impuls do zmiany światła na skrzyżowaniu.

Inny problem? Codziennie kierowcy ZKM w Gdyni zmagają się z problemem, wyjeżdżając z ul. Chylońskiej w kierunku ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Często zgłaszają to do centrali ruchu Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, która współpracuje z operatorami Tristara. Wyjazd z Chylońskiej na ul. Morską jest bowiem niezwykle uciążliwy.

Tristar nie zadziałał jak lekarstwo na korki na górnym tarasie Gdańska. Pod koniec 2011 r. ul. Łostowicka zobacz na mapie Gdańska i al. Havla zobacz na mapie Gdańska wydłużyły dwujezdniowy odcinek z Niedźwiednika przez Morenę na Chełm. W 2012 r. zapowiadano, że Tristar zapewni tam zieloną falę, jednak do dziś nie została wykonana.

Jeszcze innym problemem jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem w nowym systemie. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Zarządzający Tristarem może jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. To szczególnie odczuwają kierowcy korzystający w godzinach szczytu z al. Żołnierzy Wyklętych.

Spore zamieszanie wywołuje też fakt, że kalibracja systemu odbywa się kosztem tysięcy kierowców. Ustawianie właściwego programu powoduje poważne perturbacje w ruchu na ulicach Gdańska. Tak było chociażby na rondzie im. Jana de La Salle kilka miesięcy temu i na skrzyżowaniu przy Witawie.

Jednak najpoważniejszym mankamentem, z którym przyjdzie się zmierzyć twórcom systemu Tristar jest uruchomienie krajowego systemu sterowania ruchem przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Nie wiadomo, jak Tristar będzie współgrał z projektowanym system, jak będą wymieniać dane o korkach i wypadkach. Jest to o tyle ważne, że wokół Trójmiasta będzie w przyszłości przebiegać wiele dróg ekspresowych właśnie objętych centralnym systemem.

Opinie (279) 5 zablokowanych

  • Pytanie nie czy naliczać kary ale ile naliczać. (16)

    • 250 11

    • to jest w umowie (5)

      • 21 2

      • (4)

        Karać

        • 7 1

        • Tak samo udrożnili system ILS na lotnisku Rębiechowo (3)

          cztery dni temu na dwa dni
          Super układ
          Pod hasłem że będzie lepiej - mamy teraz paraliż komunikacji samochodowej i lotniczej.
          Dziękujemy wam wybitni specjaliści od ulepszania.

          oto tekst z tych łam sprzed kilku dni: wykonawca prac przy nowym ILS-ie - firma Qumak - ma niewielkie doświadczenie w ich prowadzeniu i opiera się na podwykonawcach. Przetarg, który wygrała, trafił nawet do Krajowej Izbę Odwoławczej, która nie rozpatrzyła jednak odwołania jednego z kontrkandydatów ze względów proceduralnych

          Za lotnisko Qumak dostanie 60 milionów. Ho ho ho skomentowałby to sw. Mikołaj z Finlandii gdyby poznał polską rzeczywistoość.

          • 17 1

          • Teraz....

            Teraz tylko patrzeć jak wyremontowana przez nich nawierzchnia pasa startowego zacznie się kruszyć i będzie jak w Modlinie.

            • 4 0

          • dlapilota.pl

            Qumak będzie instalował systemy automatycznej obserwacji parametrów pogodowych w 7 polskich portach lotniczych ...

            Polecam portal, rzetelnie o lotnictwie, bez politycznego manipulowania faktami

            • 1 1

          • w sumie bedzie 7 lotnisk udraznial !!! ten (nie)Qumaty

            tak mozna wyczytac na ich stronie, to dopiero dramat sie szykuje,
            ale tak jest jak jedynym kryterium jest cena, a potem pojawia sie obled w oczach, i wzrok bladzacy za rozumem, kto i jak ma to zrobic skoro firma nie ma pojecia ?!

            • 2 0

    • przecież nie po to chłopcy to wmyslili, żeby sobie teraz kary dawać (3)

      wszystko sprawiedliwie podzielone...

      • 42 5

      • masz dowody - idz na prokurature (2)

        nie masz - milcz.

        • 5 19

        • cytując

          "firma Qumak - ma niewielkie doświadczenie w ich prowadzeniu i opiera się na podwykonawcach. Przetarg, który wygrała, trafił nawet do Krajowej Izbę Odwoławczej, która nie rozpatrzyła jednak odwołania jednego z kontrkandydatów ze względów proceduralnych"

          • 6 0

        • nożyce

          Do p.Ale strzeliłeś sobie gola....przypomnę tylko dwa przysłowia...uderz w stół a nożyce się odezwą..oraz....winni się tłumaczą,,,,a rosyjskie przysłowie mówi.....pażyjom, uwidim!!

          • 0 0

    • Jak mamy się wyrobić z robota skoro zimno na dworzu i nikomu nie chce się pracować. Ludzie! Trochę współczucia a nie tylko żądania jak za komuny.

      • 10 10

    • tristar

      to taka druga nitka metra u hani g-w

      • 17 3

    • Qumaq (1)

      Qumaq - czy to ci sami ktorzy spowodowali awarie ILS w zeszlym tygodniu na lotnisku w Rebiechowie?
      Sa albo wybitnie zdolni, albo/i maja wybitne wsparcie..

      • 16 1

      • i tez robili wyposazenie ECS

        Projekt publiczny,mega drogi, nie skonczony .....

        • 5 0

    • Nowe zamowienia

      Gdynia nie tylko milczy o karach , ale mimo opóźnień i niekompetencji zleca dodatkowe prace Qumakowi. Niech pan Oskarbski powie ile w sumie już kosztuje Tristar , bo chyba to nie 130 a już 180 milionów.

      • 6 0

    • tak

      • 0 0

  • System jest mega skomplikowany i wiadomo, że jego wdrożenie nie obędzie się bez problemów. (25)

    ..

    • 37 187

    • system mega skomplikowany.... (14)

      Do czasu jak zamówienia publiczne będą rozpatrywane pod kątem najniższej ceny do tego czasu będą takie kwiatki...

      • 59 2

      • ? (10)

        to napisz geniuszu według czego powinien się odbywać wybór wykonawcy, tak żeby mieć 100 % pewności, że wszystko zostanie wykonane właściwie i na czas

        • 7 30

        • (8)

          Wg. kompetencji, niezawodności, przejrzystości oraz ceny na samym koncu.

          • 30 0

          • no to teraz wyjaśnij do kazde słowo oznacza tak aby nie można go było oprotestować (7)

            • 4 12

            • (3)

              nie wyjasni, bo na lekcjach w gimnazjum zanotowal tylko slogany i dalej nic z tego nie rozumie.

              • 3 10

              • sprobuj zrobic przetarg na zakup butelki piwa (2)

                I zrozumiesz, ze to nie jest tak banalne jak sie wydaje...

                • 3 3

              • prawo o zamówieniach publicznych niedawno się zmieniło, jednak ani poprzednio, ani teraz nie ma wymogu, a nawet wręcz przeciwnie: cena nie może być jedynym kryterium w zamówieniu

                • 4 1

              • Dla ludzi słabo rozgarnietych nie jest banalne. masz racje

                • 0 0

            • Rozumiem, że Niemcy, Anglicy, czy nawet Francuzi, mają większe mózgi, (2)

              skoro dają radę w wymyślaniu rozsądnych zasad przetargów ?

              • 18 2

              • nie dają sie murzynić

                • 4 0

              • za powazne grupy interesow

                Aby bylo przejrzyscie i kompetentnie

                • 2 0

        • urazony pracownik Qumak ?

          bo w innym przypadku nalezaloby sie odrobine szacunku

          • 1 0

      • winien urzedas a nie cena (1)

        Niska cena. To Guano prawda, jest dokumentacja techniczna ktora jakies scierwo z PO zaakceptowalo i nadzoruje jej wykonanie!!!!!!

        • 12 6

        • wiocha

          Wiocha,bardzo błądzisz. Decyzje o wyborze oferty podjęły władze Gdyni;a o ile mi wiadomo w Gdyni od wojny do teraz PO nie rządzi.

          • 2 0

      • winien urzedas a nie cena

        Niska cena. To Guano prawda, jest dokumentacja techniczna ktora jakies scierwo z PO zaakceptowalo i nadzoruje jej wykonanie!!!!!!

        • 0 0

    • (3)

      mega skomplikowany to jest facebook, ale jest prywatny wiec dziala

      • 41 1

      • (2)

        facebook skomplikowany? w jego obsłudze bierze udział tylko kilkanaście osób

        • 2 6

        • To tylko jedna z wielu komórek CIA

          • 1 0

        • no właśnie

          nie dość że skomplikowany a nie wymaga sztabu ludzi do obsługi bo jest tak dopracowany

          • 1 0

    • a ja i owszem wkurzam się i już (1)

      .. ja sobie poużywam, bo przez te "eksperymenta" nie mogę dojechać normalnie do pracy. Jak nie działało to ustrojstwo, to dojazd zajmował mi w korkach 35 minut. A teraz dobijam do godziny. I nikt mi nie wmówi, że to natężenie ruchu na to wpływa. Jeżdżę tą samą trasą poza godzinami szczytu i też stoję na każdych światłach.
      Oprócz czasu to ile jeszcze kasy zostaje przepalone !!!!!! A jak osiedla podtrute ???
      Wczoraj w RG prowadzący powiedział, że tristar działa już 98 procentach.
      To coś ze względu na swoje skomplikowanie nie jest w stanie pomóc w usprawnieniu ruchu. Przed wdrażaniem tego badziewia było zauważalnie płynniej - mimo, że na sztywno synchronizowane.

      • 18 0

      • Przeciez to jest zeby monitorowac ludzi i mandaty wlepiac a nie zadne pierd.. o szopenie

        • 4 0

    • lepiej być specjalistą od Tristara w majtach...

      ... niż gołodupcem od jego obrony czy realizacji...

      • 1 1

    • ..

      Jak się nie znasz to nie startuj w przetargu z najniższa ceną, a potem nie kupuj szajsu by zmniejszyć straty.

      • 1 0

    • Za darmo nikt tego nie robił

      • 0 0

    • bardziej skomplikowany od lotu na księżyc???!!! bo tam wszystko działało OK ???!!!

      • 0 0

  • Wystarczy zmienić ustawienia świateł (15)

    na skrzyżowaniach tak aby przywrócić zieloną falę wtedy system Tristar nie będzie potrzebny a panów z PG wciskających ciemnotę o uspokojeniu ruch przez zakorkowanie miasta można utopić z marzanną już teraz.

    • 259 15

    • jest zielona fala..tylko trzeba jechać max 50 km/h (5)

      • 17 45

      • (1)

        50 km/h... chyba nie próbowałeś nigdy jeździć zgodnie z prawem po Gdańsku. Jak jedziesz 50 to stoisz na każdym świetle. Bardzo często trzeba przyspieszyć do przynajmniej 80 km/h żeby załapać się jeszcze na stare zielone światło....

        • 79 5

        • Tak?? To bardzo dziwne, bo nie raz jechałem 70 km/h po Alei Zwycięstwa i jakoś trafiłem na zieloną falę od Bramy Oliwskiej po skrzyżowanie Grunwaldzka-Miszewskiego. Można? Można, tylko trzeba jechać nie więcej niż 70 a nie przyspieszać na wariata a później ostro hamować.

          • 2 5

      • (2)

        Jak jest mały ruch, to jadąc od Sopotu do Oruni można zaliczyć zieloną falę (stać góra dwa razy na światłach) - przetestowane kilkukrotnie. Tyle, że trzeba jechać 70 na 50ciu i 90 na 70ciu. Ot takie podpuszczanie kierowców do łamania przepisów. Na szczęście nie mają zgody na mierzenie prędkości gdzie się da więc nie będzie aż tak źle.

        • 42 4

        • uspokojenie ruchu podnosi przepustowość korytarzy ruchu kołowego

          w godzinach szczytu i tak się jeździ wolniej niż 20 km/h, poza godzinami szczytu uspokojenie ruchu na głównych arteriach przechodzących przez gęsto zabudowane dzielnice redukuje hałas. Stąd popularność akcji "Twenty's plenty" w Wielkiej Brytanii oraz 30km/h w NIemczech i wielu innych krajach UE -15. W Trójmieście przydałoby się to na odcinku Grunwaldzkiej od skrzyżowania ze Słowackiego do skrzyżowania z ulicą Do Studzienki.

          • 1 17

        • Dziwne, bo ja po przetestowaniu ma inne wyniki: najwyżej dwa razy stałem jak jechałem 70 po Grunwaldzkiej i Alei Zwycięstwa na odcinku od skrzyżowania Grunwaldzka-Miszewskiego do Bramy Oliwskiej.

          • 0 0

    • celem tristaru jest dochód netto z rejestratorów indukcyjnych (5)

      na chwilę obecną nie działa pomiar ale jak ruszy to warsztaty blacharskie wyrosną jak grzyby po deszczu a sorbent będzie towarem deficytowym, no chyba, że powstanie strefa paniki 30 km/h obowiązująca w trójmieście.

      System nie rusza bo nie ma jeszcze homologacji na grabienie mieszkańców- tudzież dobrze, że coś takiego będzie bo cwaniactwa nie brakuje ale nazwanie tego usprawnianiem to głęboka przesada, za dużo szrotu na drodze i tyle.
      Więcej efektów da kultura na drodze i timery na sygnalizacji bo z ruszaniem z zielonego to mamy poważne kłopoty skądinąd korki również nie mówiąc o odstępach itp....

      • 35 5

      • jak nie ma holomologacji jak jest? (1)

        Wszystkie homologacje urządzenia juz posiadają, są nawet skalibrowane. Niestty nie ma zgody na włączenie 50 sztuk z GITD, pozostało 6 w Gdański, 1 w Sopocie i 3 w Gdyni. Widzisz, fotorejestratory to taki bacik aby jezdzic wolniej i zgodnie z przepisami - da to pozytywny efekt w płynności ruchu w całej sieci. Nieważne jak będziesz pisał ich posiadanie mimo wszystko usprawni ruch w mieście.

        • 9 21

        • Taaaa, usprawni tylko w miejscu gdzie stoi.

          • 6 4

      • No dokładnie jak jadę koło Manhatanu w stronę Gdanska to ze strachu przed

        nagłym czerwonym wciskam gaz w podłogę, nawet do 120 , aby szybko przemknąć przez skrzyżowanie. Taki odruch warunkowy . Prędkości nie mierzą wiec unikam tym pułapki . Niektórzy siadają innym ciasno na ogon aby w razie czego się zmieścić. Tristar jest właśnie po to aby trzepać kasę na znajomków i ich rodzinki w postaci lukratywnych posadek dla 1/4 mózgów , którzy żreć coś muszą w końcu. Raz na 5 lat kupi się za miejskie pieniądze jakiś tramwaj a lemingusy się cieszą... Masakra

        • 11 4

      • Efekt kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle można obejrzeć (1)

        na wjeździe do Wejherowa, na skrzyżowaniu z ulicą Orzeszkowej. Dzień bez stłuczki to dzień stracony.

        • 1 0

        • to się nauczcie jeździć

          w tym wejherowie, jak ktoś nie rozróżnia świateł to powinni mu prawko cofnąć a nie tylko mandacikiem pobłażać.

          • 0 0

    • jamroz (1)

      jamroz jamroz !!

      • 7 1

      • to król przepustowości dla pojazdów

        i dodawania pasów do skrętu w lewo i w prawo na skrzyżowaniach aby piesi mieli przejście na dwie zmiany i w mieście czuli się jak gonione zające.
        Inne pomysły to budowa parkingów piętrowych w centrum miasta, do którego dojazd i tak już jest zakorkowany równo.

        • 2 3

    • W XX wieku były takie liczniki, które pokazywały prędkość...

      ...z którą trzeba jechać, żeby załapać się na następne zielone.

      Koszt - kilka tysięcy złotych w całym mieście.

      • 10 0

  • He (5)

    ..wyszło jak zawsze

    • 109 8

    • (1)

      Jak zawsze marudzisz. Marudzisz kolegom przy piwie w barze, że żona zdradza albo matka ci d*pe truje. Weź sobie kilka dni wolnego i wyjedź np do Gdańska i tam marudź.

      • 4 15

      • Gumienniczuk odkad jest bezrobotny (10 lat) to caly czas marudzi. teraz dostal z MOPSu komputer, to sie moze zalic w internecie.

        • 1 3

    • Polska. Tutaj kuźwa wszystko jest do bani... (1)

      • 6 1

      • Z tego

        Tristara wyjdzie wielki wał sami zobaczycie to kwestia czasu !!!!

        • 4 0

    • idea i zacna, ale spdrlło sie jak zawsze

      Światłowody położone i ok. Pętle indukcyjne nie wykrywające motorów do poprawki gdzie trzeba. Ale Ci którzy pisali oprogramowanie dla takiego systemu do zwolnienia. Przyjąć nowych ze świeżym spojrzeniem na zagadnienie. Jak można uprościć sterowanie ruchem do wyboru jednego z kilku, pewnie 3-4 programów pracy skrzyżowań? To jak predefiniowany equalizer, jak chce każde z 15 pasm stroić dowolnie. Położone światłowody mają taką przepustowość że na każdym przystanku mogły by wyśiwetlać film FullHD, na każdym inny, a tu nie idzie centralnego sterowania swiatłami zrobić. Wystarczyło by zrobić tak jak paski dystrybucji dóbr w settlers 2 (kto grał i pamięta ten wie) na podstawie kamer wydłużać ręcznie nawet ruch w najbardziej potrzebnych kierunkach.

      • 0 0

  • Trzeba egzekwować warunki umowy bezwzględnie! (6)

    Kolejne miliony wydane i kolejny bubel.
    Tristar nie działa.
    Szadółki dalej brzydko pachną.
    Ja gdy nie zapłacę rachunków płacę karę i odsetki a te firmy i urzędnicy ponieśli czy poniosą jakieś kary?

    • 169 6

    • jaki bubel? przecież jeszcze nie działa w pełni a ty już wypisujesz że bubel? (4)

      mądraliński się znalazł

      • 4 40

      • Co w rodzinie w Qmaku ktos pracuje? (2)

        Zlodzieje w bialych kolnierzykach to ZLODZIEJE.Na kant mozecie mi skoczyc

        • 30 1

        • najlepiej, żeby wdrożeniem zajął się któryś ze SKOKÓW....

          prezes będzie zadowolony

          • 3 5

        • Mieciu, dobrze zebys zaczal juz szukac adwokata i stanal w kolejce po jakis niskooprocentowany kredyt w SKOKu. Chyba ze masz dowody ze ktos cos ukradl, zawiadomiles prokurature i bedziesz zeznawal w tej sprawie?

          • 1 1

      • W tym sęk, że to MIAŁO działać, a nie działa - system informowania pasażerów o rozkładzie jazdy - jadąc w Gdyni z estakady na ul Morską (w stronę centrum) autobusem linii 141 system wykazał, że autobus powinien przyjechać 4 min później, niż w rzeczywistości przyjechał. A to już po ponad pół-rocznej kalibracji.

        • 0 0

    • "Nie ma winnych, wszyscy święci"

      • 15 1

  • Miało być tak pięknie a będzie jak zawsze... (2)

    To samo z Gdańską Platformą Edukacyjną. Na hurrra wprowadzoną i testowana na szkołach, w wielu przypadkach dezorganizując ich pracę. Nie wspomnę, że już lepszy od niej był dziennik papierowy (pomijam takie dzienniki jak Librus - jemu GPE nie dorasta do pięt...)

    • 61 8

    • czy to nie m.in tristarem chwalił się Budyń jako swoim (jednym z wielu) sukcesem

      konsekwentnie dla Gdańska !!!

      • 11 4

    • Trzeba by naliczyć karę mediom za ukrywanie tego faktu i podanie go dopiero po wyborach?

      • 4 0

  • A ja się cieszę (10)

    Ja i wielu mi podobnych z ulgą przyjęło informację o mniejszej ilości fotoradarów.

    • 67 25

    • teraz będziesz mógł grzać 90km/h przez miasto... (2)

      a potem będziesz wypisywać bzdety o źle wyprofilowanych zakrętach....

      • 20 14

      • i o niedobrze wyregulowanych swiatlach (1)

        • 9 5

        • czyli obaj wiecie jakie macie problemy w swoich samochodach. ty w golfie wymien zawieszenie i ustaw geometrie, a ty w pasku wroc do oryginalnych reflektorow, a te xenony z allegro, postaw sobie na polce.

          • 11 4

    • Cieszy sie typowy polglowek co ma w pupie prawo (5)

      • 7 11

      • (4)

        Bo my normalni ludzie zawsze będziemy łamać głupie i z założenia bezsensowne przepisy takie jak 50 KM/H. Nigdy wszyscy nie będą tak jeździć bo to po prostu bez sensu.

        • 12 7

        • prawdopodobnie nawet nie masz prawka ha ha ha

          • 3 4

        • (1)

          A potem bedziesz pisac na portalach o zbiorke pieniedzy na protezy nog, ktore stracisz w wypadku.

          • 2 5

          • i bedziesz domagał się zwiększenia funduszy na leczenie chorób wynikających z otyłości brzusznej

            • 1 4

        • Z założenia można powiedzieć że jesteś głupi. To to samo, jak z przepisami, Nie znam, nie stosuje, w ogóle się nie interesuje ale są głupie i bez sensu.

          • 0 0

    • taaaa ?

      pod jednym warunkiem, że to ty nie będziesz ofiarą wypadku , prawda???

      • 1 2

  • Kasa wywalona w błoto, Tristar to tak na prawdę sposób na zbicie pieniędzy. (3)

    Na dodatek opóźnienie o pół roku? Przecież to kpina jakich mało.
    Biorą potężne miliony i mają pół roku opóźnienia.

    • 118 7

    • na jakiej podstawie tak twierdzisz? (2)

      tego co pismaki wypisują i kierowca trolejbusa mówi? pewnie twoja percepcja świata została ukształtowana przez Super Express i Fakt...

      • 5 37

      • Moej odwage i podpisz sie

        Mozna sie spodziewac ze jestes piwiazany ze zlodziejami

        • 22 3

      • Zapytaj choćby w ZTM Gdańsk

        Od 9 miesięcy pracuje na niesprawnym systemie

        • 7 0

  • Tyle pieniędzy w błoto...

    Bez sensu. Szkoda wydanych pieniędzy i tyle. Chyba, że GITD dopuści następne fotoradary bo przecież się już o to do niego zgłoszono...

    • 58 10

  • Tristar (5)

    jest jak kobieta lżejszych obyczajów. Każdy chce używać, ale nikt nie chce się do niej przyznać.

    • 61 9

    • (1)

      Strasznie mi Ciebie szkoda, że chcesz/musisz korzystać z takich usług...

      • 1 19

      • Edziu, Star jest hetero....

        • 5 1

    • ja nie chcę, dla mnie mogą to zabierać w piz** (1)

      za tą 10% cenę tego stolca przez 100 lat można by zatrudnić na etacie 5 operatorów i efekt byłby 1000 razy lepszy, a i ludzie by mieli pracę

      • 9 0

      • eheheheheheh cena stolca :)

        • 0 0

    • Każde z miast je chciało, ale okazała się mniej opłacalna niż powinna :3

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane