• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybka Kolej Modernizowana - 21 pociągów będzie jak nowe

Michał Sielski
24 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Nowe SKM-ki będą remontowane na wzór jeżdżącego już prototypu. Nowe SKM-ki będą remontowane na wzór jeżdżącego już prototypu.

Wymienione zostanie w nich praktycznie wszystko: od drzwi i okien, po silniki. Zainstalowane zostanie nagłośnienie i monitoring. SKM właśnie ogłosiła przetarg.



Zobacz czego SKM oczekuje od oferentów pdf

Czy modernizacja składów SKM zachęci kogoś do przesiadki z samochodu do pociągu?

Wszystkie składy będą gotowe do maja 2012 roku, ale na trasę będą trafiać sukcesywnie po wykonaniu remontu. Duża część już w połowie przyszłego roku. Będą bardzo podobne do poruszającego się już dziś po torach prototypowego składu.

- Zmodernizowane pociągi SKM znane już pasażerom. Są wyposażone w autorskie rozwiązania, ponieważ posiadamy kilka funkcjonalnych zmian w sterowaniu pojazdem z poziomu pulpitu maszynisty. Jako pierwsi zastosowaliśmy np. elektroniczny rozkład jazdy w kabinie maszynisty, drzwi pomiędzy wagonami z napędem elektrycznym, nowoczesny napęd drzwi bocznych. W przypadku nowych modernizacji oprzemy się na tych sprawdzonych rozwiązaniach. Składy otrzymają oczywiście system informacji audio-wizulanej oraz system kamer monitoringu - wylicza Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Wprowadzona zostanie jednak jedna istotna modyfikacja. Nie będzie przedziałów typu "metro" - z siedzeniami po bokach i dużą ilością miejsc stojących. SKM twierdzi, że nie podobały się one pasażerom.

Wymieniony zostanie za to napęd, co pozwoli na skrócenie czasów przejazdu, głównie w weekendy, gdy jest mniej wsiadających i wysiadających pasażerów. Całkowicie wyremontowane zostanie również wnętrze: nowe siedzenia, okna, a ścianki działowe pomiędzy przedziałami będą ze szklanych paneli.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • nareszcie (18)

    • 136 8

    • Ku pamięci (11)

      Sfotografować starocie ku pamięci, aby móc wrócić i powspominać jak to bywało, gdy się siedziało w takich wagonach godzinami. A chociażby też po to żeby wrócić do starych rozwiązań jakby nowe się nie sprawdziło :P

      • 17 0

      • a propos (10)

        Mam właśnie wątpliwości co do układu siedzeń - wersja "metro" ma za mało siedzeń, a wersja klasyczna ma natomiast za małe przejścia... może by to tak wypośrodkować, a nie ze skrajności w skrajność?!

        • 13 1

        • Perony! (3)

          co z dopasowaniem do wysokości peronów i wielką dziurą między progiem wagonu a peronem?

          • 11 0

          • kiedyś tam wpadłam (2)

            • 5 0

            • i wyszedles jak widze, barwo!!!! (1)

              • 1 0

              • ;-)

                • 0 0

        • A jesteś pewny, że wersja metro ma mniej siedzeń niż klasyczna? (4)

          Przypominam, że dla klasycznej i tak wypadają dwa od przejścia przy wejściu.

          • 2 2

          • (3)

            Wersja metro ma wyraźnie mniej miejsc siedzących

            • 1 2

            • to moze tak: (1)

              ---------------------------------------------------
              | WC |
              |_____|
              szersze przejscie
              z uchwytami

              ---------------------------------------------------

              • 11 1

              • że też Ci się chciało?!:D ale właśnie coś w ten deseń miałem na myśli

                • 6 0

            • Właśnie chyba nie

              W wersji metro jest 16 po każdej stronie.
              W zwykłej są 4 kpl po 4 siedzenia minus jedno przy wejściu czyli 15.

              • 3 0

        • Wersja "metro"

          Nie wiem dokładnie ile jest siedzeń w wersji "metro", ale jedno jest pewne - są strasznie niewygodne i małe. Wystarczy że obok siądzie jakiś grubas, to na drugim siedzeniu trzeba siedzieć półdupkiem. Także siedzenia proponuję zrobić takie jak w innych remontowanych składach.

          • 2 0

    • Tylko tych stołków do siedzenia nie montujcie (2)

      Bo w du*e uwieraja i sie nie da na tym normalnie siedziec. Ich pomysłodawca chyba na nich nigdy tyłka nie posadzil.

      • 15 0

      • Stoki i siedzenia (1)

        Uważam, że pomysł z typem "metro" jest nieco chybiony. Gdy pociąg startuje i hamuje dość mocno, tyłek się przesuwa po siedzeniu i boli :/ Nie ma też możliwości pokimania. Szyba za głowa daleko, a obok nie ma do czego jej przyłożyć. Czasami jak się jedzie daleko i się jest zmęczonym, to taki kimanie pomaga dość. Może zamiast ustawiać siedzenia bokiem ustawić ich tylko jeden rząd, jedno z drugim. Ewentualnie przy wejściach po jednym, a przy drzwiach między wagonami już postawić normalne "czwórki".

        • 9 1

        • zawsze możesz się oprzeć o mnie :*

          • 15 0

    • nareszcie (1)

      Typowa przedwyborcza zagrywka Adamowicza i Lisickiego!

      • 3 11

      • SKM nie ma nic wspólnego z tymi asami

        • 7 0

    • pytam sie

      po co modernizowac pociagi skoro i tak trzeba sie wtarabanic po schodkach zeby wejsc do pociagu???

      • 2 0

  • no i super (8)

    koniecznie jeszcze zlikwidujcie przedziały "VIP" na końcu składu, gdzie menele chleją piwo i palą pety, wiecej patroli żeby było bezpieczniej i żeby bezmózgie debile ze sprayami nie niszczyły pociagów!

    • 330 6

    • Ten przedział Renoma nazywa Burdelówa (2)

      • 29 0

      • wars

        • 15 0

      • słyszałem określenie 'wagon bydlęcy', co nie zmienia faktu, przedział ten jest potrzebny, chociazby do przewozenia rowerow;]

        • 29 1

    • spokojnie (2)

      w nowo zmodernizowanych SKM-kach ten przedział nie jest oddzielony - stanowi przestrzeń dla pasażerów stojących, z rozkładanymi siedzeniami i stojakiem do wieszania rowerów

      • 21 0

      • (1)

        Proponuję wieszać na nim co bardziej przeszkadzających pasażerów.

        • 11 0

        • a ja proponuję powiesić tam prezesa tej firmy

          żeby pasażerowie mogli mu naurągać za wyrzucanie pieniędzy na modernizację, zamiast wydawać na kupno nowego składu

          • 6 19

    • Co prawda to prawda

      Wagon jest potrzebny dla rowerow i dla wózków dla dzieci. Niestety sama jak jadę z dzieckiem nigdy tam nie wsiadam, bo wytrzymać tam nie można. A nikt tych przedziałów nie kontroluje. Renoma powie że nie jest od tego,a SOK zabardzo też nie widać, pojawią się w dzień, kiedy jest w miarę w tych przedziałach przyzwoicie. A powinni jeździć w godzinach szczytu i wieczorami.

      • 11 0

    • No ale jak to "bezmózgie debile" ?

      No przecież to stritart jest. Wystawy nawet robią tym "artystom".

      • 1 4

  • ile to będzie kosztować ? (9)

    jw

    • 7 53

    • To tak jakby policja zamiast nowych radiowozów zrobiła przetarg na

      modernizację polonezów - wymianę silnika, blach, zawieszenia... tylko jaki sens.

      Co za dziadostwo w tym kraju.

      • 4 5

    • spokojnie wszystko pokryje biznesmen

      z Qataru

      • 2 3

    • Stary, nie zadawaj rozsądnych pytań, bo Cię wyzwą od malkontentów!

      :)

      • 4 4

    • Stary, nie zadawaj rozsądnych pytań, bo Cię wyzwą od malkontentów!

      :)

      ..i zlinczują

      • 3 3

    • v

      • 0 0

    • pewnie będzie kosztować więcej niż nowe
      przecież tu PL

      • 6 1

    • dowiesz się przy następnej podwyżce biletów.

      • 1 0

    • gdzieś chyba czytałem że około 150 - 200 mln złotych... ale mogę się mylić

      • 2 0

    • czy pindziesiąt

      +VAT

      • 0 0

  • łał, ale mi zmiany (2)

    rewolucja to by była jakby kupili nowe skłądy - a tak? i tak mnie nie przekonają żebym zrezygnował z samochodu bo w południowych dzielnicach SKM nie ma.

    • 51 59

    • poludniowych w sensie zachodnich??

      poludniowych w sensie zachodnich??

      • 2 3

    • a jaka jest dla pasażera różnica miedzy nowym składem a taka modernizacją?

      Przecież to nie samochód i należycie eksploatowany możne jeździć przez dziesięciolecia. Dzięki modernizacji nie będzie też zbytnio odbiegał od najnowszych konstrukcji.

      • 4 4

  • Klimatyzacja (6)

    Czy będzie klimatyzacja w tym odrestaurowanym skansenie ?

    • 157 6

    • Oczywiście

      ... że nie

      • 16 3

    • Tak (1)

      Tak, będzie... ale tylko w kabinach maszynistów. I lodówka też...

      • 12 0

      • Potwierdzam

        Klimatyzacja tylko dla maszynisty. Dla reszty klimatyzacja naturalna (otwierane okna).

        • 9 0

    • Będzie klimatyzacja (1)

      Będzie tak zwana klimatyzacja meksykańska - otwierasz okno i masz zimniej, zamykasz i masz cieplej.

      • 23 0

      • .

        Padlem :D

        • 7 1

    • Klimatyzację będziesz miał jak wystawisz głowę przez okno :)

      • 1 1

  • eliminacja najlepszej innowacji (4)

    przedziały typu metro były jednym z najlepszych rozwiązań. ich eliminacja to błąd.

    • 87 41

    • (1)

      Ta, bo wszyscy wolą stać przez 30 minut i bujać się na nierównościach, a nie siedzieć i np. czytać książkę.

      Bardzo dobrze, ze się SKM wycofał z tego poronionego pomysłu.

      • 19 8

      • przedział typu "metro" jest beznadziejny

        wolę patrzeć przez okno a nie na kogoś kto siedzi na przeciwko mnie, także bardzo dobrze, że takich przedziałów już nie będzie, szklane ścianki działowe też mogłyby być większe, aby móc się oprzeć:) a siedzenia wyższe z oparciem na głowę

        • 14 4

    • uważam (1)

      że typ metro sprawdza się lepiej gdy duża ilość os chce podróżować skmką.
      rozwiązanie typu pociąg przedziałowy powoduje że jest ciasno i kazdy o każdego sie ociera dotyka szturcha
      ten co stoi o innego stojącego i przechodzącego o tego co siedzi siedzący o siedzącego i KÓŁKO ZAMKNIĘTE

      • 4 10

      • ja tam lubię się poocierać :)

        • 11 0

  • No to będzie stanie w nowych wagonach na starych torach gdzieś między Sopotem a Oliwą , hahahaha (1)

    • 30 13

    • To nie będą żadne nowe wagony!

      • 2 1

  • nie lepiej kupić nowe? (18)

    • 100 17

    • nie, lepiej naprawiać bez końca stary złom

      tak to jest jak przetargi na remont są po znajomości. Witamy w Polsce, tutaj wspólne dobre nie istnieje, liczy się tylko portfel jakiegoś wyje*cy.

      • 20 10

    • (14)

      za 1 nową jednostkę można mieć 3 wyremontowane rachunek jest prosty. To nie jest taki zwykły remont bo z starej zostanie praktycznie rama i szkielet pudła. Co lepiej mieć 21 jednostek po liftingu które mają zdecydowanie lepszy komfort i są mniej awaryjne od starych poczciwych zółtków czy 7 nowych wypasionych ?

      • 18 6

      • (13)

        najlepiej 21 wypasionych i po kłopocie przynajmniej na 40 lat
        a tak za 15 lat znowu to truchło zacznie się sypać

        • 18 3

        • jakby poziom społeczeństwa był lepszy to może...

          ale dla tego buraczanego wieśniactwa sprayowo-wandalowego to i remontowane zbyt dobre

          • 18 0

        • (5)

          21 jednostek po 20 mln kazda to jakies 420 mln zł z jakiej inwestycji rezygnujemy ? z PKM ? trasy Słowackiego ? południowej obwodnicy ?

          • 6 4

          • proponuję z obwodnicy południowej

            • 2 10

          • a może Gdynia się dorzuci z czegoś? (3)

            bo póki co to tylko żeruje

            • 12 7

            • Co się czepiasz (2)

              tak się składa, że niedawno Gdynia dokupiła udziały w SKMce.

              • 5 6

              • tiaa, 3 mln... chciałeś nas rozśmieszyć? (1)

                i tak zastrzegła żeby wydali je na remont wzgórza

                • 10 3

              • tylko że te 3mln

                to 6000 udziałów, co w sumie daje 8000 vs. 12000 udziałów Gdańska, co zresztą i tak jest ilością minimalną przy udziale PKP, Skarbu Państwa i Województwa na poziomie 185 tysięcy udziałów. I po co ta napinka?\

                • 7 1

        • (5)

          nie remontują - źle
          remontują - źle

          Odremontowany skład wygląda tak, jak większość tego typu maszyn w krajach znacznie bogatszych od Polski. Nikt cię do jazdy nie zmusza. Aha, zanim zaczniesz znowu krytykować, zrób wszystkim normalnym przysługę i rzuć się w g*wno.

          • 18 4

          • W du.ie byłeś gów.o widziałeś, (2)

            Proponuję przejechać się na targi INNOTRANS w Berlinie i zobaczyć jak wyglądają nowe pociągi.
            Zanim coś napiszesz puknij się w łeb a echo cię zabije.

            • 6 8

            • ale z Was śmierdziele;/ (1)

              g.wno=

              • 1 0

              • aj tam,aj tam

                • 1 2

          • kupują nowe - dobrze (1)

            To jedyne sensowne wyjście, ale niestety pieniędzy brak.

            • 0 2

            • pisz po polsku i czytaj artykul ze zrozumieniem

              • 1 0

    • oczywiście, że lepiej nowe

      ale w SKM o tym słyszeć nie chcą - lepiej remontować stary złom

      • 5 5

    • Jakiś promyk nadziei:

      1. Siedzenia dla pasażerów
      · zamontować w przedziałach pasażerskich nowe, wysokie siedzenia ergonomiczne bez podłokietników z wysoką odpornością na uszkodzenie(dewastację). Zagłówki ze skóry ekologicznej z logo SKM w Trójmieście. Typ siedzeń Growag (lub równoważne), mocowanie siedzisk podwójnych do
      ściany (dwa wsporniki) oraz za pomocą półokrągłej poręczy do sufitu z drugiej strony. Uwzględnić personifikację siedzeń. Rozmieszczenie siedzeń zostało przedstawione w załączonym Katalogu;
      · pod siedzeniami podwiesić nagrzewnice, zastosować warstwę termoizolacyjną pod siedzeniem;
      · szczegółowy design i kolorystyka musi zostać ustalona z Zamawiającym;
      · montaż siedzeń uchylnych z uchwytami na rowery z zachowaniem przyjętej kolorystyki – propozycje rozwiązania konstrukcji przedstawiono w załączonym Katalogu.
      Typ, lokalizacja oraz dokumentacja konstrukcyjna ław i siedzeń musi zostać zatwierdzona przez Zamawiającego.

      • 3 1

  • (5)

    mam nadzieje, że nie będą wstawiać tych SUPER wygodny wchodzących w tyłek nowoczesny krzeseł

    • 89 3

    • dokładnie to samo pomyślałem... nie każdy lubi stymulację prostaty podczas jazdy ;)

      • 24 2

    • (1)

      Jakby też dali trochę wyższe oparcia, żeby się nie opierać o sąsiada za plecami, to też by nie było źle.

      • 21 0

      • Duże czerwone

        Będą te wysokie, czerwone, bez podłokietników :)

        • 4 1

    • Dokładnie to samo pomyślałem

      Te siedzenia to tragedia. Robili je na wzór odlewu czyjegoś tyłka, ale tak, jak każą te krzesła siedzieć się nie da. Tyłek zawsze znajdzie się na tej muldzie po środku! Może to i dobre, dla kogoś, kto ma dziwne skłonności, ale dla normalnych ludzi ten skład pociągu to koszmar. Lepiej w nim stać niż siedzieć.
      Dobrze by było, gdyby siedzenia były też wyższe, a nie jak ławka w parku! Nie lubię, gdy ktoś siedzący za mną jeździ swoimi włosami po moim karku...

      • 18 1

    • Jakiś promyk nadziei:

      1. Siedzenia dla pasażerów
      · zamontować w przedziałach pasażerskich nowe, wysokie siedzenia ergonomiczne bez podłokietników z wysoką odpornością na uszkodzenie (dewastację). Zagłówki ze skóry ekologicznej z
      logo SKM w Trójmieście. Typ siedzeń Growag (lub równoważne), mocowanie siedzisk podwójnych do ściany (dwa wsporniki) oraz za pomocą półokrągłej poręczy do sufitu z drugiej strony. Uwzględnić personifikację siedzeń. Rozmieszczenie siedzeń zostało przedstawione w załączonym Katalogu;
      · pod siedzeniami podwiesić nagrzewnice, zastosować warstwę termoizolacyjną pod siedzeniem;
      · szczegółowy design i kolorystyka musi zostać ustalona z Zamawiającym;
      · montaż siedzeń uchylnych z uchwytami na rowery z zachowaniem przyjętej kolorystyki – propozycje rozwiązania konstrukcji przedstawiono w załączonym Katalogu.
      Typ, lokalizacja oraz dokumentacja konstrukcyjna ław i siedzeń musi zostać zatwierdzona przez Zamawiającego.

      Niestety propozycja lokalizacji jest taka, że przy wejściach zostają pojedyncze siedzenia, co znacznie ograniczy ich liczbę w całym składzie.

      • 0 0

  • Tragedia... stary złom remontują a ludzie będą się cieszyć... (20)

    Zróbcie jeszcze bramki i tunel foliowy na całej długości i będziemy mieli prawie METRO!!!
    Jak to jest możliwe, że w innych miastach kupuje się nowoczesne składy a u nas remontuje stare trupy??
    Urząd Marszałkowski zadowolony bo pieniądze z EFRR zostaną wykorzystane, nie ważna jakość remontów, ważne są wskaźniki..
    Niech lepiej przyjrzą się złomom wyremontowanych z SPOT, ciekawe co zachowaniem 5-letniej trwałością projektów

    • 76 33

    • Kolej (16)

      Odezwał się znawca kolejnictwa, aż żal czytać. Człowieku, pojedż na zachód, gdziekolwiek i popatrz, co tam w większości jeździ. W Szwajcarii, gdzie pociąg jest podstawowym, powtarzam podstawowym środkiem transportu, średnia wieku skąłdów przekracza 30 lat, a niektore kolejki górskie mają ponad 100 lat i jeżdżą bez awarii - sam wjeżdżałem takimi. Metro w paryzu - najbardziej rozwinięta siec na świecie, a jeżdża tam nawet przedwojenne wagony i dobrze sobie radzą.
      Stara SKM, która byc może pamiętaja starsi, to były lokomotywy i wagony z berlina, przekazane Gdańskowi przez ruskich i jeździły długo po wojnie. Zaczęły się psuć, bo zabrakło oryginalnych części do napraw, dlatego wymieniono je na na nowsze.
      W pociągach liczy się przede wszystkim trwałość konstrykcji wagonu lub lokomotywy oraz napęd i układ hamulcowy - jeśli konstrukcja jest w dobrym stanie, to wystarczy, że wymienią napęd, hamulce i dodadzą parę nowinek technicznych (tak jak w projekcie SKM) to te sklady powinny jeździć jeszcze ze 20-30 lat.

      • 25 15

      • przerażasz mnie (1)

        mam absmak

        • 11 5

        • Absmak

          Weź rennie albo malox.

          • 2 3

      • i jeszcze się liczy (5)

        -masa pudła, która ma min wpływ na możliwości przyspieszania pudła w stosunku do zainstalowanej mocy. I niestety w tych starych rzęchach poza zwiększeniem mocy nic nie można więcej zrobić, żeby poprawić przyspieszenie.

        • 7 2

        • Masa (2)

          Masz rację, ale masa wagonu kolejowego to w dużej mierrze wózki jezdne. Obudowa jest na stalowej ramie i poszycie można zmienić na lżejsze. Poza ty,, pociąg - jak napisał niżej bbartek - to nie autobus. Kolejka taka jak SKM nie jest projektowana do wielkich szybkości, a do przewozu mas ludzi w ograniczonym komforcie. 10-20 km/h więcej tak naprawdę nie wplynie na częstotliwość kursowania pociągów, bo ta zależy od ilości składów i techniki sterowania ruchem.
          Mimo wszytsko lepiej jest zmodreniowac stare składy i mieć w efekcie jednorodny tabor, niż skłądanke różnych typów - nowych i starych. Klasyczny przykald mamy w ZTM Gdańsk, gdzie kursuja pojazdy z różnych epok i okazuje się, że nowe wcale nie są duzo lepsze od starych, bo decydujący wpływ na ich użytkowanie ma obsługa, a ta akurat w Gdańsku jest na najniższym poziomie w Polsce.

          • 5 2

          • W kolei miejskiej przyspieszenie ma bardzo istotne znaczenie dla czasu przejazdu (1)

            Nie chodzi o zwiększenie prędkość maksymalnej a o szybsze jej osiąganie na gęsto usianej przystankami trasie.

            Oczywiście aby wykorzystać lepsze parametry danej jednostki pozostały tabor stosowany na danej linii kolei miejskiej (czy np metra) musi mieć też podobne osiągi no i cały system musi być do tego przystosowany.

            Warto jednak dodać, że jednostki po modernizacji maja nowoczesny napęd i całkiem znośne przyspieszenie. Gdyby miały jeszcze nieco więcej drzwi z wejściami przystosowanymi do wysokich peronów i lepiej przystosowane dla wymiany dużej ilości pasażerów wnętrze... i bez tego jednak nie jest źle i jak jakoś modernizacji i serwisowania taboru będzie należyta to powinien on posłużyć jeszcze wiele lat.

            • 4 2

            • Było parę EW-60 z czterema parami wejść-wyjść w wagoanch zamiast dwóch, jak w EN-57/71. najpierw je odstawiono, a terea kursują w Warszawie.

              • 0 0

        • Zgadza się masa ma istotny wpływ na przyspieszenie (1)

          Ale jednostki po modernizacji i tak mają przyspieszenie NIE USTĘPUJĄCE najnowszym konstrukcjom! W końcu i sama różnica w masie nie jest aż tak wielka.

          • 1 1

          • Zapewne po tej modernizacji przyjadą do nas z NASA

            w celu wyczarterowania kilku składów,
            w końcu wycofują wahadłowce.

            • 1 2

      • Parowozami też wjeżdzałeś na szczyty? (6)

        A-ha czyli SKM jeszcze mogą 70 lat pojeździć bo w Szwajcarii takie jeżdzą?

        • 7 6

        • Parowozem (5)

          Tak na górę Rothorn koło Interlaken. Słyszałeś o czymś takim? To jest kolej zębata i wiek ma swoje znaczenie (korozja), ale przy właściwej konserwacji jeździ do dziś i jest jedna z wiekszych atrakcji turystycznych szwajcarii. Polecam.

          • 7 2

          • Do minusa (1)

            Wytłumacz, dlaczego dałeś minusa. Może koło Interlaken nie ma góry Rothorn i nie kursuje na nią kolej parowa na lini zwanej Brienzer Rothorn? Czy dałeś dlatego, że nie potrafisz zdzierżyć, gdy ktoś ci wykaże twoją, delikatnie mówiąc, niewiedzę?

            • 5 3

            • A tuż nieopodal,

              siedzi świstak i zawija czekolady w sreberka.

              • 3 2

          • Jeszcze lepiej dyliżansem... (1)

            To, że w Szwajcarii parowozy są atrakcją turystyczną nie oznacza, że na SKM musi kursować żywe muzeum techniki. To nie atrakcja turystyczna a środek transportu dla tysięcy ludzi, dla których jazda tym jest koniecznością a nie przyjemnością. Jeżeli ktoś ma ochote pojeździć parowozem to niech sobie jedzie do Szwajcarii albo lepiej do Wolsztyna - bliżej przynajmniej. A odnośnie szwajcarii to zerknij sobie proszę na referencje na http://www.stadlerrail.com/pl/referencje/ - notabene firma szwajcarska. S-Bahn w Zurichu zamówił np. 50 składów KISS - 6-cio wagonowych, dwupokładowych. 30 letnie składy niedługo pójdą w odstawke. A u nas potrafi się tylko pudrować stare trupy, które 5 lat po modernizacji wylądają tragicznie - bo taka też jest i jakość tych "modernizacji", zaś głównym problemem EN57 i ich pochodnych jest duża masa własna, wiek konstrukcji i kiepskie odsprężynowanie wózków. Dlatego reanimacja tych trupów nie ma już większego sensu.

            • 4 2

            • nikt tu nie chce by SKM było skansenem

              "głównym problemem EN57 i ich pochodnych jest duża masa własna, wiek konstrukcji i kiepskie odsprężynowanie wózków" to wszystko prawda ale wcale nie oznacza to, ze nadające się jeszcze do eksploatacji jednostki należy złomować.

              piszesz "duża masa" - policz ile tak naprawdę procent jest większa od masy nowoczesnych składów i zastanów się czy warto z tego powodu wydawać kasę na zupełnie nowe konstrukcje?

              "wiek konstrukcji" - a w czym on przeszkadza dopóki pojazd jest użyteczny a jego eksploatacja nie jest nieopłacalna?

              "kiepskie odsprężynowanie wózków" - to poważna wada EN57 ale nie jest to aż tak istotny parametr w eksploatacji na krótkich dystansach jakie są na SKM. Co innego gdy podobne jednostki są wykorzystywane do komunikacji dalekobieżnej.

              Może i przeprowadzane u nas modernizacje nie są najwyższej jakości (pytanie czemu) ale nie można pominąć faktu, że zmodernizowany skład ma osiągi, funkcjonalność i przynajmniej teoretycznie żywotność zniżoną do nowych jednostek za ułamek ich ceny.

              Dlaczego jesteś przekonany, że u nas koniecznie potrzeba tylko nowych pociągów? Przecież na całym świecie tej klasy jednostki są eksploatowane przez dziesięciolecia regularnie przechodząc naprawy i modernizacje.

              Nowe składy też od czasu do czasu trzeba kupić i SKM na pewno to nie ominie ale skoro nie ma teraz jeszcze takiej konieczności to po co marnować ogromne publiczne pieniądze jakie były by na to potrzebne.

              Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem było by szybkie zmodernizowanie w najbliższym czasie większości taboru a potem stopniowe zakupy nowych jednostek.

              • 1 4

          • kufa ATRAKCJA SKM wtedy też będzie tylko bez parowozu czyli,

            bez atrakcji, czyli stary syf,

            • 0 1

      • tylko ze ten stary i przedwojenny tabor w innych krajach jest ZADBANY

        dzieki temu jest w lepszym stanie

        • 0 0

    • znawcy (2)

      Pociąg to nie autobus, wózki jezdne oraz silniki nie są na stałe wmontowane i ich wymiana możliwa jest podczas nocnego przeglądu. To że skład ma 20 lat, oznacza że 20 lat mają co najwyżej rama stalowa oraz zewnętrzne i wewnętrzne porycia z dachem włącznie.

      • 9 4

      • Podpisalem się jako: "pasażer", czy coś Ci to mowi jaki jest mój punkt widzenia? (1)

        Nie jestem fanem zabytkowej kolei, liczy się dla mnie komfort i to w jaki sposób wydawane są publiczne pieniądze.
        W innych miastach stawiają na wymianę taboru u remontuje się trupy, który po remoncie nie będą i tak miały klimatyzacji ani nie będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

        • 8 4

        • Do pasażera

          ja też nie jestem fanem zabytkowych kolei, choc dla wielu mają swój urok. próbowałem ci tylko uświadomić, iż coś co jest stare mozna zmoderniozwać bez uszczerbku dla jego wartości, a wręcz przeciwnie, wartość tę zwiększając. Jest tylko kwestią rozstrzygnięcia, co - przy ograniczonych środkach finansowych - należy zrobić, aby ten komfort podróżowania (na którym wszystkim nam zależy) podnieść. Pociągi nie starzeja sie tak technologicznie jak samochody i maja nad nimi te przewagę, że mozna je w miarę łatwo moderniozwać. taka jest powszechna praktyka na świecie. Nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego dla zakupu nowych składów (których koszt eksoploatacji może wcale nie być niższy od kosztu eksploatacji obecnych wagonów - wyższa i droższa technologia). Nie wiadomo, czy mniejsze zużycie prądu wystarczy na odsetki od kredytu.
          Ps
          Żeby było jasne - też wolałbym nowe wagony, ale nie mam ochoty, aby co roku podwyższano mi podatki i opłaty lokalne, bo samorząd (jako udziałowiec SKM) stoi na progy bakructwa. Gdańsk juz osiągnął 55%, a za dwa lata ma 100 % szans na przekroczenie 60%. czym to zrekompensują?

          • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane